Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Yleistä keskustelua kätköilystä
METTÄMULLI
Viestit: 8
Liittynyt: To 05.08.2010 22:09

Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja METTÄMULLI » To 05.08.2010 23:55

Olen tällä viikolla törmännyt muutamissa tällä viikolla julkaistuissa, eri tekijöiden kätköissä siihen, että kun uusi kätkö oli julkaistu ja sieltä oli jo FTF käyty loggaamassa sillä tavalla, mitä kuuluukin (etsitty kätkö, kirjoitettu nimi vihkoon ja laitettu loggaus nettiin). Saavuttuani paikalle erään kätkön lokikirjaan oli merkitty vain FTF, STF ja kolmanneksi kirjoitin oman nimeni. Kun tulin kotiin ja aloin loggaamaan geocaching.comiin löytämiäni kätköjä, siellä oli ainoastaan ne kaksi loggausta, jotka olivat lokikirjassakin. Samalle alueelle julkaistiin kolmas kätkö eri tekijän toimesta ja lähdin sitä tänään loggaamaan, ja aikani kuluksi katsoin saman tien GC.comista muut saman alueen kätköt, jotka olin jo löytänyt, ja niihin oli tullut FTF:n ja oman loggaukseni väliin uusia loggauksia. Muistin varmaksi, että lokikirjassa ei tälläisiä loggauksia ollut, ja mielenkiinnosta ajoin kätköpaikoille, eikä siellä ollut vieläkään lokikirjoissa näitä loggauksia. Tämä ilmiö tapahtui kolmessa eri tekijän tekemässä kätkössä samalla alueella.

Laitoin tästä viimeksi julkaistuun kätköön maininnan loggauksen yhteydessä, jolloin kätkön omistaja ilmoitti, että kyseiset kolme henkilöä, jotka ovat FTF:n ja minun loggaukseni jälkeen olleet mukana tekemässä kätköä - eivät siis etsimässä. Laitoin myös kahteen aikaisemmin loggaamaani kätköön ilmoitukseen siitä, että tälläistä on tapahtunut. Laitoin viesteihin vielä kuvat kätköjen lokikirjoista, joissa näkyi, ketkä todellisuudessa olivat kätköillä käyneet. Kätkön omistajan mukaan he ovat täysin oikeutettuja loggaamaan nämä kätköt tekemisen yhteydessä, koska ovat olleet mukana, kun nämä kätköt ovat tehty, eivätkä ole olleet etsimässä niitä. Onkohan tämä nyt kaikkien hyvien tapojen ja sääntöjen mukaista, kun olen käsittänyt että kätköt pitäisi myös julkaisun jälkeen etsiä ja löytää, logata löytö lokikirjaan ja sitten nettisivuille?? Nämä "löytäjät" jotka ovat kätkön omistajan kanssa olleet tekemässä kätköä, saavat tästä aivan ansiottomia pisteitä itselleen, ja koko kätköilyn luonne muuttuu. Sen verran oli sentään odotettu, että se henkilö, joka oli lokikirjaan FTF:n merkinnyt, oli saanut sen nettiinkin laittaa.

Eli lyhyesti sanottuna, kätkön omistajan kanssa on ollut muita kätköilijöitä tekemässä kätköä. Onko oikein, että kun kätkön tekijä tekee kätköä, paikalla on muitakin kätköilijöitä, jotka ovat myös kätköä tekemässä ja he saavat logata sen löydetyksi, vaikka eivät tosiasiassa ole sitä etsineet tai kirjoittaneet nimeään lokikirjaan vaan ovat olleet tekemässä kätköä? Käsittääkseni "pelin" henkeen kuuluu, että kätkö etsitään julkaisun jälkeen ja sen jälkeen kun kätkö on löydetty, merkitään käynti kätköpurkissa olevaan lokikirjaan ja sitten geocaching.comiin, vai olenko pahastikin erehtynyt?

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Pe 06.08.2010 0:03

Kyseinen käytäntö on maan tapa. Mukana olleet piilottajat tapaavat odottaa FTF-lokia ennen omaa loggaustaan.
Että mä oon pätevä...

