KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 19.06.2009 11:27

HEIPS N !!!

Mulla on vähän uudenlainen tilanne käsissä kun jokunen paikallinen juniorikätköilijä on ottanut tavakseen ylpeänä esitellä kätköpurkkeja kavereilleen, siis 4-5 kertaa päivässä ja ihka avoimesti nyt loma-aikana kaiket päivät.

Lisäksi on ilmaantunut tämmöistäkin vaivaa http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 2130560741
Luulen että ongelmilla on yhteiset juuret !!!

Tuliskos kelleen mieleen miten kannattais toimia pikaisesti ???
Terveisin Kätköilyvaari !!

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja frankiender » Pe 19.06.2009 11:43

No johan on toimintaa, tuo on kyllä valitettavaa. Lisääntyneen kätköinnostuksen johdosta alkaa ilmentyä kaikenlaista ilkivaltaa ja osittain ihan tietämättömyydestä ja ajattelemattomuudesta johtuvaa murhetta. Kokemattomat kätköilijät jättävät purkkeja näkyville, juniori ja miksei vanhemmatkin kätköilijät, jotka innostuvat harrastuksesta hetkeksi, koittavat saada kavereita mukaan. Valitettavasti vain väärällä tavalla, kuten jupilli juuri kuvasi.

Itselleni ei ole ainakaan vielä tuollaista tapahtunut todellisilla kätköillä mutta sain esimakua, kun olin Kesis-leirillä vetämässä lapsille kätköilyä. Tein kahdeksan kätkön radan, jokaiselle ryhmälle annoin kuuden kätkön koordinaatit ja laitoin hakemaan. Pari ekaa päivää meni ihan ok mutta kolmantena päivänä kävin aamulla kierroksella ja jo oli yksi kätkö leviänään pitkin maastoa. Lisäksi huomasin kolmannen päivän ekan ryhmän jälkeen, että kätköt olivat jo tiedossa. Juostiin suoraan purkeille. Seuraavalle ryhmälle vaihdoin kätköjen paikkaa, en paljoa mutta kuitenkin. Johan loppui heti löytäminen.

Tässä olisi siis yksi neuvo. Siirrä kätköjä sen verran, jos siis mahdollista, että paikan tietävät eivät sitä enää löydä, mutta kätköilijät löytävät. Jo pelkästään esim. jos kätkö on ison kiven alla, purkin siirtäminen kiven toiselle puolelle riittää. Kätkökuvaukseen on helppo vaihtaa vinkki, jos sellainen on. Koordinaatit ovat edelleen tarpeeksi tarkat ja ilkivaltainen jästi luulee purkkia etsiessään, että se on poistettu tai tuhottu lopullisesti. Näin kun tapahtuu muutaman kerran, saattaa olle, että tuo ilkimys saa toiminnalleen vastinetta ja lopettaa toimintansa. Tai sitten ei.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Pe 19.06.2009 12:57

Tästä ongelmasta olen kirjoittanut jo kauan sitten sitten täällä. Ylenmääräinen kirjoittaminen, tiedottaminen ja kaikenlainen vaahtoaminen kaikissa mahdollisissa viestimissä on tuonut tulosta joka on ollut tiedossa jo kauan, jos vain on viitsinyt ajatella asiaa laajemmin eikä höyrytä täydellä paineella innostuksen sumussa. Ensimmäiset karille ajot on tapahtunut, kenties ne olisi voitu välttää paremmalla navigoinnilla. Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.
Nil volentibus arduum.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 19.06.2009 14:09

Olen samaa mieltä Garmingeon kanssa.
There's always a cache somewhere

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 19.06.2009 15:55

garmingeo kirjoitti:Tästä ongelmasta olen kirjoittanut jo kauan sitten sitten täällä. Ylenmääräinen kirjoittaminen, tiedottaminen ja kaikenlainen vaahtoaminen kaikissa mahdollisissa viestimissä on tuonut tulosta joka on ollut tiedossa jo kauan, jos vain on viitsinyt ajatella asiaa laajemmin eikä höyrytä täydellä paineella innostuksen sumussa. Ensimmäiset karille ajot on tapahtunut, kenties ne olisi voitu välttää paremmalla navigoinnilla. Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.
Voihan tästä tietysti jotain salaseuraakin rakentaa, mutta ainakaan itse en halua semmoiseen osallistua.

