T5 saaret
T5 saaret
Mielessä on ollut pidemmän aikaa ainakin omasta mielestäni epäkohta maaston vaativuusluokan määrittelyssä. Nimittäin saaret. Kesällä ne vaativat yleensä venettä tai muuta veden pinnalla kulkevaa kulkuneuvoa. Uimalla on kai harvempi käynyt purkkeja etsimässä. Jos kätkö on saaressa, terrain-arvoksi suositellaan 5. Kuitenkin talvella jäiden aikana saariin pääsee helposti kävelemällä. Monissa kätköissä onkin sanottu, että talvella terrain on 2 tms.
Mielestäni tämä on rakenteellinen ristiriita. Tarvittaisiin uusia määritelmiä. Esimerkiksi terrain-lukema eroteltaisi kahdeksi osaksi. Toinen olisi talviterrain ja toinen kesäterrain. Tai jokin muu määritelmä, joka YKSISELITTEISESTI määrittelisi vaativuusluokan (ilman lisäselvityksiä kuvauksessa).
Tästä voi kertoa GroundSpeakille.
Ja edelleen. Talvea ei ole edes maapallon kaikissa osissa. Tämäkin asia on hyvä ottaa huomioon jos/kun asiaa mietitään.
Mielestäni tämä on rakenteellinen ristiriita. Tarvittaisiin uusia määritelmiä. Esimerkiksi terrain-lukema eroteltaisi kahdeksi osaksi. Toinen olisi talviterrain ja toinen kesäterrain. Tai jokin muu määritelmä, joka YKSISELITTEISESTI määrittelisi vaativuusluokan (ilman lisäselvityksiä kuvauksessa).
Tästä voi kertoa GroundSpeakille.
Ja edelleen. Talvea ei ole edes maapallon kaikissa osissa. Tämäkin asia on hyvä ottaa huomioon jos/kun asiaa mietitään.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä
Re: T5 saaret
Ihan samaa olen miettinyt, t5 luokitus voi muuttua muissakin kuin saarikätköissä vuodenaikojen mukana suhteellisen paljon.
Re: T5 saaret
Muistetaanpas nyt että kun on kyse gc.comin pelisäännöistä niin mennään ameriikan malliin ja miksei mentäisi sitten kunnolla. Valtaosa Suomen purkeista tulisi ollakin T5 koska Suomessa on yleensä osan vuotta talvi ja tarvitaan erikoisvarusteita kuten talvivaatteita tai -renkaita. Clayjarin mukaanhan nurmikentällä oleva kätkö on sujuvasti T4 koska paikalle ei johda polkua. Kukin voi miettiä onko tästä nyt sitten enemmän hyötyä vai haittaa että edes tietää että Clayjarin mukaan asetettu terrain-arvo ei kerro mitään maaston todellisesta vaativuudesta.
Re: T5 saaret
Hieman sivuaa aihe tuota T1==pyörätuoli -säiettä tällä ja geocaching.com foorumeilla. Jos attribuutit saataisiin joskus mukaan pocket queryihin ja sitä kautta GSAK ym sovelluksiin ja sitä kautta yleiseen käyttöön, veisi kehitys varmaan pikkuhiljaa myös venetarpeen pois terrainista attribuuttiin jolloin terrain voisi aidosti kuvata kätkön terrainia samalla olettaen, että erikoisvarustus löytyy.
Re: T5 saaret
Veneilijöitä syrjitään, se on aina t5 . Autoilijat voi mennä vaikka t1:lle . Heh..team_rmma kirjoitti:Hieman sivuaa aihe tuota T1==pyörätuoli -säiettä tällä ja geocaching.com foorumeilla. Jos attribuutit saataisiin joskus mukaan pocket queryihin ja sitä kautta GSAK ym sovelluksiin ja sitä kautta yleiseen käyttöön, veisi kehitys varmaan pikkuhiljaa myös venetarpeen pois terrainista attribuuttiin jolloin terrain voisi aidosti kuvata kätkön terrainia samalla olettaen, että erikoisvarustus löytyy.
Re: T5 saaret
Hyvä pointti. Jää kuitenkin kaipaamaan Suomen oloihin sopivaa asteikkoa kun globaalit asteikot toimivat täällä yhtä hyvin kun EU ja Suomen maatalous. Tässä olisi nyt paikka T_FI:lle eli suomalaiselle terrain-luokitukselle ja vastaavuustaulukolle GC:n terrainille.slassu kirjoitti:Muistetaanpas nyt että kun on kyse gc.comin pelisäännöistä niin mennään ameriikan malliin ja miksei mentäisi sitten kunnolla. Valtaosa Suomen purkeista tulisi ollakin T5 koska Suomessa on yleensä osan vuotta talvi ja tarvitaan erikoisvarusteita kuten talvivaatteita tai -renkaita.
