Siipeilykätköily

Yleistä keskustelua kätköilystä
LintuPete
Viestit: 29
Liittynyt: To 08.05.2014 9:32

Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja LintuPete » Ke 25.02.2015 11:01

Otanpa tälläisen asian puheeksi, saa nähdä syntyykö tästä sota.

Minusta näyttää että on syntynyt aika vahva siipeilykulttuuri, joka ei minun mielestäni kyllä oikein sovi kätköilyetikettiin. Eikö kätköillä kuitenkin kuuluisi ainakin jossain määrin käydä itse. Siis muutakin kuin huutamassa nimi ennaltailmoitetussa nimenhuutotilaisuudessa.

Jos joku kätkön hakeminen ei itseltä onnistu, eikö olisi rehellisempää myöntää se. Ennen ihmiset saattoi jopa logata notella että 'Näin purkin mut ei rahkeet riittäny'. Toiset kätköilykaverit joskus jopa kielsi laittamasta nimeä siivellä ennenkuin itse uskalsivat lähteä kokeilemaan.

On toki myöskin totta että ei jokaisen tarvitse siellä haastavalla purkilla itse käydä, myös tukijoukkoja tarvitaan. Mutta nämä yleensä on mukana jo siinä porukassa millä kulloinkin ollaan liikkeellä.

Itse olen huutanut nimeni tasan yhteen T5-puupurkkiin, siihen ensimmäiseen sopivassa kohtaa vastaan tulleeseen ja tuntui aika nololta sekin. Siitä lähti kipinä että nuohan pitää hakea itse, ja sen jälkeen on opeteltu kiipeily ja käyty jokainen itse paikan päällä ja täytyy tunnustaa että on se myös paljon hauskempaa niin.

Muita mielipiteitä asiasta?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 25.02.2015 12:39

Tästä aiheesta löytyy mielipiteitä ja keskusteluja tältä palstaltakin useita hakemalla. Miksi avata uusi?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

NikSalla
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.11.2012 23:07

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja NikSalla » Ke 25.02.2015 12:46

Kiitos Pete kun otit asian puheeksi, asia on itseänikin mietityttänyt jo jonkin aikaa. Porukalla kätköily on parhaimmillaan ihan mahtavaa ja antoisaa. Näiden T5-kätköjen valloitusbuumi isolla porukalla on pistänyt asiaa miettimään kun on huomattu, että usein vain yksi tai muutama käy purkilla ja muut tilanteen seuraajan roolissa loggaavat myös kätkön löydetyksi. Väistämättä tulee mieleen, että halutaanko tällaisilla kaunistaa omia tilastoja, vai miksi ylipäänsä pitää logata kätkö jonne ei ole aikomusta itse mennä? :) Ymmärrän toki sen, että joillekin kiipeilyn katsominenkin voi olla elämys, mutta kumpi on tärkeämpi, nimen saaminen logiin vai paikalla hengailu hyvällä porukalla seuraten huimia kiipeilysuorituksia?

Myönnän itsekin aikanaan loganneeni T5-kätköjä käymättä kätköllä asti, mutta ne ovat innoittaneet kiipeilyvälineiden hankkimiseen ja välineiden käytön opettelemiseen. Tämän jälkeen useilla "siipeilemällä" logatuilla kätköillä on tullut vierailtua uudemman kerran varusteiden kanssa omatunnon kolkuttaessa. :D Kiipeilykätköistä nauttii ihan eri tavalla kun kätkön eteen on joutunut itse vähän ponnistelemaan.

Asiaan tuskin saadaan minkäänlaista ratkaisua, mutta mielestäni tästä olisi hyvä keskustella mahdollisimman avoimesti ja asiallisesti. :)

NikSalla
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.11.2012 23:07

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja NikSalla » Ke 25.02.2015 12:58

Maitomies kirjoitti:Tästä aiheesta löytyy mielipiteitä ja keskusteluja tältä palstaltakin useita hakemalla. Miksi avata uusi?
Toki aiemmin keskustellut asiat liippaavat läheltä, mutta näen itse uutena ilmiönä, että sosiaalisessa mediassa kasataan iso porukka ja lähdetään hakemaan T5-kätköjä.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 25.02.2015 13:00

Mä olen sitä mieltä, että kunkin oma asia, tämä kun ei ole kilpailu.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja artomak » Ke 25.02.2015 13:05

