Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Yleistä keskustelua kätköilystä

Kirjaatko aina DNF:n jos et löydä purkkia?

Kyllä
52
36%
Ei
9
6%
Joskus
83
58%
 
Ääniä yhteensä: 144

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja janskupansku » To 20.06.2013 7:49

Joskus käy niin että purkki ei löydy, varsinkin mikäli kyseessä on ns. hankalampi tapaus. Kyseisessä tapauksessa voi olla että tuntee itsensä hölmöksi kun ei löydy eikä siten tule kirjanneeksi DNF:ää.

Toisaalta purkki voi olla joskus oikeasti hukassa, jolloin DNF:n kirjaus on kätköttäjälle hyödyllinen viesti siitä että ongelmia on.

Lokkaatko DNF:n jos et löydä vai jätätkö lokkaamatta? Keskustelu on vapaa.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja pardainis » To 20.06.2013 8:37

No jos oikeasti olen kunnolla etsinyt ja en ole löytänyt niin laitan kyllä Denarin. Monesti olen vaan nopeasti vilkaissut tai on ollut liikaa jästejä, niin näistä jää Denarit merkkaamatta. Ja en mä koe itseäni huonoksi jos välillä tulee Denari vaan kyllä ne kuuluu tähän harrastukseen yhtä lailla kun löydötkin. Hyvää Jussia :D

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » To 20.06.2013 9:01

pardainis kirjoitti:No jos oikeasti olen kunnolla etsinyt ja en ole löytänyt niin laitan kyllä Denarin. Monesti olen vaan nopeasti vilkaissut tai on ollut liikaa jästejä, niin näistä jää Denarit merkkaamatta. Ja en mä koe itseäni huonoksi jos välillä tulee Denari vaan kyllä ne kuuluu tähän harrastukseen yhtä lailla kun löydötkin. Hyvää Jussia :D
Samoilla mennään. Jos jästien tai innon puutteen vuoksi jää etsiminen kovin lyhyeksi, ei DNF:ää tule lokattua.
Jos ei kertakaikkiaan löydy, silloin myös denari tulee lokattua. Tai jos on syytä epäillä, ettei purkki ole paikallaan, silloin myös.

P.S. Miten kysymykseen "Kirjaatko aina DNF:n jos et löydä purkkia?" voi vastata joskus ?! :o

Ja meiltäkin Hyvää Jussia kaikille !

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 20.06.2013 9:25

Joskus tulee merkattua mutta melkein aina ei. Pitänee jatkossa alkaa merkkaamaan jos en löytänyt kätköä.

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja mixer89 » To 20.06.2013 20:50

Aimo Haipakka kirjoitti: P.S. Miten kysymykseen "Kirjaatko aina DNF:n jos et löydä purkkia?" voi vastata joskus ?!
Easy. "Aina joskus kirjailen DNF:n" :wink:

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » To 20.06.2013 21:23

Näkyyhän noita tulleen merkityksi, satayksi tähän mennessä. Tuhansien löytöjen jäsenissä näkyy olevan nolla dnf taitureita. Mitenkäs lienee, muutamilla kätköillä on tullut käytyä useita kertoja ja ei vaan löydy. Laitetaanko joka kerta dnf, vaiko vain kerran?

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja jumiki » To 20.06.2013 21:42

En kirjaa aina. Kyllä DNF tulee logattua jos purkkia kauan etsii, ja joskus kirjaan vaikka ei olisi päästy lähellekkään purkkia (gps:n akun loppumisen syystä.) Aina ei jaksa jos on paljon muuta logattavaa, esim. kun olin toukokuussa Lontoossa tuli kohtuullisesti logattavaa niin DNF:t jäi kirjaamatta.

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja keijoran » To 20.06.2013 22:00

Totta mooses kirjaan denarin, jos oikeasti olen etsinyt. Joskus tosin hävettää, että on puusilmä. Seuraavana n. viisi kätköä löytänyt kuittaa löydetyksi ja vielä kehuu, kuinka helppo oli. :D

Välillä loggaan DNF:ksi myös NATSBOGin. Jos ei oikein edes jaksa etsiä, niin siitä saattaa jäädä loggaamatta, kun ei ihan 30 sekunnin vilkaisu välttämättä kerro totuutta. Mutta arvostan myös DNF-loggauksia omiin purkkeihin ja yleensä tulee käytyä tarkastamassa tilanne melko nopeasti sellaisen jälkeen.
Mä katsoin jo sieltä!

