Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Kuntsi
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 24.07.2007 9:39
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Kuntsi » Ma 29.09.2008 18:25

VeskuR kirjoitti:Millä perusteella Brute force tyyli tai haravointityyli olisi se missä aita on matalin? Noilla tekniikoilla voi joutua tuntitolkulla
perusteelliseen maastotyöhön vesi/räntäsateessa, suolla yms. Sen sijaan mysteerit voi usein ratkoa kokonaan kotona koneen ääressä
mukavan lämpöisessä sohvassa istuen ja mennä sitten purkille. Eli joku käyttää päätään joku taas jalkojaan, tyylinsä kullakin!
Juu.. totta.. "aita on matalin" oli hieman väärä ilmaisu. Kuten viestissäni jo seuraavassa lausessa annoin ymmärtää. Varmasti voi olla ihan yhtä aikaa ja vaivaa vievä projekti kuin se mysteerin ratkaiseminen kotikoneen ääressä. Plus tietenkin kelikerroin.

Ehkä se suurin asia mikä itseäni kismittää on se, että itse mahdollisena mysteerikätkön tekijänä käytän aikaa ja paljon näpertämistä kätkön tekemiseen ja sitten näyttää siltä että vaivannäöstäni välitetä tuon taivaallista vaan runnotaan kätkö esiin vain penkomalla koordinaattien lähiseutua niin kauan että se sieltä putkahtaa esiin. Juu.. voisihan ne koordinaatit heittää hevonkuuseen, mutta joskus sekin on huono vaihtoehto. Kun mysteeri on paikan teemaan sopiva ja muutenkin joutuisi kuvailemaan paikkaa tms. Mietin tässä samalla mielessäni että motivoiko tämä nyt minua yrittämään tekemään parempia kätköjä vai lässähtikö mielenkiinto tähän. :?

Ei sillä tämä on mielenkiintoinen aihe. Ja jälleen yksi muistutus siitä miten monella tavalla asioita voi ratkoa. Nyt vain tosiaan tällaiselle aloittelevalle Nyypiölle yksi huomioon otettava asia lisää :D Taidan yrittää vielä ja kärvistellä nahoissani kun seuraava kikka-B keksitään ja mysteerikätköni löydetään lukematta kätkökuvausta :lol:

Tuo Mörrimöykky Nigth cache on kyllä toteutustavaltaan aivan eri asia kuin kätkö mistä nyt väännetään. Siinä muistaakseni ideana olikin lähteä lamppujen kanssa huitomaan pimeään metsään.

Avatar
rockstePS
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 15.01.2008 8:43

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rockstePS » Ma 29.09.2008 18:28

Kyllä mun mielestä löytö on löytö kun nimi vaan on logipaperiin merkitty sen jälkeen, kun on kätkön omin avuin paikallistettu ja omin käsin piilostaan esiin kaivettu.

Sanoisin.
Ja sanonkin, että mielestäni etsintätekniikkalla ei liene niin väliä, kunhan se ei sisällä tietojen urkkimista toisilta kätköilijöiltä ja etenkin T_paljon_tähtiä kätköillä purkin omin käsin esiin tonkii ja itse puumerkkinsä lokiin lisää.
Nih.


-ekasse-

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 29.09.2008 18:39

Tai sitten mysteerin/multin tekijä ei itse ole hoksannut,että kätkön ratkaisussa voi oikoa.Toisinaan mm. laskukaavat on laadittu niin,että brute forcella etsittävä alue jää todella pieneksi.

Avatar
martsa
Viestit: 87
Liittynyt: To 04.10.2007 9:40

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja martsa » Ma 29.09.2008 18:48

Kuntsi kirjoitti:Ehkä se suurin asia mikä itseäni kismittää on se, että itse mahdollisena mysteerikätkön tekijänä käytän aikaa ja paljon näpertämistä kätkön tekemiseen ja sitten näyttää siltä että vaivannäöstäni välitetä tuon taivaallista vaan runnotaan kätkö esiin vain penkomalla koordinaattien lähiseutua niin kauan että se sieltä putkahtaa esiin.
Jotkut mysteerit eivät vaan kiinnosta sitten pätkääkään, esim. minussa mekaanista laskemista vaativat matikkafyssatehtävät aiheuttavat lähinnä ärsytystä. Näissä voi olla varma, että porsaanreikiä etsitään ja niitä käytetään. Samoin mielenkiintoa herättämättömissä multeissa yritän jo etukäteen miettiä, missä kohden pääsisi sopivasti oikomaan :D.

