Mieluisin kätkötyyppi

Yleistä keskustelua kätköilystä

Omasta mielestäni mieluisin kätkötyyppi on

Tradi
85
47%
Multi
20
11%
Mysteeri
40
22%
Letterbox
8
4%
Earth
10
6%
Virtual
3
2%
Webcam
4
2%
Wherigo
11
6%
 
Ääniä yhteensä: 181

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 06.05.2013 19:48

Kyllä se tradi on se juttu kun reissaa ja kelpaa ihan kotikulmillakin! Tradissa tulkinta yleeensä minimoituu ja olet heti vaikutusalueella kun tulet paikalle.
Mielestäni hyvä tradi kertoo alueen historiaa ja siitä syystä sitä purkkia ei ole perusteltua haetuttaa myöskään kuusenlatvasta...

Kohtuuhelppo tai helppo tradi saattaa nykyään pysäyttää aiempia "ohikulkioita" melkoisesti lomareissuilla! On varmasti monelle tullut tutuksi eräs t- landian alue jota ei varmasti olisi suurellakaan rahalla saanut niin tunnetuksi alueeksi kuin kätköilyn tradit saaneet!

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 07.05.2013 0:37

Geomurmelit kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Jännä huomata miten mysteerit ovat sekä sekä suosituimpien, että vähiten suosituimpien kätkötyyppien kärkisijoilla :D .
Jännää myös huomata, että mieluisinta kätkötyyppiä tähän mennessä äänestäneistä 82 % on pitää jotain muuta kätkötyyppiä mysteereitä mieluisampana :wink:
Tuolla tavalla laskien 58% pitää jotain muuta kätkötyyppiä parempana kuin tradeja. Tradeista siis pidetään vain 24% enemmän kuin mysteereistä. :lol:

SPY3R
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 26.12.2012 14:27

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja SPY3R » Ti 07.05.2013 8:41

Kyllähän mieluisin kätkötyyppi on ainakin omasta mielestäni semmonen kiva Tradi, ehkä 3d/3t hiukan jotain ylimääräistän kuin "Park n Grab" tutkistelua vaativa kätkö, jossakin hieman syrjässä, jonne ei tulisi muuten mentyä.
Eipä noissa mysteereissäkään vikaa ole vaikka suurin osa onkin sellaisia joita en tule koskaan ratkomaan todennäköisesti, joten ne vain koristavat karttaa. :D

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja oggee » Ti 07.05.2013 15:45

Vastasin tradi, vaikkakaan kaikki tradit eivät ole sieltä parhaasta päästä. Jokin onnistumisen elämyksen tuottanut mysteeri voi olla todella mahtava käydä hakemassa vaikka loppupisteessä ei olisikaan mitään nähtävää verrattuna jos sama olisi tehty tradina. (Esimerkkinä Kuopiosta hain juuri yhden tällaisen mysteerin jossa lopussa ei ollut mitään mutta mysteeri itsessään oli D5 ja tuottikin sen mukaisia tuskia) Mitä korkeampi T-arvo tradilla on, sen enemmän sen hakemisesta innostun. Liekkö hulluutta vai olenko vain Darwinismin uhri, ken tietää... :D

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja 1jone » Ti 07.05.2013 16:06

Koin itseni yhtä vaivautuneeksi kuin epämieluisen tyypin valinnassa.
Vaikeuteni johtuu valinnanpuolesta siitä, ettei päivät ole aina samanlaisia.
Jos ajatellaan kelin suomia olosuhteita, on simppeli park n grab tradi pahassa kelissä loistava.
Tosin kun ajatellaan kaunis aurinkoinen päivä, voisi olla reissussa pidempäänkin.
Juoksuttava mysteeri tai multikin maistuu silloin.
Käytettävissä oleva aika on myös suuri tekijä.
Joskus kun on aikaa, tekee mieli hakea fiiliksen mukaan useampi, tai hakea paha purkki jonka tietää ennalta aikaa vieväksi.
Tradi on kuitenkin valintani, koska niissä on eniten valinnanvaraa.

