Otsalamput

Yleistä keskustelua kätköilystä
Satyyri
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 20.01.2012 2:16

Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Satyyri » Ke 22.08.2012 11:15

Kukkuluuruu kätköilijät!

Syksyn pimeiden saapuessa alkaa erilaiset lamput ja tuikut olla entistä tärkeämmässä osassa. Nyt olisi mulla ostoslistassa seuraavana otsalamppu, mutta niitähän on vaikka ja kuinka paljon erilaisia! Kertokaahan siis kokemuksianne, jooko? Millainen otsalamppu sulla on, oliko kallis, toimiiko hyvin, huonosti, välttävästi? Mikä ominaisuus on mielestäsi ehdoton? Kaikki asiaa liittyvät kommentit nyt kehiin, kiitos! :)

Nöyrästi apua kaipaillen,

Satyyri
“Draco dormiens nunquam titillandus”

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 22.08.2012 11:29

Itselläni on ihan tavallinen muutama kympin otsalamppu, mutta jos nyt ostaisin uuden, niin se olisi varmaankni tälläinen: http://www.taskulamput.fi/tuote/otsalam ... lenser_h7/

Omistan Led lenser valaisimen ja sen valoteho ja kestävyys ovat yllättävän hyvät.

peanpa
Viestit: 6
Liittynyt: La 01.03.2008 13:29

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja peanpa » Ke 22.08.2012 11:35

Mulla on käytössä Petzl Myo XP. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php ... tzl+Myo+XP

Halvemmallakin varmaan pääsisi mutta olen ollut tuohon kovinkin tyytyväinen. Akut/patterit kestää suht kauan ja valon hajottajalinssi on kätevä jos tarttee yleisvaloa eikä halua häikiä muita pimeässä olijoita niin pahasti silmiin. Patterikotelo (3xAA) saattaa joillekin tuntua raskaalta mutta itse en ainakaan ole siitä häiriintynyt.

peanpa

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 22.08.2012 11:58

Itsellä käytössä erittäin käteväksi todettu Fenix HL21 otsavalo.

+pieni koko
+edullinen
+vain yhdellä AA paristolla 2tuntia valoa.
+ei johtoja
+todella kevyt

itsellä laitteen virransaannista huolehtii eneloop akku, jolla saa enemmän laitteesta "irti" kuin tavallisella AA paristolla. Mutta yhden pariston riittäessä virtalähteeksi, on sitä helppoa kuljettaa varoiksi mukana.

-hieman heppoisen oloinen valonhajoitin
-joissakin tilanteissa häikäisee, vallankin täydellä teholla hajoittajan kanssa

(ps. Linkki korjattu fiksummaksi :) )
Viimeksi muokannut FireFox-71, Ke 22.08.2012 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ke 22.08.2012 12:05

Allekirjoittaneella käytössä Pezlin Pixa 2 -valaisin, joka tarkoitettu kyllä ihan ammattilaiskäyttöön (ATEX-suojattu),
mutta etuna se, että on paristot valaisimessa (ei siis ikävää laatikkoa takaraivossa) ja valaisimen saa irti
kuminauhasta ja asennettua kiinni Pezlin kypärään, jos vaikkapa sellaista käyttää luolissa tai kiipeilyssä.

Ominaisuudet:
•Toimii kahdella AA/LR6 paristolla (mukana pakkauksessa)
•Paino paristojen kanssa 160 g
•Voidaan käyttää myös ladattavilla Ni-MH akkuparistoilla sekä 1.5 V litiumparistoilla
•Vakiovaloteho: lähityövalo 20 metriin 12 tuntia (30 lumenia), kaukovalo 30 metriin 6 tuntia (40 lumenia)
•Vakiotehon jälkeen on vielä käyttökelpoista valoa jäljellä vähintään 10 h
•Vesitiivis -1m (IP67)
•Soveltuu käyttöön räjähdysvaarallisissa olosuhteissa: täyttää ATEX standardin vaatimukset: CE0080, Ex II 3 GD, Ex nAnL IIB T4
•Voidaan käyttää tiloissa, joissa on kaasua (zone 2) ja tiloissa joissa on pölyä (zone 22) kun syttymispiste on 135°C tai suurempi
•Kestää useimpia kemikaaleja
•Pakkauksessa mukana kiinnikelevy kypäriin, mahdollistaa valaisimen käytön kypärässä ilman otsapantaa
•Yhteensopiva kypärien kanssa, joissa on standardikiinnityspisteet (20 mm x 3 mm)
•Valon kallistuskulman säätönivel
•Elastinen, säädettävä Petzl Long Life otsapanta

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ke 22.08.2012 12:15

Satyyri kirjoitti:Kukkuluuruu kätköilijät!

