Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Pippis
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.05.2013 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Pippis » To 11.07.2013 13:51

Hei! Olen huomannut, että jotkut kätköilijät käyttävät omalla nimimerkillään varustettua päivämääräleimasinta kätkön loggaukseen. Oisaisikohan joku kertoa mistä sellaisen tarpeeksi pienen saisi itselleen tilattua? Googlesta olen tutkinut ja yhden varteen otettavan paikan olen löytänytkin, mutta ennen tilaamista haluaisin selvittää onko muita vielä parempia paikkoja tarjolla. Sitten vielä se mahtaako leimasimen käyttö olla "sallittu" lokikirjaan "kirjoitus" muoto? Iso kiitos jo etukäteen! :)

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 11.07.2013 13:59

Eipä se taida kiellettyä olla, itse kyllä toivon että olisi. Hieman kun pääsee kosteutta purkkiin, leimat leviää ja sotkee koko lokikirjan. Lisäksi ne ei oikein ota kiinni rait in the rain -paperiin, joten sotkevat ilman sitä kosteuttakin.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Pippis
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.05.2013 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Pippis » To 11.07.2013 14:02

Tuota en tullut ajatelleeksikaan. Kiitos näkökulmasta, harkitsen siis vielä tai käytän tavan lyijäriä. :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja barlow39 » To 11.07.2013 16:02

N. vikko sitten viimeksi kävin erään kostean purkin loggaamassa ja jos kaikki olisi kirjoitettu lyijykynällä, niin ei olisi ollut ongelmaa, mutta nyt osa leimasimien ja mustekynien jäljistä oli sotkenut vihon sinisenkirjavaksi. Ei saanut selvää juurikaan kävijöistä, eikä meinannut puhdasta paikkaa olla omalle nimmarille.

Itse käytin alussa ohutkärkistä mustekynää, että pystyi pieneen tilaan kirjoittamaan, mutta nyt on 0,5mm lyijytäytekynä aina mukana ja nimmarin teen sillä, jos kätkössä ei ole kynää. Juuri tuon leviämisvaaran takia lopetin mustekynän käytön.

Luulisi, että nämä leimasimen käyttäjätkin ovat joskus nähneet ja joutuneet leimaamaan purkeissa suttuisia papereita ? Olisikohan leimasimiin saatavana oikeasti kosteudenkestävää mustetta? Sittenhän se olisi kyllä näppärä käyttää...

willes
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 12.08.2008 23:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja willes » To 11.07.2013 16:19

Leimasintyyppejä ihanampia on ainoastaan ne tyypit jotka liimailee jotain tarroja logeihin jotka sitten mikroissa tarttuvat jokapaikkaan jajajaja :-)

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 11.07.2013 16:33

Itse olen kyllä käuttänyt tarroja, joten olen hieman jäävi. En kuitenkaan ole tähän tarttumisilmiöön törmännyt. Leimasimet kieltämättä ovat ongelmallisia, mutteivat pahempia kuin kuulakärkikynätkään.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja theorava » To 11.07.2013 16:38

... Ja seuraavaksi varmaan joku rupeaa valittamaan siitä, että leimasimen käyttö vie enemmän tilaa kuin kynän käyttö ja logikirjaa joutuu vaihtamaan liian usein. Logikirjoihin aiemmin tapana on ollut kirjoitella pidempiäkin sepustuksia, eikä pelkkää päiväystä ja nimimerkkiä. Tietenkin itse käytän harkintaa, ennen kuin esim nanokätkön logiin rupean leimaa runttaamaan. Mitä kosteaan paperiin tulee, en itse ole juuri nähnyt tätä ongelmana paitsi tietenkin sellaisissa joissa logi on ihan kunnolla kastunut. Näissä tapauksissa kätkö vaatii huoltotoimenpiteitä kuitenkin ja yleensä logikirja on muutenkin ns mennyttä. Itse aion jatkossakin leimasinta käyttää, sillä minusta se on paljon kivemman näköinen ja antaa kirjaimellisesti oman leimansa kätköllä käyntiin. Monesti miiteissä on ollut hauska kuulla kun joku on ns "perässä" kulkenut samoilla kätköillä ja logissa aina törmännyt tuttuun leimaan. Eipä kynällä kirjoittaessa yleensä omaperäistä jälkeä logiin saa. (Paitsi tietenkin mieleen tulee aikanaan liimeksen tuttu hymynaamahymiö )
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 11.07.2013 17:25

aku506 kirjoitti:Itse olen kyllä käuttänyt tarroja, joten olen hieman jäävi. En kuitenkaan ole tähän tarttumisilmiöön törmännyt. Leimasimet kieltämättä ovat ongelmallisia, mutteivat pahempia kuin kuulakärkikynätkään.
En tiennyt että kuulakärkikynän rasvaliukoinen muste leviää kosteassa paperissa. Sen sijaan tussikynien ja kuulakärkisten tussikynien muste on vesiliukoista ja voi levitä. Ehkä ihmiset eivät vain erota niitä toisistaan.

