Tyhjä loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Su 07.08.2011 21:34

Kätköilijäuran alussa loggailin noita pönöjä helposti löytyi-loggauksia, mutta nykyään olen ryhdistäytynyt.

Harmi jos ei mene läpi... Miksi haastekätköjen muka pitäisi liittyä kätköjen löytymiseen, eikö nyt periaatteessa voisi tehdä minkälaisen kätkön tahansa, itse siitä on vastuussa!
Jeejee!

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 07.08.2011 21:50

Eikös tuommoinen logipituus vaatimus ole luokiteltu ALR:ksi, ja pitäis olla tai muuttaa vapaaehtoiseksi. Eli ei taida mennä haasteena läpi.. sitten vois taas vaatia kuvia ja vähintään 1000 kätköä tulee hakea alasti kuva todiste. Kuvahan kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Niin taitaa olla joku 195 sanaa meillä keskimäärin. Ehkä sen vuoksi skeptinen tuon haasteidean suhteen;) Tuohon 350 sanan vaatimuksiin pitäis kyllä sisältää myös laatu kriteeri, ettei hopotihop ja löpiti löp* 500 loggaukset mene läpi vai mitä?
Still one more to find!

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Su 07.08.2011 21:57

Ehkä sitä tosiaan on liian hankala valvoa. : (
small oaks kirjoitti:Tuohon 350 sanan vaatimuksiin pitäis kyllä sisältää myös laatu kriteeri, ettei hopotihop ja löpiti löp* 500 loggaukset mene läpi vai mitä?
Peruspiste... Ysk. :lol:

--

Mutta siis eihän kaikilla ole venettäkään, ja silti tuollaisia saarihaastekätköjä julkaistaan. Onhan sekin vapaaehtoista, tuhlatako rahojaan kätköilyä varten veneeseen. Miksei sitten panostaisi mielummin logipituuksiin? No okei, en ymmärrä aina kaikkia kätköilijöiden juttuja, idea tämä vain oli, jos ei kerran menisi läpi, niin ei sitten. Harmi sinällään...
Jeejee!

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 07.08.2011 22:10

Miten mua ei yhtään yllättänyt se, kuka oli listan kärjessä :) Itse peräti sijalla 1409 172:lla merkillä....

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 07.08.2011 22:13

Se
TomppaJr kirjoitti:Ehkä sitä tosiaan on liian hankala valvoa. : (
small oaks kirjoitti:Tuohon 350 sanan vaatimuksiin pitäis kyllä sisältää myös laatu kriteeri, ettei hopotihop ja löpiti löp* 500 loggaukset mene läpi vai mitä?
Peruspiste... Ysk. :lol:

--

Mutta siis eihän kaikilla ole venettäkään, ja silti tuollaisia saarihaastekätköjä julkaistaan. Onhan sekin vapaaehtoista, tuhlatako rahojaan kätköilyä varten veneeseen. Miksei sitten panostaisi mielummin logipituuksiin? No okei, en ymmärrä aina kaikkia kätköilijöiden juttuja, idea tämä vain oli, jos ei kerran menisi läpi, niin ei sitten. Harmi sinällään...
Se oli kyllä mainio loggaus, ja kuvasi hyvin tehtävän luonnetta, tarkoitin jos joku laittaa aina kk:n tilalle, vaikka kk viisisataa kertaa, vain tän haasteen vuoksi. Ei haaste silloin auta asiaa. Veneily liittyy löytämiseen, nettiloggaus ei.
Still one more to find!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 07.08.2011 22:15

small oaks kirjoitti:Se
TomppaJr kirjoitti:Ehkä sitä tosiaan on liian hankala valvoa. : (
small oaks kirjoitti:Tuohon 350 sanan vaatimuksiin pitäis kyllä sisältää myös laatu kriteeri, ettei hopotihop ja löpiti löp* 500 loggaukset mene läpi vai mitä?
Peruspiste... Ysk. :lol:

