Saako harrastus maksaa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 19.03.2012 20:59

Itse on siinä mielipuolessa, että yksi harrastuksen tärkeimpiä tuntomerkkejä on se, että siihen menee ihan älyttömästi rahaa.

Toinen, ettei siitä ole mitään hyötyä ja kolmas, että muut pitää sitä aivan dorkana...

Kysymys siis on, onko vain ilmainen tarpeeksi halpaa?

Saako premium, ohjelmat tai välineet maksaa?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 19.03.2012 21:22

_mun mielestä_ hyvä harrastus on sellainen jonka voi aloittaa ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Kaikkiin harrastuksiin pidemmälle edetessä saa tungettua suuriakin summia, sillä en lähtisi harrastuksen laatua määrittelemään.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ma 19.03.2012 21:32

jviirret kirjoitti:_mun mielestä_ hyvä harrastus on sellainen jonka voi aloittaa ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Kaikkiin harrastuksiin pidemmälle edetessä saa tungettua suuriakin summia, sillä en lähtisi harrastuksen laatua määrittelemään.
Samaa mieltä ja siitä syystä tuli ehkä aloitettua kätköily. Alkuun lähdin nolla budjetilla, ei mitään turhia premiumeja ja ihan vaan kännykällä liikenteeseen. Ja hienostihan se meni. Muistaakseni 50 kätkön kohdalla totesin, että sen verran hauskaa, että voisi jopa jotain maksaakin ja aloin harkitsemaan premiumia ja gepsiä katselemaan. Toisaalta hankitulla gepsillä mennään kolmatta vuotta. Mutta joo, varsin halpana harrastuksena pidä, eipä tule kovin montaa halvempaakaan mieleen. Toisaalta mikä tahansa harrastus niin ainahan siihen rahaa saa uppoamaan.

Avatar
white_water
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 19.10.2009 22:08

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja white_water » Ma 19.03.2012 21:44

Sitä vartenhan töissä käydään, että voi harrastaa. Vai onko muitakin syitä, pankin lisäks? Harrastuksiin uppoaa pankin säälistä jättämät tilin jämät ja kivaa on. Velkaakin oon tehny harrastuksien takia, enkä sitäkään piä pahana. Voihan ilmaiseksikin harrastaa mutta ite maksan mielellään pienen lisän muitten tekemästä työstä. Itellä ei oo aikaa, eikä taitoa, säätää näitä juttuja, joten mielellään maksan jollekkii valmiista.

Kaikenhan pitäs olla ilmasta ja parasta mahollista mutta eihän se nii vaan mee. Corollan hinnalla ku ei vaan Ferraria saa. Molemmilla pääsee etiäpäin ihan nätisti mutta silti rolla miestä vit....aa, tasan ei käy tääkään homma.

Eli Seg:in kanssa hyvinkin samoilla linjoilla. Hulluna ne pittää mutta syytäkö mie siihen oon.

Onneks kohta tullee sulat maat ja viimisetkin hannarirutisijat voi lähtee purkkeja kattelemmaan netissä valittamisen sijaan.

w_w

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Ma 19.03.2012 21:56

Halapaahan tää on kun saippua,gepsiin jokunen satku ja premiumi aktiiviseksi.
Esim.rata-autoilu missä olen mukana huoltomiehenä. Roadsport A luokka pelkkä moottori maksaa + 20 000euroa. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kilpailun palkinto on 20 euron arvoinen pokaali :mrgreen: :mrgreen: ei rahapalkintoja.

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » Ma 19.03.2012 23:00

Aikoinaan opiskellessani tekussa eräs opettaja määritteli asian mielestäni loistavasti:

"Kun harrastukseen menee kaikki aika ja rahat ja koskaan ei tule valmista, niin silloin ihminen on löytänyt itselleen oikean harrastuksen." :D
Camokivi ei sammaloidu.

