Kätköntekijän kriteerit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 25.06.2013 11:43

En löytänyt tähän liittyvää otsikkoa ja haluaisinkin kysellä seuraavaa:

Millä kriteereillä te rakkaat kanssakätköilijät teette kätköjä? Olen miettinyt tätä usein ja vielä useammin sellaisilla tusinakätköillä, joissa ei ole mitään näkemisenarvoista ja joissa purkkikin on aivan luokaton.

Onko tarkoitus vain saada niin paljon kävijöitä kuin mahdollista välitämättä siitä missä purkki sijaitsee tai kuinka laadukas se on? Eli käytännössä riittää, kun saa jätettyä "peukalonjälkensä" maakunnan kätkökartoille. Vai perustaako joku ajatuksensa sellaiseen kätköön, joita itsekin haluaisi löytää esimerkiksi tekemällä hauskoja purkkeja ja/tai esitellä samalla jonkun erityisen hienon paikan? Tai onko niin kunnianhimoisia tekijöitä, jotka haluavat tavoitella mahdollisimman paljon favo-pisteitä?

Jotta omat kriteerinikin tulisivat selväksi, niin itse ajattelen kätköjen tekemisen ja sijoittamisen niin, että ne todella esittelevät jotain näkemisen arvoista tai kätkökokonaisuus on sellainen, että löytäjä kokee onnistumista sekä ehkä myös ripauksen seikkailua. Myöskään minulla ei ole tavoitteena saada kaikkia käymään kätköillä vaan haastaa ne kätköilijät, jotka osaavat arvostavat vaivaa ja laatua eikä ainoastaan määrää, helppoutta ja nopeutta.

Heitänpä siis pallon teille ja toivon asiallisia kommentteja sekä myös harkintaa, kun seuraavan kerran kätköjä tekee :)

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 25.06.2013 12:09

Tusinapurkit on varmaan useimmiten aloittelijoiden tekemiä. Alussa saattaa olla sellainen innostus, että pakko vaan saada joku purkki heitettyä johonkin, missä tilaa on, eikä sitä ehkä silloin tajua, että kätköissä on laadullakin väliä tai ylipäätään millainen kätkön pitäisi olla. Tilastojen takia en usko kenenkään kätköjä kauheasti tekevän, mutta joskus aikoinaan on ollut sellaisia kätköjä, joissa esim. löydön kriteerinä on uuden purkin piilottaminen. Silloin tusinapurkkeja on varmasti paljon syntynyt.

Aloittelijoiden pitääkin harjoitella niillä tusinapurkeilla, eihän sitä muuten tule paremmaksi. Alun haparointi kuuluu vähän kaikessa tekemisessä asiaan. Kritiikkiä kuuluu kuitenkin aina antaa, oli sitten kuinka aloittelija tahansa, mutta haukkuminen ajaa vaan pois harrastuksen parista. Eri asia sitten on välinpitämättömyys. Jos kätköä ei huolleta, eikä omistaja vastaa useisiin yhteydenottoihin, niin sellaiset saisi mun puolesta arkistoida :evil:

Tusinapurkkeja on kuitenkin aika helppo välttää kuvauksen lukemalla. Nopeasti sutaistu kuvaus kertoo aika hyvin kätkön laadusta. Jos kuvausta ei viitsi lukea ennen kätkölle menoa, on tusinapurkkinsa ansainnut.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.06.2013 12:18

Kajsa70 kirjoitti:Onko tarkoitus vain saada niin paljon kävijöitä kuin mahdollista välitämättä siitä missä purkki sijaitsee tai kuinka laadukas se on?
Tuskinpa heikkolaatuisilla tusinakätköillä haetaan suurta kävijämäärää, sillä useinhan ne jätetään myös huoltamatta, joka johtaa automaattisesti pieneen kävijämäärään ja lopuksi pakkoarkistointiin.

Aikoinaan on ollut kenties tavoite, että kätkö tehdään pysyväksi ja "ikuiseksi". Moni aloitteleva ja kokenutkin kätköttäjä kuitenkin näyttää tekevän kätköjä vähän kuin ne olisivat sellaisia "yhden illan juttuja". Arkistoidaan tai jätetään heitteille kun pitäisi huoltaa. On silti ihan kiva käydä etsimässä lähellä olevia tusinapurkkeja. Ne täyttävät ainakin minulla sen liikunnallisuuden tarpeen, jota harrastuksesta muun muassa etsin.

