Geokätköilyyn oheistoimintaa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja koodi » To 09.05.2013 9:43

Millaista oheistoimintaa ja aktiviteettia olette kehitelleet kätköilyreissuille?

Junioreita (miksei aikuisiakin :mrgreen: ) voisi houkutella vaikkapa Ingress -pelillä http://en.wikipedia.org/wiki/Ingress_%28game%29 / http://blog.androidsuomi.fi/2012/11/goo ... -mmmmoarg/. Peliin voi pyytää kutsua pelin kotisivuilta http://www.ingress.com/ tai kaverilta, jolla tunnukset jo on 8) . Luovutetaan pari kutsua Tornio - Kemi alueelle..

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Puuha » To 09.05.2013 10:37

Kyllä se makkaranpaisto riittää. :D Oletko kehittelemässä tänne jotain tuon pelin suhteen vai mikä siinä on ideana? Innostusta varmasti laskee myös se että tuo on saatavilla vain Androidille.

Sinun mysset taitaa jäädä ratkomatta tai ainakin loggaamatta mutta jos tuon nollapisteen hakisi kun kelit paranee paremmalla kalustolla. Tai no, on niitä yritetty ratkoa useampiakin mutta vastaukset ovat aiheuttaneet enemmänkin lisää kysymyksiä. :)

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » To 09.05.2013 11:01

Me kun lähdemme kätköilemään, lähdemme viettämään mukavaa aikaa ja etsiskelemään purkkeja hienoista paikoista. Meille ei ole niinkään määrällä väliä, vaan laadulla. Eväät mukana ja tutustuminen paikkaan ja silloiseen seutuun, riittää oheistoiminnaksi.

Tuntuu, että tätä oheistoimintaa on tarjolla muutenkin riittävästi, jos siihen tahtoo tarttua.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja koodi » To 09.05.2013 12:30

Puuha kirjoitti:Kyllä se makkaranpaisto riittää. :D Oletko kehittelemässä tänne jotain tuon pelin suhteen vai mikä siinä on ideana? Innostusta varmasti laskee myös se että tuo on saatavilla vain Androidille.

Sinun mysset taitaa jäädä ratkomatta tai ainakin loggaamatta mutta jos tuon nollapisteen hakisi kun kelit paranee paremmalla kalustolla. Tai no, on niitä yritetty ratkoa useampiakin mutta vastaukset ovat aiheuttaneet enemmänkin lisää kysymyksiä. :)
Ajatus tuosta oheistoiminnasta heräsi, kun yhteen kätkööni logattiin, että nuorisoa on aika hankala saada enää mukaan, kun ikää tulee hieman enemmän eli aletaan lähestyä murkkuikää. Peliä ei ole tarkoitus kytkeä kätköilyyn muuten, kuin että sitä voi harrastaa samalla kun kätköilee. Ei taida olla edes gc-sääntöjen mukaista.

Lisävihjeitä olen antanut kätköihini liittyen niitä tiedusteltaessa, kunhan kyselijän tiedustelusta käy ilmi, että mysteeriä on yritetty jollain konstilla ensin itsekin ratkoa. Nuo erilaiset konstit ovat itse asiassa aika mielenkiintoista luettavaa ja joskus niistä saa jopa ideoita uusiin kätköihin.
Liitteet
Ingress.JPG
Ingress.JPG (126.99 KiB) Katsottu 4388 kertaa

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » To 09.05.2013 14:40

MIelestäni on väärin pakottaa lapset harrastamaan jotain, etenkin kun lapsi on siinä iässä, että osaa itse sanoa, tahtooko tehdä jotain vai ei.
Väkisin raahaaminen johonkin harrastukseen vanhempien tahdosta, saa aikaiseksi varmaan vain sen, ettei lapsi tule harrastamaan ko. asiaa myöhemminkään ja ikävä sitä kiukuttelevaa mukulaa on katsella.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja koodi » To 09.05.2013 15:27

