Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Finyoyo
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 01.10.2008 21:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Finyoyo » Ma 28.12.2009 21:00

NMS68 kirjoitti: Minusta tuollaisessa tapauksessa olisi voinut hyvällä omallatunnolla poiketa kuittausvaatimuksesta, jos pojalle kuitataan löydetyiksi vain ne kätköt, joilla hän on ollut mukana. Tuossahan on tavallaan kyseessä ryhmätunnuksen jakaminen kahtia ja olen joskus nähnyt, että iso määrä kätköjä on kuitattu löydetyiksi vanhoilla päivämäärillä ja loggauksessa on kerrottu syyksi uusi oma nimimerkki.

Jos kätköjä on etsitty yhdessä, miksi jo kerran etsityt kätköt pitäisi etsiä uudestaan, jos porukka hajoaa tai tulee muuten tarvetta omille nimimerkeille.
Mie kyllä komppaan ihan täysillä tätä: aikaslailla hölmölle tuntuu mennä semmoselle purkille, jonka molemmat on käyneet vähän aikaa sitten etsimässä ja tasan tarkkaan molemmat tietää missä ja millainen purkki on.
Finyoyo

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 28.12.2009 21:58

NMS68 kirjoitti:
markokh kirjoitti:Tässäpä teille aiheeseen liittyvää juttua.

Eli olen pojan kanssa yhdessä kiertänyt kätköjä lähemmäs sata kappaletta ja nyt joulun alla hän ilmoitti että hänelle pitää tehdä omat tunnukset gc.com sivuille. Noh minähän tein, poika on 6v. Mutta poika ei meinannut ensin ymmärää miksi hänellä on niin vähän kätköjä vaikka hän on käynyt paljon useammalla. Lopulta hän ymmärsi sen että jos ei ole kirjoittanut nimeään lokiin niin ei silloin siitä saa pistettä. Poijalle omasta mielestään kätön löytyminen on piste :D .
Minusta tuollaisessa tapauksessa olisi voinut hyvällä omallatunnolla poiketa kuittausvaatimuksesta, jos pojalle kuitataan löydetyiksi vain ne kätköt, joilla hän on ollut mukana. Tuossahan on tavallaan kyseessä ryhmätunnuksen jakaminen kahtia ja olen joskus nähnyt, että iso määrä kätköjä on kuitattu löydetyiksi vanhoilla päivämäärillä ja loggauksessa on kerrottu syyksi uusi oma nimimerkki.

Jos kätköjä on etsitty yhdessä, miksi jo kerran etsityt kätköt pitäisi etsiä uudestaan, jos porukka hajoaa tai tulee muuten tarvetta omille nimimerkeille.
Meilläkin lapset ovat toivoneet omia nimimerkkejä, mutta en minä muista millä kokoonpanolla olemme milloinkin olleet liikkeellä. Esikolla ja juniorilla on löytöjä satoja, nimimerkeillään ei yhtään. Tunnukset olen luonut, mutta niitä en ole saanut otettua käyttöön nimenomaisen 'ongelman' takia. Niinpä olen vain lykännyt ja lykännyt asiaa..
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja markokh » Ma 28.12.2009 22:13

NMS68 kirjoitti:

markokh kirjoitti:Tässäpä teille aiheeseen liittyvää juttua.

Eli olen pojan kanssa yhdessä kiertänyt kätköjä lähemmäs sata kappaletta ja nyt joulun alla hän ilmoitti että hänelle pitää tehdä omat tunnukset gc.com sivuille. Noh minähän tein, poika on 6v. Mutta poika ei meinannut ensin ymmärää miksi hänellä on niin vähän kätköjä vaikka hän on käynyt paljon useammalla. Lopulta hän ymmärsi sen että jos ei ole kirjoittanut nimeään lokiin niin ei silloin siitä saa pistettä. Poijalle omasta mielestään kätön löytyminen on piste :D .



