GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Yleistä keskustelua kätköilystä
Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Puuha » To 14.08.2014 14:31

Ei ole ilmeisesti muutosta tullut. Itse tilasin gc.comin kautta yksityisviestillä lähettämällä salasanan jonka halusin. Ilmeisesti tällä halutaan rajata väärinkäyttöä jonka voisi helposti botilla suorittaa. Jos olen oikein ymmärtänyt on botteja käytetty jossain vaiheessa minkä vuoksi on siirrytty tällaiseen käytäntöön mitä nyt on salasanojen osalta.

Itse näen tämän myös aika kankeana ja nostaa kynnystä aloittaa käyttämään GCVotea. Tähän varmaan jonkinlainen muutos voisi olla tarpeen. Itsellä ei riitä kielitaito esittämään asiaa GCVoten ylläpitäjälle. Tuskin ajatellut tätä käyttäjän kannalta hankalaksi tosin tarve pyytää vahvistamaan salasanaa on vain kerran joten loppupeleissä haitta on aika pieni.

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » To 14.08.2014 15:59

GCVote olisi erinomainen systeemi, mikäli sitä käytettäisiin riittävän laajasti riittävän pienessä (so. rajattavissa olevassa) ja sitäkautta riittävän laatunäkemys-koheesion omaavassa skenessä ja jos vanhempien jemmojen kohdalla muinaiset arviot arkistoituisivat jotenkin automaagisesti. Nyt tilanne saattaa olla sellainen, että korkeat pisteet saa 7 vuotta vanha rikkinäinen huttupurkki-, tai mitä sieltä rivarien välistä nyt enää löytyykään, -joka sijaitsi aiemmin yksinään maisemakalliolla ja upouuden-kiiltävässä rasiassa oivaltavine kamotuksineen oli kaikenlaista kivaa informaatiota, lapsille vaihtareita jne.

S-postitsehan tuonne GCVoteen kai rekataan. Se ei ole ongelma. Päinvastoin. Muulla metodilla saataisiin virtuaaliloggaajien lisäksi normaalipoikkeamaa enemmän "virtuaaliäänestäjiä". Jeee. Toinen vaihtoehto olisi maksullisuus, mikä ei tässä tapauksessa vaikuta kovinkaan toimivalta ratkaisulta.

Eipä noita erilaisia pisteytyksiä tule juuri käytettyä. Groundspeakin systeemin FPojoja tulee annettua, joskus ikäänkuin "kannustimena" kätköttäjälle, mutta useimmiten tietenkin jostain ihan omasta syystä, muistin virkistämiseksi ja niin edelleen. Melko usein paikan, ei niinkään kätkön takia. Ei niiden perusteella voi määrittää kätköjen paremmuutta, josko sellaista voi muutenkaan arvioida. Monesti paljon "pisteitä saaneet" (so. jonkun henkilökohtaisella suosikkilistalle lisätyt) ovat olleet sellaisia, mitä ei välttämättä olisi tarvinnut noin nimim. kohtaisesti hakea ollenkaan... Ja vastaavasti vain pari pistettä useamman vuoden aikana saaneet ihan loistavia.

Mihinkään Suomen Paras- äänestyksiin ei olla osallistuttu, eikäpä osallistuta. Ihan typerää alkaa pakottamaan jonkinlaista subjektiivista oman näkemyksen paremmuutta kanssaharrastajille. Vielä hölmömpää olisi suunnitella kätköilyä sellaisen perusteella.
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 14.08.2014 16:04

Tuo edellinen lausuma oli erinomaisesti kiteytetty :!:

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja markokh » To 14.08.2014 18:12

No minäpä naputtelen gcvote näkemykseni täältä kaenuusta. Täällä kaenuussa kun asuu niin kaikki kätköt tulee haettua, olipahan kätkö huippulaadukas super rakennelma superhyper hienossa paikassa tai sitten floora purkki koivun oksassa pa**ahuussin takana. Jokainen voi miettiä kumpi tuntuu mukavammalta. Eli aivan sama mitä pisteitä noissa vähissä hakemattomissa on. No sitten kun pääsee käymään hieman etäänpänä purkkien perässä nin sillon haetaan kaikki mitä eteen tulee ja pe****s kestää tai sitten tulee katsottua millä kätköillä sais johonkin haasteeseen täytettä.

Tosin jos antas näitä gcvote ääniä niin sillä vois ehkä houkutella porukkaa enemmän joillekkin kätköille. Oma tuntuma on kuitenkin se että ohikulkijat napsii vain näitä drivein kätköjä, esittelipähän ne jonkun komeen maiseman tai sontaliiterin takaseinän. Sitten on erikseen ne sissit jotka tulee paikkakunnalle ja käyvät kaikki kätköt tai sitten käydään ne haasteisiin tarvittavat.

Eli en ole tähän mennessä hakenut yhtään kätköä gcvote äänten perusteella ja enkä ole antanut yhtään ääntä. Tosin ei minua haittaa pätkääkään vaikka kätköllä olisisensata eri äänestys tapaa.


