Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Yleistä keskustelua kätköilystä

Kirjaatko aina DNF:n jos et löydä purkkia?

Kyllä
52
36%
Ei
9
6%
Joskus
83
58%
 
Ääniä yhteensä: 144

cz9mm
Viestit: 24
Liittynyt: La 18.10.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja cz9mm » Su 16.11.2014 9:05

Onko väärin muuttaa loki "find it" :ksi, jos purkin löytää myöhemmin ? Vai pitääkö vain kirjata uusi loki ?

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sikajack » Su 16.11.2014 9:18

cz9mm kirjoitti:Onko väärin muuttaa loki "find it" :ksi, jos purkin löytää myöhemmin ? Vai pitääkö vain kirjata uusi loki ?
Denari on denari ja löytö on löytö. Jos ovat tapahtuneet eri kerroilla, niistä jää kaksi kirjausta jemmalle. Tätä olen itse noudattanut. Siinähän menee löytöpäivämäöärä ketuilleen jos aikaisemman denarin menee korjailemaan muuksi.
//geonovice sikajack

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja artomak » Su 16.11.2014 10:09

Vanhan dnf-loggauksen voi muokata hymynaamaksi, ja päiväyksenkin voi muuttaa oikeaksi tuosta oman lokin kohdalta

Näytä / muokkaa lokeja / kuvia Upload Image

Seuraavalla sivulla klikkaat kynälinkistä ja pääset oikeaan paikkaan käpälöimään logatuksi ja vaihtamaan päivämäärän
aina jotain hukassa

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja stebu » Su 16.11.2014 11:29

En näe mitään syytä muuttaa DNFää löydöksi (paitsi jos DNF oli vahingossa logattu väärin).
Kätkölistauksen logit kertovat kätkön tapahtumista, ei loggauksia pitäisi muutella, ainakaan radikaalisti.
(vrt wiki: "Lokikirja on laivoilla pidettävä päiväkirja").
-stebu

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja porari » Su 16.11.2014 12:53

stebu kirjoitti:En näe mitään syytä muuttaa DNFää löydöksi (paitsi jos DNF oli vahingossa logattu väärin).
Kätkölistauksen logit kertovat kätkön tapahtumista, ei loggauksia pitäisi muutella, ainakaan radikaalisti.
(vrt wiki: "Lokikirja on laivoilla pidettävä päiväkirja").
Samaa mieltä, miksi ihmeessä muuttaa?

marsusram
Viestit: 30
Liittynyt: To 14.08.2014 21:35

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja marsusram » Su 16.11.2014 19:23

Kirjaan DNF:n jos katson etsineeni tarpeeksi, jotta olisi pitänyt jo löytyä.
Jos vain vilkaisen ja totean että jääköön en nyt viitsi kaivella, niin en merkitse mitään.
Ja kerran logattu DNF saa pysyä, ei se ole mikään häpeä. Miksi historiaa pitäisi kieltää, eihän siitä mitään opi unohtamalla.

vpekkari
Viestit: 4
Liittynyt: Su 06.07.2014 21:47

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja vpekkari » Su 16.11.2014 19:43

Minusta on aina syytä kirjata denari, jos kätköä on etsinyt vähänkään tosissaan eikä sitä löydy. Tämä on erittäin oleellinen tieto piilottajalle. Esimerkiksi tänään olen saanut kaksi dnf:ää tästä kätköstäni: http://coord.info/GC523TV. Vaikka kaikki saattaa olla ihan kunnossakin, niin aion jo ilman muuta pelkästään näiden perusteella käydä pian katsomassa, että purkki on tallessa. Koska viimeisestä löydöstä on jo pari kuukautta aikaa, niin mahdollisesti siellä on käynyt useampikin etsijä etisimässä jästittyä purkkia ja kirjaamatta tuota tärkeää tietoa. Itse kätköttäjänä luen kaikki sähköpostiin tullleet loggaukset ja pyrin reagoimaan puutteisiin muutaman päivän viiveellä, mikäli vain mahdollista. Se joka jättää kirjaamatta denarin, aiheuttaa hallaa muille kätköilijöille, jotka lähtevät ehkä pitkänkin matkan päästä etsimään eioota!

Itse loggaan seuraavasti:

- Jos olen etsinyt vähän puolihuolimattomasti ja on kiire jatkaa matkaa, en ehkä kirjaa denaria.
- Jos olen tosissani etsinyt enkä löytänyt kätköä, tulee ilman muuta DNF.
- Jos purkki on löytynyt, mutta siinä ei ole kynää ja itse olen unohtanut sellaisen matkasta, kirjaan Noteen, että se löytyi. En kuitenkaan saa löytöloggausta kuten ei pidäkään, mutta kätkön tekijä saa tiedon, että jemma on löydetty ja se voi hyvin. Vastaavan kirjauksen teen myös muista syistä jos en voi logata vihkoon.
- Jos jästien takia en pysty etsimään, kirjaan edelleen Noten ja siinen NATSBOG.

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » Su 16.11.2014 19:49

Denarin kirjaan jos olen etsinyt omasta mielestäni tarpeeksi kauan löytämättä, se kuinka kauan on tarpeeksi riippuu monesta seikasta. Jos purkkia en pääse kunnolla edes etsimään, oli sitten jästien takia tai vaikka kiire niin en kirjaa mitään.
Denarin jos kirjaan ja sitten jossain vaiheessa löydänkin kätkön niin kirjaan uuden lokin, en suinkaan ala poistamaan tai muokkaamaan denari löydöksi.

cz9mm
Viestit: 24
Liittynyt: La 18.10.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja cz9mm » Ma 17.11.2014 8:16

Jees. Tämä selkeytti myös omia käyttäytymismalleja. SikaJaska sen hyvin kiteytti.

