Kiipeilyvarusteet

Yleistä keskustelua kätköilystä
cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ke 02.07.2014 16:28

Näin vähän ajattelinkin homman menevän. Ihmetyttää vain moinen kahdella prusikilla sählääminen, kun voi suoraan käyttää laskulaitetta alimmaisena.
Kuva

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ke 02.07.2014 16:41

cossu2 kirjoitti:Näin vähän ajattelinkin homman menevän. Ihmetyttää vain moinen kahdella prusikilla sählääminen, kun voi suoraan käyttää laskulaitetta alimmaisena.
Se on totta, alemmaksi grigri niin pääsee alaskin samalla vaivalla. Pointtina vaan oli, että eipä sitä tarvi seitsemän kybän härveliä hankkia kun sen voi prusikilla korvata. Samalla vaivallahan ylemmän prusikin voisi vaihtaa kahvaksi? Tuo, että kasi alemman prusikin korvikkeena on mulle uusi juttu, mutta kuten todettua, tyylejä on monia, riittää kun oppii yhden hyvin.

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ke 02.07.2014 16:51

No enpä lähtis itsekkään kasin kanssa kokeilemaan, mutta tuli vain ykkösenä mieleen kun nuukailusta puhuttiin.

Semmoinen pointti vain tuli vielä mieleen, kun tässä on jotkut suu vaahdossa noista köysien ominaisuuksista puhuneet turvallisuuden kannalta yms, niin nyt onkin yhtäkkiä ok rojauttaa itsensä jonkun 4 millin narun solmun varaan :roll:
Kuva

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 02.07.2014 17:00

Köyhät köhii kun pitäisi yskiä.

Mulla ei myös ole ymmärrystä näkökulmalle - kyllä se oma viritys on varmaan ihan hyvä juttu. Jos harrastuksessa, jossa on ihan oikeasti hengenvaara koko ajan olemassa, lähdetään tekemään virityksiä muutaman kympin tai satasen takia, niin kiitos ei. Grigrin saa satasella, slingejä parilla kympillä kappale, hakoja parilla kympillä jne jne.

Onhan siinä se lohdutus omille virittelijöille, että ei sen tarvitse hajota kuin kerran.

En tuomitse virittelijöitä, mutta mulle se ei vaan sovi. On ihan kiva käydä seuraavallakin kätköllä eikä lähteä liian aikaisin autuaammille kätkömaille nuukuuden takia.
Nil volentibus arduum.

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ke 02.07.2014 20:42

Vaikka olenkin välillä joissakin asioissa hullu, niin en ole tyhmä.

Itse tehdyt vehkeet on väliaikaisia ja mikään itsetehty vehje ei ole yhteydessä laskeutumiseen, eikä varsinaisesti varmistukseenkaan.
Jos joku vehkeistä pettää, niin ylös meno tyssää, alas pääsen kyllä asiallisesti :)

Juurikin tuo jalkalenkki esimerkiksi on itsetehty ja jos se pettää, niin ylöspäin meno tyssää tosiaan, samoin jos nauha pettää jostain syystä, niin sekin vaikuttaa vain nousuun.
Grigrillä laskeudun ja varmuudenvaruiksi viellä prusiriksolmua hilaan samaa tahtia alas päin että jos grigri pettää

Mutta kyllähän noikin on asioita, joiden kanssa ei saisi leikkiä, ymmärrän kyllä ihmisten reaktiot täysin

qqmuk
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.06.2013 23:31

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja qqmuk » To 03.07.2014 11:19

Diksi kirjoitti:
Keokas kirjoitti:Kahdella prusikilla voi nousta monellakin tavalla. On nähty kyllä korkeammallekin kuin 10 metriseen puuhun.

Tarkoitus ei ole opettaa mutta itse olen kiivennyt niin, että lyhyt ylempi prusikki on kiinni valjaissa ja pitempi alempi jalkalenkkinä. Valjaissa olevan prusikin varassa voi huilata vaikka joka askeleen jälkeen :-) Tästä on useita variaatioita. Toimii melkein yhtä nopeasti kuin kahdella kahvalla nouseminen kun tekniikan omaksuu.

