Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Yleistä keskustelua kätköilystä
Rakettiryhmä
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 24.07.2009 8:41
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Rakettiryhmä » Ke 05.10.2011 13:14

Miau kirjoitti:
arisoft kirjoitti:
Miau kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Rehellisesti käsi sydämelle: ettei nuo mystit vain yksinkertaisesti olisi liian vaikeita?
Varmasti siitä täytyy olla pääosin kysymys että ne ovat vaikeita. Onhan esim. tuo http://coord.info/GC2X0ZZ merkitty vaikeudeltaan D3:ksi. ja http://coord.info/GC34EW1 on peräti D2! :lol:
Mutta käsi sydämellä tuota jälkimmäistä helpompaakaan ei ole FTF:n jälkeen tullut enää lainkaan mietittyä. Oletko sinä miettinyt sitä sen jälkeen?
Jos jotain on tullut tässä mystejä ratkoessa opittua niin se että tekijän näkemys mystin vaikeudesta eroaa hyvin usein ratkojien kokemuksesta.
Vaikeus on monella eri tavalla suhteellinen asia.
Mysteerin ratkaisu tapahtuu usein soveltamalla jotain aiemmin opittua metodia.
Nämä metodit tulevat ajan myötä yhä useamman tietoon. Nyt kun ratkoo useita vuosia sitten julkaistuja mysteerejä, huomaa usein kuinka helpolla saatat ratkaista silloin D4-D5 luokitellun tehtävän. Poikkeuksia toki on.

Nyt jos tekee kaavoista poikkeavan mysteerin, joutuu määrittämään käyttääkö sen tosiasiallista vaikeutta vai tämänhetkistä vaikeutta vaiko suhteellista vaikeutta. Tai sitten jotain niiden välistä.
Näistä asioista paljon mysteerejä ratkonut ja aloittelija ovat varmasti eri mieltä. Alussa kaikki oli vaikeaa.

Itse yritän suhteuttaa vaikeuden lähinnä sen mukaan tarvitaanko siihen jotain erikoisosaamista, esimerkiksi pitääkö sinun olla tietoliikenneinsinööri ratkaistaksesi tehtävän. Myös ratkaisuun tarvittavat erikoisohjelmat tai muut työkalut vaikuttavat.

Jos suurimmalla osalla ihmisistä on mahdollisuus ratkoa tehtävä ilman apuvälineitä ja erikoisosaamista ja vieläpä nopeasti, eikö tähdityksen kuulukin olla alhainen?

Sitten itse asiaan: Mielestäni tämän kunnianhan saa kaikista itse tehdyistä ja ratkotuista löydöistä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 05.10.2011 17:29

Rakettiryhmä kirjoitti:Itse yritän suhteuttaa vaikeuden lähinnä sen mukaan tarvitaanko siihen jotain erikoisosaamista, esimerkiksi pitääkö sinun olla tietoliikenneinsinööri ratkaistaksesi tehtävän. Myös ratkaisuun tarvittavat erikoisohjelmat tai muut työkalut vaikuttavat.
Itsellä on käytössä samat periaatteet samoista syistä. Kun ei voi tietää millainen on keskivertokätköilijä juuri nyt niin vaikeus yrittää kuvastaa sitä kuinka suuren prosentin ratkojista luulen voivan ratkaisun löytää perustuen esim. siihen että pitääkö esim. osata ohjelmoida tai käyttää kuvankäsittelyohjelmia. Kaikilla ei ole tilaisuutta opetella sellaisia vain yhden kätkön vuoksi.

Esim. tuo "Ei ole, ei" on vaikeusmäärittelyltään mielestäni ihan oikea. Sen näennäinen vaikeus kai johtuu siitä että se ei noudata "mysteerinratkojan käsikirjan" ratkaisohjeita ts. uudenlainen muttei liian vaikea ratkaisu pitää keksiä. Siitä toisesta en päässyt lainkaan jyvälle vaikka sitä tuli mietittyä. Ehkä siinä on erilainen ratkaisu :wink: .

