Hyvä Loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 25.05.2009 8:02

Mitäpä pitää sisällänsä Hyvä Loggaus? Tässäpä muutama mietelmä.

Muiden kätköilijöiden kannalta:
- Kätkön jo löytäneet voivat samaistua etsijään. On kiva lukea millaisissa tunnelmissa ja miten purkki löydettiin.
- Ne ketkä eivät vielä ole kätköä löytäneet saattavat etsiä vinkkejä loggauksista. Vaikka kätkökuvauksessa on spoilerivaroitus, loggaukseen ei saisi liikaa spoilata.
- Ulkomaalaiset kätköilijät arvostavat, jos joku viitsii kirjoittaa muutaman rivin myös englanniksi.

Kätkön tekijän kannalta:
- Purkin kunto on kiva tietää.
- Myös DNF on arvokasta tietoa, sillä se saattaa kieliä purkin häviämisestä. Liian monet jättävät DNF:n loggaamatta
- Pieni kiitoksen sana on aina paikallaan. Voit kertoa hyvin, mikä sinua ilahdutti. Et köyhdy siitä ollenkaan. Jos kätkö on tylsä tusinapurkki voi laittaa vaikkapa TFTC tai KK, onhan kätkön omistaja kuitenkin vaivautunut tekemää purkin sinun iloksesi, ja hänen mielestään kätkö varmasti on jollain tavalla hieno.

Oman itsesi kannalta
Tämä on näkökulma mikä usein unohtuu. On sangen tylsää lukea vuosien päästä "löytyi helposti, TFTC"-tyyppisiä loggauksia. Jokainen loggaus on pienoismuotoinen matkakertomus. Itseäni ilahduttaa eniten sellaiset loggaukset, jossa kuvaillaan seuraavia asioita
- yleinen tunnelma
- kenen kanssa olin kätköilemässä
- millainen sää oli
- yksityiskohtainen selostus millainen seikkailu purkin löytäminen oli
- kuvat vahvistavat muistoja

Ja ennen kuin kukaan ehtii älähtää: Toki se pelkkä TFTC riittää. Ei oteta paineita.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Marco
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 15.01.2007 16:44

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Marco » Ma 25.05.2009 8:46

Joo, hyviä mietteitä. Loggauksen sisältöön viimeistään kiinnittää huomiota kun on asentanut omia kätköjä ja kun muiden loggauksia alkaa tippumaan mailiin, pelkkiä tftc viestejä on tylsä lukea. Joskun on kyllä vaikea keksiä yhtään mitään sanottavaa, itsekkin joskus (harvoin) tyytynyt tftc viestiin pelkästään.
Yleisesti täytyy kyllä sanoa että hyvin jengi jaksaa kirjoittaa muutamia rivejä juttua, joka mielestäni riittää hyvin.
Jos on mukana pienempiä lapsia, niiden puolesta voi myös kirjoittaa tuntemuksia seikkailusta niiden näkökulmasta, esim. "Iskä löysi purkin ja sain sieltä mukaani pikku-auton". Luulisi lasten lukevan niitä myöhemmin mielenkiinnolla :wink:

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 25.05.2009 9:36

Juu, hyvää pohdintaa. Samanlaisia mietteitä mulla on ollut, eikä oikestaan tuohon listaan lisättävää. Olen itse ainakin pyrkinyt kirjoittamaan aina edes vähän jotain, mistä pystyisi myöhemmin muistamaan, millaisissa tunnelmissa kätköä tuli etsittyä. Ja ajoittain olen jopa yrittänyt olla vähän vitsikäskin, tiedä vaikka sitä joskus lukisi joku jolla on yhtä onneton huumorintaju. Ja jos ei niinkään onnellisesti kävisi, voihan sitä ainakin itse hymähdellä omalle erinomaisuudelleen sitten joskus kun loggauksiaan myöhemmin selailee.

Loggaan kotimaassa yleensä suomeksi, mutta huoltokutsut ja TB tiputukset olen tavannut logata englanniksikin. Ts. sellaiset jutut mistä olen ajatellut olevan hyötyä erimaankielisille. Voisi sitä kaiketi logata ainakin pääkaupunkiseudulla useamminkin toisella ulkomaisella, mutta kun se äidinkieli taipuu kuitenkin vähän paremmin kuin myöhemmin opitut kielet ja kun suurin osa muista purkkia hakevista on suomenkielentaitoisia...

