Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Yleistä keskustelua kätköilystä
gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja gsea » La 28.03.2009 18:08

Moro!
Näin virkaiältään nuorempana piilojen etsijänä, vaikka ikää kai on vanhemmasta päästä sallittaneen ns. tyhmiä kysymyksiä.
Näin talvella olen törmännyt jokuseenkiin kätkön seutuun, jossa ilmiselvästi näkyy, jotta haettu on, mutta ei löydetty:
Mikähän on, ettei ole kanttia kirjata?
Tämä oli kysymys!

Muuta:
Minusta löytämättä jääminen on nimenomaan herkkua kätkön omistajalle.
No juu. Oltiinpa iltapäivälenkillä. Juolahti mieleen ensimmäisen oman kätkön perustaminen.
Siitä tuleekin supervaikea, luulenpa, että "Kotkan sakkikin" reilusti ehtii ennen paikallisia!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 28.03.2009 19:09

gsea kirjoitti:Moro!
Näin virkaiältään nuorempana piilojen etsijänä, vaikka ikää kai on vanhemmasta päästä sallittaneen ns. tyhmiä kysymyksiä.
Näin talvella olen törmännyt jokuseenkiin kätkön seutuun, jossa ilmiselvästi näkyy, jotta haettu on, mutta ei löydetty:
Mikähän on, ettei ole kanttia kirjata?
Tämä oli kysymys!

Muuta:
Minusta löytämättä jääminen on nimenomaan herkkua kätkön omistajalle.
No juu. Oltiinpa iltapäivälenkillä. Juolahti mieleen ensimmäisen oman kätkön perustaminen.
Siitä tuleekin supervaikea, luulenpa, että "Kotkan sakkikin" reilusti ehtii ennen paikallisia!
Vastaus:
a. Koska oman puusilmäisyyden myöntäminen on vaikaa.
b. On käyty jo aimmeinkin, jolloin DNF on jo kirjattu ja aiotaan kertoa koko tarina vasta löytölogissa
c. Pidemmällä kätköilykierroksella on talteen muistettu merkitä vain löydöt
d. Ei vain viitsi alkaa kirjoittaa löytämättömästä kätköstä, jonka etsimisessä ei ole ollut mitää spesiaalia.

Nykyisin yritän muistaa kirjata kaikki löytämättömät, joita olen oikeasti etsinyt, sillä on hyvin mahdollista, että kätkö on jästitty. DNF:m perusteella minäkin älysin uusia Almost nasty supermarket purkin. Muuten en olisi varmaan muutamaan viikkoon käynyt siellä.

Muuta: Älä panosta vaikeuteen, panosta elämykseen. Toki vaikean purkin löytäminen on palkitseva kokemus, mutta on niin kovin helppoa tehdä vaikea, mutta huono. Vaikean ja hyvän tekeminen on paljon vaikeampaa. Eikä se ole purkin omistajanakaan kivaa, jos sitä purkkia ei kukaan löydä. Jos purkilla on 7-10 DNF:ää, eikä yhtään löytöä, alkaa kävijät ja lokit kovasti vähetä. Ensimmäisten purkkien kohdalla kannattaa yrittää ensisijaisesti tehdä hyvä purkki. Taidon kehittyessä voi alkaa suunnittelemaan hyviä ja vaikeita.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Zarni
Viestit: 162
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Zarni » La 28.03.2009 19:14

gsea kirjoitti:Minusta löytämättä jääminen on nimenomaan herkkua kätkön omistajalle.
Onko se välttämättä herkkua? Voisi ennemminkin kuvitella purkin omistajan huolestuvan siitä, onko purkki vielä paikallaan, onko se kenties jästitty tms.!

Mutta tokihan DNF:kin pitää kirjata!
Edellä olevan tekstin osittainenkin lainaaminen ilman asianomaisen lupaa on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 28.03.2009 19:21

Zarni kirjoitti:
gsea kirjoitti:Minusta löytämättä jääminen on nimenomaan herkkua kätkön omistajalle.
Onko se välttämättä herkkua? Voisi ennemminkin kuvitella purkin omistajan huolestuvan siitä, onko purkki vielä paikallaan, onko se kenties jästitty tms.!

Mutta tokihan DNF:kin pitää kirjata!
Minäkin huolestun tradien kohdalla, jos niitä ei löydetä. Työläämpien kätköjen kohdalla kuten GC1HYWG niitä DNF merkintöjäkin on mukava lueskella, kun tietää ettei kyse ole jästimisestä, vaan kesken jääneestä urakasta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja gsea » La 28.03.2009 20:00

Kiitokset vastaajalle "Dragonfly Vet" erinomaisesta ja fiksusta palautteesta.
a-d-kohdat oli just niin, kuin itse ajattelinkin.
Tämä termi "supervaikea" oli puoliksi huuli. Ajattelin, jotta eka kätkölle
täytyy löytää jokin muu teema, kuin kolo.

