"Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » La 31.08.2013 11:45

Näinhän se menee, en minäkään näistä juuri mitään herneitä vedä, nuo korkeat terrainit on vaan minulle se "arka paikka". :)
Itseäänhän sitä vaan huijaa..
Itse nukun yöni hyvin :wink:
DNF

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 31.08.2013 12:09

Tervas kirjoitti:Joo, jatketaan löpinää...
Siis jos itse pystyisit hakemaan purkin, niin eikö silloin voi kaveri siellä puussa raapustaa nimesi vihkoon.
Mun puolesta voi ja voi merkitä kätkön löydetyksi vaikka jästien vuoksi jättää nimen kirjoittamattakin. Itse en näin tekisi, koska en voi kokeilematta tietää pääsenkö puuhun ja se jästien väistely voi olla juuri sen toisen kätkön idea. Mutta jokainen tyylillään...

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » La 31.08.2013 12:16

Näinkö sen homman kuuluisi mennä...

Kuva

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » La 31.08.2013 13:16

F800GS09 kirjoitti:Näinkö sen homman kuuluisi mennä...

Kuva
Ei tietenkään omia tikkaita tarvitse, mutta itse tässä odottaisin, että tuo jannu tulee alas ja kokeilisin sen jälkeen itse. Löydetyksi merkkaisin kun/jos sen saan itse sieltä noukittua.
Kysymys kuuluu(kaikille): Jos olet logannut vaikka sitten T5 arvoisen purkin FTF huntin päätteeksi, niin voitko hyvällä omalla tunnolla väittää että olet selvittänyt T5-luokan haasteen, jos et ole itse sitä sieltä hakenut? Idea korkean terrainin purkeissa on nimenomaan se että siinä on fyysinen haaste, oli se sitten puussa, tolpassa, iss-avaruusasemalla tai järven pohjassa. En toki soveltaisi samaa kaavaa kivenkolossa tai muuten helpossa paikassa oleville purkeille, koska niiden juju ei ole fyysinen haaste.
Täysin verrattavissa mysteeriin, eli jos kaveri(eri nimimerkki) keksii ratkaisun ja sinä et, niin et voi väittää ratkaisseesi mysteeriä, vaikka nimi olisikin lokissa. Toki jos ainoa kenties "virallinen kriteeri" on nimi vihkossa, niin kaikki on silloin sallittua, vaikka järki muuta sanoisikin.

Itse toimin tämän periaatteen pohjalta ja muut omansa. Tärkeintä on kuitenkin se hyvä fiilis ja paikkojen näkeminen loppujen lopuksi. Fyysinen haaste vaan antaa fibat, kun sen on saanut ratkaistua ;)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 31.08.2013 13:32

Kaarnatakan kirjoitti:En toki soveltaisi samaa kaavaa kivenkolossa tai muuten helpossa paikassa oleville purkeille, koska niiden juju ei ole fyysinen haaste.
Niin, niiden juju onkin se löytäminen. Merkkaatko löydöksi hyvin piilotetun purkin jos olet paikalla kun joku muu löytää sen?

Honkkis73
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.07.2013 18:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Honkkis73 » La 31.08.2013 13:38

Kaarnatakan kirjoitti:
F800GS09 kirjoitti:Näinkö sen homman kuuluisi mennä...

Kuva
Ei tietenkään omia tikkaita tarvitse, mutta itse tässä odottaisin, että tuo jannu tulee alas ja kokeilisin sen jälkeen itse. Löydetyksi merkkaisin kun/jos sen saan itse sieltä noukittua.
Kysymys kuuluu(kaikille): Jos olet logannut vaikka sitten T5 arvoisen purkin FTF huntin päätteeksi, niin voitko hyvällä omalla tunnolla väittää että olet selvittänyt T5-luokan haasteen, jos et ole itse sitä sieltä hakenut? Idea korkean terrainin purkeissa on nimenomaan se että siinä on fyysinen haaste, oli se sitten puussa, tolpassa, iss-avaruusasemalla tai järven pohjassa. En toki soveltaisi samaa kaavaa kivenkolossa tai muuten helpossa paikassa oleville purkeille, koska niiden juju ei ole fyysinen haaste.
Täysin verrattavissa mysteeriin, eli jos kaveri(eri nimimerkki) keksii ratkaisun ja sinä et, niin et voi väittää ratkaisseesi mysteeriä, vaikka nimi olisikin lokissa. Toki jos ainoa kenties "virallinen kriteeri" on nimi vihkossa, niin kaikki on silloin sallittua, vaikka järki muuta sanoisikin.

