Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Lukittu
RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 18.02.2014 15:59

Geokätköily on hieno liikuntamuoto. Varsinkin nuoremman tyttären kanssa on hieno kerätä purkkeja ja katsoa kuinka logimäärät lisääntyy. Suomessa riittää tilaa, mutta usein parhaat paikat esim. kaupungeissa on pesitetty mysteereillä, joita tavallisen kätköilijän on ihan turha ruveta ratkomaan. Suurimmassa osassa mysteereitä ei ole päätä eikä häntää. Kuvauksessa saattaa olla joku sana tai kaksi, ja niistä pitäisi pystyä laskemaan koordinaatit? Tai saattaa olla rakettitiedettä lähentelevä laskukaava tai pelkkä tyhjä kuvaussivu... vastaavia älyttömyyksiä on varmasti jokaiselle kätköilijälle tullut vastaan. Mielenkiintoista asiassa on se, että hyvin usein mystin loggausmäärät ovat vähäisiä tradeihin verrattuna ja lisäksi, kun lukee loggauksia, hyvin usein etsijän on huomattu turvautuvan vinkkipuheluun jopa itse mystin tekijältä. Siis mystiä ei osata edes ratkaista normaalisti.
Mysteerikätköissä on eksytty selvästi geokätköilyn alkuperäisestä tarkoituksesta eli piilotetun kätkön etsimisestä ja löytämisen riemusta. Mysteerit ovat mielestäni jonkinlaisen sisäpiirin temmellyskenttä, jossa "insinöörit ja arkkitehdit" kilpailevat mystisimmän mysteerin ratkaisusta ja loppujenlopuksi soittelevat toinen toisilleen apupuheluja ja kehuskelevat, kuinka ratkaisin niin ja niin vaikean mysteerin ja helposti.
Siis ketä varten mystejä tehdään ja miksi? Ei ainakaan meille tavallisille geokätköilijöille.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ti 18.02.2014 16:04

Kaikki mysset ovat tavalla tai toisella ratkaistavissa. Mielestäni on ihan ok, että kaupunkipurkit ovat myssejä (niitä ei jästitä niin helposti kuin tavapurkkeja). Lisäksi mysset tuovat oman mausteensa tähän harrastukseen (joka ei nyt niin vakavaa ole kuitenkaan) - aivojumppaa tällaiselle reikäjuustopäälle. :P
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ti 18.02.2014 16:24

Ikävää, ettet ole löytänyt (vielä) iloa mysteereistä!

Kyllähän suurinosa mysteereistä on kuitenkin kohtuullisen helposti ja pienellä vaivalla ratkaistavissa. Vaikeinta on löytää se oikea lanka, mistä lähtee purkamaan. Joskus myös tuntuu, ettei tajua sitten yhtään mitään ja joskus tulee kysyttyä vinkkiä kätkön tekijältä -tähän mennessä olen saanut aina sen vinkin, joskus siitä on ollut hyötyä ja joskus ei. Erään mysteerin selvittämiseen meni vuosi. Mutta sitten, kun sen hankalalta tuntuneen mysteerin saa auki, on fiilis hieno -usein jopa parempi kuin itse purkin löytäminen.

Kannattaa aloittaa helpoista mysteereistä, jokainen opettaa kuitenkin mm. tiedon hakua ja löydetyn tiedon käyttämistä.

Ainahan mukaan mahtuu niitä, jotka tekevät kätkön kaverille ja kisaillaan kuka tekee hienoimman/vaikeimman mysteerin/kätkön. Kiitos tähdityksen, jokainen voi vähän kuitenkin valkata mitä ratkaista ja mitä ei. Jos tuntuu, ettei kaavat ole mieleen tai nörttitoiminta, voi valita toisenlaisen mysteerin.