Kyllähän se kuvausta lukemalla pitäisi tunnistaa minne kannattaa mennä ja minne ei jos ei etsi tusinapurkkia. Kätkön tekijähän kuvauksessa yrittää perustella, mikä asia paikalla on se tutustumisen arvoinen juttu. Jos kuvaus ei kiinnosta, niin kannattaa suunnata toiselle purkille.
Jos kuvausta ei viitsi lukea ennen kätkölle menoa, on tusinapurkkinsa ansainnut.
Näin juuri! Sitä saa mitä tilaa.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 25.06.2013 12:37

Itse teen sellaisia kätköjä, jollaisia itsekin haluaisin löytää.

Sellaisella kriteerillä pärjännee pitkälle.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 25.06.2013 12:55

Jos kuvausta ei viitsi lukea ennen kätkölle menoa, on tusinapurkkinsa ansainnut.
Näin juuri! Sitä saa mitä tilaa.
Tämä on totta, mutta sehän nyt ei ollut se perimmäinen ajatus keskustelun kululle :wink:

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 25.06.2013 13:14

Mulla on ainakin suurimmaksi osaksi tavoitteena esitellä joku kohde ja ainakin kätköihini tulleista loggauksista päätellen olen jossain määrin tässä onnistunutkin. Lisäksi olen halunnut panostaa purkkeihin (yritän välttää viimeiseen asti pakasterasiaa kivenkolossa), haluan että niissä on aina "joku juju". Vaikka minusta on ihan kiva välillä hakea "helppoja tusinapurkkeja" niin en välttämättä halua itse sellaisia tuottaa.
~Don't worry, be happy!~

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ti 25.06.2013 13:26

Joskus on kiva iltaisella hakea koiran kanssa näitä ns. tusinapurkkeja.
Itse pidän niistä kätköistä, joissa on purkki jollain tavalla olennaisessa paikassa.

Sen olen huomannut, että nämä sarjakätköt ovat valitettavan usein juurikin näitä tusinapurkkeja. Miksi pitää hakea itsellensä FTF ja jatkaa sarjaa, jos ei viitsi yhtään nähdä vaivaa purkkiin/piiloitukseen/paikkaan?

Lisäksi inhoan huonoja kuvauksia. Kuvauksesta tekee huonon jo pelkästään se, että se on kirjoitettu törkeän huonosti.

tälläistä tekstiä... on tosi ärsyttävä lukee... ihan sama... vaikka siellä olis ... ihan oikeetakin asiaa.. tai vaikka se purkki oliskin... matti johannes juholan... muistomerkillä...omakynä...

Onkohan jotain mennyt ohitse peruskoulussa?

Koivula5
Viestit: 124
Liittynyt: Ti 11.05.2010 14:34

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Koivula5 » Ti 25.06.2013 14:03

Tykkään myös "tusinapurkeista"! Mielestäni niitä aliarvioidaan. Ihan niinkuin joku aikaisemmin sanoi: myös ne saavat "ylös, ulos ja lenkille". Sitäpaitsi jos kaikki kätköt olisivat niitä neronleimauksia, eihän niistä osaisi enää haltioitua!

BeachHill
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Ti 25.06.2013 14:15

FireFox-71 kirjoitti:Itse teen sellaisia kätköjä, jollaisia itsekin haluaisin löytää.