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Ma 19.03.2012 23:33

Seq kirjoitti: Kysymys siis on, onko vain ilmainen tarpeeksi halpaa?
Ei ole.
Aivan sama onko kyseessä harrastus vai muu joutilas vapaa-ajan käyttö.

Olen yrittänyt elättää itseäni miltei puoli vuosisataa ja muijaa ja mukuloitakin toistakymmentä vuotta palvemalla
muita ja yrittämällä siinä samalla myydä jotain hengen pitimiksi. Vaikeaakin on ollut.
Aivan liian monelle "asiakkaalle" termit "ostaa" ja "maksaa" ovat aivan liian vaikeita käsittää. Mielelläni antaisin
jokaiselle sisääntulevalle asiakkaalle 50,- käteen mutta pidemmän päälle se ei liene kannattavaa, vaikka asiakkaat tod.näk.
lisääntyisivätkin nopeammin kuin kanit.

Kyllä, olen dorka, ylpeä sellainen.
Olen jopa käynyt samaisten oireiden kanssa painivien velikultien kanssa miltei Tanskassa asti hypistelemässä pakastepurkkeja
koska vastaavia kombinaatioita ei löytynyt lähempää.
Ja kiesus! Olihan se mukava reissu. Senttiäkään en siitä 3000km:stä kadu.
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 20.03.2012 2:22

Totta kai saa harrastukseen laittaa niin paljon rahaa kuin haluaa ja rakentaa itselleen tosiharrastajan imagoa, mutta siinä kohtaa mennään jatkuvasti pieleen, että edellytetään, että muutkin harrastajat maksaisuvat kaiken minkä kykenevät.
Koska maksan harrastuksestani enemmän olen parempi harrastaja, kuin ne jotka eivät maksa. Tämä ajatus kuultaa valitettavasti läpi liian usein, mutta itse voin elää tämänkin asian kanssa, ei hirveästi häiritse, lähinnä naurattaa ja itkettää samaan aikaan, :mrgreen:

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 20.03.2012 8:46

Itsekkin tuli harrastus aloitettua kun löysin c:geon ilmaiseksi android-marketista. Rekisterityminenkin palveluihin oli ilmaista. Sihen se ilmaisuus sitten loppuikin, ei tarvi isoa mutkaa autolla tehdä kun bensaa palaa euroilla. Täällä maalla kun ei montaa kätköä pyöräily/kävely etäisyydellä ole kohtuullisella ajankäytöllä, niin on tullut käytyä muutamalla kätköllä autollakin.

Jigge_2
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 01.09.2010 22:02
Paikkakunta: Orimattila

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Jigge_2 » Ti 20.03.2012 10:07


G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ti 20.03.2012 11:51

Halvalla tai oikeastaan ilmaiseksi ei saa koskaan hyvää... :lol: Itsellä oli jo iPhone 4 valmiina kun aloitin kätköilyn joten softan ostaminen siihen oli nopea ja helppo toimitus. Myöhemminhän tuli sitten "oikea" gps-laite,tb:t, premium ja sponsorointi. Enimmäkseen koitetaan hakea kätköjä joiden lähettyville on oikeasti jotain asiaa, niin voi sitten perustella itselleen auton käyttöä. :?
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

Tonzal
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 09.06.2009 20:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Tonzal » Ti 20.03.2012 11:56

Harrastus saa maksaa, mutta se, että jokin on harrastusta, ei tarkoita sitä, että sen on maksettava jotain. Esimerkiksi lukemisharrastuksen, kun hyödyntää kirjastojen palveluita, ei tarvitse "maksaa" mitään. Miksi sitten kätköilyn tulisi maksaa, tai sitä harrastusta tulisi rajoittaa sellaisilta, jotka eivät halua/pysty maksamaan?

Tiedän toki, että ilmaista lounasta ei ole, enkä halua lähteä saivartelemaan "piilomaksuista"/veroista jne. On ihan ok, että on olemassa Premium jäsenyys, ja sillä saa sitten jotain ekstraa, mutta itse kätköjen ei tulisi olla vain maksaville, vaan kaikille yhteisiä. En edes ymmärrä miksi joku haluaisi tehdä kätkön vain PM:lle!?

