? Mysteerien tulevaisuus ?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Mielipiteesi negachekkeri-ilmiöstä?

Erittäin tervetullut lisämauste.
1
1%
Ihan jees.
8
7%
En juurikaan pidä siitä.
14
12%
En pidä siitä lainkaan.
40
35%
Mikä on negachekkeri?
52
45%
 
Ääniä yhteensä: 115

Numb
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 18.11.2008 9:39

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Numb » Su 23.01.2011 10:38

Hellstrom_Family kirjoitti:Logien perusteella tuo Numbin kieltämättä mielenkiintoinen mysteeri näyttää ratkenneen "tuuppauksilla" ja "vahvistuksilla", onko tyylipuhdas suoritus siis vielä näkemättä?!

Sinänsä hauska yksityiskohta, että kätkön nimihän suorastaan kehoittaa rukoilemaan ja ottamaan vastaan almuja...tekijä(lt)ä?! Mutta kiitos Giliad vahvistuksesta, tuo suht lähellä oleva mysteeri on "kiusannut" en-tiedä-mitä-nystyröitä, ehkä se on taas aika pistää kädet ristiin ja miettiä miten teenit muuttuu almuiksi - ja vaikeudesta ja henkilökohtaisesta ratkaisemattomuudesta huolimatta yhdyn kyllä ajatukseen, että kyseessä on laadukkaasti laadittu mysti. Realismia on tietysti se, että toisen 2+2 on toisen z^3+az+b=0...
Kommentoidaanpa tätä sen verran, että lisäsin nyt ko. mysteeriin pienen vinkin notella. Tidä sitten onko vinkki liian vaikea löytää... :lol: Kyllä olen yleensä pyydettäessä antanut pieniä vinkkejä koskien mystejäni, mutta en ennen FTF:ää.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja rtl » Su 23.01.2011 17:35

Hellstrom_Family kirjoitti:Logien perusteella tuo Numbin kieltämättä mielenkiintoinen mysteeri näyttää ratkenneen "tuuppauksilla" ja "vahvistuksilla", onko tyylipuhdas suoritus siis vielä näkemättä?!
Mainittakoon, että minä taisin jotain tuuppausta tjmv. omassa loggauksessani mainita, mutta se tuuppaus/vahvistus oli tyyliin, kysymys (ei tekijälle osoitettu): onko tämä tulkinta oikea, johon vastaus: on, jatka sitä rataa. Oikea idea oli siis, en vaan siihen heti uskonut (ja siihen oli tietyt syyt joita en viitsi tässä sen enempää levitellä). Mainostettakoon omaltakin osalta tuota mystiä, joka on mielestäni loistava. Jos jakelisin gc.com karkkeja, niin tuo olisi sellaisen saanut 100-varmasti. Ja jos äänestelisin erinäisissä äänestyksissä, niin silloin se olisi muutaman äänenkin saanut.

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pietu » Su 01.05.2011 1:19

Nyt kun viime päivinä oikein taas kannustettiin valittamaan täällä foorumilla, niin täytyy kyllä kysyä, että mitä tekemistä mysteerikätköillä, joiden kuvaus on täysin tyhjä, on geokätköilyn kanssa?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 01.05.2011 1:37

Pietu kirjoitti:Nyt kun viime päivinä oikein taas kannustettiin valittamaan täällä foorumilla, niin täytyy kyllä kysyä, että mitä tekemistä mysteerikätköillä, joiden kuvaus on täysin tyhjä, on geokätköilyn kanssa?
Täysin tyhjää kuvausta ei pysty laatimaan. Alkupisteen koordinaatit on ainakin pakollisia eikä niillä ole mitään oletusarvoa, jonka voisi jättää valitsematta, joten täysin tyhjää, jossa ei olisi mitään tekijän muokkaamaa, ei voi tehdä. Tarkastajat myös yleensä pitävät huolen siitä, että kätkön löytämiseksi on mahdollista käyttää GPS-laitetta vaikkakin joskus löytöloggauksessa on mainittu: "löytyi kun lakkasi käyttämästä gps:ää" :shock:

Tyhjä kuvaus voi olla mysteerinä helpompi kuin sellainen, jossa on paljon sisältöä. Tai sitten se voi olla hyvinkin vaikea. Itse olen muuttanut yhden "tyhjän" mysteerini kuvamysteeriksi kun siihen löytyi sopiva kuva. Kuva toimii nyt lisävihjeenä vaikka tehtävän pystyi ratkaisemaan ilman sitäkin.

