Miten löysit geokätköilyn?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Tuu-tikki
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 03.01.2007 8:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Tuu-tikki » Ma 05.11.2007 20:00

Varvikellon ensimmäinen uhri ilmoittautuu. :) Suunnistajaperheeseen syntyneenä olin jo altistunut etsimisvietille, ja kätköilyhän kolahti samantien. Kymmenennen yhdessä löydetyn kätkön jälkeen oli pakko ottaa oma tunnus marraskuussa 2004. Ilosanomaa on minunkin tullut levitettyä, aktiivisia kätköilijöitä ei jäljiltäni taida tosin montaa olla, mutta sitäkin enemmän harrastusta kokeilleita.

Avatar
Zamdee
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Zamdee » Ti 06.11.2007 13:13

GC.comiin tupsahdin surffailessa aivan vahingossa huhtikuussa 2006. Tyypilliseen tapaani rekisteröin nimimerkin saman tien :?

Homma kuitenkin unohtui muutamaksi kuukaudeksi. En muista, mistä uusi kipinä taasen lähti, mutta heinäkuussa 2006 haettiin vaimon kanssa ensimmäinen kätkö suunnilleen sadan metrin päästä kotiovesta. Vajaa 60 kätköä kerittiin hakemaan karttapaikan avustuksella ennen GPSr:n hommaamista marraskuussa 2006.

Viimeisen parin kuukauden aikana kätköilyyn on irronnut vähän huonosti aikaa, mutta tuskin tätä ikinä kokonaan tulee lopetettua :D

Stadt
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 14.11.2007 18:14
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja Stadt » Ke 14.11.2007 18:19

Kätköilyn löysimme, kun näimme 2007 keväällä Kirppis-ohjelman, jossa haastateltiin sikajackia ja juteltiin geokätköilystä. Myöhemmin surffasimme nettiin tutkimaan lisää. Ihastuimme harrastukseen heti. GPS:sää ei meillä vielä silloin ollut, mutta löysimme helposti lukuisia kätköjä ilman sitäkin.
TeamStadt

Timbba
Viestit: 12
Liittynyt: To 18.01.2007 17:23
Paikkakunta: Tyrwää

Viesti Kirjoittaja Timbba » Pe 16.11.2007 8:55

Keväällä 2004 hain newseistä tietoa gps:stä ja sattui geokätkentä -aiheinen topicci silmiin ja siitä se sitten kaikki lähti. Heti rekisteröinti GC:n sivuille ja lähin kätkö hakuun. Ensimmäinen löytö oli pirunvuori ilman gps:ää mutta pakkohan se oli oma laite sen jälkeen hankkia. Voitte varmaan arvata kavereiden reaktiot kun kerroin tästä mahtavasta uudesta harrastuksestani :lol:

Enää kätköilen harvakseltaan kun on kaikkea muutakin ohjelmaa riittävästi, mutta kun sopiva kätkö sopivan läheltä tai sopivasti matkan varrelta löytyy niin pakkohan se on hakea.

Avatar
tahvoilijat
Viestit: 6
Liittynyt: La 24.02.2007 21:53
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja tahvoilijat » Pe 16.11.2007 19:06

Vajaa vuosi sitten Tiiraajat tulivat käymään ja kertoivat uudesta harrastuksesta. Ja kuukauden päästä olimme jo koukussa harrastukseen :D

