Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 16:28

Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.
Osaako joku suomentaa tuon jotenkin niin että "signed" tarkoittaisi jotain muuta kuin omakätistä signeerausta?
Adj. 1. signed - having a handwritten signature; "a signed letter"

sig·na·ture 1. One's name as written by oneself.
Jos näet lähdetään joustamaan siitä että nimimerkkiä ei itse kirjoiteta niin silloin säännöt mahdollistaisivat bulvaanin käytön rajoituksetta koska muita rajoituksia ei taida olla kuin tuo "signed".

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 16:42

arisoft kirjoitti:
Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.
Osaako joku suomentaa tuon jotenkin niin että "signed" tarkoittaisi jotain muuta kuin omakätistä signeerausta?
Adj. 1. signed - having a handwritten signature; "a signed letter"

sig·na·ture 1. One's name as written by oneself.
Jos näet lähdetään joustamaan siitä että nimimerkkiä ei itse kirjoiteta niin silloin säännöt mahdollistaisivat bulvaanin käytön rajoituksetta koska muita rajoituksia ei taida olla kuin tuo "signed".
Eli kaikki leimasimet, tarrat yms saa poistaa?

Nimim. Piru Raamatulla


Tärkeintähän on kuitenkin, että saa määräillä, päteä ja kieltää muilta varsinkin sellaisia juttuja, joita ei itse tee.

Eiköhän olisi aika mennä metsään hakemaan purkki ja katsomaan sataako siellä...

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.08.2010 16:58

arisoft kirjoitti:sig·na·ture 1. One's name as written by oneself.

Jos näet lähdetään joustamaan siitä että nimimerkkiä ei itse kirjoiteta niin silloin säännöt mahdollistaisivat bulvaanin käytön rajoituksetta koska muita rajoituksia ei taida olla kuin tuo "signed".
Ei sitten jousteta pätkääkään. Vain omakätisesti kirjoitettu oma nimi (ei siis nimimerkki vaan nimenomaan nimi) kelpaa.

Niinkö? Vai olisiko järjen käyttö sittenkin sallittua?

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ma 09.08.2010 17:00

Tässä vaiheessa voi suoraan siirtyä vanhaan viestiketjuun josta löytyy 270 viestiä samasta aiheesta. http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... sd=a#p4406

Useimmiten korkeaterrainiset kätköt liittyvät uimiseen, ryömimiseen, kiipeilyyn tai muuhun sellaiseen purkille päästäkseen. Olisko mahdollista muuten olla T4-5 kätkö jossa pitää nostaa 50 kilon kivi pois kätkörasian päältä? Siinä sitten jokainen vuorotellen koittaa voimiaan ja perheen pienimmät omalla nimimerkillään kätköilevät katsovat vierestä kun isi loggaa ja hähättää että tepä ette saa logata kun tässä on terraini se kätkön juju. :wink:
Viimeksi muokannut kukkamaaria, Ma 09.08.2010 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 17:01

Eli kaikki leimasimet, tarrat yms saa poistaa?
Henkilökohtainen leimasin lienee jo keskiaikainen keksintö signeerauksen tekemiseen kunhan leimasin vain on omistajansa kädessä. Eihän kukaan määrittele että puumerkki (yksi signeerauksen synonyymeistä) olisi tehtävä kynällä. Voi sitä iskeä vaikka peukalonjälkensä paperiin.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 17:04

Niinkö? Vai olisiko järjen käyttö sittenkin sallittua?
"Järjen käyttö" viittaa usein myös sääntöjen taivuttamiseen itselleen sopivaksi. Ei ole kohtuuton vaatimus että nimi kirjoitetaan itse. Pankissakaan eivät hyväksyneet naapurin tekemää allekirjoitusta velkakirjaani.

Olen huomannut että kätköilyssä on toinenkin sääntö, jota pyritään usein taivuttamaan. Se koskee tätä maan kaivamista...

