Milloin favo-pisteen arvoinen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 30.08.2012 22:32

F800GS09 kirjoitti:Miten on nämä liikennemerkki- ja aitatolppien muoviset tulpat, halkeilevatko ne omaa huonouttaan vai siitä että niitä väännetään toistuvasti irti. Näitä ainakin on paljon. Varmaankaan jos tulppa halkeaa tai katoaa ei tolpan elämään mitään vaikuta, ulkonäköseikka luulisin. Erään infotaulun kaikki kuusi tulppaa olivat riekaleina, tuli mieleen että etsiessäkö nämä kaikki ovat repeilleet.
Joskus näkee mitä tapahtuu kun tulppa puuttuu. Vesi täyttää putken talvella ja se jäätyy ja sitten halkeaa. Sen jälkeen se ei enää kanna vaan taittuu mutkalle. Harvinaista mutta silti...

Haljenneesta hatusta on se hyöty, että se lähtee helpommin irti ja siitä tunnista akätkön. Usein vain naatit on olleet kätköllä sivussa niin hattuja on halki laajalla alueella :lol:

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » To 30.08.2012 22:33

Kaikkia favopisteitä ei ole tullut käytettyä vielä ja joku favo on poistettukin, kun esim. huoltopyyntöön ei ole reagoitu useamman kuukauden aikana. Yleensä favot hienon paikan esittelystä.

Tuomotti
Viestit: 39
Liittynyt: La 05.02.2011 9:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja Tuomotti » To 30.08.2012 23:47

arisoft kirjoitti: Joskus näkee mitä tapahtuu kun tulppa puuttuu. Vesi täyttää putken talvella ja se jäätyy ja sitten halkeaa. Sen jälkeen se ei enää kanna vaan taittuu mutkalle. Harvinaista mutta silti...
Öh, itsehän en ollut tietoinen moisesta liikennemerkkikannasta ja niinpä eräs kätköni on jo yli vuoden killunut liikennemerkissä. Tosin jostain syystä tässä kyseisessä liikennemerkissä ei ole koskaan tulppaa ollutkaan... Ehkä ne eivät ole tuolla maaseudulla niin tarkkoja tulpittajia :lol:

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Pe 31.08.2012 0:17

F800GS09 kirjoitti:Miten on nämä liikennemerkki- ja aitatolppien muoviset tulpat, halkeilevatko ne omaa huonouttaan vai siitä että niitä väännetään toistuvasti irti.
Ollaan muutaman kerran kävelty hirviaidan viertä purkille / purkilta ja katseltu juuri näitä tulppia: lähes jokainen oli halki. Tuskin siis kaikki halkeaa kätköilyn takia - tai ainakin vaikea kuvitella, miksi kätköilijä ohi kävellessään ottaisi jokaiselta tolpalta hatun pois :roll:

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja 1jone » Pe 31.08.2012 0:25

Oma kätköni on juuri tuollainen rakenteisiin kajottava. :oops:
Olen useaan otteeseen kuullut jo kätkön löytäneiltä, että idea on kerrassaan loistava, ja pari favoakin on piilolle kertynyt. :o
Toki hiljan jouduin laittamaan huomautuksen voiman käytöstä, jota siis ei tarvitse käyttää, kun miettii mitä tekee.
Rakenteet ovat toki sen verran reippaat, ettei pikku väännöstä hajoa. :|

Itse annan favot huomattavasti varovaisemmin. :roll:
Siitä johtuen niitä onkin jokunen jäänyt varastoon.
Pisteet jaan täysin oman harkinnan mukaan.
Joskus annoin favoriten vain sen vuoksi, kun purkki oli laadukas ja siellä oli lapselle paaaaljon vaihtareita :lol: (joita sitten arvottiinki mahdottoman pitkään :evil: )
Fiilis pohjalta annan useimmiten, oli se sitten paikka, purkki, tai jokin idea kätkölle.
Sellainen kätkö, joka on mukava löytää ja on ystävällinen ympäristölle on aina favopisteen arvoinen. :)
Perus filmipurkki tolpassa voi olla pienellä improvisaatiolla oikeastikkin hauska yllätys, kun toteutus on onnistunut.
Mutta toisaalta samalla vaivan näöllä sitten laittaa kunnollisen purkinkin :wink:

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja pehku » Pe 31.08.2012 13:08

Kulpakko kirjoitti:tai ainakin vaikea kuvitella, miksi kätköilijä ohi kävellessään ottaisi jokaiselta tolpalta hatun pois :roll:
Siksi, että siinä voi olla ratkaisemattoman mysteerin loppupiste :D

pe-ke
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 13:53

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja pe-ke » Pe 31.08.2012 18:12

Mahtaisko ne liikennemerkkien tulpat haljeta kun sinne väliin muodostuu kondensio vettä , eikä se pääse sieltä haihtumaan johtuen k.o. tulpasta. Talven tullen se sitten jäätyy. Vaikea on ainakin uskoa että ne irroittamisesta halkeaisivat.
Vaik emmää mistää mittää tiär.

