Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ke 19.02.2014 14:49

Sinulla on hakematta n. 631 kätköä Tampere-Pirkkala-Nokia-Ylöjärvi -suunnalta. Ja n. 200 kätköä Kangasalalta. Lempäälästä vielä päälle n. 120.
Harmillista, osa on kyllä jo arkistoitu, mutta luulisi noilla kätköillä pääsevän harrastuksessa alkuun myös lapsen kanssa.

tmt11
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 07.11.2011 0:09
Paikkakunta: Nokia

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja tmt11 » Ke 19.02.2014 20:42

Minä olen sitä mieltä, että kartalta pitää löytyä monenlaisia kätköjä. Aina ei ole mahdollista lähteä ulos kätköä etsimään. Silloin voi tutkia löytyisikö sinisten kysymysmerkkien takaa jotain etsittävää. Monen monta flunssaista päivää olen viettänyt ratkomalla mysteereitä. Sillä tavoin aika on kulunut paljon mukavammin ja taudin helpotettua on taas lisää etsittäviä kartalla.

Se on kylläkin totta, että täällä Tampereen seudulla on hurjan vaikeita mysteereitä, joita en edes haaveile ratkaisevani. Toisaalta taas joku ihan käsittämätön mysteeri on auennut jonkun kummallisen yhteensattuman kautta vaikka vuotta myöhemmin. Minä uskon tiimin omaan ratkaisuvoimaan, en ole vinkkipuheluita soitellut, enkä usko koskaan soittavani. Jos ei oman tiimin voimin mysteeri ratkea, se saa jäädä ratkeamatta. Yhteen mysteeriin olen kätköllä kohtaamisen aikana saanut vinkin sopivasta tietolähteestä, mutta sekin mysteeri oli siinä vaiheessa enää pientä viimeistelyä vaille valmis.

Omat kätkömme ovat toistaiseksi tradi/multi -linjaa, mutta ei sitä koskaan tiedä, vaikka jonkun mysteerinkin aikaan saisimme :D .

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Ke 19.02.2014 20:48

Täytyy kyllä todeta, että ainakaan tällä tuoreella kätköilijällä ei ole ongelmaa myssetiheyden kanssa, vaikka Tampere näyttääkin olevan Suomen 14. myssepitoisin kunta. Osa on liian vaikeita, mutta ne jäävät odottamaan kätköilijän viisastumista tai vinkkiä. Itselle ei ole tullut missään välissä sitä tunnetta, että myssejä ratkoisi joku tietty sisäpiiri, pikemminkin geokätköily tuntuu olevan mukavan sisäpiiritöntä muihin harrastuksiin verrattuna. Mysteerikätköjä näyttää olevan koko Suomen kätköistä noin 17%, ja viimeisestä tuhannesta loggauksesta n. 10% koskee mysteerikätköjä. Loggausmäärä näyttää aika normaalilta suhteutettuna mysteerikätköjen määrään. No, kaipa jokaisella joku kätkötyyppi, mikä närästää enemmän kuin toiset. Itseä ei ainakaan innosta yhtään nuo keskustakätköt, olivat ne tyypiltään mitä tahansa. Ja siinä vaiheessa on kun on hakenut useamman tradin peräkkäin niin, että gps opastaa alle metrin päähän purkista tai geonaamiointi paistaa 20 metrin päähän, alkaa kaivata hieman haastetta joko D/T-tähtien muodossa tai mysteerinä ja pitkään tuskailtuaan jonkin myssen parissa naps-ja-kops-purkit ovat tervetulleita. Vaihtelu virkistää! :D

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 19.02.2014 20:52

Itse olen piilottajana nauttinut nimenomaan erityyppisten jemmojen tekemisestä.
Se on kätkijällekkin mukava haaste ajatella aina välillä hiukan erilailla.
Wherigon tekeminen olisi vielä ajatuksissa, mutta siihen taidan hiukan apuja tarvia ... :roll:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ke 19.02.2014 20:56

Otanpa kantaa minäkin. Onhan myös paljon tradeja joilla käy tosi harvakseltaan loggaajia. Ne ovat yleensä metsässä korvessa, ihan pääkaupunkiseudullakin.

Eiköhän kaikki kätköt heijasta tavallaan tekijäänsa, mitä hän itse arvostaa ja haluaisi etsiä. Kätköntekemisen vapaus heille suotakoon. En ymmärrä sitä, kun valitettiin että mystit valtaavat hienot paikat. Haloo, onko kätkön etsiminen ainoa tapa saada meidät liikkeelle. Voihan sitä hienoa paikkaa mennä katsomaan muuten vain.