Oliko mielessäsi jokin tietty mysteeri?

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pietu » Su 01.05.2011 2:14

arisoft kirjoitti:Oliko mielessäsi jokin tietty mysteeri?
http://coord.info/GC2V5Q9

Tuo nyt tulee uusimpana mieleen. Ehkä olen sitten liian tyhmä harrastamaan geokätköilyä, mutta ignore -listalle tuo meni heti julkaisun jälkeen. Eventeissä tietysti vinkkejä voisi joskus kuulla, mutta sitten taas...

Kait näilläkin mysteereillä ottajansa on, minun mielestäni nuo kuuluisivat ihan omalle saitilleen...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 01.05.2011 2:30

Pietu kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Oliko mielessäsi jokin tietty mysteeri?
Tuo nyt tulee uusimpana mieleen. Ehkä olen sitten liian tyhmä harrastamaan geokätköilyä, mutta ignore -listalle tuo meni heti julkaisun jälkeen.
Vähän tuota ajattelinkin :wink: mutta ei se yhtään enempää tekstiä vaatinut ratketakseen. Itsekin jätin sen ensin tarkemmin tutkimatta kun oli niin iso D taso. Ei tuo mysteerien tyhjyys mikään vallitseva nykytrendi kuitenkaan ole.

Voithan sinä ajatella että siinä olisi lukenut vaikka "Kätkö ei ole annetuissa koordinaateissa". Näinhän moni mysteeri alkaa kertomalla missä kätkö ei ole :lol:

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pietu » Su 01.05.2011 2:51

arisoft kirjoitti:Ei tuo mysteerien tyhjyys mikään vallitseva nykytrendi kuitenkaan ole.
No on se näköjään Vantaalla...

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Su 01.05.2011 10:32

Itselläni on yksi viiden tähden mystis, jonka tiesin jo tekovaiheessa olevan vain harvojen "herkkua". Löytäjiä on nyt viisi, joista yksikään ei ole kysellyt minulta mitään kätköön liittyvää. Silti muutamalle muulle kätköilijälle olen antanut siihen vinkkejä, myös ns. negacheckauksen muodossa.

Voisinpa lainata Paavo Väyrysen legendaarista lausahdusta ja todeta, että en ole negachecker-ilmiön puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin! :lol: Minulle on siis aika yhdentekevää, löytyykö kätköni omien vai muiden vinkkien avulla vaiko ihan löytäjän omatoimisella ponnistelulla. Siihen ajatukseen, että kyseinen ilmiö olisi jotenkin negatiivinen, sisältyy sellainen sisäänrakennettu oletus että tässä harrastuksessa on kyse kilpailusta jonka tulisi olla kaikille tasapuolista. Näin ei mielestäni ole; se on jokaisen oma asia millä keinoin purkin löytää, "rehellisesti" vai "epärehellisesti". Tästä syystä en myöskään kovin innokkaasti osallistu FTF-huntteihin (vaikka sellaisen "kunnian" omin milloin kohdalle sattuu) enkä arvostele FBA-hunttereita heidän (joidenkin mielestä karkean epärehellisistä) löytökeinoistaan.

