Toisten huomioiminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ke 10.10.2012 13:48

Tarpeettoman FTF huntin 'inspiroimana' joutuu hieman avautumaan. DNF:ni voi lukea tuolta: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3Y7Z2
Kun siellä paikalla kävi jo eilen illalla/yöllä huntterit etsimässä, niin olisi voinut toiset huomioiden kirjata FTF:n tai DNF:n. Ja informoida kätkön tekijää ettei ykköspurkissa olevat koordinaatit ole kohdallaan. Pitikö laittaa vahinko kiertämään vai jätettiinkö kirjaamatta siksi, että pääsisi uudestaan FTF:ää hakemaan? Vainoharhaisempi voisi luulla, että kun kätköä ei löytynyt niin vaihdettiin ykköspurkkiin sellaiset koordinaatit ettei kukaan muukaan löydä. Tässä vähän sivutaan toisen keskustelun aihetta, että milloin FTF hunttaaminen menee liiallisuuksiin (tai väärille raiteille)
Aika ikävä maku jäi reissusta. Mikä on oikeasti harmi, kun kätkö vaikutti ensimmäisen pisteen perusteella oikein mukavalle.

Meidän jälkeen ei nyt tarvitse toisten turhaan tuonne kätköä mennä etsimään ennen kuin asiat on saatu kuntoon

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ke 10.10.2012 14:22

Tunnen kummankin tyylisuunnan edustajia. Niitä jotka eivät FTF:ien kirjaamisessa pidä minkäänlaista kiirettä ja niitä jotka eivät DNF:iä kirjaa. Kummankin tuulisuunnan edustajilta olen asiasta kysynyt mutta mitään järkevää perustelua en ole aikaiseksi saanut. Kummatkin ovat siinä mielessä tärkeitä kirjauksia että toimimalla kirjaamisissa "väärällä" tavalla aiheutetaan nimenomaan pahaa mieltä muille esim. juuri ko. tavalla. Ehkäpä joku päivä saadaan aikaan sääntöihin näistä jotakin kättäpidempää.

Onneksi piirit ja todennäköisyydet oppii aika nopeasti ja siitä on sitten apua kun "suodattaa" etukäteen mitä purkkeja hakee ja mitä ei. Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen niin harvoin alle 100 löydöllä ja ensimmäisellä julkaisulla aiheutetaan whooow elämyksiä. (Poikkeuksiinkin olen törmännyt.)

Jykk€

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Ke 10.10.2012 14:28

arnevala kirjoitti: Ja informoida kätkön tekijää ettei ykköspurkissa olevat koordinaatit ole kohdallaan.
voisin ihan ulkopuolisena ja tätä kätköä tietämättä kertoa, miten itse olisin ehkä toiminut jos olisin ollut ensimmäisenä paikalla. Jos ekasta purkista löydän naatit seuraavalle niin lähden tietenkin niitä kohti. On ilta/yö eli tähän aikaan vuodesta jo erittäin pimeää ja tiedän kakkospisteen olevan nano. Jos en löydä tätä nanoa niin ensimmäisenä ei todellakaan ole ajatus siitä, että naatit heittävät, vaan päätelmä, että nyt on liian pimeää tai muuten vaan en löydä nanokätköä, jotka joskus ovat melko hankalia.
Ehkä ensimmäisenä paikalla käynneet eivät päässeet loggaamaan ennen aamua/seuraavaa päivää? Tai totesivat ettei viitsi logata DNF:aa kun oli pimeää ja olosuhteet sen puolesta huonot eikä etsintää sen vuoksi voinut kunnolla tehdä. Enpä itsekään loggaa DNF:aa jos käyn pimeässä metsässä hengailemassa viisi minuuttia jonka jälkeen totean että parempi onni valoisaan aikaan.

Enpä ole FTF-huntteihin osallistunut kuin kolme kertaa, joista kahdella en saanut FTF:aa ja kolmas oli paljon julkisuutta saanut FFT-sarja. Tämän perusteella siis en osaa kuvitella todellisten hunttaajien sielunmaisemaa, mutta olen kyllä niin sinisilmäinen ja hyvyyteen uskova, etten usko että kukaan tarkoituksella aiheuttaisi muille tuollaista harmia - vaihtaisi koordinaatit tai jättäisi kirjaamatta vain "ilkeyttään"... Ehkä suhtaudun tähän harrastukseen liian keveästi kun ei tuollaiset käy edes mielessä...

