Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 19.08.2011 8:55

Moi!

Otsikon asiaa kyselin ensimmäisen kerran vuonna 2004, sen seurauksena laitoin Giant's Wallet - kätkööni
seuraavia tavaroita: Ensimmäiselle löytäjälle kätkössä oli pala jättiläisen alkuperäisestä aarteesta, aitoa kultaa.
Muille sieltä löytyi ainakin alussa geocaching.comin foorumissa esitettyjen toiveiden mukaisesti mm:
ulkomaisia eurokolikoita, linnun pääkallo, uistin (lippa), pinssejä, pari leluhahmoa, arabialaisen maustekakun
ohje sekä iso ja kaunis kaurikotilon kuori.

Mites tänä päivänä, onko toiveet muuttuneet?
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 19.08.2011 9:45

Taitaa vaihtotavarajuttu olla vähän jo mennyt ohitse. Useimmissa kätköissä ei ole tavaran tavaraa tai sitten jos niissä on ollut tavaraa niin se on vaihtunut johonkin paperisilppuun.

Olin erittäin positiivisesti yllättynyt kun eräs kätköni, jossa ei ollut alkuun isossa pöntössä mitään vaihtotavaaa, oli tarkastaessani puolillaan teemaan hyvin liittyviä vaihtareita!

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Pe 19.08.2011 11:27

Itse en liiemmin vaihtotavaroihin kiinnitä huomiota, mutta tosiasia taitaa olla se, että lapsille ne olisivat tärkeitä. Veljen lapsia (jo varhaisteinejä) olen käyttänyt muutamilla kymmenillä purkeilla, ja aina ensin selataan se, mitä tavaraa purkista löytyy. Pitäisi siis ehkä itsekin muistaa aina jotain purkkeihin viedä ihan vaan junnujen takia.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Pe 19.08.2011 11:42

Ei nuo vaihtarit ole minua paljon kiinnostaneet . Pääasia kaiketi, että lapsille löytyisi jotain. Omaan saarikätkööni laitoin onkilaitteen ja hyttyspyyhkeitä muiden pikkutavaroiden lisäksi.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

thepauliina
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 17.08.2009 13:30

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja thepauliina » Pe 19.08.2011 12:05

Nämä "teemakätköt" vaihtotavaroineen on mun mielestä kivoimpia...siis esim. Autonvaihtopiste, missä vaihtarina vain pikkuautoja tai Pikku Petsien piilo, missä vain tuota Littlest pet shop-sälää. Muihin näyttää kertyvän pääasiassa taskun pohjille kerääntynyttä roskaa. Itseäni ei juurikaan kiinosta vaihtarit, mutta juniori osasto penkoo ne kyllä huolella :)

tmn90
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 20.06.2011 19:11

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja tmn90 » Pe 19.08.2011 20:05

MInusta parhaita ovat isot vaihtarit koska inhoan sitä pientä kinder sälää. Jotkut kätköilijät eivät tajua että vaihda tavara johonkin samanarvoiseen esineeseen. Laitoin erääseen omaan kätköön tennispallon lego renkaan ja muita isoja tavaroita mutta kun viikon päästä kävin huoltamassa purkin niin siellä oli vain kindersälää.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

tähän voisin antaa hyvän vinkin tai kaksi.

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 19.08.2011 20:27

Vaihtotavarat kyllä tahtoo tosiaan vaihtua milloin mihinkin ja aikaa myöden ehkä kadota kokonaan. Mikä sitten on hyvä vaihtotavara? hmm...

Tavaroista puheenollen sanoisin että toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Suosittelisin käyttää vaihtotavarana sellaisia esineitä joita itse haluaisit löytää tai joilla haluat jotain muuta ilahduttaa.

Itseäni ilahdutti kovin kätköstä saatu mininuotio, omasta kätköstä "lahjoitettu" pieni nosturiauto taas ilahdutti jotain pientä kätköilijää.

