Siipeilykätköily

Yleistä keskustelua kätköilystä
mamiat
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 18.08.2014 8:42

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja mamiat » Ke 25.02.2015 16:29

Kviik, kviik, kviik, noin - pipo on nyt kierretty löysemmälle. Viittiskö joku järjestää allekirjoitustilaisuuden Ojamon Helmelle? Purkin vois tuoda sieltä kaivoskuilusta vaikkapa Lohjan torille, voidaan järjestää sinne joku miittikin...

... oi kun elämäkin olis aina näin helppoa...:lol: ... hyvää kätköilyä kaikille lähdeaineistosta riippumatta!

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ke 25.02.2015 18:32

mamiat kirjoitti:Kviik, kviik, kviik, noin - pipo on nyt kierretty löysemmälle. Viittiskö joku järjestää allekirjoitustilaisuuden Ojamon Helmelle? Purkin vois tuoda sieltä kaivoskuilusta vaikkapa Lohjan torille, voidaan järjestää sinne joku miittikin...
Jos vaan tylysti logaat netissä ja kädet ristissä toivot ettei kätkön tekijä tarkista lokiliuskaa? Tai kirjoitat logiin ettei ollut kynää mukana, pliis, pliis, älä poista :lol:

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ke 25.02.2015 18:55

Eikös ole olemassa se yksinkertainen sääntö: nimi kirjassa on löytö? Ne on sit tyylipisteitä miten sen sinne saa. Jos 100 ihmistä seisoo puun juurella tai luolan suulla tai rannalla ja yks käy kirjoittamassa kaikkien nimet logiin, niin nimi on kirjassa. Voi siis kirjata löydön. Se että onko se oikealla tyylillä sinne saatu on jokaisen ihan enemmän tai vähemmän käytetyssä omassa tunnossa. Oikeita tapoja on juuri tasan yhtä monta kun on kätköilijöitä.

Se on tämä nykyinen suorituskeskeinen kilpailuyhteiskunta ja ihmisten minä'minä-asenne, mikä sitten saa porua ja kitinää, kun kaikki ei leikikkään "minun säännöillä".

Kuten Marjis totesi: " Tämä harrastus on muuten erittäin hauskaa kun lakkaa murehtimasta, että miten toiset harrastaa. "

t. tiimin naispuoleinen

Dumbella
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 25.02.2015 17:43

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Dumbella » Ke 25.02.2015 19:21

Itse olen yrittänyt pitää kiinni periaatteestani, että kaikki löytöni ovat sellaisia, jotka itse kykenisin hakemaan/ratkomaan. Aivan hyvin voin siis antaa kaverin kiivetä puuhun lokkaamaan omankin nimimerkkini, jos uskon, että olisin itsekin sinne päässyt. Samoin voisin osallistua ison porukan mukana vaikkapa haastavan T-arvon purkin etsintään, jos varsinainen hakija arvottaisiin. Näin siis jokaisella nimensä vihkoon haluavalla olisi valmius suorittaa nouto, mutta kuitenkin geoeroosion välttämiseksi vain yksi kävisi purkilla.

emersii
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 02.01.2012 20:27

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja emersii » Ke 25.02.2015 19:37