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 05.10.2011 18:10

arisoft kirjoitti: Itsellä on käytössä samat periaatteet samoista syistä. Kun ei voi tietää millainen on keskivertokätköilijä juuri nyt niin vaikeus yrittää kuvastaa sitä kuinka suuren prosentin ratkojista luulen voivan ratkaisun löytää perustuen esim. siihen että pitääkö esim. osata ohjelmoida tai käyttää kuvankäsittelyohjelmia.
Groundspeakin ohjeistuksessa mainitaan, että kätkön löytäminen ei saisi edellyttää rekisteröitymistä ulkopuoliselle nettisivulle, ohjelman asentamista tai mitä tahansa tiedostolatauksia. Voiko tuohon sääntöön viitaten edellyttää kuvankäsittelyohjelmien käyttötaitoa, nehän vaativat vähintäänkin sovelluksen lataamisen, yleensä peräti asentamisen? On toki olemassa internet-selaimella käytettäviä kuvankäsittelysovelmia, mutta omien havaintojeni perusteella ne eivät monien mysteerien kannalta olennaisilta ominaisuuksiltaan vastaa maksullisia, asennettavia ohjelmia.

On toki muunkinlaisia mielestäni kyseenalaisia mystejä kuin kuvankäsittelyjutut. Tarkoituksenani ei ole nyt osoittaa sormella ketään tai mitään tiettyä mystiä. Välillä on vain jäänyt harmittamaan, kun on joutunut jättämään mysteerin ratkaisemisen sikseen, jos ei ole viitsinyt asennella kaiken maailman koordinaatinpaljastinkikkareita henkilökohtaiselle tietokoneelleen tai maksaa kalliita ohjelmistolisenssejä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 05.10.2011 18:46

Stone'5 kirjoitti:
arisoft kirjoitti: Itsellä on käytössä samat periaatteet samoista syistä. Kun ei voi tietää millainen on keskivertokätköilijä juuri nyt niin vaikeus yrittää kuvastaa sitä kuinka suuren prosentin ratkojista luulen voivan ratkaisun löytää perustuen esim. siihen että pitääkö esim. osata ohjelmoida tai käyttää kuvankäsittelyohjelmia.
Groundspeakin ohjeistuksessa mainitaan, että kätkön löytäminen ei saisi edellyttää rekisteröitymistä ulkopuoliselle nettisivulle, ohjelman asentamista tai mitä tahansa tiedostolatauksia. Voiko tuohon sääntöön viitaten edellyttää kuvankäsittelyohjelmien käyttötaitoa, nehän vaativat vähintäänkin sovelluksen lataamisen, yleensä peräti asentamisen? On toki olemassa internet-selaimella käytettäviä kuvankäsittelysovelmia, mutta omien havaintojeni perusteella ne eivät monien mysteerien kannalta olennaisilta ominaisuuksiltaan vastaa maksullisia, asennettavia ohjelmia.

On toki muunkinlaisia mielestäni kyseenalaisia mystejä kuin kuvankäsittelyjutut. Tarkoituksenani ei ole nyt osoittaa sormella ketään tai mitään tiettyä mystiä. Välillä on vain jäänyt harmittamaan, kun on joutunut jättämään mysteerin ratkaisemisen sikseen, jos ei ole viitsinyt asennella kaiken maailman koordinaatinpaljastinkikkareita henkilökohtaiselle tietokoneelleen tai maksaa kalliita ohjelmistolisenssejä.
Mites pdf, exif jne?

Olen ymmärtänyt, että windowsin perus-ohjelmat ovat 'hyväksyttyjä'.

Voihan sitä tietysti tarkastajilta kysyä ja kyllähän muut kätköilijät ilmoittaa tarkastajille, jos mysteeri tuntuisi vaativan jotain asennuksia.

Toisaalta asiaa voisi kysyä myös gs:ltä, joka omaa ylimmän vallan hyväksyä tai hylätä...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 05.10.2011 18:54

Seq kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
arisoft kirjoitti: Itsellä on käytössä samat periaatteet samoista syistä. Kun ei voi tietää millainen on keskivertokätköilijä juuri nyt niin vaikeus yrittää kuvastaa sitä kuinka suuren prosentin ratkojista luulen voivan ratkaisun löytää perustuen esim. siihen että pitääkö esim. osata ohjelmoida tai käyttää kuvankäsittelyohjelmia.
Groundspeakin ohjeistuksessa mainitaan, että kätkön löytäminen ei saisi edellyttää rekisteröitymistä ulkopuoliselle nettisivulle, ohjelman asentamista tai mitä tahansa tiedostolatauksia. Voiko tuohon sääntöön viitaten edellyttää kuvankäsittelyohjelmien käyttötaitoa, nehän vaativat vähintäänkin sovelluksen lataamisen, yleensä peräti asentamisen? On toki olemassa internet-selaimella käytettäviä kuvankäsittelysovelmia, mutta omien havaintojeni perusteella ne eivät monien mysteerien kannalta olennaisilta ominaisuuksiltaan vastaa maksullisia, asennettavia ohjelmia.

