Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja McPolo » Pe 21.08.2009 15:10

VHI kirjoitti:Jokainen kätköilee tavallaan, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä FBA-huntin ideaa. Se tuntuu vähän samalta kuin avaisi joululahjan ennen jouluaattoa.
No ihan samaahan voisi sanoa FTF-jahdista? Hullun hommaa maksaa kännyhälystä, kun ei sitä aina kykene edes hälyn perässä juoksemaan.

Jos, ja käsittääkseni kun, FBA-jahtiin lähdetään vasta, kun kätkö on julkaisujonossa, niin oma jännityksensä siinäkin on. Kuten FTF-jahdissa, ah sitä adrenaliinin virtaa, kun ei voi tietää, ehtiikö ekana vai ei :).

Ja kukapa ei olisi joululahjojaan kopistellut ja ravistellut, vaikkei avannut olisikaan?

Ja itsekin sen sanoit: kukin kätköilee tavallaan. Minä lasken tähän myös FBA-kätköilyn. Vaikka ei ole sellasiai tullut vielä haettua, enkä usko, että ihan heti tuleekaan, ellei omistaja satu naatteja etukäteen tarjoamaan. Löydettäväksihän se purkki on maastoon viety, joten keltä se on pois, jos joku siihen sattuisi nimen tuhertamaan ennen varsinaista tarkastajan julkaisua? Tätä en ymmärrä itse edelleenkään.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 21.08.2009 18:30

McPolo kirjoitti:No ihan samaahan voisi sanoa FTF-jahdista?
Aivan totta, eihän siinäkään oikeasti mitään järkeä ole! :D Mutta silti siihen on tullut osallistuttua... :lol:
There's always a cache somewhere

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja el2 » Pe 21.08.2009 20:28

FBA on täällä meidän korkeuksilla vielä onneksi harvinaisuus ja keskitytään rauhassa odotellen FTF-jahteihin. Tosin yhden purkin olen FBA:na hakenut kun testasin kaverin kätkön toimivuuden. Silloin jätin varsinaisen logivihkon koskemattomaksi ja kirjoitin nimeni erilliselle paperilapulle jonka sitten sijoitin kätköön logivihkon yhteyteen.
FTF:n löytäminen on kuitenkin hauskempaa kun tietää pääsevänsä kirjaamaan nimensä puhtaalle paperille. Ymmärrän hyvin niitä jotka haluvat hakea kätköjä ennen julkaisua, mutta voisivatko he kirjata löytönsä erilleselle paperille joilloin FTF hunttereile jäisi se puhdas logivihko johon nimi laittaa?
haittaaks se

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja el2 » Pe 21.08.2009 20:31

Niin ja tuosta kännyhälystä, tuli itsekkin otettua saldoa ensimmäisen kerran käyttöön kännyhälyjä varten. Toki FTF-jahti siintää mielessä puhelimen piipatessa, mutta tarkoituksena on itsellä saada tieto lähistöllä julkaistavista purkeista jos sattuu vaikka olemaan samaan aikaan kätköilemässä. Ja tietenkin tukea .fi sivustoa ja saada siinä samalla itselle jonkinlaista vastiketta tuelle. Toki sponsoria lähtee taas tilille kunhan budjetti myöten antaa.
haittaaks se

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 21.08.2009 20:39

Mulla ei ole ollu kännyhälyä sen jälkeen kun keksin, että kun pidän kännykässä sähköpostiyhteyttä päällä koko ajan niin saan tiedon uusista kätköistä ilmaiseksi ja jopa nopeammin kun kännyhälyssä. Kätkö ei välttämättä näy vielä .fi- sivulla kun sähköposti tulee.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 21.08.2009 20:53

