Monta tapaa lokata

Yleistä keskustelua kätköilystä
tuope
Viestit: 12
Liittynyt: Su 26.10.2008 14:21

Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja tuope » Ke 14.11.2012 19:58

Sattuipa kohdalleni erikoinen juttu kun löysin sattumalta hienon mysteerikätkön :D Kätköä en ole ratkaissut enkä koskaan pysty ratkaisemaan. Halusin avata keskustelun tämmöisestä sattumalta löydetystä kätköstä :D

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... fa6dd1a098

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja andyyh » Ke 14.11.2012 20:10

En halua masentaa, mutta normipäivä. Onhan noin käynyt monelle muullekin, ja myös mysteereiden koordinaatteja jaetaan huoletta muille, vaikkei toinen edes yrittäisi ratkaista.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ke 14.11.2012 21:43

Yksinkertainen vastaus: nimi lokipaperissa on löytö (lukuunottamatta haastekätköjä, joiden löytöloggaukseen vaaditaan jokin todistettu suoritus tai tietysti earth/virtual/webcam joissa ei sitä paperia edes ole).

Varmaan moraali vaihtelee kätköilijästä riippuen ja jokainen tekee niin kuin itsestään parhaalta tuntuu. Harrastuksen alussa luulin, että kaikki mysteerit pitää ratkoa ihan yksin, ilman minkäänlaisia apuja. Olisi muuten kiva tietää, että kuinka moni yli 1000 löytäneistä on näin toiminut? Arvelen, että ei kovin moni. Kunnioitusta sille, joka tämän pystyy vannomaan!

En ole itsekään kaikkia haettuja mysteereitä ratkonut. Joskus ollaan oltu "geoturneilla" ja jos jollain on ollut ratkottu mysteeri gepsissä, niin se on haettu ilman tunnontuskia. Haluan kuitenkin aina tietää, että mikä siinä mysteerissä oli idea.

Omasta mielestäni pääsääntö on, että mysteeri on tehty ratkottavaksi. Itse en halua saada valmiita naatteja tyyliin "tuossa on, hae pois". Vinkkejä kyllä kyselen, jos jään jumiin ja samoin niitä myös annan muille sitä tarvitseville. Porukalla ratkominen on kivaa ja jos joku onnistuu saamaan chekkeristä oikean, niin silloin otan ilomielin vastaan ratkaisun, jos sitä on porukalla mietitty ja joku sen vihdoin keksii.

Ainut asia, jota en (vielä) ymmärrä on "vaihtariperiaate". Eli annat itse jonkun mysteerin loppunaatit ja saat palkkioksi jotkut toiset. Itselläni on omalta kotiseudulta (15km säteellä) vielä 24 mysteeriä hakematta (ratkomatta 19) ja varmaan myymällä GM2012-purkin naatteja saisi nuo kaikki loppupisteet :lol: . Mutta mitäs iloa siitä olisi? (Eli ei kannata kysyä, en vaihda :lol: ). Tästä päästäänkin toiseen asiaan, jota en ymmärrä eli onko kaikki (kotiseudun) purkit pakko hakea?

Ihan sama koskee Wherigo- ja multikätköjä. Eikös ne ole tehty juuri sen takia, että se on hupia/esittelee jonkun paikan? Ei ole kätkön tekijälle kivaa, jos loppupisteen naatteja jaellaan ja ne haetaan tradeina. Eipä tosin ole tässäkään itsellä varaa arvostella muita, sillä yhden multin hain pelkällä loppupisteellä, kun vahingossa kuulin sen paikan. (Omatunnon helpottamiseksi tämä asia on jo tunnustettu omistajalle :wink: ).

Että joo, se heittäköön ensimmäisen kiven, joka on synnitön. Kyllä minua silti kieltämättä vähän ärsyttää, jos mysteereitä haetaan "sain naatit"-periaatteella. Mielestäni eri asia on olla mukana reissussa, jolloin myös tavallaan "saa naatit". Mutta - en minä siitä niin kovasti ärsyynny, että se elämääni hankaloittaisi :lol: . Tehköön jokainen omatuntonsa mukaan, sillä ainut sääntöhän on "nimi lokissa riittää".

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 14.11.2012 22:34

tuope kirjoitti:Sattuipa kohdalleni erikoinen juttu kun löysin sattumalta hienon mysteerikätkön :D Kätköä en ole ratkaissut enkä koskaan pysty ratkaisemaan. Halusin avata keskustelun tämmöisestä sattumalta löydetystä kätköstä :D

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... fa6dd1a098
Kätkön tekijänä kätkön löytäminen rehellisesti vahingossa kyllä ilahduttaa, joten reippaasti vain loggaamaan enkä ole koskaan tuntenut mitään pahaa ajatusta sellaisestakaan, että purkki löytyy ihan vain keksimällä hyvä paikka, josta sitä kannattaa etsiä (Brute force siis). Asian nurja puoli on sitten se, että löytäjät eivät aina jaksa pitää löytöpaikkaa omana tietonaan. Ei sikäli, että se mikään valtiosalaisuus olisi, mutta sellainen toiminta ei palvele harrastusta, jos ainoa tieto mysteeristä on loppupisteen koordinaatti, niin sellainen olisi parempi pitää omana tietonaan. Mutta jos joku tällaisella tiedolla purkin löytää niin toivoisin, että logissa tarkkaa kerrotaan miten ja mistä tieto saatiin :wink:

Esim. "Haksu10" teki aikoinaan sellaisen vedon, että kun mysteerien koordinaatit oli livahtaneet tahattomasti tietoon, niin hän arkistoi kyseiset mysteerikätköt. http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=1867 olen myös ymmärtänyt niin, että "piossa" on arkistoinut mysteerikätköjään nopeassa tahdissa ilmeisesti ylimääräisten löytäjien vuoksi. Eri tekijät selvätikin tuntevat ja käsittelevät asian eri tavoin. Mutta enpä usko että kukaan loukkaantuisi vahinkolöydön loggaamisesta.