Yksi kiipee, ja toiset taputtaa. Voisi olla ihan ok, jos jokainen ryhmästä suorittaisi tasapuolisesti tuota kiipeämistä eri T5 kätköillä.
aina jotain hukassa

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 25.02.2015 13:13

artomak kirjoitti:Yksi kiipee, ja toiset taputtaa. Voisi olla ihan ok, jos jokainen ryhmästä suorittaisi tasapuolisesti tuota kiipeämistä eri T5 kätköillä.
Silloin kun porukalla kätköillään niin se ratkaisee Rubikin kuutiot joka osaa, se sukeltaa jolla on sukellusvälineet, pienin laitetaan ahtaisiin koloihin, parhaiten soveltuva kiipeää, veneen käsittelyn hoitaa parhaiten osaava, ...

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 25.02.2015 13:18

Tämän takia en ole tehnyt yhtään uutta kätköä kyseisiin paikkoihin enkä myöskään uusia mysteerikätköjä. Mua tympii ja reilusti nämä luuserit, jotka eivät uskalla käydä purkilla ja näin ollen saavat myös tilastoihinsa ansaitsemattomia purkkeja. Samaan listaan voi laittaa nämä mysteerien hakijat, jotka keräävät naatit muilta ja hakevat mysteerejä, joihin oma tietotaito ei millään riittäisi. Varmaan jokainen on joskus siihen sortunut, minä mukaan lukien, mutta kun se alkaa olla tapa, niin siihen ei multa riitä ymmärrystä. Vinkkien kysyminen ei ole pahasta, ei todellakaan. Varsinkin, kun nykyään mysteereissä on liikaa mahdollisuuksia checker-pelleilyn myötä, joutuu aika helposti kysymään alkupotkua suunnasta. Wanhana hywänä aikana homma oli tavallaan reilumpaa. Nykyisin ei voi olla varma, pitääkö etsiä vain sekunninosat vai kaikki naatit, onko feikkiratkaisu eteläisellä vai pohjoisella pallonpuoliskolla, etsitäänkö vain pohjoiset tai itäiset vai molemmat jne jne. Silloin muinoin perusmysteereissä pääsi aika usein alkuun näppärästi päättelemällä.
Nil volentibus arduum.

LintuPete
Viestit: 29
Liittynyt: To 08.05.2014 9:32

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja LintuPete » Ke 25.02.2015 13:20

finnranger kirjoitti:
artomak kirjoitti:Yksi kiipee, ja toiset taputtaa. Voisi olla ihan ok, jos jokainen ryhmästä suorittaisi tasapuolisesti tuota kiipeämistä eri T5 kätköillä.
Silloin kun porukalla kätköillään niin se ratkaisee Rubikin kuutiot joka osaa, se sukeltaa jolla on sukellusvälineet, pienin laitetaan ahtaisiin koloihin, parhaiten soveltuva kiipeää, veneen käsittelyn hoitaa parhaiten osaava, ...
Juuri näinhän se pitäisi mennä ja normiporukoissa meneekin. Ei sitä nyt sentakia tarvitse jättäytyä listan ulkopuolelle.

Tämmöiset siipeilymiitit joissa yksi käy purkilla ja paikalle kutsutaan autokolonnoittain porukkaa siipeilemään on minusta vähän kyseenalaisia. Ja vaikka kyseessä ei olekaan kilpailu niin siinä tulee mieleen tuo jo mainittu omien tilastojen kaunistelu toisten kustannuksella. Toisekseen jos tekisin haastavia kätköjä, voisi minua myös arveluttaa se että loggauksia sataa pilvin pimein, mutta tietoa siitä onko kukaan oikeasti käynyt ihailemassa hienoa kätköä, ei oikeasti ole.

Totalost
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 28.08.2012 9:47

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Totalost » Ke 25.02.2015 13:51

Mitähän sillä on merkitystyä jos sosiaalisessa mediassa kerää porukan ja siipeilemällä kaunistaa omia tilastojaan?

Ei yhtään mitään. Päinvastoin, geoeroosiota tulee vähemmän.
Kuva Kuva

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 25.02.2015 13:59

Tämä harrastus on muuten erittäin hauskaa kun lakkaa murehtimasta, että miten toiset harrastaa. :mrgreen:
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

mamiat
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 18.08.2014 8:42

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja mamiat » Ke 25.02.2015 14:10

Ihan hyvä keskusteluavaus vaikka on toki ennenkin tätä seulottu. Totta sekin, että jokainen taaplaa tyylillään ja kätköilystä nauttiminen on jokaisen oma juttu. Mutta siltikin...