On toki muunkinlaisia mielestäni kyseenalaisia mystejä kuin kuvankäsittelyjutut. Tarkoituksenani ei ole nyt osoittaa sormella ketään tai mitään tiettyä mystiä. Välillä on vain jäänyt harmittamaan, kun on joutunut jättämään mysteerin ratkaisemisen sikseen, jos ei ole viitsinyt asennella kaiken maailman koordinaatinpaljastinkikkareita henkilökohtaiselle tietokoneelleen tai maksaa kalliita ohjelmistolisenssejä.
Mites pdf, exif jne?

Olen ymmärtänyt, että windowsin perus-ohjelmat ovat 'hyväksyttyjä'.

Voihan sitä tietysti tarkastajilta kysyä ja kyllähän muut kätköilijät ilmoittaa tarkastajille, jos mysteeri tuntuisi vaativan jotain asennuksia.

Toisaalta asiaa voisi kysyä myös gs:ltä, joka omaa ylimmän vallan hyväksyä tai hylätä...
Tuossa ohjeistuksessa sallitaan erikseen mm. PDF-tiedostot:
Certain files (specifically .TXT files, .PDFs and all audio files) may be acceptable in the interest of allowing greater cache creativity. These downloads must adhere to all geocaching guidelines and include the following text above the link:
"Alert: You are about to download a file that contains further details needed to find this geocache. As the cache owner, I represent that this file is safe to download although it has not been checked by Groundspeak or by the reviewer for possible malicious content. Download this file at your own risk. [insert link here]"
Exifit saa näppärästi esiin tällä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 05.10.2011 18:55

Stone'5 kirjoitti:Groundspeakin ohjeistuksessa mainitaan, että kätkön löytäminen ei saisi edellyttää rekisteröitymistä ulkopuoliselle nettisivulle, ohjelman asentamista tai mitä tahansa tiedostolatauksia. Voiko tuohon sääntöön viitaten edellyttää kuvankäsittelyohjelmien käyttötaitoa, nehän vaativat vähintäänkin sovelluksen lataamisen, yleensä peräti asentamisen? On toki olemassa internet-selaimella käytettäviä kuvankäsittelysovelmia, mutta omien havaintojeni perusteella ne eivät monien mysteerien kannalta olennaisilta ominaisuuksiltaan vastaa maksullisia, asennettavia ohjelmia.
Mystereissä ei tietenkään edellytetä kuvankäsittelyohjelman lataamista. D4 vaikeustasolla on hyväksyttävää myös se, että ohjelmoi oman kuvankäsittelyohjelman ellei halua käyttää valmista :roll: . Aikoinaan yksi ilmeisen usein käytetty "kuva jippo" tuotti vaikeuksia ymmärtää miten sen on ajateltu ratkaista. Selvisi sitten kun sain spoilerin miten sen on ajateltu tehtävän, selvisi että se vaatii erikoisen ohjelman normaalin koneessa vakiona olevan tilalle, joka ei siis ollut toiminut. Kyllä hieman ihmetytti. Seuraavalla kerralla se sitten oli tietysti helpompi keksiä.
Stone'5 kirjoitti:On toki muunkinlaisia mielestäni kyseenalaisia mystejä kuin kuvankäsittelyjutut. Tarkoituksenani ei ole nyt osoittaa sormella ketään tai mitään tiettyä mystiä. Välillä on vain jäänyt harmittamaan, kun on joutunut jättämään mysteerin ratkaisemisen sikseen, jos ei ole viitsinyt asennella kaiken maailman koordinaatinpaljastinkikkareita henkilökohtaiselle tietokoneelleen tai maksaa kalliita ohjelmistolisenssejä.
Kuvankäsittelyohjelmat ovat pääasiassa ilmaisia esim. Gimp ja hyvin tyypillinen Irfanview monen monen muun lisäksi. Ne ovat aika lailla perusohjelmistoa, jonka voi ajatella koneesta löytyvän samoin kuin taulukkolaskin, joka tulee yleensä toimistosovelluksen mukana ja niitäkin saa ilmaiseksi. Eräskin ilmeisen helppo mysteeri on itsellä jäänyt ratkaisematta koska se edellyttäisi isohkon sovelluksen lataamista koneeseen vain mysteeriä varten. En kuitenkaan siitä hermostunut kun tunnistin tilanteen. Ikävämpiä on sellaiset tapaukset, joissa ratkaisijan odotetaan keksivän että mysteeri hieman rikkoo sääntöjä.