Ja saahan sitä totta kai logata vain se pelkän "Ok" tai "TFTC", mutta on ne mun mielestä tosi tylsiä. Paljon kivempaa on lueskella muiltakin edes pieniä tarinoita. Tulee kuitenkin aina logatessa toistenkin loggauksia selailtua :)

Avatar
Gandal491
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.10.2007 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Gandal491 » Ma 25.05.2009 10:01

Hienoa Haaskalintu!

Siinä on hyvä materiaali alkeiskurssiin!

Gandal491

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 25.05.2009 13:51

Jos samalla reissulla etsii useampia kätköjä, logitukset jäävät lyhyemmiksi. Sitten toinen juttu on läppärin johtojojen irtoileminen geomobiilissa. Se pistää kirjoittamaan nopeasti loggaukset. Kolmantena on esim. Nokia E51 kännykän ruutu, joka ei innosta runoilemaan kirjoittamisen vaikeuden ohella. Tässä tuli muutama syy mieleen loggaustekstin määrän vähyyksiin. Ehkä myös seuraavaksi etsittävän kätkön mielenkiintoisuus, joka vie ajatukset jo siihen loggausvaiheessa.

Jos taas loggaa vasta kotona, voi jäädä muutama mielenkiintoinen yksityiskohta muistamatta.

Ja minä olen luullut, että kaikki eivät pidä pitkistä loggauksista (pl. runoilut).
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 25.05.2009 14:03

Haaskalintu kirjoitti:Ja ennen kuin kukaan ehtii älähtää: Toki se pelkkä TFTC riittää. Ei oteta paineita.
Älähdys seuraa tuosta ohjeesta. Pelkkä TFTC ei riitä. On parempi jättää loggaus nettin kokonaan tekemättä, jos kätköltä ei ole tuon enempää kerrottavaa. Itse poistan toisinaan moisia loggauksia - jos mokomia nyt edes loggauksiksi voi sanoa.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

jvuotila
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 02.01.2009 10:11
Paikkakunta: Janakkala (Tervakoski)
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja jvuotila » Ma 25.05.2009 14:18

Mikkozzz kirjoitti:Älähdys seuraa tuosta ohjeesta. Pelkkä TFTC ei riitä. On parempi jättää loggaus nettin kokonaan tekemättä, jos kätköltä ei ole tuon enempää kerrottavaa. Itse poistan toisinaan moisia loggauksia - jos mokomia nyt edes loggauksiksi voi sanoa.
Kuinka tuo nyt oikeuttaa poistamaan loggauksen? Löydön kriteeri on nimi lokikirjassa/-vihkossa, ei se mitä geocaching.com:iin kirjoittaa. Minusta ei ole perusteltua poistaa loggausta kätkön omistajan subjektiivisen mielipiteen perusteella lokitekstin mielekkyydestä. Muutenhan homma menee aivan älyttömäksi kun täytyisi koettaa arvata millainen loggaus miellyttää ketäkin ettei löytöjäni poisteta.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 25.05.2009 14:36