Itse toimin tämän periaatteen pohjalta ja muut omansa. Tärkeintä on kuitenkin se hyvä fiilis ja paikkojen näkeminen loppujen lopuksi. Fyysinen haaste vaan antaa fibat, kun sen on saanut ratkaistua ;)
Itseasiassa mysteerissä saa ratkaistua tai 5terrain kätkössä saan haettua purkin, eli pointti on edelleen, se keinot on monet ja niitä saa käyttää hyväkseen, jos ite haluaa. Itehän sen päättää, haluaako kiivetä aidan yli, vai mennä portista, jos on tarpeeksi fiksu sen aukaisemaan :D Pääasia on lieneen, että pääsee perille, eli saa nimen siihen vihkoon tai saa luvan lokata purkin itelle.

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » La 31.08.2013 13:39

finnranger kirjoitti:
Kaarnatakan kirjoitti:En toki soveltaisi samaa kaavaa kivenkolossa tai muuten helpossa paikassa oleville purkeille, koska niiden juju ei ole fyysinen haaste.
Niin, niiden juju onkin se löytäminen. Merkkaatko löydöksi hyvin piilotetun purkin jos olet paikalla kun joku muu löytää sen?
En todennäköisesti, mutta ei ole vielä mulle osunut kohdalle vastaavaa tilannetta koskaan.

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » La 31.08.2013 13:49

Kaarnatakan kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Kaarnatakan kirjoitti:En toki soveltaisi samaa kaavaa kivenkolossa tai muuten helpossa paikassa oleville purkeille, koska niiden juju ei ole fyysinen haaste.
Niin, niiden juju onkin se löytäminen. Merkkaatko löydöksi hyvin piilotetun purkin jos olet paikalla kun joku muu löytää sen?
En todennäköisesti, mutta ei ole vielä mulle osunut kohdalle vastaavaa tilannetta koskaan.
Se vielä että tapauskohtaisesti menisin noissa. Fyysinen haaste on mielestäni selkeä, mutta onko se perus kivenkolossa nyt aivan välttämättä?
Näissä jokaisen pitäisi soveltaa omaa periaatettaan, niin on varmasti kaiken paras.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja juheja » La 31.08.2013 14:05

Makujahan on monia. Sääntöjen mukaan nimi lokissa oikeuttaa löytöloggaukseen netissä, ja siitä on turha sen enempää suukopua käydä.

Sitten siihen omaan mielipiteeseen.

Yhdellä haastavalla ja korkean terrainin mysteerilläni kävi näin. Onneksi apua oli saatavissa.

En tuollaista loggausta pidä minään pahana, vaan ihan asiaankuuluvana tiimityönä. Jos kyseessä olisi ollut tradi, olisin kyllä toista mieltä, kun tradin tarkoitushan on juuri haastaa sen fyysisen purkin käsiin saamiseksi. Mutta se on minun mielipiteeni, josta en kuvittelisi huomauttavani minun mielestäni väärällä lailla loggaaville - kunhan vain omassa mielessäni ihmettelisin ja paheksuisin, "väärintoiminnan" asteesta riippuen.

No, taisinpa sittenkin paheksua julkisesti. Anteeksipyyntöni, jos joku loukkaantui. Jos taas joku tunsi piston sydämessään, niin hyvä jos tuli tönäisy aloittaa kätköily sillä ainoalla oikealla tavalla - minun tavallani. :roll:

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » La 31.08.2013 14:38

juheja kirjoitti: Yhdellä haastavalla ja korkean terrainin mysteerilläni kävi näin. Onneksi apua oli saatavissa.