Tarkastajilla on näiden suhteen ollut järkevät linjaukset. Ehkä joissain yksittäisessä tapauksessa on voinut päästä läpi mysteeri, joka tosiaan vaatii muiden kuin yleisten, lähes joka koneesta löytyvien, perusohjelmien lataamista koneeseen. Silti tuon linkkisi ensimmäistä ohjetta rikotaan kuitenkin aina silloin tällön selvästi useammin: (Listings must contain accurate GPS coordinates)

Kohteeksesi ottamasi kakkoskohta koskee minun tulkinnassani ensisijaisesti kätkön tekijän tekemiä ohjelmatiedostoja, joita ratkojan pitäisi ladata koneelle. Harkinnan varaisesti jotain muuta voidaan silti sallia.

Yhdessäkään listauksessa en ole huomannut tätä vaadittua varoitusta ja vastuuvapautusta: ""Alert: You are about to download a file that contains further details needed to find this geocache. As the cache owner, I represent that this file is safe to download although it has not been checked by Groundspeak or by the reviewer for possible malicious content. Download this file at your own risk. [insert link here]"

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja andyyh » To 06.10.2011 16:00

Turhia nuo STF ja TTF, sillä mitä niillä tekee. FTF -huntterit ovat jo itsekseen pilanneet koko kätköilyn! Arkistoikaamme kaikki kätköt! No ei, tyhmiä kyseiset henkilöt, jotka ovat aatteensa vuoksi jo kätkönsä arkistoineet. Eivät sitten ole yhtään ajatellut kätköilyä laajemmasta näkökulmasta. Ihmiset ovat erilaisia ja kätköilevät eri syistä kuten esimerkiksi hauskan pidon, yhdessä olon ja myös kilpailun sekä egonsa vuoksi. Toivottavasti lopettavat koko kätköilyn, kun kaikki on pilalla!

No ihan vakavissaan ottaen, en näe mitään syytä STF:ille ja TTF:ille, koska koko puuha menisi hieman sekavaksi. Kyllähän sen ymmärtää jo itsestäänselvyytenä, että mitä helpompi kätkö on sijainniltaan ja vaikeudeltaan, niin sitä enemmän ihmisiä sen hakee.

Itsehän yritän hakea kaikki kätköt, joihin vain aikani riittää tai sitä mukaa, miten jaksan kätköillä. FTF -huntteihin lähden myös aina silloin tällöin, koska siinä on aina oma viehätyksensä.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja JyNu » La 08.10.2011 1:16

Pitää varmaan itsekin heittää tähän joku kannanotto, kun noita FTF:iä ja mysteereitä on tullut jokunen ratkaistua.

FTF:ien osalta epävirallinen nykyjärjestelmä ei kaipaa muutosta. Nykyisinhän jokainen itse listaa FTF:nsä, joten ko. lista ei ole mitenkään virallinen tai automaattinen. Jokainenhan voisi samoin halutessaan kirjata johonkin paikkaan STF:t jne.

Koska etenkin mysteerien osalta kiehtoo se, että saa sen ensimmäisenä ratkaistua (ja logattua), pitää FTF:n puuttuminen mielenkiintoa lähes kaikkien kohtuullisen matkan päässä olevien mysteerien osalta yllä aina FTF:n kuittaamiseen asti.

Koska kukaan meistä (toivottavasti) ei harrasta kätköilyä pelkkien FTF:ien takia, niin toki mysteerien ratkaisemin kiinnostaa FTF:n jälkeenkin. Itselläni mysteerit jakaantuvat ainakin kuuteen pääluokkaan:

1) itseä kiehtovat mysteerit... nämä on vain pakko (ainakin yrittää) ratkaista. Ei nyt mitenkään tyypillisenä esimerkkinä, mutta jotenkin Bulvanialainen matkamysteeri http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC2NM4A ja Pyramiidi http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 3252ef91ef ovat olleet minulle sellaisia

2) mysteerit, jotka tietää (luulee/uskoo/toivoo) voivansa ratkaista, kunhan vain jaksaisi nähdä riittävästi vaivaa... näitä on varmaan lukemattomia. Tästä oivana esimerkkinä on loistava Tajunnanvirta-mysteeri (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 6c222e91ff), jonka kävin loggaamassa juuri äskettäin.

3) "No joo" -mysteerit. Liian helpot tai muutoin vain sellaiset, joiden eteen ei jaksa juurikaan ponnistella (esim. kuudesta tradista löytyvien numeroiden bonuspurkki). Voi olla, että tällaisen joskus ratkaisen, mutta voi olla, että laiskuuttani mieluummin haen muita purkkeja.

