Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Pe 04.05.2012 0:44

Virtuaalikätköilijöitä on taas näköjään liikkeellä!! Minun omistamistani kätköistä Esim. PaRushkiij mysteerikätkö on logattu luvattomasti kätkösivulle ilman että paikanpäällä on edes käytykään, saatika sitten skriivattu edes nimikettään sinne lokivihkoon!!! :evil: :twisted: Loggaajana k00v33, onko tapaus jo kellekkään muulle entuudestaan tuttu?? Lisäksi tämä tapaus on jättänyt kolmeen muuhunkin minun omistamaan kätkösivuun loggauksensa (ilmestyivät viime viikolla ja ns. löytöpvm. viime elokuun puolella välillä) ja vahvasti epäilen että purkista ei tuota nimikettä löydy... Huomenna käyn tarkastamassa nekin purkit! Olen aina luullut että geokätköily on rehellisten ihmisten hommaa, mutta näköjään omat epärehelliset tapauksensa löytyy täältäkin, joten kätköjen omistajat hoi, olkaapa valppaana että säännöt toteutuvat!

Säännöt ne ovat tässäkin pelissä:

Ma.Meri

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Pe 04.05.2012 14:56

Olen joskus omien kätköjen loggauksia tarkistaessani huomannut, että purkissa olevaan vihkoon on rustattu jokin muu kuin virallinen kätköilijänimimerkki. Eli samalla päivällä jolloin netissä on loggaus joka näyttää puuttuvan kätkön vihkosta, on kätkön vihkossa joku toinen nimimerkki joka puuttuu netistä. Olen päätellyt että mitään vilppiä ei ole tapahtunut, vaan fyysinen loggaus on tehty esim. omalla lempinimellä ja nettiin sitten tietenkin geo-nimimerkillä.

Mutta jos vihkosta ei löydy mitään ylimääräistä nimeä, silloin tietysti on kyseessä "haamuloggaus" joita tällä palstalla on ennenkin ihmetelty.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Pe 04.05.2012 17:24

Sattui tuossa äskettäin itselle että poistin yhden loggauksen jonka jälkeen kätköilijä oli vaihtanut nimimerkkiä. Onneksi virhe huomattiin :)
Tosin tällainen on harvinaisempaa mutta näinkin voi käydä.
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 04.05.2012 17:44

Geosusi
Pisti silmään, kun vertaa omaan loggaukseeni, kyseiselle kätkölle:
Tämä kätkö on nyt poistettu maastosta. Ellei omistaja esitä vastalauseita, niin purkki menee kierrätykseen ja ilmestyy jonain päivänä jonnekin taas aktiivikätkönä.

Sattuneesta syystä tämä näytti eritisen kiinnostavalta ja näytti olevan joku todennäköisyys sille, että vielä olis maastos. Nyt on loggaus kirjassa ja purkki citottu maastosta. Skannaan lokikirjan ja pistän kuvat tänne, kun ehdin.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 04.05.2012 19:26

"Virtuaalikätköilijä" voi olla myös sellainen, joka on aiemmin kätköillyt perhenimimerkin alla tai ollut jästinä mukana kätköilemässä ja myöhemmin sitten oman nimimerkin otettuaan loggaa käymiään kätköjä jälkikäteen. Näitä on sattunut usein omillekin kätköilleni.
There's always a cache somewhere

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 04.05.2012 19:33

VHI kirjoitti:"Virtuaalikätköilijä" voi olla myös sellainen, joka on aiemmin kätköillyt perhenimimerkin alla tai ollut jästinä mukana kätköilemässä ja myöhemmin sitten oman nimimerkin otettuaan loggaa käymiään kätköjä jälkikäteen. Näitä on sattunut usein omillekin kätköilleni.
Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Pe 04.05.2012 20:22

"Virtuaalikätköilijä" voi olla myös sellainen, joka on aiemmin kätköillyt perhenimimerkin alla tai ollut jästinä mukana kätköilemässä ja myöhemmin sitten oman nimimerkin otettuaan loggaa käymiään kätköjä jälkikäteen. Näitä on sattunut usein omillekin kätköilleni.
Omille purkeille noita on osunut ja olen hyväksynyt ne kun reilusti ilmoitettu asiasta :)
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 04.05.2012 20:41