Tonny0909 kirjoitti:Mulla ei ole ollu kännyhälyä sen jälkeen kun keksin, että kun pidän kännykässä sähköpostiyhteyttä päällä koko ajan niin saan tiedon uusista kätköistä ilmaiseksi ja jopa nopeammin kun kännyhälyssä. Kätkö ei välttämättä näy vielä .fi- sivulla kun sähköposti tulee.
Itse myös otin tuon ominaisuuden viikko sitten käyttöön. DIY kännyhälyn :)
EDIT: Ja ontopic, FBA jahti on mielestäni aivan turhaa hommaa. Kai sitä nyt voi odottaa sen verran että kätkö julkaistaan. Eri asia tietty jos vahingossa löytää.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 21.08.2009 23:11

vihtis83 kirjoitti:
Tonny0909 kirjoitti:Mulla ei ole ollu kännyhälyä sen jälkeen kun keksin, että kun pidän kännykässä sähköpostiyhteyttä päällä koko ajan niin saan tiedon uusista kätköistä ilmaiseksi ja jopa nopeammin kun kännyhälyssä. Kätkö ei välttämättä näy vielä .fi- sivulla kun sähköposti tulee.
Tämähän koskee siis premium membereitä ainoastaan. Sähköpostiin tulee "Notify: FGR¤&//(&(/&(/& published...." jne.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » La 22.08.2009 0:12

eilolma kirjoitti:FBA on täällä meidän korkeuksilla vielä onneksi harvinaisuus ja keskitytään rauhassa odotellen FTF-jahteihin. Tosin yhden purkin olen FBA:na hakenut kun testasin kaverin kätkön toimivuuden. Silloin jätin varsinaisen logivihkon koskemattomaksi ja kirjoitin nimeni erilliselle paperilapulle jonka sitten sijoitin kätköön logivihkon yhteyteen.
FTF:n löytäminen on kuitenkin hauskempaa kun tietää pääsevänsä kirjaamaan nimensä puhtaalle paperille. Ymmärrän hyvin niitä jotka haluvat hakea kätköjä ennen julkaisua, mutta voisivatko he kirjata löytönsä erilleselle paperille joilloin FTF hunttereile jäisi se puhdas logivihko johon nimi laittaa?
Tuollaisia FBA-höpötyksiä en hyväksy ainakaan omilla kätköilläni (varmaan poistan jos niitä esiintyy). FTF-hunttereitakin ymmärrän sen verran, että joillakin on tarve olla ensimmäisenä kätköllä (kilpailua sekin). Itselläni ei kännyn tarvitse hälyttää uusista kätköistä, kun niille ehtii myöhemminkin.
Sen verran aktiivisesti seuraan tietokoneelta kuitenkin uusien kätköjenkin julkaisua, että paikkakunnan kaikki viime aikoina julkaistut kätköt olen havainnut 15-30 minuutin sisällä julkaisusta. Neljälle lähimmälle julkaistulle kätköllekin olisin ollut ensimmäinen niin halutessani ja jos olisi ollut siihen tarvetta.
Onhan tuossa FTF-jutussa myös sosiaalinen puoli, kätköllä kaverit tapaavat toisiaan yms. Ja onhan kätkö myös helpompi löytää porukalla kuin yksin (eikä tarvitse kilauttaa kaverille).
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 22.08.2009 1:33

GeoScoutJAE kirjoitti: Tuollaisia FBA-höpötyksiä en hyväksy ainakaan omilla kätköilläni (varmaan poistan jos niitä esiintyy).
Ja toimit ilmeisesti pääkonttorin (ja sinähän vaikutat harvinaisen AUKTORITEETTI-uskovaiselta, noin yleisesti) vaatimusten suhteen päinvastoin?