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ke 10.10.2012 14:55

Kyse oli vaan siitä, ettei kenenkään tarvitsisi turhaan lähteä etsimään kätköä joka ei ole kohtuudella löydettävissä. Kyllä se keskimäärin mukavampaa on löydön jälkeen kotiin palata vaikkei mistään järisyttävästä kokemuksesta muuten olisi kyse. Varsinkin jos on varta vasten kätköllä lähtenyt kohtalaisen matkan päässä käymään.

Viittaamani kätkön kuvauksen, attribuuttien ja D/T arvojen (2,5/1,5) mukaan kaikkien pisteiden olisi pitänyt löytyä alle kilometrin sisältä hyvin helposta maastosta ilman kiipeilyä tms. Ykköspurkin koordinaateissa oleva piste on 1,8km päässä keskellä metsää ns. keskellä ei mitään. Eli selvästi nämä koordinaatit eivät voi pitää paikkaansa, kun paikka ei ole kuvauksen, attribuuttien eikä T-arvon mukainen. Minuuttien korjauksella pääsi määritykset täyttävään paikkaan, muttei sieltä mitään löytynyt ja varsin rajallinen määrä potentiaalisia kätköpaikkoja näissäkin naateissa oli ja hieman kuvauksesta poikkesi paikkakin. Eli ilmeisesti päätellytkään naatit eivät olleet vielä kohdallaan.
Kyllä minun mielestä tällaisessa tapauksessa toisia pitää varoittaa ettei kätkölle kannata turhaan lähteä. Kirjaa sen nyt sitten miten tahansa, vaikka notena.

PeSaKaTo
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 22.08.2011 10:45

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja PeSaKaTo » Ke 10.10.2012 14:56

Piriformis kirjoitti:voisin ihan ulkopuolisena ja tätä kätköä tietämättä kertoa, miten itse olisin ehkä toiminut jos olisin ollut ensimmäisenä paikalla. Jos ekasta purkista löydän naatit seuraavalle niin lähden tietenkin niitä kohti. On ilta/yö eli tähän aikaan vuodesta jo erittäin pimeää ja tiedän kakkospisteen olevan nano. Jos en löydä tätä nanoa niin ensimmäisenä ei todellakaan ole ajatus siitä, että naatit heittävät, vaan päätelmä, että nyt on liian pimeää tai muuten vaan en löydä nanokätköä, jotka joskus ovat melko hankalia.
Mielestäni olisi kyllä ihan kohteliasta kirjoittaa näissäkin tapauksissa jotain edes. Ainakin itse olen noten kirjoittanut jos en ole "halunnut tunnustaa" dnf:ää viellä.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Ke 10.10.2012 16:11

PeSaKaTo kirjoitti:
Piriformis kirjoitti:voisin ihan ulkopuolisena ja tätä kätköä tietämättä kertoa, miten itse olisin ehkä toiminut jos olisin ollut ensimmäisenä paikalla. Jos ekasta purkista löydän naatit seuraavalle niin lähden tietenkin niitä kohti. On ilta/yö eli tähän aikaan vuodesta jo erittäin pimeää ja tiedän kakkospisteen olevan nano. Jos en löydä tätä nanoa niin ensimmäisenä ei todellakaan ole ajatus siitä, että naatit heittävät, vaan päätelmä, että nyt on liian pimeää tai muuten vaan en löydä nanokätköä, jotka joskus ovat melko hankalia.
Mielestäni olisi kyllä ihan kohteliasta kirjoittaa näissäkin tapauksissa jotain edes. Ainakin itse olen noten kirjoittanut jos en ole "halunnut tunnustaa" dnf:ää viellä.
Juu, tämä riippuu ihan tilanteesta, kauanko on etsinyt ja myös siitä, olenko esim. reissun päällä, jolloin loggaaminen vaikeutuu huomattavasti. Pimeys itsessään ei ole syy jättää DNF:ää merkkaamatta, jos olen oikeasti kunnolla etsinyt, mutta jos en esim. pimeyden tai jonkun muun syyn vuoksi oikeasti edes etsi, en viitsi DNF:ää laittaa. Joskus olenkin laittanut noten tyyliin "kävin paikalla mutta etsiminen ei onnistunut kunnolla koska..." jotain tämän suuntaista. Toisaalta, harvoin olen missään kätköllä FTF:n aikaan joten sinällään omat toimintatapani voivat olla "väärät", kun en tuon FTF:n kannalta juurikaan ajattele hommaa.