Kirjoitetaanpas sitten omakin mielipide t5 asiasta. Yritin löytää vanhoja juttuja tähän "siipeilyyn" liittyen, mutta en ilmeisesti osaa käyttää hakua oikein.
T5 purkki, se vaikein, haastavin ja pistää oman henkisen puolen koetukselle. Se tunne kun saa semmosen logattua itse käytynä antaa hyvän mielen. Sitä on taas ylittänyt itsensä, tai ainakin yrittänyt päästä purkille, mutta siinäkään en ole aina onnistunut korkeuden takia. Kiipeilykätköinä korkeat paikat eivät ole koskaan olleet minun juttu, paitsi kun purkki oli tuolla ylhäällä jossain lintutornissa. En tykännyt olla siellä tornissa ja vähemmän tykkäsin katsoa alas, eli on korkeanpaikan kammoo. Sitä kun pikkuhiljaa on lähtenyt kiipeilee ja nousemaan kohti korkeuksia niin sekin on väistynyt hiljalleen ja pääsee hetki hetkeltä hieman korkeemmalle. Pari vuotta sitten kävin siipeilee! battery(arkistoitu)-nimisellä kätköllä ja katsoin huimapään suoritusta niin päätin, että hommaan omat välineet ja alan opettelee niiden käyttöä ja lähdin seinäkiipeilee, jotta oppisin käyttää perus välineitä ja oppis solmun/solmuja. En ole katunut sitä ollenkaan, että köyhänä tuhlasin rahaa(viimeiset) välineisiin, mutta sain vastapalkaksi huimia kokemuksia kätköjen parissa, joita ei voi saada katsomalla maasta käsin ja huimimmat on vielä edessäpäin.

Olen kirjoittanut muiden nimiä logeihin ja minun nimee on kirjoitettu logeihin vaikka en ole käynyt puussa. En tunne huonoa omatuntoa kyseisistä reissuista, koska en ole mennyt puuhun, kun tiedän että pystyisin käymään tarvittaessa. Mutta jos on semmonen paikka missä tulee oikeasti raja vastaan, niin en välttämättä halua nimeäni kirjoitettavan. Tropopaussi-niminen purkki Jyväskylässä aiheutti metakkaa tästä siipeilystä ja minua ei logeista löydy omantunnon takia, vaikka paikalla olinkin siinä porukassa kun kierrettiin kätköjä. Haluan kiivetä sen itse vielä jonain päivänä/iltana. Se olis semmonen henkinen voitonmerkki itselleni, että pystyin siihen(jos/kun pääsen käymään siellä). Olihan sillon x-määrä porukkaa paikalla ja yksi kiipes eli siipeilyä. Olen kuullut myös tarinoita(liekkö totta) Turussa olevasta T5:sta jonne yks kiipes ja 70odotti alhaalla tai jotain sinnepäin. Jokunen hetki sitten yhdellä kätköllä x kävi parikymmentä henkee ja kaksi(?) kiipesi purkille ja muutama kokeili(?). Rajuja siipeilyjä noikin, mutta uskon, että Turun puussakin ois annettu varmasti mahdollisuus käydä itsekkin puussa jos ois halunnut. Tuohan porukalla kätköilessä on parasta, että on välineitä kaikilla vähän eri lähtöön ja niitä voi mahdollisesti(?) kokeilla kuten kätkön x kanssa. Suosittelenkin sitä kokeilemista, että edes nousis vaikka 2m korkeuteen ja kokeilee miltä tuntuu roikkua köyden varassa. Ketään ei voi pakottaa nousemaan, mutta kokeilis edes, se on pienintä mitä voi tehdä ja enkä oikein pidä enää sitä niinkään rajuna siipeilynä kun on yritystä ollut, vaikka ei maaliin ole päässyt. Menee sitten omaa tahtia korkeammalle ja korkeammalle kunnes pääsee jossain vaiheessa sinne 10m korkeudella olevalle linnunpöntölle tai millanen purkki siellä odottaakaan. Mutta, se että tulee paikalle katsomaan sillä asenteella, että minä en pue valjaita päälle, saa joku käydä siellä niin se ei oikein lämmitä mieltäni.