Siipisupi kirjoitti:MIelestäni on väärin pakottaa lapset harrastamaan jotain, etenkin kun lapsi on siinä iässä, että osaa itse sanoa, tahtooko tehdä jotain vai ei.
Väkisin raahaaminen johonkin harrastukseen vanhempien tahdosta, saa aikaiseksi varmaan vain sen, ettei lapsi tule harrastamaan ko. asiaa myöhemminkään ja ikävä sitä kiukuttelevaa mukulaa on katsella.
Olen täysin samaa mieltä. Ei väkisin, vaan tarjotaan mahdollisuuksia yhdessä tekemiseen, ettei tarvitse liian varhain mennä kaupungille pahan tekoon. Polvenkorkuisia on varmaan käytännön syistäkin pakko pitää mukana reissuilla. Yleensä hieman vartuttuaan saattavat kyllä kiinnostuakin kätköilystä, mutta murkkuiän lähestyessä alkavat ymmärrettävästi muutkin asiat kiinnostaa. Tähän vaiheeseen voisi tarjota jotain. Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Jossain vaiheessahan itsenäistyminenkin täytyy aloittaa.

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Mileleo » To 09.05.2013 20:14

Moottorikelkalla talvella saarikätköjen peräässä. Tai sitten vaan kelkkareittien läheltä kätköjä ja laavuille makkaran paistoon. Toki kesällä maastopyörällä polkuja pitkin on ihan mukavaa vaihtelua.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 09.05.2013 20:28

Tuota Ingressiä oon vähän koittanut, mutta tässä kotinurkilla ei portaaleja ole. Kolmea olen ehdottanut, eivät vielä ole menneet läpi...
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja koodi » To 09.05.2013 20:45

oh3mbc kirjoitti:Tuota Ingressiä oon vähän koittanut, mutta tässä kotinurkilla ei portaaleja ole. Kolmea olen ehdottanut, eivät vielä ole menneet läpi...
Itse pistin portaaleja jonoon 4.3 ja vasta nyt huhti-toukokuun vaihteessa julkaistiin eli ruuhkaa tuntuu olevan.
Ehdin jo aluksi luulla toisen julkaisemaa omakseni, kun sattui aika lailla samaan paikkaan ja melkein samalla nimellä :D

Avatar
antessi
Viestit: 8
Liittynyt: To 09.05.2013 23:17

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja antessi » La 11.05.2013 0:23

En itse ainakaan koe tarvetta liittää kätköilyyn mitään muuta oheistoimintaa. Ulkoilu/liikunta ja mahdollinen koira ulkoilutus sen muovipurnukan perässä konttaamisen lisäksi riittänevät :D

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » La 11.05.2013 8:57

Isämurmelin omilla retkillä ei oheistoimintaa kaivata, kätköily on silloin se pääasia. Koko perheen kanssa reissussa ollessa kätköily taas on enemmänkin sitä oheistoimintaa. Sen sijaan pikkumurmelin kanssa liikkuessa jonkinlaista oheisohjelmaakin on mukana, vähintäänkin leikkipuistoissa käyntiä. Kätköretkien yhteydessä on käyty myös muissa kivoissa paikoissa, esim. lentokentällä lentokoneita bongailemassa, vierailtu ilmailumuseossa, ajeltu junilla/raitiovaunuilla/busseilla/metroilla tai vain paistettu makkaraa. Eilen teimme yhdessä koko päivän retken Riihimäelle, jossa aamupäivän kätköilyrupeaman jälkeen vietimme muutaman tunnin iltapäivällä paikallisessa Hoplopissa. Tänä kesänä pikkumurmeli on jo sen verran iso, että jaksaa ja pystyy metsämaastossakin liikkumaan hyvin, joten metsäretket itsessäänkin tarjoavat ihmeteltävää ja ihasteltavaa, kuten eilen erään kätkön lähistöllä ihmetelty muurahaiskeko osoitti :D

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Marjis » La 11.05.2013 9:19

Mä taidan olla ikuisesti lapsi. Mulla kätköily on suuren osan kerroista oheistoimintaa, ohikulkumatkalla jonnekin muualle tai jostain muusta syystä ko paikalla. "Ai kas, täällähän on kätkökin".
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja andyyh » La 11.05.2013 10:47