Siipeilyä on täällä Länsi-Uusimaalla ihmetellyt eräskin kätköntekijä kun mysteerikätköä on logattu käymättä tradilla, josta lähtötiedot saa. Miten lie tie loppupurkille löytynytkin? Itseäni ihmetytti viime vuonna etelään tupsahtanut HooKoo, jota vietiin miitistä toiseen; se ei käsittääkseni ollut tuon harvinaisuuden tarkoitus. Varmasti on oikein hieno fiilis kun seisoo jonottamassa nimen laittamista normaalisti hankalasti saavutettavan kätkön lokiliuskaan?

Hirmuisen paljon tuntuu mysteerienkin loggauksissa olevan nykyisin "en osannut itse ratkaista mutta onneksi helppari auttoi". Antoi loppupisteen naatit ja kertoi missä purkki on? Huh!

Itselleni (lue: tiimillemme = perheellemme) on suuri nautinto löytää kätkö ja mysteerin ratkaisu nimenomaan ilman ulkopuolista apua. Vaikka toki on mukavaa kun D/T-matriisiin napsuu alariveille ja oikeanpuoleisiin sarakkeisiin suurempia ja suurempia numeroita, emme halua niitä hinnalla millä hyvänsä. Jos joskus olemmekin ajautuneet mysteerikätkölle ystävän kanssa ratkaisematta pähkinää itse, olemme pitäneet kunnia-asiana, että virhe korjataan ratkomalla tehtävä jälkikäteen. T5-kiipeilyretkillä - joita teemme monesti yhteistyössä yhden tutun kanssa - meillä on kirjoittamaton diili: yksi noutaa, toinen palauttaa. Poikkeus säännöstämme (tietysti) on tiimin 9-v. juniori, joka opettelee mm. tekstin tekemistä loggaamalla kätköjä omalla nimimerkillään vaikka tiimin aikuiset olisivatkin noutaneet purkin / ratkaisseet mysteerin. Juniorikin kyllä laitetaan yrittämään ratkaisua ja noutoakin kunhan turvallisuudesta ei tingitä... (mutta ihan aina ei rahkeet vielä riitä).

Huvittaa myös "helppo ja nopea löytö" -loggaukset paikoista, joita itse ollaan "denaroitu" liiraavien naattien takia. Miksiköhän se oli niin helppo?

Kaikki lienee tänä päivänä kaupan - ajan henki?

"Ugh. Olen puhunut" - isäntä / mamiat

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ke 25.02.2015 14:45

Miten ne haasteiden ehdot sitten muka on tarkoitus saada täyteen?

andymckoira
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 02.01.2012 12:17

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja andymckoira » Ke 25.02.2015 14:53

Olen viimeaikoina ihmetellyt tätä vinkumista siitä miten joku tekee ja miten se on väärin. Tässä harrastuksessa ei jaeta palkintoja, ei kruunuja, joten keneltä toisten tekeminen on pois? Jos jengi menee kätköille porukalla, saa koordinaattinasa miten saa, etsii purkkinsa omalla tavalla lokkaa tavallaan vaikka maastakäsin taputtamalla, joten mitä siitä? Huomenna ei kukaan muista ketä purkilla on käynyt ja jokainen huijaa vain itseään. Tärkeintä etsimisessä lienee, että on mukavaa, eikä sen tarvitse kietoutua minkään direktiivin ja pilkun halkojan ohjesääntöjen tiukkapipoisesti noudattamaan protokollaa.

Jokainen toki saa pahoittaa mielensä ihan rauhassa, mutta kirotkoon ihan omissa oloissaan, miksi sitä pitää huutaa maailmalle vääryytenä?
Jos kätköä ja sen ympäristöä kunnioitetaan se lienee kaikken tavoite, mutta toivoisi myös toisten kätköilijöiden kunnioittamista ja suvaitsevaisuutta kunkin tyylille harrastaa tätä hieno harrastetta.
Itse olen saanut hienon geo-kokemuksen näiden paljon parjattujen ketjutettujen miitteihin osallistuneena. Joku on vain keksinyt ettei saa ketjuttaa. En keksi yhtään syytä miksi ei saisi. Kyllä geomaailmaan sopii paljon erilaisia kukkia kukkimaan. Kenekään ei ole pakko tehdä niin kuin toiset tekee, ei ole pakko osallistua miittiin jos ei täytä omia kätkömoraalirajoituksia.
Löysätkäähän niitä pipojanne ja keskittykää enemmän omaan tekemiseen kuin toisten kateellisena kyttäämiseen! :-)

