Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja kahju » Ti 18.02.2014 23:34

Ne, jotka eivät ratko mysteereitä, ovat huumorintajuttomia yksinkertaisia tylsimyksiä.
Mysteerit on tarkoitettu huumorintajuisille ja älykkäille erikoisuudentavoittelijoille. Paitsi ne mysset, joita en osaa ratkaista.
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ti 18.02.2014 23:47

Kyllähän multit on sitten viimeinen vitsaus, jotka sopii kartalta poistaa! Käymisen arvoisiin paikkoihin niitä kannattaa kaikkein vähiten tunkea!

EsKiJaSi
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 06.12.2013 20:34

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja EsKiJaSi » Ke 19.02.2014 1:32

Meilläkin kesti pari vuotta ennenkuin ensimmäiset mysteerit tuli ratkaistua. Tuntuivat tosi vaikeilta ensin, kunnes älysin aloittaa yhden tähden mysseistä. :D .Sitten olikin jo pari vaikeampaa hautumassa. Nyt on kolmisenkymmentä etsitty ja parikymmentä ratkaistua hakematta. Voin sanoa myös, että ensin alkuun tuntui siltä, että ovatko nämä jotenkin sisäpiirin juttuja. Ei tunnu enää, vaikka en ole edes apua pyytänyt kuin pariin. Kaikillehan ne tehty on jotka niitä haluavat ratkaista.
Itse olen ainakin tosi kiitollinen kaikille geopurkkien tekijöille, oli ne sitten mallia mitä tahansa. Eihän mikään kätkö ole mistään pois ja jonkun hienon paikan esittelykin onnistuu ihan varmasti, vaikka kätköä ei ihan viiden metrin päähän paikasta saakaan jo olemassaolevan kätkön takia.
Tällä hetkellä päässä muhii oma mysteeri, jota on mukava suunnitella ja miettiä vaikka toteutus veisi kauemminkin.
Siitä vaan rohkeasti jotain helppoa mysteeriä ratkaisemaan ja jos ei lähiympäristössä ole, voihan kauempaakin jonkun helpon ratkaista, saada hieno ahaa-elämys ja hakea purkki joskus toiste. :lol:

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 19.02.2014 9:17

Tietoa testaavat mystit ovat minusta todella suoraviivaisia, ne joko osaa tai sitten joudut lukemaan kasan lastenkirjoja tai vastaavaa. No, ainakin jos joudut lasten kanssa tekemisiin, niin tiedät, mitä niille lukea iltasaduiksi tai jotain. Se näissä mysseissä on usein vähän huonona puolena, että ne pitäisi rakentaa sillain, ettei vastaus ole googletettavissa.
Lintuaiheiset mystit ovat minun spesialiteettini ja erityisesti tykkään sellaisista, missä on äänite, koska äänitettä ei voi tietääkseni ratkaista millään googlella.
Kuva

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ke 19.02.2014 9:41

On tullut paljon hyviä vastauksia. Kiitos. Ja omalle mielipiteellenikin olen saanut tukea. Joku kirjoitti, että mystien hakeminen on vähän oma lajinsa ja niitä hakee valikoitunut joukko, niitä on laitettu "parhaille"paikoille jne.. Eli juuri tämä oli pointtini. Mystien kohdalla on poikettu geokätköilyn perusideasta: Hakea peruskätköä annetuista koordinaateista. Ja vielä edelleen toistan tosiasian: esim. 7-vuotta vanhan mysteerin tehtäväkuvaus esim. kolme sanaa: onni onni onni. Näistä voit laskea loppukoordinaatit. Loggaukset 22kpl! Just joo.. Tai 10-vuotta vanha mysteeri 78XY(hp87:34)BYY7xx(jLoX21)HHp98/dft56:6kl, tuosta saat helposti loppukoordinaatit. Loggaukset 15kpl. Nyt kaikki geokätköilijät kilvan laittamaan selkeitä tradikätköjä, niitä aitoja ja alkuperäisiä, joita aloittelevat ja tavalliset geotytöt ja -pojat mielellään etsisivät ja jotta tämä hieno harrastusmuoto ei hiivu vähitellen pienen sisäpiirin rotaripuuhasteluksi.

