Valokuvalogit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Gandal491
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.10.2007 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Gandal491 » Ke 05.09.2012 7:40

Yksi esimerkki siitä, miten joustavampia ovat ulkomailla löytämisen ja loggaamisen suhteen: kävin Madeiralla näköalapuistokätköllä kahteen otteeseen enkä löytänyt kätköä. Sen paikka oli aika selvä silloisen vinkin perusteella, ja kun loggasin DNF:n (ilman valokuvaa) kertomalla käynnistäni, omistaja otti yhteyttä profiilini kautta ja antoi luvan logata löydetyksi! Ja niin minä teinkin, jos kerran omistaja hyväksyy sellaista!

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja juhanili » Ke 05.09.2012 8:56

arisoft kirjoitti:
Black_Island kirjoitti:Minulle tämä on keräilyharrastuksen lisäksi matkailuharrastus ja kyllähän se DNF:kin osoittaa, että paikalla on käyty :) .
Veit sanat suustani. Juuri noin olen joskus DNF logissakin kirjoittanut, että vaikkei purkkia nyt löytynyt niin paikkaan tuli tutustuttua. Miksi tosiaan pitäisi valehdella itselleen löytäneensä purkin, jos se ei ole totta?
Nyt ainakin aluksi oli kyse kätköistä matkailumaissa joissa niitä on vähän ja pääosin turistien tekemiä. Eri asia on aktiiviset kätköilymaat.

Ketä se sun suoraselkäinen DNF siinä pitkän valokuvaloggauslitanian perään enää hyödyttää, tekijä (joka todennäköisesti asuu USA:ssa tai Euroopassa) ja kaikki muutkin kävijät varmaan ovat hyvin tietoisia siitä että purkkia siellä ei ole. Kenelle pitää DNF:llä osoittaa että täälläkin on käyty? Järkevintä tuossa lähinnä olisi laittaa sinne uusi purkki jolloin sun jälkeesi kävijöiden moraalinen ongelma olisi pienempi. Pari kertaa olen varautunut matkalle lähtiessä varapurkilla kun kohteen harvoista purkeista osa näyttää olevan kadoksissa, toki yhteydenotto omistajaan on huoltoaikeissa paikallaan mutta vastausta on usein turha odottaa kun tekijä on jättänyt jo harrastuksen. Varapurkkia ei tähän mennessä kuitenkaan ole tarvinnut käyttää, aina on ollut joku nopeampi. Kuten aiemmin jo totesin, ilman yhteisöllistä huoltoa monissa maissa ei olisi kätköjä juurikaan haettavissa.

Ja juu, olen muistaakseni kaksi kertaa laittanut valokuvalogin tekijän nimenomaisesta kehoituksesta. Ja nekin paikoissa (Salzburg, Firenze) joista on useita muita löytöjä joten ei ole ollut DNF:lläkään tarvetta "todistaa" paikalla käyneensä joten yhtä hyvin on voinut foundin logata kun siihen erityisesti kehoitetaan.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 05.09.2012 11:32

Eikös tämmöisistä "kätköistä" joissa ei ole purkkia pitäisi pistää arkistointipyyntö vetämään, jos sellainen tulee reisulla vastaan ja logien mukaan asialle ei ole mitään tehty :?:

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja juhanili » Ke 05.09.2012 11:43

Geovius kirjoitti:Eikös tämmöisistä "kätköistä" joissa ei ole purkkia pitäisi pistää arkistointipyyntö vetämään, jos sellainen tulee reisulla vastaan ja logien mukaan asialle ei ole mitään tehty :?:
MIkä ettei, mutta sellaisen toiminnan seurauksena ne vähätkin kätköt noissa matkailumaissa harvenevat entisestään. Usein alkuperäisellä kätköttäjällä kyllä on ollut hyvä idea tuoda turisti hienolle paikalle kaikkein vilkkaimpien turistireittien ulkopuolelle joten olisi useampikin käymisen arvoinen paikka jäänyt käymättä jos arkistointivaatimuksia heti laitettaisiin kun purkki katoaa. Yhteisvastuullinen huolto on mielestäni _näissä_ tapauksissa hyvä vaihtoehto.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja cruice » Ke 05.09.2012 19:13

Itse olen hyväksynyt valokuvaloggauksia ja tehnyt niitä pari itsekkin. Syy näihin on ollut se että kätköpurkissa ei syystä tai toisesta ole ollut kynää eikä sellaista mukanakaan ole ollut. Olen siis kuvannut lokivihon viimeisestä loggauksesta kuvan ja lähettänyt sen kätkön tekijälle. Minusta tuo on ihan ok menettely kun kätkö on kerran todistetusti löytynyt ja varsinkin silloin kun purkissa ei kynää ole vaikka pitäisi. Yleensä nuo purkit on ollut vielä niin kaukana ettei sinne tuskin uudelleen tule ikinä käytyäkään. :D
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 05.09.2012 19:54

cruice kirjoitti:Minusta tuo on ihan ok menettely kun kätkö on kerran todistetusti löytynyt ja varsinkin silloin kun purkissa ei kynää ole vaikka pitäisi.
Ei kätköissä pitäisi olla sen enempä kynää kuin kameraakaan, jolla lokin voisi kuvata, mutta varmaan monelle kätkön tekijälle tuo lokin kuvakin kelpaa. Onhan se kameran raahaaminen mukana sili hieman työläämpää kuin kynän. Suurin ongelma lienee siinä, että useinhan mukana kulkeva kynä hukkuu ennenpitkää, joten varmaan kamerallekin käy samoin :lol: .

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”