Yhtä lailla niitä kätköjä tekevät ja ylläpitävät ei maksavat jäsenet, joilloin he antavat oman osansa pyyteettömästi toisten käyttöön. He (ei jäsenyydestä maksavat) saattavat kuitenkin ostaa kolikoita ja muuta virallista rekvisiittaa sekä purnukoita ja tällä tavoin maksavat sivuston ylläpidosta. Ja, eiköhän Groundspeakilla ole muitakin tulonlähteitä ja yhteistyökumppameita.

Kyseenalaistan sen, että edes pitäisi olla erikseen kätköjä vain Premium-jäsenille, miksi? -- jotenkin parempi harrastajaryhmä, parempaa sosiaalista yhteiskuntaluokkaa :?

Toki onhan tuo 30$ per yli 5 000 000 käyttäjää vuosittain ihan tavoiteltava summa businessmielessä :wink:

Itse löysin tämän harrastuksen, kun olin hetken työttömänä ja kaipasin jotain aktiviteettia. Muuhun kuin ilmaiseen harrastukseen ei silloin olisi edes ollut varaa, oikeasti. Minulle perusjäsenyys on vieläkin ihan riittävä, enkä halua maksaa ylimääräisestä. Itse olen ihan tyytyväinen puhelinsovellukseen ja siihen, että en ole sitouttanut itseäni maksuilla pakkoharrastamaan. Silti silloin tällöin on ihan kiva liikkua kätkön perässä luonnossa.

Esittelin kätköilyn myös siskolleni, joka on nyt löytänyt keskisuuren suomalaiskaupungin lähes kaikki kätköt. Hänen puolestaan harmittaa kovasti kaupunkiin ilmestyneet Premiun-kätköt, joita hän ei voi logata. Hänen miehellään sitä paitsi on Premium-jäsenyys, mutta miksi molempien pitäisi maksaa?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 20.03.2012 12:12

Tonzal kirjoitti:Esittelin kätköilyn myös siskolleni, joka on nyt löytänyt keskisuuren suomalaiskaupungin lähes kaikki kätköt. Hänen puolestaan harmittaa kovasti kaupunkiin ilmestyneet Premiun-kätköt, joita hän ei voi logata. Hänen miehellään sitä paitsi on Premium-jäsenyys, mutta miksi molempien pitäisi maksaa?
Kyllä siskosi ja sinäkin voitte logata myös Premium-kätköt (kunhan vaan tietty löydätte ne ensin :wink: ).

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 20.03.2012 13:07

Seq kirjoitti:Itse on siinä mielipuolessa, että yksi harrastuksen tärkeimpiä tuntomerkkejä on se, että siihen menee ihan älyttömästi rahaa.
Saako premium, ohjelmat tai välineet maksaa?
Saahan ne maksaa, mutta tässä tapauksessa maksun suuruudesta voi päättää itse. Premiumia ei ole pakko ostaa, gepsiäkään ei välttämättä tarvitse, eikä ainakaan kalleinta sellaista. Kätköllä voi käydä lihasvoimalla tai ainakin siten ettei siittä kerry hirveästi turhia kilometrejä. Rahan käyttö on mukavuus optio jonka käytön jokainen itse määrittää. Loppujen lopuksi kätköilyä pystyy harrastamaan erittäinkin edullisesti. Ei tarvitse kehittää itselleen pakollista tarvetta kätköillä, joka sitten näkyy hirveänä polttoaineen kulutuksena ja sitä kautta lompakossa. Jokainen tietysti suhteuttaa menonsa tuloihinsa. Toivottavasti.

