Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Yleistä keskustelua kätköilystä

Kirjaatko aina DNF:n jos et löydä purkkia?

Kyllä
52
36%
Ei
9
6%
Joskus
83
58%
 
Ääniä yhteensä: 144

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 02.07.2013 11:50

sgt_pepper kirjoitti:
Saloset kirjoitti:Mielestäni denarit on syytä kirjata aina. Niistä on hyötyä muille etsijöille sekä myös kätkön perustajalle. Ei niitä tarvitse hävetä :) Itse laitan esille omat denarit vaikka ne hyvinkin usein nolottavat todella vietävästi :oops: DNF-merkinnät on aina hyvä informaatioviesti joka suuntaan, niitä ei ole syytä väheksyä.
Ihan hyvältä se tuntuu pistää kätkölle eka DNF, se voi kannustaa muitakin kirjaamaan denarinsa.
Näin juuri. Eilen kirjasin multikätkölle ensimmäisen DNF:n, jolla oli kertynyt pelkkiä löytöjä yli sata. Alussa tuntui nolottavan :oops: kun näin helppo multi ei löytynyt, mutta asiaa pohdittuani lopulta koko homma alkoi naurattaan :lol: Tulipa kuitattua kätkön ensimmäinen DNF eikä aina voi voittaa :wink:

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 02.07.2013 12:48

Kirjaan aina dnf:n jos olen etsinyt purkkia eikä sitä löydy. Se on samalla viesti tekijälle, etenkin jos alkaa denareita tulemaan enemmän. Toivon myös, että omilla kätköilläni kirjataan jos ei ole löytynyt niin tiedän tarkistaa onko kaikki kunnossa ja D/T-arvot kohdallaan.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

qwerty12302
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 21.06.2013 15:52

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja qwerty12302 » Ti 02.07.2013 13:26

pardainis kirjoitti:No jos oikeasti olen kunnolla etsinyt ja en ole löytänyt niin laitan kyllä Denarin. Monesti olen vaan nopeasti vilkaissut tai on ollut liikaa jästejä, niin näistä jää Denarit merkkaamatta. Ja en mä koe itseäni huonoksi jos välillä tulee Denari vaan kyllä ne kuuluu tähän harrastukseen yhtä lailla kun löydötkin. Hyvää Jussia :D
Tuolla periaatteella menen minäkin.

japajaa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 06.11.2012 11:07

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja japajaa » Ti 02.07.2013 13:58

Olen nyt viimeisen kuukauden aikana ryhdistäytynyt tässä denarihommassa. Laitan nykyään aina denarin jos olen purkkia etsinyt, mutten löytänyt kohtuulliseksi katsomassani ajassa.

Itselläni kynnys denarien kirjaamiseen on ollut siinä, että ainakin itse karsastan kätköjä, joissa on edellisiltä alla pari DNF:ää. Tulkitsen niistä helposti, että kätkö on hankala tapaus löytää (=aikaavievä) tai että kätkö on mahdollisesti jästitty. Jos olen menossa pyörälenkille, niin tulee useasti skipattua tuollaiset kätköt ja poimittua läheltä ne kätköt jotka muutkin ovat löytäneet. Toinen näkökulma on se, että jos kätkössä on denari alla ja menen sitä kuitenkin etsimään, niin luovuttamisen kynnys on itsellä matalampi. "Ei tätä muutkaan ole löytäneet, onkohan sitä edes missään...". Kolmas näkökulma on se, että jos joku minun kätkölleni laittaa denarin, niin silloin käy mielessä, että onkohan kätköllä kaikki ok ja saattaa aiheuttaa tarkistuskäynnin. Tuntuu siis siltä että tulee ehkä tehtyä ylimääräistä kiusaa kätköttäjälle laittelemalla deeänäffiä.