Minusta tuollaisessa tapauksessa olisi voinut hyvällä omallatunnolla poiketa kuittausvaatimuksesta, jos pojalle kuitataan löydetyiksi vain ne kätköt, joilla hän on ollut mukana. Tuossahan on tavallaan kyseessä ryhmätunnuksen jakaminen kahtia ja olen joskus nähnyt, että iso määrä kätköjä on kuitattu löydetyiksi vanhoilla päivämäärillä ja loggauksessa on kerrottu syyksi uusi oma nimimerkki.

Jos kätköjä on etsitty yhdessä, miksi jo kerran etsityt kätköt pitäisi etsiä uudestaan, jos porukka hajoaa tai tulee muuten tarvetta omille nimimerkeille.



Meilläkin lapset ovat toivoneet omia nimimerkkejä, mutta en minä muista millä kokoonpanolla olemme milloinkin olleet liikkeellä. Esikolla ja juniorilla on löytöjä satoja, nimimerkeillään ei yhtään. Tunnukset olen luonut, mutta niitä en ole saanut otettua käyttöön nimenomaisen 'ongelman' takia. Niinpä olen vain lykännyt ja lykännyt asiaa..
Yhden illan perusteella näyttäis olevan yleinen mielipide se että lokkaan pojan kanssa löytämät kätköt löydetyksi ja sillä selvä. Minun on helppo muistaa kun kaikki löydöt on kirjattu omaan lokkaus vihkoon jossa näkyy milloin on poika ollut mukana. Jos jollekkin kätkön omistajalle tälläinen jälkikäteen lokkaus ei käy niin poistakoon lokkauksen.

UGH, olen puhunut ja menen maate...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 29.12.2009 13:47

Tässäkin on taas hyvä sauma väärinkäytölle, mutta kyllä se ihan järkevää on. Minä ainakin hyväksy tämän, kunhan mainitsee asian selkeästi (ja uskottavasti).
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja barlow39 » To 01.04.2010 13:35

Nostetaanpa tätä.

Lähiseudulla oleva kätkö on laitettu hyllylle, kun purkki on kadonnut. Tämän jälkeen kaksi nimimerkkiä on käynyt paikan päällä ja loganneet sen löydetyksi, kun löysivät "magneetin, joka todennäköisesti on kätköpurkista jäänyt". Onko siis magneetin löytäminen sama kuin kätkön löytäminen? Moni on ollut sitä mieltä, että kätkö pitää kirjata vähintään sisältä löytyvään "logikirjaan", jotta se on "kuitattu".

Entäs kun paikalle tuodaan uusi purkki ja vaikka vähän eri paikkaan, niin nyt kaikki vanhan magneetin löytäjät ovatkin kätkön löytäjiä :?: Tai vastaavasti voisi jossain kohteessa on "vaeltava" purkki jäänyt uuden purkin tuojalta (kätköttäjältä) löytymättä, niin kirjataankin: "löysin jonkun purkin rippeet, niin päätin logata löydetyksi" :?:

Nettiloggaukset on sitten jokaisen harkinnan varassa, kun on niitäkin, jotka eivät nettiin loggaa kuitenkaan...

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 01.04.2010 14:19

Eikös se mene niin, että jos siitä magneetista löytyi lokikirja ja sinne raapusti nimensä muiden jatkoksi, kätkön voi logata löydetyksi. :wink:
Tulee mieleen eräs jenkkiläinen kätkö, jossa oli kymmeniä loggauksia purkin katoamisen jälkeen kun oli löytynyt pätkä tarranauhaa (velcra), jolla purkki oli joskus aiemmin ollut kiinnitettynä paikoilleen.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 14.04.2010 9:30

Wanhaan aiheeseen uus -wanha näkökulma :D
Tulipa tuossa Oittaalla eteen kätkö Kir-1 , jonka olin jo viitisen vuotta sitten jopa menestyksekkäästi löytänyt, muistaakseni käytin tuolloin jo tätä nykyistä nimimerkkiä. Silloin ei tainnut olla suurinta muotia netissä aina kaikkia löytöjä mainostaa, varsinkin jos kätkö oli kunnossa ja sieltä ei ottanut eikä jättänyt mitään. Sen sijaan lokikirjoissa oli useinkin pitkiäkin tarinoita löydön tiimoilta.

