Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Su 28.09.2008 19:05

Stone'5 kirjoitti:Kuinka niin olisi sekä FBA että FTF? Kuka tuon käytännön on päättänyt, en ole ennen kuullut siitä?
Tässä on juttua samasta aiheesta: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... %A4rittely . Tunnelma nousi lähes kattoon...
Kuva

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 28.09.2008 19:07

Noyboy kirjoitti:Jep. Niinpä tietysti. Vaihdan tuon FTF:n FBAksi. Ettei tule narinaa mistään.
Arvasin että tulee debaattia. En tietenkään ole menossa FTF-hunttiin. Miksi olisin, kun purkki on jo kerran löydetty.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Su 28.09.2008 20:59

Itse olen miettinyt tällaista hypoteettista tilannetta.

Kätköilijä löytää täysin sattumalta, ilman mitään etukäteistietoa kätkön. Hän loggaa sen ensimmäisenä lokirjaan katsomatta kelloa. Illalla kirjatessaan kätköä nettiin, hän huomaa että kätkö onkin julkaistu saman päivän aikana ja usea ihminen on sen löytänyt hänen jälkeensä. Kätköilijä ei kuitenkaan tiedä oliko kätkö jo julkaistu hänen löytäessään sen. Onko löytö FBA vai FTF?

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 28.09.2008 21:06

Niin, onhan näissä säännöissä tulkinnanvaraisuuksia. Esim hyvä ystäväni wiki kertoo mm näin:
"FBA eli Found Before Approval (suom. löytynyt ennen hyväksyntää). Lyhennettä käytetään tyypillisesti, jos kätköilijä löytää kätkön ennen kuin se on listattu geocaching.comissa. Usein FBA:han tarvittavat tiedot on kysytty kätkön omistajalta tai toiselta kätköilijältä. Eräiden kätköilijöiden tiedetään myös lähteneen haravoimaan aluetta umpimähkään FBA:n toivossa kuultuaan, että joku on piilottanut sinne kätkön.

FBA voidaan luokitella myös FTF:ksi jos se täyttää FTF:n määritelmän. "


Ai miten niin voidaan tulkita muka myös FTF, jos se on kerran FBA?!?

Voiko sitten myös STF olla FTF, jos se täyttää FTF:n määritelmän? :D
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 28.09.2008 22:07

En liiemmin tiedä mitä aiheesta on muualla kirjoitettu tai tässä viestiketjussa mutta miltäs tämä kuulostaisi:
FBA voi olla käsittääkseni useammalla eri aikaankin löytäjällä mutta FTF vain yhdellä.
Eli jos siis joku saa FBA:n ekana niin se olisi myös silloin FTF hänelle, eikä muut saisi siitä julkaisun jälkeen
FTF:ia kun se on jo löydetty vaikkakin on FBA. Näin ei tulisi epäselvyyttä enää asiasta.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 28.09.2008 22:53

VeskuR kirjoitti:En liiemmin tiedä mitä aiheesta on muualla kirjoitettu tai tässä viestiketjussa mutta miltäs tämä kuulostaisi:
FBA voi olla käsittääkseni useammalla eri aikaankin löytäjällä mutta FTF vain yhdellä.
Eli jos siis joku saa FBA:n ekana niin se olisi myös silloin FTF hänelle, eikä muut saisi siitä julkaisun jälkeen
FTF:ia kun se on jo löydetty vaikkakin on FBA. Näin ei tulisi epäselvyyttä enää asiasta.
Kuinkas sitten on sellaisen tilanteen laita, jossa vaikka minä ja sinä lähtisimme yhdessä FTF hunttiin samalla kulkuneuvolla, sekä yhdessä gepsiä seuraten purkille ja toinen meistä saisi purkin käsiinsä. Eikö tässä tilanteessa FTF tulisi kirjata meille molemmille?
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Sasus » Ma 29.09.2008 6:55

siinä tapauksessa FTF kirjataan molemmille... esim HESA CUP-kätkössä oli 8 FTF-löytäjää... syy mielestäni siihen menettelelyyn on ettei FTF-jahdissa tulisi loukkaantumisia kiireessä ku etsitään.

tillit208
Viestit: 10
Liittynyt: To 10.07.2008 17:37
Paikkakunta: Pyhäntä
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja tillit208 » Ma 29.09.2008 7:49

Garme kirjoitti:Nimi logivihkossa, mutta kätkön tekijä on sitä mieltä että en ole kätköä ratkaissut oikein ja vielä FTF ????