Näistä seikoista huolimatta olen siis kuitenkin laittanut rohkeasti DNF, koska kyllä siinä on niitä hyviäkin puolia. Ties vaikka muutkaan eivät olisi löytäneet, mutta eivät vaan kehdanneet ilmoittaa. Ja jos itse satun joskus jonkun purkin löytämään, kun edellinen on laittanut DNF, niin kyllä se lämmittää mieltä, kun on itse ollut niin etevä. :D

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 02.07.2013 15:17

japajaa kirjoitti:Tuntuu siis siltä että tulee ehkä tehtyä ylimääräistä kiusaa kätköttäjälle laittelemalla deeänäffiä.
Minulla taas on joitain kätköjä, joissa useamman foundin tuleminen peräkkäin tarkoittaa yleensä, että kätköä ei ole palautettu paikalleen. Eli foundit on aihe mennä katsomaan onko kaikki kunnossa :evil: DNF taas meinaa että kätkö on paikallaan.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 02.07.2013 15:41

japajaa kirjoitti:Kolmas näkökulma on se, että jos joku minun kätkölleni laittaa denarin, niin silloin käy mielessä, että onkohan kätköllä kaikki ok ja saattaa aiheuttaa tarkistuskäynnin. Tuntuu siis siltä että tulee ehkä tehtyä ylimääräistä kiusaa kätköttäjälle laittelemalla deeänäffiä.
Joo joskus kun on käynyt niin, että omistaja on lähtenyt tarkistaamaan kätköä kun olen kirjannut DNF:n, niin on tullut sellainen olo, että vaivasin tuota kätkön omistajaa. Mutta itsehän omistaja päättää milloin lähtee tarkistamaan, ei pitäisi ajatella, että se on omistajan vaivaamista, mutta se on vähän sellainen suomalainen piirre, mistä on vaikea päästä eroon :roll: Itse en lähtisi yhdestä DNF:stä tarkistamaan ennen kuin on mennyt vähän aikaa tai jos logissa epäillään katoamista tai jos kätkölle menemisestä ei aiheudu paljon vaivaa. DNF:issäni yritän kuvailla miten olen etsinyt, kauan vai ohimennen ja epäilenkö omaa puusilmäisyyttäni. Minusta login sävy ja viimeisimmän löydön ajankohta kertoo ihan hyvin, onko syytä epäillä katoamista ja omistaja voi tehdä omat arvionsa. Ja jos kaikki tosiaan loggaisi ne dnf:t, ei omistajan tarvitsisi ehkä huolestua niin paljon yhdestä dnf:stä. Kaikki logit on tärkeitä viestejä omistajalle.

Guessmyname
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 02.07.2013 18:34

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Guessmyname » Ti 02.07.2013 19:31

Muutaman kätkön omistajana olen iloinen jos saan tietoa kätköjen tilasta vaikkapa DNF muodossa. Aina voi käydä niin, että kätkö on siirtynyt tai jästitty ja itselleni on ainakin kunnia -asia pitää omat kätköt hyvässä kunnossa. Kyllä aika pian lokitekstistä pystyy päättelemään, onko kysymys siitä, että kätköilijä ei ole vain löytänyt kätköä vai siitä,että kätkö on oikeasti hukassa.

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Ephief » To 04.07.2013 0:37

Välttämättä en DNF-merkintää laita, jos kyseessä on selkeästi vaikea kätkö (löytöjä ja denareita "satunnaisesti" sekaisin), mutta pääasiassa kyllä laitan, jos olen "riittävän kauan" kätköä oikeasti etsinyt, ihan jo oman kätköilyhistoriatiedon (kuljettujen kilometrien) takia. Ja joskus myös NATSBOG-tilanteessa tulee DNF laitettua, vaikka ei ole edes varsinaiseen etsintään asti päässyt.
Kuva

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 04.07.2013 1:05

Ephief kirjoitti:Välttämättä en DNF-merkintää laita, jos kyseessä on selkeästi vaikea kätkö
Jos kaikki tekisivät näin, niin sitten et saisikaan mistään tietää, mikä on selkeästi vaikea kätkö :) Olen kyllä huomannut, että jollain vaikealla kätköllä saattaa tulla ensimmäinen lokkaus foundina, jossa kerrotaan että oli esim. viides kerta paikalla. Tuo vääristää kätkön tilastoja kun se ei niiden valossa näytä niin vaikealta kuin se on.

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Alvater » To 04.07.2013 2:26

Mulla olis varmaan joka kätköltä DNF, jos kirjaisin kaikki, jotka eivät ekalla yrittämällä löydy. Kartan pohjalta kätköilen enkä ole siinä puuhassa kummoinen, joten usein joutuu tekemään kaksi reissua. Dnöffiä olen heittänyt, kun ei ole kolmannellakaan yrityksellä tärpännyt tai perusteellistakin perusteellisempi etsintä ei ole tuottanut tulosta. Usein vaan käy niin, että kun sen "en löytänyt"-päivityksen laittaa, niin sitten seuraavalla kerralla kurkatessa purkki löytyykin.