Tuolloin edes sitä TFTC tai TNLN merkintää ei tuon kätkön osalta tullut nettiin laitettua. Monet tosin eivät edelleenkään varsinkaan noita DNF:äkään mainosta, mitä nyt löydettyään kuittaavat että kuudes kerta toden sanoi.
Nykyisessä Oittaan Kir-1 kätkön lokikirjassa ei vuosien takaista informaatiota enää ollut, hyvä niin, sillä kirja vaikutti tuoreelta sekä hyväkuntoiselta. Samoihin aikoihin muinoin kiertelin alueella muitakin jo arkistoitujakin purkkeja, joista en ole kai nettiin laverellut sitä että löytyikö vai ei..
Joitakin jälkiloggauksia noin puoli vuotta myöhässä, olen tehnyt tapauksissa, joissa jälkeenpäin olen huomannut Livessä kummittelevan kätkön alueella, jonka olen mielestäni puhdistanut. Tuolloin oikea löytöpäivämäärä on selvinnyt läheisten samalla kertaa haettujen kätköjen nettilokeista. Ja kyseisen purkin hieman päänvaivaa tuottanut löytyminenkin oli vielä muistissa.
Jos löydön kriteeri on ja vain sekä ainoastaan pyhät nimikirjaimet lokivihkossa, niin onko olemassa mitään takarajaa. Lukukelvottomia lokeja löytyy aktiivikäytössä olevista purkeistakin. Missä on näyttö kysymys, jos loggaan nettiin jonkun vuosia sitten arkistoidun kätkön. (onko tämä teknisesti mahdollista) Onko kätkön tekijällä joitakin velvollisuuksia lokien säilyttämiseen?
No tämä ei liene kovin suuri ongelma kenenkään kannalta, mutta onko ainoa pyhä löydön kriteeri eli nimi lokikirjassa pätevä, vaikka kirjaa ei ole enää olemassa ja sitä myöten ei tietty sitä nimeäkään siellä.
Jos vaikka löytäisin wanhalta paperillisen kätköilyn ajalta reissuvihkon, jonka löydöt ovat jääneet, tietoteknisten ongelmien takia laittamatta nettiin, mutta nimet olisi kuitenkin tuolloin laitettu lokikirjaan. Voisinko naputella löydöt nettiin? :mrgreen:
En missään nimessä ole kannattamassa yhtään uutta sääntöä, mutta tulipa vain nyt ihan omakohtaisestikin eteen, että kriteerinä nimet lokikirjassa kriteeri ei välttämättä ole sittenkään niin yksiselitteinen. Mieleen tulee joku helppo kaupunki nano vilkkaalla paikalla, lokikirjaan ei montaa kymmentä nimeä mahdu ja kirja pitää käytännössä vaihtaa vähintään joka kolmas kuukausi, saattaapa jästikin vielä nanon välillä mennessään.
Kovin pätevältä todisteelta ei siis nimi kirjassa vaikuta. Oikeastaan ei hirveästi kiinnostakaan jos joku on kokenut löytämisen ilon ja purkin löydetyksi nettiin logannut, että millaista käsialaa lokikirjassa on käytetty.
Tietty kohta vaaditaan reaaliaikainen online loggaus ja online gps-ohjelmaan talleentuu koordinaatit loggaushetkellä. Loggaus on virallinen vain jos nimi on lokissa ja heittoa online loggauksen aikana nollapisteeseen on alle 6 metriä. :lol:

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 14.04.2010 9:42

EnizBambeniz kirjoitti:Wanhaan aiheeseen uus -wanha näkökulma :D
...
Jos vaikka löytäisin wanhalta paperillisen kätköilyn ajalta reissuvihkon, jonka löydöt ovat jääneet, tietoteknisten ongelmien takia laittamatta nettiin, mutta nimet olisi kuitenkin tuolloin laitettu lokikirjaan. Voisinko naputella löydöt nettiin?...
Minun kätköilläni tämä kyllä sopii, vanhat lokikirjat ovat tallessa joten voin niistä tarkistaa löydön oikeellisuuden jos alkaa epäilyttää.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ke 14.04.2010 9:49

