Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Yleistä keskustelua kätköilystä
tinnor
Viestit: 5
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:12

Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja tinnor » Pe 12.07.2013 23:17

Miten olette tulkinneet lapsiystävällinen (recommended for kids) atribuutin käytön. Itse haluaisin tulkita sen niin, että kätkö on turvallinen ja mahdollinen lasten löytää ja logata. Aika usein olen törmännyt kyseisen atribuutin omaaviin kätköihin, jotka ovat oksattomassa puussa tms parin metrin korkeudella eli normiaikuiselle (ei välttämättä kaltaiselleni 165 senttiselle) helppoja, mutta keskenkasvuiselle kätköilijälle kohtalaisen mahdottomia logattaviksi ilman ulkopuolista apua.

Tekniikka kun on mahdollistanut varsin nuortenkin omatoimisen harrastamisen, olisi atribuuttien käytöllä helppo ohjata lapsia kätköille, jotka he voivat omatoimisesti logata. Minusta silloin kannattaa pitää mielessä, että kätköilijä ei välttämättä yllä yli puolentoista metrin korkeuteen ja varmaan on muitakin hyviä kriteereitä?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 12.07.2013 23:27

_mun mielestä_ kun lapsi on siinä iässä että osaa yksin logata löydön ja palauttaa kätkön paikoilleen on hän jo aika lailla pienen aikuisen kokoinen.
_minä_ ymmärrän lapsiatribuutin niin, että sellaisella kätköllä on turvallista käydä pienten lasten kans, vaikka he eivät kätköä yksin pystyiskään logaamaan. Eli ei ole vilkkaita teitä, jyrkänteitä, laitureita yms. vaaranpaikkoja vaan aikuinen voi päästää lapsen hetkeksi silmistään kätköä etsiäkseen. Joskus atribuutti näyttää olevan jos kätkö on esim. leikkipuiston tai uimarannan läheisyydessä, eli lapsille on jotakin muutakin tekemistä kuin kätkön haeskelua.
Olenkohan ymmärtänyt väärin :oops:

HenzuFIN
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 03.05.2011 18:27

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja HenzuFIN » Pe 12.07.2013 23:28

Itse ajattelen juurikin niin, että jos lapsiystävällinen -attribuuttia käyttää, pitäisi kätkön tosiaan olla sellainen, että sen pikkukätköilijän voi antaa purkkia etsiä. Yhtenä esimerkkinä itseä hirvittää se, että purkki on sähköjohtojen lähettyvillä ja attribuuttina lapsiystävällinen...

acmer
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 04.05.2012 8:42

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja acmer » Pe 12.07.2013 23:30

Lapsiattribuuttia varmaan joskus käytetään niinkuin koira-attribuuttia, että saa tuoda alueelle. Itse tulkitsisin attribuutin niin, että ympäristö on turvallinen lapsille ja periaatteessa lapsetkin voisivat löytää kätkön. Ei sillä että kätkö on niin helppo vaan sen sijainti on lapsillekin sopiva.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 12.07.2013 23:44

Juuri hiljattain törmäsin kätköön, jossa oli tämä lapsiattribuutti ja purkki niin korkealla että siihen juuri ja juuri yletti. Vähän se hämäsi mutta löytyi silti. Itse kuvittelisin sen vähintään tarkoittavan sitä, että lapset uskaltaa paikalle tuoda. Olisihan se myös mukavaa, jos kätkökin olisi lapsiystävällinen eikä vain itse paikka.

Juntu
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 22:25

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja Juntu » La 13.07.2013 2:15

.
Viimeksi muokannut Juntu, To 01.05.2014 2:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ruotsla
Viestit: 65
Liittynyt: Su 28.12.2008 8:31
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja ruotsla » La 13.07.2013 7:48

Meille attribuutti "lapsiystävällinen" on yhtäkuin:
Kohde on turvallinen kaikin puolin. Ei liikenteestä tai muusta ulkoisesta aiheutuvaa välitöntä vaaraa.
Kätkön etsinnässä voi toimia intopinkeänä, eikä kaikkia aikuismaisia huolia tarvitse huomioida.
Purkin ja lokin koko on merkittävä (small =>). Se mahdollistaa reissaajat ja on helppo avata ja käsitellä.
Nanot ovat harvemmin lapsiystävällisiä, sillä lapsille on vaikeampaa kirjoittaa "kärpäsenkakkakirjoitusta" nano- tai mikroliuskoille.
Mikro on sellainen purkkikoko, jota ei pitäisi olla olemassakaan :wink:

Kuten aikaisemmin on jo todettu, lapset (6-12 v) kiipeilevät, ryömivät, kahlaavat ja apinoivat paljon paremmin kuin kihtiset puolisokeat harmaat pantterit, joten suoraa yhteyttä terrainarvoihin emme tässä näe. Meillä on usempia kätköjä, joiden T>1½ ja siitä huolimatta niissä on "sopii lapsille -attribuutti".