Haaskalintu kirjoitti: - Pieni kiitoksen sana on aina paikallaan. Voit kertoa hyvin, mikä sinua ilahdutti. Et köyhdy siitä ollenkaan. Jos kätkö on tylsä tusinapurkki voi laittaa vaikkapa TFTC tai KK, onhan kätkön omistaja kuitenkin vaivautunut tekemää purkin sinun iloksesi, ja hänen mielestään kätkö varmasti on jollain tavalla hieno.
Mutta kohteliasta kritiikkiä kannattaa laittaa, jos sellaiseen todella on aihetta. Varsinkin, jos kätkön piilottaja on jemmannut vain vähän purkkeja, on hyvä mainita epäkohdasta, jonka voisi korjata seuraavaa purkkia tehdessä. Toki kätkön hyvätkin puolet kannattaa mainita.
jvuotila kirjoitti:
Mikkozzz kirjoitti:Älähdys seuraa tuosta ohjeesta. Pelkkä TFTC ei riitä. On parempi jättää loggaus nettin kokonaan tekemättä, jos kätköltä ei ole tuon enempää kerrottavaa. Itse poistan toisinaan moisia loggauksia - jos mokomia nyt edes loggauksiksi voi sanoa.
Kuinka tuo nyt oikeuttaa poistamaan loggauksen? Löydön kriteeri on nimi lokikirjassa/-vihkossa, ei se mitä geocaching.com:iin kirjoittaa. Minusta ei ole perusteltua poistaa loggausta kätkön omistajan subjektiivisen mielipiteen perusteella lokitekstin mielekkyydestä. Muutenhan homma menee aivan älyttömäksi kun täytyisi koettaa arvata millainen loggaus miellyttää ketäkin ettei löytöjäni poisteta.
On totta, että pelkkä "TFTC" ei ole mikään erityisen mieltä lämmittävä loggaus, mutta se ei oikeuta loggaamisen poistamiseen jos nimi on lokikirjassa, ainakaan gc.comin sääntöjen mukaan. Muilla sivustoilla on tietysti omat sääntönsä.
Gc.comin ohjenuora kirjoitti:Logging of All Physical Caches

Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ma 25.05.2009 14:41

Mikkozzz kirjoitti:Älähdys seuraa tuosta ohjeesta. Pelkkä TFTC ei riitä. On parempi jättää loggaus nettin kokonaan tekemättä, jos kätköltä ei ole tuon enempää kerrottavaa. Itse poistan toisinaan moisia loggauksia - jos mokomia nyt edes loggauksiksi voi sanoa.
Totta - ei tuo ole korrekti loggaus. Ymmärtäähän sen, että joku maratoonari on kiertänyt parikymmentä purkkia päivässä, ja iltahämärissä alkaa niitä kirjaamaan, niin voihan sitä olla viimeisen kohdalla jo vaikea keksiä sanottavaa.

Toisaalta, löytö on kyllä löytö, eikä sitä saisi missään nimessä poistaa ilman painavia perusteluja (esim. nimi ei löydykään lokikirjasta).
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

geobarto
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 20.02.2009 14:52

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja geobarto » Ma 25.05.2009 14:42

jvuotila kirjoitti:
Kuinka tuo nyt oikeuttaa poistamaan loggauksen? Löydön kriteeri on nimi lokikirjassa/-vihkossa, ei se mitä geocaching.com:iin kirjoittaa. Minusta ei ole perusteltua poistaa loggausta kätkön omistajan subjektiivisen mielipiteen perusteella lokitekstin mielekkyydestä. Muutenhan homma menee aivan älyttömäksi kun täytyisi koettaa arvata millainen loggaus miellyttää ketäkin ettei löytöjäni poisteta.


Olen täysin samaa mieltä kuin jvuotila, “Kukin taaplaa tyylillään. Pääasia, että taaplaa...”

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ma 25.05.2009 15:34

Itse pyrin aina kirjoittamaan muutakin kuin "löytyi nopeasti" (no, yleensä me ei löydetä mitään nopeasti... :D). Viime aikoina olen joissain lokeissa suorastaan tarinoinut ;). Niitä on kiva lukea myöhemmin itsekin. Tuskin ketään kätköntekijää haittaa, vaikka siellä olisi pitkäkin kertomus? Kuvittelisin, että koskaan ei voi kirjoittaa liikaa.

Loggauksissa olen käyttänyt vaihtelevasti suomea ja englantia. Pääosin kirjoitan suomeksi. Omiin kätköihin (joita on vasta yksi tähän mennessä) kelpuutan mielelläni millä tahansa suomi/ruotsi/englanti kielellä kirjoitetut. Täällä on paljon ruotsinkielisiä kätköilijöitä, joten minä ainakin suon heille mielelläni, että saavat kirjoittaa äidinkielellään. Pääasia, että kirjoittaa ja mitä pitemmästi, sen parempi!

Parin viikon päästä olisi tarkoitus tehdä pieni turnee (joka ilmeisesti nimettiin "leidit landella"-kiertueeksi :lol: ) yhdessä kaskasin, haimmaalan ja eastwoodsin kanssa. En tiedä, pääsenkö loggaamaan nettiin vasta kotona, joten siinä voi olla muistamista, mitkä on löydetty. Ehkä teen niin, että loggaan ne lyhyesti löydetyiksi, ettei unohdu ja kotona ihan rauhassa kirjoitan ne pidemmät tarinat.