Aika kapeakatseista vaatia sellaisia kätkötyyppejä poistettavaksi joilla ei itse käy. Silloinhan myös liian vaikeat kätköt joilla on paljon denareita, voisi poistaa myös :wink:

Jos kaikki olisi helppoa, tuskin mukana olisi pitkänlinjan harrastajia ehkei kätköilyäkään.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja rauski » Ke 19.02.2014 21:59

Yleisesti ottaen voisi joku ajatteleva kansalainen kuvitella, ettei mysteerikätköjä olisi olemassakaan; varsinkaan nykymittakaavassa; ellei niille olisi jonkinasteista kysyntää, tarvetta, tai kenelläkään minkäänsorttista kiinnostusta ratkoa ja etsiä. :roll:

Katsoinpa myöskin esim. Helsingin keskustan mysteerien loppupisteiden sijainnin (ne mitkä on tiedossani): Eipä nuo kovin erityisillä ja hienoja nähtävyyksiä pilaavilla paikoilla pääsääntöisesti ole. (Anteeksi spoilaus.)
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ke 19.02.2014 23:04

http://www.geocaching.com/geocache/GC2X ... in-majakka

Tuolla seudulla on kaikki mahdolliset paikat vallattu tradilla joka on perustettu 2011, ja jolla on kokonaista kaksi (2) löytöloggausta. Jos paikalla olisi silakanviljelyaiheinen mysti, voisivat paikalliset kalastajat yötroolia vetäessään sitä ratkoa ja ohikulkeissaan käydä loggaamassa, mutta ei. Tuo tradi vie kaikki paikat!

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ke 19.02.2014 23:06

http://www.geocaching.com/geocache/GC2X ... in-majakka

Tuolla seudulla on kaikki mahdolliset paikat vallattu tradilla joka on perustettu 2011, ja jolla on kokonaista kaksi (2) löytöloggausta. Jos paikalla olisi silakanviljelyaiheinen mysti, voisivat paikalliset kalastajat yötroolia vetäessään sitä ratkoa ja ohikulkeissaan käydä loggaamassa, mutta ei. Tuo tradi vie kaikki paikat!

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja vvv » To 20.02.2014 7:39

Barbit kirjoitti:En ymmärrä sitä, kun valitettiin että mystit valtaavat hienot paikat. Haloo, onko kätkön etsiminen ainoa tapa saada meidät liikkeelle. Voihan sitä hienoa paikkaa mennä katsomaan muuten vain.
Pointti (jota nyt tässä vain selvennän, mulle asia on kaikin puolin ok) on se että kun mysteerit on näillä hienoilla paikoilla niin jos et tiedä paikan olemassaolosta niin et tule siellä käymään. Ketjun aloittajalla on siis huoli siitä että hän "on tullut ymmärtämään" monien mysteerien olevan sellaisilla paikoilla joita hän (ja moni muu, esim ulkopaikkakuntalaiset, muualta maailmasta tulevat) ei tule kokemaan eikä voi mennä "katsomaan muuten vain" kun paikka ei ole olemassa hänen mielessään, vain sellaisen potentiaalisen olemassaolon puuttuminen on tiedostettu :)

Esimerkki: jos Roomassa kaikki kätköt olisivat mysteerejä, varmasti suurin osa tradikätköilijöistäkin kävisi perusturistinähtävyydet kiertämässä koska niissä voi käydä yleisen tiedon pohjalta "Muuten vain" (tosin tarvii katsoa kartasta kuinka niille pääsee / osallistua turistikierrokselle). Mutta moni vähemmän kuuluisa hieno paikka jäisi näkemättä, esim. erään elokuvan tapahtumapaikkana toimineet portaat, pari hienoa puistoa, mitä nyt meillä sisältyi kätkökierroksille siellä. Kaikissa kaupungeissa kun ei ole purkkeja lähimainkaan saturaatiovälein tungettu joka nurkkaan vaan kätkökartasta voisi päätellä niiden olevan nimenomaan esittelymielessä laitettuja.

Ja tottakai saturaatiosäännön takia sivuunlaitetun maisematradin selosteeseen voisi laittaa että kätkö esittelee kohteen joka on vähintään 161 metrin päässä purkista, ja antaa ohjeet kulkea oikealle paikalle (joka on siis "mysteeripurkin valtaama"); mutta kuinka moni meistä tekee tällaisia lisälenkkejä, kun kuvausten lukeminen edes kerran ennen purkillakäyntiä on vähän niin ja näin ja sitten on se aikakysymys kun tarvii saada mahdollisimman paljon purkkeja raavittua kasaan päivän aikana?

