Känny vastaan gepsi

Yleistä keskustelua kätköilystä
hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 26.10.2008 9:14

finnranger kirjoitti:Siis oikealla gepsillä voi kätköillä vain siellä missä on etukäteen valmistautunut kätköilemään.
Väärin. Gepsiin voi ladata vaikka koko Suomen kätköt (POI-pisteinä), jos haluaa. Itse olen paikkauskollisena kätköilijänä tyytynyt pitämään gepsissä 500 lähintä löytymätöntä kotikoordinaateista, joka kattaa oman peruskätköilyalueeni hyvin. Kätkötiedot saan ajastetulla PQ:lla kerran viikossa (ei ole tarvetta tiheämpään päivitykseen) suoraan sähköpostiin, josta siirto gepsiin GSAK:in kautta kestää alle 2 minuuttia. Reissaamiset muualla tiedän etukäteen sen verran hyvin etukäteen, ettei ole mikään ongelma tehdä kohdealueesta PQ:ta ja siirtää tiedot gepsiin tarpeen mukaan.

Gepsistä näen kätkötyypin, purkin koon, vaikeuden ja maaston. Tradien osalta ne ovatkin lähes aina riittävät tiedot purkin löytämiseen. Koko Suomen kätkökuvaukset kulkevat puhelimessa mukana SmartGPX:ssä, tarpeen mukaan voin maastossa tutkia aiempia loggauksia netin kautta. Uudempiin gepseihin (Colorado/Oregon) saa ladattua kätkökuvauksetkin mukaan, jolloin mitään muuta ei tarvita.

Itselleni pelkkä puhelin ei ole toimiva ratkaisu kätköilykäytössä. Liikun erittäin paljon fillarilla, jolloin autolaturia ei ole käytettävissä. Gepsin akut kestävät 10-20 tunnin väliltä, vara-akut kulkevat aina mukana. Puhelinta en saa fillarin ohjaustankoon, gepsin saan (helpottaa ajamista metsäpoluilla). Puhelimeni ei kestä sadetta, gepsin voi vaikka upottaa veteen (joskus tulee kätköiltyä myös sateessa). Puhelimessa ei ole maastokarttoja, gepsissä on. Gepsi kulkee mukana aina siinä missä puhelinkin, yhtä luonnollisesti kuin kynä loggauksia varten.

webbimato
Viestit: 23
Liittynyt: To 16.10.2008 19:20

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja webbimato » Su 26.10.2008 9:34

finnranger kirjoitti:
webbimato kirjoitti:Gepsiinhän ne pitää ladata usb-kaapelilla käytännössä. Kännykkään ne tulee verkon yli. Kätevää. Jos verkko toimii :p
Siis oikealla gepsillä voi kätköillä vain siellä missä on etukäteen valmistautunut kätköilemään.

Ei ole vielä tullut vastaan paikkaa jossa verkko ei toimisi. Jossain Lapin erämaassa toki asia on toisin.

Ei kai tässä ole kysymys sen kummoisemmasta asiasta kuin että erilaisiin tarpeisiin sopivat erilaiset kapulat. Jos harrastaa useiden vuorokausien erämaaretkiä jossain jumalan selän takana on varmasti parempi että on se "oikea" gepsi. Yhden päivän matkoilla eteläsuomessa (ja nekin autolla paikasta toiseen) pärjää vallan hyvin (ja tuon verkon yli naattien hakemisen takia paremminkin) kännyllä. Kunhan ei erehdy käyttämään Nokian GPS-palikkaa (tai sitten osaa säätää siitä pois sen yhden ominaisuuden, mikä sen nimi nyt olikaan, se joka suodattaa paikan laskentaa jollain sumealla logiikalla niin ettei näytetä muutaman metrin hidasta liikettä).
Eli pähkinän kuoressa kännykällä kätköily tapahtuu kännykän ehdoilla ja gepsin kanssa kätköily suoritetaan kätköilijän sietokyvyn rajoissa. Kohta pihalle kätköilemään \o/ En poistu 3g-verkon alueelta, mutten taida uskaltaa ottaa koko puhelinta mukaan kun vettä tulee välillä vaakatasossa :)