Tervas kirjoitti:
EnizBambeniz kirjoitti:Wanhaan aiheeseen uus -wanha näkökulma :D
...
Jos vaikka löytäisin wanhalta paperillisen kätköilyn ajalta reissuvihkon, jonka löydöt ovat jääneet, tietoteknisten ongelmien takia laittamatta nettiin, mutta nimet olisi kuitenkin tuolloin laitettu lokikirjaan. Voisinko naputella löydöt nettiin?...
Minun kätköilläni tämä kyllä sopii, vanhat lokikirjat ovat tallessa joten voin niistä tarkistaa löydön oikeellisuuden jos alkaa epäilyttää.
Syystä jos toisesta omilla kätköillä käydessäni otan kuvia lokivihkoista! Kotona voin sitten vertailla lokimerkintöjä loggauksiin.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 14.04.2010 20:44

mikko&sira kirjoitti:Tänään löysin yhden kätkön, mutta en saanut sitä auki, sillä se oli umpijäässä. Reilun 10 asteen pakkasessa sen sulattelu käsissä ei houkutellut, sillä kätkö oli kokonaan metallia. Hetken sitä kyllä käsissäni hypistelin.
Löysin, vaan en kyennyt loggaamaan, joten ei tullut keltanaamaa. En logannut myöskään DNF:ää, sillä kätkö kyllä löytyi. Kätkön omistaja on tietoinen jäätymisongelmasta, joten jätin notenkin kirjoittamatta turhan spoilaamisen välttämiseksi (ja nyt uskallan kirjoittaa visiitistäni täällä, koska käynnistäni kätköllä ei ole muita jälkiä kuin kenkäni jäljet lumessa).
Piipahdan paikalla uudemman kerran vähän leudommilla keleillä tai järeämmillä aseilla varustautuneena.

Lähes samanlainen tapaus itselläni oli pari viikkoa sitten Espoossa käydessäni, kun löysin purkin mutta ei mitään mahdollisuutta saada sitä irti jäänsisältä ilman routapanosta joten jätin asian odottamaan seuraavaan kertaan kun sulanut eli mahdollisesti vappuna paikalla käyn uudestaan.
Paikka oli senverran näkyvällä alueella etten alkanut vasaroimaan jäätä jotta olisin saanut purkin esiin. En tehnyt kohteesta itsekkään mitään mainintaa nettiin tällä kertaa, seuraavalla kerralla teen!

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 15.04.2010 22:56

AFTM#4 kirjoitti: Lähes samanlainen tapaus itselläni oli pari viikkoa sitten Espoossa käydessäni, kun löysin purkin mutta ei mitään mahdollisuutta saada sitä irti jäänsisältä ilman routapanosta joten jätin asian odottamaan seuraavaan kertaan kun sulanut eli mahdollisesti vappuna paikalla käyn uudestaan.
Paikka oli senverran näkyvällä alueella etten alkanut vasaroimaan jäätä jotta olisin saanut purkin esiin. En tehnyt kohteesta itsekkään mitään mainintaa nettiin tällä kertaa, seuraavalla kerralla teen!
Kanssakätköilijänä soisin että netissä enemmänkin viljeltäisiin dnf tai note huomautuksia oikeastaan sekin on ihan sama vaikka laitta findiksikin kätkön joka on näkynyt puolen metrin jäälohkareen sisällä ja tuuraa ei tullut matkaan.
Tämä talvi täällä PKS alueella on osoittanut että lumihiutale attribuutteihin ei voi luottaa pennein vertaa, hakemani harvat kätköt tänä talvena olen tehnyt kyselyllä, jonka mukaan purkki on samalla viikolla löydetty.

