Hyvä Loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Pe 29.05.2009 23:38

juoksija kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:It's a two-way street.
Itse ainakin tunnustan inhimillisyyteni tässä. Kätköloggauksia lukiessani on jäänyt mieleen pari - mutta siis vain pari - nimimerkkiä, joilla on yllättävän usein joko negatiivisia tai omahyväisiä loggauksia (koskee siis toisten; ei tietenkään omia kätköjäni :wink: ) . Huomaanpa vaan, että sanainen aarrearkkuni on tavallista niukempi näiden henkilöiden kätköjä logatessani. Ja uskallanpa väittää, että se joka usein valittaa, noin ihan objektiivisestikin ottaen tekee myös itsekin tavallista "huonompia" kätköjä.
Vasta harrastuksen alkutaipaleella olen paljon kätköjä löytäneiden ja omiakin paljon tehneiden kätköiijöiden loggausten niukkasanaisuudesta myös aistinut ja tulkinnut jotain itseni ja muidenkin kannalta positiivista!
Nimittäin voihan tekstien niukkuudesta kieliä myös se että "konkaritkin" ihmettelevät omassa mielessään, että enpä olisi uskonut että joku "noviisi"
on vaivautunut tekemään noinkin isotöisen ja hyvin naamioidun kätkön johon itse en olisi edes vaivautunut/kyennyt!?
Siispä kätköloggauksien tulkintaa kannattaa arvioida monelta kannalta!


Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halo hiuksia, vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Shambbu » La 30.05.2009 0:19

Jokaisen loggauksen takana on ihminen, ja ihmiset ovat erilaisia.
Siispä loggauksetkin ovat erilaisia, ja tämä pitäisi mielestäni hyväksyä.

Kätköilyn(kin) piirissä tuntuu joillakin olevan tarve pakottaa kaikki samaan muottiin.
Jos joku haluaa ilmaista itseään hymynaamalla, niin mitä sitten?
Kyllä meille lyhytsanaisille löytyy sitten vastapainoksi runoilijoitakin.

Lainaan vielä lopuksi (ettei omat sanat kulu :)) tuolta kysely-ketjun persoonallisuustestistä saamaani tulosta:

"ISTP - "Engineer". Values freedom of action and following interests and impulses. Independent, concise in speech, master of tools."

Hilkkis
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 27.07.2009 1:58
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Hilkkis » To 30.07.2009 1:12

Tänä kesänä olen omia löytöjä kirjatessa törmännyt muutamiin copypaste-loggauksiin. Toki ihmiset lomareissuillaan hakevat kymmeniä kätköjä päivässä ja jos ei ole välitöntä pääsyä gc.comiin, niin unohtuuhan se helposti minkälainen kokemus kunkin purkin noukkiminen oli, kun niitä viikonkin reissulla tulee satoja. Mutta onhan niitä tympeä lukea, vaikka ei omaan piilotukseen kohdistuisikaan. Kun esim. joku metsätradi saa 5-rivisen korulauseisen yleisen lomatunnelmoinnin sen sijaan kuin tiedon että löytyikö se kätkö helposti, onko siinä huollettavaa, mikä on maaston kosteus / sääskitilanne tai minkä reitin P-alueelta valitsit jne, ei niistä ole lennossa hyötyä lukea. Samaten tuosta löytömassasta DNF:t jää varmasti logaamatta.