Pitäisikin tästä taas kaivaa uuden asuinpaikkakunnan kätkökartta esiin ja valkata sieltä joku loota visiitin kohteeksi, yksi kolikko on jäänyt pitkäksi aikaa nurkkiin kuleksimaan ja sitä varmaan luullaan jo kokonaan eksyneeksi.

Klatjofs
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 23.07.2013 23:27
Paikkakunta: Turku

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Klatjofs » Ke 24.07.2013 22:13

Jos ehdin kunnolla etsiä eikä vaan löydy, kirjaan kyllä denarin. Ensin se tuntui hirmu nololta (!) kunnes tajusin että PAH, ei kaikkea voi aina heti löytää. Kirjattiin me reissulla yks DNF vaikka käytiin paikalla vaan pyörähtämässä eikä sateessa jaksettu heinikkoa enempää tonkia. Eilen kirjasin denarin ku en vaan löytänyt vaikka tongin ja tongin ja ajattelin etten ainakaan samana päivänä tule siihen kätkölle enää mutta kas vaan, reitti kulkikin ihan paikan ohi ja päätin tonkia lisää ja löysinkin kätkön. Mutta joo, aika herkästi laitan denarin jos ehditään vähän tonkia eikä meinaa löytyä.
Kuva

Ekkeri
Viestit: 18
Liittynyt: La 23.02.2013 22:17

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Ekkeri » To 25.07.2013 11:15

Mitä enemmän tätä kätköilyä on harrastanut, sen tärkeämmäksi olen nähnyt tuon DNF:n kirjaamisen. Useamman kerran olen törmännyt tilanteeseen, että helpolla kätköllä ei ole mitään merkintöjä esim. kuukauteen ja kun olen ensimmäisen denarin kirjannut, niitä tuleekin äkkiä monta perään. Lähes poikkeuksetta kätkö on puuttunut paikaltaan ja omistaja saa näin tiedon ongelmasta.

Aloittelijana kirjasin harvakseltaan dnf:t, mutta nykyään lähes aina. Monen purkin päivänä saattaa joku unohtua.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » To 25.07.2013 11:17

Alvater kirjoitti:Dnöffiä olen heittänyt, kun ei ole kolmannellakaan yrityksellä tärpännyt tai perusteellistakin perusteellisempi etsintä ei ole tuottanut tulosta. Usein vaan käy niin, että kun sen "en löytänyt"-päivityksen laittaa, niin sitten seuraavalla kerralla kurkatessa purkki löytyykin.
Eikös tuo ole juurikin hyvä syy kirjata dnf heti ensimmäisellä kerralla, ei tarttis kolme kertaa koskaan etsiä :roll:

cossus
Viestit: 13
Liittynyt: Su 08.12.2013 19:35

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja cossus » Ma 09.12.2013 14:06

Yleensä merkkaan denarit ja kerron lyhyesti mitä tapahtui.

Mutta mikä on "oikea" tapa toimia siinä tilanteessa, kun kätköstä on aikaisemmin vetästy denari, mutta sitten jollain yrittämällä kätkö löytyykin? Kirjatako uusi loggaus, jolloin denari jää näkyviin, vai muokata denari löydetyksi?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.12.2013 14:09

cossus kirjoitti:Mutta mikä on "oikea" tapa toimia siinä tilanteessa, kun kätköstä on aikaisemmin vetästy denari, mutta sitten jollain yrittämällä kätkö löytyykin? Kirjatako uusi loggaus, jolloin denari jää näkyviin, vai muokata denari löydetyksi?
Uusi loggaus tietysti. Kätköhän jäi löytymättä silloin aikaisemmin joten denari on ihan paikallaan. Kun nyt löytyi niin siitä tehdään uusi löytöloggaus.

Denarit (sekä omat että muiden) ovat joskus sangen mukavaa luettavaa.

