Talvikelpoiset kätköt

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja Diksi » Pe 10.12.2010 19:52

Itse kätköilin viime talvena aika idioottivarmalla menetelmällä. Kun lähdin kätköilemään, tein pocket queryn, johon valitsin halutulta alueelta kaikki joita en ollut vielä löytänyt ja jotka oli löydetty viikon sisällä. Eli talviattribuuttiin en luottanut ollenkaan vaan sen sijaan hyödynsin juuri tuota löydetty 7vrk sisällä täppää. Hyvin toimi ja eipä tullut pahemmin dnf:iä vaikka varsin aloittelija vielä olinkin. Ja perille oli aina polku :)

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » La 11.12.2010 11:11

Diksi kirjoitti:Itse kätköilin viime talvena aika idioottivarmalla menetelmällä. Kun lähdin kätköilemään, tein pocket queryn, johon valitsin halutulta alueelta kaikki joita en ollut vielä löytänyt ja jotka oli löydetty viikon sisällä. Eli talviattribuuttiin en luottanut ollenkaan vaan sen sijaan hyödynsin juuri tuota löydetty 7vrk sisällä täppää. Hyvin toimi ja eipä tullut pahemmin dnf:iä vaikka varsin aloittelija vielä olinkin. Ja perille oli aina polku :)
Hmm tämähän kuulostaa järkevältä, pitääpä muistaa kun joululomalla taas pääsee kätköilemään...

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja VHI » La 11.12.2010 18:05

Diksi kirjoitti:Itse kätköilin viime talvena aika idioottivarmalla menetelmällä. Kun lähdin kätköilemään, tein pocket queryn, johon valitsin halutulta alueelta kaikki joita en ollut vielä löytänyt ja jotka oli löydetty viikon sisällä. Eli talviattribuuttiin en luottanut ollenkaan vaan sen sijaan hyödynsin juuri tuota löydetty 7vrk sisällä täppää. Hyvin toimi ja eipä tullut pahemmin dnf:iä vaikka varsin aloittelija vielä olinkin. Ja perille oli aina polku :)
Pirullisen ovelaa :D Täytyypä kokeilla! Toivottavaa silti olisi, että kätköjen laittajat laittaisivat aina realistisen talviattribuutin.
There's always a cache somewhere

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » La 11.12.2010 18:33

VHI kirjoitti:Pirullisen ovelaa :D Täytyypä kokeilla! Toivottavaa silti olisi, että kätköjen laittajat laittaisivat aina realistisen talviattribuutin.
Mutta aina näin ei ole, joten pitää osata vähän käyttää omaa järkeä tai syyttää sitten itseään kun tuntien reissulta ei löytynyt kätkön kätköä (kokemusta on :oops: )

Avatar
Rimaju
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.10.2009 15:05
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja Rimaju » Ke 29.12.2010 13:37

Taitaa olla uutisten perusteella Bornholmin saarella talvilöydettävyydet hiukan poikkeuksellista luokkaa, lunta kun on puolisentoista metriä. Löytyisiköhän esimerkiksi Under Bornholm - Drive-By? Ainakin kätkön kolikko lienee turvassa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 30.12.2010 9:09

Innokkaana uutena kätköilijänä tein purkin vuonna 2006 ja en välittänyt attribuuteista. Lopputulos oli surullista luettavaa
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » To 30.12.2010 11:12

Diksi kirjoitti:Itse kätköilin viime talvena aika idioottivarmalla menetelmällä. Kun lähdin kätköilemään, tein pocket queryn, johon valitsin halutulta alueelta kaikki joita en ollut vielä löytänyt ja jotka oli löydetty viikon sisällä. Eli talviattribuuttiin en luottanut ollenkaan vaan sen sijaan hyödynsin juuri tuota löydetty 7vrk sisällä täppää. Hyvin toimi ja eipä tullut pahemmin dnf:iä vaikka varsin aloittelija vielä olinkin. Ja perille oli aina polku :)
Itse olen tässä välipäivinä hyödyntänyt Haksun erinomaista karttahakua. Oma sijainti keskipisteeksi, valinnoiksi "löytämättä/etsimättä" ja "löydetty 7 vrk aikana". Siitä ktköt kartalle ja suunnittelemaan päivän reittiä. Ei juurikaan helpommalla taida homma hoitua eikä tarvitse odotella päämajan PQ:n valmistumista.
Taas siis löytyi yksi hyödyllinen ominaisuus Haksun sivuilta, jonka vuoksi olen sponsori jatkossakin.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja tittat » Pe 31.12.2010 0:09

mikko&sira kirjoitti: Oma sijainti keskipisteeksi, valinnoiksi "löytämättä/etsimättä" ja "löydetty 7 vrk aikana".
Mistä löytyy valinta "löydetty 7 vrk aikana"?

