Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ke 26.08.2009 19:41

small oaks kirjoitti:...Pistää vaan koordinaatit hiukan pieleen ennen julkaisua ja muuttaa ne vasta julkaisun jälkeen oikein.
Onhan tuo mahdollista, mutta hankaloittaa jemman tarkastamista aika lailla. Eli jos tapa yleistyy, kätkötarkastus hidastuu.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 26.08.2009 19:56

BlauKreuz kirjoitti:Miten FBA-äijä voi vihkoa logatessaan edes tietää onko kätkö julkaistu juuri hetkeä ennen? Kännyhälytkin tulee viiveellä.
Itse ainakin pyrin tarkistamaan ajantasaisen julkaisutilanteen kännykällä on-line saavuttuani paikan päälle. Etsimisessä ei yleensä mene niin paljon aikaa, että purkki julkaistaisiin paikalle saapumisen ja loggauksen välissä.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja el2 » Ke 26.08.2009 19:59

PekkaR kirjoitti:
small oaks kirjoitti:...Pistää vaan koordinaatit hiukan pieleen ennen julkaisua ja muuttaa ne vasta julkaisun jälkeen oikein.
Onhan tuo mahdollista, mutta hankaloittaa jemman tarkastamista aika lailla. Eli jos tapa yleistyy, kätkötarkastus hidastuu.
Jos saman kätköttäjän julkaistavissa kätköissä alkaa olemaan toistuvasti virheelliset koordinaatit julkaistaessa, ehdotan kyseisen kätköttäjän hyllyttämistä esimerkiksi vuoden ajaksi että oppii ottamaan koordinaatit talteen edes siedettävällä tarkkuudella. Yli 30 metrin heitto koordinaateissa on jo tahallista, ainakin minun mielestäni.

Toisekseen en ymmärrä miksi koordinaatit pitäisi täällä pohjolan perukoilla merkata väärin ja kieltää erikseen FBA-loggaukset? Tähän asti niistä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa yhdelläkään kätköllä. Tuollaisen kiellon laittaminen kuvaukseen ja loggausten poistamisella uhittelu vain lisää joidenkin halua hakea se FBA ja katsoa poistetaanko loggaus vai ei. Itselleni on tullut tietoa useammasta kätköstä ennen sen julkaisua, silti olen tehnyt niistä vain yhden FBA-loggauksen. Senkin kätköttäjän kanssa sopien kun hänen kätkönsä toimivuutta testasin käytännössä.

Jos herra X on marjastamassa ja huomaa kannon kolossa olevan purkin, hän avaa sen ja näkee tyhjän login. Silloin hän varmaan kirjoittaa siihen nimensä eikä kukaan voi kiistää ettei hän olisi purkkia löytänyt, oli purkki julkaistu tai ei. -> Nimi logissa = löytö jonka voi kirjata !!!

Seuraavaksi varmaan alamme keskustelemaan onko Brute Forcella haetut löydöt oikeutettuja logattavaksi nettiin? Tai jos olet kurkannut kolmen kiven alle ennen kuin olet purkin paikallistanut? Eli kätköttäjät voisivat poistaa loggaukset jotka on tehty löytämällä kätkö väärin.
haittaaks se

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ke 26.08.2009 20:22

Alkaa mennä turhan vakavaksi tämä touhu :-)

Minun purkkeja saa FBA-huntata ihan vapaasti, kunhan taas innostun uusia tekemään. Nykyistenkin kanssa on jumppaa riittävästi, joten seuraavaa uutta saatte odotella ainakin kuukauden.

Ollaan Kilpert Tell:in kanssa nykyään tehty silleen, että työvaiheessa koordinaatit sojottavat ties minne ja korjataan ne samalla, kun laitetaan kätkö julkaisujonoon. Tästä tuskin on haittaa kenellekään. Kunhan ette tule kotiin lokkaamaan työn alla olevaa purkkia.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 26.08.2009 20:23

eilolma kirjoitti: Jos herra X on marjastamassa ja huomaa kannon kolossa olevan purkin, hän avaa sen ja näkee tyhjän login. Silloin hän varmaan kirjoittaa siihen nimensä eikä kukaan voi kiistää ettei hän olisi purkkia löytänyt, oli purkki julkaistu tai ei. -> Nimi logissa = löytö jonka voi kirjata !!!
Tähänhän voi vastata aiemmin lähettämälläni viestillä.
aku506 kirjoitti:
Juuri noin!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 26.08.2009 20:26

MikaS kirjoitti: Ollaan Kilpert Tell:in kanssa nykyään tehty silleen, että työvaiheessa koordinaatit sojottavat ties minne ja korjataan ne samalla, kun laitetaan kätkö julkaisujonoon. Tästä tuskin on haittaa kenellekään. Kunhan ette tule kotiin lokkaamaan työn alla olevaa purkkia.
Kannattaa laittaa ne naatit sojottamaan vaikka atlantiin koska ne voivat vahingossa estää jonkun muun kätkön julkaisun jos ovat 161 metriä lähempänä (Vaikkei tietystikkään ole julkaisujonossa). Tämä on minullekin tuore tieto. Minäkin laitan kätköt usein ensin väärillä naateilla saadakseni koodin.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 26.08.2009 20:35