Yleensä geokätköily on muiden harrastusten / reissujen oheistoimintaa, jos jotain muuta toimintaa kätköilyn kanssa tekee. Esim. viime talvena retkiluistelun ohella.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 11.05.2013 14:08

andyyh kirjoitti:Yleensä geokätköily on muiden harrastusten / reissujen oheistoimintaa, jos jotain muuta toimintaa kätköilyn kanssa tekee.
Sama täällä, geokätköily on pyöräilyn oheistoimintaa. Sopivan matkan päässä oleva löytymätön purkki on hyvä syy lähteä pyörälenkille. Jos löytymättömiä ei ole niin voi käydä pyöräilemässä huoltoreissun omilla kätköillä.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » La 11.05.2013 14:41

Niin, no...
Oheistoimintaa syntyy riippuen, minkälaisia kätköjä ollaan hakemassa.
Aika paljon tulee autoiltua, mikä on sinällään mukavaa. Joskus kiipeillään, joskus patikoidaan metsässä, joskus katsellaan nähtävyyksiä. Tänä kesänä olisi tarkoitus opetella melomaan. Sukeltamistakin olen harrastanut aktiivisesti ja se olisi kiva saada myös kätköilyn oheistoiminnaksi. Ulkomaanmatkailu on myös oivaa kätköilyn oheistoimintaa.
Miitteihin osallistumisen lasken myös kätköilyn oheistoiminnaksi. Aktiivi- teemamiitit ovat niitä parhaita, mutta kyllä makkaraakin on mukava paistaa hyvässä seurassa.
Kaipa koiran kanssa ulkoilunkin voi laskea kätköilyn oheistoiminnaksi, vaikka pääasiassa kätköilen ilman koiraa ja hoidan koiralenkit ilman purkkien hakua. Tämä varmaankin siksi, että lähistöllä ei oikein ole enää haettavaa.
Nuo muut pelit, jotka muistuttavat kätköilyä, eivät oikein nappaa.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 11.05.2013 15:22

On kätköily sitten pääosassa tai oheistoimintaa niin itse valokuvailen lähes aina ja se kuvailu ei ole pelkkää jästien hämäämistä vaan ihan reissuilta otettua materiaalia omiin loputtomiin kansioihin. Perhokalastus saattaa myös tulla "oheistoimintanakin "kyseeseen kohteissa jossa sille hyvät edellytykset ja muuttuukin samalla pääaiheeksi eli jäädäänkin alueelle leiriin vuorokaudeksi!
Reissuilla kätköily yleensä on oheistoimintaa, vaikkakin on tapaus Lahdesta Kuopioon mennyt aikaa reilusti yli 8 tuntia kun se "oheistoiminta" hieman hidasti matkantekoa :D

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 11.05.2013 15:30

Marjis kirjoitti:Mä taidan olla ikuisesti lapsi. Mulla kätköily on suuren osan kerroista oheistoimintaa, ohikulkumatkalla jonnekin muualle tai jostain muusta syystä ko paikalla. "Ai kas, täällähän on kätkökin".
Näemmä kierrät paljon maailmaa kun "stop and go" ohikulkemalla kertymät? ...

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilyyn oheistoimintaa

Viesti Kirjoittaja Marjis » La 11.05.2013 21:01

AFTM#4 kirjoitti:Näemmä kierrät paljon maailmaa kun "stop and go" ohikulkemalla kertymät? ...
Kyllä. Kaikki nuo kauempaa haetut purkit on muiden reissujen yhteydessä, en ole esim Kuusamossa käynyt kätköjen takia. Tokihan Karhunkierroksella tuli sitten purkkejakin haettua. Samoin paluumatkalla Itä-Suomesta. :) Varsinais-Suomessa tulee käytyä usein kun olen sieltä itsekin, niin matkalla kätköilen, esim viikko sitten. Mutta en esim lähtisi ajelemaan ympäri Lappia vain kätköjen takia.

Toki lähialueella tulee tehtyä ihan kätköilyreissujakin, mutta kuten totesin, suuren osan ajasta se on oheistoimintaa muulle ja olen ko alueella ihan muusta syystä kuin purkkien perässä. Tämä päivän ainoa löytö liittyi linturetkeen.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”