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Jouko » To 11.07.2013 18:53

Tuskin kukaan kuitenkaan käyttää oikeaa mustekynää: http://www.suomisanakirja.fi/mustekyn%C3%A4

Tai olisihan se tyylikästä kaivaa kätköllä esille mustepullo ja sulkakynä http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Quill_pen.PNG :D.
Video meliora proboque deteriora sequor.

tenukko
Viestit: 24
Liittynyt: Su 20.12.2009 17:15

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja tenukko » To 11.07.2013 20:29

Mielestäni jokaisella on oikeus laittaa nimimerkkinsä ihan sillä tyylillä millä haluaa. Mutta toivoisin kuitenkin, että jokainen osaisi käyttää tervejärkistä harkintaa eli pienen pieneen logikirjaan kirjoittaisi nickinsä pienellä fontilla ja suureen kirjaan voi kehitellä vaikka runonkin jos haluaa. Konkreettisesti tämän koin eilen kun kooltaan aika rajallisesta pienestä logikirjasta löysin kolme isolla logolla varustettua leimasinlogia, jotka veivät tilan about 15 normaalisti kirjoitetulta nickiltä.

Tik1
Viestit: 27
Liittynyt: La 12.05.2012 7:39

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Tik1 » To 11.07.2013 20:50


Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja sikajack » To 11.07.2013 20:54

tenukko kirjoitti:Mutta toivoisin kuitenkin, että jokainen osaisi käyttää tervejärkistä harkintaa eli pienen pieneen logikirjaan kirjoittaisi nickinsä pienellä fontilla ja suureen kirjaan voi kehitellä vaikka runonkin jos haluaa. Konkreettisesti tämän koin eilen kun kooltaan aika rajallisesta pienestä logikirjasta löysin kolme isolla logolla varustettua leimasinlogia, jotka veivät tilan about 15 normaalisti kirjoitetulta nickiltä.
Just näin! Tätä komppaan täysillä. Olen myös törmännyt (onneksi muiden jemmoilla) lokeihin joissa on leimailtu tilaa tuhlailevasti mikrojemman lokiliuskaa mitä erilaisimmilla leimasimilla. Jos leimaa haluaa käyttää, olisi sitten syytä tilata (myös) niin pieni versio että sitä voi käyttää myös pienikokoisten jemmojen lokeissa.
//geonovice sikajack

Avatar
Pippis
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.05.2013 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Pippis » Pe 12.07.2013 13:55

Missään nimessä ei ole tarkoitus nanon tai pienen mikron lokikirjaa täyttää suurella leimasimella, vaan jos sellaisen hankin niin mahdollisimman pieni tai sitten pelkkä perinteinen kynäloggaus. Varsinkin jos logi kostea jo alunpitäen. Niinkuin joku aikasemmin kommentoi, että leimat antavat hienon ja yksilöllisen vaikutelman. Sen takia olen niistä kiinnostunut. Jokaisella on omat mielipiteensä ja näkemyksensä asiaan jotka ovat kaikki varmasti yhtä hyviä ja perusteltuja. Ottaisin kuitenkin edelleen vinkkejä vastaan mistä sellaisen leimasimen mahdollisesti voisi hankkia? :)

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Pe 12.07.2013 13:58

kuukkeliin "leimasin" ?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Pippis
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.05.2013 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Pippis » Pe 12.07.2013 14:01

Kokeiltu, mutta en ole löytänyt vielä mieleistäni ja tarkoitukseen sopivan pientä. Joten kaipaisinkin heiltä vinkkejä jotka ovat leimasimen hankkineet. :)

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Pe 12.07.2013 14:11

Omani tilasin täältä: http://www.geocoinshop.de/

Avatar
Pippis
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.05.2013 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Pippis » Pe 12.07.2013 14:13

Kiitos vinkistä, noita tutkailin, mutta ei tainnut olla sellaista versiota missä myös voisi muokata päivämäärän? :)

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja theorava » Pe 12.07.2013 14:36

Höh, itselleni kävi vähän klassisesti ja unohdin vastata viestissäni alkuperäiseen kysymykseen. Pahoittelut siitä ja lupaan yrittää parantaa tapani, ettei se toistu.

Sitten asiaan: Itse teetin oman leimasimeni Thaimaassa ko tarvikkeisiin erikoistuneessa liikkeessä. Itselläni oli muistitikulla tallennettuna .jpg:nä kuva jonka halusin teettää leimasimeksi ja sitten liikkeessä näytin minkä kokoisen siitä haluan. Sain juuri sellaisen kuin halusin ja mahtuu filmilogiin leveyden puolesta ja korkeudenpuolestakin hukkatilaa ei jää. Päivämäärän kirjoitan kynällä nimerkin yläpuolelle joka on logon oikealla puolella ja alle jää vielä tilaa kirjoittaa esim TB out tai vaikkapa GC in tai kätköilijäkaverin nimimerkki. Tällöin tulee tilakin käytettyä tehokkaasti.

Edit: niin ja hintakin taisi olla siinä euroiksi käännettynä jotain kympin luokkaa. Eli ei muuta kuin tonnin lentoliput Thaimaahan ja leimasinta hankkimaan :lol:
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Pe 12.07.2013 14:43

Itse tilasin kynän, jonka kyljessä on leimasin nimimerkilläni ja kynällä sitten raapustan päivämäärän. Ei ihan optimaalisin ja miellyttävin käyttää, mutta toimii isompien lokikirjojen kanssa. Tuskin on olemassakaan pienikokoista leimasinta, jossa olisi nimimerkki valmiina sekä mahdollisuus vaihtaa päivämäärää tarpeen mukaan.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leimasimen käyttö kätköjen lokikirjoissa

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 12.07.2013 14:57

Joo, jos vaihdettavan päivämäärän haluaa, niin tulee varmaan aika kalliiksi, eikä niitä kovin pienenä saa. Tietty voit ostaa päivämääräleimasimen erikseen

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”