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 25.02.2015 15:23

Ympäristön kannalta on järkevämpää että yksi käy hakemassa kätkön esimerkiksi puusta ja muut kannustaa sen alapuolella. Puut voi meinaan vahingoittua jos yli 4 kätköilijää kiipeää niihin vuorotellen ja aikaakin kuluu. Asettaisin siis ympäristön tärkeimmäksi geokätköilyssä.

Samaa mieltä olen siinä että tämä on kunkin oma asia. Säännöissä ei taideta tätä kieltää ja onko tästä loppujenlopuksi mitään haittaa kätköntekijälle/kätköilijöille vaikka näin tekisi? Kätköntekijä saa kätkölle kerralla enemmän löytylokkauksia ja vuorostaan kätkön läytäjät saavat kukin löytömerkinnän eli uusi :) kartalle.

Goekätköily on ilmainen ja vapaa harrastus. Siinä ei jaeta rahapalkintoja tai mitalleja jos löytää kätköjä. Geokätkäilyä voi harrastaa kuka tahansa ja missä tahansa porukassa joten en nostaisi tällaisista asioista paljon melua.

Loppujenlopuksi geokätköilyssä on syytä käyttää välillä maalaisjärkeäkin :)
Viimeksi muokannut Vingeri, Ke 25.02.2015 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ke 25.02.2015 15:32

Heh, heh. Vai, että paikat kuluu vähemmän kun yksi hakee ja muut katsoo monttu auki. Minusta aika hyvän kommentin sanoi tuossa vuosi sitten yksi lajikumppani: minä vaan kätköilen. Oiskoon tuosta opastukseksi meille kaikille. Jos ei mahdu luolaan, niin ei kannata varmaankaan edes yrittää. Jos korkeat paikat pelottaa, kannattaa tavoitella vähän alemman paikan kätköjä. Mutta mitäpä näistä, kuulunhan väärinkätköilijöiden kerhoon.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 25.02.2015 16:05

No voi harmi, minäkin kuulun niihin väärin kätköilijöihin, koska haluan olla rehellinen itselleni tässäkin hommassa. Mistään muusta ei ole kyse ainakaan mun kohdalla.

Täytyy kyllä kehua meidän kulman porukkaa pikkuisen. Kahdella massa T5 -kätköllä ei ollut yhtään siipeilijää, vaan kaikki kävivät ihan oikeasti siellä missä pitikin. Mukana oli pari aivan uskomatonta suoritusta, joista nämä rohkeat voivat kertoa tarinoita vielä lastenlapsilleenkin. Yleisöä toki oli, mutta eipä kukaan ylimääräinen ole logannut kätköä löytäneeksi. Nämä kätköt ovat http://www.geocaching.com/geocache/GC4W ... 9276cd82a8 ja http://www.geocaching.com/geocache/GC4F ... -old-canal. Olen hieman ylpeä näistä osallistujista.
Nil volentibus arduum.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 25.02.2015 16:05

Marjis kirjoitti:Tämä harrastus on muuten erittäin hauskaa kun lakkaa murehtimasta, että miten toiset harrastaa. :mrgreen:
Justiinsa noin!

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Ke 25.02.2015 16:18

Jokunenkin T6-jemma on kyllä noin rehellisesti sanottuna sijoitettu hieman ajattelemattomasti sellaiseen puuhun, mikä ei kestä vaurioitumatta kymmenien käkkijöiden käkkäämistä. Eipä siinä silloin juuri kunnioiteta kanssaharrastajan turvallisuuttakaan.. Hyvinkin suositeltavaa olisi siis käydä isommalla porukalla purkilla ja nimenomaan nin että vain yksi kiipeää/ käyty puu/ muu kuluva kohde. Mikä sitten luokittuu siipeilyksi, mikä ei, -lienee asia erikseen ja riippuu täysin harrastajan sisäisen moraalimittarin säädöistä tahi sen "wanhan liiton" sisägummin ilmanpaineesta. Toisilla ne nyt vaan pukkaa olemaan rattaat ihan luonnostaan hieman suuremmalla välyksellä kuin toisilla. Paitti meillä tietty.. :mrgreen:

Snadisti offtopic:

Melko moni tosiaan harrastaa ns. "sosiaalisesti" nykyään.. Mysteerejä ratkaistaan kilauttamalla suoraviivaisesti kaverille: "Tietsä tän ihxxxkoiran ihan tyhmän AMA-jemman, -viittitsä kertoo missä se on.". Ei kiva. Oikeasti nyt. Haloo? Hei! :shock: Mitä järkeä on käydä mysteerikätköllä, mitä ei ole edes **ajatellut** ratkaisevansa? Kuinka tärkeitä ne tilastot ja haasteet ovat?

Hassunhauskaa katsastaa tsekkerin statistiikasta hankalahkon, mutta käytännössä vain lukemisen ymmärtämiseen perustuvan mysteerikätkön ratkaisseiden suhdetta "löytäjiin".. Eikä ole (EI OLE) mukavaa käydä pakosta siirtämässä kätköä vain siitä syystä, että muuten erinomainen, hauska ja nimenomaisesti jemmaa varten suunniteltu sijainti spoilautuu lennossa ihan oitis ensilöydön jälkeen. Ja paljonko sekään lopulta auttaa, kun seuraavat "löytävät" kätkön siitä "hyvästä paikasta hieman sivummalla"....?... No joutuupa tekemään useamman "helppari" puhelun. Vaan voi hyvän tähären.. Kyllä noon ikäviä nämä tämän nimenomaasen kätköttäjän kätköt! Häh?

Pitkät peet siitä muuten, mutta kun fyysinen geokätkö vaatii huoltoa ja mitä vähemmän kävijöitä = sitä vähemmän huoltoa (ei juma, niinkö se menöö?).. Näyttää varsin selkeästi siltä, että naattinsa "pilvestä" onkivat eivät kunnioita kätkötyksiä, -palauttavat miten sattuu ja hakevat purkin täysin avoimesti ihmisvilinässä, jopa esitelmöivät sattumalta paikalle osuville jästeille geokätköilystä. Jättekiva.

Se siitä "vinkunasta", joten muristaanpas pikkuisen kaupan päälle ja vielä enemmän varsinaisen aiheen ohi. Rakkaat kanssaharrastajat:

Olisi kovasti ystävällistä josko viitsisitte täyttää lokivihkoja ruutu ja -sivu kerrallaan, so. "järjestyksessä". Sitä varten ne isommat lokivihkot on nimittäin hankittu. Ihan tosi hei. Älytöntä, kun joutuu vaihtamaan ~200 nimmaria imaisevia lokikirjasia alle sadan kävijän tienoilla.

Pitäkää myös se silica samassa pussissa lokikirjan kanssa. Ja poistakaa märkä kuivausainepussukka kokonaan rasiasta. Älkää laittako kynää minigrippiin. Ja... stna voisihan sen kätkön palauttaa siihen selvään ja vinkinmukaiseen oletuskohtaan, eix jee?

Juu vali vali. Kevättä pukkaa.. :wink:
Aurinkoisempaa mieltä toivottaa -IK-
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 25.02.2015 16:27

ihmiskoira kirjoitti: Rakkaat kanssaharrastajat:

Olisi kovasti ystävällistä josko viitsisitte täyttää lokivihkoja ruutu ja -sivu kerrallaan, so. "järjestyksessä". Sitä varten ne isommat lokivihkot on nimittäin hankittu. Ihan tosi hei. Älytöntä, kun joutuu vaihtamaan ~200 nimmaria imaisevia lokikirjasia alle sadan kävijän tienoilla.
Juuri näin!

Itse olen taas väärinkätköillyt. Näissä pet-putkiloissa oleviin logikirjoihin en ole kirjoittanut omaa nimeäni yksin yhdelle sivulle juuri niihin aika/pvm/nick -lokeroihin, vaan yrittänyt säästää tilaa ja laittanut samalle sivulle jo aikaisemmin kirjoittaneen viereen/alle/perään. Eihän tästä tule yhtään mitään tälläkään kätköilyn osa-alueella.

Onneksi on paastonaika ja voi suorittaa itsetutkiskelua syvällisemmin.
Nil volentibus arduum.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”