Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Geo Teo
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 29.11.2011 18:25

Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Geo Teo » La 21.01.2012 16:28

Hei!
Useimmilla kätköillä olette varmaan törmäänneet sellaiseen tilanteesen, että "Ei tuota kätköä tuolta mitenkään saa" ja olette päätyneet siihen tilanteeseen, että olette ostaneet/tehneet jonkinlaisen apuvälineen. Onko kellään kokemusta, että mistä noita saisi. Joku 1/2 m tai 1 metristä johonkin 3m-4metriin kokoista teleskooppivapaa. Ja sitten siihen joku magneetti tai koura, jolla kätkön saisi poimittua. Myös on niitä ahtaita paikkoja, johon olisi hyvä saada joku pienempi väline.

Kiitos!

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja artomak » La 21.01.2012 16:58

Vaikkapa tuolta

http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/onkivavat/c/12240/

Onkivavan pää tuppaa olemaan kovin ohutta ja taipusaa tavaraa, joten se kannattanee poistaa kun modaa kätköilykäyttöön.
aina jotain hukassa

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 21.01.2012 17:52

Mulla on isännän (entinen :twisted: ) 8 metrinen vapa, jonka se oli ostanut Hong Kong- tavaratalosta maksimissaan 15 eurolla... "Lainasin" sen itselleni kätköilykäyttöön... Poistin sen kaikkein ohuimman pätkän. Sitten kiinnitin paksusta rautalangasta (olisikohan 2mm tai 3mm) lenkin jesarilla siihen seuraavan pätkän päähän. Rautalankalenkkiin taivutin vielä sellaisen lyhyemmän kielekkeen (vähän niinkuin peukku lapasessa), jonka vahvistin ohuemmalla rautalangalla. Tuolla on aika monta kätköä tullut napattua. Ja palautettua, koska yleensä se palautus on noissa tolppa tai mänty-kätköissä se vaikeampi osuus.. Ja koska vavalla on riittävästi pituutta, ei niihin matalammalla oleviin tarvitse välttämättä purkaa koko vapaa, parin kolmen pätkän verran riittää.
~Don't worry, be happy!~

kemamake
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:43

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja kemamake » La 21.01.2012 18:47

Samalla kesäisin voi pitää pienen onkituokion kätköilyn välissä. Hieman muut ovat ihmetelleet kun takakontissa on vieläkin tässä vaiheessa talvea 8-metrinen onkivapa. :)

Avatar
MannuV
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.07.2009 17:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja MannuV » To 26.01.2012 16:55

Kuvaa kehiin Ansu! Erittäin epäketteränä ja lyhyenä tapauksena jonkinlaisen apukäden askartelu on käynyt monesti mielessä, mutta toteuttamisvaiheeseen en vielä ole päässyt.
Little people Kill people ~~ http://perkele.tk

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » To 26.01.2012 17:17

Jeesusteipillä saa kyllä yleensä onkivapaan kiinnitettyä tarvittavat lisäosat jäykästä rautalangasta tms. paikan päällä, kun näkee minkälaisestä kätköstä on kyse. Reilu kokku tarttuu usein aika hyvin purkin kannen reunaankin.

Useampi kätkö on tullut myös ongittua teleskooppikävelysauvoilla ilman sen kummenpia lisävarusteita. Sauvakävelyä en harrasta, mutta silloin tällöin olen sauvojen kanssa kävellyt autolta kätkölle muina miehinä. Varmuudeksi on ollut mukana teippiä, joilla voi tarvittaessa teipata kaksi sauvaa yhteen. Silläkin ylettää jo aika korkealle.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Pe 27.01.2012 9:47

Pyynnöstä laitan kuvan, tää nyt on tällainen räpellys, mutta on toiminut toistaiseksi 8) Olen tehnyt sen kiinteäksi, rautalangan päät on vavan sisällä ja jesarilla tiukasti kiinni, että voi vetää vahvemmankin magneetin irti :wink: Lisäksi tuota isoa lenkkiä pystyy käsin taivuttamaan tarpeeseen sopivaksi..
Liitteet
IMG_7739a.jpg
IMG_7739a.jpg (76.21 KiB) Katsottu 5218 kertaa
~Don't worry, be happy!~

tmn90
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 20.06.2011 19:11

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja tmn90 » Pe 27.01.2012 12:54

Ei siihen mitää onkivapaa tarvi Juhaeinon kanssa ongimme purkin alas lintutornista 8 metrin korkeudesta kaatuneella männyllä 8)