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 18.02.2014 16:50

Täytyy laittaa hyvänä esimerkkinä Tampereen keskustassa olevia noin 10v vanhoja mysteerikätköjä. Loggauksia noin 100. Siis haloo..100 loggausta kymmenessä vuodessa, siis 10 loggausta vuodessa, keskimäärin. Kenelle tällainen kätkö on tehty? Olen itse laittanut peruskätköjä ja tuo kyseinen sata on tullut täyteen parissa kuukaudessa. Kaupunkialueella, kuten Helsingissä ja Tampereella on tradikätköjä, joissa on lähes tuhat loggausta vuoden parin sisällä, eli ero mysteihin on lähes satakertainen. Eli jo näin on todistettu, että mysteerit eivät ole jokaisen peruskätköilijän ulottuvissa ja eivät edes mielenkiinnon kohteena. Kyllä perustradin etsiminen on sitä alkuperäistä geokätköilyä, ihan siltä alkuperäiseltä ajatukseltaan.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ti 18.02.2014 16:53

Ei niitä myssejä ole sitten pakko hakea - tyydy tradeihin. En näe nyt mitään logiikkaa tässä avautumisessa..
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja jumiki » Ti 18.02.2014 16:58

Mysteerit eivät minullekaan aina aukea. Mutta silti pidän niistä valtavasti :D . En ymmärrä avausta. Jos ei sovi niin ei niitä ole pakko hakea. Varmasti jokaiselle riittää kätköjä mitä on kiva ja mitä haluaa hakea.

akkivi
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 25.07.2012 12:08

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja akkivi » Ti 18.02.2014 17:13

MYSTEERI... Aika mukava, että ihmiset vaivautuvat tekemän niitä. Kaikkia en pysty ratkomaan eikä ole tarkoituskaan. Onneksi harrastamamme laji on sellainen, että voi valita mitä haluaa hakea. Mysteereiden ratkominen on mukavaa aivojumppaa.

Ketjun alussa mainittu kuva tai ei kuva, niin tässä mukava sellainen

http://www.geocaching.com/geocache/GC2H ... ikki-alkoi

Alle kahdessa vuodessa jo 173 löytölokkausta. Vaikka ei ole kuvaa, ei mitään, kuitenkin todella looginen. Tähdetkin 1½/1½, ehkä T olisi saanut olla hiukan korkeampi. Lookinen jos mikä. Paljon on ollut vaikeampiakin vaikka kuinka on selostusta ja kuvaa.

Joku ei tykkää multeista, joko mysteistä, joku jostakin muusta. Täytyy vaan valita mistä tykkää ja tehdä sen mukaisesti. Täytyy muistaa, kuten eräs kolleeka sanoi..."Tämä on sellaista aikuisten leikkiä..."... Siis jatkakaamme kaikki hyvässä hengessä tätä mukavaa harrastusta.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 18.02.2014 17:52

jumiki kirjoitti:Mysteerit eivät minullekaan aina aukea. Mutta silti pidän niistä valtavasti :D . En ymmärrä avausta. Jos ei sovi niin ei niitä ole pakko hakea. Varmasti jokaiselle riittää kätköjä mitä on kiva ja mitä haluaa hakea.
No ehkä mysteerit on se vähiten haettu (sen ehkä todisti aloittaja, mutta ei sitä etteikö ne olisi peruskätköilijän ulottuvissa) ja suurin osa haluaa niitä helppoja tradeja. Myssejä vaan on ihan helppojakin ja moni vaikea voi tekijälle olla helppo. Jos se raketti-insinööri haluaa tehdä myssen, niin sille se on helppo, mutta miten sen vaikeuden arvioit. Mutta kaikille kaikkea (ja jotkut vain harvoille). Sille raketti- insinöörille voi tuottaa iloa, että joku viitsii nähdä vaivaa ratkaisussa. Toisaalta itsekin joskus katselen mysteereitä, jos niissä on jotain kiinnostavaa. Kaikilla kuitenkin on vähän eri kiinnostuksen kohteet. Mihin pitäisi vetää raja? Loggauksia harvakseltaan, niin ainakin geoeroosio pysyy vähäisenä aroilla paikoilla. Ikäviä paikkoja saattaa olla purkit, joissa käydään tuhat kertaa vuodessa...
Itse skippaan kaikki vähemmän yleiset tyypit mm. Webcam-kätköt, mutta en niistä kuitenkaan valita...
Tietysti jos purkkien määrä on se tärkein, niin tradeja kaikki pitäis sit olla?
Ja onhan tradejakin D5 esim. kiipeily/puukätköt, onko nekään peruskätköilijän ulottuvissa? Itse skippaan nekin tällä hetkellä...