No, näytte siellä Jyväskylässä pärjäävän kiekossa.
Onnittelut!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 28.03.2009 20:26

gsea kirjoitti:Kiitokset vastaajalle "Dragonfly Vet" erinomaisesta ja fiksusta palautteesta.
a-d-kohdat oli just niin, kuin itse ajattelinkin.
Tämä termi "supervaikea" oli puoliksi huuli. Ajattelin, jotta eka kätkölle
täytyy löytää jokin muu teema, kuin kolo.

No, näytte siellä Jyväskylässä pärjäävän kiekossa.
Onnittelut!
Niin näyttävät pärjäävän, mutta olen ikuisesti espoolainen asun missä tahansa. Toivottavasti saadaan Blues-JYP finaali ja Blues voittaa viimeisessä pelissä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » La 28.03.2009 20:27

Olen tässä ajan kuluessa huomannut, että kaikkein vaikeinta on merkitä DNF 1/1 kätköihin. Olenkin pyrkinyt nykyään tekemään tällaisia 1/1 kätköjä ja yrittänyt panostaa siihen, että jotain mielenkiintoista liittyy joko paikkaan tai kätkemistapaan. Lähinnä tarkoitan omiani, 0km-Hyvinkää ja View to Vantaa, näissä on hyvin vähän DNF-merkintöjä, vaikka paikkoja möyritty välillä todella tehokkaasti, joskaan kummassakaan paikassa ei siitä ole haittaa.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 28.03.2009 20:45

Vilosparta kirjoitti:Olen tässä ajan kuluessa huomannut, että kaikkein vaikeinta on merkitä DNF 1/1 kätköihin. Olenkin pyrkinyt nykyään tekemään tällaisia 1/1 kätköjä ja yrittänyt panostaa siihen, että jotain mielenkiintoista liittyy joko paikkaan tai kätkemistapaan. Lähinnä tarkoitan omiani, 0km-Hyvinkää ja View to Vantaa, näissä on hyvin vähän DNF-merkintöjä, vaikka paikkoja möyritty välillä todella tehokkaasti, joskaan kummassakaan paikassa ei siitä ole haittaa.
Voiko kätkö olla 1/1 kätkö, jos kätköä ei löydetä? Eikö se silloin kerro siitä, että se on vaikea löytää ja D arvon pitäisi olla korkeampi?
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » La 28.03.2009 21:09

Dragonfly Vet kirjoitti:/quote]
Voiko kätkö olla 1/1 kätkö, jos kätköä ei löydetä? Eikö se silloin kerro siitä, että se on vaikea löytää ja D arvon pitäisi olla korkeampi?
Kyllä mielestäni voi, jos kätkö on täysin näkyvillä ja jopa "pyörätuolista" otettavissa niin silloin käsittääkseni se on 1/1. Muu vaikeus on ainoastaan oman mielikuvituksen puute.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

juoksija
Viestit: 26
Liittynyt: Su 04.01.2009 20:42
Paikkakunta: Vantaa, Kuninkaala

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja juoksija » La 28.03.2009 22:00

Enpä tiedä onko tämä yksi syy olla loggaamatta DNF:iä, mutta ehkäpä ei ole tahtoa näkyä kovin korkealla geocache.fi:n CPD-tilastoissa kohdassa "löytämättömät". Jostain syystä täällä näkyviä löytämättömien määrää ei saa pienemmäksi, vaikka poistaisikin DNF-loggauksen myöhemmin. Eli näistää jää ikään kuin pysyviä "sakkojälkiä", jos näin haluaa ajatella. Tässähän ei siis tietenkään ole mitään häpeämistä (itse taidan olla tällä hetkellä neljänneksi "puusilmäisin" tällä listalla, mutta myönnän kuitenkin joitakin kertoja poistaneeni vanhan DNF:n sen jälkeen, kun kätkö on lopulta vakavalla etsimisellä löytynyt.

Hämmästyttävää on ehkä se, että >500 kätkön löytäneiden joukossa on tyyppejä, joilla ei ole yhtään DNF:ää! Ja >1000 kätkön löytäneiden joukossa DNF:ien määrä vaihtelee 1 ja 300 välillä, joten monenlaista käytäntöä on.