Tarkoitus on tietenkin saada julkisiksi niin oikeat koordinaatit kuin mahdollista, joten ajatusta pitää kehittää. Olen ymmärtänyt kuitenkin myös, sen että tuon julkaisuajankohdan voi niin halutessaan reviewerin aikataulujen rajoissa myös sopia, niin nuo koordinaatit saa oikeiksi juuri ennen tuota julkaisua, niin, että heti julkaisun jälkeen kätköllä on oikeat koordinaatit. Ei tuon pitäisi ketään haitata, mitkä koordinaatit julkaisemattomalla kätköllä on. Toisaalta tuon julkaisemattoman kätkön saa tottakai myös yrittää löytää myös ennen julkaisua.
Still one more to find!

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja LQ » Ke 26.08.2009 20:38

Ei tehrä tästä ny numeroo.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 26.08.2009 20:45

small oaks kirjoitti:Tarkoitus on tietenkin saada julkisiksi niin oikeat koordinaatit kuin mahdollista, joten ajatusta pitää kehittää. Olen ymmärtänyt kuitenkin myös, sen että tuon julkaisuajankohdan voi niin halutessaan reviewerin aikataulujen rajoissa myös sopia, niin nuo koordinaatit saa oikeiksi juuri ennen tuota julkaisua, niin, että heti julkaisun jälkeen kätköllä on oikeat koordinaatit. Ei tuon pitäisi ketään haitata, mitkä koordinaatit julkaisemattomalla kätköllä on. Toisaalta tuon julkaisemattoman kätkön saa tottakai myös yrittää löytää myös ennen julkaisua.
Jos olen laittanut kätkön nettiin mutta en julkaisujonoon niin se piippaa silti tarkastajien härvelissä eli estää kätkön tekemisen liian lähelle. Koodi ratkaisee. Aiemmin koodin saanut kätkö voittaa. En nyt löytänyt sitä viestiä täältä mutta niin pekkar kertoi.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » Ke 26.08.2009 21:05

PekkaR kirjoitti:
small oaks kirjoitti:...Pistää vaan koordinaatit hiukan pieleen ennen julkaisua ja muuttaa ne vasta julkaisun jälkeen oikein.
Onhan tuo mahdollista, mutta hankaloittaa jemman tarkastamista aika lailla. Eli jos tapa yleistyy, kätkötarkastus hidastuu.

Aika näppärää olisi, jos systeemi toimisi niin, että kätkötarkastaja ei varsinaisesti itse julkaisisi kätköä, vaan ikäänkuin leimaisi tarkastetuksi, minkä seurauksena kätkö vapautuisi omistajansa julkaistavaksi. Tilan muutoksen huomattuaan omistaja voisi itse julkaista kätkön nappia painamalla, tehtyään ehkä ensin tarvittaesssa lopulliset koordinaattien ym. hienosäädöt :wink:

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 26.08.2009 21:14

BlauKreuz kirjoitti:
PekkaR kirjoitti:
small oaks kirjoitti:...Pistää vaan koordinaatit hiukan pieleen ennen julkaisua ja muuttaa ne vasta julkaisun jälkeen oikein.
Onhan tuo mahdollista, mutta hankaloittaa jemman tarkastamista aika lailla. Eli jos tapa yleistyy, kätkötarkastus hidastuu.

Aika näppärää olisi, jos systeemi toimisi niin, että kätkötarkastaja ei varsinaisesti itse julkaisisi kätköä, vaan ikäänkuin leimaisi tarkastetuksi, minkä seurauksena kätkö vapautuisi omistajansa julkaistavaksi. Tilan muutoksen huomattuaan omistaja voisi itse julkaista kätkön nappia painamalla, tehtyään ehkä ensin tarvittaesssa lopulliset koordinaattien ym. hienosäädöt :wink:
Mutta tällöin tarkastuksesta ei olisi mitään hyötyä, sillä tarkastusleiman jälkeen omistaja voisi muuttaa sijainnin sopimattomaan paikkaan (esim. liian lähelle toista purkkia) tai lisätä kuvaukseen vaikkapa mainoksia.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » Ke 26.08.2009 21:27

Stone'5 kirjoitti: Mutta tällöin tarkastuksesta ei olisi mitään hyötyä, sillä tarkastusleiman jälkeen omistaja voisi muuttaa sijainnin sopimattomaan paikkaan (esim. liian lähelle toista purkkia) tai lisätä kuvaukseen vaikkapa mainoksia.
Kyllähän kuvausta voi nykyäänkin muuttaa julkaisun jälkeen ja koordinaatitkin voi muuttaa "update coordinates" tyyppisen lokiviestin avulla. Eli ei se olisi niin erilaista, olisipahan vaan omistajalla enemmän mahdollisuuksia toimia itselleen sopivalla tavalla. Esim FTF-huntin voisi ajoittaa käynnistyväksi itselleen sopivana hetkenä, jos vaikka haluaa mennä tienoille seuraamaan ja tapaamaan väkeä.