Kullervo
Viestit: 35
Liittynyt: La 25.09.2010 22:33

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja Kullervo » Ti 07.05.2013 16:28

Kuten monikin on todennut, vastaus riippuu tilanteesta.

Valitsin ehkä vähän itsellenikin yllättäen multin, vaikka en minäkään niistä monimutkaisista ja ennen kaikkea tulkinnanvaraisista multesta tykkää..
Mutta hyvin laadittunahan multilla on se etu, että yhden "hinnalla" saa etsiä monta purkkia/kohdetta!

Jos oikein saisi valita, niin suosikiksi nousisi kyllä talvihaettava purkki luonnossa, tyypistä riippumatta. Niitä ei ole ainakaan miellyttävän toimintasäteen sisällä yhtään liikaa. Tuohon vielä joku juju, maisema tai esittely, niin kyllä maistuu. Ja jos vielä autotien ulottumattomissa on, niin lisää plussaa.

Ei sillä etteikö hyvä keskustatradi olisi toinen suosikki sekin, etenkin vieraassa kaupungissa nopeasti piipahtaessa oikenkin mukava.

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja Alvater » Ke 08.05.2013 0:02

Mä olen täs koittanut miettiä, millaisista kätköistä tykkään, mutta on vaikea antaa yksiselitteistä määritelmää.

Äänet meni kuitenkin tradille ja mysteerille. Tosin en ole kovin kokenut kätköilijä ja olen vasta kolmeen kätkötyyppiin käytännössä tutustunut.

Tradeissa tykkään kätköistä, jotka vievät johonkin sellaiseen paikkaan, jossa ei muuten olisi tullut käytyä. Pidän myös persoonallisista piilotusratkaisuista ja hauskannäköisistä purkeista.Tässä miettiessä tulee heti kaksi kätköä mieleen, jotka ovat paljastaneet jotain uutta asuinympäristöstäni, ja muutama, joissa purkki on ollut muistamisen arvoinen. Toisaalta kammoan purkkeja, jotka on naamioitu liian hyvin, koska en halua kauheasti käpälöidä sellaista, joka ei selvästi ole kätkö tai sen naamiointi. Tosin en muista kuin yhden tämmöisen kätkön. Sekin tosin meni DNF:ksi, epäilen löytäneeni kätkön, mutta en kuitenkaan saanut sen naamiointia auki enkä halunnut käyttää väkivaltaa.

Olen mä noukkinut noita filmipurkki liikennemerkissä-kätköjäkin, lähinnä pelkästä etsimisen ilosta. Mutta eivät ne jää sillä tavalla mieleen.

Mysteerit ovat kaksijakoisia. Joku on liian helppo, numerot tarvitsee vain kirjoittaa ylös, mahdollisesti varmistaa jollain wikipediahaulla. Sitten on sopivia, sellaisia, joissa saa hetken hakea ja miettiä ja sitten kokea se keksimisen ilo. Ja sitten ne älyttömät, joiden kanssa turhaudun. Kätkökuvauksessa on pelkkä mitäänsanomaton kuva, ja siitä pitäisi jotenkin koordinaatit kaivaa. Minä en ole toistaiseksi yhdestäkään keksinyt, mistä sellaisten tutkiminen pitäisi aloittaa. Mun aivoilla on sellainen pulma, että mä joko tiedän vastauksen johonkin heti tai sitten en ollenkaan. Yksi todella kiva mysteeri on tällä hetkellä katkolla, koska olen juuttunut yhteen vihjeeseen. En vain keksi vastausta, jolla tehtävässä pääsisi eteenpäin.

Mä en ole maastopisteiden perässä. Turhautuisin varmaan, jos kaikki lähikätköt olisivat luokkaa kiipeä puuhun tai hanki kiipeily/sukellusvarusteet/joku erikoislaite. Minä en ole extremeurheilija, vaan etsin purkkeja virikkeistääkseni ulkoiluani. Ja onhan mulla tuo nelijalkainenkin, joka on paitsi naamiointini, niin myös tavallaan syy kätköilyyn, kun kaipasin jotakin ajanvietettä lenkeille. Hankala maasto noin muuten ei ole este minulle, itse asiassa voisin jopa pitää kätköstä, jonne päästäkseen pitää rämpiä metsässä tai kiivetä kallioiselle mäelle. Mutta ei saa olla liian hurjaa, minulla on osteoporoottisen mummelin hurjapäisyys.

