Epämiellyttävä kokemus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja el2 » Ti 15.01.2008 6:28

En usko että täältä löytyy koirien vihaajia noin paljoa. Enempi löytyy ihmisiä jotka pelkäävät koiria. Kohti juokseva koira koetaan yleensä aina uhaksi, jota vastaan on puolustauduttava jollain konstilla.
Järjestyslain mukaan koirat on pidettävä kytettynä, olkoon koira minkä ikäinen tahansa. Poikkeuksen kytkettävänä pitämiseen tekevät palveluskoirat (toivottavasti termi oikea) ja esim poliisikoirat. Näittenkin on oltava omistajansa läheisyydessä ja valvomana koko ajan.
Metsästyslaki sallii pitää koiraa irtaallaan ainoastaan metsästysaikana metsästyksen yhteydessä, jolloin tarvitaan maanomistajan tai metsästysoikeudenhaltijan lupa. Nuorta koiraa voidaan pitää irtaallaan myös muuna aikana jos koiraa koulutetaan metsästyskoiraksi, tällöin vaaditaan maanomistajan tai metsästysoikeudenhaltijan lupa.
Irtaallaan olevan koiran lopettaminen on aika raaka temppu johon kovinkaan moni ei kykene paljain käsin. Koiran rauhoittamiseen löytyy muita konsteja, koettakaa miettiä mahdollisia arkoja alueita joista ottaa kiinni, tai mihin isku suunnata. Irtaallaan juoksevan koiran omistajaa kannattaa aina kehottaa laittamaan koira kiinni. Haukut siitä saa aina päälleen, kiltti koira kun ei ole koskaan kellekkään mitään tehnyt. Itse olet raakalainen kun käsket kytkeä koiran narun jatkoksi.
haittaaks se

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » Ti 15.01.2008 7:55

Onko kukaan nähnyt kilttiä vierasta koiraa?

Itse olen nähnyt ns. kiltin koiran jäljet nuoren postinjakajan kasvoilla. Nuori oli jakamassa ilmaisjakelua ja erään talon pihassa oli koira ulkona ja siihen aikaan postit kannettiin sisälle saakka. Koiran isäntä sanoi postinjakajalle että:" Tuo vaan se posti laatikkoon, koira on kiltti". No siinä vaiheessa, kun postinjakaja astui tontille koira kävi päälle ja raateli kasvot. Tämä tapahtui vuosia sitten, mutta mielessä on kuitenkin, vaikka itse tapahtumaa en nähnyt vaan ainoastaan jälkiseuraamukset.

Pelkästään tämän tapauksen perusteella minä en luota yhteenkään koiran omistajaan, joka sanoo koiran olevan kiltti. Ja tämä ei todellakaan tarkoita sitä että vihaisin koiria. Koirasta tulee juuri sellainen millaisen siitä omistaja kasvattaa ja ongelmakoiristakin saa oikealla koulutuksella asiallisen. Toki on varmaan luonnonoikkuja, joita ei saa koulutettua mitenkään, mutta ne häviävät sitten tavalla tai toisella. Niinhän epäkelvot ihmisetkin lukitaan vankilaan.

Onneksi olen itse vielä selvinnyt näiltä epämiellyttäviltä kokemuksilta kätköilyn saralla, mutta odotetaan tulevaa. Kaikkea sattuu ja tapahtuu, siksi tätä kutsutaan elämäksi.
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja rianra » Ti 15.01.2008 7:59

Ensinnäkin allekirjoittanut pelkää kaikkia koiria. Isoja ja pieniä. Toiseksi olen opetellut elämään pelkoni kanssa ottamalla selvää miten koirat toimii. Lähipiiristäni löytyy valtava määrä isoja koiria ja myös niitä pieniä.

Alkuperäisessä tilanteessa ihminen on käyttäytynyt uhkaavasti koiran kannalta. Liike jossa käsi nostetaan nopeasti rinnan peitoksi poikittain on suoraan maalimiehen liike. Koulutettukin koira lukee sen luvalliseksi käydä kiinni uhkaavassa tilanteessa.