Ja näin olkoonkin - eihän tämä liian tiukkapipoista hommaa saakaan olla :)

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja MooseM » La 28.03.2009 22:20

Vilosparta kirjoitti:Olen tässä ajan kuluessa huomannut, että kaikkein vaikeinta on merkitä DNF 1/1 kätköihin. Olenkin pyrkinyt nykyään tekemään tällaisia 1/1 kätköjä ja yrittänyt panostaa siihen, että jotain mielenkiintoista liittyy joko paikkaan tai kätkemistapaan. Lähinnä tarkoitan omiani, 0km-Hyvinkää ja View to Vantaa, näissä on hyvin vähän DNF-merkintöjä, vaikka paikkoja möyritty välillä todella tehokkaasti, joskaan kummassakaan paikassa ei siitä ole haittaa.
Heh,nuo 1/1 jemmathan pahimpia ovatkin. Molemmat yllä mainitut olen löytänyt.0-km Hyvinkään vasta toisella etsinnällä,mutta silti sain FTF:n :lol: ,eka etsintäkin on rehellisesti lokissa :oops:
Molemmat jemmat ovat oikeasti saatavissa käsiin pyörätuolista,toisin kuin monet muut ko.attribuutilla varustetut kätköt.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 28.03.2009 22:23

juoksija kirjoitti:Enpä tiedä onko tämä yksi syy olla loggaamatta DNF:iä, mutta ehkäpä ei ole tahtoa näkyä kovin korkealla geocache.fi:n CPD-tilastoissa kohdassa "löytämättömät". Jostain syystä täällä näkyviä löytämättömien määrää ei saa pienemmäksi, vaikka poistaisikin DNF-loggauksen myöhemmin. Eli näistää jää ikään kuin pysyviä "sakkojälkiä", jos näin haluaa ajatella. Tässähän ei siis tietenkään ole mitään häpeämistä (itse taidan olla tällä hetkellä neljänneksi "puusilmäisin" tällä listalla, mutta myönnän kuitenkin joitakin kertoja poistaneeni vanhan DNF:n sen jälkeen, kun kätkö on lopulta vakavalla etsimisellä löytynyt.

Hämmästyttävää on ehkä se, että >500 kätkön löytäneiden joukossa on tyyppejä, joilla ei ole yhtään DNF:ää! Ja >1000 kätkön löytäneiden joukossa DNF:ien määrä vaihtelee 1 ja 300 välillä, joten monenlaista käytäntöä on.

Ja näin olkoonkin - eihän tämä liian tiukkapipoista hommaa saakaan olla :)
Miksi poistat DNF:n? Sehän on osa kätkön historiaa. Minulla on yhdellä kätköllä lokissa kaksi DNF merkintää ja Find merkintä. Ainakin näin kätkön omistajan näkökulmasta olisi mukavaa, jos lokista ei kukaan kävisi poistelemassa juttuja. Minä ainakin lueskelen niitä kätkölokeja usempaan otteeseen ja on hauskaa lukea jonkun epäonnistuneiden yritysten kehityksestä kohti löytöä. Ainakin tuo minun Loistaa pimeässä kätköni, johon ylempänä jo viittasin, loki menettäisi paljon, jos kaikki löytäneet poistaisivat DNF merkintänsä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 28.03.2009 22:37

Enpä tiedä onko tämä yksi syy olla loggaamatta DNF:iä, mutta ehkäpä ei ole tahtoa näkyä kovin korkealla geocache.fi:n CPD-tilastoissa kohdassa "löytämättömät".
Enpä ole moiseen CPD-tilastoon tutustunut, vaikka melkein vuosi kätköilyä plakkarissa. Eipä hirveästi (lies, more lies, statistics, :lol: t.j.m.v.) tilastot kiinnosta tämän harrastuksen osalta. Itse olen DNF-politiikan suhteen ollut hiukan mielivaltainen, mutta nykyään (ellen ihan ylimalkaisesti etsi) pyrin ilmoittamaan.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja gsea » La 28.03.2009 22:47

Hei "juoksija".
Aika lailla ns. sammaa mieltä oon.
Huomenna ip. on tarkoitus lähteä Kotkan suuntaaan piiloille.
Saappa nähdä löydöt, mutta DNF:kirjaukset myös teen.

No, aika jännä juttu? 1000 löytöä eikä yhtään DNF?

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja gsea » La 28.03.2009 22:48

Hei "juoksija".
Aika lailla ns. sammaa mieltä oon.
Huomenna ip. on tarkoitus lähteä Kotkan suuntaaan piiloille.
Saappa nähdä löydöt, mutta DNF:kirjaukset myös teen.