Nyt ilmaisuni on kovin jyrkkä mutta tarkoitus on vaan herättää ajatuksia ja siksi esitänkin oman mielipiteni näin:
Enemmänkin olisin vänkäämässä tätä juttua puutteellisen kotikasvatuksen tai ehkä vielä enemmän kotikommunikoinnin piikkiin. Ongelma lienee nykyään kovin yleinen ja aiheuttaa paljon vakavampia ongelmia ainakin kouluissa ja yleensä taajamissa.
Tässä nyt lienee enemmän kyse siitä että miten saataisiin viesti perille mahdollisimman moneen kätköilyperheeseen siitä jatkuvasta opastamisen tarpeesta niille omille lapsikullille, uudesstaam ja taas uudestaan, Ihan niinkuin monissa muissakiin asioissa pitää lapsosien kanssa aina muistaa tehdä.

EN SIIS MISSÄÄN NIMESSÄ OLE MITENKÄÄN SANOMASSA ETTÄ LAPSIA TAI NUORIA EI AINA, JA JOKA KERTA PITÄISI OTTAA MUKAAN jos kätköily vaan vähänkin kiinnostaa
Nuoret mukaan mutta niin että samalla opetellaan toimimisen malleja puolin ja toisin.
Maininnan asiasta voisi ehkä myös lisätä koulutuspaketteihin ??

Mun osalta juttu varmaan ratkeaa muutaman päivän sisällä kun noi pari kolme purkkia jästitäänä, uusiahan samoihin paikkoihin ei kertakaikkiaan kannata laittaa, liika moni jästinuori tietää piilot. Toivottavasti ei jää TBitä purkkeihin !!!
Siltä osin juttu ei ole mikääm merkittävä ongelma. Nuoret laittaa varmaan uusia purkkeja jonkun vuoden päästä kunhan oppivat.

'Siis jos asiasta on jo ajatuksia vaihdettu. ei vielä ainakaan tarpeeksi !!!
Terveisin Kätköilyvaari !!

Rafu
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 14.01.2008 22:35
Viesti:

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Rafu » Pe 19.06.2009 16:19

garmingeo kirjoitti: Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.

Tässä tapauksessa minäkään en kätköilisi. Vaikka eihän se tietenkään niitä haittaisi jotka jostain ovat harrastuksesta kuulleet.

ruusina
Viestit: 53
Liittynyt: La 27.12.2008 19:29

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja ruusina » Pe 19.06.2009 16:30

Edellisen kirjottajan kanssa samaa mieltä, että lehti- ym jutut puoltavat paikkaansa. Jos harrastus leviäisi vaan kaverilta kaverille systeemillä olisi Suomessa paljon kätköttömiä plänttejä. Näillä lehtijutuilla saadaan harrastajia aivan uusilta alueilta. Ainahan kaikilla jutuilla on puolensa, mutta kätköjen tasaisempi levintä ympäri Suomen lienee etu meille kaikille. Keksitään vaan joku keino uuteen tilanteeseen....
Hyvää juhannusta kaikille kätköilijöille!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 19.06.2009 16:31

Rafu kirjoitti:
garmingeo kirjoitti: Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.

Tässä tapauksessa minäkään en kätköilisi. Vaikka eihän se tietenkään niitä haittaisi jotka jostain ovat harrastuksesta kuulleet.
Olisi minullakin jäänyt harrastus aloittamatta ilman lehtijuttua.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

leena&antti
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 02.01.2008 23:05

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja leena&antti » Pe 19.06.2009 16:46

Juu samaa ongelmaa tääläkin. Tuo meidän perheen tokaluokkalainen ei millään tahdo ymmärtää ettei meidän tekemistä/muidentekemistä kötköistä saa tiedoittaa kavereille. :evil: No nyt on onneksi pikku hiljaa tajunnut pitää suunsa kiinni. Kätköily intokin hällä lopahti. (hetkellistä huumaa)

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 19.06.2009 16:50

Dragonfly Vet kirjoitti:
Rafu kirjoitti:
garmingeo kirjoitti: Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.