Kyse on mysteeristä. Kätkökuvausta luin monia kertoja ja tulkitsin siitä kolme "kriteeriä" joiden mukaan paikalla käydessäni etsin kätkön.
En siis käyttänyt geochekkeriä tai suorittanut laskutoimituksia.

Sain kuitenkin kätkön tekijältä spostia, jonka mukaan olen etsinyt kätkön väärin, eikä se ole ollenkaan oikein muita kätköilijöitä kohtaan.
Eli kyseessä on minun tekemä kätkö. Täällä keskustelussa puhutaan vain eri asiasta, kuin mitä Garmelle kirjoitin.

Siis minä en missään tapauksessa kyseenalaistanut löytöä. Jos nimi on paperissa, niin tottakai se on löytö. Mutta asian pointti oli se, että onko TARKOITUKSENMUKAISTA hakea mysteerikätkö haravoimalla aloituspisteen lähimaastossa, kaikki mahdolliset piilopaikat tonkien, vain esim. talviatribuuttia hyväksikäyttäen. Ymmärsin ettei mysteeriä ole ratkaistu, eikä silloin myöskään ole kätkön koordinatteja. Tämä mysteeri on sen tyyppinen, että sitä ei voi ratkaista osittain, se joko ratkeaa tai sitten ei. Geocheckeriä ei tietenkään ole pakko käyttää.

Silloin kun kätköä tein, ajattelin että sen on hyvä kuitenkin olla lähtöpisteen ja "kätkön teeman" lähimaastossa. Ei käynyt mielessä että tämä on sen varjopuoli.

Kukin taaplaa tyylillään ja hakee kätköjä miten hakee, ei siinä mitään. Ja kun tämä on siirretty tänne yleiseen keskusteluun, niin kysytään porukalta mitä mieltä ollaan tämmöisestä "haravointi" tavasta ratkaista mysteeriä? Onko se OK ja tarkoituksenmukaista?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 29.09.2008 8:04

Dragonfly Vet kirjoitti:Eikö tässä tilanteessa FTF tulisi kirjata meille molemmille?
http://www.geocaching.fi/wiki/FTF

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ma 29.09.2008 8:05

tillit208 kirjoitti:Ja kun tämä on siirretty tänne yleiseen keskusteluun, niin kysytään porukalta mitä mieltä ollaan tämmöisestä "haravointi" tavasta ratkaista mysteeriä? Onko se OK ja tarkoituksenmukaista?
Löytö on löytö, kun nimi on kätkön lokissa. Se, ratkaiseeko joku tehtävän 'brute force' -menetelmällä maastossa tai kotona on mielestäni sivuseikka. Jotkut tulevat tyytyväiseksi löydettyään purkin keinolla millä hyvänsä (vaikka kysymällä kaverilta apua).
Video meliora proboque deteriora sequor.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 29.09.2008 8:38

VeskuR kirjoitti:En liiemmin tiedä mitä aiheesta on muualla kirjoitettu tai tässä viestiketjussa mutta miltäs tämä kuulostaisi:
FBA voi olla käsittääkseni useammalla eri aikaankin löytäjällä mutta FTF vain yhdellä.
Eli jos siis joku saa FBA:n ekana niin se olisi myös silloin FTF hänelle, eikä muut saisi siitä julkaisun jälkeen
FTF:ia kun se on jo löydetty vaikkakin on FBA. Näin ei tulisi epäselvyyttä enää asiasta.
Tässä olisi muuten järkeä. Logiikka toimii. Mutta ei vain taida olla käytäntönä.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Kuntsi
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 24.07.2007 9:39
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Kuntsi » Ma 29.09.2008 8:46