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja LaraG » La 01.09.2012 19:44

Favo-pisteen antamisessa minulla yleensä ratkaisee se paikka tai kohde, mikä kätkö esittelee. Se on yleensäkin tärkein.
Paikka on niin näkemisen ja kokemisen arvoinen ja niin mielenkiintoinen, että sitä voisi tutkia pidempäänkin. Yleensäkin, että paikka on jäänyt positiivisessa mielessä mieleen.
Vaikka se purkki olisi ollut tuikitavallinen nallerasia tai filmipurkki, silti sille voi paikan ansiosta tulla favo-piste. Sitten on myös kätköjä, jotka ovat tarjonneet jonkinlaisen "seikkailun" tai joskus jopa itsensä ylittämisen kokemuksen. Joskus voi favo-piste tulla ihan vaan siitä syystä, että tyylilaji oli ensimmäinen itselle vastaan tullut, ja siitä syystä kätkö jäänyt mieleen.
Vähän koitan miettiä näiden antamisessa sitä, että mitä kätköjä ottaisin muutenkin omalle suosikkilistalle. Ei asiaan kuitenkaan tule kovin vakavasti suhtauduttua.

Lähinnä favo-pisteet auttavat siinä, että kun katsoo jonkun uuden paikkakunnan kätköjä, näkee nopeasti, mitä kätköjä ehkä kannattaisi sieltä kätköpaljoudesta poimia.

samik75
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 13.07.2012 7:27

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja samik75 » Su 02.09.2012 9:00

Tässä komppaan kyllä LaraG:tä kovasti. Favo napsahtaa jos kätkö on muistoihin jäävällä paikalla tai purkki on loistavasti piilotettu tai tarjoaa kivan pähkinän purtavaksi ennenkuin antautuu. Vaikkakaan en mitenkään hirveästi ole vielä kätköjä löytänyt, on matkan varrelle sattunut kyllä jokunen sellainen kätkö joita en varmasti unohda (itsensä haastaminen vaan on hauskaa, on se sitten fyysinen tai älyllinen haaste).

Eipä noita favoja viitsi kovin tosikkomielellä ajatella, mutta kuten edelläkin on mainittu, jos kätköllä on kasa favoja niin uudella paikkakunnalla sellaiselle tulee kovin herkästi suunnattua mielummin kuin jollekkin perus 0fp purkille, koska todennäköistä on että koet jotain kätköllä/sitä hakiessasi.

laakeri
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 20.09.2010 9:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja laakeri » Su 02.09.2012 11:00

Näin karvan alle tuhat purkkia löytäneenä on vielä vähän arka antamaan favopisteitä. Epäilyttää, onko varmasti riittävää vertailupohjaa. Yhden olen kuitenkin uskaltanut antaa ja se oli pelkästään paikan takia. Purkki itsessään oli aivan tavallinen lock'n'lock tradi. Oikeastaan pitäisi nyt antaa favopisteitä parille purkille, joiden kanssa olen hieman epäröinyt tai ei ole löytäessä vielä ollut moiseen mahdollisuutta. Osa hienon toteutuksen, osa hienon paikan ja osa molempien takia.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

GCVOTE / Favo-pisteet

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Su 02.09.2012 14:15

Vähän off topicina suosittelen taas porukkaa käyttämään GCVOTE-apuohjelmaa http://gcvote.com/index.php. Sehän asentuu nykyään kai kaikille yleisille selaimille ja ilmeisesti myös GSAK:iinkin. Siinähän käyttäjä antaa 1-5 tähteä halutessaan jopa puolen yksikön välein käymilleen kätköille. Tuolla lisäosalle näkee enemmän vierailluista kätköistä hyvinkin miten porukka on noita kätköjä kokenut. Hyvillä kätköillä GCVOTE korreloi mainiosti favorite-pisteiden kanssa mutta GCVOTE kertoo jotakin myös "ei niin hyvistä" yritelmistä, tusinakätköistä yms. Reissatessa sen avulla pystyy paremmin kohdentamaan kätköilyn parempiin tai ainakin jättämään heikosti tähtiä saaneet kätköt rauhaan.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 25.10.2012 3:53

