Kätköilijöiden alter egot

Yleistä keskustelua kätköilystä
VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja VHI » Ke 25.08.2010 15:39

Haksu puhuu 101% asiaa.
There's always a cache somewhere

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 25.08.2010 16:45

KariM1 kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää miksi (jo mainitun FTF-kilvoittelun lisäksi) kätköjä väsätään 0-löytöisillä pseudonyymeillä.
Lueskelin jostain päin netttimaailmaa että tällekin on olemassa ainakin jonkun mielestä järkevät perusteet, eli jotkut kätköttävät yhdellä nimimerkillä ja löytävät toisella. Ilmeisesti ei ole aivan äärettömän harvinaista tämä. Nuo oman kätkön FTF-löydökset eivät oikein mahdu järkeen, toisaalta spoilaaminen tietyille henkilöille on yleistä, voidaan neuvotella piilon paikasta ja muusta pienestä. Tämä on tuttua, mutta eipä tulisi pieneen mieleenikään lähteä hamemaa FTF:ää tuollaiselta kätköltä.

Minusta on hyvä että voi keskustella kanssa kätköilijöiden kanssa etukäteen kätköstä. Moni seikka joka ei omaan päähän pälkähdä on kaverilla selkeänä mielessä.

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin syitä eri kätköttäjä nimimerkin käyttöön on useita. Hyvä esimerkki on perhe, jossa joku piilottaa kätkön ilman että muille kertoo mitään, minunkin vaimolta taitaa olla kaikki piilottamani kätköt löytämättä, vaikka meillä on/oli yhteinen nimimerkki.

Toinen ehkä paras syy eri nimerkkiin on yksityisyys. Jos rakennat 20 kätköä parin kilsan päästä kotikoordinaateista niin joku voi tehdä yhteenlaskuja, toisaalta voihan se joku tehdä yhteen laskuja siitä alter-ego identiteetistä. :P

Siis perusteluja tälle tuplanikkisysteemille, jossa toinen käsi piilottaa ja toinen, löytää on paljonkin. Itse en kyllä ole niitä sisäistänyt. :roll:
FTF jutut omien ja kavereiden kätköjen suhteen ovat todella kaukana yhteisöllisyydestä, miten voi harrastaa yhteisöllisyyttä jos on jakautunut persoona.

Mutta tämä on tämän päivän nettiä, joku saa pitkänkin ketjun verkkokeskustelussa aikaiseksi vaikka kirjoittaa koko ketjun itse eri nimimerkeillä.

Tietty jos vakio nimimerkillä on haukkunut suunnilleen puolet löytämistään kätköistä ja antanut epäasiallista palautetta lopuista, niin voi kasvaa kiusaus vääntää omat aivan yhtä surkeat kätköt eri puumerkin alle. :oops:

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ke 25.08.2010 19:43

En malttanut olla vielä tuota jaettua ftf-juttua kaivelematta...
Millähän kriteerillä sitten tuo jaetun ftf:n ajankohta määritellään?
- kaverin kyynärpää puoliksi kylkiluiden välissä löytöhetkellä ?
- juuri ajoin parkkiin, kun purkki löytyi
- purkki oli juuri piilotettu takaisin koloonsa, kun saavvuin saitille
- ftf porukka oli vielä tunti löydön jälkeen turisemassa purkilla, kun kaivelin sen esille
- jne ????
Tässähän sitä vasta ihmettelemistä ja sääntöjen laatimista olisikin - kai... ja riidan aiheita...
Kyllä edelleen olen sitä mieltä, että tämä paikallinen hidas hämäläinen systeemi - (yksi) ftf sille, joka kätkön ekana löytää - eikä tiettävästi ole riitaa tullut.
Mukavahan toki on kätköllä tavata ja turista (sen takia monasti hunttiin tulee lähdettyäkin) siitä huolimatta, onko ftf jaettu vai ei - näin täälläpäin tehdäänkin, eikä otsat ole ollenkaan rypyssä, eikä kyynärpäät tai kylkiluut kipeänä. Varmaan sitten hitaat hämäläiset eivät ole vielä keksineet kuinka "veristä" puuhaa tämä on :lol:
Pitääkin laittaa otsa ryppyyn ja alkaa miettiä kuinka monta (jaettua)ftf:ia on nyt jäänyt kirjaamatta vaikka sillä välillä kun Eki&Sahle veivät toisen (2.) ftf:nsä nenäni edestä ja minä vein heidän nenänsä edestä mahdollisen kolmannensadannenkahdenkymmenennenensimmäisen (321.) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vitsi, vitsi, vitsi... ei mennyt otsa ryppyyn hymyilyttää vaan :wink:

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ke 25.08.2010 20:20

ATT02 kirjoitti:En malttanut olla vielä tuota jaettua ftf-juttua kaivelematta...
- purkki oli juuri piilotettu takaisin koloonsa, kun saavvuin saitille
Jos off topicia sen verran, että meillä päin tuo FTF raja mennee jossain tuossa. Jos kansi on vielä auki ja edellinen loggaaja vilkaisee ympärilleen, ennen kuin sulkee purkin. Näin siis meillä.

Itse olen tuossa ympärille vilkaisu tilanteessa jopa rauhoitellut kätkölle tulijaa, jotta vielä ehtii ... Näin siis jaetulla ftf:llä toimittaessa. Tietenkin jos toi FTF olisi vain minulle, en ehkä jäisi odottamaan 20m päässä tulevaa, enkä saisi niitä väihäisiäkään ftf:iä, joihin nyt olen kyenyt =)

Mitä tulee alter egoihin .... Kyllähän paikkakunnalla paikkakunnan kätköilijät oppivat tuntemaan paikkakunnan kätköttäjät. Eli nimimerkki x vie aina sillan alle ja nimmerkki Y suosii kivenalusia yms. Kyllähän tuohon vähän saa uutta jännitystä, jos tekee sen kiviaitakätkön eri nimelle =)

Mutta tiukassa on FTF:t, jos omalta kätköltä niitä pitää noukkiman =)
Sinänsä minä kyllä ymmärrän myös metodin, jossa toisella nimimerkillä kätköillään ja toisella kätkötetään. Ei kyllä kovin käytännöllinen kaikistellen - mutta ymmärrän kyllä. Kyllähän sitä voi pelätä, että joku jonka kätköllä on suoraa palautetta antanut, antaa suoraa asiatontakin palautetta.

t.w
edit: tuossa kiireessä unohtui ... Edustaahan käyttämäni nimerkkikin yhden kätköilijän henkilökohtaista näkemystä, olkootkin että kätköt loggaan perheen yhteisellä nimimerkillä. Alter ego olen siis itsekkin. Tosin foorumin alter =)
Viimeksi muokannut wiljam.i, Ke 25.08.2010 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 25.08.2010 20:28

ATT02 kirjoitti: Millähän kriteerillä sitten tuo jaetun ftf:n ajankohta määritellään?
- kaverin kyynärpää puoliksi kylkiluiden välissä löytöhetkellä ?
- juuri ajoin parkkiin, kun purkki löytyi
- purkki oli juuri piilotettu takaisin koloonsa, kun saavvuin saitille
- ftf porukka oli vielä tunti löydön jälkeen turisemassa purkilla, kun kaivelin sen esille
- jne ????
Itse näkisin hyvänä määritelmänä Geowikissäkin todetun: "Kaikki kätköä löytöhetkellä aktiivisesti etsineet nimimerkit ovat oikeutettuja merkitsemään löydön FTF:ksi löytäjästä riippumatta."
Eli jos on ollut paikalla kätkön löytöhetkellä ja on osallistunut etsintään, on oikeutettu FTF-merkintään. Tätä käytäntöä sovelletaan pk-seudulla (ainakin "sivistyksen kehän" sisäpuolella :wink: :wink: ), ja koen sen ihan hyvänä sellaisena. Täällä päin uusien kätköjen luo syntyy usein pieni miitti, ja ainahan kaksi voi bongata purkin yhtä aikaa jne..
Entä jos kyse on extreme- tai muuten maastoltaan vaativasta kätköstä? Lasketaanko "landemallin" mukaan FTF-löytäjäksi se, joka ensinnä bongaa purkin vai se, joka hakee sen? :roll: Tuotakaan ongelmaa ei tule Geowikin määritelmän mukaisesti toimittaessa. Käsittääkseni sitä mallia on noudatettu melko kauan ja havaittu hyväksi.