Tee mysteeri, jonka ratkominen on Hauskaa Ajanvietettä, niin vältyt bruteforcettajilta ja vaivannäköäsikin arvostettaneen.
Kuva Neongeo - Geocaching for Android

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 29.09.2008 18:59

Kuntsi kirjoitti:Mietin tässä samalla mielessäni että motivoiko tämä nyt minua yrittämään tekemään parempia kätköjä vai lässähtikö mielenkiinto tähän. :?
Jos se motivoi tekemään tradeja niin silloinhan se motivoi tekemään parempia kätköjä. Hihihi, pääsipäs iskemään. Jatkakaa

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Garme » Ma 29.09.2008 20:38

Kuntsi ja Tillit rekee ihan rauhassa vaan niitä kätköjä. Minä lupaan olla hakematta niitä.

Tai jos sitten joskus muutaman kuukauden kuluttua haenkin, en tule paljastamaan millä kriteerillä se löytyi.

Enpä olisi uskonut että minä, 162 senttinen, 58 kiloinen ja 56 vuotias mummeli, aiheutan tälläisen katastrofin osalle kätköilijöistä.

Tähän asti olen ollut todella hurahtanut koko kätköilyyn ja nauttinut siitä, mutta jatkosta en tiedä.

Anteeksi ! . . . piste

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Ti 30.09.2008 7:06

lq kirjoitti: Ilman muuta toi on löytö, kun kuvauksessa ei missään kohtaa vaadita tiettyä ratkaisutapaa.
Onhan se löytö, mutta onko se harrastuksen hengen mukainen? Siinäpä pohdittavaa. Kyllähän kätköön voi törmätä vaikka vahingossa kuten täällä on tullut ilmi ja jos nimen laittaa paperiin niin se on sillä selvä. Joskus kun lukee löytökuvauksista, että maastoa on haravoitu aktiivisesti useiden ihmisten toimesta samaan aikaan purkin löytämiseksi, niin kyllä siinä ollaan mielestäni jo hyvän maun rajamailla. Ehkä tosiaan olisi parempi jos kätkön tekijä määrittelisi kätkön löytämisen ehdot tarkemmin niin halutessaan. Onhan se ymmärrettävää, että jos tekee mysteerin ja se meneekin tavallaan hukkaan, niin harmittaahan se. Tosin oikeassa ovat nekin joiden mielestä mahdollinen "brute force" -ratkaisuyritys tulee huomioida kätköä suunnitellessa.

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rianra » Ti 30.09.2008 8:26

Laitampa nyt oman lusikkani tähän soppaan myös. Tiedän aivan varmasti mitä tillit208 tuntuu. Oma mysteerikätkömme piti olla vaikea ja liki mahdoton ratkaista ilman erittäin tarkkaa tietoa. Totuus on että purkki on löydetty jo useamman kerran, mutta mysteeri on edelleen ratkaisematta! Muutaman kerran jälkeen alkoi harmittamaan että näinkö huonon mysteerin tein, mutta totesin että mysteerissä ei ole vikaa. Vikaa oli vain geochekkerissä joka sallii koordinaattien haarukointia. Muutin sitten chekkerin asetuksia, eikä kalastelijoita ole käynyt sen jälkeen purkilla.

Missään vaiheessa en tosin edes harkinnut loggausten eväämistä niiltä jotka purkin ovat löytäneet. Jos mysteerikätkön loggaamisen edellytyksenä ja ehtona on mysteerin selvittäminen, niin miten pitäisi toimia tilanteessa jossa vahingossa löytää kätkön joka osoittautuu mysteeriksi? Pitäisikö jättää loggaamatta vain sen takia ettei ole mysteeriä ratkaissut? Silloinhan kaikki "kimpassa haetut" mysteerit olisi myös kyseenalaisia, varsinkin jos toinen vain on ratkaissut mysteerin ja toinen hengaa mukana etsimässä.