Joka tapauksessa, jos kätköilijä tuntee jäävänsä jostain paitsi vain sen tunteen pohjalta että mysteerit ovat hänelle "tahallaan luotuja" suljettuja paikkoja, ehkä kannattaa miettiä asennoitumista uudestaan. Ja vaikka sitten kyselee apuja, ei niitä tarvi tosiaan itte ratkoa :)

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja pailakka » To 20.02.2014 9:21

Barbit kirjoitti: Haloo, onko kätkön etsiminen ainoa tapa saada meidät liikkeelle. Voihan sitä hienoa paikkaa mennä katsomaan muuten vain.
Heh, tätä samaa argumenttia on käytetty myös päinvastaiseen: kaikki purkit ovat tervetulleita, koska ne ovat ainoa tapa saada henkilö liikkeelle.

Olen kyllä tässä asiassa hyvin samaa mieltä kuin vvv, kätköilyn parasta antia on ehdottomasti niille vähemmän tunnetuille säväyttäville paikoille kätköjen perässä löytäminen. Joitakin mysteereitä on ollut ilo ratkoa, mutta valitettavasti varsin suuri osa putoaa minulle sinne toiseen laariin ja pääsääntöisesti saavat jäädä mysteereiksi ikuisiksi ajoiksi. Sinänsä Haksun työkaluilla mysteerit on helppo suodattaa pois hauista, joten kovinkaan suurta haittaa niistä ei itselleni ole ollut. Varsinkin kun toistaiseksi suurin osa mysteereistä estää saturaatiollaan vain mitäänsanomattomien paikkojen purkittamisen tradeilla, mikä on jossain määrin jopa positiivinen asia.

Jossain määrin mysteereiden lisääntyminen on loogista jatkumoa siitä, että ne säväyttävät paikat on jo purkitettu tradeilla. Toiset lopettavat purkkien teon kun sopivia paikkoja ei enää löydy ja toiset kuvittelevat että mysteeriosuus tekee kätköstä automaattisesti paremman.

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Polku- » To 20.02.2014 9:38

Itseänikin ärsyttää lähistöllä olevat ainakin itselleni hankalat mystit, joista joistakin ei saa mitään tolkkua. Hyviä esimerkkejä ovat juuri nämä jo aiemmin mainitut, joissa on kuvauksessa vain sana tai kaksi, eikä niissäkään äkkiseltään vilkaistuna ole mitään tolkkua. Onneksi kuitenkin ystävälliset kätköilijät ovat luoneet näitä kirjanmerkkilistoja, joilla voi löytää nopeasti tietyntyyppisiä mysteerejä. Itse en ole vielä kovin paljon niitä sieltä katsellut, mutta erityisesti sohvamysteerilista tai sitten nämä, joiden ratkaisuun ei tarvitse edes tietokonetta, ovat itselleni niitä mieluisimpia. Eikä sillä oikeastaan ole väliä, missä päin kätköt ovat, jos ovat mukavia ratkaista. Joskus voi sitten paikalla käydessä käydä purkinkin loggaamassa :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Luir » To 20.02.2014 9:55

Mä heti ilmoittaudun pitäväni huomattavasti enemmän hyvistä sohvamysteereistä kuin peruspuskapurkeista. Jo aikaisemmissa ketjuissa olen tuonut esille myös sen näkökulman, että mysteerit mahdollistavat kätköilyn harrastamisen myös silloin, jos esim. fyysinen kunto ei salli ulkona liikkumista. Eikä sohvamysteissä ole väliä, missä ne sijaitsevat. On yhtä hieno tunne saada ratkaistua Joensuussa oleva vaikea mysti kuin tänne Espooseen piilotettu. Joensuulaista ei toki tarvitse sännätä heti hakemaan, mutta joskus kun reissaa, on eripuolilla Suomea valmiiksi ratkottuja haettavaksi. Ei lopu ratkottava ihan äkkiä, jos suomalaiset tulisikin selvitettyä, voi aina siirtyä ulkomaille! :lol:

Miksi sauvakävely on keksitty, kun ilmankin voi kävellä... :wink:

Onkos tuolla kirjanmerkkilistoissa koottuna sellaista Aloita vaikka näistä -mysteerilistaa, jossa olisi niitä selkeitä perusjuttuja, joissa ainakin heti selviää, mitä mystissä pitää rueta tekemään?