Syksyn pimeiden saapuessa alkaa erilaiset lamput ja tuikut olla entistä tärkeämmässä osassa. Nyt olisi mulla ostoslistassa seuraavana otsalamppu, mutta niitähän on vaikka ja kuinka paljon erilaisia! Kertokaahan siis kokemuksianne, jooko? Millainen otsalamppu sulla on, oliko kallis, toimiiko hyvin, huonosti, välttävästi? Mikä ominaisuus on mielestäsi ehdoton? Kaikki asiaa liittyvät kommentit nyt kehiin, kiitos! :)

Nöyrästi apua kaipaillen,

Satyyri
Itselläni on tämä, ostin sen silloin kun oli tarjouksessa 120 €. On muuten paras otsavalo/valo mikä on ollut minulla ikinä.

http://www.taskulamput.fi/tuote/otsaval ... ator_1400/

Arnyk

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ke 22.08.2012 12:17

Mulla ollut kanssa ajatuksissa oman geokätköilyyn varattavan otsalampun hommaaminen. Nyt kun alkaa taas pimenemään ja muistan viimesyksyiset reissut, kun oot yksin metsässä ja tulee pimeää, silloin mulla oli led-valolippis ja käsitaskulamppu (joka ei ole hirmuisen tehokas), kyllä oli polun seuraaminen vähän haasteellista. Meillä on yksi ihan surkea otsalamppu (siinä ei ole valmistajan nimeä), jostain tilaajalahjana saatu ja sitten yksi parempi, mutta perheen miehet tarvii sitä työhommissa, niin ei pysty ku silloin tällöin lainaamaan ja siinä on tosi painava se patteripuoli..

Tuohon FireFox-71n suosittelemaan malliin olen itse päätymässä, myös hinnan vuoksi. Tuo linkki vei sivulle, jossa hinta oli mun googlettamista kalleimmasta päästä. Sen voi saada huomattavasti edullisemminkin. Ja valmiina on GP:n laturi ja noita AA ladattavia akkuja 8kpl (koska käytän käsitaskulampussa ja gepsissäkin niitä), niin ei tarvii ostaa erikseen niitä pienempiä.
~Don't worry, be happy!~

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ke 22.08.2012 13:10

Itsellä ei ole kokemusta muista kuin Fenixin otsalampuista, joita myös Kiven alla Oy myy. Fenixin lamput ovat olleet erittäin laadukkaita ja valotehoa löytyy enemmän kuin riittävästi.

Fenixin tämän hetkisen otsalamppuvalikoiman löydät täältä:
http://www.kivenalla.fi/index.php?searc ... search=Hae

Uusimpana mallina on HL30, joka tuottaa todella leveän valon. Keila ei ole pitkä, mutta valaisee ison alan.

Harri / Kiven alla Oy

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Pietu » Ke 22.08.2012 14:51

Mulla on Petzl Myo XP belt, jonka paristokotelosta meni johto poikki, eli uutta tarvitaan. Siinä mielessä tuo harjuksen mainitsema HL30 on kyllä varsin kiehtova: tehoa ja ennen kaikkea toiminta-aikaa riittää :)
Ensin yritän kuitenkin kolvata tuon Myon kuntoon, paristokoteloita tuohon on varaosana aika nihkeästi saatavilla.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 22.08.2012 16:45

Itse olen pitänyt Fenix HP11:stä. Kohtuuhintainen, varsin tehokas, yhdistelmäkeila leveä pienemmällä spotilla. Näkee kohtalaisen kaukaksi. Ei kuluta paljon virtaa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jariturpeinen
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 15.06.2012 10:02

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja jariturpeinen » Ke 22.08.2012 18:36

Itselläni on tuo Pezl Nao, uskomattoman hyvä valo.
Tosin hintansa puolesta pitää viihtyä enemmän kuin paljon purkeilla tai sitten pitää olla muutenkin tarvetta valolle. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
Vielä en ole ko.härvelistä mitään negatiivista keksinyt, tosin kuukauden vasta olen saanut siitä nauttia.
En voi kun suositella.

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ke 22.08.2012 21:30

Led Lenser H7 on ollut minulla kätköily ja koiran lenkitys käytössä.

Valoteho on riittänyt heijastin-mysteerien hakemiseen ihan komiasti ja paristoja en ole vaihtanut ekrtaakaan. Nyt meinasin laittaa kumminkin uuden sarjan, niin en joudu pulaan, jos loppuvat.