Mielestäni löytö on löytö kun nimi on kirjassa. Olkoon menetelmä mikä hyvänsä. :wink:
Thinking out of the cache

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ti 30.09.2008 9:42

Kyllä minuakin aluksi kovasti kirpaisi, kun kauhealla tuskalla tekemäni Lounastunti löydettiin heti virtuaalikävelyllä. Sen ei pitänyt olla mahdollista! :lol:
Myöhemmin olen kuitenkin ajatellut, että on oikeastaan on ihan sama, miten tämä kätkö löydetään. Tuijottelen karttoja itsekin mielelläni. Pääasia on, että kätkö löydetään ja etsijöillä/ratkaisijoilla on hauskaa.
... ja ettei menisi ihan offtopiciksi, niin en ole poistamassa niiden logeja, jotka löysivät kätkön sillä "mahdottomalla" tavalla! :D

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 30.09.2008 10:15

^Ja Suurnesuhan on löytänyt 50 % tekemistäni kätköistä joko FBA-tutkallaan taikka muuten vaan "väärin".

:lol: :lol: :lol: :lol:
Mulle on melkein sama miten ainoa mysteerini löydetään, kunhan ei koko Turun seutua käännetä nurinniskoin. Oma vikani kun olen jättänyt suurnesun mentäviä reikiä.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ti 30.09.2008 11:05

Olisikohan jälleen kiteytyksen aika:

Mysteerikätköjä voi löytää monella eri tavalla: ratkaisemalla mysteerin, brutaalilla voimalla, kaverin kanssa, "haravalla tai tutkalla", kääntämällä Turku ympäri tai vahingossa.
Kaikki näyttävät olevan sitä mieltä, että löytö on löytö jos purkki on saatu esiile ja nimi lokikirjaan.
Suurin osa meistä käyttää ensin mainittua tapaa ratkaista mysteeri joten en näe asiaa suurena ongelmana jos joskus joku käyttää muita menetelmiä. Ne muut ovat kuitenkin selkeä vähemmistö löydöistä.
Ei kannata kiskoa poroja sieraimiin, ei kätkijän, jonka mysteeri ratkesi eri lailla kun oli suunniteltu eikä löytäjän, jonka menetelmiä ruoditaan.
Jatketaan hauskaa harrastusta hymy huulilla eikä murehdita pieniä. Muistutan jälleen, että leikkiähän tämä vain on.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ti 30.09.2008 11:44

mikko&sira kirjoitti:Olisikohan jälleen kiteytyksen aika:

Mysteerikätköjä voi löytää monella eri tavalla: ratkaisemalla mysteerin, brutaalilla voimalla, kaverin kanssa, "haravalla tai tutkalla", kääntämällä Turku ympäri tai vahingossa.
Kaikki näyttävät olevan sitä mieltä, että löytö on löytö jos purkki on saatu esiile ja nimi lokikirjaan.
Suurin osa meistä käyttää ensin mainittua tapaa ratkaista mysteeri joten en näe asiaa suurena ongelmana jos joskus joku käyttää muita menetelmiä. Ne muut ovat kuitenkin selkeä vähemmistö löydöistä.
Ei kannata kiskoa poroja sieraimiin, ei kätkijän, jonka mysteeri ratkesi eri lailla kun oli suunniteltu eikä löytäjän, jonka menetelmiä ruoditaan.
Jatketaan hauskaa harrastusta hymy huulilla eikä murehdita pieniä. Muistutan jälleen, että leikkiähän tämä vain on.
Lisäisin vielä luetteloon sen, että loggaus kannattaa pitää asiallisena myös brutaaleissa haravointilogeissa. Mahdolliset pikku kuittailut privatena jos edes siellä.
Kuva

pujo
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 11.06.2008 20:17

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pujo » Ke 01.10.2008 13:34

Osallistunpas tähänkin.