mumma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 16.11.2007 23:41

Viesti Kirjoittaja mumma » La 17.11.2007 0:15

No. Olisiko se nyt ollut tammikuuta 2005 kun poikani Tepi ja hänen silloinen tyttöystävänsä, nykyinen vaimonsa Hinttu, olivat vielä joululomalla Sibeliuksen syntymäkaupungissa ja kertoivat, että nyt on tällainen kiehtova uusi harrastus olemassa. Että tämä nyt kiehtoo mielikuvitusta kovastikin ja olisinko kiinnostunut lähtemään etsimään kätköä Aulangolta. No, poikanihan tiesi, mistä narusta vetää. Tiesi siis, että tähden varmasti, kun puhutaan mielikuvituksesta ja sen semmoieseta. Pekka R:n kätkohän se oli.Konttasin lumihangessa rinnettä ylös ja ajattelin, että tämähän on mun juttu. Sitten juoksentelin monilla kätköillä nuoren pariskunnan perässä aina kun he täälläpäin kävivät. Syksyllä sitten oli lähdettävä synttäreitä pakoon Budabestiin ja siellähän sitten paketista löytyi gepsi ja pari kätkösivua. Ajattelin, että olenko minäkin nyt ihan oikea kätköilijä. Ensimmäinen lapsenlapseni oli syntynyt joulukuussa 2003. Yritin epätoivoisesti olla hienostunut ja nimittää itseäni mummiksi, mutta koko ajan oli päässäni ajatus: "Olet teeskentelijä. Yrität olla parempi kuin oletkaan. Olet mumma kuten kaikki pohjalaiset mummat sinua ennen." Tämä ristiriita jylläsi päässäni juuri kun piti ottaa nimimerkki ja sitten vain näin, että kirjoitin mumma enkä oikein tiennyt, mistä se tuli.
Nyt olen jo tavannut Pekka R:n ja ohittanut löydetyissä kätköissä Tepin, joten kaikki myytit murtuvat. No, en kyllä yllä näiden täkäläisten kätkösuuruuksien mysteri kätkötasolle, joten rajansa kaikella ja näin on varmaan hyvä. Olen kuitenkin saanut paapan (mieheni) innostumaan kätköilystä ja kertonut siitä vaihtelevalla menstyksellä monille muillekin.
mumma

juhah
Viestit: 2
Liittynyt: Su 18.11.2007 20:46
Paikkakunta: Puuppola

Moits

Viesti Kirjoittaja juhah » Su 18.11.2007 20:54

Moi vaan kaikille.
Geokätköily perheessä on aika nuori harrastus, n. 6 tuntia :)

Eli työkaveri kertoili hurahtaneensa tähän harrastukseen ja itse kaivelin netistä joutoaikana tähän liittyviä sivuja. Sitten kerroin tyttärelle (8v) että saattaisi olla kiva lähteä aarteen etsintään. No ei muuta kuin rekisteröitymään gc.comiin ja koordinaatit gepsiin. Sitten vain baanalle ja löydettiinkin lähialueelta kaksi hienoa kätköä jotka bongattiin.

Löysin muuten gc.comista tuttujakin, ainakin jupilli on kaveri jonka kanssa olen perhokalastuksen merkeissä tutustunut vuosia sitten.

Saas nähdä kuinka homma etenee, riittääkö aika ja uppoutuuko tähän niin kuin monet ovat jo tehneet. Aika pitkä matka noille satasille on vielä.

Ensi vuonna perheen kanssa kätköillään sitten vähän muualla, joten jos harrastus kantaa niin laitan raporttia sitten ihka uudesta ympäristöstä ja pääsee vertailemaan suomalaisten tasoa muun maalaisiin kätköilijöihin.
-juha-

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Moits

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 18.11.2007 22:44

Heips !!!
juhah kirjoitti: Löysin muuten gc.comista tuttujakin, ainakin jupilli on kaveri jonka kanssa olen perhokalastuksen merkeissä tutustunut vuosia sitten.
Olisikohan odotettavissa lisää kätköjä joissa vähintään kahluuhousut on tarpeen ??

Monta koskea on vielä purkittamatta ja monilta jäävät siten upeat paikat kokematta kun eivät osaa paikalle ilman kätkösivun koordinaatteja.