Arnyk kirjoitti:On myös paljon kätköilijöitä jotka eivät anna favoja. Se on mielestäni kummallista. Itse pidän siitä että voin antaa tekijälle syystä tai toisesta kannustuspisteen. Mutta tottakai se on jokaisen oma valinta antaako pojoja vai ei. :)
Tai sitten yksinkertaisesti EI MUISTA (kuten esim. meikäläinen). Siitä ei siis ole kerennyt tulla tapa.. Monesti jälkeenpäin hoksaa, että ai niin, tuolle olis voinu antaa sen "pisteen". En muuten piiiiiitkään aikaan ees tiennyt, mitä se favopisteen antaminen tarkoittaa ja missä se tapahtuu ja miks. :oops:

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » To 25.10.2012 9:09

Noista liikennemerkkikätköistä, että me juuri törmäsimme yhteen purkkiin, joka oli juurikin siinä tulpassa kiinni. Tulppa ei ollut peruslöysä, kuten usein ovat (jos niissä on purkki) vaan siinä piti sitten käyttää jo hieman apuvälinettäkin saadakseen sen irti. Tulppa oli sen näköinen, että moni muukin oli apuvälinettä käyttänyt... Tässä tapauksessa purkin olisi mielestäni voinut ripustaa mielummin vaikka viereiseen kuuseen, jos ei muuta keksi.

Itse favoja annan melko nihkeästi. Niitä on kertynyt melkoisen paljon varastoon. :shock: Annan hienoista toteutuksista tai hienoista paikoista. Jos purkki on saanut favoja, niin usein huomaan odottavani purkilta hieman keskivertoa enemmän. Kerran tuli vastaan purkki, joka oli saanut muutaman favon ja paikalla olikin lasten leikkipuisto ja purkki (=purkkapussi) oli juurikin erään merkin tolpassa tulpan alla. Myöhemmin luin muiden loggauksia, niin favoja oli tullut mm. kätkön nimestä. Sen jälkeen olen yrittänyt hillitä omia odotuksiani favopurkeista.

Minunkaan mielestäni ei tarvitse erikseen kertoa miksi EI ole antanut favoa, mutta joistakin olen joskus antanut palautetta, jos purkki on ollut todella sopimattomassa paikassa tai muusta vastaavasta.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Milloin favo-pisteen arvoinen

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 25.10.2012 12:10

ReiKaa kirjoitti:
Arnyk kirjoitti:On myös paljon kätköilijöitä jotka eivät anna favoja. Se on mielestäni kummallista. Itse pidän siitä että voin antaa tekijälle syystä tai toisesta kannustuspisteen. Mutta tottakai se on jokaisen oma valinta antaako pojoja vai ei. :)
Tai sitten yksinkertaisesti EI MUISTA (kuten esim. meikäläinen). Siitä ei siis ole kerennyt tulla tapa.. Monesti jälkeenpäin hoksaa, että ai niin, tuolle olis voinu antaa sen "pisteen". En muuten piiiiiitkään aikaan ees tiennyt, mitä se favopisteen antaminen tarkoittaa ja missä se tapahtuu ja miks. :oops:
Uutena kätköilijänä ympäristössä, missä ei hirveästi tusinapurkkeja ole olen ollut tilanteessa ettei noita favo-pisteitä ole päässyt kertymään sitä tahtia, kun favoja olen päässyt antamaan. Loggausta tehdessä favon hyvälle kätkölle mieluusti napsautan, mutta jos ei laarissa ole yhtään niin jälkeenpäin on vaikea muistaa minne olisi pitänyt antaa. No nyt on muutama varastossa ja mielessä että olikohan tuolla lähes kolmen sadan kätkön joukossa sellaisia mille oli jäänyt favo antamatta, kun ei ole sillä hetkellä pisteitä ollut.
Luontokätköt saa minulta kyllä useimmiten favon oli se purkki itse millainen tahansa. Eli jos paikka on sellainen minkä katson omasta mielestä hienoksi ja purkin ansiosta olen päässyt siellä käymään, niin favohan siitä napsahtaa. Kaupungilla olen sitten aika paljon kriittisempi. Tuossa just yhden kätkön loggasin, mikä oli saanut varsin paljon favoja. Olihan se ihan hyvä toteutus camossa ja viereen pääse autolla, mutta ei se mulle ollut favon paikka. Tradissa saa kyllä aika hieno toteutus kaupungissa olla, että favon minulta saa. Tai sitten joku sellainen hieno kohde missä ei olisi muuten tullut käytyä. Noissa toisissa kätkötyypeissä on sitten enempi mahdollisuuksia: isompi töisiä, niin tekijälle kuin etsijälle ja monesti muutenkin mukavampia kuin yksittäisen purkin loggaaminen.

Fiilispohjaltahan tässä mennään, omista suosikeistahan näissä on kyse. Kyllä se tekijälle kertoo, että joku on tykännyt ja arvostaa sitä tekemistä. Ja kyllä se vähän muillekin suuntaa antaa, että jotain siellä kätköllä on jos useampi on siitä on tykännyt.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”