4) mysteerit, joissa olen jo kokeillut kaiken "minulle kokeilemisen arvoisen"... eli siis olen päätynyt umpikujaan. Näistä esimerkkinä Lyhyt matka (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 812594ef3e ja Äidin arki mehut (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 038ae08caa), joista jälkimmäisessä olen ratkaissut mysteerin alkuosan, mutta en ole saanut muutettua ratkaisua numeroiksi. Näissä toki voi olla, että olen ollut oikean ratkaisun jäljillä, mutta laskenut jotain väärin. Mutta umpikuja mikä umpikuja.

5) mysteerit, joissa ei ole mitään aavistusta siitä, mistä päästä ratkaiseminen pitäisi aloittaa tai jotka muutoin vain menevät "yli hilseen". Näitä ovat minulle esim. kaikki nuo minimaliamysteerit.... samoin vaikkapa F.Ba jne.

6) mysteerit, joiden aihealue ei kiinnosta pätkääkään. Minulle tähän ryhmään kuuluvat esim. kaikki kuvankäsittelyyn perustuvat mysteerit. Samoin myös armotonta googlaamista vaativat mysteerit.

Itse en ole sellaista tyyppiä, joka pommittaisi kätköntekijää lukuisilla eri ratkaisuvaihtoehdoilla.... jos siis mysti ei ala ratkeamaan kätkökuvauksen perusteella eli kuuluu omassa listauksissani kategorioihin 4-6, niin yleensä se päätyy itselläni "roskakoppaan" eli ns. ignored listalle. Näitä saatan ehkä aika ajoin pari kuukauden välein silmäillä, jos jotain tulisi mieleen... yleensä jäävät unholaan pidemmäksi aikaa.

Pommituksen osalta poikkeuksena on FTF-mysteeri (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 6a84d9362b), jossa kokeilin kätköntekijän pommittamista, vaikka itse mystissä ei ollutkaan "päätä eikä häntää"... eli ilman pommitusta se ei olisi ainakaan minulle koskaan ratkennut.

Toki aina on mahdollista, että joku mysteeri syystä tai toisesta siirtyy kategoriasta toiseen... ehkä jotain muuta mysteeriä ratkaistaessa tuleekin mieleen, että tätä metodia voi kokeilla myös tuohon toiseen.... tai sitten saa joltakin jonkun eteenpäin vievän vinkin tms.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » La 08.10.2011 1:38

geohansu kirjoitti:Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Yksi kätköilyn hienouksista on se että tätä harrastusta voi harrastaa eritavoilla -omaan tahtiin. Suosikkikätkö systeemiin mielestäni voisi laittaa lievää asteikoa esim. 1-5 : 1=kesy esitys , 5=Tätä lisää perustellen sillä että kätköttäjä saisi mitattavaa tietoa kätkönsä laadusta ja voisi parantaa kätköjensä laatua. :? :?
Saathan sinä mitattavaa tietoa jo nyt. Katsot vain että kuinka suuri prosenttiosuus löytäjistä on merkinnyt kätkösi suosikiksi. 100 löytäjää, 0 suosikkimerkintää -> älä tee tällaisia; 100 löytäjää, 50 suosikkimerkintää -> tee enemmän tällaisia.
Olen edelleen sitä mieltä että FTF STF & TTF järjestelmä kaipaa hienosäätöä-nythän se ei edes kiinnosta suurta osaa kätköilijöistä-enkä kyllä ihmettele, kun FTF menevät melkein aina samoille tyypeille. :mrgreen: (vihreänä kateudesta..)
Öh, niin miten sinä tätä metapeliä nyt säätäisit? Olisiko golf-tyyppinen tasoitus kiva, Daeronilla ei olisi tasoitusta, sinun tai minun tasoitukseni olisi +30 minuuttia? :D

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja JyNu » La 08.10.2011 11:00

ZeroOne kirjoitti: Olisiko golf-tyyppinen tasoitus kiva, Daeronilla ei olisi tasoitusta, sinun tai minun tasoitukseni olisi +30 minuuttia? :D
Tämähän olisi hauska idea! Tasoitusjärjestelmä pitäisi pelata vielä niin, että tasoitusaika suhteessa Daeroniin olisi tavalliselle kätköilijälle ehkä juuri tuo +30 minuuttia tavallisen tradin osalta, mutta D5-mysteereissä sitten varmaan vähintään +7 vuorokautta. Tämähän voitaisiin ottaa huomioon jo kätkön julkaisun yhteydessä, jolloin kätkön listaus näkyisi Daeronille tasoituksen verran myöhemmin... jolloin ensimmäiseksi nimen logikirjaan saanut ottaisi FTF:n.