Onpa erinomaista että saadaan jo etukäteen upeita kokemuksia omistavia harrastajia mukaan. Kaikki perhokalastajat lienevät semmoisia, luulisin !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

Justus2000
Viestit: 4
Liittynyt: To 08.02.2007 19:37
Paikkakunta: Janakkala Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Justus2000 » Ma 19.11.2007 19:15

Olin Justus pojan kanssa syysretkellä metsässä kotimme lähellä olevalla Paimenkivellä. No, eikös poika pongannut siellä kivenkolossa olevan geokätkön ja kysyi 'et mikä tää on'? No minä purkkia avaamaan ja sanoin 'ahaa täähän on geokätkö'.
(Olin lukennut harrastuksesta Hesarin Nyt liitteestä ja silloin siin oli joku tyyppi muistaakseni Suomenlinnassa kätköilemässä ihan satavarma en ole kun ei tullut säästettyä lehteä mutta jo silloin mielenkiinto heräsi. Taisin nähdä myös telkussa jonkun jutun.)
Kysyin Jusulta(6v) haluaisko se löytää lisää 'aarteita'.
Ei tarvinnu kahta kertaa pyytää. :D
Gepsikin oli sukellus harrastuksen myötä tullut ostettua. Sitä on aikaisemmin käytetty/käytetään talvisin hylkyjen etsintään. Autolla rantaan ja jäätä pitkin hylyn yläpuolelle gepsin kanssa, sit avannon tekoon ja dyykkaan.
Koordinaatit löytää 'Hylyt.net' sivuilta.
Poika ja joskus tyttönikin on helpompi saada mukaan nykyään kätköilemään kun lupaa että on 'helppoja, ei tarvitse rämpiä kauas autolta, ISO lodju(=mahdollisesti leluja) ja ihan 'pari vaan korkeintaan 5-6' :wink: .
Vaimon mielestä koko harrastus on huuhaata. :(
Justus poika on 6v(2006). Isin kanssa ja joskus koko perheen voimin harrastetaan kätköilyä.

Avatar
Tiiraajat
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.12.2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Tiiraajat » Pe 23.11.2007 22:55

24.11. eli huomenna tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun luimme paikallisesta KMV-lehdestä PateRan ansiokkaan jutun geokätköilystä. A ei ollut ensin kovin innostunut, sillä GPS-paikantimen omistaminen vaikutti melko oleelliselta - kuinka väärä tuo luulo olikaan! Onneksi H vanhana suunnistajana sen sijaan kiinnostui heti. Ekat kätköt etsimme paljolti paikallistuntemuksen avulla ja sen jälkeen printatut kartat (Karttapaikka) ja kätkökuvaukset täyttivät yhden mapin nopeaan tahtiin. Keväällä siirryimme paperittomaan kätköilyyn eli kuvaukset ovat pdf-muodossa tietokoneella ja kartat (nykyisin Retkikartta) kuvaamme näytöltä kamerasta katsottaviksi. Multit ovat vähän työläämpiä eli jatkopisteet joudumme selvittämään kämmenmikron (aiemmin kannettava repussa mukana) + kännykän avulla Karttapaikasta. Joskus on tullut gepsiä ikävä, mutta näillä näkymin (eli kohta 600 löytöä) jatkamme entiseen malliin.
Tämä harrastus on saanut meidät täysin koukkuun; toivottavasti emme koskaan pääse irti :D :D

Avatar
KeljuPee
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 27.08.2007 10:21
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja KeljuPee » Ma 26.11.2007 14:21

Vuosi sitten en vielä ymmärtänyt koko huvituksesta yhtään mitään. Avuliaat ystäväni geopsi ja AMaija olivat kyllä lähetelleet linkkejä sähköpostissa ja saaneet minut jopa kerran tiirailemaan gc-comin sivuja. Minä vaan en ymmärtänyt niistä oikein mitään. Ne kun olivat Lontoon murteella kirjoitettuja eikä tuo kyseinen puhetyyli ole minun suurimpia intohimojani. Paikallistuntemus ja kaikki karttoihin liittyvä sen sijaan kiinnostaa aina, joten yritin selvitellä, että missäs niitä kätköjä täällä kotiseudulla sitten olisi - en saanut siihen selvyyttä yksinäni sivuilla hortoillessani. Isosiskoni, AMija, kuitenkin vakuutti niitä löytyvän useitakin.
No tulipa lumeton tammikuu ja pimeys. Geopsi saapui vieraaksemme ja alkoi lauantai-iltana käyttäyä hiukan hermistuneesti ja kulkea tuvassa rinkiä hypistellen gepsiä kourassaan. Korviimme alkoi kantautua erikoisia nimi "ekhart spesial" 8,3 km "cache-rail" 7,6km jne. Lopulta hän sylkäisi ulos ehdotuksensa: "Eiköhän lähdetä pikku ajelulle!"
Siinähän ei auttanut muu kuin pukea itselle ja koko poikajoukolle ulkotamineet niskaan ja painua pimeyteen ja hiljalleen sakenevaan lumisateeseen. "Repulline taskulamppuja, pikkurihkamaa ja kynä mukaan", kuului komento.
Siitä se lähti. Jännitystä riitti, kun Tärttämäen jäisiä kallioita kiipeilin kaksivuotias Okko-poika sylissä taskulampun valossa. Koko porukka pysyi ehjinä ja kipinä syttyi heti. Se alkoi suorastaan roihuta niin, että loppulenkillä ei enää tarvittu juurikaan lamppuja.
Kierroksen jälkeen luulin vielä innostuksen johtneen vain kaverin auttamisesta, mutta pian sain huomata ja tunnustaa vaimollenikin olevan totisesti koukun nielaissena!