Tässä tapauksessa minäkään en kätköilisi. Vaikka eihän se tietenkään niitä haittaisi jotka jostain ovat harrastuksesta kuulleet.
Olisi minullakin jäänyt harrastus aloittamatta ilman lehtijuttua.
Minulta myös.

Ne ketkä ovat sitä mieltä, että lehtijuttuja ei saisi tehdä voivat syyttää ainakin minua. Olen suostunut mannekiiniksi tähän mennessä jo kolmeen lehtijuttuun. Yhtään kenenkään muun kätköä en ole spoilannut, mutta ensimmäisen lehtijutun jälkeen eräs esittelemistäni kätköistä pöllittiin, koska kätköpaikka näkyi hyvin selvästi valokuvassa. Sen jälkeen olen ollut huomattavasti varovaisempi.

Tosiasia vaan on silleen, että meitä on moneen junaan, ja mitä enemmän harrastajia tulee lisää, sitä enemmän tulee myös sitä epäsosiaalista ainesta (katsokaa vaikkapa sitä kuuluisaa Gaussin käyrää)

Eräs asia, jota mielestäni tässä "tason lasku ja jästimisongelmat"-keskustelussa ei ole nostettu esille on se, että nykyisin kätköt voi löytää tavallisella Nokian kännykällä. Apinakin osaa etsiä lähimmän geokätkön jos osaa vain kännykkää käyttää. (ja etsiikin, ja käyttäytyy muutenkin kuin apina, valitettavasti.) Ennen piti osata käyttää melko monimutkaista GPS-laitetta, joka maksoikin jonkin verran. Eli tämä harrastus on valitettavasti vaan ne tyylikkäät ja elitistiset päivänsä nähnyt, jolloin jokainen harrastaja tunsi toisensa, jolloin forumikeskustelu keskittyi kätköilyyn eikä asiattomaan p****njauhamiseen ja toisten haukkumiseen. Tämä on nyt koko kansan laji, karvoineen päivineen.

Se, miten asiaan suhtautuu onkin sitten toinen juttu. Aina voi tehdä "members only"-kätköjä, tai sitten onhan niitä muitakin saitteja kuten terracaching. Kätköjen määrän räjähdysmäinen kasvu ja valitettava tusinapurkkien suhteellisesti vielä nopeampi kasvu saattaa ohjata tämän harrastuksen kärkijoukon muualle.
Onko muuten nimesi jo täällä?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 19.06.2009 17:00

Haaskalintu kirjoitti: Ennen piti osata käyttää melko monimutkaista GPS-laitetta, joka maksoikin jonkin verran.
Tai sitten olla riittävän viitseliäs etsimään kartan kanssa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Pe 19.06.2009 17:34

Haaskalintu kirjoitti:Ne ketkä ovat sitä mieltä, että lehtijuttuja ei saisi tehdä voivat syyttää ainakin minua. Olen suostunut mannekiiniksi tähän mennessä jo kolmeen lehtijuttuun. Yhtään kenenkään muun kätköä en ole spoilannut, mutta ensimmäisen lehtijutun jälkeen eräs esittelemistäni kätköistä pöllittiin, koska kätköpaikka näkyi hyvin selvästi valokuvassa. Sen jälkeen olen ollut huomattavasti varovaisempi.
Älä sure. Ei uutta auringon alla (Saarn. 1:9).
Tässä on ehkä Suomen ensimmäinen journalismin uhrina tuhoutunut geokätkö. Pysyi hengissä parin kuukuden ajan kesällä 2002.
Töölönlahti Bay, Helsinki
Lokeja lukemalla voi päätellä, että monet löysivät harrastuksen artikkelin kautta jo tuolloin.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
ruotsla
Viestit: 65
Liittynyt: Su 28.12.2008 8:31
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja ruotsla » Pe 19.06.2009 18:03