Samaa kätköä etsivälle dnf selityksineen on paljon suurempi palvelus nettilokin kuittaus TFTC. Vaikka etsijä itse saattaa kokea asian toisin.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 15.04.2010 23:28

EnizBambeniz kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti: Lähes samanlainen tapaus itselläni oli pari viikkoa sitten Espoossa käydessäni, kun löysin purkin mutta ei mitään mahdollisuutta saada sitä irti jäänsisältä ilman routapanosta joten jätin asian odottamaan seuraavaan kertaan kun sulanut eli mahdollisesti vappuna paikalla käyn uudestaan.
Paikka oli senverran näkyvällä alueella etten alkanut vasaroimaan jäätä jotta olisin saanut purkin esiin. En tehnyt kohteesta itsekkään mitään mainintaa nettiin tällä kertaa, seuraavalla kerralla teen!
Kanssakätköilijänä soisin että netissä enemmänkin viljeltäisiin dnf tai note huomautuksia oikeastaan sekin on ihan sama vaikka laitta findiksikin kätkön joka on näkynyt puolen metrin jäälohkareen sisällä ja tuuraa ei tullut matkaan.
Tämä talvi täällä PKS alueella on osoittanut että lumihiutale attribuutteihin ei voi luottaa pennein vertaa, hakemani harvat kätköt tänä talvena olen tehnyt kyselyllä, jonka mukaan purkki on samalla viikolla löydetty.

Samaa kätköä etsivälle dnf selityksineen on paljon suurempi palvelus nettilokin kuittaus TFTC. Vaikka etsijä itse saattaa kokea asian toisin.
Eipä se kätkön omistajakaan sille mitään mahtaisi mikä tilanne oli ja jopa paljastaisi kun jälkijä+ paikallapyörimistä lisää alueella jos kävisi paikalla. DNF olisin laittanut jos en olisi löytänyt!!! Nyt jätin tekemättä notenkin koska tilanne "avautuu" haettavaksi vrk-2 siitä hetkestä kun paikalla olin. Uskon että kyseinen kohde on jo täysin naps-kops juttu!!!
Olen samaamieltä siitä että todelliset roblemot aina kanattaa laittaa joko DNF tai Note kun sen tilanteena näkee joko muuttumattomana tilanteena purkin tilasta johtuen tai siitä että se ei löydy vaikka kuinka etsinyt! Löydöksi kuitenkaan pidä laittaa kun purkin NÄKEE, siitä aloituksessa kuitenkin kyse!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 16.04.2010 3:07

Tulipa mieleen sotkea keskusteluun enemmän ftf:ää.

"hypoteettinen" tilanne:

Korkean D/T:n kätkö, hakemassa esim 10 ihmistä.

Kätkö löytyy puusta. => Löydön hetkellä aktiivisesti etsivät saavat ftf:n.

Loggaako se yksi nopein ja notkein kaikki, kuten yleensä, ainakin täälläpäin, vai pitääkö jokaisen äheltää itsensä puuhun?

Mitäs, jos kaikki kampeaa itsensä näreeseen loggaamaan ftf:ää ja sillä aikaa, siis löytymisen jälkeen saapuu muita?

Ei ainakaan ftf:ää, mutta täytyykö ne ajaa pois, ettei spoilaa yms?

Sama pätee kimppakätköilyyn suurelta osin.

Mitäs jos puuhun kiivennyt pudottaa purkin, vahindossa tai tahallaan ja ihmiset voivatkin logata kätkön maassa?

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 16.04.2010 8:38

mikko&sira kirjoitti: Kuten jo miljoonaan kertaan on todettu ja 99,9%:a meistä lienee sitä mieltä, on löydön kriteeri nimmari kätkön lokissa (tai käyntikortti purkissa yms.). Se, kuinka nimmarinsa sinne saa, on kai loppupeleissä aivan sama kunhan se on itse kirjoitettu tai ainakin olisi ollut mahdollisuus se siihen itse kirjoittaa (joskus mm. hukerbiker...in kanssa laiskuuttamme kirjoittelemme myös toistemme nimimerkit vihkoon yhteisillä löydöillä).
Apuvälineiden käyttö on sallittua purkkien käsiin saamiseksi enkä näe siinä suurta ongelmaa jos apuväline on elävä, siis vaikka toinen kätköilijä. Jos kätkön perimmäinen tarkoitus on suorittaa joku tietty tehtävä ennen kuin löytö on hyväksyttävissä, onnistuu se kaiketi vain mystery- ja earthkätköillä.