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 18.02.2014 18:10

Aloituspostauksen fiilikset kyllä allekirjoitin harrastuksen alkuaikoina. Sitten vain kun haettava meinasi polkupyörän matkasäteeltä loppua, oli pakko ruveta ratkomaan. Alkuaikoina kyselin helppohinkin mysteereihin vinkkiä, mutta sitä kautta oppi kaikenlaista uutta, mikä tietenkin helpottaa myös uusien mysteereiden ratkomista. :D

Ja myönnettäköön, että itse tulee tehtyä pääasiassa mysteereitä, koska niitä hakiessa on tullut sitten niihin mielenkiinto. :oops:

Aloittelevan mysteerinratkojan kannattaa aloittaa maks. 2 tähden mysteereistä, suurin osa näistä on googlella ratkaistavissa. Googlaa kätkön nimeä, asioita mitä kuvauksesta tulee mieleen jne. Mysteereitä ratkoessa tulee sitten opittua kaikennäköistä, ja nykyisin mysteerit kyllä avautuvat hetken pohdinnan jälkeen. Jotkut tosin eivät ja silloin kyllä kysyn vinkkejä. Itselleni saa esittää mysteereistäni vaikka kuinka monta vinkkikyselyä, sillä itse ainakin tykkään toisten auttamisesta :)

P.S Tämän mysteerisarjan tein ihan aloittelevia myssenratkojia varten: http://www.geocaching.com/geocache/GC41 ... a457fbaa65 . Ja Tampereellahan vaikutat niin ei muuta kuin hakemaan :wink:

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 18.02.2014 18:53

Mixer89, samoilla alueilla haetaan ftf:iä, sulla on niitä vain hiukka enemmän..;): Otan esimerkiksi sinun laittaman mysteerin, jossa on kolme ei-sanaa ja hymiö. Miten tästä saat koordinaatit lopulliseen paikkaan, jos avaat sitä edes hiukan? Siis aikomukseni ei ole vähätellä mystien ratkojia, tarkoitan vaan, että kaikille ne eivät todellakaan ole tarkoitettu. Ja sanoin vain oman mielipiteeni ja muut ovat osaltaan yhtä oikeassa tai väärässä.

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 18.02.2014 18:58

En nyt tähän laita mitään tästä mysteeristä, joka on vielä ratkeamatta. Nythän on hyvää aikaa opetella mysteereiden ratkontaa ja käydä sitten Mysteerituskan kimppuun :D

Muihin mysteereihini annan kyllä vinkkiä, yhteyttä saa ottaa geocaching.com:n kautta. :)

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 18.02.2014 19:11

Miksi pitää valmistaa Ferrareita kun ei ne kuitenkaan ole tavan tallaajan ulottuvissa? :roll:

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja mackoivu » Ti 18.02.2014 19:23

Täällä viittaa yksi suuri mysteerien ystävä o/

Kenelle mysteerit ovat tehty? Minusta meille kaikille kätköilijöille, vaikkakaan tuskin yksikään niistä kaikille ja toisaalta tuskin kukaan tulee koskaan selvittämään / hakemaan kaikkia. Mitä sitten? Ei kaikki tavallisetkaan purkit ole kaikkien ulottovissa. Toinen ei uskalla kiivetä puuhun. Toisella ei ole välineitä laskeutua kalliota vaikka uskaltasikin. Jollakin on kajakki, millä kevyesti sipaisee heinäkuussa hakemaan läheisen luodon FTF:n ja toisen on tyytyminen jääpeitteen odotteluun. Pyörätuoli-ihminen joutuu pakosta tyytymään koviin kulkuväyliin ja toinen taas suorastaan rakastaa sitä, että edessä on vajaa kymmenen kilometriä pitkospuita ja paljasta luontoa. Jokainen saa valita kaikista maailman kätköistä juuri sen minne haluaa mennä!