Ja se nokian mokkulan ominaisuus, joka muuten löytyy monesta muustakin laitteesta (mutta nokian ld-3w mokkulassa se on defaulttina päällä) on Static Navigation. Autonavigointiin omiaan, kun se suodattaa gps:n häiriöitä paikallaan ollessa jolloin ei tule niitä ikäviä hyppäyksiä. Huonompi juttu kävellessä. Ominaisuuden saa pois sirf demolla

helfis
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.05.2007 8:57

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja helfis » Su 26.10.2008 9:46

hhuikuri kirjoitti:Väärin. Gepsiin voi ladata vaikka koko Suomen kätköt (POI-pisteinä), jos haluaa. Itse olen paikkauskollisena kätköilijänä tyytynyt pitämään gepsissä 500 lähintä löytymätöntä kotikoordinaateista, joka kattaa oman peruskätköilyalueeni hyvin. Kätkötiedot saan ajastetulla PQ:lla kerran viikossa (ei ole tarvetta tiheämpään päivitykseen) suoraan sähköpostiin, josta siirto gepsiin GSAK:in kautta kestää alle 2 minuuttia. Reissaamiset muualla tiedän etukäteen sen verran hyvin etukäteen, ettei ole mikään ongelma tehdä kohdealueesta PQ:ta ja siirtää tiedot gepsiin tarpeen mukaan.
Tämä tarkoittaa käsittääkseni sitä, että pitää olla premiumjäsen, en ainakaan itse ole löytänyt mahdollisuutta ladata garminiin reittipisteitä GC.comin kautta (yksittäisiä pisteitä pystyy lataamaan ilman premiumjäsenyyttä).
hhuikuri kirjoitti:Gepsistä näen kätkötyypin, purkin koon, vaikeuden ja maaston. Tradien osalta ne ovatkin lähes aina riittävät tiedot purkin löytämiseen. Koko Suomen kätkökuvaukset kulkevat puhelimessa mukana SmartGPX:ssä, tarpeen mukaan voin maastossa tutkia aiempia loggauksia netin kautta. Uudempiin gepseihin (Colorado/Oregon) saa ladattua kätkökuvauksetkin mukaan, jolloin mitään muuta ei tarvita.
Kyllä, jos on premiumjäsen (tai sitten olen vaan tyhmä, mikä varmasti on enemmän totta, enkä ole löytänyt GC.comista tällaista vaihtoehtoa).

Kätköilen paljon kaverini kanssa, joka käyttää kännyä ja gps-palikkaa (E70 + Insmat + TGN tai SmartComGPS). Lähes joka kätköllä hänen vehkeensä osoittaa paikan tarkemmin kuin oma Garmin etrex Vista Hcx:ni. Hänellä on kännyssään myös kartat, jotka useimmiten ovat paljon tarkemmat kuin Garminin vapaa-ajankartat. Ainoat huonot puolet hänen kännyssään on vedenpitämättömyys ja lievä viive paikan näytössä (esim. känny näyttää, että käännytään seuraavasta risteyksestä, joka muuten meni jo).

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 26.10.2008 9:49

hhuikuri kirjoitti:Väärin. Gepsiin voi ladata vaikka koko Suomen kätköt (POI-pisteinä), jos haluaa.
Sitten on varautunut etukäteen kätköilemään koko Suomessa. Etukäteen täytyy kuitenkin varautua.
hhuikuri kirjoitti:Kätkötiedot saan ajastetulla PQ:lla kerran viikossa (ei ole tarvetta tiheämpään päivitykseen) suoraan sähköpostiin, josta siirto gepsiin GSAK:in kautta kestää alle 2 minuuttia. Reissaamiset muualla tiedän etukäteen sen verran hyvin etukäteen, ettei ole mikään ongelma tehdä kohdealueesta PQ:ta ja siirtää tiedot gepsiin tarpeen mukaan.
Voipi olla että tämä on helppoa ja yksinkertaista. Näin tekniikkaa ymmärtämättömälle kuulostaa kuitenkin lähinnä sankstriitilta.