Olen edelleen sitä mieltä, että suomalaiset saaret voisivat olla jotain muutakin terrainia kuin 5. Veneellä saari ei ole edes kovin vaikea saavuttaa. Tätä aihetta käsittelee myös seuraava tämän viestiketjun viesti:
team_rmma kirjoitti: Jos attribuutit saataisiin joskus mukaan pocket queryihin ja sitä kautta GSAK ym sovelluksiin ja sitä kautta yleiseen käyttöön, veisi kehitys varmaan pikkuhiljaa myös venetarpeen pois terrainista attribuuttiin jolloin terrain voisi aidosti kuvata kätkön terrainia samalla olettaen, että erikoisvarustus löytyy.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä
Re: T5 saaret
Voisiko joku kertoa jonkun esimerkin, jossa tuo asia on oikeasti haitannut? Nimittäin terrain 5 tarkoittaa minulle sitä, että silloin kulkunsa joutuu erikseen suunnittelemaan: hommaamaan veneen, kiipeilyvälineet, tai tarkistamaan onko jään paksuus riittävä tms. Siihen se toimii varsin yksiselitteisesti, eikä niitä terrain 5 purkkeja ole niin paljoa, että olisin tuota talviterrainin ristiriitaa kokenut millän tavalla häiritseväksi.
Ja jos asuisin saaressa, valtaosa maailman purkeista olisivat minulle terrain vitosia!
Ja jos asuisin saaressa, valtaosa maailman purkeista olisivat minulle terrain vitosia!
-- wesbridge
Re: T5 saaret
Näin on näkkileipä minunkin mielestäniwesbridge kirjoitti:Voisiko joku kertoa jonkun esimerkin, jossa tuo asia on oikeasti haitannut? Nimittäin terrain 5 tarkoittaa minulle sitä, että silloin kulkunsa joutuu erikseen suunnittelemaan: hommaamaan veneen, kiipeilyvälineet, tai tarkistamaan onko jään paksuus riittävä tms. Siihen se toimii varsin yksiselitteisesti, eikä niitä terrain 5 purkkeja ole niin paljoa, että olisin tuota talviterrainin ristiriitaa kokenut millän tavalla häiritseväksi.
Ja jos asuisin saaressa, valtaosa maailman purkeista olisivat minulle terrain vitosia!
jonsson
Re: T5 saaret
Kyllähän tuollaiseen saaren meno on aina hiukan haastavaa. Talvellakaan, etenkin Suomen vaihtelevassa talvisäässä, ei voi olla vieraassa paikassa ihan varma kulustaan kun salmissa saattaa virtaukset heikentää jäät. Vieraassa paikassa jäälle meno vaatii aina erityistä suunnittelua ja selvittelyä jos oikeasti ymmärtää asiaan liittyvät riskit. vähintään jääpiikit pitää olla mukana jotta avannosta pääsee tarpeen tullen ylös, eikös ne kohta ole jo melkein lainkin mukaan pakolliset ja erikoisvaruste.
Kesällä taas etenkin näin veneettömän tulee hankkia kulkuneuvo ja kuskata se paikalle ennen kuin mitään saarikätköä voi harkitakaan hakevansa.
Kesällä taas etenkin näin veneettömän tulee hankkia kulkuneuvo ja kuskata se paikalle ennen kuin mitään saarikätköä voi harkitakaan hakevansa.
Re: T5 saaret
No eikä tarvita.ilkant kirjoitti:Tarvittaisiin uusia määritelmiä. Esimerkiksi terrain-lukema eroteltaisi kahdeksi osaksi. Toinen olisi talviterrain ja toinen kesäterrain.
[pilkunviilausta]
Samalla logiikalla tarvittaisiin kätköilijän kotikoordinaattien mukaan vaihtuva terrainluokitus. Onhan Rovanniemen purkit espoolaiselle fillaristille T5, vaikka ne rovaniemeläiselle olisivatkin T1. Entäs ulkomaiden kätköt, suurimpaan osaan niiden lähelle päästäkseen suomalaiset kätköilijät tarvitsevat vähintään laiva- tai lentokonekyydin.
