Haastekätköistä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 25.08.2013 0:26

Ensiksi toivomus, että tämä ei heti alkuunsa päätyisi "sodat"-osioon... Aihe kun on mielenkiintoinen ja mielipiteitä varmaan löytyy laidasta laitaan. Toivon siis asiallisia ja perusteltuja kommentteja ja kirjoitettuna siten, että ne eivät loukkaa ketään, vaan ilmaisevat vain kirjoittajan oman mielipiteen, oli se sitten mikä tahansa.

Tämän kirjoituksen motiivi oli huomio, että on julkaistu haastekätkö, jota tekijä itse ei ole suorittanut. Olen aina ollut siinä uskossa, että haasteen voi tehdä vain sellaisesta, jonka on itsekin suorittanut. Ilmeisesti olen ollut väärässä (= riittää kun osoittaa, että merkittävällä määrällä kätköilijöitä on mahdollisuus suorittaa esitettävät vaatimukset?)

Tulin tulokseen, että haasteen voi tehdä, vaikkei sitä itse olisi suorittanutkaan. Haastekätköillä on ainakin omassa ajatusmaailmassa "erityinen status" eli jotain "spesiaalia, jota kannattaa tavoitella". Jos haasteita saa tehdä nykyään mistä vain sattuu huvittamaan, niin eikö tässä ole tulossa "mitä tahansa?" Riittää, kun maailmassa on X (paljonko se on?) määrä kätköilijöitä, joilla ehdot täyttyvät? Ja ei siinä mitään - kaikkia ei ole pakko hakea ja tottakai saa tehdä haasteen mistä asiasta nyt itse haluaakaan. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin pitänyt tästä vaatimuksesta, että on sen itse suorittanut ennen kuin haasteen julkaisee.

Pandoran lipas on nyt omasta mielestäni avattu ja mielenkiinnolla odotan tulevaa...

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 25.08.2013 0:37

Periaatteessa samaa mieltä, mutta toisaalta...

Jos mielenkiintoisen haasteidean keksii - sellaisen, jonka itsekin haluaa suorittaa - niin onko toivottavaa, että pitää idean piilossa muilta kunnes on ehdot itsekin täyttänyt? Vai onko sittenkin muillekin mukavampaa, että pääsee aloittamaan haasteen suorittamista ja kuittaamaan suoritetuksi jo aikaisemmin?

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 25.08.2013 0:38

Edit: tuplat pois.
Viimeksi muokannut juheja, Su 25.08.2013 1:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 25.08.2013 1:05

Itse olen miettinyt joitain haastekätköideoita, mutta enpä ole saanut yhtäkään aikaiseksi. Ehkä siksi, etten ole noista haasteista niin järin ollut innostunut etsijänäkään. Käyn toki hakemassa, jos kohdalle sattuu suorituskelpoinen haastekätkö mutta enpä ole triplettihaasteen lisäksi tainnut yhtäkään kätköä jonkin haasteen vuoksi etsiä.

Itsekin olen ajatellut, että haasteen esittäjällä olisi syytä olla näyttöä siitä, että on itse haasteensa kelpoinen, mutta nämä asiathan ovat tarkastajan harkinnan varaisia. Siinä mielessä Pandoran lippaasta puhuminen on ehkä ennenaikaista, että yksi haaste ei ole mikään tae siitä, että muut samantapaiset kelpaisivat tarkastajille.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 25.08.2013 1:16

Odottelinkin jo, koska lanka aiheesta syntyy...

Ensiksi lainaus: "Reviewers may ask the geocache owner to demonstrate that they have previously met the challenge and/or that a substantial number of other geocachers would be able to do so.", löytyy sivulta http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=206 .

Eli hyvin vapaastu suomennettua: 'Tarkastajat voivat pyytää kätkön omistajaa osoittamaan, että he (l. hän) on aiemmin suorittanut haasteen JA/TAI, että merkittävä määrä muita kätköilijöitä OLISI mahdollisuus tehdä niin.'

Suomennos ei ole hyvää suomea, tarkoituksella, koska siinä on pari avainkohtaa, jotka lihavoin.

1) JA/TAI.

Itsekin haasteen jos toisenkin tehneenä huomasin, että ja on vallitseva...