Ja ehkä tuo vaihtotavaraideologia on kokenut pientä inflaatiota...-siltä se tuntuu.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 19.08.2011 20:40

Mä olen sen verran old school kätköilijä että laitan omat kätköni aina täyteen mielestäni mukavia vaihtotavaroita ja georepussa kulkee vaihtotavaraa joita pudottelen tyhjiin tai vajaisiin kätköihin. Lapsille niistä on suurin ilo, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen esim. geokätköilymerkkeihin jotka nyt koristavat georeppuani. Ja kolikot olen aina poiminut mukaani ja vien ne aarrekätkööni. :wink:
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 19.08.2011 20:44

Ai niin ja PekkaR:n aikoinaan kätköihin laittamat keittiötyökalut ovat meillä edelleen käytössä!
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Pe 19.08.2011 20:57

Hei!

Meillä on ainakin alusta saakka ollut tapana, että jos otat jotain kätköstä niin laitat myös jotain saman arvoista takaisin.
Joskus jos kätkö on ollut täysin tyhjä, niin olemme tiputtaneet sinne jotain pienten kätköilijöiden / vaihtareista kiinnostuneiden iloksi.
Kaiken näköistä roskaa on kyllä tullut nähtyä, myös sitä paperisilppua, pieniä harmaita kiviä, käpyjä, .. sun muuta.

Mutta meitä on moneen lähtöön. Toisen roska on toisen aarre. :)

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja kaskas » Pe 19.08.2011 21:39

Loistava puheenaihe, otanpa kantaa lapsiperhekätköilyn kannalta.
Olen itse tämän vajaan kolmen vuoden kätköilyurani aikana etsinyt paljonkin purkkeja lasten kanssa. Etenkin alkuun niistä löytyi alle kouluikäisille vaikka mitä aarteita: pikkuautoja ja -eläimiä, avaimenperiä, oikeita pieniä leluja. Aina jätettiin vähintään yhtä hyvä, ellei jotain parempaa. Edelleenkin lapsille ovat kätköilyssä suunnattoman tärkeää ne vaihtarit, heille tämä on yhä aarteenetsintää. Aarteet vain ovat käyneet vuosien varrella järkyttävän surkeiksi. Tiettyjen kätköilijöiden uusia purkkeja menemme aina etsimään isolla onnella (esim. McGeo), koska tiedämme niistä löytyvän aina ison valikoiman hienoja aarteita. Vuoden päästä ovat nekin tyhjentyneet leluista. Tuntuu, että ihmiset ottavat purkista tavaraa kyllä, mutta eivät jätä tilalle mitään tai jättävät jotain ihan skeidaa? Vaihtareiden ideahan on juuri se, että ota mitä vain, jätä yhtä hyvä tilalle? Olen kuullut niitäkin kommentteja, ettei enää haluta laittaa omiin kätköihin vaihtareita, koska ne ryöstetään sieltä muutamassa kuukaudessa mitään tilalle jättämättä --kätköilijöiden toimesta.

Omat purkkimme olemme pyrkineet aina lataamaan pikkukätköilijöitä silmällä pitäen. Omassa repussa yleensä kulkee Captain Morganin tapaan pientä kivaa lelua, joita voisi jättää lapsille sopiviin purkkeihin. Joskus on satuttu lasten kanssa kätkölle, jossa on vaihtareita, ja sitten ei olekaan ollut laittaa tarpeeksi eikä tarpeeksi hyvää vaihtaria tilalle. Silloin yleensä annan lasten kätköstä ottaa vaihtarit, mutta vain, jos kätkö on sellaisessa paikassa, että pystyn myöhemmin tulemaan purkille uudestaan tuomaan jotain tilalle. Kun ei se aarre ole pelkästään minun lasteni ilo, sen on oltava sitä myös seuraaville lapsille. Tiedän, että minäkin voisin lasteni kanssa tässä entistä enemmän petrata, aina ei ole mennyt ihan putkeen eikä purkkiin. Mutta yritys on hyvä, on hienoa tuottaa iloa niille perässä tuleville innokkaille pikkukätköilijöille. Omatkin lapset sitä pohtivat: ottaakohan tämän lelu tyttö vai poika, millainen lapsi tykkäisi tästä?