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja juppepupu » Ke 11.12.2013 0:56

finnranger kirjoitti:Denarit (sekä omat että muiden) ovat joskus sangen mukavaa luettavaa.
Samaa mieltä. Etenkin jos en kätköä löydä, on ihan mukava huomata, etten ole ainoa puusilmä :lol: Toisaalta jos jollain kätköllä on paljon denareita ja itse löydän sen heti, tulee ihan mukava olo siitäkin.

Itse yleensä kirjaan denarit, mutta joskus saattavat unohtua. Löytyneet kätköt kirjaan jo kätköpaikalla, mutta jos ei tunnin hakemisen jälkeen ole purkkia löytynyt, ei huvita ruveta kännykkää näpyttelemään :roll: Kotona sitten, ketutuksen hälvettyä, näppäilen ne mahdolliset löytämättä jääneet.

NH82
Viestit: 107
Liittynyt: Su 29.09.2013 21:15

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja NH82 » Ke 11.12.2013 9:53

tmt11 kirjoitti:Kirjaan DNF:n silloin, kun olen oikeasti etsinyt enkä siitä huolimatta ole kätköä löytänyt. Notella olen merkinnyt, jos olen purkin löytänyt, mutta se on jäänyt jostain syystä tavoittamattomiin.
Tuolla linjalla minäkin. Jos kätkön sijainti on kuvauksen / vihjeen / edellisten loggausten perusteella selvä enkä siitä huolimatta löydä sitä, kirjaan DNF:n. Ei siinä mitään hävettävää ole. Jos kätköä on ollut mahdoton etsiä esim. työmaan takia, olen laittanut siitä noten. Niissä tilanteissa, joissa olen löytänyt kätkön, mutta en ole saanut kätköä auki loggaamista varten ekalla yrityksellä (esim. Yrttipuisto) tai katsonut järkeväksi lähteä kiipeämään ilman sopivia varusteita turhan korkealla tai muuten vaan vaarallisessa paikassa olevalle kätkölle, olen kirjannut noten idealla "tulen joskus myöhemmin paremmin varustautuneena takaisin loggaamaan kätkön". Tilanteissa, joissa olen käynyt kääntymässä nollapisteellä ja oletan kätkön olevan paikallaan, mutta en ole nähnyt sitä (esim. erittäin korkealla puussa oleva pieni kätkö, kuten Larun horrori), en ole kirjannut DNF:ää, koska kätkön todennäköisestä sijainnista johtuen en ole pystynyt asianmukaisesti etsimään sitä puutteellisen varustautumisen seurauksena. Tällöin DNF:n kirjaaminen ilman varsinaista etsintää olisi omistajan spämmäämistä, mikä ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista.
Kuva

mikko_mustalahti
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.11.2013 9:07

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja mikko_mustalahti » Ke 11.12.2013 11:50

Mulla on taapana kirjata dnf jos olen kunnolla päässy etsimään enkä sittenkään löydä. Yleens siinä herää jo epäilys että onkohan purkki edes paikallaan.

Salme Maijala
Viestit: 13
Liittynyt: La 27.04.2013 22:05

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Salme Maijala » Ke 11.12.2013 23:54

Itse kirjaan dnf, jos olen kunnolla ehtinyt etsiä eikä löytynyt. Joitakin paikkoja tulee eka kerralla vain suurinpiirtein katsottua että missä se voisi olla ja jos ei löydy, niin näistä en ole denaria pannut. Mutta mutta, olen kyllä poistanut vanhoja denareita :oops: ja syy on tämä: katselen välillä denarilistaani sillä silmällä että minkä lähtisi yrittämään uudelleen. Jos siellä listalla on enimmäkseen jo löydettyjen kätköjen vanhoja denarimerkintöjä niin tämä käy vaikeaksi. Olisi hyvä, jos tämä lista päivittyisi niin, että denari poistuisi listalta kun kätkö on löytynyt niin ei olisi tarvetta poistella. Joitakin omia dnf-merkintöjä on ihan hauska itsekin lukea jälkeenpäin :lol:.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » To 12.12.2013 12:25

Sellanen vinkki Salme Maijala, että denareita pystyy kätevästi katselemaan gc.fi karttahaulla. Siellä on sellainen oma ehto -kohta kuin "DNF-logannut", joka näyttää DNF-logatut, muttei löydettyjä. Sitä kun käytät, niin ei tarvitse enää logeja poistella :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”