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Pe 06.08.2010 0:13

Varvikello kirjoitti:Kyseinen käytäntö on maan tapa. Mukana olleet piilottajat tapaavat odottaa FTF-lokia ennen omaa loggaustaan.
Minkähän maan tapa on logata kätkö löydetyksi jos lokikirjasta ei löydy merkintää!? Tuollaiset loggaukset on kätkön tekijän aina poistettava.
Kannattaa ilmeisesti kouluttaa myös apureitaan jatkoa ajatellen!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 06.08.2010 0:38

Itse en kirjaa kätköä löydetyksi, jos olen ollut mukana piilottamassa, kuten ei moni muukaan. Ihmetyttää kyllä, mikä idea moisessa touhussa on. Eventtikätköt ovat sitten asia erikseen; niiden kohdalla on muodostunut tavaksi sallia löytöloggaukset myös piilottamassa mukana olleilta.

Mutta tuskinpa ketjun aloittajan mainitsemien henkilöiden loggaukset ketään haittaavat?

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 06.08.2010 0:47

GeoScoutJAE kirjoitti:
Varvikello kirjoitti:Kyseinen käytäntö on maan tapa. Mukana olleet piilottajat tapaavat odottaa FTF-lokia ennen omaa loggaustaan.
Minkähän maan tapa on logata kätkö löydetyksi jos lokikirjasta ei löydy merkintää!? Tuollaiset loggaukset on kätkön tekijän aina poistettava.
Kannattaa ilmeisesti kouluttaa myös apureitaan jatkoa ajatellen!
Ainakin Suomen tapa; tosin tässä voi olla alue- ja kätköilijäkohtaisia eroavaisuuksia ja eiköhän tästäkin saada taas laaja keskustelu mikä päätyy siihen että ketju siirtyy sotiin ja moni vetää herneen nenään ;)

Tietysti homman voisi hoitaa siten että piilottamassa mukana ollut esimerkiksi samalla kirjoittaa jo nimen lokikirjaan tai käy sen myöhemmin sinne kirjoittamassa; purkin paikkahan on tiedossa jne. Perusteena tälle tavalle on se että tällöin kätkön saa pois löytämättömien listalta koska geocaching.com ei tunne sitä vaihtoehtoa että kätköllä olisi useampi omistaja.

Itse olen tosiaan logannut löydetyksi esim. taarun purkkeja joita olemme olleet yhdessä piilottamassa, tosin luonnollisesti FTF:ien jälkeen ja merkinnällä "mukana piilottamassa". Tämä varmasti on joidenkin mielestä suurin synti mitä kätköilijä voi tehdä mutta kuten aina on todettu "itseään siinä huijaa" ja minulle ei todellakaan ole merkitystä onko löytöjä nykyinen 1666 vai sitten ehkä jotain 1660:n luokkaa.

Mutta olkaa hyvät, haukkukaa minut vapaasti (tosin eipä sitä erikseen tarvitse täällä ikinä mainita, pääasiahan keskustelussa on saada aikaan eripuraa ja pahaa mieltä).
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 06.08.2010 1:28

Hmmm... en minä nyt oikein ymmärrä, että mitä haittaa siitä kenellekään on, jos piilotuksessa mukana ollut loggaa kätkön löydetyksi? Kuvittelisin, että haittaa olisi silloin, jos kyseiset henkilöt olisivat parkissa kätkön vieressä odotellen kännyhälyä ja sitten singahtaisivat purkille ottaen FTF:n :lol: .

Pitäisikö se kätkö sitten jättää kokonaan loggaamatta? Vai käydä myöhemmin kirjoittamassa sinne nimimerkkinsä, jotta olisi "oikeaoppinen" löytö? Mielestäni kätkön tekijä saa ihan vapaasti itse päättää, kuka sen löytöloggauksen saa kirjoittaa. Miksi etsiä enää uudelleen sellaista, jonka on jo löytänyt, muttei kohteliaisuussyistä viitsinyt nimeään sinne FTF:n kohdalle kirjoittaa?

Mielestäni on paljon reilumpaa tehdä se juuri noin eikä raapustaa nimimerkkiään sinne FTF:n kohdalle.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 06.08.2010 1:32

Niinpä. Keneltä ne ylimääräiset loggaukset ovat pois? Itseään vaan huijaa, kun on "löytänyt" purkin piilottajan kädestä. Itse ainakin edustan tätä linjaa, missä paperissa oleva nimi on loggaus ja nettiloggaus on vain siksi, että muutkin sen näkee kuin vain kätköllä kävijät. No onko siinä sitten järkeä, että kätköä piilottamassa ollut henkilö tulee vaikka 10 min päästä paikalle ja "etsii" kätkön. Tai odottaa kotona, että FTF on merkattu ja sitten "etsii" kätkön. Vai pitääkö se tehdä vuoden päästä? Toisaalta se nimi sinne logipaperiin pitäisi jotenkin saada, jos loggaus on jo netissäkin...