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.08.2010 17:13

arisoft kirjoitti:"Järjen käyttö" viittaa usein myös sääntöjen taivuttamiseen itselleen sopivaksi. Ei ole kohtuuton vaatimus että nimi kirjoitetaan itse.
Eihän se ole kohtuutonta mutta täysin tarpeeton vaatimus kylläkin. Onneksi tätä ei vaaditaakaan.
arisoft kirjoitti:Pankissakaan eivät hyväksyneet naapurin tekemää allekirjoitusta velkakirjaani.
Hieman miettimällä pystyt varmaan ymmärtämään kätkölokin ja pankin velkakirjan eron.
arisoft kirjoitti:Olen huomannut että kätköilyssä on toinenkin sääntö, jota pyritään usein taivuttamaan. Se koskee tätä maan kaivamista...
Hyvin harvoin tulee vastaan se että kätköä joutuu ihan kirjaimellisesti kaivamaan. Lähes aina kun puhutaan kaivamisesta käytetään sanaa 'kaivaa' kuvaannollisessa merkityksessä (esim. "kaivoin purkin esiin puun kolosta"). Minulle on tullut vastaan vasta kaksi kätköä joita on joutunut ihan kirjaimellisesti kaivamaan. Ei siis kovin usein. Montako sinä olet ihan kirjaimellisesti joutunut kaivamaan esiin?

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ma 09.08.2010 17:16

arisoft kirjoitti:
Niinkö? Vai olisiko järjen käyttö sittenkin sallittua?
Ei ole kohtuuton vaatimus että nimi kirjoitetaan itse. Pankissakaan eivät hyväksyneet naapurin tekemää allekirjoitusta velkakirjaani.
[hiustenhalkomista] Nano-kokoisen kätkön logikirja täyttyy aika nopeasti kun pari 8-vuotiasta kirjoittaa sinne oman nimensä. Mutta sehän on sitten vaan kätkön tekijän ongelma kun laittoi niin pienen purkin. [/hiustenhalkomista]

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 17:29

Myöskin kameralla tehdyt loggaukset, kuvaten logia, kun ei ollut kynää täytyy nykyisen GeoPoliisin kannan mukaan poistaa!

Haloo!

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 17:33

Minulle on tullut vastaan vasta kaksi kätköä joita on joutunut ihan kirjaimellisesti kaivamaan.
Riippuu vähän mistä on kyse niin ei ehkä olisi pitänyt tulla yhtäkään. Tästä aiheesta on jonkin verran keskustelua käyty kun olen aihetta selaillut. Keskustelun laatu on usein sellainen että "järjen käyttö on sallittua" kommentti esiintyy kun selitetään miksi juuri tähän kohteeseen saa tehdä lapiolla kuopan vaikka säännöissä lukee ettei niin saa tehdä. Sääntöjä on kovin vähän ja niissäkin siis "järjen käyttö" koetaan välillä sallituksi.

Allekirjoitusasiaan voi ottaa myös kätkön tekijän näkemyksen. Onko kätkön tekijän mielestä kätkö onnistuneesti löydetty jos nimen on kirjoittanut joku toinen? Käytännössä kukaan tuskin tekee nimikirjoitusanalyysejä niille kirjoituksille ja lähtee sen perusteella lokeja poistamaan mutta kyse onkin tässä (kuin siinä aiemmassakin johon viitattiin) keskustelussa siitä periaatteesta jolloin kätkön tekijän mielestä kötkö on löydetty ja siitä milloin kätkön etsijä kokee löytäneensä sen niin hyvin että kehtaa väittää sen löytäneensä.

Repäistäänpä tähän olohuoneen seinällä roikkuva vieraskirja esimerkiksi. Olisiko se järkevän näköistä, että syntymäpäiväjuhlilla yksi ihminen ottaisi kirjan ja alkaisi kirjoitella siihen kaikkien viereiden nimiä? Olisi varmaan synttärisankari onnessaan tällaisesta auttamishalusta - eikö totta?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 17:43

Myöskin kameralla tehdyt loggaukset, kuvaten logia, kun ei ollut kynää täytyy nykyisen GeoPoliisin kannan mukaan poistaa!
Itse ainakin sanoisin että jos kätkön tekijä poistaa tuollaisen lokkauksen niin siitä on turha mussuttaa. Sama voisi päteä tuohon kaverin tekemään nimimerkkiin - jos siitä jää kiinni :wink:

Eihän tässä ole kyse isosta asiasta. Ainoa seuraus mikä säännöistä joustamisesta voi seurata on tuo deletointi ilman valitusmahdollisuutta koska sääntöjä ei ole noudatettu.