TGN:lle kerron että haepas lähimmät kätköt. Sopii tällaiselle yksinkertaiselle ihmiselle.
hhuikuri kirjoitti:Koko Suomen kätkökuvaukset kulkevat puhelimessa mukana SmartGPX:ssä, tarpeen mukaan voin maastossa tutkia aiempia loggauksia netin kautta.
Mikä se on tuo SmartGPX? Joku känny tai kännysofta? Jaa, tutkailin netistä, kännysoftahan se. Käytät siis kännyä kätköilyyn? Niin minäkin. Minä en vaan sen lisäksi kanniskele toista kapulaa. Jos rahaa ja tarvetta olisi niin sitten kyllä voisin kanniskella. Mutta kun ei ole rahaa eikä tarvetta.
hhuikuri kirjoitti:Uudempiin gepseihin (Colorado/Oregon) saa ladattua kätkökuvauksetkin mukaan, jolloin mitään muuta ei tarvita.
Tämä on hieno juttu, näin sen kuuluu olla (siis jos tämä onnistuu lennosta). Vai täytyykö tämäkin tehdä etukäteen?
hhuikuri kirjoitti: Puhelinta en saa fillarin ohjaustankoon, gepsin saan (helpottaa ajamista metsäpoluilla).
Kun en käytä gepsiä kätkölle löytämiseen niin en osaa arvostaa tuollaista mahdollisuutta. Kaipa se on hyvä jos sitä kerran tarvitsee.
hhuikuri kirjoitti:Puhelimessa ei ole maastokarttoja, gepsissä on.
Ei ole minullakaan puhelimessa maastokarttoja. Kavereilla on kun he jaksavat puuhastella tekniikan parissa. Jos kokisin asian enemmän tarpeelliseksi saisin varmaan minäkin maastokartat kännyyn.

Kivahan se olisi jos olisi maastokarttakin. Suurempaa tarvetta ei kuitenkaan vielä ole ollut. Jos tulee niin ehkäpä sitten ostan oikean gepsin tai hommaan kartan kännyyn.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 26.10.2008 9:57

webbimato kirjoitti: Eli pähkinän kuoressa kännykällä kätköily tapahtuu kännykän ehdoilla ja gepsin kanssa kätköily suoritetaan kätköilijän sietokyvyn rajoissa.

Toistaiseksi ei ole kännykkä rajoittanut kätköilyä. Verkko on löytynyt siellä missä minä liikun (Etelä-Suomi). 3G kuuluvuutta ei tarvita, ihan tämä tavallinen (mikäsenytonkaan) riittää.
webbimato kirjoitti:Kohta pihalle kätköilemään \o/ En poistu 3g-verkon alueelta, mutten taida uskaltaa ottaa koko puhelinta mukaan kun vettä tulee välillä vaakatasossa :)
Olen sen verran vanha etten kätköile kuitenkaan näillä keleillä. Ja jos se vielä minulle juolahtaisi mieleen niin geo-otus viimeistään tekee tenän :D Ei se tuohon koiranilmaan lähde kuin kantamalla.

Ehtiihän tässä odottelemaan parempiakin kelejä. Ei se haittaa jos välillä tulee vettä vaakasuorassa (sen ajan känny voi olla povitaskussa) mutta jos koko ajan ...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 26.10.2008 10:16