Itse jo säikähdin kun yhdelle vilkkaahkolla paikalla sijaitsevalle kätkölleni ei ole tullut logausta vähään aikaan (=viikkoon, hui!) vaikka on tämä sesonki. Pelkäsin jo, että purkki on kadonnut festarikansan mukaan eikä mahdolliset hakijat ole DNF:ää kirjanneet. Kätkö onkin saanut joitamia logauksia tyyliin "Kävin täällä jo kolmesti mutta nyt löytyi", ja olenkin harkinnut vaikeustason nostamista, koska noita DNF:iä ei kätkölle tipu, kuin vasta löytölogin sivulauseessa. Onneksi purkki sijaitsee ihan kotikulmilla niin nopea tarkistus oli helppo tehdä ja siellähän se vielä möllöttää. DNF on todella tärkeää tietoa tekijälle ja myös muille kätköilijöille. Itsekin kun olen reissussa ja haluan hakea tottakai mahd paljon vieraan paikkakunnan kätköjä, luen kyllä edelliset logaukset ja päättelen lähimenneisyydessä kirjattujen DNF:ien lukumäärän perusteella onko aikaa tehdä vierailu joko luokitustaan vaikeammalle tai jopa omistajan unohtamalle kätkölle. Ja aika ahkeraan olen DNF:iä kirjaillut itsekin. Tosin mulla niitä tulee niin paljon että joutuu karsimaan ettei tuki kätkön tekijän sähköpostia :)

T. Nimim. DNF päivässä pitää mielen nöyränä

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 30.07.2009 14:14

Itse kyllä mieluusti kirjoitan aina jonkinlaisen kuvauksen, josta kätkö jää itsellenikin mieleen ja voin kuvitellla kätkön amistajankin niitä arvostavan. Myös muiden loggauksia on kiva lukea, olkoon lyhyitä tai pitkiä. Silti ihan ne pelkät KK:t tai TFTC:tkin ainakin kertovat, että purkki on ollut löydettävissä lähiaikoina. Jos moiset on poistettu, voi tulla epäilys, että jotakin on pielessä, kun kukaan ei ole merkinnyt mitään vähään aikaan. En siis ainakaan itse poistaisi lyhyitä loggauksia jos kätköllä on oikeasti käyty.

Nuo muut lyhenteet ovat jo nyypällekin auenneet, mutta mitä ihmettä tarkoittaa aiemmin enemmän ja nykyään vähemmän käytetty "TLNL"?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 30.07.2009 14:18

BlauKreuz kirjoitti:Nuo muut lyhenteet ovat jo nyypällekin auenneet, mutta mitä ihmettä tarkoittaa aiemmin enemmän ja nykyään vähemmän käytetty "TLNL"?
http://geowiki.fi/TNLN:

TNLN eli Took Nothing, Left Nothing (suom. EOEJ eli ei otettu, ei jätetty). Lyhenne on yleisesti käytössä kuvaamaan, että kätköllä kävijä ei vaihtanut mitään kätkön vaihtotavaroita.
Lyhenteestä käytetään joskus myös muotoa TNLNSL, missä SL (engl. Signed Log) tarkoittaa, että nimimerkki kirjattiin lokiin. Käynnin kirjaaminen lokiin on kuitenkin useimmille kätköilijöille niin itsestäänselvyys, että se jätetään usein mainitsematta.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 30.07.2009 14:42

Kiitos linkistä ja selvennyksestä. Ei tullut moinen edes mieleen, kun itse ajattelin jotenkin itsestäänselvyytenä, että jos ottaa tai jätää jotakin, niin siitä mainitaan logissa, eikä niistä asioista joita EI tule tehtyä :)

Torspo
Viestit: 23
Liittynyt: La 08.12.2007 16:32

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Torspo » Pe 31.07.2009 0:02

nousipa sellainen askarruttamaan mieltään, että jos joku loggauksen poistaa niin tuleeko poistetun loggauksen kirjoittajalle siitä viesti.
vai voiko noita ihan mielivaltaisesti poistella 'jäämättä kiinni'.
ajattelin vain että ite en pahemmin enää purkkien elämänlankaa seuraa kerran ne löydettyäni ja jos ylimääräistä ilmoitusta ei tuu loggauksen poistamisesta niin eipä oo hajuakaan että mitä on löytänyt ja mitä ei.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 31.07.2009 0:17