Myös kätköilijän koon mukaan vaihtuva terrainluokitus olisi kätevä. Onhan aivan eri asia esimerkiksi puunlatvaan tai ahtaaseen putkeen piilotetussa purkissa, onko kätköilijä 15-vuotias hintelä koulupoika vai roteva aikuisen miehen mittoihin kasvanut kätköilijä.
[/pilkunviilausta]
Nykyiset terrainit attribuuteilla täydennettynä ovat aivan riittävät eikä mitään uusia tarvita.
- small oaks
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: T5 saaret
Samoilla linjoilla. Eipä ole pahemmin haitannut että saaret on t5. Ei ole venettä minkään järven rannalla joten pääsääntöisesti ne ovat ihan mahdottomia, paitsi ehkä jos sattuu kunnon jääpeite. Naskalit ja sauva tms varusteet pitäis olla kuitenkin matkassa, että olisi tarpeeksi turvallista jäällä liikkuminen. Varsinkin viime talven jäät olivat osassa maata aika petollisia niin oma momentti siitäkin tulee. Onhan hankittava sitten vaikka kumivene/kanootti, mutta tarvittava varustus pitää olla että tuonne ylipäätään pääsee. Jos tuommoisen sitten jo omistaa niin good for you. Niin ja kaikkiin saariin ei edes kumiveneellä / kanootilla ole asiaa. Vähän sama juttu on nämä sukelluskätköt ja kiipeilyväline kätköt. Ei mitään asiaa ilman että osaa sukeltaa tai käyttää kiipeilyvarusteita tai yksikseen. Eri asia olisi ehkä saaret joihin pääsee turvallisesti uimalle tms. kahlaamalla, joten ei venettä edes tarvita niin silloin voisi terrain olla hiukan alle vitosen.wesbridge kirjoitti:Voisiko joku kertoa jonkun esimerkin, jossa tuo asia on oikeasti haitannut? Nimittäin terrain 5 tarkoittaa minulle sitä, että silloin kulkunsa joutuu erikseen suunnittelemaan: hommaamaan veneen, kiipeilyvälineet, tai tarkistamaan onko jään paksuus riittävä tms. Siihen se toimii varsin yksiselitteisesti, eikä niitä terrain 5 purkkeja ole niin paljoa, että olisin tuota talviterrainin ristiriitaa kokenut millän tavalla häiritseväksi.
Ja jos asuisin saaressa, valtaosa maailman purkeista olisivat minulle terrain vitosia!
Still one more to find!
Re: T5 saaret
Repesin (hhuikurin kommentille) Kyllä tuo nykyinen systeemi on ihan selkeästi ymmärrettävä ja sinällään vallan toimiva.
~ reply ~
www.kuvailija.fi
www.kuvailija.fi
Re: T5 saaret
Tämä talvi-/kesäterrain-ongelma on ollut itsellänikin esillä, kun muutama oma purkki voi olla talvella T3,5 ja kesällä T2. Olen nyt säätänyt arvoa vuodenajan mukaan samalla miettien, mitä tuo tekee löytäjien tilastoille. Lukkiutuuko tilastoissa D/T löytöhetken mukaan?
Re: T5 saaret
Ei niitä T-arvoja kannata"säädellä" säiden mukaan.Menee turhan monimutkaiseksi.Itse asetan T-arvon pahimman mahdollisen "tilanteen" mukaan.Esim.Kivikari kätkölleni, joka on ikäänkuin saaressa, pääsee korkean veden aikaan nokialaisialla ja tällä hetkellä kai ihan lenkkareilla.TepRie kirjoitti:Tämä talvi-/kesäterrain-ongelma on ollut itsellänikin esillä, kun muutama oma purkki voi olla talvella T3,5 ja kesällä T2. Olen nyt säätänyt arvoa vuodenajan mukaan samalla miettien, mitä tuo tekee löytäjien tilastoille. Lukkiutuuko tilastoissa D/T löytöhetken mukaan?
jonsson
- small oaks
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: T5 saaret
Menee kyllä aika nippelitilastointiin, mutta ehkä se voi jotain rassata jos terrainit muuttuu kovastikin. Eli kyllä ne tilastot muuttuvat aina kun kätkön kuvausta muutetaan. Mutta, jos esim. käyttää gsakia niin siihen voinee ilmeisesti tehdä latausmacron, joka asettaa latauksen yhteydessä ehdoksi että lukitse D/T. Tuo olikin ihan hyvä huomio saatan yrittää kokeilla miten toimii. Muilla systeemeillä tuo on vissiin aika mahdotonta toteuttaa.TepRie kirjoitti:Tämä talvi-/kesäterrain-ongelma on ollut itsellänikin esillä, kun muutama oma purkki voi olla talvella T3,5 ja kesällä T2. Olen nyt säätänyt arvoa vuodenajan mukaan samalla miettien, mitä tuo tekee löytäjien tilastoille. Lukkiutuuko tilastoissa D/T löytöhetken mukaan?
