Jäänkö Jästiksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tintsi
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 18.12.2007 14:50
Paikkakunta: Tammela

Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja Tintsi » Ti 25.12.2007 23:30

Heippa! Haluaisin kovasti aloittaa kätköilyharrastuksen, mutta mulla ei ole gepsiä, (eikä kyllä oikein varaa semmosta hankkiakkaan...). Olen kovasti yrittänyt opiskella netissä, mutta ei nyt tunnu kaikki kolahtavan. Sopiiko Nokia 6110 känny kätköilyyn? Olen löytänyt yhden kätkön vihjeen perusteella, ja muutamaa olen mielessäni aatellut, mutta kyllä joku laite varmasti hyvä olisi!

Niin no.. jos jollain teillä olis TOSITOSIEDULLINEN kätevä gps-laite lojumassa nurkissa, niin voishan sen ostamista vaikka harkita! Laittaisitteko vaikkapa yksityisviestiä tästä.

Kiitos etukäteen...

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 26.12.2007 8:10

Tintsi kirjoitti:Heippa! Haluaisin kovasti aloittaa kätköilyharrastuksen, mutta mulla ei ole gepsiä, (eikä kyllä oikein varaa semmosta hankkiakkaan...). Olen kovasti yrittänyt opiskella netissä, mutta ei nyt tunnu kaikki kolahtavan. Sopiiko Nokia 6110 känny kätköilyyn? Olen löytänyt yhden kätkön vihjeen perusteella, ja muutamaa olen mielessäni aatellut, mutta kyllä joku laite varmasti hyvä olisi!

Niin no.. jos jollain teillä olis TOSITOSIEDULLINEN kätevä gps-laite lojumassa nurkissa, niin voishan sen ostamista vaikka harkita! Laittaisitteko vaikkapa yksityisviestiä tästä.

Kiitos etukäteen...
Hei, Tintsi! Onnittelut hyvän harrastuksen pariin etsiytymisestä!

GPS-laitteita on nykyisin monia vaihtoehtoja, ja ihan perusmallilla pääsee alkuun. Itse olen etsinyt neljättä sataa kätköä wanhalla Magellan 320-karvalakkimallilla missä ei ole mitään karttoja eikä herkkuja. Uuden laitteen saat yli satasella ja käytetty irtoaa joskus alle satasella, kysyvä ei tieltä eksy!

Lisäksi jotkut kirjastot lainaavat GPS-laitteita muutamaksi tunniksi ihan ilmaiseksi. Kysäisepä asiaa lähikirjastostasi.

Sitten vielä realistis-filosofisena kysymyksenä, että eikö olekin totta että kaikki harrastukset maksavat jotain? Verrattuna vaikkapa golfiin, jääkiekkoon ja lasketteluun geokätköilyn alkuinvestoinnit ovat melko köykäiset. Ei kun gepsin hankintaan ja metsään rymyämään!
Onko muuten nimesi jo täällä?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 26.12.2007 8:49

Tintsi kirjoitti:Heippa! Haluaisin kovasti aloittaa kätköilyharrastuksen, mutta mulla ei ole gepsiä, (eikä kyllä oikein varaa semmosta hankkiakkaan...). Olen kovasti yrittänyt opiskella netissä, mutta ei nyt tunnu kaikki kolahtavan. Sopiiko Nokia 6110 känny kätköilyyn? Olen löytänyt yhden kätkön vihjeen perusteella, ja muutamaa olen mielessäni aatellut, mutta kyllä joku laite varmasti hyvä olisi!
Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Tuosta mainitsemastasi puhelimesta en osaa sanoa, mutta esim. Nokia 9300 + Navicore + bluetooth gps -mötikkä on toimiva yhdistelmä.

Huuto.netistä löytää helpoimmin jonkun vanhemman gps:n muutamalla kympillä. Kokeile hakusanana esim. Magellan tai Garmin. Uusien laitteiden hinnat pyörivät alan liikkeissä alkaen jostain 150 euron tienoilta (esim. Garmin eTrex H).