T!N!T
Viestit: 129
Liittynyt: Ma 01.06.2009 12:44

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja T!N!T » Ke 19.02.2014 9:52

IhmisAnkka kirjoitti:Se näissä mysseissä on usein vähän huonona puolena, että ne pitäisi rakentaa sillain, ettei vastaus ole googletettavissa.
Itse näkisin asian juurikin toisin päin. Miksi tehdä mysteeriä missä loppuun asti varmistetaan että vain ne henkilöt jotka valmiiksi tietää (esim ammattinsa tai muiden harrastusten takia) mistä on kyse pystyy sen ratkaisemaan? Mysteerit on myös tapa oppia uutta joten näen että on vain hyvä että mysteereissä johdatetaan oppimaan jotain itselle vierasta asiaa. Kunhan homma vaan on keskivertokätköilijän opittavissa ja annetaan hieman vinkkiä mistä on kyse ja miten pääsee kärryille.

Mysteereitä jonkun verran ratkoneena voin kertoa että omalta kohdaltani tylsimpiä mysteereitä ovat ne AMA (Anna Mä Arvaan / Arvaa Mitä Ajattelen) -mysteerit missä annetaan esim vain numerosarja ja ei mitään muuta tietoa. Tällaisissa on aivan liikaa vaihtoehtoja ja lähes mahdotonta tietää mistä on kyse ilman että kokeilee sataa eri vaihtoehtoa. Sanoisinkin että vähintään mysteerin nimi tai vinkki täytyy johdattaa oikeille raiteille ja/tai rajata turhia ideoita pois.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 19.02.2014 9:52

En oikein vieläkään ymmärrä kirjoittajan pointtia. Kätköilyyn mahtuu monenlaisia kätkötyyppejä - myssejä ratkoo ja hakee ketkä haluaa. Tradeja taitaa Helsingissäkin olla satoja, joten siitä vaan hakemaan.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja vvv » Ke 19.02.2014 10:18

Helppo se on ymmärtää aloittajan pointti. Kun mysteeri jota ei pysty ratkomaan veisi paikalle joka on näkemisen arvoinen joko jollekin joka tulee kauempaa tai sitten joku jää siitä paikallisena paitsi, olisi paikka tradin kautta saavutettavissa vain annettuja koordinaatteja seuraamalla.

Mutta minkä sille voi. Mysteeripurkitkin täytyy jonnekin laittaa ja jos siinä menee "hukkaan" hyvä tradi niin harrastuksen rakenne on sellainen jotta voi voi. Mulla on mysteerit näillä nimenomaan "hyvillä" (tai sitten aiheeseen liittyvillä) paikoilla ja niillä on aikojen saatossa käynyt 515 eri nimimerkkiä jotka ovat laittaneet yhteensä 999 logia tähän päivään mennessä vuodesta 2006 lähtien. En henkilökohtaisesti harmittele jos purkkieni takia joku ei "pääse näkemään" näitä paikkoja. Olen kuitenkin tehnyt tehtävät mielestäni niin että ne ovat jokaisen ratkaistavissa ja googletus auttaa korkeintaan aiheen ymmärtämiseen, ratkaisua ei KVG:lla löydy.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 19.02.2014 10:26

Ei tämä ihan mysteilyksi mene, tilastoistani katsottuna jakauma on suurinpiirtein näin:
Tradeja: 21000
Mystejä: 5500
Multeja: 2000
Muita: 500

Minulla on 10 kilometrin säteellä 84 etsimätöntä kätköä, joista:
12 tradeja
71 mystiä (erityiskiitos Pek47ka:lle :evil: ), joista olen ainakin kolme saanut ratkottua.
yksi multi (joka sattuneesta syystä on minulle mysteeri)

Mutta eipä tuosta yöunet mene, loppujen lopuksi kätköily on vain leikkiä. (Löydöistäni alle 7% mystikätköjä).
Viimeksi muokannut Tervas, Ke 19.02.2014 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 19.02.2014 10:30

RaittiusEno kirjoitti:Mysteerikätköissä on eksytty selvästi geokätköilyn alkuperäisestä tarkoituksesta eli piilotetun kätkön etsimisestä ja löytämisen riemusta. Mysteerit ovat mielestäni jonkinlaisen sisäpiirin temmellyskenttä, jossa "insinöörit ja arkkitehdit" kilpailevat mystisimmän mysteerin ratkaisusta ja loppujenlopuksi soittelevat toinen toisilleen apupuheluja ja kehuskelevat, kuinka ratkaisin niin ja niin vaikean mysteerin ja helposti.
Näinhän se on. Nykyään on enemmän mysteeritarjontaa kuin mitä yksittäisellä kätköilijällä aikaa niitä ratkoa, ehkä siksi niitä nykyään ratkotaankin paljon isommissa porukoissa.