garmingeo kirjoitti:Tästä ongelmasta olen kirjoittanut jo kauan sitten sitten täällä. Ylenmääräinen kirjoittaminen, tiedottaminen ja kaikenlainen vaahtoaminen kaikissa mahdollisissa viestimissä on tuonut tulosta joka on ollut tiedossa jo kauan, jos vain on viitsinyt ajatella asiaa laajemmin eikä höyrytä täydellä paineella innostuksen sumussa. Ensimmäiset karille ajot on tapahtunut, kenties ne olisi voitu välttää paremmalla navigoinnilla. Edelleen mielipiteeni on se, että varovaisempi tiedon levittäminen olisi ollut parempi vaihtoehto, pikkuhiljaa henkiökohtaisesti kaverilta kaverille tyyliin. Kokeneempi harrastaja pystyisi arvioimaan kenelle kannattaa kertoa eli kuka osaisi suhtautua oikealla tavalla hommaan.
GG puhuu painavaa asiaa. Kätköily on selvästi saavuttanut seksikkään fenomin mitat - yhä useampi tahtoo kätköillä, kätköily on nyt esitrendikästä. Tämä hallitsematon kätköilijämäärän kasvu on kuitekin mielestämme se, joka kasvattaa jästimisvaaraa. Uusi, aloitteleva kätköilijä ryntää liian usein intopinkeänä purkille - ympäristön silmäpareista välittämättä ja lajin sääntöihin perehtymättä. Näin purkkien keski-ikä jää alhaiseksi. Kaivataan siis enemmän henkilökohtaista vanhemman kätköilijän antamaa opastusta, ohjausta, kasvun kevyttä jarruttamista, sillä kätköilijä- ja purkkimäärän hallitsemattomasta kasvusta ei välttämättä hyödy kukaan. Pahimmassa tapauksessa meillä on parin vuoden kuluttua rajaton määrä isännättömiä purkkeja, joita ei huolla kukaan!
Pidetään siis matalaa profilia -ajatuksen puolesta!
Hyvää juhannusta kaikille varsin tasapuolisesti, etelä-karjalaisille pikkaisen enemmän ;) me lähdetään nyt Jussia juhlimaan!
PS. Jussipurkki julkaistu tänään.
-ruotsla(t)- :D :D
Elämässä on paljon muutakin kuin sen nopeuttaminen - Livet är här och nu!

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 19.06.2009 20:10

Hupsista !!

Tämä keskusteluhan levisi heti käsiin. En tarkoittanut mitään mediaan liittyvää enkä edes harrastajien lisääntyvään määrään liittyvää juttua, vaan sitä ikävää tosiasiaa että joskus nuorilta harrastajilta unohtuu harrastamisen perusasiat
(EDIT Pitää tarkentaa, meiltä wanhoilta unehtuu vielä useammin)

Tämmöiselle asiallehan meidän pitäisi ihan itse pystyä tekemään vaikka mitä. Eikös ?? Ongelmahan on ihan kotikutoinen. eikö ??
Ihan turha syytellä ketään muita.

UUsien harrastajien suurella määrällä on tietty tämmöistä vaikutusta mutta siinäpä onkin ehkä yksi niistä asioista joihin pitää harkita parannusta. Koulutetaan parempia uusia kätköilijöitä !! Ja yritetään entistä paremmin saada uudetkin mukaan myös tänne keskustelujen piiriin niin että tiedottaminen onnistuu aina vaan paremmin. Jooko ???
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » La 20.06.2009 10:20

Lisää vaan harrastajia, sillä sitä kautta tulee paljon uusia purkkeja eikä niitä kaikkia ehditä jästiä, kun tuntuu ettei niitä kaikkia ehdi millään loggaamaankaan..! :mrgreen:

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Garme » La 20.06.2009 10:39

Ja me vanhat kätköilijät voitaisiin laittaa ne purkit takaisin paikalleen kunnolla.
Usein kätkö näkyy jo kauas piilostaan koska kätköilijällä on ollut kiire jo seuraavalle purkille (määrää hakemaan ?)
Minun kätköpiiloni eivät näy ulospäin kätköstä, mutta kun käyn huoltokäynnillä esim. jossain portailla, näen kätköpurkin jo kaukaa....
Miksi, miksi ??? Helppohan näitä on jästiä - usteliaisuus voittaa kun pakastepurkki lojuu ihmeellisessä paikassa.
Voittais minunkin mielenkiinnon :)

Pitäisi lähteä viemään uusi purkki jo toisen jästityn tilalle.
Kaksi vuotta ne on saaneet olla turvallisesti piiloissaan . . .