Omilla kätköilläni on jokaisella jonkinlainen "tarkoitus", ne eivät ole vain sattumanvaraisesti maastoon roiskaistuja rasioita. Jos joku etsijä ns. oikoo ratkaisussaan ja se tarkoitus jää hänen kohdallaan toteutumatta, se on hänen oma henkilökohtainen menetyksensä - ei suinkaan minun kätkön tekijänä, eikä kenenkään muun kätköilijän joka kyseisen purkin loggaa tai sitä yrittää.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 01.05.2011 12:07

Pietu kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Ei tuo mysteerien tyhjyys mikään vallitseva nykytrendi kuitenkaan ole.
No on se näköjään Vantaalla...
Miten tyhjän lasket tyhjäksi? Minulla on tuossa työpöydällä keskeneräinen kätkö, jonka ratkaisuun tarvitsisi lukea 9 peräkkäistä merkkiä (Tällaiset koodausmysteerit tuntuvat olevan hyvin suosittuja :shock: ). Sen merkkijonon voisi kirjoittaa vaikka kätkön otsikoksi kun ei sillä kätköllä mitään hienompaa ideaa ole. Ajattelin kuitenkin, jottei kuvaus olisi ihan tyhjä, laittaa nuo merkit kuvaukseen ja kirjoittaa otsikoksi jotain selkeämpää kuin vaikeasti muistettavan koodin. Laskettaisiinko tuo merkkien vähyydestä johtuen kuitenkin tyhjäksi vai pitäisikö siihen kirjoittaa alkuun tuo legendaarinen vihje siitä, että kätkö ei ole annetuissa koordinaateissa? Tai laittaa jokin kuva sotkemaan ratkojan ajatukset solmuun? Vai olisiko parempi jättää sellainen tekemättä sillä näitä "tyhjiä" koodimysteereitä on jo tarpeeksi nimenomaan Vantaalla?

Satuinpa tuossa juuri aamulla keskustelemaan erään kollegan kanssa yleensä millaiset mysteerit ovat haluttuja. Esim. sinun tapauksessa mysteerin esillepano ilmeisesti näyttelee tärkeämpää roolia kuin sen vaikeus? Hylkäsimmehän tuon esimerkkimysteerisi tutkimisen ensikädessä aivan eri syistä. Sinä tyhjyyden vuoksi ja minä ilmoitetun vaikeustason vuoksi. Sitä en tiedä millaisin perustein muut mysteereitä tekevät, mutta itse ainakin kuvitten tekeväni sellaisia, joita itse haluaisin ratkoa. Mutta tässä tulee tehtyä sitten helposti se virhe, että arvioi ratkaisun vaikeuden täysin väärin. Esim. tämä uusin, ikävän vaikeaksi osoittautunut mysteerini, johon saan tehdä korjaussarjaa korjaussarjan perään, piti olla mysteeri, joka ei vaadi 30 vuoden ATK-opintoja. Näyttää siltä että ratkaisun löytymiseen menee silti nuo 30 vuotta :roll:

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja stebu » Su 01.05.2011 14:37

arisoft kirjoitti:
Pietu kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Ei tuo mysteerien tyhjyys mikään vallitseva nykytrendi kuitenkaan ole.
No on se näköjään Vantaalla...
clip...
Esim. tämä uusin, ikävän vaikeaksi osoittautunut mysteerini, johon saan tehdä korjaussarjaa korjaussarjan perään, piti olla mysteeri, joka ei vaadi 30 vuoden ATK-opintoja. Näyttää siltä että ratkaisun löytymiseen menee silti nuo 30 vuotta :roll:
Mutta se uusin onkin Helsingissä eikä kuulu kategoriaan "Vantaan tyhj(m)ät mystit" :lol:
-stebu

Avatar
Team Papu
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.05.2009 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Team Papu » Ti 03.05.2011 1:15