Nykysuuntaus vain lasten vaihtareissa tuntuu olevan, että sieltä voi ottaa mitä vaan eikä ole niin tarkkaa, mitä tilalle pistää. Se on oikeasti kaikkien muiden kätkölle tulevien lasten kannalta varsin surullinen trendi. Kymmenenvuotiaani pettyi suunnattomasti, kun luopui hyvistä vaihtareistaan saadakseen kenties kuukauden päästä hakea tilalle yhtä hyviä uusia: purkilla uudelleen käydessään kaikki 7 lelua oli viety ja tilalla oli yksi kaljapullon korkki.
Oma lukunsa ovat sitten purkit, joissa on toivottu vain tietynlaisia vaihtareita. Oma Pikkumustani Atalan Halimasjärvellä huolisi vain koruja, timantteja, kultaa ja muuta blingblingiä, feikkiä tai aitoa. Täyteen koruaarteita ladattu purkki sisälsi reilun puolen vuoden päästä yhden rikkinäisen muoviukkelin ja ruostuneen mainosrintanapin. Nyt uusi Pikkumusta-purkki taas ladattu, ans katsoa kauanko menee, ennenkuin katoavat ilman vaihtoesineitä...
Tätä vanhaa vaihtarikulttuuria soisin kovasti uudelleen nostettavan ihmisten tietoisuuteen. Kirppiksiltä löytyy mainioita "säläpusseja", joista ammentaa vaihtareita. Sinne kätköreppuun mahtuu mainiosti pieni pussukka kunnon lapsivaihtareita, niiden pitäisi olla mukana yhtä ehdottomasti kuin sen gepsinkin.

Iloa ja aarteita pikkukätköilijöille!
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 19.08.2011 22:06

Hyvä puheenvuoro Kaskas, olen tismalleen samaa mieltä. Mutta kaipaan myös kätköilyn alkuaikojen "aikuisten" tavaroita, oikeasti hyödyllisiä. Kaupoissa kun katselee tarjouskoreista, niin suht helposti löytää tosi edullisia tavaroita kätköihin. Kuten jo aiemmin sanoin, meillä on esim. PekkaR:ltä saatu mansikankantojen "perkuurauta" - yksinkertainen, halpa, kätköön sopiva, mukava käyttöesine.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 19.08.2011 22:16

Ei mahdu nuo käyttötavarat nanoihin ja microihin :roll:

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja sikajack » Pe 19.08.2011 22:23

kaskas kirjoitti:Nykysuuntaus vain lasten vaihtareissa tuntuu olevan, että sieltä voi ottaa mitä vaan eikä ole niin tarkkaa, mitä tilalle pistää.
Yksi asia johon jossakin ketjussa joskus muinoin puutuin oli kulkijoiden ja vaihtarien käsittely, joita ei pitäisi sotkea keskenään. Jos jokainen kulkijan (travelbug/geocoin) jättänyt myös samalla ottaa jotakin muuta kuin kulkijan (siis edelleen travelbug/geocoin), kätkö ajan mittaan väistämättä tyhjenee vaihtareista.

Siis rakkat kätköilijäkollegat! Jos jätätte purkkiin vain kulkijan, ÄLKÄÄ ottako sieltä mitään muuta kuin kulkija mukaanne. Jos ette jätä muuta kuin kulkijan, antakaa kätkön vaihtotavaran olla ennallaan. Omiin purkkeihini en ole jaksanut enää aikoihin lisätä mitään vaihtotavaraa. Ne kun häipyvät niin nopsasti ettei perässä pysy ... ;-(
//geonovice sikajack

Avatar
piavee
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 22.06.2010 20:04
Paikkakunta: Hämeenkyrö - Ikaalinen

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja piavee » Pe 19.08.2011 23:25

Pitääpä itsekin vähän petrata tätä vaihtarikäytäntöä! Olen toki vaihtokauppoja tehnyt, ja omasta mielestäni aina ihan reiluja, mutta en ole juurikaan tullut ajatelleeksi tuota asiaa lasten kannalta. Meidän mukana kun niitä/heitä ei kätköile. Pitääpä hommata mukaan jotain sopivaa ja jättää tarpeellisiin paikkoihin, tosi usein kun purkit kumisevat tyhjyyttään tai vaihtikset ovat mitä ovat. Tästä toiseen asiaan: olisi varmasti kiva käytäntö, jos aina muistaisi kertoa loggauksessaan (virallisten kulkijoiden liikuttelun lisäksi) millaisen vaihtotavaran otti purkilta mukaansa ja mitä jätti. Näin purkin omistaja tai ainakin perheen geojunnu pystyy ehkä ilahtumaan oman purkkinsa seuraamisesta ihan virtuaalisestikin. :)