Kohti juokseva koira on pelottava, sitä en kiellä. Oikeampi tapa on olla katsomatta eläintä silmiin, kuin kaivaa puukkoa esiin. Silmiin katsominen on koirien tapa alistaa ja uhmata. Missään nimessä ei kannatta vain rynnätä juoksuun, sillä vain saalis juoksee karkuun.

Kohti hyppäävän koiran eteen voi nostaa polven noin oman lonkan korkeudelle. Yksikään koira ei pidä siitä että täydessä vauhdissa mäjähtää yhteen ihmisen luisevimmista ruuminosista.

Koulutettu koira osaa myös totella yllättävältä taholta tulevaa määrätietoista käskyä. Hyviä sanoja ovat yleensä seis, maahan ja pois. Itse käyttäisin tuota maahan komentoa, joka kuuluu sanoa erittäin voimakkaasti ja matalasti, miltei mahasta asti.

Olen työn puolesta joutunut tilanteisiin vieraiden koirien kanssa. Myös äärimmäisen pienellä äänellä lässyttäminen kuin vauvalle saa haukkuvan koiran hiljenemään koska se yrittää kuunnella mitä sanot.

Muistutan vielä että iso ei ole automaattisesti paha. Tumma ei ole tuhmempi kuin vaalea.
Thinking out of the cache

mumma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 16.11.2007 23:41

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja mumma » Ti 15.01.2008 8:34

Kiitos rianra! Tässä oli järkeä! Opettelin viestisi saman tien ulkoa. :)

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ti 15.01.2008 9:07

Tuli mieleen, että jos joku hyvinkin koirapelkoinen haluaa siedätyshoitoa niin voisin ehkä auttaa. Meillä on kaksi kultaistanoutajaa, 12-vuotias ja 8-vuotias jotka on jo hyvällä menestyksellä poistanut parilta lapselta ja aikuiselta hysteerisen koirapelon. Koiria saa "lainaksi", niitä voi käydä silittelemässä tai voimme käydä kätköilemässä porukalla koirien kanssa (12-vuotias vaatii kyllä T1 kätköt, muuten ei suostu lähtemään mukaan).

Fakta on kyllä se , että yksikään koira ei syntyessää ole ilkeä. Hyvin usein omistajat tekevät niistä ilkeitä omalla käytöksellään.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 15.01.2008 9:34

lpohjala kirjoitti:Valitettava fakta on kyllä, että yksikään koira ei syntyessää ole ilkeä. Hyvin usein omistajat tekevät niistä ilkeitä omalla käytöksellään.
lpohjalan siedätyshoito on oikein hyvä ajatus, tarjoaisin samaa mutta olen niin onnettomassa tilanteessa että taloudessani ei ole tällä hetkellä yhtään koiraa, mutta tuo vastauksestasi lainaamani lause lienee vahingossa kääntynyt jotenkin väärin päin ??

Olisitkohan tarkoittanut sanoa esimerkiksi: Onneksi fakta kyllä on, että yksikään koira ei syntyessää ole ilkeä. Valitettavasti joskus omistajat tekevät niistä ilkeitä omalla käytöksellään.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ti 15.01.2008 9:39

Näin olin sen tarkoittanut.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 15.01.2008 9:58

eilolma kirjoitti: Koiran rauhoittamiseen löytyy muita konsteja, koettakaa miettiä mahdollisia arkoja alueita joista ottaa kiinni, tai mihin isku suunnata. Irtaallaan juoksevan koiran omistajaa kannattaa aina kehottaa laittamaan koira kiinni. Haukut siitä saa aina päälleen, kiltti koira kun ei ole koskaan kellekkään mitään tehnyt. Itse olet raakalainen kun käsket kytkeä koiran narun jatkoksi.
Tuosta eiloiman neuvosta suunnata isku johonkin arkaan paikkaa olisin kyllä eri mieltä.

Jos koira, ainakin jos se on isompi, on jostain käsittämättömästä syystä tosiaan käynyt leukoineen kiinni Sinuun, väittäisin että on parempi ainakin yrittää odotella tilanteen rauoittumista. 30 kiloinen susipiski on senverran tomakka vastustaja että isokin mies on varmasti helisemässä sen kanssa, suojavarusteissakin.