Sellaisella kriteerillä pärjännee pitkälle.
Kyllä! Itsellä myös juuri näin! :wink: :wink: :wink:

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 25.06.2013 14:16

Edelleen kaipaan kommentteja mitä kriteereitä kätköntekijä asettaa omille kätköilleen enkä sitä mitkä ovat löytäjän kriteerit :wink:

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 25.06.2013 14:31

Omat kriteerit on nykyään sitä että yritän tavalla tai toisella tehdä/tarjota jotain hauskaa, erilaista ja mieleenpainuvaa. Tusinapurkkeja olen kylvänyt jonkin verran ja ne saavat kanssa olla haettavina edelleen. Niitäkin tarvitaan. Turhaa sitä on vertailla niitä, varsinkin kun meillä kaikilla on varmasti eri käsitys tusinapurkista jos mennään ihan oikeasti määrittelemään tarkemmin. Mutta siis ei "ihan peruskauraa" enää itseltäni. Aina on joku paikka, erikoisempi kätkötyyppi, mysteeri (vaativa tai sitten ei) tai sitten joku näiden yhdistelmä. Teen mielelläni lettereitä ja wherigoja, vaikka niihin menee todella paljon aikaa perustradiin verrattuna.

Omat kriteerit on yrittää tarjota jotain sellaista kokemusta mitä ei ihan joka paikassa ole tai heti tulisi vastaan. Kokemuksia ja hauskuutta mutta myös joskus jotain vähän vaativampaakin, ja vähintään harmaita aivosoluja rasittavaa. Onnistumisen näen usein siinä miten paljon tulee favoritteja. Ne on niitä jotka kannustaa eteenpäin. Kävijämäärät on pysyneet maltillisena Mikkelissä, joten siinä mielessä ei ole ollut oikein valintaa "massapurkkien" tai "harvemmin kävijöiden" välillä, vaikka aika selvästi on nähtävissä se että porukka käy keskustan kätköjä n. 1,5 kertaisen määrän n. 600-800 metriä keskustan ulkopuolella oleviin verrattuna. Omilla purkeilla on tällä hetkellä pikkuisen vajaa 6000 löytölokkausta, ja jos pohditaan paljonko se on ihmisinä niin aika tavalla.

siis kriteereinä kokemukset, kohtuullinen kävijämäärä (ei vain muutamaa) ja sellainen sijoituspaikka jossa nyt edes jonkinlaista liikennettä riittäisi.

Joskus harmittaa itseäni kun on todella upeita kätköjä maisemissa, ja siellä on edellinen lokkaus esim puolivuotta aikaisemmin tms. Ja sen myös kerron lokissa. Toivottavasti edes lokimerkintäni saisi jonkun innostumaan ko. kätköstä. Tietenkin tuo on turha murhe minulle, koska ei se minulta ole pois, vaan muilta harrastajilta kun eivät viitsi kuleksia. Silloin jos/kun liikennemerkkimikrot alkaa tökkimään kannattaa vetää luontokätkökierros tai tehdä lista jostain erikoisemmista kätköistä ja hakea niitä.

Arnyk

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ti 25.06.2013 14:32

No. Se riippuu ihan kätköstä.

Minusta on kiva, jos kätkö olisi suurimman osan tavoitettavissa. Joskus maasto voi olla hiukan jyrkempää, mutta aina ei kaiken tarvitse olla tähtitiedettä. Muut hoitakoot ne vaativammat purkit, oma järjenjuoksu ei siihen aina riitä :D Jos purkki on mallia "se perinteinen", pidän siitä, että kätkön nimestä ja kuvauksesta saa hajua siitä, millaisessa paikassa kätkö on tai millainen purkki on, ja silloin purkki olisi jossain vähän erilaisemmassa paikassa kuin yleensä.
Pidän kuvista, jos itse kuvauksessa ei ole kuvaa, on taustakuva kiva.
Oikeinkirjoitus ei ole koskaan minulla täysin kohdallaan, mutta pyrin siihen, että edes suurinosa tekstistä olisi sääntöjen mukaista.

En kuitenkaan heitä peruslootaa mihinkään aidan kulmaan tai sähkörasiaa jokaiseen puuhun roikkumaan vain sen takia, että siellä nyt olisi sitten taas uusi kätkö.

Lisäksi, kaikkien kätköjen ei tarvitse olla ikuisuuksia kestäviä. Poistan omani jossain vaiheessa, ihan vain sen takia, että saisi omalle (pienelle) paikkakunnalle vaihtelevuutta ja uutta haettavaa vanhoille kätköilijöille. Lähistöllä saattaa olla joku mielettömän hieno paikka, joka sopii toisen kätköttäjän aatoksiin, niin tämä paikka sitten vapautuu jossain vaiheessa uudelle purkille.
Ja kaikki purkkini eivät ole ikuisia. Uskon vahvasti, ettei yksi kätköni elä kovinkaan montaa vuotta, koska sen camo on loppujen lopuksi aika heikkoa tekoa pitkässä juoksussa -ihastuin kuitenkin tähän ja se siellä köllötelkööt niin kauan kuin kestää kuoret.