finnranger kirjoitti:
hhuikuri kirjoitti:Väärin. Gepsiin voi ladata vaikka koko Suomen kätköt (POI-pisteinä), jos haluaa.
Sitten on varautunut etukäteen kätköilemään koko Suomessa. Etukäteen täytyy kuitenkin varautua.
hhuikuri kirjoitti:Kätkötiedot saan ajastetulla PQ:lla kerran viikossa (ei ole tarvetta tiheämpään päivitykseen) suoraan sähköpostiin, josta siirto gepsiin GSAK:in kautta kestää alle 2 minuuttia. Reissaamiset muualla tiedän etukäteen sen verran hyvin etukäteen, ettei ole mikään ongelma tehdä kohdealueesta PQ:ta ja siirtää tiedot gepsiin tarpeen mukaan.
Voipi olla että tämä on helppoa ja yksinkertaista. Näin tekniikkaa ymmärtämättömälle kuulostaa kuitenkin lähinnä sankstriitilta.

TGN:lle kerron että haepas lähimmät kätköt. Sopii tällaiselle yksinkertaiselle ihmiselle.
Tuolla periaatteella TGN:kin käyttö on ennalta varautumista, olethan asentanut ohjelman jo etukäteen. Kätköillä ei voi täysin varautumatta.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Su 26.10.2008 11:12

Minulla ei ole kokemusta oikeasta gepsistä, vain puhelimesta. Hyvin tuolla Sony Ericsson C702:lla on nyt 100 kätköä löytänyt. Tarkkuus ei varmasti ole ainakaan metsässä kunnon käsi-gepsin luokkaa, tosin vertailupohjaa ei ole, mutta näin luulisin. Nyt sovelluksina käytössä Trackonfly ja Treck Buddy, jälkimmäisessä on itsetehdyt topokartat ja sinne olen pocket queryllä ladannut lähialueiden kätköt. Plussana tässä puhelinmallissa on roiskeveden ja pölynkestävyys, ei haittaa sadekaan. Akun kesto tosin ei ole mikään paras mahdollinen, ei ole vielä kunnon kestotestiä tehty mutta veikkaisin että 4-5 tuntia kestää akku. Tämä ei ole vielä ollut ongelma koska autolla olen yleensä liikenteessä ja siinä on latausmahdollisuus. Jos joskus jaksan lähteä pidempikestoiselle pyöräreissulle, otan toisen akun mukaan koska sellainen sattuu varalla olemaan. Yksi vaihtoehto olisi kyllä rakentaa fillarin napadynamoon jonkunlainen akku&laturi kännyä varten, ei varmasti mikään mahdoton ajatus :wink:
Edit: Niin ja tuossa puhelimessa on siis sisäänrakennettu gps joten ulkoista ei tarvitse, ulkoisella gps mokkulalla akun kesto varmasti tuplautuisi.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 26.10.2008 11:50

Maastokäyttöön tarkoitettu gepsi sopii meille paremmin. Laitteen voi aivan huoletta antaa myös perheen pienemmillekin käsittelyyn. Lisäksi nuo tosiaan kestävät sadetta ja pakkasta. Meille puhelin on pääasiassa mukana kulkeva turvaväline, jolla voidaan selailla kuvauksia esim Smartgpx:llä, TOFilla tai wap.geocache.fi sivujen kautta, joskus myös logataan löydöt puhelimella. Kätköt siirretään geocache.fi karttasivustolta löytyviä lataustoimintoja käyttäen suoraan gepsiin. Ei kovin monimutkaista. Reissussa naputellaan sitten matkalla koordinaatteja jos esim huomataan uusia kätköjä. Ei iso vaiva. Multeissa ja mysteereissä naputtelua joutuu tekemään kaikissa laitteympäristöissä muutenkin joten ero ei ole kauhean iso. Paitsi jos ei multeja ja mysteerejä harrasta.
Still one more to find!