Kesäsade
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 13.05.2013 13:10

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Kesäsade » To 20.02.2014 11:46

Myssejäkin löytyy nyt hieman joka lähtöön, mikä on perin hyvä asia. Osa aukeaa helpommin, osan kanssa saa tikkuja kynsien alle ja osasta voi todeta etteivät aukea mun aivoillani. =) Sellaisiakin on tullut jokunenkin vastaan, mistä ensin on tullut fiilis etteivät aukea ja hups... sitten yks kaks onkin lamppu syttynyt pään päällä. Siinä vaiheessa se fiilis on aika mainio.
Mä pidän muutenkin mystien tarjoamasta aivojumpasta. Se ei ainakaan mulle tee pahaa. :)

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja koodi » To 20.02.2014 14:05

Kun kätköilijöitäkin on kaikenikäisiä ja kaikilta elämänaloilta, niin mysteerien aiheitakin löytyy kaikenlaisia maan ja taivaan väliltä. Joku mysteeri on toiselle helppo ja toiselle vaikea ja joku toinen mysteeri taas päinvastoin, mikä tuo oman haasteensa D-tähdityksen arviointiinkin. Moni D-tähdityksiltään helppokin kätkö on jäänyt ratkaisematta. Itselle nuo mysteerit ovat kätköilyn suola, jotka tarjoavat mukavaa ajanvietettä ja niitä ratkoessa myös oppii aina jotain uutta. Pidän suoraviivaisista mysteereistä, jotka eivät oikeastaan ole "mysteereitä", vaan niissä on kohtuullisen selkeästi sanottu mitä pitää tehdä. Ketjussa mainituista AMA-mysteereistä en niinkään pidä, vaikka sellaisen tekemiseen olen itsekin sortunut.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 20.02.2014 16:33

Ratkaisematta jääneissä mysteereissä on suurin vika se, että niittenkin purkkien paikalle olisi joku voinut tehdä ihan kunnon tradin! Mysteeripurkit vievät siis tilaa niiltä "oikeilta" geokätköiltä. :lol: Itsekin olen langennut tekemään mysteerejä, jopa multejakin, kun uutena tulokkaana kuulin sieltä ja täältä pyyntöjä, että tehkää hyvät ihmiset mysteerejä. Peruskätköt on minusta sittenkin niitä ihan parhaita. Ihan oma urheilulajinsa pitäisi ehkä mysteereistä keksiä ja erottaa ne sillä tapaa tästä tavan geokätköilystä, ettei ne veis purkkien paikkaa.. Mut sitäpä lienee aika hankala järjestellä, eikä kaikki sitä ees halua.

Se, mitä eniten ihmettelen mysteerikätköjen ja ylipäätänsäkin kätköjen kohdalla, että mitä vaikeampi, mitä hankalampi, mitä monimutkaisempi ja - mikä hassuinta - mitä enemmän kätköilijät ovat joutuneet kyselemään niille vinkkejä ja apuja ja mitä useammat niistä lokkaa DNF:n, niin sitä hanakammin niille "favoja rapsahtaa". Miksiköhän? Minun mielestäni parhaita kätköjä ovat sellaiset, jotka löytyvät omin avuin ilman apujen kysymisiä ja sellaiset, jotka tuottaa mahdollisimman monelle kätköilijälle löytämisen iloa eikä löytämättä jäämisen pettymystä.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja arnevala » Pe 21.02.2014 10:59

Pitäisiköhän käydä tekemässä tilaa oikeille kätköille hakemalla kaikki mysteerit arkistoon. Näkisi sitten montako kätköä niiden paikalle tulee ja paljonko niille tulee lokikirjauksia :evil:
On se kumma juttu, että jos ei itse tykkää ja pääse käymään, niin se pitäisi saada niiltäkin pois jotka tykkää :evil:

Jos noilla mysteerikätköillä välttämättä haluaa käydä, niin varmasti sen ratkaisun jotenkin saa kätköilijäyhteisössä selville ja voi vaikka 'tradina' sen sitten käydä. Eri asia sitten millaisia elämyksiä ne kätköt joissa mysteeri on pääasia tuottaa. Ja sitten ollaan nillittämässä tusinapurkeista mitäänsanomattomilla paikoilla :evil:

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 21.02.2014 12:12

Oi, kätköily ilman mysteereitä olisi välillä aika tylsää... Kuten voi arvatakin, tykkään kovasti ratkoa mysteereitä. Parhaat mysteerit tuovat ratkettuaan aika mahtavan fiiliksen. Ja niin hämmentävää, osa mysteereistä on antanut ammatillisestikin niin tietoa kuin taitoa ja tiedonetsintäkanavia ;). Vuosien varrella taidot on kehittyneet, mutta vieläkin olisi paljon opittavaa. Mysteerit on tuoneet sellaisen sosiaalisen aspektin siihen yksikseen purkkien perässä kopelointiin. On kiva ratkoa porukalla myssejä ja parhaimmat porukkamysset antaa kaikille jotain ja on voitettavissa yhteisvoimin. Lisäksi tulee rohkeammin otettua yhteyttä niin kätköjen tekijöihin kuin muihin ratkojiin ja välillä niistä syntyy oikein hedelmällisiä keskusteluja. Tradin perään ei tule juuri kyseltyä (ellei soita vinkkipuhelua) ja samalla tekijätkin jäävät tuntemattomimmiksi.

