"Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Yleistä keskustelua kätköilystä
Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 30.08.2013 15:49

jviirret kirjoitti:Jos tälle "lipsutaan säännöistä koska se on järkevää"-linjalle lähdetään niin käytännössä kaikki logaukset on hyväksyttäviä. Jopa ne jotka on netistä ostettu, kun turhaa luonnon varojen tuhlausta olisi lentää bahamalle kätköä logaamaan :D
Ei järjen käyttö tarkoita sitä, että kaikki loggaukset tulee hyväksyä vaan ihan juuri päinvastoin.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Marjis » Pe 30.08.2013 15:55

Ja edelleen on vain yksi sääntö, nimi lokikirjassa oikeuttaa loggauksen netissä. Eipä ole kätkön tekijällä oikeutta poistaa loggausta vaikka kätkön logannut ei olisikaan itse kiivennyt puuhun. Tähän vissiin kuuluisi lässyttää ne perinteiset kukin tavallaan, ei keltään pois ja kukkia metsä täynnä. Vai miten se meni...?
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 30.08.2013 15:58

Marjis kirjoitti:Tähän vissiin kuuluisi lässyttää ne perinteiset kukin tavallaan, ei keltään pois ja kukkia metsä täynnä. Vai miten se meni...?
Ei kuulu lässyttää sillä tuossahan ei ole oikeasti mitään järkeä.
Mitä siitä tulisi, jos jokainen oikeasti kätköilisi niin kuin itseä huvittaa?
Ei mitään!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 30.08.2013 16:11

Geovius kirjoitti:
Marjis kirjoitti:Tähän vissiin kuuluisi lässyttää ne perinteiset kukin tavallaan, ei keltään pois ja kukkia metsä täynnä. Vai miten se meni...?
Ei kuulu lässyttää sillä tuossahan ei ole oikeasti mitään järkeä.
Mitä siitä tulisi, jos jokainen oikeasti kätköilisi niin kuin itseä huvittaa?
Ei mitään!
Niinhän sinäkin teet, kuten minäkin ja kaikki muutkin...

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 30.08.2013 16:39

Marjis kirjoitti:Eipä ole kätkön tekijällä oikeutta poistaa loggausta vaikka kätkön logannut ei olisikaan itse kiivennyt puuhun.
No onko oikeutta poistaa jos kätkön logannut ei ole itse kirjoittanut nimimerkkiään vaan sen on tehnyt se puussa killuva tai saareen melonut kaveri? ;)

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Marjis » Pe 30.08.2013 16:43

Mun mielestä ei. Nimi on logissa.
Mitä seuraavaksi, aletaan pyytämään käsialanäytteitä?
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Pe 30.08.2013 19:37

Marjis kirjoitti:Mitä seuraavaksi, aletaan pyytämään käsialanäytteitä?
Jos takuuvarmasti halutaan varmistaa, että kätkö on oikeasti lokattu, pitäisi tietenkin lokkaajan ottaa kuva missä hän kirjoittaaa nimen lokikirjaan. Tämä kuva pitäisi todistuttaa vähintään kahdella lähipiiriin kuulumattomalla kätköilijällä photoshoppailun poissulkemiseksi.

Välillä alkaa naurattamaan. Harrastusko tämän piti olla? Joo, itsekin suhtaudun tähän välillä turhan tiukkapipoisesti.

Muttta kunnes joku esittää paremman vaatimuksen lokkaukselle, eikö tuo nimi kirjassa kuitenkin ole aika toimiva.

Tietenkin tätä voi käyttää väärin jos haluaa. Voinhan minä maksaa velipojalle siitä, että pistää minunkin nimimerkkini kaikkiin löytämiinsä lokivihkoihin. Varmaan löytötilastojen ykkösnimilläkin joku hinta on, millä nimimerkkini löytämilleen kätköille kirjoittavat. Voi olla kova mutta jos tilastojani haluan komistaa, onko mikään liian kallista.

Korkeanpaikankammosta kärsivänä olen joskus siipeillyt ja lokannut kätkön, jonka joku muu on hakenut ja antanut alas lokattavaksi. Nämä kätköt ovat olleet sellaisia, että luulisin ne itsekin uskaltavani hakea jos oikein haluaisin.
Jos kätkö on niin korkealla, etten unissanikaan kuvittelisi sinne uskaltavani, en ole nimimerkkiäni pyytänyt lokivihkoon kirjoittamaan.

Onko se found-lokkaus oikeasti niin tärkeä? Jos ei pysty nimeä kirjoittamaan, pakkoko se on lokata löydetyksi?

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Pe 30.08.2013 20:37

Nimi kirjassa on edelleen se maapuheen virallinen vaatimus. Mikä into suomalaisilla on soveltaa sääntöjä?