Käytämme kuitenkin useammin attribuuttia "ei-lapsiystävällinen" - sillä sen määrittely on meille jotenkin helpompaa. Määrittely siitä, kuka on lapsi (ikä) ja millainen lapsi on, (rohkea, rämäpää, uusavuton, herran-Terttu, pikkupissis, täystuho) on yksilökohtaista eikä näille tahdo yhteistä sopii lapsille -attribuuttia aina helposti löytyä.
Elämässä on paljon muutakin kuin sen nopeuttaminen - Livet är här och nu!

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » La 13.07.2013 22:53

Minä olen ymmärtänyt sen kuten se ameriikaksi on nimetty, että suositellaan lapsille (recommended for kids). Eli että kätkölle voi mennä lasten kanssa, lasten voi antaa etsiä kätköä, lapsilla on mahdollisuus löytää kätkö ja ehkä jopa itse ottaa se piilosta esiin, ja että purkki on riittävän suuri lapsille soveltuvia vaihtareita varten /kätköllä on jotain tarjottavaa leikki-ikäisillekin. Oma kummityttö 5,5v totesi eräästä eläinhahmoksi camotusta mikropurkista, että oli tylsä kätkö kun ei ollut leluja, mutta tykkäsi kyllä pyöriä piilon ympäristössä joten siinä mielessä lapsille suositeltu -attribuutti piti sillä kertaa kutinsa.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Lapsiystävällinen -atribuutin käyttö

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Su 14.07.2013 11:58

Kätkökuvauksen attribuuttien editointisivulla attribuutti "Recommended for kids" on sijoitettu ryhmään "Conditions", eli olosuhteet. Murmelikohtaisen ymmärrykseni mukaan tällä tarkoitetaan nimenomaan sitä, onko maasto ja kätkön ympäristö sellainen, että (alle kouluikäiset) lapset voivat osallistua kätkön etsimiseen turvallisesti. Tämä tarkoittanee myös sitä, että kätkö on pienempienkin lasten löydettävissä. Periaatteessa tämä käy ilmi myös kätkön maastoluokituksesta, mutta se ei välttämättä kuvaa kätkön välitöntä ympäristöä. Esimerkiksi eräs T1,5 kätkö on sijoitettu maantielle sillankaiteeseen, eikä kohdalla ole minkäänlaista jalkakäytävää, käytännössä kätköä täytyy etsiä ajoradalta, jossa 60 km/h alueella on vilkas liikenne ja myös raskasta liikennettä. Tällöin en itse kätköä merkkaisi lapsille suositelluksi, vaan lähinnä nega-attribuutti olisi paikallaan.

Takavuosina sain parilta purkilta kritiikkiä, että ne oli merkitty "suositellaan lapsille", vaikka kätköissä ei ollut leluja vaihtotavaroiksi. Poistin sitten moisen attribuutin kokonaan kaikistä kätköistäni, vaikkakaan vaihtotavaroilla ja tällä attribuutilla ei nähdäkseni ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Lapset varmasti tykkäävät, jos purkista löytyy ylläri, mutta se on enemmän laadullinen kuin attribuutin mukainen olosuhdetekijä. Kokonaan oma kysymyksensä on ylipäältään vaihtotavaroiden mielekkyys: Jos purkkiin laittaa vaikkapa 5 pikkuautoa vaihtareiksi, kuukauden kuluttua siellä on jäljellä niitä tasan nolla ja vaihtareiksi on jätetty ruuveja, käpyjä tai jotain muuta yhtä järjellistä. Se on sitten oma keskustelunsa.

Attribuuttien käyttö/käyttämättömyys on niin kirjavaa ja kätköilijäkohtaista, että yleensä muutamia olennaisia (esim. talvilöydettävyys) lukuunottamatta ne ovat kutakuinkin turhia. Esimerkiksi eräässä lähikunnassa on sinänsä lapsille hyvin sopivia kätköjä, jotka on on merkitty ei-suositella-lapsille. Tässä tapauksessa lapsivihamielinen kätköntekijä ei halua lapsia purkeilleen, kun hänen näkemyksensä mukaan lapset vain rikkovat purkit, sulkevat ne huonosti jne. Tällaisten vuoksi ei attribuuttien perusteella voi kovinkaan luotettavasti päätellä mitään, varsinkaan kun attribuutteja ei johdonmukaisesti käytetä ja erityisesti vanhoista kätköistä ne puuttuvat kokonaan (joskus aikojen alussa attribuutteja ei ollut olemassakaan).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”