Toinen vaihtoehto olisi formula-tyylinen pisteytys, jossa kymmenen ensimmäistä löytäjää saisi pisteitä järjestyksessä 25 - 18 - ... - 1. Formuloiden tapaan voitaisiin pitää vuosikohtaisia tilastoja ja kruunata vuoden mestari. Lisäksi kätköilijät voisivat liittyä talleihin, jolloin laskettaisiin myös tallikohtaisia mestaruuksia :wink:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 08.10.2011 14:26

JyNu kirjoitti:4) mysteerit, joissa olen jo kokeillut kaiken "minulle kokeilemisen arvoisen"... eli siis olen päätynyt umpikujaan. Näistä esimerkkinä Lyhyt matka (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 812594ef3e ja Äidin arki mehut (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 038ae08caa), joista jälkimmäisessä olen ratkaissut mysteerin alkuosan, mutta en ole saanut muutettua ratkaisua numeroiksi. Näissä toki voi olla, että olen ollut oikean ratkaisun jäljillä, mutta laskenut jotain väärin. Mutta umpikuja mikä umpikuja.
Tähän ryhmään kuuluvat mysteerit saattavat joskus ratketa ajan kanssa kun ajatukset kääntyvät lukkiutuneesta tilanteesta uusille uomille. Tuo "Lyhyt matka" on vielä siitä erikoinen että "Lähi FTF" on yhä jakamatta vaikka se on varmasti kaikille yhtä vaikea. Vai voisiko olla että mysteerin ratkaisu vaatii riittävän etäisyyden ottamista siihen? Onhan siihen vielä tulossa lisää helpotusta kunhan joku niistä neljästä sen aiempien lisäksi ratkaisseista jaksaa sen TTF-sijan kuitata :wink:

Itselläni esim. http://coord.info/GCXZ4P vei kauan aikaa ennenkuin kaikki palaset olivat siinä kunnossa että sen mysteeriosan saattoi ratkaista. Samoin http://coord.info/GCX1CA vei kauan aikaa ennenkuin kaikki alkoi rullata vaikkei ongelmat kovin kummoisia olleetkaan. Umpikujatilanteissa saatan helpommin ottaa yhteyttä tekijään kuin silloin, jos mysteerissä ei ole mitään tarttumapintaa. Esim. http://coord.info/GC2F71G vaati hyvin paljon apua tekijältä vaikka lopulta sain itsekin jotain siihen keksittyä :oops: .

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » La 08.10.2011 22:25

JyNu kirjoitti:Toinen vaihtoehto olisi formula-tyylinen pisteytys, jossa kymmenen ensimmäistä löytäjää saisi pisteitä järjestyksessä 25 - 18 - ... - 1. Formuloiden tapaan voitaisiin pitää vuosikohtaisia tilastoja ja kruunata vuoden mestari. Lisäksi kätköilijät voisivat liittyä talleihin, jolloin laskettaisiin myös tallikohtaisia mestaruuksia :wink:
Jos ongelma on että FTF:t menevät aina samoille tyypeille, niin tämä pisteytystapa ei kyllä paranna tilannetta yhtään. Samat tallit tai kuljettajathan siellä formuloissakin kärkisijoilla vuodesta toiseen keikkuvat, ja häntäpään tallit pysyvät tuloslistojen häntäpäässä. Tasoituksen idea kuitenkin on juuri se, että eri tasoiset pelaajat voivat pelata vastakkain ja peli säilyy jännittävänä. :)

Jos näillä vaihtoehtoisilla FTF-skenaarioilla halutaan kuitenkin edelleen spekuloida, niin kolmas vaihtoehto olisi, ettei löytöjä laskettaisi minuutilleen vaan esimerkiksi tunnin tarkkuudella. Näin FTF:n saisivat ne, jotka ehtisivät kätkölle tunnin sisään sen julkaisusta (tai jos kukaan ei ehdi tunnin sisällä niin sitten sen seuraavan tunnin sisään, jne). Mainitsemissasi D5-mysteereissä se löytöajan tarkkuus voisi sitten hyvin olla vaikka se 7 päivää. ;)

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Tervas » La 08.10.2011 22:41

Ehdottomasti pitää myös saada kunniamaininta jos purkin on löytänyt kolmantenatoista, minulla on tässä kategoriassa ainakin yksi piste.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 09.10.2011 9:59