Still one more to find!
Re: T5 saaret
Lähiseudun kätköistä tuli mieleen Ahvensaari, joka näyttää olevan nelonen. Onhan sinne kahluumatkaa ja reittikin on syytä tuntea. Sopivalla tuulella siellä on vielä pahoja virtauksia, ainakin niin olen kuullut. Onneksi kätkökuvauksen liitteenä on kuva, johon hyvä reitti on merkitty.jonsson kirjoitti:Ei niitä T-arvoja kannata"säädellä" säiden mukaan.Menee turhan monimutkaiseksi.Itse asetan T-arvon pahimman mahdollisen "tilanteen" mukaan.Esim.Kivikari kätkölleni, joka on ikäänkuin saaressa, pääsee korkean veden aikaan nokialaisialla ja tällä hetkellä kai ihan lenkkareilla.TepRie kirjoitti:Tämä talvi-/kesäterrain-ongelma on ollut itsellänikin esillä, kun muutama oma purkki voi olla talvella T3,5 ja kesällä T2. Olen nyt säätänyt arvoa vuodenajan mukaan samalla miettien, mitä tuo tekee löytäjien tilastoille. Lukkiutuuko tilastoissa D/T löytöhetken mukaan?
Silti rannalla käydessä aina jaksan ihmetellä ihmisiä, jotka eivät yhtään mieti, mitä reittiä saarelle kannattaa mennä. Pienten lastenkin kanssa yritetään väkisin kahlata mahdollisimman suoraan ja kun sitten syvenee, nostetaan lapset harteille. Ilmeisesti ihmiset eivät tiedä, että matalan kannaksen vieressä on todella syvää, toisten tietojen mukaan 5 metriä ja toisten 9 metriä. Kannattaa katsoa ilmakuvaa, josta turvallinen reitti näkyy hyvin.
Re: T5 saaret
Ööö... ihan vaan ajankulukseni tässä turisen että eikö suoraviivaisesti ajatellen esim Suokin kätköt pitäisi olla T5 ? (siis ei todellakaan, mutta...)
Re: T5 saaret
Saarikätköissä on vielä sekin seikka, että niiden terrain ei kerro maastoluokitusta itse saaressa. Eli jos saaressa on kätkö, jonka voi poimia suoraan veneestä tai toisessa saaressa on kätkö, jonne pitää kiipeillä vielä kallioilla ja kävellä 7 kilometriä umpimetsässä, tulee molemmille tulee sama maastoluokitus.. Mielestäni hyvä ratkaisu olis jättää vesieteneminen veneattribuutin taakse, eikä ottaa sitä huomioon terraimessa enään. Tosin sekään ei ole niin suoraviivaista, koska monilla ei ole kätköillessä attribuutteja nähtävillä (puuttuu PQ:ista).
Re: T5 saaret
T5-luokituksen tärkein funktio on, että se kehottaa normaaliälyistä kätköilijää lukemaan kuvauksen ennen kuin tekee minkäänlaista vakavaa yritystä purkin löytämiseksi. Kuvauksesta pitäisi selvitä miksi luokitus on niin korkea. Esimerkiksi Humalainen on saarikätkö. Maastoksi on annettu 5, koska saarelle ei ole minkäänlaista säännöllistä liikennettä, joten oma vene (tai taksivene) on välttämättömyys. Kuvauksessa kerrotaan myös millaista maastoa on odotettavissa rantautumisen jälkeen. Se että saareen pääsee talvella jäitse ei muuta luokitusta.
Suomenlinnan liikenne on hyvinkin säännöllistä ja selkeää, joten se ei tarvitse moista maastoluokitusta.
Suomenlinnan liikenne on hyvinkin säännöllistä ja selkeää, joten se ei tarvitse moista maastoluokitusta.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia
Re: T5 saaret
Mikkozzz on oikeassa. Keskustelu saarikätköjen luokittelusta on mielestäni enimmäkseen saivartelua.
Huomattavasti enemmän kannattaisi panna puhtia asteikon toisen pään pohtimiseen....
Huomattavasti enemmän kannattaisi panna puhtia asteikon toisen pään pohtimiseen....
Pietilat - Helsinki