Jos sääntö (?) on, nimi lokikirjassa == oikeus logata nettiin, niin miksi tehdä tuosta kärpäsestä härkänen? Tosin FBA-hunttereidenkin osalta odottaisi (tasapuolisuuden nimissä) tiettyä suurpiirteisyyttä (jota ei ole järin suuressa määrin näkynyt) muita kätköilijöitä kohtaan, jos joku asia ei ("heitä") itseään hirveästi miellytä.
GeoScoutJAE kirjoitti: FTF-hunttereitakin ymmärrän sen verran, että joillakin on tarve olla ensimmäisenä kätköllä (kilpailua sekin).
Ai ihan muillekin mielipiteille kuin omille, löytyy ymmärrystä tältä taholta. Ihmeiden aika ei ole ohi :D.
GeoScoutJAE kirjoitti: Sen verran aktiivisesti seuraan tietokoneelta kuitenkin uusien kätköjenkin julkaisua, että paikkakunnan kaikki viime aikoina julkaistut kätköt olen havainnut 15-30 minuutin sisällä julkaisusta. Neljälle lähimmälle julkaistulle kätköllekin olisin ollut ensimmäinen niin halutessani ja jos olisi ollut siihen tarvetta.
On se hyvä että jotkut on niin eteviä, että tietävät jo etukäteen mitkä kätköt löytyy. Meikäläisellä :oops: ei tällaista ennustajan taitoa ole, mutta hyvä että joillakin on. Luulin jotenkin että osa jännityksestä oli, löytyykö vai ei. Mutta ilmeisesti nämä tarkuusammunnan (tai mikälie hiustenhalkomisen) harrastajat ovat meikäläistä niin paljon etevämpiä.
GeoScoutJAE kirjoitti: Onhan tuossa FTF-jutussa myös sosiaalinen puoli, kätköllä kaverit tapaavat toisiaan yms. Ja onhan kätkö myös helpompi löytää porukalla kuin yksin (eikä tarvitse kilauttaa kaverille).
Muistaakseni joku nimimerkki tässä taannoin kovasti haukkui "kaverille kilauttamista" jopa fuskaamiseksi (ellen väärin muista?). Nyt kaverin avulla - toisin kuin puhelimen päässä olevan kaverin avulla - löytyvä kätkö, on kätköilyn "sosiaalista puolta"? Saas nähdä millä tavoin pipo löystyy seuraavaksi. Mielenkiinnolla odotetaan (ainakin täällä suunnassa) mistä kaapista GeoPartiolainen seuraavaksi astuu ulos.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 22.08.2009 8:06

Yhteenvetona tästä keskustelusta tähän mennessä voisi sanoa ehkä näin:

Jos ette siedä FBA-jahtaajia, laittakaa siitä ilmoitus kätkökuvaukseen. Julkaisun jälkeen sen voi vaikkapa editoida pois. (toinen asia on se, että tuollainen FBA-kielto saattaa jopa kiihottaa entisestään tietynlaisia "hakkereita", mutta onpahan asiasta ilmoitettu)

Itse olen sillä linjoilla, että kaikenlaiset löydöt ovat hyviä löytöjä purkin tekijän näkökulmasta. FTF ja FBA on suorastaan imartelevaa kätköttäjälle. Mutta kukin tyylillään.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geovius » La 22.08.2009 9:15

Tässäkin keskustelussa ja monessa aikaisemmassakin on tuotu esiin näkemyksiä, että kukin kätköilee omalla tavallaan. Tässä voisi herättää sellaisen ajatuksen tai kysymyksen tuosta, että eikö se ole aika itsekästä?

Avatar
Solax
Viestit: 21
Liittynyt: To 15.05.2008 8:34
Paikkakunta: Turenki

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Solax » La 22.08.2009 9:40

Haaskalintu kirjoitti:Itse olen sillä linjoilla, että kaikenlaiset löydöt ovat hyviä löytöjä purkin tekijän näkökulmasta. FTF ja FBA on suorastaan imartelevaa kätköttäjälle. Mutta kukin tyylillään.
Tätä mieltä itsekin olen. Jos joku haluaa löytää kätkön jo ennen virallista julkaisua, niin kyllä se on imartelevaa. Ainoa asia mikä itseäni hieman hiertää tässä on se, että FBA-jahtaajat käyttävät taitoja jotka eivät ole julkisesti saatavilla. Ts. en ole itse löytänyt mistään ohjetta miten julkaisemattomien kätköjen tietoja pääsee näkemään (kiinnostaisi kyllä tietää). :) Jos tuo tieto olisi kaikkien saatavilla, niin varmasti negatiiviset asenteet koko touhua vastaan vähenisivät.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja rixu » La 22.08.2009 9:47

Geovius kirjoitti:Tässäkin keskustelussa ja monessa aikaisemmassakin on tuotu esiin näkemyksiä, että kukin kätköilee omalla tavallaan. Tässä voisi herättää sellaisen ajatuksen tai kysymyksen tuosta, että eikö se ole aika itsekästä?
Itse olen ennemminkin sitä mieltä että on melko itsekästä vaatia että kaikki tekisivät asiat samalla tavalla :?:

Ja ei, en ole ikinä FBAta edes yrittänyt vaikka tiedän mistä niitä tietoja saisi. Niin ja on ne julkisesti saatavilla ne tiedot, tulee vaan irkkiin ja kysyy, monta kertaa siellä on ihan julkisesti aiheesta ollut puhetta.