Jos sitten taas yrität ennakolta ehkäistä koiraa käymästä päällesi potkimalla tai huitomalla sitä, saat varmasti aikaan puolustusreaktion ja silloin voit pelkästään syyttää itseäsi riidan lietsomisesta.

Minä opastaisin hermostuneesti käyttäytyvän koiran kohtaavaa ihmista rauhoittumaan ja vaikkapa kyselemään koiralta kuulumisia ja keskustelemaan ilmoista. Normaalilla selvällä ja rauhallisella äänellä puhuminen rauhoittaa molempia ja jos kädet ja jalat pysyy paikoillaan, tilanne palautuu molempien kannalta normaaliksi.
Jos pelkää koiria ei pelon hoidatusta pidä aloittaa oudon ja tuntemattoman koiran kanssa. Ja tietysti jos ei itse halua koiriin tutustua, sehän on tietysti jokaisen oma asia, mutta ei vihaisilla koirilla pelotteleminenkaan ketään auta tai pelasta.

Yrittäkää muistaa että kaikilla koirilla on omistaja joka on ihminen ja jota esimerkiksi kaikki kätköilijät erehdyttävästi muistuttavat. Omistaja on aina koiralle auktoriteetti jota totellaan koska ilman sitä omistajaa koiraa ei ole olemassa. Ja kaikki koirat yrittävät parhaansa mukaan aina miellyttää omistajaansa saadakseen suojaa ja ruokaa ja sitä koiralle välttämätöntä laumaan kuulumisen tunnetta.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Cthulhu0
Viestit: 17
Liittynyt: La 07.04.2007 23:05

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Cthulhu0 » Ti 15.01.2008 10:38

Olipas epämiellyttävä kokemus lukea tätä viestiketjua geokätköilevistä eläintenvihaajista.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ti 15.01.2008 11:03

Eihän tässä ketjussa kukaan koiria vihaa. Pelkää korkeintaan. Niin minäkin tekisin, jos joutuisin tekemisiin vihamielisen koiran kanssa. Sellaista ei tosin ole vielä tullut vastaan, mutta olenkin ollut varovainen. Minulla kun ei ole kokemusta koirista, muuta kuin näin naapuritasolla. Rianran ja jupillin viestit ovat mielestäni hyviä ja kannattaa painaa mieleen.

Koirat ovat yksi kohde peloille, mutta on niitä muitakin. Rakennusaikojen loppupuolella olin yöpimeällä erään pellon reunassa kaukoputken kanssa tähtiä tiiraamassa. Yhtäkkiä huomasin pakettiauton parkit päällä ajavan alueella, selkeästi tutkiskellen paikkoja. Ajattelin mennä katsomaan rekisterinumeron, kun auto yhtäkkiä pysähtyi ja sieltä tuli neljä aika raavasta kaveria tutkimaan tarkemmin erästä tonttia. Olen aika riski kaveri, mutta katsoin parhaaksi painautua penkkaan ja odotella tovin. (Mitään ei loppujen lopuksi viety.)
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » Ti 15.01.2008 11:12

Cthulhu0 kirjoitti:Olipas epämiellyttävä kokemus lukea tätä viestiketjua geokätköilevistä eläintenvihaajista.
Nyt mennään jo aiheen ulkopuolelle mutta...
Kuka on geokätköilevä eläintenvihaaja?
Tämä tuntuu olevan etenkin osalla koirien omistajia yleismääritelmä niistä ihmisistä ketkä eivät halua koiraa syystä tai toisesta. Miksi joku voi olla näin kapeakatseinen. Itse en pidä koirista jo allergiani takia ja toiseksi minulla on ollut niiden kanssa huonoja kokemuksia, mutta en todellakaan vihaa niitä.

Se että nostaa keskustelua miten uhkaavan koiran lähestymisestä voi selvitä kunnialla ja siihen ottaa osaa tuoden omia näkemyksiä ja kokemuksia esiin, ei todellakaan tarkoita sitä että vihaa niitä. Tässä kohtaa on erittäin hyvä että ammattitaitoiset koirienkasvattajat/kouluttajat kommentoivat ja korjaavat virhetapoja.