En tuollaista loggausta pidä minään pahana, vaan ihan asiaankuuluvana tiimityönä. Jos kyseessä olisi ollut tradi, olisin kyllä toista mieltä, kun tradin tarkoitushan on juuri haastaa sen fyysisen purkin käsiin saamiseksi. Mutta se on minun mielipiteeni, josta en kuvittelisi huomauttavani minun mielestäni väärällä lailla loggaaville - kunhan vain omassa mielessäni ihmettelisin ja paheksuisin, "väärintoiminnan" asteesta riippuen.

No, taisinpa sittenkin paheksua julkisesti. Anteeksipyyntöni, jos joku loukkaantui. Jos taas joku tunsi piston sydämessään, niin hyvä jos tuli tönäisy aloittaa kätköily sillä ainoalla oikealla tavalla - minun tavallani. :roll:
No vui ny! Sen ainoan kerran, kun loggasin terrainpurkin käymättä purkilla, se nostetaan oikein framille! :lol:
Nyt ei omatunto taaskaan anna rauhaa ja pitää ehkä vaihtaa foundi noteksi :D

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » La 31.08.2013 16:39

Yritin etsiä geocaching.com sivuilta tätä paljon puhuttua sääntöä, että ainoastaan nimi lokikirjassa oikeuttaa loggauksen nettiin, mutten löytänyt. Geocaching 101 neuvoo kirjoittamaan löydöstä lokivihkoon, mutta missään en nähnyt sanottavan ettei nettiin saa logata jos _nimimerkkiä_ ei ole vihossa.

What are the rules of geocaching?
1. If you take something from the geocache (or "cache"), leave something of equal or greater value.
2. Write about your find in the cache logbook.
3. Log your experience at http://www.geocaching.com.

Aika väljät nämä säännöt ovat minun mielestäni.. Joku paremmin tietävä voisi pistää linkkiä jos jossain on kätköilysääntöjä selvitetty tarkemmin.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 31.08.2013 16:56

Kettuliini kirjoitti:Yritin etsiä geocaching.com sivuilta tätä paljon puhuttua sääntöä, että ainoastaan nimi lokikirjassa oikeuttaa loggauksen nettiin, mutten löytänyt. Geocaching 101 neuvoo kirjoittamaan löydöstä lokivihkoon, mutta missään en nähnyt sanottavan ettei nettiin saa logata jos _nimimerkkiä_ ei ole vihossa.
Ohje löytyy täältä kohdasta III luku 1. pykälän 1. momentti.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 31.08.2013 17:11

arisoft kirjoitti:Ohje löytyy täältä kohdasta III luku 1. pykälän 1. momentti.
Tuohan sanoo selkeästi että kaikki muut vaatimukset kuin nimi lokissa ovat ALR:iä eivätkä siis pakollisia. Tämähän koskee myös kätköllä käyntiä (terrainista riippumatta) ja mysteerien ratkaisua ja mitä näitä muita vaatimuksia onkaan esitetty.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja juheja » La 31.08.2013 17:31

Suurnesu kirjoitti:No vui ny! Sen ainoan kerran, kun loggasin terrainpurkin käymättä purkilla, se nostetaan oikein framille! :lol:
Nyt ei omatunto taaskaan anna rauhaa ja pitää ehkä vaihtaa foundi noteksi :D
Älä hyvä ihminen mene sitä tekemään! Tai enhän minä sitä estää voi, mutta voin toki paheksua suuresti :lol:

Itse katson, että kätköilijöiden yhteistyö - kunhan jokainen osallistuu parhaansa mukaan jollain merkityksellisellä tavalla - on tavoiteltava asia. Tumput suorana puun juurella seisominen ilman aikomustakaan tai valmiutta sinne kiivetä tradia hakemaan toisen kiivetessä ei lähtökohtaisesti sellaista yhteistyötä oman näkemykseni mukaan ole - tai no, saattaa olla, jos kyseessä on jonkinlainen vakiintunut pari, jolla on sisäinen työnjako.