Ugh, olen suoltanut epämääräisen kirjain rivin.... Ajatusvihreet ja kirotusvihreet on myös omia.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 14.08.2014 20:44

Tyylini on synteesi kahden edeltävän kommentin suhteen. Yritän tähteyttää kaikki löytämäni purkit, mutta en etukäteen tarkkaile tähditystä, enkä favopojojakaan (enämpi siis antava, kuin ottava tyyli). Ihan hyvä pointti Ihmskoiralta huomioida, että kätkön laatu/luonne voi ajan mittaan muuttua, joko parempaan, tai huonompaan, jolloin muinaiset pisteytykset eivät enää pidä paikkaansa. Minä en ainakaan tarkkaile jo löydettyjen purkkien tilaa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » To 14.08.2014 22:26

Jos purkin laatu/luonne muuttuu normikäytössä huollonpuutteessa jne. niin muutos ei ole äkillinen, j8lloin keskiarvoon perustuva tähditys kerkeää mukautua. Jos taas muutos on äkillinen (joku käyttää purkkia pottana, tms. akuutti huononnus), edes vanhoihin logeihin tai favoihin perustuva arviointi ei toimi. Mutta, anyway, hyvä huomio tuo purkin laadun/kunnon muuyos, GCVote toimisi paremmin jos se huomioisi X viimeisintä arviota tai Y ajalta arvioinnit, tai viimeisimmillä arvioinnilla olisi suurempi painoarvo keskiarvomittauksessa.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 15.08.2014 10:04

Joskus uran alkuaikoina kokeilin GCVotea, mutta sitten jonkun salasana vaihdoksen/päivityksen tms. jälkeen ei enää toiminutkaan, enkä jaksanut alkaa fiksaamana uusiksi. Näin jälkeenpäin ajateltuna, musta tuossa oli tuolloin näkyvissä ns. pärstäkerrroin ja yhden kätköilijän huono päivä. Oikein hyvä kätkö näytti huonolta kesiarvopisteissä, kun jollakin oli ollut paska fiilis kätköllä. Varsinkin harvemmin haetuilla purkeilla. Sitten jollakin kätköilijällä, jolla oli paljon huonoja mikroja puskissa, niin myös hänen hyvät perukätkönsä saivat huonot pisteet. Eli ärsyynnys levisi. Vieressä jonkun tosien tyypin samanlainen kätkö taas keräsi hyvät pisteet. Mä jotenkin kyllästyi tommoseen ja tuosta leviävään negatiivisuuteen.

Mun mielestä sen korjaavan/ohjaavan palautteen voi antaa logeissa, jos on edes tarve ja sitten favoilla palkita hyviä kokemuksia/kätköjä/maisemia jne. Toki favoissakin on pärstäkertoilu näkyvissä, varsinkin paikkakunnan sisällä. Mutta usein sillä sitten tulee palkittua sitä, että saa uutta haettavaa lisää :). Itse olen pitänyt periaatteena, että hirmuisesti en jakele esim. pääkaupunkiseudun peruspurkeille favoja, vaikka olis tosi kivoja jne, kun ne kerää kuitenkin paljon jo kävijämäärien takia. Säästelen niitä tuonne maakuntiin kannustamaan siellä hyvästä työstä :). Kaikki koetan jakaa, mitä kertyy ja välillä loppuukin.

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Puuha » Pe 15.08.2014 13:31

Tuohan on juuri ongelmana tällä hetkellä ja aiemmin myös että GCVotea käyttää rajallinen määrä käyttäjiä jotka ovat suuntautuneet saman suuntaisiin kätköihin. Eli tämä on johtanut vääristymiin tuloksissa tietyissä paikoissa.

Myös se että käymättä kätköllä voi äänestää purkin joko paskaksi tai yberhyväksi. Nykyisellä käyttäjä määrällä nämä pääsevät laskemaan tai nostamaan keskiarvoa.

Logeissa on se ongelma kuten ketjussa on jo todettu ettei reissunpäällä ollessa ole aikaa kahlata satoja logeja. Osa logeista kun vielä on pitkiä ja kertovat jostain muusta kuin itse kätköstä. Esim. kuinka kätkölle päädyttiin.

Kieltämättä tilanne on aavistuksen ongelmallinen kuinka erottaa hyvät ja huonot purkit toisistaan yhdellä vilkaisulla. Edes favot eivät sitä kerro.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: GCVoten avulla kätköjen rajaus hyviin ja huonoihin

Viesti Kirjoittaja Keokas » Pe 15.08.2014 13:55

Puuha kirjoitti: Kieltämättä tilanne on aavistuksen ongelmallinen kuinka erottaa hyvät ja huonot purkit toisistaan yhdellä vilkaisulla. Edes favot eivät sitä kerro.
Itse olen tuon ongelman ratkaissut siten, että menen ovesta ulos ja etsin itse niitä kätköjä tietokoneella ja älypuhelimella näpertelyn sijaan. Yleensä näen kätköllä yhdellä vilkaisulla, pidänkö kätköstä vai en. Tämän voin sitten halutessani kertoa loggauksessani.

Jos minua sattuu kiinnostamaan pitikö joku muukin kätköstä, voin halutessani helposti lukea muutaman edellisen login (satoja loggauksia en yleensä lue).

Joskus reissun päällä haen mielelläni purkkeja, joissa on kk-loggauksia. Ne yleensä löytyvät nopeasti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”