Näistä hankalista mysteereistä....joskus on tullut ystävän kanssa mietittyä, että voi kun olisi jokin tunnus (logo, tähditys tms. infoa sisältävä "varoitusmerkki") niille mysteereille, joiden ratkominen vaatii "insinöörin aivoja" :D .
Nimittäin tuntuu joskus siltä, että voidakseen ratkoa ko. mystin tarvitsisi tuntea geometriaa, sähköoppia, mekaniikkaa, leditekniikkaa, ohjelmointia, koodausta, astrofysiikkaa tai muuta ylimaallista tieteenalaa.
Tuollaisen varoitteen avulla tällainen tekniikkaa tai muuta vastaavaa "loogista tieteenalaa" täysin ymmärtämätön henkilö (kuten allekirjoittanut) voisi heti unhoittaa ratkaisemisyritykset. Toisinaan tuntuu myös siltä, että jopa suurempi osa ratkottavista mysteereistä on juuri näitä - vai tuntuuko vain, että ovat lisääntymään päin, koska itselle ne jäävät aina roikkumaan löytämättöminä?
Vaikka onhan toisaalta hienoa, että niille löytyy haastetta, jotka näitä kykenevät ratkomaan ja me muut sitten käytämme tuota ihan hyvin toimivaa konstia eli "vain ignooraamme" 8) kyseiset kätköt pois kartoiltamme.
"In those moments of great challenge, your darkest days, usually the breakthrough or blessing is right around the corner."

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 03.05.2011 1:31

Team Papu kirjoitti:Näistä hankalista mysteereistä....joskus on tullut ystävän kanssa mietittyä, että voi kun olisi jokin tunnus (logo, tähditys tms. infoa sisältävä "varoitusmerkki") niille mysteereille, joiden ratkominen vaatii "insinöörin aivoja"
Minulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Esim. kuvat, jotka mysteeriin on laitettu, vaativat aina kolmen tunnin analysoinnin vaikka ne olisivat koristeita. Olisi kiva jos tietäisi onko kuvissa ratkaisun avaimet vai ei.

Itse käytän tähdityksissä sellaista periaatetta että jos ratkaisu vaatii "spesial skills" niin se on vähintään nelonen. Ja vaikka tehtävä olisi vähän aikaa viepä mutta ei vaadi mitään erikoistaitoja mitä ei kuuluisi osata niin se voi olla sitten alle kolmen. Mutta ongelmahan onkin se, että nämä menevät ristiin rastiin tilanteiden ja tekijöiden mukaan. "Special Skills" olisi hyvä omana attribuuttina oli se taito sitten vaikka runonlausunta :wink:

Toisaalta joissain mysteereissä voi olla takana jokin opetuksellinen idea ja tarkoitus onkin oppia se "special skill" tehtävän lomassa. Näit on niin moneen junaan.

Itselleni sattui hiljattain vähän hölmö tilanne. Ratkoin yhden illan mysteeriä ja kun olin päässyt mielestäni lähes loppuun enkä ymmärtänyt saamaani tulosta niin sain selville, että mysteeriä ei voikaan ratkaista kuvauksen perusteella. Loppuratkaisun koodin avain löytyisi jostain toisesta mysteeristä. Ehkä sillekin olisi hyvä olla joku symboli että mysteeri on jatkoa jollekin toiselle.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 03.05.2011 8:12

arisoft kirjoitti: Itselleni sattui hiljattain vähän hölmö tilanne. Ratkoin yhden illan mysteeriä ja kun olin päässyt mielestäni lähes loppuun enkä ymmärtänyt saamaani tulosta niin sain selville, että mysteeriä ei voikaan ratkaista kuvauksen perusteella. Loppuratkaisun koodin avain löytyisi jostain toisesta mysteeristä. Ehkä sillekin olisi hyvä olla joku symboli että mysteeri on jatkoa jollekin toiselle.
Joissain tapauksissa tästä voinee olla apua.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 03.05.2011 9:44

arisoft kirjoitti:Itselleni sattui hiljattain vähän hölmö tilanne. Ratkoin yhden illan mysteeriä ja kun olin päässyt mielestäni lähes loppuun enkä ymmärtänyt saamaani tulosta niin sain selville, että mysteeriä ei voikaan ratkaista kuvauksen perusteella. Loppuratkaisun koodin avain löytyisi jostain toisesta mysteeristä. Ehkä sillekin olisi hyvä olla joku symboli että mysteeri on jatkoa jollekin toiselle.
Tässä asiassa kannattaa varmaankin lähestyä Groundspeakia heidän palautefooruminsa kautta. (Ilmeisesti he jopa ihan oikeasti lukevat tuota foorumia, päätellen siitä, miten geocaching.com on uudistumassa!) Attribuutti bonus-kätkölle voisi tosiaan olla ihan paikallaan -- ellei sitten tämä kätkö, jonka kohtasit, ollut luonteeltaan sellainen, että bonus-luonteen kertominen spoilaisi olennaisesti kätkön olemusta. Nämähän oli jätetty pois tuosta Tervaksen linkkaamasta ihan ansiokkaan oloisesta kirjanmerkkilistastakin.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 11.10.2011 16:04

