Aakkoskätköjen nimeäminen?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Stellar73
Viestit: 20
Liittynyt: Su 24.07.2011 17:18
Paikkakunta: Tampere

Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja Stellar73 » Ti 08.05.2012 11:57

Pitemmän aikaa ihmetellyt miten monet nimeävät ns. aakkoskätköjä. Itse olen ymmärtänyt että logatessa saa kätkön nimestä sen ensimmäisen kirjaimen gc.fi aakkos stats taulukkoon joten kätkön pitäisi olla nimetty esim "X-Files - Tampereen Alphabet X", jostain syystä näistä monet nimetään kuitenkin "Tampereen X-Files Alphabet X", jolloin siitä ei saa X:ää vaan T-kirjaimen, eli hieman hassua? Onko nyt niin että minä olen ymmärtänyt jotain väärin vai voiko olla mahdollista että näitä väärin nimettyjä kätköjä näyttää tulevan vähintään kerran viikossa jopa kätköilijöiltä joilla on tuhansia loggauksia. Koitin kysyä suoraan asiaa eräältä kätköilijältä joka oli juuri tämmöisen julkaissut, mutta ei kuulemma ymmärtänyt mitä tarkoitin :roll: ja toiselta vähemmän loganneelta, joka myönsi virheensä.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 08.05.2012 12:06

Stellar73 kirjoitti:Pitemmän aikaa ihmetellyt miten monet nimeävät ns. aakkoskätköjä. Itse olen ymmärtänyt että logatessa saa kätkön nimestä sen ensimmäisen kirjaimen gc.fi aakkos stats taulukkoon joten kätkön pitäisi olla nimetty esim "X-Files - Tampereen Alphabet X", jostain syystä näistä monet nimetään kuitenkin "Tampereen X-Files Alphabet X", jolloin siitä ei saa X:ää vaan T-kirjaimen, eli hieman hassua? Onko nyt niin että minä olen ymmärtänyt jotain väärin vai voiko olla mahdollista että näitä väärin nimettyjä kätköjä näyttää tulevan vähintään kerran viikossa jopa kätköilijöiltä joilla on tuhansia loggauksia. Koitin kysyä suoraan asiaa eräältä kätköilijältä joka oli juuri tämmöisen julkaissut, mutta ei kuulemma ymmärtänyt mitä tarkoitin :roll: ja toiselta vähemmän loganneelta, joka myönsi virheensä.
Ei ne ole mitenkään väärin nimettyjä. Niistä saa aakkostaulukkoon todellakin sen ensimmäisen kirjaimen mukaisen merkinnän mutta ei aakkossarjan tarkoitus ole täyttää aakkostaulukkoa (ei tämä ainakaan ole tullut vastaan yhdessäkään sarjassa).

Toinen juttu on kyllä se että tällaisissa sarjoissa olisi hyvä että nimessä se eroittava osa olisi ensimmäisenä. Tämä siksi että kepseissä kätkölistassa ei (pitemmissä) nimissä näy kuin se alkuosa ja jos se on kaikilla sarjan kätköillä sama ei niitä psty erottamaan toisistaan.

Avatar
Stellar73
Viestit: 20
Liittynyt: Su 24.07.2011 17:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja Stellar73 » Ti 08.05.2012 12:14

Ahaa, olen siis ymmärtänyt väärin näiden kätkö-sarjojen tarkoituksen, no hyvä että selvisi. Samaa mieltä kuitenkin tuosta että se eroittava osa voisi olla ensimmäisenä ja silloinhan saisi myös sen aakkosen siihen stats taulukkoon. :)

kaksi_oravaa
Viestit: 36
Liittynyt: La 05.02.2011 15:48
Paikkakunta: Lapinlahti/Maalahti

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja kaksi_oravaa » Ti 08.05.2012 12:26

finnranger kirjoitti: Ei ne ole mitenkään väärin nimettyjä. Niistä saa aakkostaulukkoon todellakin sen ensimmäisen kirjaimen mukaisen merkinnän mutta ei aakkossarjan tarkoitus ole täyttää aakkostaulukkoa (ei tämä ainakaan ole tullut vastaan yhdessäkään sarjassa).

Toinen juttu on kyllä se että tällaisissa sarjoissa olisi hyvä että nimessä se eroittava osa olisi ensimmäisenä. Tämä siksi että kepseissä kätkölistassa ei (pitemmissä) nimissä näy kuin se alkuosa ja jos se on kaikilla sarjan kätköillä sama ei niitä psty erottamaan toisistaan.
On ainakin seuraavat aakkossarjat, joissa homma toimii kaikin puolin:
Kainuu Alphabet (Kajaani)
Kuopio Alphabet
Joensuu Alphabet
Ylä-Savo Alphabet
Vaasan seudun Alphabet

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja ranto » Ti 08.05.2012 12:28

No Turussa näyttää nimiasiat olevan kohdillaan, mutta tarkoituksella vai ei? Luulisin, että aakkossarjoja ruvettiin tekemään ihan muista kuin aakkostilastollisista syistä. Haastekätköt ja gc.fi-aakkostilastot on taidettu keksiä sen jälkeen, kun Turussa ruvettiin aakkossarjaa tekemään.

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja ranto » Ti 08.05.2012 12:32

Ennenkuin joku oikaisee: on niitä haasteita näköjään ollut jo pitkään - minä en vaan tiennyt niistä juuri mitään siihen aikaan, kun oman aakkospurkin tein.