McBack
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 02.04.2008 11:54
Paikkakunta: Ylimarkku

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja McBack » Ke 14.11.2012 22:41

Hmm

Myönnän että olen antanut mystery ideat muille. Onko sitten sallittu/kielletty logata? (Joku on logattu, joku loggaamatta)

Myönnän että olen saanut mysterynaatit omistajalta. Jotenkin tuntuu väärin jos loggaan niitä. (Vaikka haluaisin myös nämä pois kartalta)

Myönnän että olen ratkennut mysteryt muillekin, osaa lähialueelle, osa niin kaukana että tuskin en itse haen niitä. Onko tämäkin väärin?
Tästäkin voi saada hyvä mieli, jos on hyvä kätkö, missä on jotain erikoista, niin riittää että tietää vastauksen vaikka ei itse hakee sitä. (Turussa on yksi mikä oli hauska mikä olin mukana ratkaisemaan naatit, mutta en uskon että haen sitä itse).

Myönnän myös että olen antanut naatit joku kätkölle mikä itse olen hakenut, ja kaverilla on hakematta. Esim, jos on "pakko" hakea joku, vaikka haasteen takia.


Minun mielestä geokätköily ei on mitään kilpailu. On vain hauska harrastus ja sitä tehdään oman halun mukaan. Huijaa tavallaan vain itsensä jos loggaa semmosia mikä ei on haettu (löytyy niitäkin). Ja jotenkin tuntuu oudolta jos loggaa kätkö (mikä sattumalla on häipynyt) vasta vuosi myöhemmin. Kukaan ei voi tarkistaa jos löytö on oikeastaan löytö.

Alussa loggasin myöskin joku Virtual kätkökin, missä olin saanut kaikki tiedot netistä koska se oli hauska haaste jos löytyy vastaus niihin. Muutin niitä myöhemmin Notesiin, vaikka sain lupaa omistajilta logata niitä, koska en olen ollut itse paikalla.

On hauskempi lukea logitkin jos lukee vähä enemmän kuin KK. Black_Islandin logit on monta kertaa hauskaa lukea, varsinkin jos on joku vaikeampi kätkö. (Esim. GC3HN2E) :) Tämä ei kuuluu asiaan, mutta syy miksi harrastus on hauska.


Olen "huono" kätköilijä! :(

McBack
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 02.04.2008 11:54
Paikkakunta: Ylimarkku

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja McBack » To 15.11.2012 0:05

Unohdin tietysti että olen saanut naatit joskus itsekin.

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » To 15.11.2012 9:43

En ole ihan kaikkia pääkaupunkiseudun mystejä ratkonut, mutta aika paljon kuitenkin.

Nyt joulualessa kolmella eurolla lähtee naatit, kympillä saat viisi. Profiililinkin kautta

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 15.11.2012 18:59

Mysteerin tekijöissäkin on monenlaisia: sellaisia, jotka lähestulkoon pillastuvat, jos ratkaisuja jaetaan kavereillekin. Joillekin toisille sillä ei ole mitään merkitystä.

Sitä en ymmärrä enkä ihan nurisematta hyväksykään, jos mysteerikätkön loppukoordinaatteja ilmoitellaan ihan tosta vaan kaikille halukkaille tai jollekin suhtkoht laajalle facebook- tai skype-ryhmälle. Tosin, kukapa sitäkään on säätämään, että mitenkä iso tai pieni sen pienen piirin pitää olla, jolleka niitä "saadaan" jakaa.

Selkeintä olis, kun kaikki kätköt olis tradeja. Mysteerien ympärille pitäis ehkä kehitellä jotain muuta kuin näitä "pakastepurkkeja". :D

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja theorava » To 15.11.2012 19:44

Joskus aikanaan aika "kuuluisakin" kätköilijä taisi sanoa: "Jos et itse pysty kätköä hakemaan, niin tiimiytykää" tai jotain sinne päin. Tarkoittaen siis ymmärtääkseni sitä, että jos et itse fyysisiltä tai älyllisiltä lahjoiltasi kykene, niin pyydä apua joltain toiselta. Tiimityöskentely on rock! Itsekin olen sen verran tyhmä, että ei kovin moni mysteeri näillä aivosoluilla aukene. No onneksi on niitä viisaampia jotka ovat pystyneet näissä ongelmissa auttamaan. Itse toisaalta olen joskus roikkunut siltarakenteissa yms purkkia hakemassa kun taas toiset ovat kannustaneet maan pinnalta ja silti kaikkien nimet on logiin laitettu.

Eli, oma näkemykseni aika pitkälti on myös, että tiimiytykää. Tässä lajissa tapa on aika pitkälti vapaa, miten nimensä logikirjaan hommaa. Itselläkin on eräs mysteeri "työn alla" mallia brutetus. Ensimmäinen kerta ei vielä tuottanut tulosta, mutta ehkäpä seuraava visiitti on hedelmällisempi ja saan nimen logiin. Sekään tapa ei mielestäni ole väärä. Kätköt on tehty löydettäviksi :wink:
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Monta tapaa lokata

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 15.11.2012 19:58

theorava kirjoitti: Kätköt on tehty löydettäviksi :wink:
Totta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”