Siis jos vaatimuksena on esim. vierailla viemäriputkessa, kätköstä on tehtävä mysteeri ja vaatimus esitettävä kuvauksessa. Muussa tapauksessa riittää kun porukasta yksi hakee purkin viemäristä ja antaa muidenkin logata löytönsä ennen palautusta. Eihän niitä purkkeja kiven koloistakaan vuorollaan erikseen esille kaivella.
Olisihan se oikeasti järjetöntä, että jokainen vuorollaan sinne tuubiin ryömisi vain sen vuoksi, että kaikilla olisi vaatteet yhtä huonossa jamassa.
Puuhun kiipeilykätköillä olisi jopa suotavaa, että kaikki eivät sinne erikseen kiipeilisi ja turmelisi puuta vaan yksi hoitaisi noudon ja palautuksen. Se, että purkki löytyy, toteuttaa kätköilyn perusideaa paremmin kuin se, että rimpuilee oksistossa tai ryömii viemärissä.

Jotkut kätköt ovat tosin sellaisia, että on pelkästään nautinto jokaisen erikseen kohdata piilottajan asettamat haasteet. Tällaisia mielestäni ovat mm. kiipeilykätköt, joissa tarvitaan vaikka köyttä ja valjaita, mutta velvoitetta köysiakrobatiaan en näissäkään näe.

Mysteerikätköjen löytäminen kaverin "siivellä" ilman omaa ratkaisua lienee myöskin "sallittua" joskaan ei suotavaa. Ja jos joku sen itselleen suo ja haluaa menettää oikean ratkaisun saavuttamisen tuoman onnistumisen tunteen, niin siitä vaan. Poislukien tietysti ne, joissa on edellä mainitusti määrätty tehtävä. Muutama tuollainen siipeilylöytö taitaa omastakin statistiikastani löytyä :oops: .

Olikohan tuossa yhdelle kertaa tarpeeksi omia näkemyksiä aiheesta. Nyt jään jännityksellä odottelemaan kommentteja :wink:
Tuota mieltä olin asiasta 1,5 vuotta sitten ja ole edelleen.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 16.04.2010 8:48

mikko&sira kirjoitti:Tuota mieltä olin asiasta 1,5 vuotta sitten ja ole edelleen.
Samaa mieltä minäkin.

Jos katsotaan että henkilökohtainen puussa käyminen on sen puukätkön juju ja vain itse kiipeilleellä olisi löydön loggausoikeus niin mitenkäs sitten tavallisten kivenkolokätköjen kohdalla? Niissähän juju on sen oikean paikan keksiminen joten jos joku porukasta sen löytää niin eiväthän muut sitä kätköpaikkaa itse keksi. Näin ollen he eivät sitten saisi sitä ikinä logata löydetyksi ... niinkö?

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 17.04.2010 8:06

Seq kirjoitti:Tulipa mieleen sotkea keskusteluun enemmän ftf:ää.

"hypoteettinen" tilanne:

Korkean D/T:n kätkö, hakemassa esim 10 ihmistä.

Kätkö löytyy puusta. => Löydön hetkellä aktiivisesti etsivät saavat ftf:n.

Loggaako se yksi nopein ja notkein kaikki, kuten yleensä, ainakin täälläpäin, vai pitääkö jokaisen äheltää itsensä puuhun?

Mitäs, jos kaikki kampeaa itsensä näreeseen loggaamaan ftf:ää ja sillä aikaa, siis löytymisen jälkeen saapuu muita?

Ei ainakaan ftf:ää, mutta täytyykö ne ajaa pois, ettei spoilaa yms?