Maksaa velipojalle? :shock: Kyllä sen verran hyviä geokavereita löytyy että toi tapahtuis ihan maksutta. :twisted:
Että mä oon pätevä...

joriini
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.06.2009 19:24

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja joriini » Pe 30.08.2013 21:21

Vakavaa touhua tuntuu olevan...Nyt kai puhutaan nimimerkistä, jolla kätkö logataan. Nimimerkki, jonka takana voi olla 1 ...n henkilöä. Nimimerkin takana olevilla henkilöillä voi olla hyvinkin erilaisia taitoja ratkoa mysteerejä tai fyysisia ominaisuuksia, jotka edesauttavat pääsyä kätkölle. Geokätköilyä ei siis kai ole missään määritelty yksilölajiksi. Mitäs tällaisessa tapauksessa pitäisi tehdä, jos nimimerkin kaikki henkilöt tahollaan ei pysty ratkaisemaan mysteeriä, nimimerkki ei voisi kirjata sitä löydöksi. Entäs, jos nimimerkin takana sattuisi olemaan yksi pyörätuolia käyttävä, pitäisikö silloin kyseisen nimimerkin jättää loggaamatta kaikki kätköt, joita ei voi pyörätuolista logata. Tämä esimerkkini on nyt hieman saivartelua, mutta asian pointti varmaan tuli selväksi. Jos ryhmälle sallitaan, että jonkun henkilön taidot riittävät ratkaisemaan mysteerin tai fyysisesti saavuttamaan kätkön, niin voi pohtia, että tuliko tehtyä tyhmästi, jos nimimerkin takana onkin vain yksi henkilö :D ....
Viimeksi muokannut joriini, Pe 30.08.2013 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja kahju » Pe 30.08.2013 21:25

Jossakin kaupungissa oli sellaisia "pelastavia enkeleitä", oliko se nyt joulun alla, jotka kiersivät katuja ja maksoivat parkkimaksun niiden autoilijoiden puolesta, jotka olivat sen unohtaneet tai parkkiaika oli ylittynyt. Mä voin ruveta sellaiseksi geokaveriksi, että aina kun menen purkille, tarkistan löytyykö nettiin loganneiden nimimerkit kätkön lokikirjasta. Jos ei löydy, niin voin vetäistä puuttuvat nimmarit sinne.
Kaveria ei jätetä!
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Pe 30.08.2013 21:29

Kyllä joskus tuli mieleen, kun luki näitä vääntöjä täällä foorumila, että onpa tää tiukka laji kovine sääntöineen. Oikeasti hej, eikö tän pitänyt olla hauska ulkoilmaharrastus? Ihan tuli mieleen nämä joltain pururadoilta, jonne sai merkitä montako kilsaa on kävellyt/juossut/hiihtänyt/heittänyt kuperkeikkoja, niin ketä muuta siinä huijaa kuin itseään jos sinne laittaa isomman kilsamäärän kuin oikeasti? Tämä ei ole mitään kilpailua tietääkseni, ja tilastojen ykkösenä keikkumisesta ei saa mitään palkintoa, joten whocares kuka siellä ekana on?

Mieleen tuli sellainenkin, että poistettaisi koko loggausjärjestelmä, niin ihmiset kävisivät varmaan oikeastikin paikalla ja jos ei pysty loggaamaan niin ainakin on paikalla käynyt. Mitä väliä oikeasti sillä löytömäärällä on? Itsessäkin huomaa, että ei välttämättä itse kohde kiinnosta vaan sen purkin löytö..

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Pe 30.08.2013 21:43

mixer89 kirjoitti: Mieleen tuli sellainenkin, että poistettaisi koko loggausjärjestelmä, niin ihmiset kävisivät varmaan oikeastikin paikalla ja jos ei pysty loggaamaan niin ainakin on paikalla käynyt. Mitä väliä oikeasti sillä löytömäärällä on? Itsessäkin huomaa, että ei välttämättä itse kohde kiinnosta vaan sen purkin löytö..
Juuri näin. En ole kätköilyn alusta saakka tätä harrastanut mutta aika kauas on menty alkuperäisestä ideasta eli jonkin hienon paikan esittelystä :(

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Pe 30.08.2013 22:01

Varvikello kirjoitti:Nimi kirjassa on edelleen se maapuheen virallinen vaatimus. Mikä into suomalaisilla on soveltaa sääntöjä?
Ei geokätköjen loggailun kaltaisessa anarkistisessa järjestelmässä ole (eikä nykymuodossaan edes voi olla) virallisia vaatimuksia eikä sääntöjä. On vain ohjenuoria (guidelines), joita jokainen loggaaja soveltaa omalla tavallaan ja kätkön omistaja omallaan.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 30.08.2013 22:07

Alkuperäinen idea tais olla kokeilla mikä on vapautetun GPS:n tarkkuus.. "If you hide it, they will come." Toimii. Tosin, "If you hide it, they will FTF-storm it, log it the wrong way and heatedly debate it", täälläpäin.
http://www.geocaching.com/about/history.aspx