Äh, näissä on niin hankala vetää rajoja. Eipä ihme, että Groundspeak on ottanut sen helpoimman ja loogisimman tien ja toteaa, että nimi lokikirjassa = löytö.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » La 31.08.2013 17:37

finnranger kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Ohje löytyy täältä kohdasta III luku 1. pykälän 1. momentti.
Tuohan sanoo selkeästi että kaikki muut vaatimukset kuin nimi lokissa ovat ALR:iä eivätkä siis pakollisia. Tämähän koskee myös kätköllä käyntiä (terrainista riippumatta) ja mysteerien ratkaisua ja mitä näitä muita vaatimuksia onkaan esitetty.
Tuo kohta "Physical caches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed." voitaisiin kääntää kyllä niinkin että lokikirja pitää olla "signed" eli omakätisesti allekirjoitettu, eikä vain että oma tunnus on kirjassa jonkun kirjoittamana. Joku kieliä osaava oikeusoppinut tai muuten asiasta oikeasti innostunut voisi ottaa kantaa tuohon "signed" kohtaan ja kertoa mitä sillä tarkoitetaan tai pitäisi tarkoittaa. Näin ajatellen puusta alas lasketun lokikirjan loggaus on OK mutta ei se että huudellaan puussa olijalle alhaalta nimiä.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 31.08.2013 17:38

finnranger kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Ohje löytyy täältä kohdasta III luku 1. pykälän 1. momentti.
Tuohan sanoo selkeästi että kaikki muut vaatimukset kuin nimi lokissa ovat ALR:iä eivätkä siis pakollisia. Tämähän koskee myös kätköllä käyntiä (terrainista riippumatta) ja mysteerien ratkaisua ja mitä näitä muita vaatimuksia onkaan esitetty.
Ei pidä unohtaa saman ohjeen II luvun 1. pykälän 2. momentin ensimmäistä kohtaa :mrgreen:
Siinä kuvauksen omistaja velvoitetaan huolehtimaan postausten laadusta ja poistaan kaikki loggaukset, jotka vaikuttavat huijauksilta, väärennöksiltä tai muuten vaan asiattomilta.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja rauski » La 31.08.2013 17:39

Peace!!!
Mulla on koko skaala kokemuksia näistä vaikeimmistakin purkeista. Joskus siellä kirjaamassa, joskus huutelemassa Heta-kuustoista, tai muuta vitsikästä...Kaikista olen nauttinut yhtä lailla, oma häpeäni kyllä.
Mutta entä jos laskeudun puupurkille köyttä pitkin helikopterista, enkä kuule muiden huutamia nimimerkkejä pörinän vuoksi?
Tai käyn sukelluspurkin lokkaamassa sukellusveneestä, enkä sieltäkään kuule veneestä huutajien nimmareita. Tai mitä tahansa pöhköä, mites sitten? Miettikää ja spekuloikaa aikanne kuluksi nyt vähän näitäkin vaihtoehtoja.Tuossa on viellä sekin pieni nyanssi Lontoon murteen suomentamisessa, että pitääkö se lokivihko laskea sieltä puusta Ihan omakätisesti lokattavaksi. Tässä Bombur1 on ihan oikeassa. :?
Vaihtoehtoisesti suosittelisin myös ihan vaan kokeilemaan kätköilyä ilman kiristävää pipoa. :D
Anteeksi vaan, että piti taas pitkästä aikaa tästä samasta aiheesta avautua. :oops:

Ps.Niin ja tämähän meni mullakin taas täysin ohi aiheesta. "Näin purkin, ei nimeä kirjassa: ei löytö." Simple as that.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 31.08.2013 18:40

Bombur1 kirjoitti:Tuo kohta "Physical caches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed." voitaisiin kääntää kyllä niinkin että lokikirja pitää olla "signed" eli omakätisesti allekirjoitettu, eikä vain että oma tunnus on kirjassa jonkun kirjoittamana.
Voitaisiin, voitaisiin. Tai sitten voitaisiin huomata että tuo on passiivimuoto eikä ota kantaa tekijään. Eikä siihenkään mikä fyysinen loki on kyseessä :D. Jos vaikka kuljettaa mukana omaa lokivihkoa ja kirjailee löydtöloggaukset siihen?