No koitetaanko? Jos minä loggaan kätköösi (jota siis en edes oikeasti ole koskaan löytänyt) ja sinä poistat loggauksen, niin katsotaan, mitä tapahtuu? (Ja jos ei taphdu mitään, niin poistan kyllä sitten itse oman loggaukseni :D )

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 0:53

Kyllä mielestäni loggauksella voi kiittää kätköntekijää näkemästään vaivasta. Eli loggaajakin voi vähän nähdä vaivaa, jos piilottajakin on niin tehnyt. Ajatellaan vaikka kätköä, jossa on ajatusta, teemaa, ideaa ja oivallusta vaikka muille jakaa, ja joku loggaa "KK" tai "TNLN". Siinäkö oli kiitos siitä vaivasta? Nuo kuitenkin kirjoitetaan myös niihin surkeimpiin yritelmiinkin, joita kätköiksi kutsutaan :?

Joissakin kätköissä esim. on logattu vain kiitoksia, vaikka kätkö on pikkuhiljaa helpottunut (ei kätketä samalla tavalla takaisin) tai purkki jäänyt jopa näkyville tai purkki on puolillaan vettä ja sitten joku kymmenes kätköilijä ilmoittaa, että kätkö on muuten aika erilainen, kuin alunperin. Siis logatessa voi antaa / pitäisi antaa tietoa kätkön tekijälle. Ei kai kuitenkaan ne 90% kätköilijöistä aina hae kymmeniä kätköjä kerrallaan (jolloin kaikkien hyvä loggaaminen on työlästä)? Ja entäs tuo paljon puhuttu DNF-loggausten vähäinen määrä. Selvästi näkee, että joku hakee esim. kätkön, mutta ei muka 200m päässä olevaa, vaikka on 100km ajanut alueen muutaman kätkön takia...

Mutta valitettavasti välinpitämättömyys valtaa alaa myös tällä saralla. Tietty eihän näistäkään mitään sääntöjä ole... Paitsi tietysti; Opas: Älä ryhdy geokätköilijäksi... Siinä olevat ohjeet voisivat mielestäni olla "minimivaatimus".

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 31.07.2009 1:03

barlow39 kirjoitti:Joissakin kätköissä esim. on logattu vain kiitoksia, vaikka kätkö on pikkuhiljaa helpottunut
Mutta mistä se uusi löytäjä voisi tietää, että kätkö on helpottunut? Tai mistä omistaja voi tietää, että kätkö onkin helpompi kuin oli alunperin tarkoitus, jos kirjoittaa "helposti löytyi"? Itsekin olen löytänyt ihmeen helposti vaikean kätkön (viimeksi tänään) ja en ole löytänyt helppoa kätköä, vaikka jälkeenpäin on tullut ihan puusilmäolo.

DNF:stä olen täysin samaa mieltä, että niitä ei merkitä, niin kuin kuuluisi. Itse olen pyrkinyt merkkaamaan ne aina, kun ollaan etsitty. Joissain lokeissa tosiaan näkee kirjoitetun "löytyi neljännellä kerralla", vaikka yhtään DNF:ää ei kyseisellä nimimerkillä mainitusta kätköstä ole. Tosin vasta kuukausi sitten tajusin, että DNF:n voi merkitä useampaankin kertaan... näitä on kyllä itsellä jäänyt loggaamatta ihan tietämättömyyden takia.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 1:17