Olen merkinnyt jokusen kätkön löytyneeksi, vaikka nimeäni ei ole lokikirjassa. Kätköt ovat olleet käsissäni ja osassa tapauksista olen ottanut kuvan lokikirjasta. Pääosassa nimeni puuttuminen johtui kynän puutteesta ja eräässä tapauksessa kätkö oli lähes täynnä vettä, joten en saanut nimeäni purkkiin.

Olen myös merkinnyt note-loggauksella ainakin yhden kätkön, jonka näin mutta en päässyt kätköön käsiksi sillä kertaa jästien takia. Olenpas vielä kuullut tapauksesta, jossa eteläsuomalainen porukka oli pohjoisessa kätköllä, jonka päällä oli linnunpesä. Laskisin tämänkin löydöksi. Toisaalta kätkön tekijältä pitää tässä tapauksessa tarkistaa että purkki oli varmasti kyseisen kätkön purkki. Ja joskushan purkin avaamiseen tarvitaan mysteerinratkaisutaitoja, joten sekin pitäisi tällaisessa tapauksessa sulkea pois.

Löydön määrityksessä on kyllä äärettömän monta tekijää. Tiivistäisin näin: Jos kätkö koetaan löydetyksi niin ettei kätkön luonteeseen kuuluvissa ominaisuuksissa oikaista, kätkön voi merkitä löytyneeksi.

Linnunpesä ei kuulu kätkön ominaisuuksiin -> löytö
Kätkö nähty puunlatvassa, mutta sinne ei kiivetty -> ei löytö
Seurassa ollut toinen nimimerkki haki puunlatvasta -> ei löytö
Seurassa ollut toinen nimimerkki löysi kiven alta -> löytö
Kätkön naamiokivi jumissa, mutta purkki nähty -> löytö
Kätkö suunniteltu voimailuun ja sen löytämiseen tarvittavaa 100kg kiveä ei saatu siirrettyä -> ei löytö

Mysteerin saa mielestäni ratkaista ihan miten haluaa. Omalla mysteerilläni useat kätköilijät ovat kertoneet soittaneensa kavereille vinkkiä saadakseen. Ratkaisun keksimisen ilohan etsijällä siinä hälvenee. Ehkä tämä ei päde FTF hunteissa. Itse melkein kerran lähdin etsimään kätköä 10 eri mahdollisesta paikasta, kun mysteeristä oli jäänyt yksi numero ratkaisematta. Lopulta sain kuitenkin senkin ratkaistua, mutta vaikka olisinkin "oikaissut" olisin mielestäni tehnyt aivan riittävästi töitä purkin löytämiseen ja ollut oikeutettu löytölokiin.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 01.10.2008 14:32

pujo kirjoitti:Linnunpesä ei kuulu kätkön ominaisuuksiin -> löytö
Kadonnut kätkörasiakaan ei kuulu kätkön ominaisuuksiin -> tällä logiikalla löytö (kuten eräät tekevätkin).

Mielestäni löytöön on yksiselitteinen kriteeri, joka pätee kaikissa tapaukissa: purkki löytyy ja sen sisältämästä lokista oma puumerkki. Kaikki muu on mielestäni itsensä ja muiden huijaamista.

pujo
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 11.06.2008 20:17

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pujo » Ke 01.10.2008 14:57

hhuikuri kirjoitti:
pujo kirjoitti:Linnunpesä ei kuulu kätkön ominaisuuksiin -> löytö
Kadonnut kätkörasiakaan ei kuulu kätkön ominaisuuksiin -> tällä logiikalla löytö (kuten eräät tekevätkin).