Kahdeksikon jätän pelkästään laskeutumiseen.
Jep! Itse oppinut tyylin, että lyhyt prusikki valjaissa, toinen saman moinen yläpuolella, josta sitten jalkalenkki slingillä. Etuna se, että helpompi siirrellä toistakin prusikkia kun on valjaiden yläpuolella eikä alapuolella. Mutta kuten todettua, eilman kaseja mennään ja kun tekniikan oppii ja kunto kestää niin yhtä näpsäkkä kun kahvoilla.
Täällähän mielenkiintoinen keskustelu on menossa. :D

Minä olen kiipeilykätköni hakenut kahdella prusiklenkillä siten, että kummastakin jalasta omat narulenkit valjaiden alta koukkaamalla köyteen kiinni. Toinen lenkki vähän pidempi, jolloin solmuja on helpompi siirrellä. Aluksi tämä oli hidasta, mutta nopeutui vähitellen. Kyllä tällä systeemillä on n. 20 metrissä tullut käytyä. Eikä tuo ainakaan paljon hitaampaa ole kuin kahvoilla. Varmistuksena korkeammalle kiivetessä kiinnitän vielä valjaat köyteen Petzl Shunt -nousuvarmistimella, joka seuraa itsestään perässä. Laskeutumisessa on käytössä ATC. Eli kyllä ilman nousukahvoja pärjää myös oikein hyvin.

Olen kyllä viimeaikoina hankkinut uusia välineitä ihan vain vaihtelun vuoksi, vaikka sopiva tekniikka on vielä vähän hakusalla. Jos vaikka toiset 100 kiipeilykätköä hakis jollain toisella systeemillä. En kyllä vieläkään usko tarvitsevani nousukahvaa. :D

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 03.07.2014 15:16

Kaikkien kanssa samaa mieltä. Minä olen lingonnut koirien pallotteluun tehdyillä ritsoilla pallon ja ohuen narun oksan yli. Ohuella narulla sitten se Petzl treesbee lenkiksi ja sitten kiipeilyköysi ohkasen narun tilalle. Nousukahvalla ja Eddyllä plus slingillä sitten olen kitkutellut ruhoni ylös. Alas yleensä eddyllä. Mutta kiinnostaisi kokemukset Petzl Croll nousuvarmistimesta. Voisi olla kätsä.

qqmuk
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.06.2013 23:31

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja qqmuk » To 03.07.2014 15:32

JPardain kirjoitti:Kaikkien kanssa samaa mieltä. Minä olen lingonnut koirien pallotteluun tehdyillä ritsoilla pallon ja ohuen narun oksan yli. Ohuella narulla sitten se Petzl treesbee lenkiksi ja sitten kiipeilyköysi ohkasen narun tilalle. Nousukahvalla ja Eddyllä plus slingillä sitten olen kitkutellut ruhoni ylös. Alas yleensä eddyllä. Mutta kiinnostaisi kokemukset Petzl Croll nousuvarmistimesta. Voisi olla kätsä.
Minulla on muuten samanlainen koirille tarkoitettu hyperdog-tennispalloritsa, jolla ammun muttereilla täytettyä tennispalloa tai itse tehtyä sorapussia. Sain siihen vielä lisää voimaa ja osumatarkkuutta, kun kiinnitin ritsaan parimetrisen koottavan varren, jolloin se toimii kuten Big Shot -ritsa. Alkuperäiset kumit vaihdoin laadukkaampiin ja kestävämpiin. Nyt saa ohuen narun helposti ja tarkasti ammuttua korkealle puuhun haluamaansa paikkaan. :D

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 03.07.2014 17:24

qqmuk kirjoitti:
JPardain kirjoitti:Kaikkien kanssa samaa mieltä. Minä olen lingonnut koirien pallotteluun tehdyillä ritsoilla pallon ja ohuen narun oksan yli. Ohuella narulla sitten se Petzl treesbee lenkiksi ja sitten kiipeilyköysi ohkasen narun tilalle. Nousukahvalla ja Eddyllä plus slingillä sitten olen kitkutellut ruhoni ylös. Alas yleensä eddyllä. Mutta kiinnostaisi kokemukset Petzl Croll nousuvarmistimesta. Voisi olla kätsä.
Minulla on muuten samanlainen koirille tarkoitettu hyperdog-tennispalloritsa, jolla ammun muttereilla täytettyä tennispalloa tai itse tehtyä sorapussia. Sain siihen vielä lisää voimaa ja osumatarkkuutta, kun kiinnitin ritsaan parimetrisen koottavan varren, jolloin se toimii kuten Big Shot -ritsa. Alkuperäiset kumit vaihdoin laadukkaampiin ja kestävämpiin. Nyt saa ohuen narun helposti ja tarkasti ammuttua korkealle puuhun haluamaansa paikkaan. :D
Hep, nyt alko kiinnostamaan. Big shot oli minusta aivan törkeän hintainen ja siksi ruuvailin tuon vaihtoehtorakkineen. Mistäs hommasit kumit tuohon koiralinkoon ?