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja juhaeino » Pe 27.01.2012 13:49

Tmn90 liioittelee (ei mitenkään uutta). oisko ollut todellisuudessa 4 tai 5 metriä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 27.01.2012 14:20

juhaeino kirjoitti:Tmn90 liioittelee (ei mitenkään uutta). oisko ollut todellisuudessa 4 tai 5 metriä.
Kait ny vapajuttuihuin liittyy kalajutut.. :D

ruusina
Viestit: 53
Liittynyt: La 27.12.2008 19:29

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja ruusina » La 28.01.2012 17:09

Iso kiitos Ansu75:lle innovaationsa jakamisesta ja selventävistä ohjeista. Nyt oli rautalangan ohjeet väännetty rautalangasta...

MegaApe10
Viestit: 15
Liittynyt: To 29.12.2011 22:08
Paikkakunta: Pekola

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja MegaApe10 » Ti 31.01.2012 20:07

ei mulla ja maitomiehellä mitään vapaa oo, (paitti jos ollaan mökillä tai tammiossa) me etitään joku keppi jostai ja sillä alas :D
Ja polkua pitkin takaisin

T!N!T
Viestit: 129
Liittynyt: Ma 01.06.2009 12:44

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja T!N!T » Ti 31.01.2012 20:41

Ape10 kirjoitti:ei mulla ja maitomiehellä mitään vapaa oo, (paitti jos ollaan mökillä tai tammiossa) me etitään joku keppi jostai ja sillä alas :D
Nää on just niitä kuningasideoita minkä jälkeen purkkia on aika vaikee saada takaisin. Kyllähän purkin aina alas saa tavalla tai toisella mutta se kunniallinen palautushan se itse homma onkin.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 31.01.2012 20:54

T!N!T kirjoitti:
Ape10 kirjoitti:ei mulla ja maitomiehellä mitään vapaa oo, (paitti jos ollaan mökillä tai tammiossa) me etitään joku keppi jostai ja sillä alas :D
Nää on just niitä kuningasideoita minkä jälkeen purkkia on aika vaikee saada takaisin. Kyllähän purkin aina alas saa tavalla tai toisella mutta se kunniallinen palautushan se itse homma onkin.
Juuei Ape. Ei olla teleskooppivapaa tarvivilla jemmoilla oikeestaan käyty. Enkä oikeestaan yleisesti ole apuvälinejemmoista muutenkaan perustanut. Eikä me ainakaan kyllä ruvetakaan sohimaan miten sattuu jos ei oo varmuutta että saa kunnolla takaisin...
Toisaalta tuli ajatus taas jemmajan vastuustakin, eli jos jemmaaja laittaa sellaiseen paikkaan mihin palautus vaatii apuvälineen niin kannattanee jo siinä vaiheessa varautua että ei ole kovin pitkään kunnolla paikoillaaan. Sohijoita kuitenkin saattanee riittää... :?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Ti 31.01.2012 21:02

T!N!T kirjoitti:
Ape10 kirjoitti:ei mulla ja maitomiehellä mitään vapaa oo, (paitti jos ollaan mökillä tai tammiossa) me etitään joku keppi jostai ja sillä alas :D
Nää on just niitä kuningasideoita minkä jälkeen purkkia on aika vaikee saada takaisin. Kyllähän purkin aina alas saa tavalla tai toisella mutta se kunniallinen palautushan se itse homma onkin.

tämä menee ehkä off topicin puolelle, mutta juuri tuon tohon palautamiseen olen mietinyt (tai uuden kätkön tekeminen) ideaa radioohjatavasta helikopterista.
Kopterin voisi periaateesa rakentaa ja suunitella itse jotta jaksaisi nostaa tarpeeksi ison kuorman, alas pitäisi saada koura joka kääntyy vaakatasossa 360 ja pystyasennosssa 90-180 astetta ja lisäksi pyörisi oman akselinsa ympäri. koura saisi muistuttaa lähinnä metsätraktorin kouraa eli yksinkertainen "pihtiote" ja tämän kouran varteen indekroitu langaton kamera.

helposti kuvitelisi että ongelmaksi tulisi joko laiteen paino tai iso koko (molemmat todennäköisiä) mutta kaikista suurin ongelma olisi radio ohjatavuus. olisi täysin mahdotomuus saada lennetyä kopteria vakaasti paikallaan ja saman aikaisesti käyttää kouraa, tietysti voisi laittaa erillisille ohjaimille jolloin kaveri voisi tulla hoitelemaan toista osiota.



mielestäni ida asteella toimiva ja mielenkiintoinen idea, ja ehkä joskus tilaisuuden tullen voisin tuosta piirustuksetkin tehä ja teetättää osat vaikka ammattikoululla.