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ke 19.12.2007 18:51

Tänä syksynä oli muistaakseni hesarissa juttu ja kuukauden päästä oli gepsi hankittuna :)

JoopaNZ
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.01.2008 7:20

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja JoopaNZ » Ke 02.01.2008 7:26

Työkaveri harrasti kätköilyä ja mainosti sitä minullekin vielä Suomessa asuttaessa.
Varsinaisesti innostuin aiheesta kun muutettiin Uuteen Seelantiin. Loistava tapa löytää hienoja kävelyreittejä + nähtävyyksiä joihin ei tavallisten turistikarttojen perusteella koskaan päätyisi.
Vielä kun hommassa pääsi edullisesti alkuunkin, käytetty iPaqin, Holux GPS Slim 236 ja VITO Navigator softa maksoivat yhteensä ehkä 150€

taavina
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2007 11:16

Re:

Viesti Kirjoittaja taavina » Ke 02.01.2008 10:24

Garme kirjoitti:Erään nettiyhteisön erään henkilön kysymys :
Onko täällä kukaan kokeillut geokätköilyä? Minä löysin harrastuksen eilen.

Siitä se sitten alkoi ja olen totaalisen hurahtanut asiaan :D
Minä olin tämä "eräs henkilö" :D

Joskus aikoja sitten olen lukenut harrastuksesta jostain, ehkä Kalevasta. Luultavasti olen hylännyt ajatuksen silloin koska en ole omistanut gepsiä.

Viime elokuussa aiheesta aloitettiin keskustelu postcrossing-sivuilla ja innostuin välittömästi. Ensimmäiset kätköt hain ilman gepsiä kodin lähistöltä.
Sitten sain isältä navigaattorin lainaan pariksi kuukaudeksi. Joulukuussa ostin oman garminin.
Hissuksiin harrastelen, nyt on löydettyjä 37 ja piilotettuja 5.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 02.01.2008 10:30

Vaimon kanssa luettiin Hesarista syyskuussa 2006 juttu geokätköilystä. Viikon verran etsittiin keltaisesta pörssistä gepsiä, sitten kun gepsi saatiin etsittiin viikon verran ensimmäistä geokätköä, koska gepsin asetukset oli väärät ("suomi" eikä "wgs-84"). Mutta siitä kaikki lähti. Ensimmäinen löydetty kätkö oli Laajasalo by bicycle numero 6., ja sen löysi esikoiseni Akseli, joka oli tuolloin 7v. Tuntui hienolta pitää kädessä muovipurkkia joka oli symboli maailmanlaajuiseen yhteisöön kuulumisesta. Paljon on vettä virrannut Vantaassa sen jälkeen, löytöjä tullut noin 350 ja omia kätköjä kolmisenkymmentä. Tämä harrastus on tullut meidän perheeseen jäädäkseen, ja hyvä niin!

Edit: olin lapsena harrastanut suunnistusta, mutten pitänyt sen kiireestä ja pakkotahtisuudesta. Siinä varmaan osasyy tämän harrastuksen pariin etsiytymiselle. :mrgreen:
Onko muuten nimesi jo täällä?