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » La 22.08.2009 13:03

rixu kirjoitti:
Geovius kirjoitti:Tässäkin keskustelussa ja monessa aikaisemmassakin on tuotu esiin näkemyksiä, että kukin kätköilee omalla tavallaan. Tässä voisi herättää sellaisen ajatuksen tai kysymyksen tuosta, että eikö se ole aika itsekästä?
Itse olen ennemminkin sitä mieltä että on melko itsekästä vaatia että kaikki tekisivät asiat samalla tavalla :?:

Ja ei, en ole ikinä FBAta edes yrittänyt vaikka tiedän mistä niitä tietoja saisi. Niin ja on ne julkisesti saatavilla ne tiedot, tulee vaan irkkiin ja kysyy, monta kertaa siellä on ihan julkisesti aiheesta ollut puhetta.
Niin ja irkillä tarkoitetaan Ircnet:issä olevaa IRC kanavaa #Geocaching.fi jos jollekkin jäi epäselväksi.

Ei mutta onhan noita ohjeita ihan vähemmän haitallisella foorumillakin *Nips* -- (Sensuuri iski kuin miljuuna volttia) (säästän moderaattoreiden aikaa ja vaivaa...).
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

rec77
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.09.2008 7:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja rec77 » La 22.08.2009 14:05

"Sen verran aktiivisesti seuraan tietokoneelta kuitenkin uusien kätköjenkin julkaisua, että paikkakunnan kaikki viime aikoina julkaistut kätköt olen havainnut 15-30 minuutin sisällä julkaisusta. Neljälle lähimmälle julkaistulle kätköllekin olisin ollut ensimmäinen niin halutessani" by GeoScoutJAE

Oletko ihan varma, että olisit kerennyt ja ensimmäisenä? Ollaan me paikalliset FTF-huntterit kuitenki aika nopeita :) Toki olisi ollut kiva, että liityt joukkoon näyttämään nopeat kätkönlöytämiskykysi. Mutta oikeasti, minun mielestä FBA:t on mairittelevia, jos joku haluaa etsiä kätkösi, ennen kuin se edes julkaistaan, itse ainakin olisin tyytyväinen. Mutta makuja on monia. Ja sitten tuohon ftf-hommaan, en ikinä uskalla mennä kirjottamaan, "olisin kyllä napannut ftf:n, jos vaan olisin viittinyt". Oikeasti yritä GeoScoutJAE tulla nappaamaan se FTF :) Äläkä väitä täällä jotain noin absurdia. Se jahti on kilpajuoksua, tule mukaan ihan rohkeasti, ei me pelätä paikallisia pappoja :)

rec77
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.09.2008 7:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja rec77 » La 22.08.2009 14:32

Ja 15 minuuttia saviharjun-kätköille olisi ollut liikaa. Kymmenessä minuutissa ehtii Oulusta ja Kiimingistä :)

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja el2 » La 22.08.2009 15:33

15 min on todella pitkä aika, jopa viisi minuttia on ollut liian kauan joskus. Kävi tässä eräänä kesäloman päivänä seuraavasti. Istuin koneella juuri kun kätkö julkaistiin, kotoa sinne tuli matkaa 2,3 kilometriä. Tarkoittaa nopeammalla polkupyörällä noin 8-9 min maksimissaan. Hyppäsin siis välittömästi pyörän selkään ja huitaisin annettuihin koordinaatteihin, purkin sain käsiini välittömästi saavuttuani. Logissa on jo siinä vaiheessa viiden kätköilijän nimimerkit, kaikki kirjoitettu julkaisun jälkeen. Ei pojat eivät olleet odottaneet julkaisua purkki kourassa nimet vihkoon kirjoittaakseen vaan lähteneet eri osoitteista kätkölle julkaisun huomattuaan.
haittaaks se

HelTom
Viestit: 20
Liittynyt: To 30.07.2009 21:11

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja HelTom » La 22.08.2009 19:36

VHI kirjoitti:Jokainen kätköilee tavallaan, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä FBA-huntin ideaa. Se tuntuu vähän samalta kuin avaisi joululahjan ennen jouluaattoa.
Näin aloittelijana ihmettelin, mikä on FBA ja miksi se herättää näin suuria tunteita... Tämä selitti kaiken, kiitos! :D Toiset avaavat kaikki joulukalenterin luukut heti ensimmäisenä päivänä. Tunnen ihmistyypin.