Seq kirjoitti:Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...
Nikinvaitho,splitti ja 'mukana' tapauksissa näkisin mielelläni että logissa mainittaisiin "vanha" tunnus JA että se logattais Oikealla päivämäärällä.
Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 04.05.2012 21:15

LQ kirjoitti:
Seq kirjoitti:Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...
Nikinvaitho,splitti ja 'mukana' tapauksissa näkisin mielelläni että logissa mainittaisiin "vanha" tunnus JA että se logattais Oikealla päivämäärällä.
Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Jos on vaihtanut nimmaria lokkauksen jälkeen? PItäisikö muokata kaikkia edellisiä?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 04.05.2012 21:35

aku506 kirjoitti:Jos on vaihtanut nimmaria lokkauksen jälkeen? PItäisikö muokata kaikkia edellisiä?
Tuntuisi enemmän haitalliselta kuin tarpeelliselta, mutta vanhan nikin maininta profiilisivulla voisi olla paikallaan, jos kokee tarpeelliseksi puuttua jo tapahtuneisiin loggauksiin.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 04.05.2012 23:55

Olisi kyllä tosiaan hyvä mainita se "nikki", mikä siellä lokivihossa on aikoinaan tullut raapustettua, tai kenen mukana on nämä löydöt tehnyt.
Saattaapi kopsahtaa pian omaan nilkkaan muuten, ja "ihan" vahingossa joku kätkönomistaja poistaa lokkauksen tuntemattomalta "löytäjältä".
Taisipa yhdessä kätkössäni olla juurikin ko. nimimerkin loggaus...
En nyt kumminkaan ala mitään poistelemaan, vaikka Groundspeak näin minulta edellyttäisikin... :lol:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja VHI » La 05.05.2012 0:32

Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
There's always a cache somewhere

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja stebu » La 05.05.2012 0:54

LQ kirjoitti:
aku506 kirjoitti:Jos on vaihtanut nimmaria lokkauksen jälkeen? PItäisikö muokata kaikkia edellisiä?
Tuntuisi enemmän haitalliselta kuin tarpeelliselta, mutta vanhan nikin maininta profiilisivulla voisi olla paikallaan, jos kokee tarpeelliseksi puuttua jo tapahtuneisiin loggauksiin.
rauski kirjoitti:Olisi kyllä tosiaan hyvä mainita se "nikki", mikä siellä lokivihossa on aikoinaan tullut raapustettua, tai kenen mukana on nämä löydöt tehnyt.
Saattaapi kopsahtaa pian omaan nilkkaan muuten, ja "ihan" vahingossa joku kätkönomistaja poistaa lokkauksen tuntemattomalta "löytäjältä".
Taisipa yhdessä kätkössäni olla juurikin ko. nimimerkin loggaus...
En nyt kumminkaan ala mitään poistelemaan, vaikka Groundspeak näin minulta edellyttäisikin... :lol:
[Aika hieno multikvootti 8) ]
Ko. nimmari loggasi yhden kätköni ihan uskottavasti huhtikuussa. Mutta ei sitten kertonut toisen kätkön loggauksessa mikä oli alkuperäinen nikki.
Veikkaisin, että ajattelematonta, mutta "laillista" touhua.
-stebu

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 2:21

LQ kirjoitti:
Seq kirjoitti:Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...
Nikinvaitho,splitti ja 'mukana' tapauksissa näkisin mielelläni että logissa mainittaisiin "vanha" tunnus JA että se logattais Oikealla päivämäärällä.
Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Olipa aika outo tapaus tämäkin??? :O

Toi mun mainitsema nimimerkki on jättäny loggauksensa kolmeen muuhunki mun kätkön kotisivuille ja tarkastin kätköt tänään eikä kyseisillä päiväyksillä tai nimimerkilläkään ole lokivihkoissa merkintöjä, joten arvanette että nuo loggaukset päätyvät haamuloggausten taivaaseen! :x

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » La 05.05.2012 2:28

VHI kirjoitti:Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
Meitähän on joka junaan, ja asemallekin vielä jää jokunen :D