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ti 08.05.2012 13:29

No Turussa näyttää nimiasiat olevan kohdillaan, mutta tarkoituksella vai ei?
Tarkoituksella ovat niinkuin ovat. Vaikka meillä ei olekaan yhtään turkulaista aakkospurkkia, niin ensimmäisten ilmestyessä pyysin jotta tekijät nimeäisivät purkkinsa juuri tässä järjestyksessä tuon gps-nimeämisongelman takia: Gepsin näytöllä on toistakymmentä purkkia, joiden nimestä näkyy vain alku: Turku aplhabet jotain. Erottele niitä sitten.

Nykyäänhän homma toimii vähän eri tavalla kun porukoilla on puhelimia ja mitä lie hienouksia joissa kyseistä ongelmaa ei ole.
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 08.05.2012 13:44

reijamasa kirjoitti:
No Turussa näyttää nimiasiat olevan kohdillaan, mutta tarkoituksella vai ei?
Tarkoituksella ovat niinkuin ovat. Vaikka meillä ei olekaan yhtään turkulaista aakkospurkkia, niin ensimmäisten ilmestyessä pyysin jotta tekijät nimeäisivät purkkinsa juuri tässä järjestyksessä tuon gps-nimeämisongelman takia: Gepsin näytöllä on toistakymmentä purkkia, joiden nimestä näkyy vain alku: Turku aplhabet jotain. Erottele niitä sitten.

Nykyäänhän homma toimii vähän eri tavalla kun porukoilla on puhelimia ja mitä lie hienouksia joissa kyseistä ongelmaa ei ole.
Juurikin näin. Aluksi nimi oli: "Turku Alphabet A - Ajurinkatu", mutta näin valon ja nimi muuttui. Ei siis niinkään aakkosten takia, vaan käytettävyyden.

Yritettiinhän Turkuun numeroitakin, mutta homma ei oikein lähtenyt ja siksi määrättyjä numeroita joutuu vielä hakemaan kauempaa...

Avatar
Stellar73
Viestit: 20
Liittynyt: Su 24.07.2011 17:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja Stellar73 » Ti 08.05.2012 13:58

reijamasa kirjoitti:
Tarkoituksella ovat niinkuin ovat. Vaikka meillä ei olekaan yhtään turkulaista aakkospurkkia, niin ensimmäisten ilmestyessä pyysin jotta tekijät nimeäisivät purkkinsa juuri tässä järjestyksessä tuon gps-nimeämisongelman takia: Gepsin näytöllä on toistakymmentä purkkia, joiden nimestä näkyy vain alku: Turku aplhabet jotain. Erottele niitä sitten.

Nykyäänhän homma toimii vähän eri tavalla kun porukoilla on puhelimia ja mitä lie hienouksia joissa kyseistä ongelmaa ei ole.
Kyl ainakin mun luurissa on juurikin toi ongelma jos kaikki alkaa samalla sanalla niin näkee vaan sen alun siitä, näin siis c:geon stored listassa pitempien nimien suhteen.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 08.05.2012 14:25

Seq kirjoitti:Yritettiinhän Turkuun numeroitakin, mutta homma ei oikein lähtenyt ja siksi määrättyjä numeroita joutuu vielä hakemaan kauempaa...
En jää yhtään haikailemaan, että jälkimmäinen tyssäsi. Käsittääkseni noita "nimikätköjä" voi tehdä ihan vapaasti ilman että ne jotenkin kuuluu johonkin sarjaan.
3.14-lossa ei kuulu mihinkään sarjaan, vaan on ihan itsenäinen tradi jonka löytämiseen ei tarvita toisen kätkön löytämista, mutta silti siittä saa numeron 3 tilastoihin. Nimikin lähti ajatusleikistä, ja numeronkeräysyhteys huomattiin vasta kun joku siittä ensimmäisen kerran kiitti. Olisihan se pitänyt tajuta jo aikaisemmin, että kätköt on out ja tilastot in...

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ti 08.05.2012 14:27

Kyl ainakin mun luurissa on juurikin toi ongelma jos kaikki alkaa samalla sanalla niin näkee vaan sen alun siitä, näin siis c:geon stored listassa pitempien nimien suhteen.
Heh, testasin juuri omalla HTC:llä asian, ja kun kääntää puhelimen vaakasuoraan niin näkyi paljon pitempänä :D
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ti 08.05.2012 15:28

ranto kirjoitti:Ennenkuin joku oikaisee: on niitä haasteita näköjään ollut jo pitkään - minä en vaan tiennyt niistä juuri mitään siihen aikaan, kun oman aakkospurkin tein.

Näyttäisi ainakin Liimes aloittaneen espoossa 13.10.2004 aakkossarjan ( GCKTTC ) ja jopa ennen kuin Rauski teki haasteen aakkosista 16.7.2011 ( GC3096A )

joten ei ne aakkossarjat taida olla vaan haastetta varten. Toinen asia on sitten kummallisesti nimetyt miittingit joihin itsekkin olen osallistunut.

Avatar
Stellar73
Viestit: 20
Liittynyt: Su 24.07.2011 17:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Aakkoskätköjen nimeäminen?

Viesti Kirjoittaja Stellar73 » Ti 08.05.2012 15:55

reijamasa kirjoitti:
Kyl ainakin mun luurissa on juurikin toi ongelma jos kaikki alkaa samalla sanalla niin näkee vaan sen alun siitä, näin siis c:geon stored listassa pitempien nimien suhteen.
Heh, testasin juuri omalla HTC:llä asian, ja kun kääntää puhelimen vaakasuoraan niin näkyi paljon pitempänä :D
Joo, eipä ole tullu tämä mieleen, harvemmin tajuaa luuria käännellä :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”