Koska "antaa kaikkien kukkien kukkia", "jokainen kätköilee tavallaan", "kukin huijaa vain itseään", "ei se ole keneltäkään poissa" sekä "nimmari lokissa = löytö" jne, on myös vaihtoehtoinen lähestymistapa hakea mystit tradeina, eli loppupisteiden koordinaatteja kavereiden kanssa vaihtaen/jakaen :D

Lizmu&Minzu
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.12.2010 13:12

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Lizmu&Minzu » Ke 19.02.2014 10:39

Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskustelu, jossa on tullut hyviä kannanottoja puolesta ja vastaan. Itse pidämme mysteereistä siinä missä muistakin kätkötyypeistä, emmekä todellakaan toivo, että ne katoavat kätköilykartalta. Se vaan on fakta, että kaikkia mysteerejä emme osaa ratkoa, mutta emme myöskään saa kaikkia tradeja haettua (esim. korkealla puussa killuvat purkit). Kun tällainen kätkö tulee vastaan, niin heitetään se ignore-listalle ja niin vain katosi näkyvistä se "ärsyttävä" purkki, johon meillä ei riitä rahkeet.

Sen verran on pakko hämmentää soppaa, että kuinka paljon kätkön pitäisi saada loggauksia vuositasolla, että se on paikkansa ansainnut? Omasta loggaushistoriastamme löytyvät mm. kätköt Kuntivaaran kota (http://www.geocaching.com/geocache/GC2E ... aaran-kota), joka on vajaassa 3,5 vuodessa kerännyt 24 löytöloggausta sekä Keskiyön aurinko (http://www.geocaching.com/geocache/GC2Y ... on-aurinko), joka on reilussa 2,5 vuodessa kerännyt 33 löytöloggausta. Pitäisikö purkit käydä hakemassa pois, kun porukkaa ei selvästi kiinnosta tai ovat liian hankalia? Vai koskeeko tämä loggausmäärien vertailu vain kaupunkialueita / purkkeja joiden viereen pääsee autolla / mysteereitä / joku muu, mikä?

Ja jos joku aisti kirjoituksessamme lievää trollausta, niin saattoi aistia oikein...

kultakuru
Viestit: 46
Liittynyt: To 28.06.2012 10:55

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja kultakuru » Ke 19.02.2014 10:54

Kätköilyn harrastamiseen on monenlaisia motivaatioita: toiset tykkäävät leikkiä piilotusleikkiä, sosiaaliset tyypit ravaavat miiteissä, joillekin parasta on hienojen paikkojen esittely, osa täyttää tilastojaan jne jne. Aiheesta on taidettu tälläkin forumilla keskustella useampaan otteeseen, viime aikoina esim täällä http://www2.geocache.fi/bulletin/viewto ... f=6&t=4477.

Kannatan RaittiusEnon ehdotusta 'menkää ja täyttäkää maa kätköillä', mutta kannatan kyllä täydestä sydämestäni sitä että kätköjä tehdään laajalla skaalalla: helppoja, vaikeita, kaiken tyyppisiä jne. Touhuhan menee tylsäksi sisäpiirin puuhasteluksi juuri silloin kun aletaan ajatella että 'kaikkien pitää kätköillä samoista syistä ja samalla tavalla kuin minä'. En minäkään yhtään ymmärrä sitä miksi joitakuita on puraissut kulkijoiden bongaaminen, mutta saa niitä silti liikutella ja jopa meidän purkeissa jos sattuvat niihin mahtumaan. :)

Itseä ilahduttaa ylivoimaisesti eniten hienojen paikkojen esittely, mutta kyllä iloa tuottavat myös tyylikkäät mysteerit (esim alusta loppuun teeman mukaiset) sekä kätköt jotka on toteutettu jollain ennen näkemättömällä tavalla (usein juuri mysteerejä, mutta olkoon tässä esimerkkinä aivan loistava Avaruuslintu-wherigo: http://coord.info/GC1CQHD ).