2) OLISI mahdollisuus tehdä niin.

Ei siis niin, että merkittävä määrä kätköilijöitä on jo suorittanut haasteen.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja vvv » Su 25.08.2013 8:00

Selkeän sääntökohdan lisäksi: "eihän kaikkien tarvi kaikkia hakea" :) Kysymyshän on siitä, onko haaste mielekäs ja tämä ominaisuus on ensin tarkastajan arvioitavana ja sitten yhteisön, löytöloggausten muodossa. Jännää että haastekätköistä näyttää tulleen tällaisia crème de la crème -suorituksia; haastelöytäjälista on yhteisön kuka kukin on - jos kukaan - ensisijainen määritelmä? Henkilökohtaisesti voi itseään arvioida kätköilijänä suoritettujen haasteiden kautta, ja silloin on helppo jättää välistä sellaiset joita ei koe asiaa edistäviksi - jos siis ilman haasteita ei itseään pysty arvostamaan kätköilijänä. Tässä lienee kysymys vain periaatteesta että haasteet pidettävä puhtaana siltä degeneraatiolta jota pelätään perinteisempien tyyppien kohdalla jo pitkälle edenneeksi (mutta miten yhden kätköilijän, haasteen tekijän, ennakkosuoritus sen paremmin takaa "laadun")? Ja kai siitäkin että gc.fi:n haastetilastot saattaa yhtäkkiä pullahtaa älyttömiksi kooltaan ja epäpuhtauksiltaan vertailukelvottomiksi..

Nythän määkin voisin yrittää "Ei yhtäkään haastetta suoritettuna - tämä mukaanlukien" -haasteen julkaisua kun olen neljä itsekin "suorittanut" eli hyväksytysti logannut.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja jule100 » Su 25.08.2013 8:05

Citius, altius, fortius.
Haastekätköjen nousu ja tuho. Ilmeisesti nykyään puhaltavat uudet tuulet. Mihin tämä harrastus halutaan ajaa? Hauska omaantahtiin kätköily halutaan korvata päämäärättömällä ajelulla ja purkituksella. Lieveilmiönä päivämääräkikkailuja ja lokkauksia päiville joina ei edes oikeasti käynyt purkilla. Purkkeja etsitään varastoon ja löydetään uudestaan kun tarvitaan päivämäärä. Mitään sanomattomia ja mielikuvituksettomia kätköjä lätkitään vain maaston ja haastekätköjen täytteeksi. Tämän aloituksen apinahaasten johdosta ainakin tälle seudulle alkaa ropisemaan T3 puukätköjä. Hyvä vai paha? Ehkä hyvä, jotta haasteenasettajakin saa haasteen täytettyä.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja porari » Su 25.08.2013 8:27

jule100 kirjoitti:Citius, altius, fortius.
Haastekätköjen nousu ja tuho. Ilmeisesti nykyään puhaltavat uudet tuulet. Mihin tämä harrastus halutaan ajaa? Hauska omaantahtiin kätköily halutaan korvata päämäärättömällä ajelulla ja purkituksella. Lieveilmiönä päivämääräkikkailuja ja lokkauksia päiville joina ei edes oikeasti käynyt purkilla. Purkkeja etsitään varastoon ja löydetään uudestaan kun tarvitaan päivämäärä. Mitään sanomattomia ja mielikuvituksettomia kätköjä lätkitään vain maaston ja haastekätköjen täytteeksi. Tämän aloituksen apinahaasten johdosta ainakin tälle seudulle alkaa ropisemaan T3 puukätköjä. Hyvä vai paha? Ehkä hyvä, jotta haasteenasettajakin saa haasteen täytettyä.
Helppoa olla samaa mieltä. Yhtä haastetta keräilin saman päivän aikana. Paljon kilometrejä tuli yhden haastekätkön tähden. Mielekkäämpää ja ekologisempaa olisi ollut hakea kätköjä tietyltä alueelta. Haasteisiin olen ottanut kannan, että haen, jos täyttyvät itsestään. Loggaan kätkön, kun eteen tulee, enkä jemmaa mystejä tai muitakaan kätköjä tiettyyn päivään.

Mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 25.08.2013 8:57

arisoft kirjoitti: Siinä mielessä Pandoran lippaasta puhuminen on ehkä ennenaikaista, että yksi haaste ei ole mikään tae siitä, että muut samantapaiset kelpaisivat tarkastajille.
Olisi kyllä suotavaa, että samanlaiset/tapaiset haasteet/kätköt JOKO kepaavaat TAI eivät kelpaa, sen sijaan että ne SEKÄ kelpaavat ETTÄ eivät kelpaa.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 25.08.2013 10:22

Helovirta kirjoitti:Olisi kyllä suotavaa, että samanlaiset/tapaiset haasteet/kätköt JOKO kepaavaat TAI eivät kelpaa, sen sijaan että ne SEKÄ kelpaavat ETTÄ eivät kelpaa.
Sääntöjen mukaan samanlaiset haasteet eivät kelpaa ainakaan lähialueella. Lähielueen koko taas määräytynee tässä tapauksessa sen mukaan, miten suurelta alueelta löytyy kätköilijöitä tällaiselle haasteelle. Tässä tapauksessa kohtuullinen lähielue olisi mielestäni koko Suomi.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 25.08.2013 11:21

Niin, tuossa oli tietysti taustalla se kirjoittamaton lähtökohta, että haasteet/kätköt ovat sääntöjenmukaiset. Ymmärsin sinun tarkoittaneen, että yhden sääntöjenmukaisen haasteen läpimeno ei tarkoita sitä, että toinen samanlainen ja sääntöjenmukainen haaste menisi läpi - mikä minusta on tässä vesilasissa huono asia.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Su 25.08.2013 12:39

Mun hartain toivomus on, että tarkastajat pitävät vanhan linjan - vain itse vaatimuksen tekemällä haaste menee läpi. Tällainen uusi linja on erittäin huono valinta ja tulee aiheuttamaan mieliharmia ja paljon. Millä perusteella tarkastajat voivat oikeamielisesti perustella, että milloin haasteeseen löytyy tarpeeksi tekijöitä ja milloin ei - tämä hyväksytään, mutta tätä ei.

Mulla ei vuosi sitten kelvannut 200:n nollapisteen haaste, vaikka aivan älyttömän monella on se jo suoritettu ja kyseisiä kätköjä on Suomessa ties kuinka paljon ja arkistoitujen tilalle tulee uusia. Miksi tämä ei kelpaa?

Pari kolme vuotta sitten yritin itse tehdä toisen haasteen, joka silloin oli pikkuisen vaille omaa suorttamista vaille valmis. Samantien tuli ehdoton ei, koska kuulemma pitää olla itse suorittanut se millä muut haastaa.

Tarkastajat, please! Nyt selkeä linjanveto asian suhteen ettei homma karkaa käsistä ja aiheuta turhaa eripuraa harrastajien keskuuteen.
Nil volentibus arduum.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 25.08.2013 13:00

Garmingeo kirjoitti:Mun hartain toivomus on, että tarkastajat pitävät vanhan linjan - vain itse vaatimuksen tekemällä haaste menee läpi. Tällainen uusi linja on erittäin huono valinta ja tulee aiheuttamaan mieliharmia ja paljon. Millä perusteella tarkastajat voivat oikeamielisesti perustella, että milloin haasteeseen löytyy tarpeeksi tekijöitä ja milloin ei - tämä hyväksytään, mutta tätä ei.

Mulla ei vuosi sitten kelvannut 200:n nollapisteen haaste, vaikka aivan älyttömän monella on se jo suoritettu ja kyseisiä kätköjä on Suomessa ties kuinka paljon ja arkistoitujen tilalle tulee uusia. Miksi tämä ei kelpaa?

Pari kolme vuotta sitten yritin itse tehdä toisen haasteen, joka silloin oli pikkuisen vaille omaa suorttamista vaille valmis. Samantien tuli ehdoton ei, koska kuulemma pitää olla itse suorittanut se millä muut haastaa.

Tarkastajat, please! Nyt selkeä linjanveto asian suhteen ettei homma karkaa käsistä ja aiheuta turhaa eripuraa harrastajien keskuuteen.
Kummallisia toiveita, että haluttaisiin lisää Suomalaisia poikkeuksia.

Eikö olisi parempi, että mentäisiin GS:n sääntöjen mukaan?