Keskustelun innoittamana rakensin sitten aiheesta uuden mysteerin http://coord.info/GC35CPR
Kunniaa on tarjolla kaikille löytäjille ja kolmelle ensimmäiselle tavallista enemmän :D
Ja jotta tehtävä ei olisi liian vaikea niin tein siitä D1:ksen :shock: (Mutta jos kaikki ei sitä heti löydä niin nostetaan sitten tasoa)
"Sisäpiirikin" on eliminoitu - kaikki ovat varmuuden vuoksi ulkomaanmatkalla :lol:, joten nyt kannattaa pitää kiirettä.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Su 09.10.2011 18:02

arisoft kirjoitti:Keskustelun innoittamana rakensin sitten aiheesta uuden mysteerin http://coord.info/GC35CPR
Kunniaa on tarjolla kaikille löytäjille ja kolmelle ensimmäiselle tavallista enemmän :D
No hoh-hoijaa. Jos tämän kätkön tarkoitus oli lisätä yleistä mielenkiintoa mysteereitä kohtaan, niin pieleen meni! Kyllä tälle kolme ensimmäistä hakijaa varmaankin joskus löytyy, mutta sen jälkeen voi olla hiljaisempaa... (villi arvaus).

Vilkaistuani kuvausta ja taas kerran todettuani että en tajua tästä yhtään mitään, ainakin minun kiinnostukseni tämän tyyppisiä mysteeereitä kohtaan väheni jälleen entisestään.

Olisikohan niin, että (suuri ?) osa kätköilijöistä toivoo harrastuksen tarjoavan enemmänkin liikuntaa ja ulkoilua, kuin sitä että tulee vietetyksi entistä enemmän aikaa koneen ääressä mahdottomia mysteereitä pohtien... Väitänpä, että vain marginaalinen ryhmä koodaa, googlettaa ja käy ryhmäkeskusteluita ratkaistaakseen D3-D5 mysteereitä ajan kanssa.

Olisit arisoft laittanut vaikkapa uuden tradin tuonne johonkin Sipoonkorven sydämeen, niin ehkä harkitsisinkin jonkun erityisen arvokkaan hopea- tai pronssimitalin hakua tällaisena kauniina syyspäivänä! (vaikkakin taidan edustaa marginaalista ryhmää, joka uskaltaa lähteä metsistä hakemaan purkkeja)
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 09.10.2011 19:46

tuomasnu kirjoitti:Vilkaistuani kuvausta ja taas kerran todettuani että en tajua tästä yhtään mitään, ainakin minun kiinnostukseni tämän tyyppisiä mysteeereitä kohtaan väheni jälleen entisestään.
No mutta onhan tässä sentään täysi kuvaus jos sitä vertaa siihen, josta keskusteltiin kun aiheena oli "Mysteerien tulevaisuus ?" http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 106#p36106. Ajatuksestasi jäi kuitenkin minulle avoimeksi kysymys siitä, mikä on se kyseisen mysteerin tyyppi, jota kohtaan kiinnostus sanomasi mukaan väheni? Tarkoitatko mysteereitä, jotka kaikki voivat taitojensa ja kykyjensä puolesta ratkaista kuten esim: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f885e806f7, mutta joiden vaikeustaso on vaikea määritellä?

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Su 09.10.2011 20:33

arisoft kirjoitti: Ajatuksestasi jäi kuitenkin minulle avoimeksi kysymys siitä, mikä on se kyseisen mysteerin tyyppi, jota kohtaan kiinnostus sanomasi mukaan väheni?
...niin, ehkäpä on väärin puhua jostakin tietystä tyypistä, koska joukkoon kuuluu varsin monenlaisia. Mutta yleisesti ottaen kiinnostus on hiipunut sellaisten mysteerien ratkaisemiseen, joissa pitkäkään kätkökuvauksen lukeminen tai tuijottaminen ei tuo päähän ajatusta siitä mitä pitäisi tehdä. Siinä vaiheessa ei vielä tiedä onko taidot ja kyvyt olemassa, kun ei vaan yksinkertaisesti tajua mitä lähtisi tekemään. Katselin tuota uusinta mysteeriäsi ehkä vartin, mutta mitään en tajunnut. => eli kuuluu tähän kategoriaan.

Näin ollen jäljelle jää vain "lapselliset" tietokilpailut, laskutehtävät, palapelit jne, jotka ovat niinsanotusti täysin ilmeisiä. Käytän niistä nimitystä "tavallisten ihmisten mysteerit".

Ainoaa oma mysteerini http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... cda3d6cda0 kuuluu siihen joukkoon, jota en ehkä jaksaisi itse pitkään pohtia. Purkille on toukokuun viimeisen päivän jälkeen tullut vain yksi lokkaus ja sekin aika vahvasti tuupattuna, joten tämän (tosin varsin niukan) tutkimusaineiston perusteella epäilen että kaltaisiani on muitakin. :?