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 06.08.2010 8:46

Hyvät hyssykät... Mukana olevat kirjoittavat nimensä lokikirjaan jo piilottaessaan kätköä merkinnällä että ovat olleet sitä perustamassa. Löytöloggaus on ihan ok, jotta kätkö häviää etsittävien joukosta. Nettiin voi sitten vielä mainita että kätkö löytyi sitä asennettaessa.

verkko
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 23.11.2007 22:51

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja verkko » Pe 06.08.2010 9:51

Otsikon perusteella luulin ensin, että tässä puhutaan aiheettomista lokkauksista ...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 06.08.2010 11:41

arisoft kirjoitti:Löytöloggaus on ihan ok, jotta kätkö häviää etsittävien joukosta.
Sitä varten on olemassa ominaisuus nimeltä "ignore" ja suomalaisella puolella "piilota". Itse en tosin kyseisiä ominaisuuksia käytä, pystyn kyllä katselemaan kartalla kolmeakymmentä ylimääräistä purkkia.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 06.08.2010 14:13

Pikkuisen sivuraiteelle mennään, mutta kun täällä on niin hyvin perusteltuja mielipiteitä ja usein mennään jopa metafysiikan puolelle, niin mitäs sanotte tästä:

Olen aikoinani tehnyt kätkön, jota en pysty enää huoltamaan. Annan kätkön adoptioon.

Nyt kätkö näkyy kartallani löytämättömänä, vaikka olen sen alun perin itse tehnyt. Saanko logata sen löydetyksi?


(olen tehnyt omat johtopäätökseni ja toiminut niiden mukaan, mutta kiinnostaa tietää mitä geostapo ja muut tästä tuumaavat)
Onko muuten nimesi jo täällä?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 06.08.2010 15:23

Haaskalintu kirjoitti:Pikkuisen sivuraiteelle mennään, mutta kun täällä on niin hyvin perusteltuja mielipiteitä ja usein mennään jopa metafysiikan puolelle, niin mitäs sanotte tästä:

Olen aikoinani tehnyt kätkön, jota en pysty enää huoltamaan. Annan kätkön adoptioon.

Nyt kätkö näkyy kartallani löytämättömänä, vaikka olen sen alun perin itse tehnyt. Saanko logata sen löydetyksi?


(olen tehnyt omat johtopäätökseni ja toiminut niiden mukaan, mutta kiinnostaa tietää mitä geostapo ja muut tästä tuumaavat)
Et, mutta jos adoptoija on lokannut sen ennen adoptiota, se saa pitää lokkauksen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 06.08.2010 15:38

11 hengen kätköilevä kaveriporukka. Jokainen tekee 10 kätköä , jolloin jokainen saa 100 foundia löytämättä yhtään. 8)
Näppärää , silloin kun kätköilee vain foundimäärien takia , eikä elämyksien.
Ja jos on oikein rohkea , niin lokkaa vielä omatkin kätköt löydetyiksi. :twisted:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 06.08.2010 16:06

jule100 kirjoitti: Ja jos on oikein rohkea , niin lokkaa vielä omatkin kätköt löydetyiksi. :twisted:
173 kertaa!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja makeou » Pe 06.08.2010 16:12

Mä en nyt suoraan sanottuna näe, että mikä tässä on edes ongelmana. Silloin siitä voi tulla ongelma, jos aletaan kisaamaan löytöjen määrässä keskenään. Mut noin pääsääntöisestihän me kai "kisataan" omaa itseä vastaan eikä mitään muuta. Toki tuollainen hämmentää aika tavalla, jos lokivihkossa ei nimimerkkejä näy, mutta lokkauksia nettiin ilmaantuu. Miksi piilottajan mukana olleet eivät ole kirjanneet fba-löytöä tai tosiaan pari riviä ftf:n alapuolelle omaa nimimerkkiään? Voisi olla myös kohtuullisen reilua netti-lokkauksessaan mainita, ettei kyse ole varsinaisesti löydöstä vaan piilottajan mukana olemisesta. Silloin hämmennys ei ole niin suuri, jos asiaa alkaa tonkimaan.
Outi

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja TJAI » Pe 06.08.2010 16:17

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Olen aikoinani tehnyt kätkön, jota en pysty enää huoltamaan. Annan kätkön adoptioon.