Toisaalta mysteerit ovat myös meille tekijöille. Minä olen aivan koukussa siihen suunnitteluun ja asioiden "opiskeluun" mitä moneen mysteeriin vaaditaan. Voihan toki olla, että joku meistä tekee mysteerejä vain niistä aiheista,mitä jo valmiiksi osaa. Mutta ainakin minä törmään mielenkiintoisiin asioihin, mistä minulla ei ole ollut tietoakaan tai vaan pelkkä hatara aavistus. Mysteereissä ainakin minulla yhdistyy monesti molemmat asiat: Haluan esitellä muille jonkun uuden asian samalla kun esittelen purkilla uuden paikan.

Lopuksi muistutan vaan siitä uutisesta mikä julkaistiin tässä joku aika sitten Amerikan mantereella. Muistatteko maailmanennätystä kuinka monta vuotta ennätti kulua, ennen kuin sen erään purkin ensimmäinen loggaus suoritettiin? Siis Jumaleisson, mikä tunne varmasti meistä jokaisella olisi ollut, jos joku meistä olisi ollut se loggaaja?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 18.02.2014 19:55

Vaihtaa munzailuun niin on suoraviivaisempaa, eikä tarvi(voi) päätä miettiä puhki ylivaikeiden arvoitusten kanssa :lol:
En minä itsekkään pidä mysteereistä, vaikka muutamia helppoja olenkin ratkonut. Onneksi nämä(tällä otannalla) harvoin esittelevät mitään hienoa, eli ei menetä mitään vaikkei haekkaan.
Enkä pidä vaikeista tradeistakaan, silti näitäkin tehdään ja haetaan, eli ilmeisesti joku pitää.
Jos vuotuista löytömäärää pidetään merkkinä siitä että joku kätkötyyppi on hyvä/huono niin mun kätköistä puolet on huonoja/turhia vaikka ovat 1.5/1.5 tradeja :( Silti niiden tekeminen ja niistä saadut kommentit ovat olleet kivoja :D

88LS88
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 23.11.2011 19:19

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja 88LS88 » Ti 18.02.2014 19:55

Joskus riittää esim. ihan multi kaupungissa, Kokkolan kaupunginosia – Koivuhaka http://coord.info/GC4A3KY ,joka vaati vaan tarkuutta välipisteillä (10kk ja 28 FOUND IT loggausta).

Avatar
laulujoutsen
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 11.10.2013 19:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja laulujoutsen » Ti 18.02.2014 20:05

Meiltä on tulossa Helsinkiin lapsiperhelle tarkoitettu mysteeri, kunhan lumet sulaa. Se on tehty yhdessä lasten kanssa ja tarkoitettu yhdessä lasten kanssa ratkaistavaksi. Kyllä muitakin helppoja mysteereitä on, kunhan vaan jaksaa vähän kahlata niitä läpi ja jättää homma myssyyn mietittäväksi. Me ollaan ainakin ihan alottelijoina joitakin saatu ratkaistua Hesan sunnalla.

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ti 18.02.2014 20:54

Tuossa on jo monessa viestissä pohdittu tätä myssejen vähäistä hakumäärää. Olen havainnut saman ja asialla ei tunnu olevan mitään tekemistä myssen vaikeuden kanssa. Suurin massa vain haluaa hakea niitä P&G tradeja tieden varsilta ja kaupungeista. Mysse hylätään vilkaisematta, kuten alkaa käymään kaikilla yli T 2,5 maastopurkeillakin.

Väittäisin kahden päätien peräkkäisiin bussipysäkeihen piiloitettujen purkkien näyttävän vuoden päästä seuraavalta:

Kätkö1
Nimi: Bus stop
Tyyppi: Tradi
Koko: Micro
D/T: 1,5/1,5
Kuvaus: Kätkö bussipysäkillä vilkkaan päätien varrella
Vihje: Magneetti
Löytänyt: 678

Kätkö2
Nimi: Bus stop
Tyyppi: Mysteeri
Koko: Micro
D/T: 1,5/1,5
Kuvaus: Kätkö bussipysäkillä vilkkaan päätien varrella, kätkö sijaitsee annetuissa koordinaateissa.
Vihje: Magneetti
Löytänyt: 75
Kuva

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 18.02.2014 20:58

Kun noita mystejä on tullut tehtyä viimeksi 36 putkeen :D ja sitä ennen yksi perinteinen pojanpoikani kanssa minun nimiini ja sitä ennen taas 20 putkeen :lol: , joten voi sanoa, että viimeaikoina on tullut tehtyä vain mystejä.