Tiimin pirullisemmassa jäsenessä (minä) heräsi heti ajatuksia 5-luokan kätköistä ja aivan uudenlaisesta bongailusta! Ollaan nimittäin bongailtu lintubongareita... Tehdään jossain karmaisevassa paikassa oleva kätkö ja odotetaan kun sinne ryysää ensimmäinen FBA- tai FTF-kätköilijä, naama punaisena puhisten, jyrkkää rinnettä rystyset verillä kiiveten ja otetaan siitä *kliks* kuva. Kuvista tehdään oma kätköilysivu johon merkitään sekuntikellolla mitattu kätkölle saapumiseen tarvittu aika! Tämän ensimmäisen kerran jälkeen ei sitten kätköä oikeastaan tarvitakaan? Juoksutetaan porukkaa pitkin pääkaupunkiseutua ja Läntistä Uuttamaata.. :twisted: Tervetuloa Siuntioon, muahaha! 8) 8) 8)

Oikea haaste sellaisille, jotka haluavat tehdä FBA-löydön! Perustimme uuden kätkön oikeasti hienolle, purkin arvoiselle paikalle korvaamaan vanhaa ja hyllytettyä. Sitä ei vaan voida julkaista, koska vanha on "vain" hyllytetty ja uusi on 110 metrin päässä siitä. Vanha on ihan mahdoton ja siinä on kuvauksessa about kaikki tiedot väärin (ja loggauksia lukemalla ymmärtää kyllä, miksi se kuuluisi arkistoon). Etsikää joku se meidän uusi, siellä se on paikallaan, ja laittakaa viestillä kommentteja! FBA:lle myönnetään Kätköilijäritarikunnan Ensimmäisen Luokan Ansioristi Papukaijanmerkkien Kera! :D

Hel of HelTom

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 22.08.2009 19:41

Haaskalintu kirjoitti: Itse olen sillä linjoilla, että kaikenlaiset löydöt ovat hyviä löytöjä purkin tekijän näkökulmasta. FTF ja FBA on suorastaan imartelevaa kätköttäjälle. Mutta kukin tyylillään.
Voisihan olla hieman kiusallista jos ei FTF:ää ollenkaan tule. Aika harva kätkö ei liene sellaista saanut (muodossa tai toisessa) osakseen, joten erityisen imarteleva FTF ei mielestäni ole :D.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 22.08.2009 19:55

HelTom kirjoitti:Oikea haaste sellaisille, jotka haluavat tehdä FBA-löydön! Perustimme uuden kätkön oikeasti hienolle, purkin arvoiselle paikalle korvaamaan vanhaa ja hyllytettyä. Sitä ei vaan voida julkaista, koska vanha on "vain" hyllytetty ja uusi on 110 metrin päässä siitä.
Tekin? :shock:
Nyt paikalla on siis peräti kolme kätköä :lol:
Vikträsk julkaistiinkin jo.
HelTom kirjoitti:Vanha on ihan mahdoton ja siinä on kuvauksessa about kaikki tiedot väärin (ja loggauksia lukemalla ymmärtää kyllä, miksi se kuuluisi arkistoon).
Nojaa. Purkki on turhan pieni ympäristöönsä nähden, mutta oikealla asenteella ja vanhoja lokeja lukemalla se löytyi melko helposti. Suomen metsissä riittää vastaavia tapauksia. Tämä on sentään lähellä kaunista järvimaisemaa.
HelTom kirjoitti:Etsikää joku se meidän uusi, siellä se on paikallaan, ja laittakaa viestillä kommentteja! FBA:lle myönnetään Kätköilijäritarikunnan Ensimmäisen Luokan Ansioristi Papukaijanmerkkien Kera! :D
Muistakaa samalla tarkistaa lokista löysittekö geo- vai terrakätkön :mrgreen:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”