tillit208 kirjoitti: Kukin taaplaa tyylillään ja hakee kätköjä miten hakee, ei siinä mitään. Ja kun tämä on siirretty tänne yleiseen keskusteluun, niin kysytään porukalta mitä mieltä ollaan tämmöisestä "haravointi" tavasta ratkaista mysteeriä? Onko se OK ja tarkoituksenmukaista?
Itsehän luonnollisesti riemastuin ajatuksesta että Garmen kuittaus olisi hyllytetty :D Sen verran tympäisi homma kun itse on lukuja pyöritellyt pari viikkoa paperilla ja koneella ja FTF ratkeaa tällä tavalla. Mutta kuten on sanottu. Löytö kuin löytö ja nimi on lokissa. Pakko kuitenkin myöntää että itsellänikin kävi mielessä että josko tästä työpaikalta käppäilisi parin kilometrin päähän penkomaan aluetta, mutta tiedän että itselle löydöstä jäisi siinä tapauksessa karvas maku suuhun kun on mennyt siitä mistä aita on matalin. Vaikka varmasti tähän haravointitekniikkaankin on saanut käyttää aikaa ihan riittämiin. Ja toisaalta. Tietää itsekkin että jos on pitkään ja hartaasti suunnitellut ja viritellyt kätköä ja sitten joku keksiikin oikopolun, joka vesittää koko homman niin varmasti harmittaahan se. Joten sinnikkäästi yritän ratkaista mysteerin ja koordinaatit. Nyt ei ole enää kiirettä.

Sen verran FTF:n menetys jäi kaivelemamaan että omat muutaman kehitteillä olleet mysteerikätköt menevät hieman uusiksi. Täytyy jollain tavalla ottaa huomioon mahdollinen mysteeriharavointi. Vaihtoehtoja on useita. Täytyy vain valita kätkön luonteeseen sopivin vaihtoehto. :wink:

Mutta tosiaan. Jos kätkökuvaukseen ja toteutustapaan jää porsaan mentäviä reikiä niin varmasti niitä aina joku jossain vaiheessa käyttää. Oli se sitten lähialueella kaikkien paikkojen penkominen, netistä patsaiden vuosilukujen penkominen tai kätkön löytäneiltä lopullisten koordinaattien utelu. Näillehän ei voi mitään, varsinkaan tuolle jälkimmäiselle. Ja vastaus Tillin kysymykseen: Vaikka se on mahdollista ei siitä tarvitse pitää. Eli en ole haravointitekniikasta järin riemuissani. Eikä pelkästään sen takia että FTF meni sivu suun vaan ihan mysteerikätkön rakentajanakin. Jotenkin ainakin tuon FTF:n suhteen olisi mukava että olisi kunnoitettu kätköntekijän vaivannäköä, ratkaistu mysteeri, ja sitten nimi vihkoon :). (Eihän mistään vain paista se että vieläkin harmittaa tuo FTF? :mrgreen: )

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 29.09.2008 9:10

Jouko kirjoitti:
tillit208 kirjoitti:Ja kun tämä on siirretty tänne yleiseen keskusteluun, niin kysytään porukalta mitä mieltä ollaan tämmöisestä "haravointi" tavasta ratkaista mysteeriä? Onko se OK ja tarkoituksenmukaista?
Löytö on löytö, kun nimi on kätkön lokissa. Se, ratkaiseeko joku tehtävän 'brute force' -menetelmällä maastossa tai kotona on mielestäni sivuseikka. Jotkut tulevat tyytyväiseksi löydettyään purkin keinolla millä hyvänsä (vaikka kysymällä kaverilta apua).
Mielestäni on ihan oikein vaikka "haravoida" kätkö esiin. Pystyyhän useat mysteerit löytämään vaikka Googlella, niin ei tarvitse elokuvaa nähdä tai kirjaa lukea. Sama pätee kaverin vinkkien kanssa. Jokainen saa päättää antaako vinkkejä kenellekään.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 29.09.2008 9:51

tillit208 kirjoitti:Ja kun tämä on siirretty tänne yleiseen keskusteluun, niin kysytään porukalta mitä mieltä ollaan tämmöisestä "haravointi" tavasta ratkaista mysteeriä? Onko se OK ja tarkoituksenmukaista?
Lueskelin myös noita lokeja, ja minusta näyttää siltä että tässä keskustelussa saattaa olla enemmänkin kysymys siitä mitä lokeihin kirjoitetaan. Usein halutaan että lokeissa kerrotaan erilaisia asioita, mutta näyttäisi siinä olevan omat vaaransakin. Pitääköhän tässä ihan alkaa ajatella mitä kirjoittaa ettei kirjoita mitä ajattelee :oops:

Mikäli lokissa olisi lukenut "FTF kello xx:xx TFTC" ei koko keskustelua asiasta ehkä tarvittaisi.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Ma 29.09.2008 16:43

Millä perusteella Brute force tyyli tai haravointityyli olisi se missä aita on matalin? Noilla tekniikoilla voi joutua tuntitolkulla
perusteelliseen maastotyöhön vesi/räntäsateessa, suolla yms. Sen sijaan mysteerit voi usein ratkoa kokonaan kotona koneen ääressä
mukavan lämpöisessä sohvassa istuen ja mennä sitten purkille. Eli joku käyttää päätään joku taas jalkojaan, tyylinsä kullakin!