Itse pidän tärkeänä, että kun kerran "viitsit" tai "jaksat" tai "kiinnostaa" tehdä kätköjä, niin kyllä loggausten tarkistaminenkin kuuluu kätkön omistajan tehtäviin. Logivihkon vaihdon yhteydessä tarkistan kyllä jokaisen kirjatun nimimerkin GC:n loggauksia vastaan ja jos epäselvyyksiä on, lähetän ko. nimimerkille tarkentavia kysymyksiä. Mutta en toki ole mikään poliisi, jokainen tehköön tyylillään.
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 2:31

VHI kirjoitti:Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
Se tietysti on jokaisen kätkijän oma asia miettiikö vai ei mutta itseäni kunniallisena kansalaisena pelin sääntöjen rikkominen ärsyttää ja eihän tommosella haamuloggailuilla voi hämätä kuin itteensä! :x

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 2:43

kimppikoo kirjoitti:
VHI kirjoitti:Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
Meitähän on joka junaan, ja asemallekin vielä jää jokunen :D

Itse pidän tärkeänä, että kun kerran "viitsit" tai "jaksat" tai "kiinnostaa" tehdä kätköjä, niin kyllä loggausten tarkistaminenkin kuuluu kätkön omistajan tehtäviin. Logivihkon vaihdon yhteydessä tarkistan kyllä jokaisen kirjatun nimimerkin GC:n loggauksia vastaan ja jos epäselvyyksiä on, lähetän ko. nimimerkille tarkentavia kysymyksiä. Mutta en toki ole mikään poliisi, jokainen tehköön tyylillään.
Heips, vielä!

Niitä voi muuten olla juuri sellasiakin pelleilijöitä liikkeellä, jotka ei oikeesti edes käy purkeilla vaan tarkkailevat muiden kätköilijöiden loggauksia milloinka lokivihko olisi vaihdettava ja laittavat sitten puolen vuoden päästä vasta oman loggauksensa kätkösivuille, jolloin olet jo kenties edellisen lokivihkosi hävittänyt! Tosi älytöntä ja röyhkeätä, enkä kyllä edes ymmärrä mitä joku hyötyy tollasesta toiminnasta, kun ei kätköjen loggausmääristä mitään palkintoja saa! Toi mun antama esimerkkitapaus vaikuttais sellaiselle tyypille... Meinaan neljä purkkia oon yhteensä ratsannut mihin tää tyyppi oli jättänyt nettiloggauksensa ja vihkoissa ei kyseisellä nimimerkillä lue mitään. Pari on paikallaan olevia, toinen oli vastikään jästitty ja oli hyllyllä ja vein sinne uuden purkin ja toinen hyllyllä rakennustöiden vuoksi, silti tämä tyyppi on jättänyt loggauksiaan näihin hyllyllä oleviin kätköihin! :o

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja gnutcha » La 05.05.2012 3:38

Minä olen vähän sitä mieltä, että kun tässä harrastuksessa ei ketään vastaan kisailla, niin jos joku haluaa itseään huijaamalla huijata ja saa siitä hyvän mielen, niin se hänelle suotakoon. Typeräähän se on, mutta ei minulta mitenkään pois.

Avatar
Gandal491
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.10.2007 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Gandal491 » La 05.05.2012 6:55

LQ kirjoitti:Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Ainakin mainittu kätköilijä oli logannut eräälle mun kätkösivulle 08.19.2009 näin: Re-logging my old Founds using my new account.

Mutta ei aavistusta mikä hänen vanha nikki oli!

Gandal491

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 05.05.2012 8:59

aku506 kirjoitti:
LQ kirjoitti:
Seq kirjoitti:Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...
Nikinvaitho,splitti ja 'mukana' tapauksissa näkisin mielelläni että logissa mainittaisiin "vanha" tunnus JA että se logattais Oikealla päivämäärällä.
Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Jos on vaihtanut nimmaria lokkauksen jälkeen? PItäisikö muokata kaikkia edellisiä?
Tässä nimenomaisessa tapauksessa loggaaja ei vaihtanut nimmaria, vaan hylkäsi vanhan ja otti käyttöön kokonaan uuden. Näki jopa sen vaivan, että poisti kaikki vanhalla nimmarilla tekemänsä loggaukset.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”