Mieleenjäävimmät turistikätköt ovat olleet mysteerejä. Niihin on ihan eri tavalla perehtynyt ja pohtinut. Ja osa vie sen verran etäälle niistä turistipaikoista, ettei välttämättä ihan viikonloppureissulla tulisi lähdettyä. Riikan tradeja en juuri muista, mutta se mysse joka esitteli kadonneiden muistomerkkien hautausmaan, jäi mieleen. Samoin Vilnassa ja Kaunasissa mysteerit (joita ei lopulta löydetty) sai miettimään paljon syvällisiä ja tutustumaan historiaan ihan eri tavalla kuin muuten olisin. Oli myös aika upea tunne löytää itsensä keskeltä suota vieraalla maalla, paikassa, jonne en ilman sitä mysteeriä olisi ikinä lähtenyt.
Viimeksi muokannut Haimmala, Pe 21.02.2014 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ibis64
Viestit: 162
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Pe 21.02.2014 12:16

välillä olisi hyvä tehdä oikeasti helppoja mysteerejä niin perus kätköiliä voi ratkaista ja ehkä siitä sitten innostuu ratkomaan niitä tikku-ukko hölynpöly mystejäkin :D
http://www.geocaching.com/geocache/GC4X ... eppo-mysti

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 21.02.2014 12:26

RaittiusEno kirjoitti:Siis ketä varten mystejä tehdään ja miksi? Ei ainakaan meille tavallisille geokätköilijöille.
Suosittelen kokeilemaan tämän http://www.geocaching.com/geocache/GC18 ... unnanvirta ratkaisemista. Jos tämänkin jälkeen on sitä mieltä että mysteerit ovat syvältä niin sitten ei voi mitään :D

Greenjohnson
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 20.01.2012 21:04

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Greenjohnson » Pe 21.02.2014 23:45

Kenelle sukellusattribuuttikätköt on tehty ja miksi?
Kenelle T5-kätköt on tehty ja miksi?
Kenelle chirp-kätköt on tehty ja miksi?
Kenelle wherigot on tehty ja miksi?
Kenelle kaupunkikeskustoiden tylsät ja toisiaan toistavat "magneettinen-filmipurkki-vesirännin-tai-sähköpömpelin-takana" -tradikätköt on tehty ja miksi?
Kenelle multit on tehty ja miksi (välipisteethän vievät paikkoja ties kuinka monelta tradilta!)
Kenelle kansainvälisellä avaruusasemalla sijaitseva kätkö on tehty ja miksi?
Kenelle earthcachet on tehty ja miksi (ei minua ainakaan geologia kiinnosta juurikaan yhtään)?
RaittiusEno kirjoitti:Suomessa riittää tilaa,
'Nuff said 8)

Varsinkin isojen kaupunkien keskustoihin on aivan turha laittaa 160m välein (vain koska saturaatio sallii) mikropurkkeja, jotka esittelevät lähinnä 70-luvun kerrostalon sadevesiränniä tai kaukolämpöputkea. Olisiko niiden hakeminen lasten(kaan) kanssa kovin mieltä ylentävää?
Itse olen ratkonut koti-iltojen ratoksi myssejä ympäri Suomea tietäen hyvin, etten niistä läheskään kaikkia tule todennäköisesti ikinä hakemaan. Miksi ihmeessä? Koska suuri(n?) osa mysteerien hauskuudesta on juurikin aivojumppa ja endorfiinipurkaus, joka vapautuu tsekkerin hurrausten myötä. Toiset ratkovat sudokuja tai sanaristikoita (joita löytyy sanomalehdistä viemästä tilaa uutisilta ja sarjakuvilta), toiset tykkäävät geomysteerien ratkomisesta. Jotkut eivät tällaista aivojen rasittamista voi ymmärtää. Kukin toimikoon tavallaan.
RaittiusEno kirjoitti:hyvin usein etsijän on huomattu turvautuvan vinkkipuheluun jopa itse mystin tekijältä.
Kuten tapahtuu usein myös vaikeasti löydettävien tradien kanssa :wink:
On vain yksi tapa harrastaa kätköilyä. Nimittäin: VÄÄRÄ.

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”