Kaikki pelaa! Ilon kautta... :D

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 19.02.2014 11:30

Avaruuslintu ei ole mysteeri, vaan wherigo. Ei pidä sekoittaa kätkötyyppejä keskenään. Wherigot hoituvat, jos on peli mihin kasetit lataa.
Viimeksi muokannut marko77, Ke 19.02.2014 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 19.02.2014 11:41

vvv kirjoitti:Helppo se on ymmärtää aloittajan pointti. Kun mysteeri jota ei pysty ratkomaan veisi paikalle joka on näkemisen arvoinen joko jollekin joka tulee kauempaa tai sitten joku jää siitä paikallisena paitsi, olisi paikka tradin kautta saavutettavissa vain annettuja koordinaatteja seuraamalla.

Mutta minkä sille voi. Mysteeripurkitkin täytyy jonnekin laittaa ja jos siinä menee "hukkaan" hyvä tradi niin harrastuksen rakenne on sellainen jotta voi voi. Mulla on mysteerit näillä nimenomaan "hyvillä" (tai sitten aiheeseen liittyvillä) paikoilla ja niillä on aikojen saatossa käynyt 515 eri nimimerkkiä jotka ovat laittaneet yhteensä 999 logia tähän päivään mennessä vuodesta 2006 lähtien. En henkilökohtaisesti harmittele jos purkkieni takia joku ei "pääse näkemään" näitä paikkoja. Olen kuitenkin tehnyt tehtävät mielestäni niin että ne ovat jokaisen ratkaistavissa ja googletus auttaa korkeintaan aiheen ymmärtämiseen, ratkaisua ei KVG:lla löydy.
Mutta mistä aloittaja tietää, että mysteeri vie päikan, jollei hän ole sitä ratkaissut?

Hyvin harvat mysteerit sijaitsevat bogusnaateissa...

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja vvv » Ke 19.02.2014 11:50

Seq kirjoitti: Mutta mistä aloittaja tietää, että mysteeri vie päikan, jollei hän ole sitä ratkaissut?

Hyvin harvat mysteerit sijaitsevat bogusnaateissa...
Logeissa lukee "hienolla paikalla" tai maisema-attribuutti -> ei hajuakaan missä, mutta näkemisen arvoinen mitä ilmeisimmin. Tai haluaa laittaa kätkön johonkin mielestään komealle paikalle ja tuloksena "ei onnistu: alle 161 metrin päässä toisestä kätköstä" ja tätä ei löydy haulla -> ei hajuakaan mikä, mutta "vie" hyvän paikan.

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ke 19.02.2014 12:01

Onko tilanne jo päässyt siihen pisteeseen, että tietty mysteeriporukka ei pidä tradikätköä enää minään? Että on jotenkin vähäpätöisempää etsiä peruspurkkia kuin mystiä? Rivienvälistä olen lukenevani juuri tällaista. Jos purkkien piilotus tulevaisuudessa jää vain pienen ydinporukan keskinäiseksi mystikilpailuksi, geokätköilyn voi unohtaa kaikenkansan harrastuksena. Kenen etu on harrastuksen kannalta, että mystien yleinen vaikeustaso vastaa ydinfyysikkotiedettä? Ei ainakaan sen Virtasen perheen, joka lähtee sunnuntaina lasten kanssa georetkelle sinisten kysymysmerkkien täyttämään ympäristöön. Tämä voi olla totta jo lähitulevaisuudessa, ellei kätköttäjät ymmärrä lajin alkuperäistä olemusta. Tradikätköä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 19.02.2014 12:23

vvv kirjoitti:
Seq kirjoitti: Mutta mistä aloittaja tietää, että mysteeri vie päikan, jollei hän ole sitä ratkaissut?

Hyvin harvat mysteerit sijaitsevat bogusnaateissa...
Logeissa lukee "hienolla paikalla" tai maisema-attribuutti -> ei hajuakaan missä, mutta näkemisen arvoinen mitä ilmeisimmin. Tai haluaa laittaa kätkön johonkin mielestään komealle paikalle ja tuloksena "ei onnistu: alle 161 metrin päässä toisestä kätköstä" ja tätä ei löydy haulla -> ei hajuakaan mikä, mutta "vie" hyvän paikan.
Sattaa toki olla multin välipiste yms.

Ja ihan vaan vinkkinä, niin kannattaa saturoida, ennen kuin tekee purkkia pidemmälle, niin saa tiedon, mahtuuko ja välttää mielensä pahoittamisen.