Avatar
Geo Teo
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 29.11.2011 18:25

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Geo Teo » Ti 31.01.2012 21:07

Maitomies kirjoitti:
T!N!T kirjoitti:
Ape10 kirjoitti:ei mulla ja maitomiehellä mitään vapaa oo, (paitti jos ollaan mökillä tai tammiossa) me etitään joku keppi jostai ja sillä alas :D
Nää on just niitä kuningasideoita minkä jälkeen purkkia on aika vaikee saada takaisin. Kyllähän purkin aina alas saa tavalla tai toisella mutta se kunniallinen palautushan se itse homma onkin.
Juuei Ape. Ei olla teleskooppivapaa tarvivilla jemmoilla oikeestaan käyty. Enkä oikeestaan yleisesti ole apuvälinejemmoista muutenkaan perustanut. Eikä me ainakaan kyllä ruvetakaan sohimaan miten sattuu jos ei oo varmuutta että saa kunnolla takaisin...
Toisaalta tuli ajatus taas jemmajan vastuustakin, eli jos jemmaaja laittaa sellaiseen paikkaan mihin palautus vaatii apuvälineen niin kannattanee jo siinä vaiheessa varautua että ei ole kovin pitkään kunnolla paikoillaaan. Sohijoita kuitenkin saattanee riittää... :?
Yleensä kätköt, jonka saamiseen tarvitaan jonkilaista apuvälinettä, pysyvät kauan paikallaan. (Ei siis kätköt, jotka on tungettu johonkin ahtaasee paikkaan, sillä tuppaavat liukumaan kätköilijän ulottumattomiin) Ei tuhota niin helposti, kun jästit evät pääse käsiksi. Hyvänä esimerkkinä Espoon päättärit #24 GC1NFQ. Kyllä haaste on välillä hyväkin asia. :D
Mitä sitten ikinä etsitkin...

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 01.02.2012 10:39

jeeeje kirjoitti:
T!N!T kirjoitti:[quote="Ape10"
tämä menee ehkä off topicin puolelle, mutta juuri tuon tohon palautamiseen olen mietinyt (tai uuden kätkön tekeminen) ideaa radioohjatavasta helikopterista.
Kopterin voisi periaateesa rakentaa ja suunitella itse jotta jaksaisi nostaa tarpeeksi ison kuorman, alas pitäisi saada koura joka kääntyy vaakatasossa 360 ja pystyasennosssa 90-180 astetta ja lisäksi pyörisi oman akselinsa ympäri. koura saisi muistuttaa lähinnä metsätraktorin kouraa eli yksinkertainen "pihtiote" ja tämän kouran varteen indekroitu langaton kamera.
Eihän sitä kouraa tarvitse lennossa säätää: kun kanisteri on havaittu, voi ottimen asennon väännellä kohilleen ennen lentoa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Teleskooppivapa kätköjen onkimiseen

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 01.02.2012 12:30

Geo Teo kirjoitti:Yleensä kätköt, jonka saamiseen tarvitaan jonkilaista apuvälinettä, pysyvät kauan paikallaan. (Ei siis kätköt, jotka on tungettu johonkin ahtaasee paikkaan, sillä tuppaavat liukumaan kätköilijän ulottumattomiin) Ei tuhota niin helposti, kun jästit evät pääse käsiksi.
Yleensä ne kätköt, jotka on piilotettu huonosti, vilkkaille ja jästiherkille paikoille katoavat. Toisaalta vilkkaille ja jästiherkille paikoille voidaan piilottaa taitavasti kätkö täysin näkösälle ilman, että ohikulkijat edes tajuavat siinä olevan kätköä ja se säilyy siinä vaikka kuinka pitkään (ellei sitten joku sitä nappaa logattavaksi yliuteliaiden tuhoajajästien nähden).

Luonnollisesti kätköt, joiden käsiin saamiseksi tarvitaan apuvälineitä, ehkäisevät jästimistä. Samalla ne ehkäisevät myös kätköilijöiden käymistä purkilla. Jos haluaa kätkölleen paljon kävijöitä, niin sitä ei hirveän yliterrainiseksi kannata tehdä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”