Alussa itsekkin oli mysteerien kanssa ihmettelemistä (eikä ne monet avaudu vieläkään), mutta kun aloitti helpommista, sai aina joitakin ratkaistua. Samalla oppi kaikenlaista uutta ja ihmeellistä. Joten kyllä se näissä mysseissäkin on paras kiivetä tyvestä päin puuhun eikä yritettävä suoraan latvaan.

Kun vähän pääsi perille muiden mysseistä, rupesin sitten itsekkin niitä rustaamaan. Sen jalon periaatteen, että kätköpurkin pitäisi esitellä jotakin hienoa paikkaa, olen jo aikapäivää heittänyt romukoppaan 8) . Mysteissä on se jokin itse mystissä ja myös purkkiratkaisussa mahdollisesti. Tämä on vähän käytännön sanelema homma, kun noita purkkeja on suunnilleen 161 metrin päässä toisistaan ympäristössä.

Mysteerini on tarkoitettu kaikille, mutta ulkopuolisesta voi kyllä näyttää, että ne on tarkoitettu vain joillekkin. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että on valikoitunut joukko, joka niitä pääasiassa ratkoo. Ilokseni olen kyllä huomannut, että joukkoon on liittynyt uusiakin pähkäilijöitä. Ratkaisujen löytymistä olen yrittänyt edesauttaa liittämällä profiiliini APUA laatikon, josta löytyy nimensä mukaan apua ratkontaan ja saa kysyäkkin suoraan minulta vinkkejä :?: .

Eli lopputoteamuksena mystit on vähän oma kätköilyn laji, johon voi jäädä kiikkiin joko ratkomiseen tai tekemiseen. Minä olen tainnut jäädä vähän rakentelun lumoihin.

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 18.02.2014 21:27

Pek47ka kirjoitti:Minä olen tainnut jäädä vähän rakentelun lumoihin.
Huomattu on! :lol: Nummelasta olen pari tradia hakenut ja jokaisessa sai pähkäillä ihan mysteerin edestä... :wink:

larsatti
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 18.02.2014 17:32

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja larsatti » Ti 18.02.2014 23:30

Nyt oli sen verran omaa hipiää raapaiseva aihe, että oli oikein pakko rekisteröityä foorumille ja tarjota omaa näkemystä. Syksyllä oli omat fiilikset täysin aloittajan kanssa samoilla linjoilla: missä valtakunnassa on mysteistä iloa, jos niitä ei tavallinen tallaaja pysty ratkaisemaan? No, yhden valjettua alkoi jo muitakin avautumaan ja pikkuhiljaa on tässä lähialueen mysteerit nujertuneet, osa oman aivotyöskentelyn ja osa pienen tönäisyn saattelemana. Internetin ihmeellisessä maailmassa on kuitenkin helposti löydettävissä jokunenkin sivu, joissa vinkkaillaan millä välineillä ja tavoilla voi alkaa mysteereitä yrittelemään.. Itselle on tuottanut suurta löytämisen riemua kun on päässyt lopulta loggaamaan mysteerikätkön mitä on muutaman päivän pähkäillyt.

Sitten, vaikka mysteereistä pidän, missä määrin on oikein, että niitä alueella olevia hienoja ja käymisen arvoisia paikkoja "piilotetaan" mysteerikätköillä. Voisin kuvitella, että jossain tiheämmillä kätköseuduilla olisi tällaisia tilanteita. En nyt tarkoita sitä, että mysteeri estäisi paikalla käymistä, mutta eikö olisi reilumpaa kätköttää joku näkemisen tai kätkön arvoinen paikka multilla tai korkeintaan helpolla mysteerillä eikä D4-5 pähkinällä. Ja jos geoeroosio on huolettaa, eikö olisi parempi jättää kätkö laittamatta?

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”