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 30.08.2013 23:09

Eikö tätä joutavaa löpinää voisi jo lopettaa, jos olet kaverin kanssa liikkeellä, niin mitä väliä sillä on käytkö siinä 5 metriä ylempänä vai et, kun purkin sijainti on selvillä ja nimen saat kirjaan joko itse, tai avustettuna.
(Anteeksi nokkiinsa ottaneille, 1.5 promillea).
Eri asia sitten tämä alkuperäinen "näin purkin, mutta en saanut sitä käsiini", silloin ei luonnollisesti voi nettiinkään pistää löytölokia.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

jukivili
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 13.01.2010 22:05

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jukivili » La 31.08.2013 0:02

Hienoa! Jälleen uusi kätköilyssä raivostuttava ja pöytiä ravisuttava seikka.. lisätty http://coord.info/GC3PEGH :ään. :D

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 31.08.2013 7:40

Tervas kirjoitti:Eikö tätä joutavaa löpinää voisi jo lopettaa, jos olet kaverin kanssa liikkeellä, niin mitä väliä sillä on käytkö siinä 5 metriä ylempänä vai et, kun purkin sijainti on selvillä ja nimen saat kirjaan joko itse, tai avustettuna.
(Anteeksi nokkiinsa ottaneille, 1.5 promillea).
Eri asia sitten tämä alkuperäinen "näin purkin, mutta en saanut sitä käsiini", silloin ei luonnollisesti voi nettiinkään pistää löytölokia.
Tästähän se löpinä tulee, kun tuo "luonnollisesti" näyttää tarkoittavan eri ihmisille eri asiaa. _mun mielestä_ menee idea noista korkean T-arvon kätköistä jos riittää että joku käy purkilla ja pistää sinne kaikkien halukkaiden nimet. Miksi näihin pitää yleensä nimi saada jos ei purkille itse pääse tai halua vain jostakin syystä mennä?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Tervas » La 31.08.2013 8:25

Joo, jatketaan löpinää...
Siis jos itse pystyisit hakemaan purkin, niin eikö silloin voi kaveri siellä puussa raapustaa nimesi vihkoon.
Onneksi kätköilen yksin, niin ei tule tällaisia moraalisia ongelmia.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » La 31.08.2013 10:55

Höh, eikö tämän kaiken pitäisi olla ihan yksinkertaista ??
Aina pitää kaikesta alkaa vääntämään ja kiukuttelemaan..
Viestin alkuperäinen aihe sopii minun mielestäni Suurien T arvojen kätköihin, ja ymmärrän pointin täsmälleen.

Kätköä EI logata löydetyksi, jos vaan näet sen:

1. Puun juurelta
2. Sillan alta
3. rannalta
4. kallion reunalta/jyrkänteeltä
5. maston juurelta
6. joku muu HirveäHurjaTerraini !

Kiipeä/laskeudu/kikkaile/ui/melo/hiihdä tai käppäile ja mene itse. Voit olla itseesi paljon tyytyväisempi tämän jälkeen.

Pienten T- arvojen kanssa jokainen saa ottaa vaikka käsipeilin mukaan ja kattoo sitte siihen. ei pitäis olla vaikeaa.
Valokuvalogit on ihan ok, jos kätkö on kaukana kotoa, ja T arvo on pieni.

Ja mitä tulee näihin Suurien T- arvojen FTF huntteihin ym.. en viitsi ees sanoa mitään..
Ajoin kerran autolla ohi yhden D1/T5 kätkön porukka FTF loggauksen hetkellä.. olisko pitäny huutaa ikkunasta että laittakaa munkin nimi sinne!!!

Ja tuossa viereisessä kuvassa olen minä. :)

No joo, nämä on vain MINUN mielipiteitäni. mielipiteet on niinku musiikkimaku, kaikilla omansa.

PS: helsingissä on muuten yks kätkö. Kanaalin apina. minulta puuttuva DT kombinaatio.
voisko joku lainata lokakuussa venettä. olen silloin paikalla ? :)
DNF

Honkkis73
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.07.2013 18:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Honkkis73 » La 31.08.2013 11:39

Eikö kätköilyssä ole kaikki sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä tai määriteltyä ja pettää voi ainoastaan itseään? Siis jos asiaa ei ole kielletty tai määritelty, niin jokainen tekee omat sääntönsä, niin purkin omaistajat, kuin lokkaajat. Itselleni tärkeintä on se, että saan nimimerkkini lokiin tai saan hyväksynnän purkin omistajalta tai teen lokkauksen ohjeen mukaan, mutta tää on vaan mun sääntö itselleni ja kätköilen sen mukaan. Se miten ne käytännössä teen, on taas täysin mun oma asia :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”