Sama pätee kimppakätköilyyn suurelta osin. Mitäs jos puuhun kiivennyt pudottaa purkin, vahindossa tai tahallaan ja ihmiset voivatkin logata kätkön maassa?
Olen joskus miettinyt että miten voi logata jos ei itse kirjaimellisesti purkilla käy?
No mielestäni FTF on porukassakin sen joka FTF . Jos purkki vaatii jotain niin se kaikkien tehtävä, koska yleensä se kätkön ideanakin. No kuitenkin kätköily on vain vapaehtoista viihdettä joten kimpassa ihan ok mielestäni, mutta kyllä siellä purkilla on itse käytävä eikä huutelemalla laiteta toisten nimiä samalla puunlatvaan ... tai oikeastaan mitään väliä kunhan on ollut livenä paikalla ja joku nimen logiin kirjoittanut!!! Jokaisella ominaisuudet päästä minnekkin, mutta mukana voi reippaana olla kuitenkin joten rangaistukselta jopa kuulostaisi kun vaikka pyörätuolissa oleva ei saisi merkintää alueen kätköstä jonka kirjaimellisesti pilkulleensa tietää missä se sijaitsee!

Pidetään loggaus edelleenkin ilonaiheena vaikka sen tekisi joku muukin kuin itse, esim. lapset!....Tärkeintä olla paikalla kuitenkin itse!!!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Seq » La 17.04.2010 23:09

Kannattaa myöskin miettiä kätköilyn vaikutusta maastoon ja puustoon.

Varsinkin vaikeammissa kätköissä eroosiota tapahtuu, joskus paljonkin, eikä oksien katkeamiset ja muutkaan vauriot puustoon ole mahdottomia.

Olisihan se ajatuksena varmasti tasapuolinen, jos jokainen kävisi kätkön puusta hakemassa, vaikka taljan avulla, mutta säännöt vaatii nimen logiin, eikä muuta.

Sitäkin tapahtuu, että logataan, vaikka henkilö ei olisi edes paikalla ja siihenkin säännöt antavat mahdollisuuden.

Kaikki kätköilevat tavallaan. Onko se joltain pois? Sitä voi miettiä...

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ma 19.04.2010 19:53

Mitenkäs kun jotkut merkkaavat oman kätkönsä löydetyksi? :lol: :lol: :lol: Onko säännöissä sanottu tästä mitään.
Yleensä oman purkin löytää varmemmin. Itsellä on kyllä joskus niinkin käynyt että omaakaan purkkia en ole löytänyt :oops:
joten uusi purkki on tullut vietyä mutta en ole kyllä omia merkinnyt löydetyksi.

ps. Ei noita kaikkia jaksanut lukea, en tiedä siis olisiko ollut välillä puhetta tästä ?
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 19.04.2010 20:17

rp55 kirjoitti:Mitenkäs kun jotkut merkkaavat oman kätkönsä löydetyksi? :lol: :lol: :lol: Onko säännöissä sanottu tästä mitään.
Yleensä oman purkin löytää varmemmin. Itsellä on kyllä joskus niinkin käynyt että omaakaan purkkia en ole löytänyt :oops:
joten uusi purkki on tullut vietyä mutta en ole kyllä omia merkinnyt löydetyksi.

ps. Ei noita kaikkia jaksanut lukea, en tiedä siis olisiko ollut välillä puhetta tästä ?
Hullujen hommaa... Poikkeuksena tapaukset: 1.Löysetty 2.Adoptoitu
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 19.04.2010 21:55

Vihje: Jos nimi on kirjassa ettekä kerro miten se sinne joutui, voitte porukassa käyttää aivan vapaasti haluamianne tapoja.

Teoriassa näin voi tehdä vaikka kertoisittekin miten se nimi sinne päätyi, Geocaching.com ottaa löytämiseen kantaa ainoastaan sen "kunhan nimi on kirjassa" verran, KAIKKI muu löytämisen ympärille kertynyt pas... tauhka (FTF, Löydön kriteerit...) on kätköilijöiden omassa pienessä päässä keksimiä villityksiä.

Käytännössä kateus ja kyttäysmentaliteetti (eli yhteiseltä nimeltään Geostapo) ovat sen verran hyvissä voimissa, että on kaikkien kannalta parempi olla ihan vaan hiljaa ryhmän/joukon/alueen/tmv tavoista ja nauttia maisemista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”