Geomurmelit kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Jos tuota lukee kirjaimellisesti niin mysteerini, jonka ratkaisun jokainen kätköilijä tietää, sopii hyvin gategoariaan "In plain sight or can be found in a few minutes of searching." sekä mysteerin että kätkön suhteen.
Ongelmana joissakin tapauksissa on vain se, että vaikka ratkaisu itsessään on helppo, ratkaisutavan löytäminen miljoonien erilaisten vaihtoehtojen seasta on tuskastuttavaa ja vie aikaa. Monesti vaikuttaa siltä, että hienovaraiset hintit kuvauksessa ovat itsestään selviä vain tekijälle itselleen, joka ei osaa asettua täysin sokkona ratkomiseen ryhtyvän asemaan. Joskus kuvauksessa ei ole mitään sellaista, josta loogisesti voisi päätellä ratkaisutavan ja päätyä ratkaisuun. Esimerkiksi viime vuonna jostain syystä tuli koko joukko mystejä, joissa ei ole päätä eikä häntää. Murmelikohtaisesti en erityisesti pidä noista mysteereistä, joissa ratkaisutapa tulee vastaan vain sattumanvaraisesti, jos on tullakseen. Nykyään mysteereissä on niin paljon "kissoja", ettei kätköilijä voi millään olla varma mihin luottaa.
Et ehkä ole seurannut viimeaikoina mysteereitä mutta aika moniin olen juuri näiden syiden vuoksi laittanut ohjaavia attribuutteja. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu, mutta mitä enemmän tuntee ratkomistapoja sitä enemmän tietää miten väärin mysteeriä voi alkaa ratkomaan ja sitä kauemmin yksinkertaisessakin mysteerissä voi mennä aikaa.

Jotkut toimivat järkevästi siten, että katsovat ensin kuinka moni saa mysteerin ratkottua ennenkuin antaa sille aikaa. Logeja lukemalla voi saada idean siitä kannattaako siihen ryhtyä ja kuinka paljon vaivaa pitää nähdä. Kokeneet ratkojat voivat päätellä mahdollisia keinoja tuntemalla tekijän aiempaa tuotantoa.

Kopiomysteereissä on se etu tekijälle, että hän tietää ainakin omalta osaltaa miten ratkaisuun päädytään. Millä keinoin se vaikeutuu ja millä helpottuu. Kaksi kopiomysteeriä olen ainakin tehnyt. Tokihan muutkin kopioivat mysteereitä usein tietämättään joskus tarkoituksella.