Sitten jos porukalle lähtee kiertämään purkkeja läpi, niin eihän sillon ole mielestäni kaikkien käytävä samalla purkilla. Jos vaikka 5hengen porukalla lähtee ja 10purkkia tiedossa, niin kaikki kiipeis kaksi. Noin ollaan joskus tehtykin eräällä reissulla, mutta pienemmällä porukalla. Myös sellainen henkilö laskeutui kalliolta, jonka en ois uskonut sitä tekevän, joten nostan hattua hänelle(jos tunnistaa itsensä ja sekä 90degreessillä eräs ja toinenkin kätköilijä yllätti vast'ikään sen verran, että hyvä mieli tuli loppupäiväks).
Ihmisiä on erilaisia, toiset sopii erilaisiin tehtäviin toisia paremmin. Multeja tai muita vastaavia(kuten joku kirjoittikin)kiertäessä notkeet ja pienet ihmiset luolaan ryömimään, rohkeat kiipeilijät puuhun ja joku sukeltaja veteen etsimään välipisteitä. Kaikki on ollut yhtälailla mukana ja en todellakaa pidä pahana, vaikka jokainen ei ois jokaisella välipisteellä käynnykkää. Tuommonen multi ois/on loistava esimerkki tiimityöstä ja tarvitse puhua siipeilystä. Kukin tekee sitä, minkä parhaiten hallitsee tuollaisissa.

Vaikka tuommoset joukkotapahtumat purkilla voi olla puhdasta siipeilyä kun katsoo väen määrää suhteessa purkilla käyneisiin. Noilla ns. siipeilykätköilyjutuissa on varmasti ollut sellaisia mukana, jotka eivät ole ennen nähneet köysillä toimintaa. Ensikerta se on kaikilla, kuten minullakin, joka meni siipeilynä, ehkä toinenkin purkki meni siipeilynä tai kolmaskin. Ehkä seuraavalla kerralla haluavat kokeilla valjaita päälle ja sitä seuraavalla kokeilla menoa ylöspäin. Haluaisin, että tuommonen toiminta innostaa ihmisiä tutustumaan kiipeilyn saloihin. Mielelläni lähtisin opastamaan välineiden käyttöä T5 purkeille, vaikka rinnalla kiipeämään, jotta kokeilijan ei tarvitse pelätä sitä, jos jotain tapahtuu ja välineet jumii tms. Kuhan nyt porukan koko on järkevissä mitoissa(max 10?). Jos meinaa tuommosta purkkeille kiipeilyä järjestää, niin ei sitä kovin montaa purkkia päivään kerkee tuolleen mennä, että ihmiset kokeilee kiipeilyä vuorotellen.

Itse jos/kun teen T5 purkin, joka vaatii kiipeilyä, niin toivoisin kovasti, että kaikki yrittävät käydä purkilla. Se olisi kiitos ja vähintä mitä, purkille pääsemätön yrittäis tehdä ja piilottajana vähemmän pahastuis siitä vaikka puolenvälin jälkeen tulee raja vastaan ja pitää tulla alas vaikka nimi löytyy paperista rohkeamman toimesta. Arvostaisin sellaista "siipeilyä" myös! :) Kivempi se on lukea loggauksesta "Kokeilin, yritin, mutta puoleen väliin jäi.. Geokaveri matti meikäläinen kävi purkilla saakka, joten saatiin nimet logiin". Se on sitä asennetta, jota henkilökohtaisesti arvostan! Toivon kuitenkin, että seuraavalla (kuvitetulla tai toisella joskus(?) tulevalla)purkillani kiipeilijä pääsis taas vähän lähemmäks maalia, jotta saa sen onnistumisen tunteen kun on pelot voittanut ja omakätisesti kirjoittanut nimen tärisevin käsin.. Vai onko tämä kätköily pelkkää tilastojen keräämistä tuntematta mitään erikoista, kuhan nimi on paperissa. Monelle on pelkkää tilastojuttua ja kilpailua. Enemmän tai vähemmän....