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 19.08.2011 23:33

Juuri näin, ennen vanhaan aina ilmoitettiin mitä otettiin ja mitä jätettiin. Otetaan vanha hyvä tapa takaisin käyttöön. EOEJ sucks ;-)
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja sikajack » La 20.08.2011 1:24

Captain Morgan kirjoitti:EOEJ sucks ;-)
Sorry kapu! You have allways been my hero mutta nyt on pakko olla eri mieltä. Vaihtotavaraa en ole jaksanut liikutella vuosiin mutta kulkijoita sentään joskus. Jos ihan oikeasti en ota enkä jätä mitään, on lokkaus tuo EOEJ olipa sitten kysymyksessä kulkojoiden taikka vaihtotavaran liikutteleminen. En näe tuossa käytännössäni laiskuuden lisäksi varsinaisesti mitään pahaa ...
//geonovice sikajack

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 20.08.2011 1:36

Minä kirjoitan vain siinä tapauksessa jotain vaihtareista jos niitä vaihdan. Näin näyttää toimivan suuri osa kätköilijöistä. Homma varmasti toimi paremmin silloin kun pitäjässä oli kolme kätköä ja niillä saatettiin käydä useammin kuin kerran mutta nyt näkisin että parhaiten vaihtarit toimivat jonkin teeman avulla. Lego-palikoiden vaihtolaatikko tms.

Päivän trendeihin aivan täysin osuu http://coord.info/GC2VHBN jossa ei edes odoteta vaihtareita vaan lapset saa valita mukaansa muistoesineitä. Vaikka sieltä en mitään tarvinnutkaan mukaani kätkö oli mukavasti tehty ja siitä tuli hyvälle tuulelle. Ratkaisun ansiosta kätkön teema säilyy pidempään.

Itselläni on ollut toista vuotta suunnitteilla vaihtariaiheinen purkki. Tämä keskustelu toi sen taas mieleeni ja jotain ideaakin taisin saada toteutukseen. Kiitos!

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja hapardi » La 20.08.2011 8:01

Vaihtareiden katoamisen olen huomannut myös omilla kätköilläni. Eräästäkin kätköstä hävisi liki kaikki vaihtarit ensimmäisen viikon aikana julkaisusta. Vastaavasti jokunen aika sitten kävin 'huoltamassa' erään purnukan ja siitä oli kelvannut vaihtareiden lisäksi myös kynä ja teroitin. Erityisesti teroittimien katoaminen tuntuu olevan erittäin tavallista.

Epäilen jopa, että jokunen kätkö on joutunut 'ryövätyksi' magneetin takia :lol:

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Mitä vaihtotavaroita haluaisit löytää kätköistä?

Viesti Kirjoittaja Lauja » La 20.08.2011 10:28

Täytyy sanoa, että olen ihan järkyttynyt tästä lukemastani! Ihanko totta kätköiltä häviää noita tavaroita ilman vaihtareita? Uskomatonta touhua. Minä kätköilen 7-v lapsen kanssa, mutta koska ei aluksi muistettu koskaan ottaa mitään vaihtaria mukaan, ei myöskään olla otettu mitään purkeista. Eilen meillä oli vaihtareita mukana ja lapsi löysi myös kätköstä mukavan tarran jonka halusi ja niin vaihdettiin tarra tavaraan. Lapsesta se oli mukavaa, mutta hän ei pidä aarteen saamista mitenkään välttämättömänä, koska hän on vaan niin innokas etsimään ja löytämään. Mutta aiomme hankkia sitten enemmänkin jotain tavaraa, jotta voimme joskus jonnekin kätköön laittaa, vaikkei mitään vaihdettaisikaan.

Mikä on kanta siihen, että voisiko aarteeksi laittaa jonkun käytetyn lelun? Meillä on suunnaton laatikollinen pikkuautoja ja niiden leikkiaika alkaa olla ohi. Ei tietenkään mitään romua, mutta kuitenkin käytetty? Käykö tämä vai onko tavaran oltava uutta?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”