D1 ratkaisuja ("In plain sight or can be found in a few minutes of searching.") tuossa mysteerissä ei ole miljoonia eikä sen ratkaisijalta vaadita muuta kuin luku ja kirjoitustaitoa ja tietysti se oivallus, joka mysteereissä on usein se pääasia.
Geomurmelit kirjoitti:Noiden mystien kävijämäärätkin ovat nykyisellään hämääviä, kun käytännössä niitä joukkoratkotaan isoilla porukoilla Google Wavessa. Nykyisin noissa aalloissa tuntuisi olevan trendinä, että muutama aktiivinen ratkoo ja suurempi joukko seuraa vierestä saaden valmiin ratkaisun puhtaana käteen. Käytännössä kuitenkin pääkaupunkiseudullekin tulleista uusista mysteistä iso osa on luonteeltaan sellaisia, ettei useimmat niitä saa yksin ratkottua. Lisäksi on tämä omituinen Vantaa-Viikki-akselille painottuva negatsekkausilmiö, jossa mysteeri käytännössä perustuu kätköntekijän pommitamiseen eri teorioilla, joista sitten lopulta se oikea löytyy ja ratkoja pääsee eteenpäin. Jotenkin olisi mukavampaa, että mysteerit pysyisivät sellaisina, että niitä voisi ratkoa itsekseenkin, omin päin ilman omistajan apua.
"Negachekkausilmiötä" en ole havainnut pitkään aikaan tarvitun tai käytetyn. Ehkä sinulla on sitten tässä asiassa erilainen kokemus. Ilmiö liittyi monivaiheisiin mysteereihin, joissa ei voinut tietää miloin on minkäkin vaiheen suorittanut. Chekkaus oli siis käytännössä ainoa keino edetä ratkaisussa. Hyvin hyvin työläs tekijälle, joten sellaisia ei ehkä edes haluta tehdä muutoin kuin vahingossa. Muunlaista opastusta toki edelleen harrastetaan tilanteen mukaan. Ehkäpä annat pari esimerkkiä vaikka viimeisen 6kk ajalta näistä "Negachekkausmysteereistä", joita ajattelit olevan. Kenties niitä on Espoossa - se on minulle melko kartoittamatonta aluetta.
Geomurmelit kirjoitti:Mitä tulee aiemminkin mainittuun käsitykseen siitä, että esimerkiksi GIMP tai vastaavat voisi tulkita perusohjelmiksi, niin esim. murmelikohtaisesti ainoat kuvankäsittelyyn soveltuvat tietokoneet ovat työkoneitani, jonne ei ilman admintunnuksia (joita minulla ei ole, vaan talon helpdeskillä) ei voi moisia asentaa. Ei sillä, että välttämättä työnantajakaan olisi tarkoittanut laitteita käytettäväksi moiseen. Murmelikohtaisella omalla miniläppärillä ei kuvankäsittelyä harrasteta, kun koneessa ei riitä tehot ja näytössä koko. No, voinhan toki koodata itse oman softan vaikka erottelemaan jostain kuvasta ties mitä, mutta eipä moiseen riitä intoa tai edes aikaa.
Itsekin jätän ratkomatta mysteerit, joissa selvästi huomaan oman vajavaisuuteni ja mahdollisuuteni ratkaista olevan riittämätön. Oman graafiset mysteerini olenkin luokitellut D4 tasolle merkiksi siitä että ne vaativat jotain erityistä taitoa esim. kuvankäsittelyn taitoa. Hankalahan sitä on ilman ohjelmaa edes harjoitella.

Miniläppäri kyllä riittää useimpiin kuvamysteereihin. Esim. molemmat "Nykytaiteet" mahtuvat hyvin miniläppärinkin näytölle. Eipä ainakaan se tyhjä ruutu paljoa tilaa vaadi :-)

Mitä olen painanut mieleeni tilastoja niin näyttäisi siltä että suosituimpia mysteereitä ovat olleet ne, jotka on D-tasoltaan laitettu vaikeammiksi kuin ovat. Sen sijaan jos D-taso on ollut alhaisempi kuin ratkojan mielestä sen pitäisi olla, se ei ole ollut niin suosittu. Ehkä tässä on se takana, että "vaikean" mysteerin ratkaiseminen "helposti" antaa ratkojalle isomman onnistumisen tunteen kuin päinvastoin - kai se oikeastikin on niin :shock:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 11.10.2011 20:24

arisoft kirjoitti:"Negachekkausilmiötä" en ole havainnut pitkään aikaan tarvitun tai käytetyn. Ehkä sinulla on sitten tässä asiassa erilainen kokemus. Ilmiö liittyi monivaiheisiin mysteereihin, joissa ei voinut tietää miloin on minkäkin vaiheen suorittanut. Chekkaus oli siis käytännössä ainoa keino edetä ratkaisussa.
Käsittääkseni nämä negatsekkausmysteerit ovat edelleen olemassa ja aktiivisia, joskaan en ole tullut tarkistaneeksi ignorelistalta päivän statusta, olisivatko jo arkistoon päätyneet. Elleivät nämä ole arkistoon päätyneet, ovat ne edelleen niiden päänsärkynä, jotka jostain syystä ovat päättäneet hakata päätään seinään, ei se ole julkaisuajankohdasta kiinni.