Niitä lähetä kuva tästä paikasta -kätköjä olisi kiva kokeilla, mutta en ole yhteenkään törmännyt, kun taitavat olla sääntöjen takia katoava luonnonvara.

Avatar
antessi
Viestit: 8
Liittynyt: To 09.05.2013 23:17

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja antessi » La 11.05.2013 0:35

Tradi ja mysteeri tuli valittua.

Melko vähän aikaa on vasta harrasteltu ja himppa alle sata purkkia löydettynä, joten tradit ainakin näin harrastuksen alkutaipaleella kehittävät sitä omaa "geosilmää".
Mysteerit taas ovat siitä mukavia, että pääsee vähän heiluttelemaan omia harmaita aivosolujaan ja oikeasti pohdiskelemaan eri ratkaisutapoja. Jotenkin tulee sellainen "jes, osasin"-fiilis kun checkeristä tulee hiphuraat :)

Voipi olla, että kokemuksen karttuessa/kartuttua tulisi vastattua eri tavalla, en osaa sanoa.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja Marjis » La 11.05.2013 8:00

Alvater kirjoitti: Niitä lähetä kuva tästä paikasta -kätköjä olisi kiva kokeilla, mutta en ole yhteenkään törmännyt, kun taitavat olla sääntöjen takia katoava luonnonvara.
Ei ne ole katoamassa, ne on vaan siirretty toiselle sivulle: http://www.waymarking.com
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Kompassi2009
Viestit: 49
Liittynyt: To 04.06.2009 23:13

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja Kompassi2009 » Ke 05.06.2013 14:03

Tradi on sopivan yksinkertainen yksinkertaiselle ihmiselle :D
Kompassin Geokauppa - www.geokauppa.fi

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja RH » Ke 05.06.2013 14:55

Tradi ja mysteeri.

Tradin valinta on melko itsestäänselvä, se kun on just mitä nimikin sanoo :)

Mysteerit on kivoja ratkaista silloin, kun kätkötyttää muttei ole mahdollista lähteä kätköilemään. Tulee hyvä fiilis kun on muutama mysteeri "varastossa". Toisaalta jos on vaikka käymässä jossain ja alueen ainoa kätkö on mysse, on hieman ärsyttävää väkisin sitä yrittää ratkaista. Lisäksi mysset, joissa ei ole koordinaattien tarkistusmahdollisuutta, ovat väärällä tavalla haastavia. Tämä sivusto tarjoaa loistavan työkalun tarkistuttamiseen, en ymmärrä miksei sitä aina käytetä.

Multeja olen hakenut muutamia, niissä on se harmillinen puoli että ei ikinä tiedä onko seuraava etappi ehjä/luettavissa. Jos tradi on löytökelvoton, ei aikaa ja voimia välttämättä ole juurikaan kulunut sen toteamiseen mennessä. Multissa taas tuntien työ ja aika voi mennä täysin hukkaan jos etsintä tyssää puuttuvaan etappiin. Tästä syystä multi ei pääse personal top 2 -listalle.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Mieluisin kätkötyyppi

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ke 05.06.2013 16:39

Parhaimpia ovat hyvät historia- tai maisematradit ja sitten toisena vähän huonommat tusinatradit.

Muista purkeista en oikein osannut valita, kun mystit on vaikeita ja multien perässä ei jaksa kilometrikaupalla juosta ja sitten ne ihanat tulkinnanvaraiset lukumäärät ja laskuvirheet ja kaikki sen sellainen säätäminen ja tahallinen vaikeuttaminen, ni kiitos, mutta ei nyt kiitos. Eli tradeja ja muita sitten satunnaisesti bonuspurkkeina, jos sattuu olemaan saatavilla ja sopii aikatauluun ja on sopivan helppo.
X

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”