salde
Viestit: 5
Liittynyt: Su 21.09.2008 22:13

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja salde » Pe 28.08.2009 0:18

BlauKreuz kirjoitti:Kyllähän kuvausta voi nykyäänkin muuttaa julkaisun jälkeen ja koordinaatitkin voi muuttaa "update coordinates" tyyppisen lokiviestin avulla. Eli ei se olisi niin erilaista, olisipahan vaan omistajalla enemmän mahdollisuuksia toimia itselleen sopivalla tavalla. Esim FTF-huntin voisi ajoittaa käynnistyväksi itselleen sopivana hetkenä, jos vaikka haluaa mennä tienoille seuraamaan ja tapaamaan väkeä.
Koitappa päivittää sitä koordinaattia yli 161 metriä, aika äkkiä tarkastajat asiasta huomauttaa mikäli alkaa muita kätköjä läheneen.

Ja tuosta julkaisusta senverta, että olisihan se mukavaa jos ite sais päättää millon se kätkö lopulta putkahtaa julkaistuks, sais ilmotella parhaille kätköilijäkavereille millon kannattee olla missäki niin ei vaan ne FTF:t lipsahtele kellekkään tuntemattomalle tai epämiellyttävälle kätköilijälle.

Itse threadin aiheesta sen verran, että jos minulle tarjoutuu mahdollisuus FBA:han jostain syystä niin tulen sen mahdollisuuden myös hyödyntämään.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 28.08.2009 13:11

salde kirjoitti:Itse threadin aiheesta sen verran, että jos minulle tarjoutuu mahdollisuus FBA:han jostain syystä niin tulen sen mahdollisuuden myös hyödyntämään.
Me taas jätämme tämän mahdollisuuden hyödyntämättä.
Ilmeisesti se tekee meistä tyhmiä mutta sitten olemme sitä ilomielin :!:

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Su 16.11.2014 13:29

Mitäs mieltä tästä?
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 64a21ffb7c

Ollut itse kätkemässä ja nyt logannut samalle päivämäärälle kuin kätkeminen on tapahtunut.

Onko tämä sallittua?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 16.11.2014 13:45

Rampsu kirjoitti:Mitäs mieltä tästä?
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 64a21ffb7c

Ollut itse kätkemässä ja nyt logannut samalle päivämäärälle kuin kätkeminen on tapahtunut.

Onko tämä sallittua?
FBA-jahti on täysin sallittua ja kyseinen loggaus on sekin normaalikäytäntö.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 17.11.2014 9:09

Onhan se toki mahdollista eikä ole siis kiellettyä mutta hanuristahan se kuitenkin on.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 17.11.2014 9:12

Geovius kirjoitti:Onhan se toki mahdollista eikä ole siis kiellettyä mutta hanuristahan se kuitenkin on.
Miksi? Mitään haittaa siitä ei ole. FTF:kin menee ensimmäiselle julkaisun jälkeiselle löytäjälle.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 17.11.2014 9:58

Nimi lokikirjassa on löytö, eli ihan ok. :) Kaikki "säännöt" ekoihin löytäjiin sun muihin on vaan osan porukkaa omia keksintöjä.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja 1jone » Ma 17.11.2014 12:43

Meillä ei muuteta toimintatapaa.
Ensin etsitään maastosta sopiva paikka.
Sitten pistellään kyselyä että oiskohan tilaa ko koordinaateissa ja sitten vasta viedään purkki paikoilleen ja pistetään julkaistavaksi.
Jos tuon nyt sitten joku löytää tuossa välissä, niin onnea hänelle.
Teen kätköni löydettäväksi, enkä edes kuvittele että siitä tulisi minkäänlaista vääntöä fba tai ftf hunttereille.
Viimeisin projektini kyllä vaati hieman sumplimista julkaisujen kanssa, koska bonus piti saada julkaisuun ensimmäisten joukkoon.
(kaikki purkit olivat samaan aikaan julkaisujonossa, mutta gckoodi oli tehty eri aikaan josta tuli eri julkaisu ajankohta)
Tämä siis siksi, ettei kätköilijöiden tarvitse rehkiä ylimääräisiä bonuksen takia.(eli käydä jo käymillään kätköillä uudelleen)
Koordinaatit tarkistetaan minimissään kahdella eri käynnillä, mutta valtaosin useampaankin.
Sitten lasketaan keskiarvo, jonka mukaan kätköt sitten julkaistaan.

Jos tekee kätkön jota ei halua kenenkään löytävän, niin miksi sitten tekee koko kätköä.
Ymmärrän että jotkut haluavat tehdä kätkön joka olisi vaikea löytää (D5), mutta kätkö on silti oltava lopullisissa koordinaateissa.
Ei siis sinne päin, vaan juuri siellä mihin se on ilmoitettu.

Tämä siis vain minun mielipiteeni, jonka itse uskon olevan hyvien tapojen mukainen.
Minua ainakin on jurppinut joka ikinen kerta, kun purkki ei ole ollut ilmoitetuissa koordinaateissa, edes sen 15 metrin sisällä, johon on helppo saada naatit surkeallakin laitteella huonossa maastossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”