Mistähän muuten mysteeriä ratkovan pitäisi tietää, että juuri kyseinen mysteeri on sellainen, ettei siinä voi käytännössä ratkaisuun edes päätyä ilman tekijän kanssa käytyä negatsekkauskierrosta?

No, kukin taaplaa tyylillään ja sinulla on tapasi tehdä mysteereitä. Asiakaskuntasi sitten päättää, onko niille tilausta vai löytyykö jostain muualta kilpailevia tuotteita ja äänestää sitten niin halutessaan jaloillaan. Kuten toisaalla jo totesin aiemmin, itse käytän mieluummin ne nykyisellään vähäiset kätköilyyn käytettävissä olevat hetket mieluummin purkkien etsimiseen kuin päätä seinään hakaten. Onneksi tuolla aiemmin ratkottujen mystien listallakin on vielä suunnilleen sata mystiä odottamassa purkin etsimistä, tiedä vaikka vielä saisi tuon viidensadan löydetyn mystin rajapyykin kuitenkin rikki ennen kuin nuo kysymysmerkit aivan liian mahdottomiksi muuttuvat.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 11.10.2011 20:41

Geomurmelit kirjoitti:Mistähän muuten mysteeriä ratkovan pitäisi tietää, että juuri kyseinen mysteeri on sellainen, ettei siinä voi käytännössä ratkaisuun edes päätyä ilman tekijän kanssa käytyä negatsekkauskierrosta?
Ainakin sen voi päätellä siitä ettei saa ratkaisua aikaan. Ehkä se on paras indikaattori.
Geomurmelit kirjoitti:No, kukin taaplaa tyylillään ja sinulla on tapasi tehdä mysteereitä.
Mikähän se tapa sitten on? Voitko luetella kolme mysteeriäni, joissa on jokin tietty havaittava tapa? Olisin kiitollinen asian osoittamisesta koska juuri sitä olen pyrkinyt välttämään ja itse ei helposti näe edes sitä minkä haluaisi nähdä.
Geomurmelit kirjoitti:Asiakaskuntasi sitten päättää, onko niille tilausta vai löytyykö jostain muualta kilpailevia tuotteita ja äänestää sitten niin halutessaan jaloillaan.
Tähän olenkin pyrkinyt. En yritä tehdä mysteereitä joista X tykkää vaan jollaisista itse tykkäisin. Ehkä joistakin en kyllä tykkäisi - liian vaikeita.
Geomurmelit kirjoitti:Kuten toisaalla jo totesin aiemmin, itse käytän mieluummin ne nykyisellään vähäiset kätköilyyn käytettävissä olevat hetket mieluummin purkkien etsimiseen kuin päätä seinään hakaten. Onneksi tuolla aiemmin ratkottujen mystien listallakin on vielä suunnilleen sata mystiä odottamassa purkin etsimistä, tiedä vaikka vielä saisi tuon viidensadan löydetyn mystin rajapyykin kuitenkin rikki ennen kuin nuo kysymysmerkit aivan liian mahdottomiksi muuttuvat.
Onhan niissä vaihtelua. Kannattaisiko kumminkin myös etsiä niitä purkkeja että tekijät saisivat sitä palautetta asiakkailtaan ja tekisivät sitten lisää. Esim. tämä http://coord.info/GC2NFYV on jäänyt sinulta löytämättä. Tekijä ihmettelee aiheellisesti kun ketään ei enää kiinnosta? Onko jäänyt varastoon ja "asiakaspalaute" antamatta? Itse laitan noten jos purkki on kaukana. Luulen että niitä arvostetaan myös.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 11.10.2011 20:55