Melkoinen osa omista nimmareistani on muuten jonkun muun kirjoittamia. Meillä kun on tapana että yksi porukasta kirjoittaa kaikkien nimmarit lähes kaikilla purkeilla. Ja sitten on näitä korkeamman terrainin kätköjä joissa se suorittaja (kuka se kuloinkin onkin) ei itse kirjaa vaan antaa kirjaustehtävää varten purkin jollekin joka on paremmassa paikassa (maassa puun juurella, sukelluskätköillä rannassa jne). Ollaan me vitsailtukin siitä että se varsinainen suorittaja ei saa merkata näitä löydetyiksi kun ei ole omakätistä nimmaria lokissa.

Joo, tosiaan, mitä jos hieman löysättäisiin sitä pipoa?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Tervas » La 31.08.2013 19:09

Jos1978 kirjoitti:Höh, eikö tämän kaiken pitäisi olla ihan yksinkertaista ??
Aina pitää kaikesta alkaa vääntämään ja kiukuttelemaan..
Viestin alkuperäinen aihe sopii minun mielestäni Suurien T arvojen kätköihin, ja ymmärrän pointin täsmälleen.

Kätköä EI logata löydetyksi, jos vaan näet sen:

1. Puun juurelta
2. Sillan alta
3. rannalta
4. kallion reunalta/jyrkänteeltä
5. maston juurelta
6. joku muu HirveäHurjaTerraini !

Kiipeä/laskeudu/kikkaile/ui/melo/hiihdä tai käppäile ja mene itse. Voit olla itseesi paljon tyytyväisempi tämän jälkeen.

Pienten T- arvojen kanssa jokainen saa ottaa vaikka käsipeilin mukaan ja kattoo sitte siihen. ei pitäis olla vaikeaa.
Valokuvalogit on ihan ok, jos kätkö on kaukana kotoa, ja T arvo on pieni.

Ja mitä tulee näihin Suurien T- arvojen FTF huntteihin ym.. en viitsi ees sanoa mitään..
Ajoin kerran autolla ohi yhden D1/T5 kätkön porukka FTF loggauksen hetkellä.. olisko pitäny huutaa ikkunasta että laittakaa munkin nimi sinne!!!

Ja tuossa viereisessä kuvassa olen minä. :)

No joo, nämä on vain MINUN mielipiteitäni. mielipiteet on niinku musiikkimaku, kaikilla omansa.

PS: helsingissä on muuten yks kätkö. Kanaalin apina. minulta puuttuva DT kombinaatio.
voisko joku lainata lokakuussa venettä. olen silloin paikalla ? :)
Henkilö puhuu asiaa!

PS. mulla olis kanootti.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 31.08.2013 21:17

On tämä melkoista vääntöä? Jos omatunto sallii niin tehköön miten tekeekin!
Itse en edes kykene lokkaamaan samaa kohdetta kahdesti , vaikka uudella purkilla se olisikin sama tarjolla jos ei aiwan vahingosta kyse kotimaan kiertelyistä johtuen epähuomiossa.
Enivei ja asiaan! Mielestäni lokkaus kätkön kirjaan omakätisesti on ainoa oikea suoritus, kaikki muu on ITSEPETOSTA!

Tähdityksellä se terrain ilmoitettu kuka mitenkin sen suorittaa. (toiset katselee vierestä)
Miten FTF palkinto jaetaan jos sen "8" harhailijaa jakaa ja kertoo olevansa FTF? Ei 8 FTF ole mahdollinen!

En myöskään tajua sitä, että soitellaan apuja kavereilta, koska löytäminen on henkilökohtainen teko!
Onko nämä ilmoitukset"etsitään vaikeita" x alueella, niitä jossa työn suorittaa lopulta paikallinen kyky?...naisten nic kiehtoo varmasti suorittamiseen.... Otsikon mukaan Huoh! Noloa!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”