Jokainen on opetettu eri tavalla kohtaamaan uhkaava tilanne ja tällä tavoin saa omiin epäkohtiin korjausta. Voin rehellisesti sanoa etten kunnioita yhtäkään koiranomistajaa, joka toimii miten huvittaa saattaen läheisensä turhaan vaaraan niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta edelleenkin vika on koiran omistajassa ei koirassa. Jokainen ihminen on omalaatuinen ja toimii eri tavoin tilanteissa joissa pelkää. Ja suurin syy koirapelkoon on siinä että koirien omistajat ei osaa kouluttaa koiraansa eivätkä kunnioita lakeja ja määräyksiä. Näinollen tulee ikäviä tilanteita, joissa lapset etenkin saavat ikuiset henkiset arvet ja niistä ei ihan helpolla eroon pääse.
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja rianra » Ti 15.01.2008 11:58

itse pyrin pistämään koiran lihoiksi jos sellainen kiinni käy
Itse tungin sormet piskin silmään kun se oli puntissa kiinni niin johan läks
No kyllä nämä on aika äärimmäisiä keinoja. Ensimmäisestä seuraa kidutusta ja jälkimmäinen voi sokeuttaa koiran.

Puuttumatta siihen saako koira olla vapaana vai ei, vapaana oleva koira ei aina ole hyökkäävä peto. Koiria pelkäävästä se voi siltä tuntua, vaikka koira olisi vain juoksemassa tervehtimään. Edes haukkuva koira ei välttämättä ole hyökkäämässä. Haukkuja on erilaisia eri tilanteisiin. Pitäisi erottaa se puolustushaukku siitä varoitushaukusta joka on ilmoitus omistajalle että näin toisen ihmisen. Lisäksi pitää muistaa että se vapaana oleva koira on voinut karata jokin pelottava tapahtuman seurauksena.

Ja kuten jo aiemmin todettu pelkään itsekin koiria. En vain anna sen hallita toimintaani.
Thinking out of the cache

hikerbiker...
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 22.12.2006 11:31

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja hikerbiker... » Ti 15.01.2008 11:58

Kerrottakoon heti alkuun että olen (tai olisin) koiraihminen. Vakavan allergian takia kuitenkaan en voi koskaan pitää omaa koiraa. Allergian takia en juurikaan arvosta koiranulkoiluttajia jotka pitävät hurttaansa vapaana varsin julkisillakin paikoilla välittämättä sen kummemmin kanssakulkijoista. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa vaan aivan turhan monta kertaa kun irrallaan kulkeva koira on väkisin puskenut iholle. Väitän että ymmärrän koiran elkeitä, ja näistä ei yksikään ole tullut kohti pahat mielessään. Mutta ei se auta, allergeenit tarttuu vaatteisiin ja iholle oli koiran elkeet mitkä tahansa. Kyllä minä siinä tilanteessa katson oikeudekseni terveyteni tähden pitää moinen koira mahdollisimman kaukana tavalla tai toisella, sikäli mikäli se vaan onnistuu. Kiitos vaan vinkeistä aiemmissa viesteissä, jatkossa onnistuu entistä paremmin. 8)

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ti 15.01.2008 13:50

rianra kirjoitti:
itse pyrin pistämään koiran lihoiksi jos sellainen kiinni käy
Itse tungin sormet piskin silmään kun se oli puntissa kiinni niin johan läks
No kyllä nämä on aika äärimmäisiä keinoja. Ensimmäisestä seuraa kidutusta ja jälkimmäinen voi sokeuttaa koiran.
Valitettavasti en jäänyt miettimään, että mitähän koiralle voi sattua. Kyllä siinä ensimmäisenä tuli mieleen, että miten suht voimakas koira saadaan puntista irti. Neuvon tästä suhteellisen tehokkaasta irroituskeinosta sain poliisiystävältä.

