Ois suunnitelmissa tehdä elokuussa niin että lautalla Tallinnaan ja siitä jatkaa autolla E67 motaria, eli Via Balticaa. Sitten ois tarkoitus seikkailla jossain päin eurooppaa, jotain kai Itävalta - Sveitsi - Benelux-maat, ja muutama kääpiövaltio kans.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta reitistä, ja jotain vinkkejä mitä kannattaisi nähdä ja mitä paikkoja kannattaa kiertää kaukaa?
Via Baltica
Re: Via Baltica
Vapun tienoilla kuljimme molempiin suuntiin reitin Tallinna-Wien. Viro-Liettua-Latvia päätie erinomaisessa kunnossa, rajoitus 90-100 ja matka joutuu, oikein siisti liikenne. Kaunasin liepeillä uusia teitä, mutta ei ongelmia. Raja-asemat ovat tyhjinä (vrt. vuonna 1997 rajoilla kului 6 tuntia...).
Puola toistaiseksi vielä pilaa erinomaista reittiä Keski-Eurooppaan. Puolan liikennevalot ovat samasta 70-luvun tehtaasta ja takaavat punaisen aallon ja ruuhkat pikateille, vaikka sinänsä tie olisi ihan ajettavaa. Puola vaatii rutkasti asennetta ja sekopäitäkin on liikkeellä. Rajoituksia on syytä noudattaa.
Tienvarsilla on pikkuhotelleja ja kotimajoitusta, joukossa siistejäkin paikkoja, edullista.
Helsingistä aamulla lähtien ehtii mukavasti illaksi Puolan puolelle ja toisena iltana on sitten Bratislavassa ja Wienissä. Tuolla tahdilla ehtii muutaman kätkönkin. Brnon kautta suoraan Wieniin on hiljaisempi ja mukavampi reitti. Bratislavan suunta on pientä ja mutkaista. Rekat eivät ole Saksassa liikkeellä viikonloppuna, joten Baltia ja Puolakin on tyhjempi la ja su melkein iltaan asti.
Matkan varrella on kaupunkien ulkopuolella harvakseltaan ihan mukavia kätköjä, kaupungeissa tietenkin enemmän.
Wien on kätköilijän paratiisi, varsinkin jos tykkää kinkkisistä mysteereistä .
Hieman etäämmällä maisemamatkailijan suosikki on Peilstein GCK40M http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCK40M.
Schneeberg-vuorella on muutamia kätköjä, esim. 9 Summits - Niederösterreich GCJNNG http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCJNNG. Tämä vaatii koko päivän ja junalippujen ennakkovarauksen http://www.schneebergbahn.at.
(Asian sivusta: Wienistä lounaaseen Soossin keskustassa on Schwertfuhrer-viinitilan myymälä (N 47° 59.072 E 016° 12.917), josta ei kannata ajaa ohi )
Puola toistaiseksi vielä pilaa erinomaista reittiä Keski-Eurooppaan. Puolan liikennevalot ovat samasta 70-luvun tehtaasta ja takaavat punaisen aallon ja ruuhkat pikateille, vaikka sinänsä tie olisi ihan ajettavaa. Puola vaatii rutkasti asennetta ja sekopäitäkin on liikkeellä. Rajoituksia on syytä noudattaa.
Tienvarsilla on pikkuhotelleja ja kotimajoitusta, joukossa siistejäkin paikkoja, edullista.
Helsingistä aamulla lähtien ehtii mukavasti illaksi Puolan puolelle ja toisena iltana on sitten Bratislavassa ja Wienissä. Tuolla tahdilla ehtii muutaman kätkönkin. Brnon kautta suoraan Wieniin on hiljaisempi ja mukavampi reitti. Bratislavan suunta on pientä ja mutkaista. Rekat eivät ole Saksassa liikkeellä viikonloppuna, joten Baltia ja Puolakin on tyhjempi la ja su melkein iltaan asti.
Matkan varrella on kaupunkien ulkopuolella harvakseltaan ihan mukavia kätköjä, kaupungeissa tietenkin enemmän.
Wien on kätköilijän paratiisi, varsinkin jos tykkää kinkkisistä mysteereistä .
Hieman etäämmällä maisemamatkailijan suosikki on Peilstein GCK40M http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCK40M.
Schneeberg-vuorella on muutamia kätköjä, esim. 9 Summits - Niederösterreich GCJNNG http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCJNNG. Tämä vaatii koko päivän ja junalippujen ennakkovarauksen http://www.schneebergbahn.at.
(Asian sivusta: Wienistä lounaaseen Soossin keskustassa on Schwertfuhrer-viinitilan myymälä (N 47° 59.072 E 016° 12.917), josta ei kannata ajaa ohi )