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 31.12.2010 0:57

tittat kirjoitti:Mistä löytyy valinta "löydetty 7 vrk aikana"?
Suoraan tuota ei juuri tuollaisena löydy, mutta kohtasta Lisäehdot löytyy "Löydetty viim 'XX' vrk:n aikana" sieltä löytyy, XX:n kohdalle voi alasvetovalikosta valita sopivan arvon.
Tuo 7 postauksessani oli vain esimerkki, jota olen viimeaikoina itse käyttänyt.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja tittat » Pe 31.12.2010 9:34

Kiitos!

Olen ollut niin puusilmä, etten koko lisäehtoja ole huomannut. Hakuvaihtoehtoja ilman niitäkin on ollut paljon, ja nyt niitä vasta onkin.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 31.12.2010 11:03

Eipä kestä. Ja hyvinhän sinä noita talvilöydettäviä olet ilmankin löytänyt. Muutamalla samalla purkilla vierailimme eilen.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja tittat » Pe 31.12.2010 11:06

Olen hyödyntänyt lokiseurantaa, mutta se on paljon työläämpää kuin tämä juuri oppimani keino.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Pe 31.12.2010 11:36

mikko&sira kirjoitti:Itse olen tässä välipäivinä hyödyntänyt Haksun erinomaista karttahakua. Oma sijainti keskipisteeksi, valinnoiksi "löytämättä/etsimättä" ja "löydetty 7 vrk aikana". Siitä ktköt kartalle ja suunnittelemaan päivän reittiä. Ei juurikaan helpommalla taida homma hoitua eikä tarvitse odotella päämajan PQ:n valmistumista.
Taas siis löytyi yksi hyödyllinen ominaisuus Haksun sivuilta, jonka vuoksi olen sponsori jatkossakin.
Tätä mikko&sira:n menetelmää suosin minäkin. Jos joku muu on kätkön löytänyt, on se siis löydettävissä... Tietysti kannattaa muistaa, että joskus pitää vähän tehdä töitä löydön eteen. Ainakin suunnilleen saman verran kuin edellinen löytäjä on tehnyt, tai mahdollisesti vähän enemmän. Eilen oli pimeässä ihan hauska reissu, joten sinne vaan... Kyllä tämä on löydettävissä.

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 72e2ac265a
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja artomak » Ke 19.01.2011 18:27

Tänään kävi sitten näin. Kätkö on merkitty talvilöydettäväksi, mutta jäätyneitä sulamisvesiä ei ole arvattu ottaa huomioon. Lumi sinällään ei tosiaan haitannut etsimistä. Jää purkin avaamista kyllä.

No ei tuo sinällään harmita, purkkihan on paikallistettu ja keväämmällä uudestaan :D
Liitteet
002.JPG
002.JPG (166.22 KiB) Katsottu 3553 kertaa
aina jotain hukassa

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 19.01.2011 20:13

Itselleni kävi samalla tavalla. Paikka oli aivan kuiva kun kätkön sinne laitoin mutta talven ensimmäisellä suojakelillä se muuttui vesilammikoksi. Onneksi sain asiasta tiedon ennenkuin purkki ehti jäätyä kiinni :oops:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 23.01.2011 12:50

Diksi kirjoitti:Itse kätköilin viime talvena aika idioottivarmalla menetelmällä. Kun lähdin kätköilemään, tein pocket queryn, johon valitsin halutulta alueelta kaikki joita en ollut vielä löytänyt ja jotka oli löydetty viikon sisällä. Eli talviattribuuttiin en luottanut ollenkaan vaan sen sijaan hyödynsin juuri tuota löydetty 7vrk sisällä täppää. Hyvin toimi ja eipä tullut pahemmin dnf:iä vaikka varsin aloittelija vielä olinkin. Ja perille oli aina polku :)
Periaatteessa ihan hyvä systeemi. Tuossa on vain sellainen sivuvaikutus, että tällöin listautuvat vain vilkkailla paikoilla olevat (tusina)kätköt. Usein juuri ne kätköt, jotka vaativat enemmän suunnittelua, patikointia, ehkä veneen ja ovat muutenkin hankalammin saavutettavissa, niistä jää (ainakin minulle) parhaimmat kätköilymuistot. Niitä haetaan harvemmin, eivätkä ne välttämättä silloin sisälly tuohon hakuehtoon. Itse käytin tuota tekniikkaa tosin kun löytöjä oli alle sata, eikä geosilmä ollut kovin kehittynyt (toisin sanoen halusin olla varma että purkki on siellä missä pitää). Nykyisin luotan siihen, että piilottajat laittavat talviattribuutin niin kuin pitääkin. Hyvin harvoin olen joutunut pettymään.
Onko muuten nimesi jo täällä?

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Talvikelpoiset kätköt

Viesti Kirjoittaja miisa » Su 23.01.2011 13:07

...ja nyt kaikki, jotka ovat piilottaneet kätkön sillankaiteeseen ja laittaneet siihen "talvilöydettävä" attribuutin, kipinkapin katsomaan mitä aura-autot ovat saaneet kätkönne talvilöydettävyydelle aikaan. Tiukkaa lunta lapiollakin irroitettavaksi :shock: . Kokemusta on... takuuvarmoja dnf:ä siis talvella.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”