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja zuge » To 03.07.2014 18:12

Rupesi kanssa tuommonen hyperdog-ritsa hieman kiinnostamaan ja googlella löytyikin mainio viritelmä. :)

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 03.07.2014 22:23

zuge kirjoitti:Rupesi kanssa tuommonen hyperdog-ritsa hieman kiinnostamaan ja googlella löytyikin mainio viritelmä. :)
Juuri tuommoinen on minunkin viritelmä, tosin huomattavasti laadukkaampi haspeli kelana (laatukauppa honkkarista) pitkiin väsytyksiin.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Keokas » To 03.07.2014 23:40

Big Shotin ostin Englannista firmasta nimeltä Honey Brothers. Näkyy maksavan siellä nyt £99 eli noin 120€. Olen sieltä muutakin arboristikamaa tilannut, köyden ja siihen liittyvää.

Puukiipeilyssä ylivoimaisesti suurin vaiva on ollut köyden ylös saaminen. Tämä tuli taas eilen todettua Oulussa. Sen takia olen panostanut kunnolliseen välineeseen. En ole katunut hetkeäkään investointia.

qqmuk
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.06.2013 23:31

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja qqmuk » Pe 04.07.2014 8:28

JPardain kirjoitti:
qqmuk kirjoitti:
JPardain kirjoitti:Kaikkien kanssa samaa mieltä. Minä olen lingonnut koirien pallotteluun tehdyillä ritsoilla pallon ja ohuen narun oksan yli. Ohuella narulla sitten se Petzl treesbee lenkiksi ja sitten kiipeilyköysi ohkasen narun tilalle. Nousukahvalla ja Eddyllä plus slingillä sitten olen kitkutellut ruhoni ylös. Alas yleensä eddyllä. Mutta kiinnostaisi kokemukset Petzl Croll nousuvarmistimesta. Voisi olla kätsä.
Minulla on muuten samanlainen koirille tarkoitettu hyperdog-tennispalloritsa, jolla ammun muttereilla täytettyä tennispalloa tai itse tehtyä sorapussia. Sain siihen vielä lisää voimaa ja osumatarkkuutta, kun kiinnitin ritsaan parimetrisen koottavan varren, jolloin se toimii kuten Big Shot -ritsa. Alkuperäiset kumit vaihdoin laadukkaampiin ja kestävämpiin. Nyt saa ohuen narun helposti ja tarkasti ammuttua korkealle puuhun haluamaansa paikkaan. :D
Hep, nyt alko kiinnostamaan. Big shot oli minusta aivan törkeän hintainen ja siksi ruuvailin tuon vaihtoehtorakkineen. Mistäs hommasit kumit tuohon koiralinkoon ?
Nuo kumit oli hiukkaskiihdytinlaboratoriossa tarpeettomana lojuvia pätkiä. Vanhaa Neuvostoliittolaista laatua. :) Ei tuo ritsa kyllä niin monimutkainen vekotin ole, ettei itsekin saisi räpellettyä toimivaa.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Keokas » Su 03.08.2014 21:06

On tullut etsiskeltyä jotakin tuommoista:
https://www.treestuff.com/store/catalog ... 563#detail
Eipä oikein Suomesta löydy ja ulkomaillakin mokoma pyykkikori maksaa melkoisesti.

Törmäsinpä sitten tuollaiseen:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/produ ... #/20172887
Tänään oli käytössä ja joka kerralla tuli naru nätisti ulos korista. Menee pieneen tilaan.
Tuosta suuresta kiipeilyvälinetavaratalosta löytyy myös isompi malli mutta se maksoi melkein 10€ :roll:

Taannoin hankkimani maalarintela säädettävällä jatkovarrella oli myös koekäytössä. Erittäin oivallinen ja hinnaltaan sopiva apuväline sekin!