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Garme » Ma 29.09.2008 16:47

Kätköt, Kartta ja listaus. Hakekaapas huviksenne 100 multikätköä ja lukekaa niiden loggauksia.


Sieltähän löytyy vaikka kuinka vastaavanlaisa loggauksia. Itse tämän kiistanalaisen loggaukseni kätkön tekijälläkin esim. Mörrimöykky- Night Cache.
Ideaa ei tajuttu mutta löydettiin kuitenkin kolmen taskulampun voimalla. Vai miten se nyt meni :mrgreen:


Mua kyllä itkettää ja ottaa päähän :(

tillit208
Viestit: 10
Liittynyt: To 10.07.2008 17:37
Paikkakunta: Pyhäntä
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja tillit208 » Ma 29.09.2008 17:28

Garme kirjoitti: Sieltähän löytyy vaikka kuinka vastaavanlaisa loggauksia. Itse tämän kiistanalaisen loggaukseni kätkön tekijälläkin esim. Mörrimöykky- Night Cache.
Ideaa ei tajuttu mutta löydettiin kuitenkin kolmen taskulampun voimalla. Vai miten se nyt meni :mrgreen:


Mua kyllä itkettää ja ottaa päähän :(
No pitää kai tähän jotain vastata ja puolustella :) . Jos lukisit tuon minun loggauksen oikein, niin siellä ei kyllä lue että en ideaa tajunnut. Idea oli kyllä tajuttu jo kotona, mutta paikan päällä siitä ei saatu vihiä. Ja koska oli epäilys ettei kätkö ollut kunnossa, olin siitä myös yhteydessä sähköpostilla kätkön tekijään, joka olikin sen jälkeen sitä huoltanut. Se miksi kätkö logattiin, johtui pelkästään siitä, että mukana ollut kaveri käytännössä käveli sen päälle.

Minua ei kiinnosta täällä foorumilla kyylätä toisten tekemisiä ja puolustella omia. Yleinen mielipidekkin tuli jo selkeästi esille. Joten tämä keskustelu on minun osalta ohi.

Anteeksi Garme jos olen sulle itkua aiheuttanut, mutta kuten sinulle jo ensimmäisessä sähköpostissa sanoin, tarkoitus ei ole haastaa riitaa. Ota suoraan yhteytttä vaikka yv:llä jos jotain jäi vielä hampaan koloon.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 29.09.2008 17:42

Minä ainakin tunnustan löytäneeni yhden heijastinkätkön keskellä kirkasta päivää. Loggauksista sai selville vähän mitä haetaan ja loppu menikin tuurilla ja hyvällä päättelyllä. Jos kätkön tekijä on tehnyt kätkönsä niin että sen voi hakea monella tapaa (tietysti bruteforce toimii aina) niin turha nurista

ktndwn
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 09.04.2008 8:27

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja ktndwn » Ma 29.09.2008 17:51

Kyllä mun mielestä löytö on löytö kun nimi vaan on logipaperiin merkitty.
FTF:ää etsiessähän voi käyttää kaikkia mahdollisia keinoja sen saamiseksi :) Tuollainen brute forcehan on ihan käypä keino, jos vaan jaksaa alkaa paikkoja sillä tavoin tonkimaan. Melko työlästä se sillä tavoin kyllä useimmiten lienee..
Esimerkkinä meidän yritykset Taivalkoski Bonus -kätköä etsiessä. Muutaman kerran oon paikalla käynyt tuloksetta tonkimassa - Brute Forcea sekin, vaan enpä tiedä olisiko päivän tunnit putkeen riittänyt sen löytymiseen :)

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 29.09.2008 17:58

pailakka kirjoitti:Minä ainakin tunnustan löytäneeni yhden heijastinkätkön keskellä kirkasta päivää. Loggauksista sai selville vähän mitä haetaan ja loppu menikin tuurilla ja hyvällä päättelyllä. Jos kätkön tekijä on tehnyt kätkönsä niin että sen voi hakea monella tapaa (tietysti bruteforce toimii aina) niin turha nurista
On myös mahdollista, että kätkön tekijä on jättänyt mysteeriin oikopolkuja täysin tietoisesti ja kätkön ideana on juuri niiden oikopolkujen löytäminen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”