Mielestäni löytöön on yksiselitteinen kriteeri, joka pätee kaikissa tapaukissa: purkki löytyy ja sen sisältämästä lokista oma puumerkki. Kaikki muu on mielestäni itsensä ja muiden huijaamista.
Kätkörasia kuuluu useimpien kätköjen ominaisuuksiin eikä siitä voi oikaista.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 01.10.2008 15:51

pujo kirjoitti: Seurassa ollut toinen nimimerkki haki puunlatvasta -> ei löytö
Minä kätköilen useimmiten seurassa. Jos vastaan tulee esim. puunlatvassa oleva purkki, jonka kaveri hakee, niin hänen suostumuksellaan logaan kyllä itsekin kätkön löydetyksi. Sellaista se tiimikätköily on.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ke 01.10.2008 16:08

Taidan uskaltautua tässävälissä hakemaan ostamani perunat ja lihapullat jääkaapista lämpiämään , vaikka vaimo ne sinne veikin.Kastin tekoa ym.siis...Täytyy nimittäin tehdä sapuskaa georiiviöille, jotta edes jonkinlainen "iltarauha" säilyisi.Uskaltaakohan tässä enään koskea mihinkään ilman virallista lupaa .. :mrgreen: :wink:
jonsson

Avatar
Solax
Viestit: 21
Liittynyt: To 15.05.2008 8:34
Paikkakunta: Turenki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Solax » Ke 01.10.2008 16:48

hhuikuri kirjoitti:Mielestäni löytöön on yksiselitteinen kriteeri, joka pätee kaikissa tapaukissa: purkki löytyy ja sen sisältämästä lokista oma puumerkki. Kaikki muu on mielestäni itsensä ja muiden huijaamista.
Kyllä, olen samaa mieltä. Tässä kuitenkin oleellisimpana osana, että kaikki muu on todellakin itsensä huijausta. Minua ei kiinnosta jos joku näkee oikeudekseen logata purkin ilman nimeä logissa, mutta itse en sitä tee. Jokainen omalla tavallaan niin kauan kuin kätkön omistajalle asia sopii.

Avatar
rockstePS
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 15.01.2008 8:43

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rockstePS » Ke 01.10.2008 17:09

Juohtuipa tuosta mieleeni, jotta sellaisia lokkauksia varten, joissa kätköilijä ei itse henkilökohtaisesti kätköpurkilla ole käynyt, voisi olla selkeyttävää saada kätkön loggaussivulle Type of log valikkoon oma kohta täsmentämään sitä, onko oikeasti käynyt kätköllä ( Found it ) vai onko vain tietoinen siitä, missä kätkö sijaitsee ( Logged it ) :wink:

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Ke 01.10.2008 20:25

Stone'5 kirjoitti:Minä kätköilen useimmiten seurassa. Jos vastaan tulee esim. puunlatvassa oleva purkki, jonka kaveri hakee, niin hänen suostumuksellaan logaan kyllä itsekin kätkön löydetyksi. Sellaista se tiimikätköily on.
Olen ihan samaa mieltä. Esim Sipoossa oli sellainen paikka mihin me naiset ei kerta kaikkiaan päästy, onneksi mieheni oli mukana joka hoiti "kiipeilyapinan" homman. Ei silti olisi tullut mieleenkään ettei myös kaverin nimimerkki olisi laitettu siihen lokikirjaan. Olihan hän siellä mukana etsimässä sitä paikkaa ja kurkittiin yhdessä ympäriinsä missä se purkki on ja annettiin ohjeita miehelleni.

Pitää muistaa että ei ole pelkästään siitä kiinni että haluaako mennä tiettyihin paikkoihin, on myös sellaisia paikkoja jotka on toisille henkilöille :!: hengenvaarallisia :!: , eikä tartte olla sen kummempaa kuin jyrkät kalliot kyseessä. Puhun nyt sairauksista yms, eli jos kaatuu/tippuu niin on pidempiaikainen sairaalakeikka edessä.

Hupiahan tämä kuitenkin on ja silloin kun porukalla ollaan liikkeellä niin kyllä se kiipeävä osapuoli antaa muidenkin loggata vaikkei kaikki siellä yläilmoissa hillukaan. Mutta siitä pidän itse kiinni, että pelkän purkin näkeminen ei anna aihetta loggata kätköä, kyllä se nimmari siellä tarvii olla. Muutenhan tässä olisi paljon enemmän kätköjä jo takana, Turussakin työmatkalla jäi 4/7 saamatta jästien takia vaikka näin missä ne on. Haen ne seuraavalla työmatkalla, eli piakkoin :mrgreen:
De gustibus non est disputandum

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”