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Su 03.08.2014 23:27

Kiipeilyvarusteiden hankinnasta: Meillä ( siis kettuneiti ja vastakkaista sukupuolta oleva kätkönnoutaja ) on kiipeilyvarusteiden hankinta edessä. Todennäköisesti vain toinen meistä kiipeää / laskeutuu, eli tarkoitus ei ole olla valjaissa yhtäaikaa. Se, kumpi roikkuu köysissä, riippuu tietysti paikasta ja fiiliksestä. Onko kellään kokemuksia, pärjääkö noilla unisex-valjailla, vai hankitaanko suosiolla kummallekin omat ( tuntuu tuhlaukselta )?

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja 1jone » Su 03.08.2014 23:52

Fuchsleinin kysymykseen vastaisin että valjaissa on olemattomat erot.
Paras valjas on se mikä sopii parhaiten.
Itselläni on useimmin päälläni naisten valjaat vaikka mies olenkin.
Miesten valjaita käytän lähinnä talvella toppavaatteiden päällä.
Toisaalta olen muutaman kerran roikkunut narussa ihan lastenkin valjaissa kokeilu mielessä.
Suurin eroavaisuus jonka olen havainnut miesten ja naisten valjaiden välillä,
on jalkalenkkien kuminauhojen pituus.
Nekin on säädettävät, joten en näe estettä senkään puolesta.
Tärkeä pointti on se että valjaat istuvat hyvin.
Itselläni on kesävaljaissa turhan kapeat pehmusteet pitkä aikaiseen narussa roikkumiseen.
Se ilmenee jalkojen puutumisena.
Käyttämäni valjaat kuitenkin ovat suunniteltu kalliokiipeilyyn, eikä suinkaan istuskeluun niissä pidempiä aikoja.
Suosittelisin valjaita joissa on leveät hyvin hengittävät toppaukset ja säädettävät reisilenkit.
Uskoisin että mukavat valjaat löytyy helposti, oli ne sitten miesten tai naisten mallia.
Kerhovaljaat on jossain topikissa mainittu, mutta niitä en suosittelisi kätköily valjaiksi lainkaan.
Miesten ja naisten valjaiden koko merkitään eri tavoin.
Sovittamalla istuvuus selviää parhaiten.

d-light
Viestit: 16
Liittynyt: To 11.04.2013 13:30

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja d-light » Ma 04.08.2014 8:55

Pelkkään kätköilyyn riittää edulliset valjaat jos ei pitempään roiku niiden varassa. esimerkiksi kerhovaljaat on ok. jos ei tarvitse matkalla olla paljonkaan valjaiden varassa. Niissä on usein yksinkertaisesti nylonnauhat vyöllä ja reisissä, mikä ei jaa painetta kovin mukavasti. Alkaa äkkiä painamaan. Toisaalta ne on halpoja, kevyitä, ja menee vauvasta aina +100kg kokoiseille pääsääntöisesti. Hieman kalliimmat valjaat on jo huomattavasti mukavammat. kätköilyyn riittää usien 1 varustelenkki vyöllä.
Mulla on kotona Perus kalliokiip. valjaat, kerhovaljaat ja eaglen rynnäkövaljaat. Nuo eaglet on raskaat ja todella epämukavat. (tehty lähinnä laskeutumiseen eikä niiden varaan tippumiseen) Kerhovaljaat otan jos tarvii vaan hetki keikkua sillan kaiteella tai joku pikanen keikka. Kunnon kiipeilyvaljaat lähes 90% käytössä ihan mukavuus syistä. Monet työvaljaat ei oiken ole käteviä kätköilyhommissa vaikka niitä edullisesti saisikin. (kiinnityspisteet on hankalissa kohdissa)

Kun sinne ylös menette niin yleensä kannattaa varata mukaan +1 sulkkari ja +1 slingi ja miks ei prussic, jos sitä käyttää. Painoa ei paljon tule lisää, mutta jos jotain pettää, on heti varalle edes jotain, millä voi tulla pois tai asemoitua turvaan.

Vähilläkin välineillä pärjää, kun osaa käyttää. mm. Nousukahva on kiva, mutta yhtä hyvin ylös tyhjän päällä pääsee köyttä singlefoot lock ja prussic:lla.