No, aika jännä juttu? 1000 löytöä eikä yhtään DNF?

juoksija
Viestit: 26
Liittynyt: Su 04.01.2009 20:42
Paikkakunta: Vantaa, Kuninkaala

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja juoksija » La 28.03.2009 22:52

Dragonfly Vet kirjoitti: Miksi poistat DNF:n? Sehän on osa kätkön historiaa. Minulla on yhdellä kätköllä lokissa kaksi DNF merkintää ja Find merkintä. Ainakin näin kätkön omistajan näkökulmasta olisi mukavaa, jos lokista ei kukaan kävisi poistelemassa juttuja. Minä ainakin lueskelen niitä kätkölokeja usempaan otteeseen ja on hauskaa lukea jonkun epäonnistuneiden yritysten kehityksestä kohti löytöä. Ainakin tuo minun Loistaa pimeässä kätköni, johon ylempänä jo viittasin, loki menettäisi paljon, jos kaikki löytäneet poistaisivat DNF merkintänsä.
Niin.. kuten tilastotkin näyttävät, noita DNF:iä olen merkinnyt paljon, mutta joitakin logejani olen yhdistellyt pitäen samalla huolen siitä, että informaatio aikaisemmista etsimisistä kuitenkin säilyy. Kuten keskusteluista käy ilmi, DNF-käytäntö on hyvin kirjava, ja etsin tässä itsekin koko ajan fiksuinta tapaa toimia. Olen samaa mieltä siitä, että DNF on informatiivinen, ja sitä käytetään aivan liian vähän.

Minulla on esim. muutama kätkö, joita olen etsinyt jopa viisi kertaa, ja näistä jokaisesta DNF:n kirjoittaminen tuntuu lähinnä spämmäykseltä erityisesti niitä kohtaan, jotka lukevat loggauksia kännykällä ja maksavat tästä aikaa ja rahaa. Ja tietenkin on tosi noloa kirjoittaa monta DNF:ää, jos kaikki muut ovat löytäneet kätkön kommenteilla "helppo löytö, melkein kompastuin rasiaan..."

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 28.03.2009 22:57

Yksi syy DNF-loggausten puuttumiseen saattaa olla kätkönomistajat. "Ilkeät" kommentit DNF-loggauksiin (been there, done that) saattavat vähentää DNF-loggausten tiheyttä.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja MooseM » La 28.03.2009 23:17

rthomasl kirjoitti:Yksi syy DNF-loggausten puuttumiseen saattaa olla kätkönomistajat. "Ilkeät" kommentit DNF-loggauksiin (been there, done that) saattavat vähentää DNF-loggausten tiheyttä.
Selittäisitkö tarkemmin ?

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 28.03.2009 23:22

MooseM kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:Yksi syy DNF-loggausten puuttumiseen saattaa olla kätkönomistajat. "Ilkeät" kommentit DNF-loggauksiin (been there, done that) saattavat vähentää DNF-loggausten tiheyttä.
Selittäisitkö tarkemmin ?
En. :mrgreen:

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Kysymys 3: Ongelmana DNF?

Viesti Kirjoittaja Minneli » La 28.03.2009 23:53

juoksija kirjoitti:Ja tietenkin on tosi noloa kirjoittaa monta DNF:ää, jos kaikki muut ovat löytäneet kätkön kommenteilla "helppo löytö, melkein kompastuin rasiaan..."
Minusta on äärettömän humoristista, jos kaikki muut löytävät purkin noin vain ja minä olen ainoana että häh, eihän täällä mitään ole, vaikka ähellän ihan tosissani. :lol: Yhtä 1/1-purkkia etsin neljä kertaa ennen kuin tärppäsi, mutta so what. Olen löytänyt paljon vaikeampia helposti, joten en nyt ota noita luokituksia niin kovin vakavasti. Yksi syy kirjata johdonmukaisesti kaikki deeänäffät on minusta sekin, että olen mielestäni sen velkaa purkin tekijälle: hän tarjosi minulle hupia tekemällä kätkön, joten minä tarjoan ehkä vuorostani myös hänelle hyvät naurut, kun tunnustan vilpittömästi pölkkypäisyyteni purkilla. Ja samaa mieltä siitä, että lokikirja on lokikirja, ei sieltä käydä mitään poistelemaan jälkeenpäin. Se on purkin historiaa, mutta myös omaa kätköilijähistoriaa, jota voi olla aika hauskaa lukea joskus myöhemmin. Ei nuoruuden päiväkirjoistakaan revitä sivuja myöhemmin vain siksi, että on kasvanut aikuiseksi. :wink: Tosin tämä harrastus on pannut välillä miettimään vakavasti tuota aikuiseksi kasvamista: maanantain kätköreissun jälkeen on vieläkin polvet ruvella kuin kakarana... Vaan paikkasin DNF:n! (kätköllä, joka oli kymmenen jälkeeni tulleen mielestä tosi helppo... :lol: )

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”