Myös Kansalaisen karttapaikka http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... l?lang=FI on hyvä apuväline ensimmäisten kätköjen etsintään, kun käyttää koordinaattihakua. Sillä pääsee hyvin alkuun ja tiedän pari kätköilijää, jotka ovat löytäneet kymmeniä kätköä ilman gepsiä mm. tuon avulla.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ke 26.12.2007 10:30


pompaa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 26.03.2007 23:11
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja pompaa » Ke 26.12.2007 10:36

Kätkösivulla on se suora linkki sinne Karttapaikkaan Karttapaikka.fi topographic map , ei tarvitse käsin niitä kätkön koordinaatteja naputella.
Kaupungissa taitaa tuo Eniron kartta olla parempi. Minä pyrin mahdollisuuksien mukaan etsimään ilman gepsiä, kartan ja mahdollisesti vihjeen ja edellisten kävijöiden lokit kun tutkii, niin tuleehan siinä jonkinlainen mielikuva, mitä etsii ja mistä.

Magellan 320 ei ollut aikoinaan karvalakkimalli, siinä tuli mukana se kaapeli,
jota esim. 315:ssa ei ollut :wink:

Tuossa Nokia 6110:ssa on sisäänrakennettu gps-vastaanotin, joten sopinee
hyvin kätköilyhommiin? Tietääkö joku muu tästä mallista enemmän?

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 26.12.2007 10:55

Mielestäni traditionaaleja kätköjä löytää ilman gps-laitettakin. Muistaakseni yksi geokätköilynimimerkki on löytänyt noin 600 kätköä ja ilman gps:äää. Ainakin jonkun kätkön ilman navigaattorin apua.

Avatar
Tintsi
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 18.12.2007 14:50
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Tintsi » Ke 26.12.2007 13:30

Kiitos näistä! Vihjeiden perusteella ja karttapaikan kartoilla ja topografisilla olenkin aatellut suunnistaa ainakin alkuun!

Kyllä miestäni nauratti, kun tongin erään kätköpaikan läheisyydessä kantojen koloja silmät kiiluen... Se kätkö jäi vielä piiloonsa, mutta vielä joku päivä sen aion kaivaa esiin. (on nimittäin aika monta kantoa tarkastettava...)

Jos Tammelasta/lähiympäristöstä löytyisi joku, joka voisi vähän opettaa tämän kätköilyn salaisuuksia, niin vois ottaa yhteyttä...

...tähän taidan hurahtaa...onneksi ei ole ajokorttia!!

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re:

Viesti Kirjoittaja hapardi » Pe 28.12.2007 19:44

pompaa kirjoitti: Tuossa Nokia 6110:ssa on sisäänrakennettu gps-vastaanotin, joten sopinee
hyvin kätköilyhommiin? Tietääkö joku muu tästä mallista enemmän?
Itse olen ainakin käyttänyt ko. kapulaa kätköilyyn. Oikein hyvin olen tullut sillä toimeen ja kännyn gps on johdattelut erittäin tarkasti kätköille (suurimmaksi osin :wink: )

Mustavaris
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.03.2007 13:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja Mustavaris » Su 30.12.2007 14:19

Itse harrastan kätköilyä täysin ilman gepsiä ja luultavasti tulen niin jatkamaankin. Ensin harkitsin laitteen hankkimista, mutta lopulta haettuani riittävän monta kätköä ilman, totesin, että tykkään oikeastaan enemmän karttojen kanssa räpeltämisestä. Eniron ja Karttapaikan kanssa olen pärjännyt hyvin, ja nyt on 78 kätköä löydetty. Joskus tuntuu jopa siltä, että karttasuunnistuksella olen päässyt helpommalla, kun olen lukenut muiden loggauksia siitä, kuinka gepsi oli pyörittänyt ympäriinsä :lol:. Tietysti joitakin metsäkätköjä (ei kaikkia suinkaan) täytyy suosiolla jättää väliin, mutta kun ei ole määrä tavoitteena vaan enemmänkin elämykset ja mielenkiintoiset paikat, niin kätköily toimii hyvin ilman gepsiä. Suunnistuskartasta voisi metsässä olla apua.

Mysteereistä tykkään kovasti, ja onnekseni niistä monet ovatkin ratkaistavissa ennalta kotoa käsin. Multeja olen hakenut vain pari, kun ne luonnollisesti ovat kaikkein hankalimpia ilman gepsiä.

Suosittelen lämpimästi etsimään kätköjä, vaikkei gepsiä omistaisikaan. Karttaa siinä ainakin oppii käyttämään :D.

Avatar
Tintsi
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 18.12.2007 14:50
Paikkakunta: Tammela

ilman laitteita...