Ja tietysti aina täytyy muistaa se, että vaikka joku olisi omasta mielestään kiva/erilainen paikka, se ei sitä ole kaikille muille.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Ti 25.06.2013 14:49

Asiaa vai asian vierestä, mutta yksi omakohtainen kokemus omasta "tusinapurkista" on hieman vaivannut. GC32NQW kätkön varsinaisessa kuvauksessa on kaksi riviä englanninkielistä tekstiä, joihin odotin saavani enemmänkin asiaan liittyviä kommentteja. Kuvittelin, että tuon verran lontoota kaikki osaisivat. 244 kävijästä 3 on maininnut jotain asiaan liittyvää.
Positiivista taas on se, että tekemäni "tusinapurkki" on ollut pidetty ja favojakin on sille jaettu.
Eli ei ne asiat aina mene niinkuin kuvittelee. Siis nimenomaan yleensä vatsoinpäin.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 25.06.2013 14:58

En ihan kaikkea lukenut tästä ketjusta.
Kätköllä pitäsi olla kriteerit.
Nykyään mennään noilla mobiilivermeillä tai se kuvaus pitäsisi hakea Garminista.
Jokainen kätkö on hyvä kätkö, vähän surettaa porukka joka juoksee huippupaikassa olevan kätkön luokse ja jatkaa matkaa.
Kätkön kuvaus on se missä asioisden tulisi tulla ilmi, mutta nykyään kuvausta ei aina edes lueta.
Jos haluat, että kätkön kuvaus luetaan siitä pitää tehdä mysteeri, näin vain se on maailma muuttunut.
Haluat esitellä kivan paikan kiroitat hienon esittelyn, mutta vain purkki kiinnostaa

FCB-
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 08.05.2012 18:38

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja FCB- » Ti 25.06.2013 15:01

Kriteerinä olen pitänyt juuri sitä mitä monet muutkin: Sellaisia mitä itse haluaisin löytää. Joskus voi olla joku vähä erikoisempikin toteutus, joskus taas voi olla ihan perus purkki esittelyn arvoisella paikalla.. Itse haen aika paljon tuolaisia ''tusinapurkkeja'', mutta usein ne ovat voineet esitellä ihan mukavankin paikan! Ja onhan se ihan kiva, että tulee uusia purkkeja etsittäväksi, vaikka ei olisikaan mikään kummonen toteutus/paikka.. :)

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 25.06.2013 16:09

Kekkiss kirjoitti:Asiaa vai asian vierestä, mutta yksi omakohtainen kokemus omasta "tusinapurkista" on hieman vaivannut. GC32NQW kätkön varsinaisessa kuvauksessa on kaksi riviä englanninkielistä tekstiä, joihin odotin saavani enemmänkin asiaan liittyviä kommentteja. Kuvittelin, että tuon verran lontoota kaikki osaisivat. 244 kävijästä 3 on maininnut jotain asiaan liittyvää.
Positiivista taas on se, että tekemäni "tusinapurkki" on ollut pidetty ja favojakin on sille jaettu.
Eli ei ne asiat aina mene niinkuin kuvittelee. Siis nimenomaan yleensä vatsoinpäin.
Ei kai täällä kukaan väittänyt, että lyhyt kuvaus = tusinapurkki :o Tai siis ymmärsin, että tarkoitit, että kätkösi olisi tusinapurkki kuvauksensa takia? Lyhyt kuvaus ja tusinapurkin hätäisesti kyhätty kuvaus on ihan eri asioita. Kuvaus voi olla olla hyvä ja lyhyt tai pitkä ja huono.