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 25.08.2013 13:33

Seq kirjoitti:Eikö olisi parempi, että mentäisiin GS:n sääntöjen mukaan?
Sääntöjen mukaan tarkastajalla on näissä haasteissa harkintavaltaa enemmän kuin muissa kätkötyypeissä.
At times a geocache may meet the requirements for publication on the site but the reviewers, as experienced geocachers, may see additional concerns not listed in these guidelines that you as a geocache placer may not have noticed. The reviewer may bring these additional concerns to your attention and offer suggestions so that the geocache can be published.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 25.08.2013 15:55

arisoft kirjoitti:
Seq kirjoitti:Eikö olisi parempi, että mentäisiin GS:n sääntöjen mukaan?
Sääntöjen mukaan tarkastajalla on näissä haasteissa harkintavaltaa enemmän kuin muissa kätkötyypeissä.
At times a geocache may meet the requirements for publication on the site but the reviewers, as experienced geocachers, may see additional concerns not listed in these guidelines that you as a geocache placer may not have noticed. The reviewer may bring these additional concerns to your attention and offer suggestions so that the geocache can be published.
Harkinnan ymmärrän ja sitä myöskin toivon.

Mutta Suomalainen Sääntö on ihan eri asia...

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 25.08.2013 21:46

Tässä reissua miettiessä osui saksalaisesta haastekätköstä silmiin lause:

"Als Owner eines Challenge Caches muß man die Aufgabe selber erfüllt haben.
Ich erbringe den Nachweis in der folgenden Form:"

Eli vapaasti suomennettuna "haastekätkön tekijän täytyy osoittaa, että on itse suorittanut haasteen". Ilmeisesti tuo sitten on ollut käsitys asiasta myös muualla, vaikkei ohjeissa suoraan niin sanotakaan. Tuo teksti on kopioitu haasteesta Yhteensä vähintään 5000 favopojoa 20 haetulla kätköllä-haasteesta.

Jos haastekätköt kiinnostavat, niin tuolla samalla alueella on ihan älyttömän paljon haastekätköjä... Pitääpä katsoa, että montako tuolta voisi saada. Osa on aika ihmeellisiä, kuten vaikka pitää saada kulkijatilastoihin bongattua punainen Jeep-ikoni. Menee aika hankalaksi :D . Että ei kyllä ole valittamista Suomen haastekätköissä, ihan järkeviähän nuo ovat verrattuna ulkomaiden kaikkiin ihmeellisyyksiin.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 25.08.2013 23:01

Black_Island kirjoitti:Osa on aika ihmeellisiä, kuten vaikka pitää saada kulkijatilastoihin bongattua punainen Jeep-ikoni. Menee aika hankalaksi :D .
Hih, otin sitten ihan vahingossa esimerkiksi sellaisen, joka löytyy omista tilastoista :o . Eipä olisi uskonut... Mutta muita värejä ei löytynyt ja näyttävät nuo haasteet olevan aika lailla saksalaisille suunnattuja. Ei sieltä montaa suoritettua löytynyt, joten ehkä kannattaa suunnata jonnekin muualle kätköilemään.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Su 25.08.2013 23:16

Black_Island kirjoitti:ehkä kannattaa suunnata jonnekin muualle kätköilemään.
Seppo Räty lähtis varmaan kaveriksi :mrgreen:

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Su 25.08.2013 23:16

Minä en oikein ymmärrä, mitä järkeä on haastaa muita, jos ei ole itseäänkään haastanut?
*asia mitenkään minulle kuulu, kunhan jupisen*
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ma 26.08.2013 0:09

No niin, löytyipä sitten päinvastainen esimerkkikin naapurimaasta Ruotsista :D . "CO själv har inte heller uppfyllt kravet"

360 degrees in Sweden

Mielenkiintoinen linkki muuten tuolla Project-gc.com. Sieltä löytyi kaikenlaista tilastoa. Kätköjen hakuvaihtoehtojakin löytyy, vaikkapa itseltä puuttuvia piilotuskuukausia. Tuollainen 360 astetta - haaste voisikin olla mielenkiintoinen. Mutta ehkä sitä ei tänne Mustasaareen kannata laittaa, jos pitää kätkön boguksesta olla kaikki 360 astetta Suomessa :wink: .

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”