Ainoana miinuksena olen huomannut, että jos valoelementtiä kääntelee useasti(voi säätää, että osoittaako ihan jalkoihin, vai pidemmälle) se alkaisi varmaan löystymään ja siitä on mielestäni foorumilla ollut juttuakin.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja kiero » Ke 22.08.2012 21:58

Led Lenser H7 on ollut minulla kätköily ja koiran lenkitys käytössä.
Minulla oli sama. Parin vuoden kohtuu käytössä linssin kääntömekanismi löystyi jo huomattavan paljon ja nyt siitä murtui johto paristokotelon vierestä. Ja johto poikki. Turha edes yrittää juotella kiinni. Ei huva.

Johdoton Pezl olisi harkinnassa. Se paristokotelo ei ollut kiva vaikka ei kauheasti haitannutkaan.
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

laakeri
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 20.09.2010 9:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja laakeri » Ke 22.08.2012 22:44

kiero kirjoitti:
Led Lenser H7 on ollut minulla kätköily ja koiran lenkitys käytössä.
Minulla oli sama. Parin vuoden kohtuu käytössä linssin kääntömekanismi löystyi jo huomattavan paljon ja nyt siitä murtui johto paristokotelon vierestä. Ja johto poikki. Turha edes yrittää juotella kiinni. Ei huva.
Minulla on H7 otsalampunkorvike työkäytössä ollut. Johto poikki siitäkin ja kyllä onnistui juotella. Toisen katkeamisen jälkeen en ole enää juotellut, kun johto alkaa olla turhan lyhyt. Pitäisi etsiä sopivaa piuhaa jostain, mutta töistä löytyy paremmin ranteen paksuisia kuin tuollaisia hitunaruja.

Kätköillessä myöskin on tullut käytettyä tuota H7:aa ja välillä ihan kunnollistakin otsalamppua, jota olen emännältä muuhunkin harrastekäyttöön lainannut. Joku vanha Westervesa on ja hyvin sillä näkee. Ahtaisiin paikkoihin ei vaan tuollainen vanha halogeeni mahdu, mutta onpahan valo ihan toista kuin näissä ledivehkeissä. Petzl Ultra Belt voisi toimia kätköilyssä jotenkin, suunnistuksessa se oli kuitenkin onneton parin testikerran perusteella. Valoa vaikutti olevan ihan ok, mutta kai se oli väärän väristä, kun ei nähnyt lähellekään niin hyvin kuin halogeenilla.

Mutta onkos kukaan kokeillut Lupinen valaisimia? Esim. tuollaista: http://www.otsalamppu.fi/images/wilma.h ... 09_5a3.jpg

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja artomak » Ke 22.08.2012 23:00

laakeri kirjoitti: Mutta onkos kukaan kokeillut Lupinen valaisimia? Esim. tuollaista: http://www.otsalamppu.fi/images/wilma.h ... 09_5a3.jpg
Mulla on Lupinen valoja useampikin, tosin pyöräilykäyttöön. Olen ollut todella tyytyväinen Wilman valotehoon ja laatuun ylipäätään. Pitäis hommata tuo pääpantaosa vielä lisäksi.
Lupinessa on myös se hyvä, että kaikkia varaosia saa, ja vanhan mallin on voinut päivittää uusilla osilla
aina jotain hukassa

Satyyri
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 20.01.2012 2:16

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Satyyri » To 23.08.2012 0:08

Mites nuo lamput joissa on tuollanen ilkeen näköinen mötikkä takaraivolla. Painaako se? Tuntuuko inhottavalta?
“Draco dormiens nunquam titillandus”

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » To 23.08.2012 1:33

Led lenser 7 :aan olen ollut tyytyväinen. Ei ole tuo paristokotelo mitenkään painanut. Portaaton tehon ja valaisukulman säätö on ollut toimiva ja mulla ainakin kestänyt.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

jariturpeinen
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 15.06.2012 10:02

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja jariturpeinen » To 23.08.2012 12:07

Satyyri kirjoitti:Mites nuo lamput joissa on tuollanen ilkeen näköinen mötikkä takaraivolla. Painaako se? Tuntuuko inhottavalta?
jos pitää es. Buffia päässä niin eipä sitä juurikaan huomaa.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 23.08.2012 12:42

ja jos haluaa lampun joka valaisee koko "luomakunnan" niin: http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-3-m ... 47?item=46
Mulla on tuollainen, mutta polkupyöräkäytössä.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Otsalamput

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 23.08.2012 12:47

jariturpeinen kirjoitti:
Satyyri kirjoitti:Mites nuo lamput joissa on tuollanen ilkeen näköinen mötikkä takaraivolla. Painaako se? Tuntuuko inhottavalta?
jos pitää es. Buffia päässä niin eipä sitä juurikaan huomaa.
Ja mukavampaa se on että osa painosta on takana kuin että kauhea möykky otsaa painamassa :shock:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”