--

Mutta siis eihän kaikilla ole venettäkään, ja silti tuollaisia saarihaastekätköjä julkaistaan. Onhan sekin vapaaehtoista, tuhlatako rahojaan kätköilyä varten veneeseen. Miksei sitten panostaisi mielummin logipituuksiin? No okei, en ymmärrä aina kaikkia kätköilijöiden juttuja, idea tämä vain oli, jos ei kerran menisi läpi, niin ei sitten. Harmi sinällään...
Se oli kyllä mainio loggaus, ja kuvasi hyvin tehtävän luonnetta, tarkoitin jos joku laittaa aina kk:n tilalle, vaikka kk viisisataa kertaa, vain tän haasteen vuoksi. Ei haaste silloin auta asiaa. Veneily liittyy löytämiseen, nettiloggaus ei.
Veneily liittyy lompakko-terrainiin.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Su 07.08.2011 22:43

Ehkä minä luotan, ettei siitä tulisi mitään, ja loggailen pitkästi omaksi ilokseni. : )

// ja kätkön tekijän iloksi.
Jeejee!

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 08.08.2011 8:19

Itse tykkään runoilla kaikenlaista logeihin, välillä tulee mietittyä että olisko lyhemmälläkin selvinnyt. Ja välillä ei jaksaa muuta kuin lakonisesti töksäyttää. Itse ihmettelin juuri yhden vasta-alkajan tapaa logata täysin tyhjiä logeja ja pidin sitten privaviestitse pienen luennon siitä, millaisia loggauksia kätköjen omistajat ja muut kätköilijät keskiarvoisesti odottavat. Lupasi ainakin parantaa tapansa, mutta en ole kiinnittänyt huomiota, tapahtuiko mitään...

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 08.08.2011 8:38

Samaa toistaen voi todeta että kyllä sitä itsekin mieluummin lukee pidempiä lokeja. Itse pyrin kirjoittamaan aina jotain järkevää tekstiä lokiin, ainoastaan täysin tusinapurkki jossain mitäänsanomattomassa paikassa saattaa saada hieman lyhyempää lokia. Jopa tuossa 24h haasteen tapauksessa kirjoitin purkkikohtaisen loggauksen joka purkille. Jotenkin kuitenkin pelkkä merkkimäärä on huono laskuri "hyvälle loggaukselle" kun itse en keksi kyllä mitään proosaa liikennemerkkifilmipurkista jossain risteyksen nurkassa :P
FTF-hunteissa sitä ehkä pisimpiä loggauksia kirjoittaa, kai niissä jotenkin innostuu sen verran että intoutuu sitten jakamaan fiiliksiä vielä enemmän.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 08.08.2011 8:43

Murmelikohtaisesti olen pistänyt merkille, ettei tuoreemman pään kätköilijät ole sisäistäneet huoltotarpeista ilmoittamista edes loggauksissaan saati erillisellä huoltotarvenootilla.

Esimerkkinä viimeksi eilen murmelipurkille ilmestyi loggaus, jossa todettiin login olevan niin tupaten täynnä, ettei sinne enää nimmaria mahtunut joukkoon. Viimeisten kuukausien ajalta kukaan ei ole puolella sanallakaan maininnut, että loki olisi täyttymässä tai jo täyttynyt ja että purkille olisi syytä tehdä huoltokäynti.

Vaikka se ei pakollista olekaan, olisi kuitenkin sekä etsijöiden että kätköntekijän puolesta suotavaa, että sen kk:n lisäksi parilla sanalla mainitsee, jos on jotain huollettavaa tiedossa, esim. "minigrippi rikki, kk", "loki kostunut, kk", "loki täyttyy pian, kk".

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Ma 08.08.2011 9:02

rixu kirjoitti:
FTF-hunteissa sitä ehkä pisimpiä loggauksia kirjoittaa, kai niissä jotenkin innostuu sen verran että intoutuu sitten jakamaan fiiliksiä vielä enemmän.
Olisi hyvä jos varsinkin FTF-hunttaajat ja muut alkupään löytäjät jaksaisivat vielä kirjata logiin kommentit siitä että olivatko naatit kohdallaan (ja jos ei, antaa logissa paremmat tai ainakin kertoa kuinka monta metriä ja mihin suuntaan heittoa oli), mainita että olivatko D ja T arvot sopivia ja muutenkin kommentoida kätköpaikkaa, purkkia sekä ehkä kuvaustakin. Näin kätkön tekijä voisi tarvitessa hienosäätää kuvausta tai fyysistä purkkia paremmaksi. Usein ensimmäiset löytäjät taitavat olla kuitenkin sen verran huumaantuneita löydöstään etteivät nämä kyllä useinkaan tule kirjattua vaikka paljon myöhemmät löytäjät valittelevat turhankin isoja heittoja naateissa tai yleisestä linjasta poikkeavia D/T arvoja.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 08.08.2011 10:14