Nyt kätkö näkyy kartallani löytämättömänä, vaikka olen sen alun perin itse tehnyt. Saanko logata sen löydetyksi?

(olen tehnyt omat johtopäätökseni ja toiminut niiden mukaan, mutta kiinnostaa tietää mitä geostapo ja muut tästä tuumaavat)
Niin olen minäkin johtopäätökset tehnyt ja myös toiminut niiden mukaan, mutta mielestäni tässä ei ole kahta kysymystäkään saako k.o. purkin merkata löydetyksi adoption jälkeen. Kaikki purkit joiden lokikirjassa on nimmarisi ja jotka eivät ole sinun (adoptioon annettu purkki ei ole sinun) voi merkata löydetyksi. Ainoa asia, jolla on merkitystä on nimmari lokikirjassa! Moraalisesti arveluttavaksi homma menee siinä vaiheessa jos kätköjä ruvetaan adoptoituttamaan siinä mielessä että saadaan löytöjä tilille. Kuitenkin siinäkin tapauksessa, ainoa, joka merkitsee on nimmari lokissa.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 06.08.2010 17:56

TJAI kirjoitti:
Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Olen aikoinani tehnyt kätkön, jota en pysty enää huoltamaan. Annan kätkön adoptioon.

Nyt kätkö näkyy kartallani löytämättömänä, vaikka olen sen alun perin itse tehnyt. Saanko logata sen löydetyksi?

(olen tehnyt omat johtopäätökseni ja toiminut niiden mukaan, mutta kiinnostaa tietää mitä geostapo ja muut tästä tuumaavat)
Kaikki purkit joiden lokikirjassa on nimmarisi ja jotka eivät ole sinun (adoptioon annettu purkki ei ole sinun) voi merkata löydetyksi. Ainoa asia, jolla on merkitystä on nimmari lokikirjassa!
Pitkälti tuon mukaan olen mennyt, eli olen logannut löydetyksi pari adoptioon antamaani purkkia.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Kompassi2009
Viestit: 49
Liittynyt: To 04.06.2009 23:13

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Kompassi2009 » Pe 06.08.2010 19:13

Jokainen voi harkita itse haluaako logata sellaista kätköä, jota on ollut piilottamassa. Jos ei ole edes nähnyt purkkia (vain piilopaikan ympäristön), ei mielestäni loggaus olisi oikeutettu. Mutta jokainen tavallaan...

Jos haluaa logata adoptoimansa purkin löydetyksi, niin siitä vain. Jokainen päättäköön senkin itse, mutta mielestäni se hieman oudolta kuulostaa.
Kompassin Geokauppa - www.geokauppa.fi

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja exeli » Pe 06.08.2010 19:19

oh3mbc kirjoitti:Pitkälti tuon mukaan olen mennyt, eli olen logannut löydetyksi pari adoptioon antamaani purkkia.
Itse olen laittanut tuollaiset purnukat ignoreen, mutta pakko se on myöntää - muutaman kerran on tehnyt mieli käydä "etsimässä" kyseiset purnukat ja kirjoittaa nimi sinne lokikirjaan. Vaan tuskinpa sitä tulen tekemään.

Kukin tyylillään. :)

METTÄMULLI
Viestit: 8
Liittynyt: To 05.08.2010 22:09

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja METTÄMULLI » Pe 06.08.2010 19:19

Kun kerran maan tapana on tämä, että kätköjä, joiden tekemisessä on ollut mukana saa logata, olen varmaan tulkinnut geokätköilyn "säännöt" väärin, tai en ole ymmärtänyt niitä. Omalta osaltani tämä asia saa jäädä nyt kun sain siihen selvyyden. Tyhmä kun olin, ja menin kysymään, että voiko näin tosiaankin toimia. Suurta hämmästystä aiheutti se, että netissä oli loggauksia, joita lokikirjoissa ei ollut. Henkilökohtaisesti en halunnut tyhmällä kysymykselläni siis ketään loukata. Kiitos kaikille hyvistä vastauksista!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”