DNF:n olen merkannut aina, kun hetkenkin jotain ollaan etsitty. Niitä onkin kertynyt aika monta ;). Joskus aiempia logeja lukiessa huomaa tekstejä tyyliin "löytyi vasta neljännellä kerralla", mutta kuitenkaan DNF:ää ei ole merkitty. Tuo DNF on myös muille etsijöille mielestäni tärkeä tieto, kun siitä voi päätellä, kuinka vaikea kätkö on löytää (vaikeusluokitus on vain suuntaa antava). Sitäpaitsi ne DNF:t ovat itsellekin ihan mielenkiintoisia: voi myöhemmin käydä katsomassa, mistä kaikista myöhemmin löydetyistä on DNF joskus tullut laitettua.

Huomasin muuten seuraavanlaisen jutun omissa loggauksissani: Olin kirjoittanut "tähän astisen uran hikisin reissu". Olisi pitänyt laittaa mukaan, että monesko löytö se oli! Joskus 10 vuoden päästä ei varmasti millään muista, oliko silloin 30, 300 vai 3000 löytöä... Samoin, jos muut lukevat lokeja, niin ei voi tietää, kuinka monta löytöä loggauksen aikaan oli. Onhan se eri asia, jos "paras tähänastisista" on kirjoitettu 10 tai 200 löydön jälkeen. Logissa nimen yhdeydessä kuitenkin näkyy nykytilanne eikä loggauksen aikainen kertymä löytöjen osalta, eikö?

Mielelläni siis luen pidempiä loggauksia, mutta eihän kaikki aina ehdi/jaksa kirjoittaa pidemmästi, joten menettelee se TFTC:kin.

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Ma 25.05.2009 16:10

Minä myös yritän aina saada jokusen rivin kun loggaan ja tykkän lukea pitkiäkin loggauksia. Omilla purkeillani on viime aikoina ollut melko paljon lyhyitä loggauksia: "löyty", pelkkä hymynaama ja paras kaikista pelkkä tavuviiva, ei mitään muuta.

Avatar
eastwoods
Viestit: 54
Liittynyt: To 14.08.2008 17:53

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja eastwoods » Ma 25.05.2009 20:18

Itsekeskeisesti kun loggaustapahtumaa ajattelee, niin voi jopa ajatella kirjoittavansa itselleen.
Haaskalintu tätä hienosti alussa jo sivusikin. Itse ajattelen tosiaan myös itseäni kirjoittaessani loggauksia. Jää dokumenttia ja muistoja itsellekin. Ja on niihin hauska palata jälkeenkin päin. Omat kätköreissuni teen pitkälti yksin, joten mahdollisissa poikkeustilanteissa on hauskaa laittaa ylös kenen kanssa kulloinkin olen ollut reissussa. Kyllä ne Suomen sääilmiöt kiinnostaa myös. Kätköillä sattueet kommellukset naurattavat ainakin mukana olleita.

Olenpa törmännyt muutaman kerran siihenkin, että kanssakätköilijä on pyytänyt hengenvahvistusta kätkörasian etsintäänsä. Loggauksista on helpoin palauttaa kätkö mieleen ja ehkä antaa sitä geopotkuakin.

Arvostan myös omilla kätköilläni käyneiden jokaista loggausta, mutta kyllä niistä monisanaisimmat ovat selkeästi hauskimpia.
Mutta taitaa tässäkin asiassa jokaisella olla oma tyyli ja ajatus siitä parhaasta tyylistä!