Lähinnä tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa ihmetyttivät nuo epäilykset aiemmin paikalla käyneitä kohtaan, ei niinkään todelliset naattivirheet tai muut, joita siellä nyt ilmeisesti on kuin onkin ollut.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ke 10.10.2012 16:26

Jos lähtee ykköseltä kakkoselle ollaan jo rajoilla ollaanko etsitty. Miksi muuten mennä eteenpäin jos etsintä ei ole mielessä? Kun sitten kakkoselle saapuu, on omasta mielstään nollilla ja ylittää rajan jossa gepsin laittaa pois ja katsoo ympärilleen on etsintä aloitettu. Se että kurkistaa vähän, paljon, sataa vettä, on kylmä, kotona on tarjolla muutakin kuin olutta ei sitten enään tee asiasta mitenkään vähemmän dnf:ää. Jos etsii, se on DNF jos purkkia ei löydy. Lokiin voi sitten kirjoittaa syyn (jos tiedossa) miksi etsintä ei tuottanut tulosta.

Onhan näitä, jos paikalla on jästejä mutta etsii silti huomaamattomasti on etsintä aloitettu. Turha siitä on DNF:ää jättää lokkaamatta ja pettää itseään että no en saanut rauhassa etsiä muuten olisin kyllä löytänyt. Tuosta kun laittaa reilusti DNF:n ja lokiin maininta että jästit häiritsi niin muutkin näkee miksi se DNF sieltä tuli.

Ylläoleva siis omaa pohdintaa, jokainen tekee niinkuin hyvältä tuntuu mutta edelleen ne kirjaamatta jättämiset siis saattaa aiheuttaa mielipahaa muille.

Jykk€

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Ke 10.10.2012 16:50

Jykk€ kirjoitti: Turha siitä on DNF:ää jättää lokkaamatta ja pettää itseään että no en saanut rauhassa etsiä muuten olisin kyllä löytänyt. Tuosta kun laittaa reilusti DNF:n ja lokiin maininta että jästit häiritsi niin muutkin näkee miksi se DNF sieltä tuli.


Jykk€
No tuohon edelliseen viestiini meinasin lisätä vielä, että koskaan en jätä DNF:aa merkkaamatta sen vuoksi, että "en halua tunnustaa sitä". Itse näen asian niin, että omistajalle DNF on merkki siitä, että kätköllä ei välttämättä ole kaikki kunnossa. Omistajana en yhden DNF:n perusteella välttämättä tee mitään toimenpiteitä mutta kätköstä riippuen, jos vaikka kaksi peräkkäin tulee niin haluan käydä katsomassa tilanteen. Ja sitten jos nämä DNF:t ovatkin näitä että ei ole kunnolla edes etsitty vaan käyty vain pyörähtämässä paikalla niin mieluummin näkisin ne notena. Saahan sen siihen tekstikenttään kerrottua, miksi on tullut DNF, mutta oma näkemykseni on se, että DNF on vasta sitten jos on oikeasti etsitty ja on tosissaan mahdollista, että kätkö ei ole paikoillaan.

Kukin tavallaan, voihan sitä itse kukin miettiä minkälainen loggaaminen on kohteliasta muita kätköilijöitä ja kätkön omistajaa kohtaan. Ihan hyvä että näistäkin keskustellaan niin tulee esille erilaisia näkemyksiä ja toimintatapoja. Tulee itsellekin uusia ajatuksia tekemiseen, esim. juuri tuon FTF:n kannalta kun en ole juurikaan huntteja harrastanut niin ei ole ne "säännötkään" ihan selvät.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 10.10.2012 17:11

arnevala kirjoitti:Kun siellä paikalla kävi jo eilen illalla/yöllä huntterit etsimässä, niin olisi voinut toiset huomioiden kirjata FTF:n tai DNF:n.
Ennen kuin jatkatte spekulointia kannattaa lukea kätköön tullut note.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Toisten huomioiminen

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ke 10.10.2012 19:15

Asiasta taas mitään tietämättä...

Hassua, että kukaan ei ole pimeässä etsinyt 2-pistettä oikeasta paikasta ja se oli sitten jo kuitenkin hävinnyt...? (jästitty?) jos oikein ymmärsin... Eli vaikka koordinaatit olisi olleet oikein, ei siellä sitä nanoa enää olisi ollut?

OT: Onko tämä joku uusi ilmiö, kun näkee vähän väliä yliviivattuja kätköjä julkaisujonossa? Tietysti nyt julkaistaan hyvin paljon enemmän kätköjä kuin muutama vuosi sitten...

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”