Torspo
Viestit: 23
Liittynyt: La 08.12.2007 16:32

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Torspo » Ti 15.01.2008 16:47

tässä on nyt miut sitten ilmeisesti pistetty koiranvihaajien kastiin. kyse oli nyt kuitenkin siitä, että jos oletamme koiran käyneen kimppuun niin tottakai sen voi laittaa lihoiksi. näinhän sanoo mm. laki isepuolustuksesta enkä lue sitä "koiranvihaamiseksi" jos puolustan itseäni.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 15.01.2008 17:52

Torspo kirjoitti:tässä on nyt miut sitten ilmeisesti pistetty koiranvihaajien kastiin. kyse oli nyt kuitenkin siitä, että jos oletamme koiran käyneen kimppuun niin tottakai sen voi laittaa lihoiksi. näinhän sanoo mm. laki isepuolustuksesta enkä lue sitä "koiranvihaamiseksi" jos puolustan itseäni.
Se että käytät tilanteesta täysin tunteetonta ja kylmäveristä ilmausta "laittaa lihoiksi" huokuu vihaa.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 15.01.2008 18:53

Juu,

kyllä tässäkin asiassa kannattaa asetella sanansa hyvien tapojen mukaisesti eikä pyrkiä luomaan ikävän tuntuisia mielikuvia toisten mieleen. Vaikka en olekaan varmasti niitä kaikkein tunteellisimmin koiriin suhtautuvia joukossamme, haluan silti muistuttaa että koira on kulkenut jo vuosituhansia yhdessä ihmisen kanssa ja varmasti hyöty on ollut monella tavalla molemminpuolista.
Toki tietysti nykyisinä kvarttaalitalouden aikoina on helpompaa unohtaa perinteet ja pistää muutkin ystävyyssuhteet kymästi 'lihoiksi' jos ei niistä heti saa riittävän paljon hyötyä.

Toisekseen, saattaisi olla näkemisen arvoinen tapaus kun vaikkapa Torspo 'pistäisi lihoiksi' koulutetun poliisi- tai sotakoiran vaikkapa nyt puukollaan. Hyväntahtoisesti tervehtimään tulevan koiran kohdalla juttu on toinen.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ke 16.01.2008 8:07

Muistetaanhan pysyä aiheessa.

Torspo
Viestit: 23
Liittynyt: La 08.12.2007 16:32

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Torspo » Ke 16.01.2008 10:54

selvästi täytyy vielä vastata jotain.
mainitaan nyt sen verran että mielestäni oma terveys on se tärkein ja oli hyökkääjä sitten norsu,koira tahi ihminen niin jokaisella on oikeus puolustaa itseään.
joka tapauksessa osalla ihmisistä tuo koiran ihannointi karkaa lapasesta (älkää nyt ottako nokkiinne kun tämä ei kuitenkaan kuin murto-osaa) ja koiraa pidetään ihmisenä tai jopa ihmistä suurempana. koira on vain koira...
niin ja mielestäni "laittaa lihoiksi" on itseasiassa neutraali termi. siinä nyt vain lähdetään siitä näkökulmasta, jota käytetään esimerkiksi vaikkapa teuraskarjaan.
suotaneen anteeksi tämä pieni offtopic mutta itse aiheesta:
jollei karkuun pääse niin joitanhan siinä täytyy keksiä esim. tapauksessa jossa siulla ois lapsi mukana niin oli hyökkääjä sitten koira tahi ihminen, puolustautumaan siinä joutuu.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epämiellyttävä kokemus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 16.01.2008 12:55

Torspo kirjoitti:selvästi täytyy vielä vastata jotain.
...no jos olet sitä mieltä, niin...
mainitaan nyt sen verran että mielestäni oma terveys on se tärkein ja oli hyökkääjä sitten norsu,koira tahi ihminen niin jokaisella on oikeus puolustaa itseään.
Eipä ole kukaan muuta väittänyt
joka tapauksessa osalla ihmisistä tuo koiran ihannointi karkaa lapasesta (älkää nyt ottako nokkiinne kun tämä ei kuitenkaan kuin murto-osaa) ja koiraa pidetään ihmisenä tai jopa ihmistä suurempana.
Tuollaistakaan näkemystä ei tästä langasta löydy
niin ja mielestäni "laittaa lihoiksi" on itseasiassa neutraali termi. siinä nyt vain lähdetään siitä näkökulmasta, jota käytetään esimerkiksi vaikkapa teuraskarjaan.
Koira ei ole teuraskarjaa eikä itsepuolustus ole teurastusta.
"Laittaa lihoiksi" -ilmaus käytettynä itsepuolustuksen yhteydessä on kaikkea muuta kuin neutraalia.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”