Anaar
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 02.01.2008 20:20

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Anaar » Ke 02.01.2008 20:33

Osti ensin ensimmäisen gepsin retkeilytarkoitusta Explorist 210,- 07 keväällä. Laitteeseen en ollu tyytyväinen ja myynnin yhteydessä ostaja mainitsi geokätköilyn ja kiinnostuin heti.Seuraavaksi ostin CSx:n ja sillä jo pärjää, olen erittäin tyytyväinen masiinaan. Aluksi oli ongelmia noissa kordinaatti asetuksissa, ensimmäistä kätköä etsiessäni Tähkäpuisto, harhailin isommalla tiellä ja korjattuani virheen löysin kätkön ja se vei mennessään. Kiva olis saada joku kätköilykaveri harrastukseen mukaan... :wink:

leena&antti
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 02.01.2008 23:05

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja leena&antti » Ke 02.01.2008 23:11

Minä löysin geokätköilyn kun yksi koulu kaverini kertoi siittä. Olin kyllä kuullut siittä mutta ajattelin:"pha!ei meidän tuppu kunnassa ole mitään geo kätköjä." Mutta kaverini näytti minulle pekkar sivuja ja olihan meidän kunnassa muutama ja vieläpä ihan kiven heiton päässä koti ovelta! No isän kanssa kävimme etsimässä eka ulvilan kirkon ja sitäkautta sitten aloimme isän kanssa tätä harrastamaan. :D

Avatar
olro
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 05.01.2007 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja olro » To 03.01.2008 21:43

Syksyllä 2005 hankin Garminin metsästysharrastusta varten, koska olin muuttanut vasta Keski-Suomeen ja maastot täällä päin olivat vielä tutkimattomat.
Gepsin valikkoja tutkiessa silmäni pysähtyivät geokätkövalikkoon. MIKÄ IHMEEN GEOKÄTKÖILY JA MITÄ AARTEITA TÄLLÄ GEPSILLÄ VOI NYT LÖYTÄÄ!!??
Olivat ensikommentit lajista.
Aikani pähkäiltyä asiaa uskalsin mennä Gepsin valikossa olevaan internet osoitteeseen tutustumaan vähän tarkemmin kätköilyyn.
Aikani seikkailtuani netissä päädyin PekkaR:n sivulle, joilla oli kerrottu lisää suomeksi kätköilystä.
Niistä oli suuri apu, joka siivitti kätköilyn ensi askeliin. Kiitokset siitä!
Ensimmäinen paikka, jonne kätköilyreissu vei oli Lullinvuoren luola. Sitä ei löytynyt ekalla kertaa,
mutta jos kätköt ovat näin hienoilla paikoilla, olen koukussa tähän lajiin.
Enkä ole vielä katunut sitä päivää kun uskalsin sukeltaa Lullivuoren luolaan uumeniin ja hurahdin lopullisesti kätköilyyn!

hellmanit
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 26.12.2006 1:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja hellmanit » Ke 09.01.2008 0:39

pietilät tartuttivat meidät salakavalasti uudenvuodenpäivänä 2006 Tammelassa. Ekana kätkönä oli GCHK29 Tower Seven -multikätkö. Ikkunoiden ja vuosilukujen onnistuneen laskemisen jälkeen minä olin aivan myyty. Muut perheenjäsenet suhtautuivat ehkä hieman vaisummin. :mrgreen:
Edelleenkin noin puolet meidän logauksista minä taidan tehdä yksin.

osku / hellmanit

Avatar
Holle02
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 24.09.2007 14:14
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Holle02 » Ke 09.01.2008 16:09

Vuonna 2004 kuulin ekan kerran radiosta geokätköilystä ja kiinnostus harrastukseen heräsi.... mutta kesti melko kauan (kesään 2007) ennenkuin laji tempaisi minut mukaansa. Mullakin sama kätkö (Kuusiston linnanrauniot) Tuutin kanssa ensimmäisenä löydettynä/etsittynä kätkönä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”