Geomurmelit kirjoitti:Murmelikohtaisesti olen pistänyt merkille, ettei tuoreemman pään kätköilijät ole sisäistäneet huoltotarpeista ilmoittamista edes loggauksissaan saati erillisellä huoltotarvenootilla.
Tuosta tulikin mieleen, miksi aloin läksyttää noviisikätköilijää tyhjistä loggauksista. Tämä oli nimittäin logannut myös DNF:n ilman ainuttakaan sanaa. Itse olin käynyt samalla purkilla ja löytänyt tyhjän kätköpaikan, jonka lähes täydellä varmuudella oli oikea. Myöhemmin kävi ilmi, että jästittyhän se oli. Otti vain päähän suunnattomasti löytää tyhjä DNF-loggaus, josta ei millään voinut päätellä oliko noviisi kenties kurkannut samaan paikkaan kuin minä, vai eikö hän vain noviisiuttaan osannut sieltä etsiä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 08.08.2011 10:34


Avatar
Jekkusetä
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 15.07.2009 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Jekkusetä » Ma 08.08.2011 11:15


Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ma 08.08.2011 12:18

arisoft kirjoitti:Tässä on sitä tyyliä :lol:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... aed78c5988
Itsekin olen ihmetellyt tätä tyyppiä. :shock: On etsinyt minunkin kätköjä ihan lähipäivinä, lie aika nopea etsijä... Melko aloittelijaksi siis.
Jeejee!

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 08.08.2011 12:37

TomppaJr kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Tässä on sitä tyyliä :lol:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... aed78c5988
Itsekin olen ihmetellyt tätä tyyppiä. :shock: On etsinyt minunkin kätköjä ihan lähipäivinä, lie aika nopea etsijä... Melko aloittelijaksi siis.
KK = konekiväärikätköilijä?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 08.08.2011 12:39

teukkam kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Tässä on sitä tyyliä :lol:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... aed78c5988
Itsekin olen ihmetellyt tätä tyyppiä. :shock: On etsinyt minunkin kätköjä ihan lähipäivinä, lie aika nopea etsijä... Melko aloittelijaksi siis.
KK = konekiväärikätköilijä?
Se taitaisi olla KKK? :P

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja JasoX » Ma 08.08.2011 12:53

TomppaJr kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Tässä on sitä tyyliä :lol:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... aed78c5988
Itsekin olen ihmetellyt tätä tyyppiä. :shock: On etsinyt minunkin kätköjä ihan lähipäivinä, lie aika nopea etsijä... Melko aloittelijaksi siis.
jos menee kokeneemman mukana niin tosi nopeasti saa kyllä löytöjä.. tosin tämä näkyy löytävän kätköjä ympäri suomea aika tehokkaasti.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ma 08.08.2011 13:10

JasoX kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Tässä on sitä tyyliä :lol:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... aed78c5988
Itsekin olen ihmetellyt tätä tyyppiä. :shock: On etsinyt minunkin kätköjä ihan lähipäivinä, lie aika nopea etsijä... Melko aloittelijaksi siis.
jos menee kokeneemman mukana niin tosi nopeasti saa kyllä löytöjä.. tosin tämä näkyy löytävän kätköjä ympäri suomea aika tehokkaasti.
Voisin käydä katsomassa lokikirjan kaiken varalta, onko tyypin nimi edes siellä... No en kyllä nyt jaksa, mutta joskus.
Jeejee!

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 09.08.2011 21:22

Uuh, kohta tekisi mieli tehdä KK-loggauksia, mutta enpä kuitenkaan tee :) . BIG HaRaSoo-tiimillä (eli Black_Island, Geo-Kangas, Haimmala, Raksen, Sorlax) suoritettiin 24h-haaste. Melkein voisi sanoa, että purkkien haku oli helpompaa kuin loggaaminen :mrgreen: . Huomasin juuri, että loggaamiseen menee se sama 24 tuntia, mikä purkkien hakemiseenkin meni. Mutta... ei kai tässä kiire ole. Ja taas back to work eli numero 78 seuraavaksi...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”