Mutta tosiaan, FTF:n kriteeristä on keskusteltu aiemmin useaan otteeseen, pitkään ja hartaasti. Näköjään päivänpolttavista asioista (FTF, FBA, löydön kriteeri jne) pulpahtaa vähintäänkin joka vuosi uusi keskustelu pinnalle. :)

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ke 25.08.2010 20:47

Stone'5 kirjoitti: Entä jos kyse on extreme- tai muuten maastoltaan vaativasta kätköstä? Lasketaanko "landemallin" mukaan FTF-löytäjäksi se, joka ensinnä bongaa purkin vai se, joka hakee sen? :roll:
Onko suuressa kaupungissa jotenkin erilainen kieli,vai eikö siellä ymmärretä landelaisten käsitettä "se jolla on purkki ensimmäisenä näpeissä"

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja gsea » Ke 25.08.2010 21:21

Satuinpa tässä joutessani eksymään ehtoolla keskustelupalstalle.
Hiukan ihmetystä herättää tämä ketju.
FTF! Onko se lopuksi niin tärkeää, kuka ekaksi kuittaa, ja kuittaavatko FTF:n
kaikki paikalla olleet. Itselläni on FTF:iä kohtuullisen vähän.
En pidä niitä mitenkään tarpeellisena harrastukselle. Sillointällöin olen mennyt
jahtiin, jos sopivasti on ollut "tyrkyllä". Joidenkin samalla paikkakunnalla olevien
kätköiliöitten kanssa on jopa sovittu, että oman paikkakunnan uusilta kätköiltä
ei edes FTF:ää yritetä. Toivottavasti kuitenkaan kuittausjärjestys ei kuitenkaan
missään purkilla tulevaisuudessa välimiesoikeuteen yllä.

Löytöjä. gsea

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ke 25.08.2010 21:44

Ei kai se niin tärkeä ole koko ftf, mutta on se joku erityishetki kuitenkin sille, jolla on mahdollisuus kirjata nimi tyhjään lokiin... onhan se ihan mukava olla 345:kin, mutta pieni vivahde-ero siinä kumminkin on.
... muistui mieleen eräs miitti, jonka aikana julkaistiin eräs kätkö. Joku sen ensimmäsenä löysi ja etsijöitä oli varmaan ainakin parikymmentä... eikä varmaan niille n. 19 muulle tullut edes mieleen kirjata ftf:a... eipä tule inflaatiota :!:

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 25.08.2010 22:10

Kun olen ollut etsimässä kätköä yhdessä toisen kätköilijän kanssa, niin minulle on ehdotettu FTF:n jakamista ja olen sen hyväksynyt. Toisaalta kun olen ensimmäisenä löytänyt kätkön ja etsimässä on ollut myös muita olen ehdottanut FTF:n jakamista ja joskus luovuttanut FTF-palkinnon heille, koska minusta se silloin tuotti heille enemmän iloa kuin se olisi minulle tuottanut. Nämä tilanteet ovat tuntuneet mukavilta, ja samalla tavoin meinaan toimia jatkossakin.

Mikäli joku ei halua jakaa tai hyväksyä ehotusta jaosta, niin se on sitten hänen asiansa. Katson ettei minun asiani ole arvostella, ainakaan tässä asiassa, muiden menettelyä.

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ke 25.08.2010 22:33

No nyt välähti tällainen final idea tästä aiheesta:
Haksuhan voi aluksi tälle kotimaiselle sivustolle luoda uuden beta-kokeilu "tilaston" FTL = First To Log.
Jonkunhan on pakko nimmarinsa ekana lokiin kirjoittaa! Ehkä se sitten vakiintuisi yleismaailmalliseen käyttöönkin :wink:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 25.08.2010 22:45

Jos kolmen porukka kirjaa FTF:n niin jaetaanko STF ja TFT sijaa lainkaan?