Tusinapurkki käsitteenä taas on laaja ja monitulkintainen. Tusinapurkki omasta mielestäni meinaa esim. filmipurkkia liikennemerkissä tms. josta ei minkäänlaista muistoa jää. Mutta eri ihmisille erilaiset purkit on niitä tusinapurkkeja, eikä tusinapurkki tosiaan ole huono purkki. Eri kategoria sitten ovat ne "luokattomat purkit" jotka sitten ovat niitä huonoja purkkeja, jotka olisi voinut alunperinkin olla piilottamatta.

Itse en osaa omiin kriteereihini sanoa mitään, koska olen vain kaksi kätköä piilottanut. Tai no omat kriteerini taitaa olla nykyään liian korkealla itselleni; en ole mitään niin hyvää ideaa keksinyt vuosiin, että olisin lähtenyt sitä toteuttamaan :roll:

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 25.06.2013 17:08

FireFox-71 kirjoitti: Itse teen sellaisia kätköjä, jollaisia itsekin haluaisin löytää.
Sellaisella kriteerillä pärjännee pitkälle.
Melko pitkälti tuolla ajatuksella täällä kanssa piiloteltu.
Ajatuksena myös se että jemmat olisi mahdollisimman hyvin mahdollisimman monen löydettävissä. Tuosta yhdestä korkean terrainin kätköstäkin tuli isompi tähtinen kun piilotushetkellä, kun puisto-osasto päätti karsia alaoksia :lol:
Monipuolisuuteen olen myös pyrkinyt niin kätkötyyppien kuin purkkiviritelmien kanssa.
Tykkään näperrellä myös noita kuvauksia, itse kun tykkään informatiivisista ja muuten hyvistä kuvauksista.
Joka tapauksessa ajatus on itselläni myös se että luen kaikki kätköihini tulleet loggaukset, reagoin huoltopyyntöihin ja koitan pitää jemmat kunnossa elinkaarensa ajan. Vaikka noita nyt tuo viitisenkymmentä on niin mahdottomasti tuosta ei ole vaivaa ollut ja tietoisesti olen tuon verran laitellut ...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 25.06.2013 17:24

Oikeastaan itselläni on varsin yksinkertaiset kriteerit:
1. Kätkö ei ole mikro.
2. Unohduksissa olevan guidelinjen ensimmäinen sääntö: "When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." – briansnat.
3. Kätkö on ammuslaatikko.
4. Kätkö on käytännössä huoltovapaa.
5. Paikka itsessään on niin hieno että kätkön hakeminen on enemmänkin ylimääräinen riesa paikan löytämisen jälkeen. Lisäpisteitä jos paikalla on jotakin historiallista arvoa ja/tai kätköpaikan löytäminen vaatii hiukan omaa aikaa ja vaivaa eli sitä ei löydy turistioppaasta.
6. Kätkö löytyy ilman vihjettä.
7. Jos vihje tarvitsee lukea, kätkö löytyy viimeistään sillä.
8. DNF todennäköisesti tarkoittaa että kätkö on jästitty/kadonnut.

Ehkä ihan puristisesti en näitä teesejä ole noudattanut alkuajoista lähtien, mutta vakaana pyrkimyksenä on ollut varsinkin myöhäisemmässä vaiheessa.
Luonnollisesti lista kertoo myös millaisia kätköjä mieluiten haen.
Viimeksi muokannut pailakka, Ti 25.06.2013 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 25.06.2013 17:28

Itselläni on yksi purkki joka on tuo mainitsemasi ammuslaatikko. Osaatko perustella lyhyesti ja osuvati mikä siinä mättää? Omasta mielestäni ne ovat erittäin hyviä purkkeja Suomen olosuhteisiin. Hakkaa toimivuudellaan ja tiiviydellään kaikki pakasterasia 100-0.

Jykk€

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 25.06.2013 17:31

Jykk€ kirjoitti:Itselläni on yksi purkki joka on tuo mainitsemasi ammuslaatikko. Osaatko perustella lyhyesti ja osuvati mikä siinä mättää? Omasta mielestäni ne ovat erittäin hyviä purkkeja Suomen olosuhteisiin. Hakkaa toimivuudellaan ja tiiviydellään kaikki pakasterasia 100-0.

Jykk€
Olet asian ytimessä. Juuri tästä syystä tuossa viestissäni lukeekin "3. Kätkö on ammuslaatikko.".

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”