Mutta ettei syntyisi väärää käsitystä: Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että "vaikeita" mysteereitä rakennellaan ja ratkotaan. Hienoa, että toisilla on enrgiaa ja kykyjä moisiin ! :D :D :D
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 09.10.2011 22:09

tuomasnu kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Ainoaa oma mysteerini http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... cda3d6cda0 kuuluu siihen joukkoon, jota en ehkä jaksaisi itse pitkään pohtia. Purkille on toukokuun viimeisen päivän jälkeen tullut vain yksi lokkaus ja sekin aika vahvasti tuupattuna, joten tämän (tosin varsin niukan) tutkimusaineiston perusteella epäilen että kaltaisiani on muitakin. :?
Hienoa että otit esiin tuon mukavan mysteerisi. Tekemällä niitä itse saa joskus pientä apua siihen, miten niitä ratkotaan. Esim. mysteri http://coord.info/GC2X0ZZ lähti aukenemaan, koska olin miettinyt, en samanlaista, mutta samanlaisella abduktiivisella päättelyllä ratkotavaa mysteeriä. Teoria oli tuttu, piti vain löytää tapa soveltaa sitä. Aina ei käy näin onnellisesti. Sitten pitää vain jäädä odottelemaan lisävihjeitä tai kunnon spoileria. Tiedän ainakin yhden, joka yrittää tuota mysteeriäsi ratkaista ja on siinä päässyt ihan lähelle onnistumista mutta numerot eivät vain ole tulleet vielä esiin, joten vielä niitä loggaajia tulee lisää jossain vaiheessa.

Rakettiryhmä
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 24.07.2009 8:41
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Rakettiryhmä » Su 09.10.2011 22:43

arisoft kirjoitti: Ajatuksestasi jäi kuitenkin minulle avoimeksi kysymys siitä, mikä on se kyseisen mysteerin tyyppi, jota kohtaan kiinnostus sanomasi mukaan väheni? Tarkoitatko mysteereitä, jotka kaikki voivat taitojensa ja kykyjensä puolesta ratkaista kuten esim: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f885e806f7, mutta joiden vaikeustaso on vaikea määritellä?
Eihän tuon vaikeustaso ollut vaikea määritellä. :D
Mutta ratkojat on varmaankin totutettu yrittämään jotain käsittämättömän vaikeaa. :lol:
Olen muuten erittäin tyytyväinen tähän mystiin ja luulenpa että sen ratkaisseet saattavat myös pitää siitä...

JyNu kirjoitti:4) mysteerit, joissa olen jo kokeillut kaiken "minulle kokeilemisen arvoisen"... eli siis olen päätynyt umpikujaan. Näistä esimerkkinä Lyhyt matka (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 812594ef3e ja Äidin arki mehut (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 038ae08caa), joista jälkimmäisessä olen ratkaissut mysteerin alkuosan, mutta en ole saanut muutettua ratkaisua numeroiksi. Näissä toki voi olla, että olen ollut oikean ratkaisun jäljillä, mutta laskenut jotain väärin. Mutta umpikuja mikä umpikuja.
Tästä Äidin arki mehuista minulla on hieman sisäpiiritietoa (vaimon apuna pullottamassa) ja siinä on monella ollut vaikeuksia.
Siinäkään ratkaisu ei ole oikeasti mikään vaikea (onnistuu peruskoulun ekaluokkalaiselta), mutta Mysteerinratkojan käsikirjan hylkääminen voisi taaskin auttaa. :roll:

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Kunniaa myös toisesta ja kolmannesta löydöstä FTF lisäksi

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ma 10.10.2011 10:59

ZeroOne kirjoitti: Saathan sinä mitattavaa tietoa jo nyt. Katsot vain että kuinka suuri prosenttiosuus löytäjistä on merkinnyt kätkösi suosikiksi. 100 löytäjää, 0 suosikkimerkintää -> älä tee tällaisia; 100 löytäjää, 50 suosikkimerkintää -> tee enemmän tällaisia.
Ei tää nyt ihan näinkään mun mielestä mene. Harvoin tulee annettua peruspurkeille noita f-pisteitä, mutta silti niitä on kiva hakea. Kyllä peruspurkeilla on paikkansa. Ei kaikkien tarvitse olla seillä huikeissa maisemissa keskellä korpea taikka muuten huikeita toteutuksia. Tää favorite-pisteytys mun mielestä korkeintaan lisää jonkun kätkön pakko hakea-listalle, mutta itse en ainakaan sen perusteella valikoi, mitä en hae.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”