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja jule100 » To 26.08.2010 6:34

Eikös jaettu ftf ole vähempiarvoinen kuin jakamaton ja varmaan sen jaetun osan koko heikentää pisteitä. Onhan 1/3 isompi kuin 1/10.
Stf:t ja tft:t , eikös muilta sijoilta saa mitään pisteitä? Jos jokaisesta sijoituksesta kätköllä saisikin sen määrän pisteitä kuinka mones kävijä on , niin se kenellä on pisteitä vähiten (sijoituksia eniten kärjessä vs. käydyt kätköt) voittaisi. :mrgreen:

jukivili
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 13.01.2010 22:05

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja jukivili » To 26.08.2010 7:09

ATT02 kirjoitti:No nyt välähti tällainen final idea tästä aiheesta:
Haksuhan voi aluksi tälle kotimaiselle sivustolle luoda uuden beta-kokeilu "tilaston" FTL = First To Log.
Jonkunhan on pakko nimmarinsa ekana lokiin kirjoittaa! Ehkä se sitten vakiintuisi yleismaailmalliseen käyttöönkin :wink:
Lähikätkö ilmestynyt.. logataan jo ennen kätkölle lähtöä 'TFTC' ja sitten pirun moisella vauhdilla logaamaan fyysiseen kätköön. :|

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja VeskuR » To 26.08.2010 8:16

Tuossa lainaus wikipediasta: "Ensimmäisen kerran Everestin huipulle onnistuivat kiipeämään uusiseelantilainen sir Edmund Hillary ja šerpa Tenzing Norgay Nepalista 29. toukokuuta 1953". Eikö vain toinen ollut siellä ensimmäisen kerran??? :roll:

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja LQ » To 26.08.2010 9:27

Multiunelman piilottaja vaikuttais kyllä alter egolta, juu. On kyllä "käsiala"näytteitä otettu... :wink:
Amelie ei välttämättä, satto olla esmes joku taikkilainen?

Itellä on testikäytössä nimimerkki QL.

Ftf (joita en enää hae) juttuunkin voisin jotain kommentoida kunhan joku kaivais esiin jonkun vanhan aiheeseen sopivan säikeen, johon voisi dumpata tästä kaikki selkeesti pelkästään ftf:ää veivaavat postaukset.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja 0skari » To 26.08.2010 11:00

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tarppa
Viestit: 54
Liittynyt: To 08.04.2010 10:48

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Tarppa » To 26.08.2010 11:09

oskari52 kirjoitti:anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä se alter ego onkaan suomen kielellä?
Joku on sen kirjannut wikipediaan näin : ( joten kait se kaikille geowikiläisillekkin kelpaa ?? )

"Alter ego (lat. toinen minä) on toinen minä, toinen persoonallisuus tai persoonan sisällä oleva persoona. Termiä käytetään yleisimmin kirjallisuudessa analysoinnissa ja vertailussa kuvaamaan henkilöitä, jotka ovat persoonallisuudeltaan identtisiä.

Termiä käytetään myös usein fiktiivisessä populääriviihteessä, kuten sarjakuvissa (esimerkiksi Karvinen/Liehuviittainen kostaja) sankarin tai vihollisen salaiselle identiteetille (esimerkiksi Clark Kent/Teräsmies). Samantyylisiä konsepteja ovat muun muassa avatar, kaksoisolento tai jakautunut persoonallisuus. Myös roolipeleissä saatetaan käyttää alter ego hahmoa, joka on helppo ujuttaa tilanteeseen jos toiseenkin. Kirjailija voi luoda jostain kirjansa hahmosta alter egonsa, tällöin termillä tarkoitetaan sitä, että kirjailija samaistaa itsensä tuohon hahmoon.

Termi kehitettiin alun perin 1800-luvun alussa, kun skitsofrenia havaittiin.

Kuuluisia alter egoja ovat muun muassa Borat Sagdiyev (Sacha Baron Cohen), Dame Edna Everage (Barry Humphries), Slim Shady (Eminem) ja Pee-wee Herman (Paul Reubens).

Myös pianisti-laulaja-säveltäjä Tori Amos on käyttänyt alter egoja. Hänen 2007 ilmestyneellä American Doll Posse-albumilla ja ADP-kiertueella esiintyvät hänen alter egonsa Pip, Isabel, Santa ja Clyde."

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja 0skari » To 26.08.2010 11:23

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Helovirta » To 26.08.2010 12:56

Piruuttani katsoin, ja Alter Ego, AlterEgo ja Alter_Ego ovat jo käytössä. After Ego on kyllä vapaana. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 26.08.2010 16:03

Hmm. olen tykönäni miettinyt että joku käyttää sijaispersoonaa täällä palstalla, jos on vahvat mielipiteet, joka asiasta ja kaksi kätköä kuitattuna, niin tulee mieleen että kyseinen nimierkki on ainakin joskus harrastanut kätköilyä jonkun toisen merkin alla. :oops:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”