Black_Island kirjoitti:
barlow39 kirjoitti:Joissakin kätköissä esim. on logattu vain kiitoksia, vaikka kätkö on pikkuhiljaa helpottunut
Mutta mistä se uusi löytäjä voisi tietää, että kätkö on helpottunut? Tai mistä omistaja voi tietää, että kätkö onkin helpompi kuin oli alunperin tarkoitus, jos kirjoittaa "helposti löytyi"? Itsekin olen löytänyt ihmeen helposti vaikean kätkön (viimeksi tänään) ja en ole löytänyt helppoa kätköä, vaikka jälkeenpäin on tullut ihan puusilmäolo.
No joo tuo "helposti löytyi" on vähän tulkinnan varainen... Mutta joskus kätkökuvauksissa on jotain asioita, mitkä ovat voineet muuttua tai joskus esim. maasto ei kestä käyntejä ja geoeroosio paljastaa purkin jo kaukaa. Sille tietysti ei kätkön omistaja voi mitään. Tuo "helpottunut" ei ollut ehkä hyvä esimerkki, mutta vaikka tuosta geoeroosiosta välillä voisi mainita tai jos itse on joutunut esim. piilotuksessa tekemään jotain ja purkki jää erilailla. Ne voi tietty tehdä yksityisviestillä tai vaikka kryptattuna, jos pelkää spoilaavansa.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 31.07.2009 2:00

barlow39 kirjoitti: mutta vaikka tuosta geoeroosiosta välillä voisi mainita tai jos itse on joutunut esim. piilotuksessa tekemään jotain ja purkki jää erilailla..
Kääk! En ole tuosta geoeroosiosta aina maininnut, jos siihen luetaan selvän "geopolun" johtaminen paikalle. Jos kätkö on ollut ihan näkyvillä ja olen katsonut parhaaksi tehdä sille jotain, niin sen toki olen maininnut. Useimmiten kätköä ei ole tarvinnut siirtää (tietenkään! tottakai olettaa, että se on alkuperäisellä paikallaan), mutta maassa täysin näkyvillä makaava kätkö tuskin on alkuperäisessä paikassaan. Aina sitä oppii jotain eli vast'edes mainitsen myös ns. "geopoluista". Tosin tänään tuli mysteerillä vastaan selkeä geopolku, joka johdatti väärään paikkaan :D .

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 2:21

Black_Island kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: mutta vaikka tuosta geoeroosiosta välillä voisi mainita tai jos itse on joutunut esim. piilotuksessa tekemään jotain ja purkki jää erilailla..
Kääk! En ole tuosta geoeroosiosta aina maininnut, jos siihen luetaan selvän "geopolun" johtaminen paikalle. Jos kätkö on ollut ihan näkyvillä ja olen katsonut parhaaksi tehdä sille jotain, niin sen toki olen maininnut. Useimmiten kätköä ei ole tarvinnut siirtää (tietenkään! tottakai olettaa, että se on alkuperäisellä paikallaan), mutta maassa täysin näkyvillä makaava kätkö tuskin on alkuperäisessä paikassaan. Aina sitä oppii jotain eli vast'edes mainitsen myös ns. "geopoluista". Tosin tänään tuli mysteerillä vastaan selkeä geopolku, joka johdatti väärään paikkaan :D .
Tuo geoeroosio on asia (siis ei missään käsketä mainita), mikä tällä hetkellä itseäni eniten rassaa tässä harrastuksessa (ja muutkin lieveilmiöt). Ajattelin, että jos tuosta logatessakin puhuttaisiin, niin siihen kiinnitettäisiin enemmän huomiota ja vältettäisiin pysyvien jälkien tekemistä luontoon. Joskus tehnyt mieli kirjoittaa notea, kun olen yhden purkin ohi kuljeskellut harva se päivä ja kun näkee jonkun kätköilijän jättämät jäljet (netistä näkee hyvin kuka on milloinkin käynyt). Välillä ihan järjetöntä penkomista ja tuhoamista :( Tietysti eihän se uusi löytäjä voi tietää paikan muutoksia ja mikä oli alkuperäinen. Ja eipä kukaan ole vielä logannut että: "revittiin sammaleet aarin alueelta ja pengottiin kaikki alueen lahot kannot sisuksia myöten. KK"