Avatar
janisone
Viestit: 3
Liittynyt: Su 02.11.2014 18:00

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja janisone » Ma 17.11.2014 23:12

tämä olikin hyödyllinen threadi aloittelevalle kätköilijälle :) .
itse olen kirjannut kahteen kätköön DNF :n vaikka tosiaan olisi voinut kuitata notella kun kyseessä on ollut joko olosuhteista tai jästeistä johtunut purkin loggaamatta jääminen.
itse asiassa en edes tajunnut koko note -vaihtoehtoa :oops: ... mutta aina oppii uutta, täytynee parantaa tapansa jos tuollaiset denarit kerran koetaan spämminä :wink: .

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ma 17.11.2014 23:45

Mikään denari ei oo spämmiä. Dnf hän on did not found joten syytä ei ole määrätty. Ennemmin mä dnf:n kirjaan ku jonkun noten. Vaikka sit ##@!*!@tilastot##@!*@! näyttäiski "huonommilta".

Avatar
janisone
Viestit: 3
Liittynyt: Su 02.11.2014 18:00

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja janisone » Ma 17.11.2014 23:55

TeemuH kirjoitti:Dnf hän on did not found joten syytä ei ole määrätty.
niin minäkin sen olin aatellut :roll: :wink: .

Geottuset
Viestit: 36
Liittynyt: Su 27.04.2014 22:38

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Geottuset » Ti 18.11.2014 8:06

Henkilökohtaisesti en myöskään näe mitään syytä miksi dnf:ää ei kirjaisi. Siitähän jää itsellekin hyödyllinen merkintä, että jotain kätköä ei ole etsinnöistä huolimatta löytänyt. Seuraavalle reissulle voi sitten paremmin miettiä varustustusta ja ehkäpä kokonaan uutta "strategiaa". Omana periaatteenani olen pitänyt alusta alkaen, että kirjaan aina dnf:n jos en kätköä löydä. Jonkun kerran on tullut kirjattua note, jos etsintä ei ole päässyt edes alkuunsa esim. jästien vuoksi. Näillä periaatteilla ei tietysti tilastoja kaunistella löydöt 504kpl ja dnf:t 60kpl, eli kannattaa harkita lähteekö allekirjoittaneen mukaan reissuun :lol: .

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ti 18.11.2014 8:27

Geottuset kirjoitti: Siitähän jää itsellekin hyödyllinen merkintä .
Samaa mieltä. Kyllä ne denarit kannattaa kirjoittaa myös. Note mieluummin silloin jos syystä tai toisesta ei pääse loggaamaan vaikka purkki löytyisi.
Ja eihän sitä tiedä jos joku keksii tehdä denari-haasteen, 100 dnf:ää, loggaa jos löydät :)

dzeih
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 19.05.2010 13:17

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja dzeih » Ti 18.11.2014 20:48

Tällainen löytyy Latviasta: http://www.geocaching.com/geocache/GC45 ... enge-cache Ehdot ilmeisesti täyttyisi :lol: Muutenkin mielenkiintoisia haasteita ulkomailla, ehkäpä ansaitsisivat oman ketjunsa.

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja v v a m team » Pe 27.02.2015 19:28

Kaivelinpa esille tällaisenkin, aina ajankohtaisen keskustelun dnf:n kirjaamisesta. Siihen oli syynä eilinen dnf uudehkolla helsinkiläiskätköllä "Bölestä Pasilaan". Purkkia ei löytynyt turhauttavan pitkän ja sinnikkään etsiskelyn jälkeenkään. Siinä vaiheessa otin tyylilleni melko harvinaisen helpparipuhelun kollegalle, jolta saatiinkiin varmistus siitä, että kätkö on kateissa. Ilmoitin tästä privaatisti kätköttäjälle, ja paikalle tämä esimerkillisen ripeästi toimiva piilottaja hoitikin tilapäisen purkin n. tunnin sisällä ilmoituksesta!

Miksi asiasta pitää sitten täällä huudella? No siksi, että julkaisunsa (17.2) jälkeen tuo kätkö on löydetty päivittäin, mutta kas kummaa, 25.2. ja 26.2. löydöt puuttuivat kokonaan, kunnes ilmoitin asiasta omistajalle. Onhan se tietysti täysin mahdollista, että kukaan nyt ei vaan ole sattunut käymään helpolla mysteerikätköllä kahteen päivään keskellä Helsinkiä. Tai sitten on vaan "unohtunut" kirjata denari. :evil: Eikä tämä tietenkään ole ensimmäinen kerta: vastaaviin, "kas-kukaan-ei-ole-löytänyt-tätä-D/T 2/2-kaupunkikätköä-kuukausiin" -tapauksia tulee vastaan aina silloin tällöin. Ja useimmiten purkki onkin sitten tiessään. Miten se denarin merkkaaminen voi olla niin vaikeaa? Olisi vaan niin pirun paljon mukavampaa, sekä kanssaetsijöitä että kätkön omistajaa kohtaan merkata se denari. Toiset etsijät ehkä huomaisivat, että kappas, onpa vaikea, lumen peitossa tai kateissa, omistajasta puhumattakaan. Hei pliis!

maczakman
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.11.2013 21:23

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja maczakman » Pe 27.02.2015 22:00

Kaitpa sitä ei ihan aina ilkeä.On vähän väsynyt ja puusilmäpäivä.Ei sattuisi kaljakorikaan keskellä peltoa silmiin.Seuraavalla kerralla käydessä Kops.Kun on terässä eikä löydy alkaa denarikin tulla mahdolliseksi.On vaan ihan itsekritiikillä mietittävä onko vika kätkössä vai kätköilijässä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”