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 26.10.2008 11:52

finnranger kirjoitti:
hhuikuri kirjoitti:Uudempiin gepseihin (Colorado/Oregon) saa ladattua kätkökuvauksetkin mukaan, jolloin mitään muuta ei tarvita.
Tämä on hieno juttu, näin sen kuuluu olla (siis jos tämä onnistuu lennosta). Vai täytyykö tämäkin tehdä etukäteen?
Oma ennustukseni on, että ei mene enää kovin kauaa, niin näemme sellaisen maastogepsin, jossa on jollain tavalla toteutettu mobiilinettiyhteys (wlan+3G tai jotain muuta).
Tällainen laite on ainakin minun toivelistalla.
Tekniikka on jo olemassa. Nyt täytyy vain odotella, että joku tuon toteuttaa. Ja jos ko. gepsiin tulee samalla myös puhelinominaisuus, paasemme keskustelemaan siitä, kumpi sopii paremmin puheluille ja tekstiviesteille, gepsi vai puhelin :mrgreen:
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » Su 26.10.2008 12:20

Ottamatta enempää kantaa laitteiden sopivuudesta muiden kätköilijöiden käyttöön, ajattelin valoittaa meidän kokemuksia ko vempaimista.
Löytämistämme kätköistä valtaosa, kaikki ennen syyskuun puoltaväliä, on löydetty nokia N95 avulla. Alkuun taaplasimme muutaman kätkön verran Nokian omalla GPS sovelluksella, kunnes löysimme TGN:n. Kännykän käyttö kätköillessä sai kuitenkin kovahkon kolauksen, kun erästä FTF:ää haettaessa liukastuin ja kolautin kaatuessani kapulan kallioon. Pomolle asian selostettuani sain uuden E71 puhelimen, luvattuani hankkiametsäkäyttöön ihka oman laitteen. Nykysin siis kätköilemme varustuksena E71, eTrex sekä eTrex legend. Kännykän koemme helpoimmaksi, mutta kapuloissa on ominaisuuksia joita kännykkä ei voita.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja Sasus » Su 26.10.2008 12:57

Tämä tarkoittaa käsittääkseni sitä, että pitää olla premiumjäsen, en ainakaan itse ole löytänyt mahdollisuutta ladata garminiin reittipisteitä GC.comin kautta (yksittäisiä pisteitä pystyy lataamaan ilman premiumjäsenyyttä).

garminin sivuilta my garmin osiosta saa ladattua joitakin kätköjä kaikkilla tiedoilla garminiin vaiika olisikin basic jäsen...

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja Sasus » Su 26.10.2008 13:05

itse olen gepsin kannalla. ensinnäkin itse aloitin kanssa puhelimella ja gps muppalon kera, silloin 2005 vuonna myydyssä gps muppalossa tarkkuus oli jotain 60m eli kätköjä tuli löydettyä tosi huonosti vaikka puhelimessa oli navicore. sit kun sain ostettua ekan gepsin huomasin sen tarkkus eron heti.
nykyään mulla on colorado jolla vi kätköillä ilman papereita ja säällä kuin säällä. puhelin on niin vahingoittuva esim sateella... eikä gepsiin kauan kestä ladata kätköjä... (kone käyntiin 3s+ sivun avaus ja kätkön haku 30s ja kätkön lataus suoraan gepsiin max 10s ) eli alle 1min... :lol:

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Su 26.10.2008 15:44

Minä olen hajottanut jo yhden E90:n kätköillessäni (aloitin kesäkuussa). Se tuli huollosta korjauskelvottomana, jälkiä kuulemma kosteusvauriosta. Se ei kestänyt 3 tunnin kätköreissua vesisateessa. Nro 2 on naarmuuntunut, kaaduin kalliolla se kädessäni. Mokoma sammal päätti karata jalan alta. Invisible shieldin tilaan kun saan nro 3:n...
Maasto-GPS:ää olen ajatellut, mutta vaihtoehdot lamaannuttavat. Sen takia minä noita E90:äkin tilaan, kun lamaannun valikoiman edessä.