arisoft kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:Mistähän muuten mysteeriä ratkovan pitäisi tietää, että juuri kyseinen mysteeri on sellainen, ettei siinä voi käytännössä ratkaisuun edes päätyä ilman tekijän kanssa käytyä negatsekkauskierrosta?
Ainakin sen voi päätellä siitä ettei saa ratkaisua aikaan. Ehkä se on paras indikaattori.
Siinä tapauksessa on äärimmäisen huono indikaattori. Ja missähän vaiheessa pitäisi huomata, ettei saa ratkaisua aikaiseksi? Käytettyään ratkaisuyrityksiin aikaa 1 tuntia, 10 tuntia, 50 tuntia vai vasta 100 tunnin jälkeen? Kokeiltuaan ensin 100, 1000 vai jopa 10000 erilaista lähestymistapaa? Tuo ei kuullosta mysteeriltä, vaan lähinnä muiden kiusaamiselta.
arisoft kirjoitti:Kannattaisiko kumminkin myös etsiä niitä purkkeja että tekijät saisivat sitä palautetta asiakkailtaan ja tekisivät sitten lisää. Esim. tämä http://coord.info/GC2NFYV on jäänyt sinulta löytämättä.
Mainitsemaasi mysteeriä en ole ratkonut, mutta kyllä se varmaankin työn alle jossain välissä tulee. Ja mitä muihin aiemmin ratkomiini tulee, kyllä niitä tulee etsittyä sitä mukaa kun vastaan tulee, ei vaan aivan joka päivä ole asiaa esim. Lappeenrantaan, Joensuuhun, Kuopioon, Tampereelle tai edes Turkuunkaan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 11.10.2011 21:03

Geomurmelit kirjoitti:
arisoft kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:Mistähän muuten mysteeriä ratkovan pitäisi tietää, että juuri kyseinen mysteeri on sellainen, ettei siinä voi käytännössä ratkaisuun edes päätyä ilman tekijän kanssa käytyä negatsekkauskierrosta?
Ainakin sen voi päätellä siitä ettei saa ratkaisua aikaan. Ehkä se on paras indikaattori.
Siinä tapauksessa on äärimmäisen huono indikaattori. Ja missähän vaiheessa pitäisi huomata, ettei saa ratkaisua aikaiseksi? Käytettyään ratkaisuyrityksiin aikaa 1 tuntia, 10 tuntia, 50 tuntia vai vasta 100 tunnin jälkeen? Kokeiltuaan ensin 100, 1000 vai jopa 10000 erilaista lähestymistapaa? Tuo ei kuullosta mysteeriltä, vaan lähinnä muiden kiusaamiselta.
Tämä on sitten ratkaisematon mielipidekysymys mutta kyllä itse tunnistan milloin olen jäänyt jumiin. Joskus auttaa tauko mutta useimmiten ei. Tänään kiusasin kahta mysteerin tekijää kysymyksilläni kun asia ei edistynyt. Syykin löytyi ainakin siihen toiseen. Sanotaan näin että siinä vaiheessa kun yrität samaa keinoa mysteeriin jo kolmatta kertaa, silloin olet melko varmasti yrittänyt riittävästi :roll: .
Geomurmelit kirjoitti:Mainitsemaasi mysteeriä en ole ratkonut, mutta kyllä se varmaankin työn alle jossain välissä tulee. Ja mitä muihin aiemmin ratkomiini tulee, kyllä niitä tulee etsittyä sitä mukaa kun vastaan tulee, ei vaan aivan joka päivä ole asiaa esim. Lappeenrantaan, Joensuuhun, Kuopioon, Tampereelle tai edes Turkuunkaan.
Olethan laittanut noten varsinkin niihin, joista pidit?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 11.10.2011 21:13

arisoft kirjoitti:Olethan laittanut noten varsinkin niihin, joista pidit?
En tietenkään eikä ole tarkoitus jatkossakaan laittaa. Palaute tulee siinä vaiheessa kun jos ja kun saan purkin kaivettua esiin, mysteerihän on vain osa kokonaisuutta, johon kuuluvat mm. kätköpaikka ja kätkö itsessään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”