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 20.06.2013 23:09

Itse kirjaan DNF:n jos olen käynyt jollain paikalla kätköä etsimässä. Esim. tänään kävin yhdellä kätköllä, mutta ainaostaan vilkaisin ohimennen näkyykö sitä. Kirjaan siitä DNF:n koska en sitä löytänyt. Siitä jää kuitenkin minulle merkintä, että olen paikalla käynyt.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Pe 21.06.2013 5:06

Sama kuin useimmilla, eli kirjaan josku aina dnf:n :roll: siis jos olen etsinyt oikeasti eikä löydy niin kirjaan, jos vilkaisen vain ohimennen niin saatan laittaa noten tai en mitään
F800GS09 kirjoitti:Laitetaanko joka kerta dnf, vaiko vain kerran?
Sitten nämä purkit.. yleensä merkkaan yhden DNF:n ja sitten jos se jollakin kerralla löytyy niin löytölogissa voi mainita että on käynyt sen ekan dnf:n jälkeen x kertaa paikalla ja löytyi sillä kuuluisalla viimeisellä kerralla siitä viimeiseksi katsotusta paikasta :lol:
joskus laitan notella että "kävin taas paikalla puusilmäilemässä" tms.
~Don't worry, be happy!~

Avatar
JSGeo
Viestit: 26
Liittynyt: To 24.12.2009 9:24
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja JSGeo » Pe 21.06.2013 11:16

Totta kai DNF:t pyrin kirjaamaan aina, jos etsimään päästy. Joillekin kätköille niitä on sitten ihan huomattavia määriäkin kertynyt. :roll: Joskus sitten laitan notella tilanneraportin, jos ei edes etsiminen ole onnistunut. Nopea tilastoihin kurkistus näköjään kertoo, että DNF:ien määrässä ollaan Suomessa jo sijalla 30. Minkäs sille puusilmäisyydelleen voi. Jokaista 12. Löydettyä kätköä kohden tullut siis yksi DNF keskimäärin.
Pieni kätkö, iso riemu.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Keokas » Pe 21.06.2013 17:11

Ehkä kirjaan DNF:n, ehkä en. Joskus kirjaan, mutta aina joskus en. Aina en kirjaa.
Jos haluan, että kätköntekijä tietää, että olen ollut tuloksetta etsimässä kätköä, kirjaan DNF:n.
Denareiden keräily ei kuulu omaan kätköilyyni. On aivan sama, onko DNF:iä 0 tai 500. Muistan kyllä itse omat paikallakäyntini ilman kirjanpitoakin, joten siihenkään en denareita tarvitse.
Löydöt on kyllä tullut kirjattua varmaankin lähes kaikki...

Sahraminna
Viestit: 11
Liittynyt: La 05.11.2011 0:46
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Sahraminna » La 22.06.2013 12:17

Kirjaan aina silloin, kun oikeasti olen etsinyt ja etsinyt, enkä omaa hölmöyttäni tai tietotaitojani löydä :lol: Jos on liikaa ylimääräistä jengiä paikalla, jatkan kiltisti matkaa.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 24.06.2013 10:02

arisoft kirjoitti:Siitä jää kuitenkin minulle merkintä, että olen paikalla käynyt.
Jep, tämä on yksi hyvä syy kirjata se dnf. Laitan dnf:n yleensä silloinkin kun on vaikka jästejä tai muusta syystä en oikeastaan etsi lainkaan. Siinä logissahan sitten täsmennetään, että etsikö ollenkaan vai pitkäänkin ja siitä omistaja voi päätellä onko syytä käydä tarkistamassa. Kirjaan dnf:n useankin kerran jos usean kerran on jäänyt löytymättä sama purkki.

Aina en ole kyllä näin toiminut. Alkuaikoina kirjasin dnf:iä vähemmän, en muista mistä johtui, ehkä ajattelin, ettei sitä kannata laittaa jos ei ole kunnolla etsinyt. Kyllä sitä nyt arvostaa, kun on nettiin kirjattu kaikki tapahtumat muistiin. Ei niitä muuten muistaisi

Tarppa
Viestit: 54
Liittynyt: To 08.04.2010 10:48

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Tarppa » Ti 25.06.2013 10:43

sgt_pepper kirjoitti:Laitan dnf:n yleensä silloinkin kun on vaikka jästejä tai muusta syystä en oikeastaan etsi lainkaan. Siinä logissahan sitten täsmennetään, että etsikö ollenkaan vai pitkäänkin ja siitä omistaja voi päätellä onko syytä käydä tarkistamassa. Kirjaan dnf:n useankin kerran jos usean kerran on jäänyt löytymättä sama purkki.
Itse käytän tätä: Note / NATSBOG (Not Able to Search Because of Geomuggles... suom. ei voinut etsiä geojästien takia) Lähde: Geowiki
Dnf tietysti sillon kun en löydä :D
Mutta; kukin tekee niinkuin tekee... Ei kai tässä mikään "väärin" ole :?:

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 25.06.2013 11:46

Tarppa kirjoitti:
sgt_pepper kirjoitti:Laitan dnf:n yleensä silloinkin kun on vaikka jästejä tai muusta syystä en oikeastaan etsi lainkaan. Siinä logissahan sitten täsmennetään, että etsikö ollenkaan vai pitkäänkin ja siitä omistaja voi päätellä onko syytä käydä tarkistamassa. Kirjaan dnf:n useankin kerran jos usean kerran on jäänyt löytymättä sama purkki.
Itse käytän tätä: Note / NATSBOG (Not Able to Search Because of Geomuggles... suom. ei voinut etsiä geojästien takia) Lähde: Geowiki
Dnf tietysti sillon kun en löydä :D
Mutta; kukin tekee niinkuin tekee... Ei kai tässä mikään "väärin" ole :?:
Laitan joskus noten, useammin kuitenkin dnf:n. Dnf = did not find = en löytänyt, eli tuo ei ota kantaa siihen, onko etsitty vai ei. NATSBOG taas meinaa ettei päässyt etsimäänkään. Onko sillä muka jonkun mielestä väliä, laittaako dnf:n vai noten? :roll: Eiköhän ne sisällöt niistä logeista lue itse kukin, joka jotain infoa kätkön löydettävyydestä haluaa. Ja omissa dnf-tilastossahan se vaan näkyy, että miten ne löytämättömät loggaa

tmt11
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 07.11.2011 0:09
Paikkakunta: Nokia

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja tmt11 » Ti 25.06.2013 13:56

Vastasin joskus. Nykyään kirjaan DNF:n helpommin kuin uran alussa. Kirjaan DNF:n silloin, kun olen oikeasti etsinyt enkä siitä huolimatta ole kätköä löytänyt. Notella olen merkinnyt, jos olen purkin löytänyt, mutta se on jäänyt jostain syystä tavoittamattomiin. Esimerkiksi nyt talvella jäi yksi mysti loggaamatta, kun purkki oli niin tiukasti kiinni alustassaan. Jos taas en ole päässyt etsimäänkään jästien tai muun syyn takia, olen jättänyt loggaamatta.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 25.06.2013 14:48

DFN:n kirjaan aina.
Ellei ole tilanne että täti istuu kätön päällä ja voin tulla myöhemmin paikalle, jos en pääse jälkeenkään päin paikalle niin sitten kirjaan.

DFN on minusta tärkeää tietoa kätkä´ön piiloittajalle.

Nyky meinikin on vähän että juostaan kätköltä toiselle, mikä minä olen sitä tuomitsemaan, mutta piiloittajalle DFN ja jos on useita voi tarkoittaa että kätkö ei ole siellä missä pitäisi tai tyystin jästitty.

Omissa purkeissani DFN lokkaukset ovat olleet minulle arvokkaita. Sitten on näitä löytyi kiitos juttuja jsoiden jälkeen purkki on aivan näkyvillä

Saloset
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 03.02.2012 19:52
Paikkakunta: Veikkola/Kirkkonummi

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Saloset » Ti 02.07.2013 0:13

Mielestäni denarit on syytä kirjata aina. Niistä on hyötyä muille etsijöille sekä myös kätkön perustajalle. Ei niitä tarvitse hävetä :) Itse laitan esille omat denarit vaikka ne hyvinkin usein nolottavat todella vietävästi :oops: DNF-merkinnät on aina hyvä informaatioviesti joka suuntaan, niitä ei ole syytä väheksyä.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjatako DNF vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 02.07.2013 11:16

Saloset kirjoitti:Mielestäni denarit on syytä kirjata aina. Niistä on hyötyä muille etsijöille sekä myös kätkön perustajalle. Ei niitä tarvitse hävetä :) Itse laitan esille omat denarit vaikka ne hyvinkin usein nolottavat todella vietävästi :oops: DNF-merkinnät on aina hyvä informaatioviesti joka suuntaan, niitä ei ole syytä väheksyä.
Itse en ymmärrä tuota hävettämistä :o Tai no, varmaan minullakin on ollut se joskus syynä denareiden loggaamattomuuteen, mutta nykyään en sitä käsitä. Harmistus on se ainoa tunne, kun purkki ei löydy, sitä pahempi harmistus mitä hankalampi purkki. Jos kätkö on mysteeri tai multi tai terrain on vaikea tai pitkään on patikoitu purkille, niin silloin harmittaa, kun jo työtä on tehty kätkön eteen, mutta denari silti napsahtaa. Sen sijaan tuota häpeän tunnetta en ole varmaan viiteen vuoteen tuntenut :D Vaikka olisi ollut helppo purkki, eikä yhtään denaria sille ole kirjattu, ei se tarkoita että kaikki sen olisi löytänyt. Ihan hyvältä se tuntuu pistää kätkölle eka DNF, se voi kannustaa muitakin kirjaamaan denarinsa. Enemmän hävettäisi jos mulla olisi näiden 600 löydön lisäksi vain kourallinen denareita. Hävettäisi, ettei olisi tullut laitettua denaria aina.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”