Kätköilyssä kun tuo painokaan ei aina ole ongelma, suosittelen kulutuskestäviä, yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä välineitä. Valjaat kannattaa sovittaa jos ei kerhovaljaisiin päädy. Meillä esim. Minä ja emäntä käytetään naisten M koon valjaita molemmat, vaikka koko eroa onkin jonkin verran. (Emäntä S/M ja minä L/XL)

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 04.08.2014 9:48

Pari vuotta köydessä riiputtuani olen tullut siihen tulokseen, että välineet tarpeen mukaan.

Kätköilykiipeily on pääsääntöisesti kiipeilyä/laskeutumista köyden varassa. Kalliokiipeilyvaljaat on suunniteltu olemaan mukavat ja esteettömät kalliokiipeilyssä, ei köyden ja valjaiden varassa istumiseen. Pehmustetut ja säädettävät reisilenkit ovat toki hyvät ja auttavat mukavuuteen. Kuitenkin tunnin puu- tai siltakiipeilyn jälkeen purevat pehmeätkin reisilenkit ikävästi reiteen.

Tästä syystä omalla hankintalistalla on kunnolliset puukiipeilyvaljaat. Käyttömukavuuden lisäksi arboristivaljailla on muitakin etuja puukiipeilyssä kalliokiipeilyvaljaisiin verrattuna. Mm. 'belay loop' on korvattu sivuttaisella köydellä 'bridge', johon varmistus, nousulaite, laskeutumislaite ym kiinnitetään. (belay loop = varmistuslenkki, bridge = satula ?) Tämä ominaisuus lisää mahdollisuutta sivuttaisliikkumiseen ja eri asentoihin pääsemiseen varmistuksen varassa.

Varustelenkkejä valjaisiin ja muuta tavaraa mukaan myös tarpeen mukaan. Perushelpohko puukiipeily- tai laskeutumiskätkö hoituu toki pienellä varustemäärällä mutta esim. ammoboksin asentaminen puun latvaan vaatii jo aikalailla enemmän kilkettä, alkaen työkaluista, asemoinnista ym.

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Ma 04.08.2014 12:18

Keokas kirjoitti:Varustelenkkejä valjaisiin ja muuta tavaraa mukaan myös tarpeen mukaan. Perushelpohko puukiipeily- tai laskeutumiskätkö hoituu toki pienellä varustemäärällä mutta esim. ammoboksin asentaminen puun latvaan vaatii jo aikalailla enemmän kilkettä, alkaen työkaluista, asemoinnista ym.
Välillä tuntuu ettei edes neljä varustelenkkiä riitä, kun on purkin kiinnitystyökalut sekä tietenkin kiipeilyvälineet kahvoineen mukana. Kerran on seinämälle purkkia piilottaessa ja sille ankkuria rakentaessa sekä vähän citotessa puutui toinen jalka niin pahasti että piti laskeutua alas kun ei tuntunut enään kivalle jumaroida takaisin ylös. Enkä ollut kuin joku 10 min riippunut kohteessa, joten joissain tapauksissa kaipailisin esim. Petzl:n asemointikäyttöön suunniteltuja valjaita, mutta niihin ei ihan budjetti taivu. Seuraavana toivelistalla on kuitenkin Petzl:n asap, jonka saan kakkos köyteen varmistamaan sitä päivää kun laskeutumisköysi napsahtaa :shock:

qqmuk
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.06.2013 23:31

Re: Kiipeilyvarusteet

Viesti Kirjoittaja qqmuk » Ma 04.08.2014 14:55

Itsekin ajattelin, kun ostin ensimmäiset kiipeilyvarusteet, että halvat valjaat, 25m köysi, ATC ja pari prusiklenkkiä riittäisi hyvin. Kyllähän niillä hyvin joka paikkaan pääseekin, mutta nyt kun on enemmän kiivennyt, on alkanut ajattelemaan turvallisuusasioita, sekä sitä että onkohan tilastoissa jonkinlainen prosentuaalinen osuus, jolloin sattuu jotain. Pari läheltäpiti-tilannetta on ollut, mutta voisihan näissä hommissa pahastikin käydä melko helposti. Oikeanlaiset sertifioidut välineet, köysisuojat ja backupit ovat viime aikoina olleet mielessä (tässä jalka murtuneena ollut aikaa miettiä :roll: ).

On myös tullut mietittyä kiipeilymukavuutta. Sitä että voisi viettää köysissä riippuen pidemmän aikaa vaikka maisemia ihaillen ja nautiskellen sen 10 minuutin hätäisen räpellyksen sijaan. Arboristivaljaat olisi ehkä hyvä hankinta...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”