Itsellä ei kulu kätköilyyn aivan hirveästi. Gepsi kestää oikeassa käytössä toivottavasti vuosia ja siittä on iloa ja hyötyä muussakin liikunnassa.
Premiumi on, mutta ei ole ollenkaan mikään välttämättömyys. Autoon tulee kohtuullisesti kilometrejä ja poikkeamiset yritetään yhdistää muuhun pakolliseen ajoon. Kun tulee käytyä kätköllä, pyritään hakemaan yksi alue kerralla tyhjäksi. Paikan päällä valitaan tukikohta, josta on mukava kiertää lenkki kävellen.
Autoilu on ainoa rahaa vievä ja eipä sillä tankillisella lopulta hirveästi ajella. Bensakin maksaa aina vaan enemmän. Vaihtoehtoisesti tankillisella saa kuntoklubin jäsenyyden kahdeksi vuodeksi, mutta ei sinne kyllä tee mieli. Valinta kysymys siis.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 20.03.2012 17:26

Tonzal kirjoitti:Kyseenalaistan sen, että edes pitäisi olla erikseen kätköjä vain Premium-jäsenille, miksi? -- jotenkin parempi harrastajaryhmä, parempaa sosiaalista yhteiskuntaluokkaa :?
En oikein usko että Premium kätköjä tehtäisiin ainakaan siksi, että ne olisivat jotenkin parempia. Enkä usko että niitä tehtäisiin siksikään, että haluttaisiin jonkun hankkivan tuo jäsenyys. Uskoisin, että ainakin kolme ihan hyvää syytä on tarjolla. Ensimmäinen on se, että halutaan purkilla käyvän vain vähän kokeneempaa porukkaa, joka tietää paremmin miten kannattaa toimia. Tämä silloin jos on riski että purkki tulee helposti huomatuksi. Toinen syy on se, että purkille ei haluta paljoa kävijöitä. Voi olla jokin syy, esim. ympäristön kuluminen, jonka vuoksi tekijä haluaa, että purkilla käy vain pieni määrä etsijöitä. Kolmas syy on sitten näiden yhdistelmä eli tekijä haluaa yleisesti pienentää riskiä purkin joutumisesta huollon tarpeeseen tekemällä siitä vähemmän yleisen kaikilla tapaa.

Itse en memberinä kokenut minkäänlaista tarvetta hankkia premium statusta saadakseni logattua näitä vaan syyt olivat käytännöllisemmät enkä usko että ne nyt ketään niin kauheasti häiritsevät kartalla.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 20.03.2012 17:46

Onko mielestänne oikein/väärin, että premiumeilla on paremmat palvelut?

Onko mielestänne oikein, että esim. cgeo:lla pystyy lataamaan useampia kätköjä, kuin apia käyttävillä?

Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 20.03.2012 17:48

Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Ei muuten ole
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 20.03.2012 18:01

aku506 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Ei muuten ole
Mutta ei kaikkialla...

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ti 20.03.2012 18:17

Vastaillaas, sen verran hauskoja kysymyksiä.
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein/väärin, että premiumeilla on paremmat palvelut?
Rahalla saa ja mopolla pääsee. Eli tokijan se pitää rahalle pitää vastinetta saada.
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että esim. cgeo:lla pystyy lataamaan useampia kätköjä, kuin apia käyttävillä?
Vähän suhteellista, aika lailla heikko on ollut cgeon käyttöaste käsittääkseni lähiaikoina. Välillä tulee kyllä enemmän ja välillä ei mitään :) Mutta ehkä menee väärin osastoon kuitenkin. Toisaalta eikäs sammakko ole aika hyvin tuota apin ohi käyttöä vastaan taistellut :)
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Moisesta en ole kyllä kuullut. Useammankin ei premium -kätköilijän tiedän ja mitään moisia ongelmia en ole kuullut...

rexgirl1
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.08.2011 18:19

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja rexgirl1 » Ti 20.03.2012 19:10

Seq kirjoitti:
Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
En ole itse koskaan huomannut naateissa virheitä vaikka olenkin non-premium. :shock: Kaikki on aina natsannut yhteen kätköilevän Premium kaverin kanssa. :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”