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja VHI » To 25.06.2009 11:12

MyGarmin-sivulla on MyExtras-osiossa geokätköjen lataus mahdollista Garminin gepseihin - onko kellään tietoa antaako se ladata kätkötiedot koordinaatteineen gepsiin ilman GC.comin käyttäjätunnuksia? Mikäli antaa niin niinhän jästitkin saisivat kätköjen sijainnit tietoonsa ja voisivat käydä uteliaisuuttaan penkomassa kätköjä ilman valistuneempien harrastajien vastuuntuntoa.
There's always a cache somewhere

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » To 25.06.2009 11:52

Jep. Tällainen "Näytetään kätkö kavereille" on jo tuhonnut erään kätkän, ikävä kyllä lopullisesti..GCK1WE.

Mutta henkilökohtaisesti minua huolestuttaa enemmän se, että kun laji "trendittyy" ja lapset (sekä yksinään, että vanhempien kanssa) alkavat kätköillä ja alkaa tapahtumaan enemmän ja vakavampia tapaturmia. Varsinkin kun puhuteen Terrain 4 < kätköistä joissa hengen meno saattaa ollan kuuluisan yhden virheen takana.

Olisihan tähän yksi helppo ratkaisu, nimittäin olla tekemättä fyysisesti vaarallisia (henkisesti vaaralliset kätkön käyvät vain kalliiksi :D) kätköjä, mutta koska itse nautin niiden hakemisesta haluan tajota myös muille kätköilijöille jotain haettavaa...
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Avatar
teeppaja
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 01.07.2008 11:01

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja teeppaja » To 25.06.2009 12:29

Itse kun edustan tätä -93 teinisukupolvea niin voin sanoa että kellekkään melko nuorelle (ikäiselleni ja nuoremmille) ei kannata yhdenkään geokätkön paikkaa näyttää ennen kuin on jo jäänyt kätköilyyn koukkuun. Näin kävi minulle kun kävin vierailemassa erään nimeltä mainitsemattoman peikon luona puolitoista vuotta sitten, jossain vaiheessa siihen tultiin höpöttöttämään "hei tiiätkös sä tämmösestä geokätköilystä..?"
Tarkoitan siis että monella oman ikäiselläni ja minua hieman nuoremmilla ihmisillä on hyvin outo ajatusmaailma (esim. henkilö joka saa kokeista kiitettäviä=vi*** pelle!). Tämänkaltaiset ihmiset jos löytävät geokätkön on varmaa että he sen myös rikkovat tai tekevät jotain vielä viisaampaa, esim tarpeet purkkiin. Tästä syystä itse en ole kellekkään geokätköä näyttänyt, kertonut vain että semmoinen harrastus on olemassa ja suosittelisin muittenkin toimimaan samoin, eli ensin kertoa melko tarkasti geokätköilyn idean ja sitten viedä purkille.
En tiedä oliko tässä nyt mitään uusia näkemyksiä mutta oli kiva avautua siitä mitä oman ikäisistäni ajattelen :P

Avatar
ukko
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 07.03.2008 14:54

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja ukko » To 25.06.2009 13:15

Itse kuulun samaan ikäryhmään teeppaajan kanssa. Olen opastanut pari kaveria harrastuksen pariin näyttämällä heille pari kätköä, mutta vain niille todella harvoille ja tarkkaan valituille. Paikkakunnan purkit ovat pysyneet kunnossa, niinkuin tähän asti, ja tulokkailta on pari omaa purkkiakin jo tullut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”