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 25.05.2009 21:05

Haaskalintu kirjoitti:
On sangen tylsää lukea vuosien päästä "löytyi helposti, TFTC"-tyyppisiä loggauksia.
Joo! Minullakin eräs kätkö mitä mietin että millainen se olikaan. Katsoin tietysti oman lokkaukseni mutta se oli juuri tuota luokkaa ja en edes muista olenko kätkön löytänyt vai haamulokannut :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 25.05.2009 21:15

Yleensä yritän jaaritella edes jotain, sillä miksi sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi, jos sen voi sanoa myös pitkästi. Välillä vain ei meinaa keksiä mitään sanottavaa. Jos purkin etsimiseen on kulunut 3 sekuntia ja se on ollut pakasterasia kiven alla ilman mitään nähtävää, ei siitä osaa paljon runoilla. Silloin kirjoitan: löytyi nopeasti kiitos kätköstä. Jos kyseessä on elämyksellinen kätkö tai FTF -kisa, kerron kyllä enemmän kuin kätkön tekijä haluaa tietää.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 25.05.2009 21:24

Älkäähän ny poistelko sieltä mitään loggauksia!! Hyvistä loggauksista tulee minulle mieleen Jouni Jurmun loggaukset melkein kätköstä kuin kätköstä. Mukavaa luettavaa aikojenkin päästä. Kiitos niistä.

TFTC! been there, done that.
-Noyboy-
serial cacher

kilolokio
Viestit: 31
Liittynyt: La 03.01.2009 18:25

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja kilolokio » Ma 25.05.2009 21:46

Minusta on mukava lueskella muiden loggauksia ja yritän itsekin aina runoilla jotain vähän pidempää. Varsinkin noista ns. "tusinakätköistä" on jo oman itsensä takia hyvä kirjoittaa enemmän kuin pari sanaa. Muutaman kerran olen kätkön nimeä ja kuvausta lukiessa ihmetellyt, olenko muka tuon joskus löytänyt ja loggauksestani sitten muistanut missä ja koska ja millainen.
Myöntää kuitenkin täytyy, että jos kätköjä on reissulla löytänyt paljon, ei kaikkiin loggauksiin pitkää sepustusta jaksa kirjoittaa. Ja kun ei ole mahdollisuutta matkanpäältä loggauksia tehdä niin osittainen dementiakin voi jo kotiin päästessä iskeä. Eikä kaikkia DNF:äkään tule kirjattua, mutta jos oikeasti olen pitkään etsinyt niin kyllä silloin.

Avatar
yrjomaki
Viestit: 6
Liittynyt: Su 24.05.2009 14:55

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja yrjomaki » Ti 26.05.2009 10:32

Kyllä kätköreissuilla tapahtuu aina jotain kirjoittamisen arvoista, varsinkin jos kätköjä kiertää kolmen promillen humalassa kesyn kanadanmajavan kanssa.

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja konta1 » Ti 26.05.2009 16:13

yrjomaki kirjoitti:Kyllä kätköreissuilla tapahtuu aina jotain kirjoittamisen arvoista, varsinkin jos kätköjä kiertää kolmen promillen humalassa kesyn kanadanmajavan kanssa.
Komppi. Tämä oli kyllä hyvä. Onko se majavakin yleensä kolmen tuhanneksen mäsässä? Miten muuten kesytit majavan? Meidän majava kuoli koulutusvaihessa sähköiskuun.

Kuva
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
yrjomaki
Viestit: 6
Liittynyt: Su 24.05.2009 14:55

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja yrjomaki » Ti 26.05.2009 17:29

konta1 kirjoitti:Komppi. Tämä oli kyllä hyvä. Onko se majavakin yleensä kolmen tuhanneksen mäsässä? Miten muuten kesytit majavan? Meidän majava kuoli koulutusvaihessa sähköiskuun.
Kanadanmajavat ovat sangen persoja taikajuomalle, ja yleensä kanadanmajava kantaa molempien taikajuomat reissatessamme. Kohtalaisen usein käy kyllä niin että majava huitaisee juomat naamariinsa ja sammuu eikä minulle jää enää juotavaa. Kesyttäminen liittyy samaan kanadanmajavien ominaisuuteen---eräänä aamuna herättyäni taikajuomapöhnästä huomasin että majava oli sammunut luolan perälle tyhjennettyään ponupannuni. Se on siitä lähtien asunut meillä.

Hieno kuva lemmikistäsi. Minultakin on muutama kanadanmajava kuollut sähköiskuun rakennellessani takuumusikaalisia Hi-Fi -laitteita kotiluolassa. Sen jälkeen niistä voi keittää majavanhäntäkeittoa (erityisen hyvää taikajuoman kanssa) ja turkin voi käyttää akustointimateriaalina.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”