Viesti Kirjoittaja Tintsi » Su 30.12.2007 20:31

Niin mä olen tässä vähän suunnitellut, että pyrin ilman laitteita kätköjä löytämään (kunnes harrastus höperryttää mielen, ja...). Jos nyt joskus saan kännykän, jossa on gps-laite, niin toki sitä käytän sitten hyödykseni.

Mulla nyt ei satu olemaan edes tulostinta, niin pitää painaa 1 kartta kerrallaan mieleen (tai piirtää omakätinen kartta tietokoneen näytöltä...), ja käydä se sitten joskus aina etsimässä, kun mies innostuu kuskaamaan.

HYVÄÄ ALKAVAA VUOTTA 2008 KAIKILLE TASAPUOLISESTI ja jännittäviä kätköilyhetkiä...
Älä tallaa nurmikoita, älä puita vahingoita. Älä riko luonnon rauhaa, älä mellasta ja pauhaa...

Avatar
Tiiraajat
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.12.2006 21:56

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja Tiiraajat » Su 30.12.2007 21:57

Olemme hakeneet ekat 500 kätköä kartan, kompassin yms. avulla - multeissa apuna oli ensin kannettava tietokone, sittemmin kevyempi versio eli kämmenmikro, jossa saadut koordinaatit syötetään Karttapaikkaan. Tradeissa käytämme useimmiten Retkikartta.fi -palvelua. Kymmenkunta kätköä (esim. tyyliin "mikro metsässä ilman hyvää kiintopistettä) olemme sittemmin etsineet autonavigaattorin avustuksella. GPS ei ole suunnitelmissakaan 8)
Ai niin, tulostinkaan ei ole välttämätön, sillä kameran näytölle kuvattu kartta näyttää kaiken tarpeellisen. Eli älä suotta jämähdä jästiksi; kätköily kannattaa aina!
Mitä useampi mutka, sitä mukavampi matka.

Mustavaris
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.03.2007 13:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja Mustavaris » Su 30.12.2007 22:34

Tulostinta ei mullakaan ole. Jos olen sattunut olemaan Helsingissä, olen käyttänyt vanhempien tulostinta. Muuten olen piirtänyt karttoja paperille (ei mitään erityisen hienoja versioita, vaan sellasia pikapiirroksia). Retkikartta.fi:tä pitääkin käydä katsastamassa. Kompassiin en myöskään ole vielä turvautunut, joten sitäkin voisi ehkä joskus kokeilla. Myös kamera olisi uusi apuväline, joten kunhan saan avomieheni vanhaan kameraan uuden akun, niin myös sitä voisi hyvinkin alkaa käyttää. Kiitos vinkeistä Tiiraajille :) .

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Jäänkö Jästiksi?

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 30.12.2007 22:44

Tiiraajat kirjoitti:Olemme hakeneet ekat 500 kätköä kartan, kompassin yms. avulla - multeissa apuna oli ensin kannettava tietokone, sittemmin kevyempi versio eli kämmenmikro, jossa saadut koordinaatit syötetään Karttapaikkaan. Tradeissa käytämme useimmiten Retkikartta.fi -palvelua. Kymmenkunta kätköä (esim. tyyliin "mikro metsässä ilman hyvää kiintopistettä) olemme sittemmin etsineet autonavigaattorin avustuksella. GPS ei ole suunnitelmissakaan 8)
Ai niin, tulostinkaan ei ole välttämätön, sillä kameran näytölle kuvattu kartta näyttää kaiken tarpeellisen. Eli älä suotta jämähdä jästiksi; kätköily kannattaa aina!
Heips,
jäin niinku vähän oottelemaan Tiiraajien vastausta Tintsille, ja tulihan se !! Hyvä !!

Itse aloitin kätköilyn oikeastaan sen takia että mulla jo oli GPSr, synttärilahjaksi saatuna, työkavereilta jotka tiesivät joutuvansa etsintäprtioon takiani elleivät tee jotain asian hyväksi :D :) :P :wink: :mrgreen:

Luulisin että Tiiraajien tapa kätköillä olisi sopinut minullekin oikein hyvin, kartat on niin kovin mielenkiintoisia ja niistähän löytyy vaikka mitä jänniä paikkoja, kun olisi vaan aikaa tutkia.....
Terveisin Kätköilyvaari !!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”