Ja jos tekee mysteerin mitään sanomattomalle, 'huonolle' paikalle, niin siitäkin saa narinaa, kun paikka oli tylsä.

Itse olen pyrkinyt mystit laittamaan paikoille, jotka eivät -mielestäni- ole tradien ominta aluetta. Silti määrätyt mielipiteiden suurvisiirit kokevat tehdäväkseen narista, että tämäkin olisi voinut olla tradi.

Valitettavasti olen huomannut, että helpot tradit jästitään helposti. Premium-only auttaa hiukan, mutta kyllä ne KK:t l. KeoKakkijat esim ylilaudalla ihmettelevät, miten premiumin naatit saisi.

Hankala mysteeri on, kuin vaikea haaste. Joillekin se on vaan ylivoimainen kiusaus.

Ei niitä ole pakko hakea. Ei todellakaan.

Yhteenvetona: Kaikkia ei voi miellyttää. Millään. Milloinkaan. Ja äänekkäin vähemmistö pyrkii ohjaamaan juttua oman agendansa mukaisesti.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 19.02.2014 12:30

RaittiusEno kirjoitti:Onko tilanne jo päässyt siihen pisteeseen, että tietty mysteeriporukka ei pidä tradikätköä enää minään? Että on jotenkin vähäpätöisempää etsiä peruspurkkia kuin mystiä? Rivienvälistä olen lukenevani juuri tällaista. Jos purkkien piilotus tulevaisuudessa jää vain pienen ydinporukan keskinäiseksi mystikilpailuksi, geokätköilyn voi unohtaa kaikenkansan harrastuksena. Kenen etu on harrastuksen kannalta, että mystien yleinen vaikeustaso vastaa ydinfyysikkotiedettä? Ei ainakaan sen Virtasen perheen, joka lähtee sunnuntaina lasten kanssa georetkelle sinisten kysymysmerkkien täyttämään ympäristöön. Tämä voi olla totta jo lähitulevaisuudessa, ellei kätköttäjät ymmärrä lajin alkuperäistä olemusta. Tradikätköä.
Varmasti jotkut nauttivat enemmän sohvamysteistä, kuin puskatradeista. Vähemmistö. Hyvin pieni osa.

Omakohtaisen tiedon mukaan eniten haetaan urbaaneja tradeja, sitten urbaaneja mystejä ja vasta sitten metsätradeja.

Siis näin on käynyt omilla purkeillani.

Ollos huoleti. Edelleen pääosa uusista purkeista on tradeja. Hyvällä prosentilla, jonka saa vaikka Haksu:lta, jos uskaltaa... :P

Myös helppoja mystejä löytyy ja paljon. Kannattaa hieman paneutua hakukoneeseen, ehkä hieman suurentaa ympyrää ja ajatella laatikon ulkopuolelle...

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja vvv » Ke 19.02.2014 12:48

Seq kirjoitti: Ja ihan vaan vinkkinä, niin kannattaa saturoida, ennen kuin tekee purkkia pidemmälle, niin saa tiedon, mahtuuko ja välttää mielensä pahoittamisen.

Ja jos tekee mysteerin mitään sanomattomalle, 'huonolle' paikalle, niin siitäkin saa narinaa, kun paikka oli tylsä.
Hmm. Jos mulle vastaat niin huti menee: ei mulla oo mitään ongelmia tän asian suhteen. Lähinnä otin osaa keskusteluun vaan kun vastaan osasta ketjun aloittajan "alueen" pitkäaikaisista, vvv-mäisistä mysteereistä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 19.02.2014 14:25

vvv kirjoitti:
Seq kirjoitti: Ja ihan vaan vinkkinä, niin kannattaa saturoida, ennen kuin tekee purkkia pidemmälle, niin saa tiedon, mahtuuko ja välttää mielensä pahoittamisen.

Ja jos tekee mysteerin mitään sanomattomalle, 'huonolle' paikalle, niin siitäkin saa narinaa, kun paikka oli tylsä.
Hmm. Jos mulle vastaat niin huti menee: ei mulla oo mitään ongelmia tän asian suhteen. Lähinnä otin osaa keskusteluun vaan kun vastaan osasta ketjun aloittajan "alueen" pitkäaikaisista, vvv-mäisistä mysteereistä.
Kovasti yleisenä aattelin...

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”