Logatessa voi siis hyvinkin kertoa ympäristöstä, säästä, mielialasta, mummostaan tai ihan mistä haluaa, minkä voi jollain tavalla kuvitella kuuluvan kätkön löytämiseen. :wink:

Eipä toisaalta niistä hyvistä loggauksista ole mitään hyötyä, jos purkittaja ei niihin millään tavalla reagoi ja pahimmillaan kätkön huoltaminen jää aktiivisten löytäjien harteille :( Silloin on myös vaarana, että purkki lähtee vaeltamaan.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Kyrptattu loki

Viesti Kirjoittaja Eniz » Pe 04.09.2009 12:41

Hieno ketju tämä, hyvät lähdöt liikenteeseen.
Mutta on minusta väärin selittää "väärin" loggaajia ongelmaksi.
Ulkomaan kätköjä löytäessäni minun on vaikea logata kätkäöt ellen ole sitten käymässä affenanmaalla ja pakkoruotsin ansiosta osaisi sujuvasti paikalliset mmurteetkin.
Olen käyttänyt useampiakin kertoja kryptausta lokeissani, mutta en muista kätköä, joilla olisin käynyt että joku muu olisi kryptannut lokinsa,
No logeissani en kirjoita yleensä kätkön tekijälle, vaikka niin kätköttäjät näköjään oikeasti luulevat, vaan kätkön seuraaville hakijoille.

Siis loggauksen kryptaaminen, harvoin, liian usein vai ei koskaan... Miten kätköttäjä ottaa kryptatun login?

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » La 05.09.2009 8:16

Black_Island kirjoitti:No koitetaanko? Jos minä loggaan kätköösi (jota siis en edes oikeasti ole koskaan löytänyt) ja sinä poistat loggauksen, niin katsotaan, mitä tapahtuu? (Ja jos ei taphdu mitään, niin poistan kyllä sitten itse oman loggaukseni :D )
Tämä kiinnostaa!
Tehtiinkö koe? Miten siinä kävi?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 05.09.2009 9:30

Mukkelus kirjoitti:
Black_Island kirjoitti:No koitetaanko? Jos minä loggaan kätköösi (jota siis en edes oikeasti ole koskaan löytänyt) ja sinä poistat loggauksen, niin katsotaan, mitä tapahtuu? (Ja jos ei taphdu mitään, niin poistan kyllä sitten itse oman loggaukseni :D )
Tämä kiinnostaa!
Tehtiinkö koe? Miten siinä kävi?
Tästä kokeesta en tiedä mutta aikanaan minulle tuli poistetusta loggauksesta automaattinen sähköposti.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja KariM1 » La 05.09.2009 9:38

Mukkelus kirjoitti: Tämä kiinnostaa!
Loggasin kätkösi Sarkkilanjärvi. Poistapa tuo logi nyt, niin katsotaan kuinka käy.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja stebu » La 05.09.2009 9:53

Vähemmän haitallisessa on ihmetelty kun enää ei tule automaattista ilmoitusta loggauksen poistamisesta.
Minustakin se on bugi tai ainakin saavutetun edun poistaminen.
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=230788
-stebu

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » La 05.09.2009 11:59

Mukkelus kirjoitti:
Black_Island kirjoitti:No koitetaanko? Jos minä loggaan kätköösi (jota siis en edes oikeasti ole koskaan löytänyt) ja sinä poistat loggauksen, niin katsotaan, mitä tapahtuu? (Ja jos ei taphdu mitään, niin poistan kyllä sitten itse oman loggaukseni :D )
Tämä kiinnostaa!
Tehtiinkö koe? Miten siinä kävi?
Ei tehty, kun en saanut silloin vastausta, että olisin uskaltanut sen valeloggauksen tehdä. Toivottavasti joku kokeilee, niin saadaan tähänkin selvyys :)

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 05.09.2009 12:13

Testasin, ei tullut mailia noten eikä foundin poistamisesta. Huono juttu. Ennen on tosiaan tullut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”