Itse en ainakaan olisi kovin tarkka tästä asiasta jo ihan ajankäytön vuoksi (ennakkotieto koska eka kätköni on vasta tekeillä). Itse kuitenkin aion nimimerkkini laittaa omakätisesti lokiin ja jos ei ole lokia tai, kuten usein käy,se on täynnä, niin sitten kehitellään jotain tilanteeseen sopivaa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.08.2010 17:57

arisoft kirjoitti:Onko kätkön tekijän mielestä kätkö onnistuneesti löydetty jos nimen on kirjoittanut joku toinen?
Eiköhän. Minulle ainakin on ihan sama kuka läsnäolevien kätköilijöiden nimimerkit kirjoittaa.
arisoft kirjoitti:Repäistäänpä tähän olohuoneen seinällä roikkuva vieraskirja esimerkiksi. Olisiko se järkevän näköistä, että syntymäpäiväjuhlilla yksi ihminen ottaisi kirjan ja alkaisi kirjoitella siihen kaikkien viereiden nimiä? Olisi varmaan synttärisankari onnessaan tällaisesta auttamishalusta - eikö totta?
Ehkäpä tässäkin pieni miettiminen saa ymmärtämään mikä ero kätkölokilla ja synttärivieraskirjalla on.

Mutta eiköhän tämä riitä tästä. Heitän kuitenkin lopuksi vielä yhden kysymyksen:

Olet jonkun toisen kanssa kätköilemässä ja tämä toinen löytää sen purkin. Merkitsetkö sinä tämän löydöksi? Ethän ole suorittanut kätkön idistä ...

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 09.08.2010 18:04

kukkamaaria kirjoitti:
[hiustenhalkomista] Nano-kokoisen kätkön logikirja täyttyy aika nopeasti kun pari 8-vuotiasta kirjoittaa sinne oman nimensä. Mutta sehän on sitten vaan kätkön tekijän ongelma kun laittoi niin pienen purkin. [/hiustenhalkomista]
Minun 5-vuotiaanikin haluaa kirjoittaa itse nimensä :D. Nanoihin ei kirjoita, voin kertoa. Usein kirjoitan hänen puolestaan, ihan vaikka siksi että on kiire pois epäilyttävistä paikoista. Tai siksi, etten halua häntä ihan niin lähelle jyrkännettä tms, minusta hän on silti oikeutettu löytöihinsä. Minä en tiedä olenko minä, lapset kuitenkin haluavat osallistua etsimiseen/löytämiseen ja kovin näppärästi se heiltä käykin :D.

Minä en kyllä jaksa uskoa, että olisi kamalaa kirjoittaa kaverin nimi logiin ihan vain ajan säästämiseksi/käynnännöllisyyden kannalta/silkkaa ystävällisyyttään. En vaikka säännöissä olisi mikä allekirjoitusvaatimus. Minusta on täysin eri asia puhua siitä voiko kaverin nimen kirjoittaa jos kaveri siinä nyt saapuvilla on kuin siitä, onko kolmen tai 150 km:n päässä. Ketä siinä huijaa, jos kirjaa nimen jossain toisaalla olevan puolesta? Ei minua ainakaan. Eivät kenenkään toisen kuvitellut tai todelliset löydöt ole minulta pois.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 18:08

arisoft kirjoitti:Allekirjoitusasiaan voi ottaa myös kätkön tekijän näkemyksen. Onko kätkön tekijän mielestä kätkö onnistuneesti löydetty jos nimen on kirjoittanut joku toinen? Käytännössä kukaan tuskin tekee nimikirjoitusanalyysejä niille kirjoituksille ja lähtee sen perusteella lokeja poistamaan mutta kyse onkin tässä (kuin siinä aiemmassakin johon viitattiin) keskustelussa siitä periaatteesta jolloin kätkön tekijän mielestä kötkö on löydetty ja siitä milloin kätkön etsijä kokee löytäneensä sen niin hyvin että kehtaa väittää sen löytäneensä.
Vaikka itse en olekaan tehnyt läheskään niin montaa kätköä, kuin olet löytänyt, uskaltaudun silti kommentoimaan.

Itse uskon logituksiin ja ylipäätään kätköilijöihin, eikä ole tarvinnut poistaa, kuin yksi note.

Ei se ole minulta pois, että niitä löydetään tai spoilataan. Löydettäväksi ne on tehty.

Mikäli loggaaja sanoo logissaan, että näki, mutta ei logannut logiin, mutta laittoi silti foundin, niin silloin voin poistaa...

Mielestäni, siis minun mielestäni kannattaa kuitenkin hakea muutama sata purkkia ennen kuin tekee omia, koska siinä kehittyy hyvin huonojen kätköjen tekijäksi, kuten minä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”