Puhelimen paras puoli on ex tempore -kätköily. Kätköilen useammin ohimennen tilaisuuden tullen kuin suunnitelmallisesti. GPS:ää tulen tuskin kuljettamaan käsilaukussani aina mukana. Tosin taskulamppu on jo laukun vakiovaruste, miksei sitten GPS...
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 26.10.2008 19:38

Minulla käytössä N95 ja colorado. Homma alkoi nokialla mgmapsilla, kunnes siirryin TGN. Kaikki tuntui hyvältä. Sitten alkoi olemaan verkkovirheitä sekä akun kestämättömyyttä, ja hankin eTrexin joka olikin jo tarkempi ja kestävämpi maastossa, ja sai paremmin kiinni sateliiteista.
Gepsussa verrattuna kännyyn on mielestäni yksinkertaisesti vaan parempi tarkkuus sekä yksi tärkeä ominaisuus; reittijäljen tallennus. Osaapa sitten poiskin kätköltä. =) Nälkä kasvoi syödessä, ja hankin tuon coloradon, nyt sitä opetellessa N95 on kiva kaveri sille, mutta kyllä Nokia minun käytössä nyt sivuun jää. Toki suoralla TGN tai trackonfly yhteydellä extempore-kätköily onnistuu helpommin, mutta onhan se kiva vähän tutustua kohteisiin vaikka siellä kotikoneella, josta sitten napsauttaa naatit yms gepsuun. Taitaa olla ikuisuusväittely tämä topic. Itse tulen käyttämään coloradoa varmasti paljon enemmän kuin N95.
Joku joskus kirjoitti täällä palstalla vastaavassa aiheessa jotakuinkin seuraavaa:
"Jos haluat löytää kätkön, osta oikea gepsi." Toinen äidistä, toinen tyttärestä. Minulle molemmat!
-Noyboy-
serial cacher

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 26.10.2008 21:56

tanjuli kirjoitti: GPS:ää tulen tuskin kuljettamaan käsilaukussani aina mukana.
Minulla on aina gepsi käsilaukussa :mrgreen:

porakone
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 06.05.2008 1:29

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja porakone » Su 26.10.2008 22:09

N95:llä ite alotin homman, 3 helpossa maastossa olevaa löytyi ihan helposti mutta neljäs kätkö oli sellasessa ryteikössä että hermo meni kun N95 ei osannut päättää mihin pitäisi mennä. Ostin sitten Magellanin Tritonin ja tämäkin kätkö löytyi huomattavasti helpommin. N95 olen kyllä sittemminkin käyttänyt extempore kätköilyyn mutta vähänkin tiheemmässä puustossa se pelaa sen verran huonosti ettei se mun mielestä oikee gepsiä korvaa. Noi ulkomaailman yhteydethän kännykkä toki hoitaa verrattomasti.

Ja kyllähän toi tukeva, osittain kumipintanen gepsi pysyy tukevammin kädessäkin kun toi ohut, siliästä ja liukkaasta muovista väsätty multimeediakännykkä.

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja nicitus » Su 26.10.2008 22:38

tanjuli kirjoitti: Puhelimen paras puoli on ex tempore -kätköily. Kätköilen useammin ohimennen tilaisuuden tullen kuin suunnitelmallisesti. GPS:ää tulen tuskin kuljettamaan käsilaukussani aina mukana. Tosin taskulamppu on jo laukun vakiovaruste, miksei sitten GPS...
Itse hankin Coloradon juuri näiden ex tempore -kätköilyjeni takia - siitä syystä gepsi myös kulkee käsilaukussa :mrgreen: . Aina matkassa kätkökuvaukset ja tuoreimmat logit ja melko varmasti toimivassa koneessa. Kännyssä olen viime viikkoina koekäyttänyt TOF:ia muutamilla kätköreissuilla mutta todennut ettei se käsigepsiä korvaa. Joskus voisin kuvitella sillä jonkun kätkön hakevani mutta todennäköisesti siitä siirtyisi vain jonkun aivan tuoreen kätkön naatit gepsiin ja voisin sitä pitää päällä, jotta muutkin näkevät missä liikun. Silti jatkossakin jatkan samaan malliin; kameralla otetaan kuvat, gepsillä haetaan kätköt ja puhelinta käytetään puhumiseen :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”