Sitten geoeroosiosta... Kyllä jälkee tulee ja painaumia purkilla käydessa, mutta sanoisin, että enemmälti jäljet tulee maan tasolle, kuin puuhun ylös. Käyttää köysisuojaa, semmosta josta köysi luistaa läpi, niin oksiinkaan ei tule hankaumia. Eihän moottorisaha ole terraimen alennin tai ei elävään puuhun tolppakengillä kiivetä, joten yhtälailla hommaa sen putken pätkän joka pysyy paikoillaan suojaakseen puuta. Eli oikeilla välineillä selviää pitkälle ilman, että vahingoittaa mitään. Metsäpurkeilla enemmän saadaan vahinkoo aikaseks, kun tongitaan sammalia, kaivetaan koloja yms. Toki nämä alle 5 arvoiset purkit puussa joille kaikkien pitäs päästä alhaalta saakka kiipeilemällä, on semmosia, että kaikkien ei ole mielestäni tarvis käydä eroosion takia.
Enkä nyt sanois, että useamman kymmenen hengen lauma ihmisii ois kovin huomaamaton, jos vaikka vaaditaan huomaamatonta toimintaa, se oli yks syy miksen lähtenyt tropopaussia edes kokeilee kun oli liikaa mielestäni jästejä. En välitä myöskään hirveenä kaupunkikätköistä, jossa koko ajan kulkee ihmisiä, mutta on niitäkin joskus vaan haettava.

Entäs nämä T5 miitit? Niissä on nykyään oltava paikanpäällä eli x korkeudessa tai y syvyydessä. Ei enää käy, että on nollapisteellä, mutta miitti on 10m yläpuolella. Jos nyt on tulossa puumiitti jossain vaiheessa, niin käyn paikalla vaikka nimen kirjoittaa vihkoon(ei ole pakollista). Outoo sinäänsä kun miitissä pitää käydä paikanpäällä ja purkeilla ei. Riittää kun nimi on logissa ja miitissä ei tarvii nimeekää olla. Riittääkö, jos otan skype yhteyden puussa purkilla olijaan ja loggaan kotisohvalta? Kokemus..Mikä kokemus, mutta kuitenkin hengessä mukana ihan kuin muutkin. Se on toki varmaan ihan itsestään kiinni, että salliiko tuommosen, vaikka kätköilyn idea on mielestäni kaukana tässä.

Jos tulossa on sukellusmiitti, niin voin jäädä polskuttelee snorkkelin kanssa pinnalle, mutta miittiin jää osallistumatta.
Jos purkki julkaistaan veden alle ja siihen tarvitaan pullot selkään niin sekin jää todennäköisesti loggaamatta koulutuksen ja osaamattomuuden takia. Kiinnostais kovasti saada OWD-kortti, että pääsee sinne vajaaseen 20m sukeltaa välineillä. Kuten Ojamon helmi purkki päälle 50m syvyydessä muistaakseni, sinne tarvitaan koulutusta ja seoskaasuja. Rahaa menee helposti varmaan se 2000e pelkkiin koulutuksiin(lupiin). Lähitulevaisuudessa en ole hakemassa sitä ja tuskin koskaan tulen loggaamaan. Se menee niin paljon jo yli osaamisen yms. henkisen uskalluksen ja on todella paljon vaarallisempaa kuin naruilla leikkiminen. Puren hammasta ja jätän kartalle sen kätkön kummittelemaan, ei siinä sen kummempaa ole. Tilastoihin ei tule merkintää kun ei pysty niin ei ja olen sinut sen kanssa.

Loppupeleissä vaikka puoletkin porukasta käy sillä päivän ainoalla T5 purkilla niin se on mielestäni ok, jos yksi käy purkilla ja kymmenen halutonta odottaa nimen huutoo, niin se siitä en oikein välitä, arvosta. Se on kiva sosiaalinen tapahtuma kuitenkin.
Osa ottaa tämän kilpailuna saavutuksineen tilastojen puolesta, mutta osa sitten sunnuntai kävelynä, jotka käy silloin tällöin purkilla tai seuraamassa jonkun extrememmän purkin hakua. En kuitenkaa halua, että jollain kiipeilytaidottomalla/haluttomalla ois enemmän vaikka T5+kiipeily haasteeseen kätköjä kasassa kuin itselläni, kun purkeille asti oon punnertanut ja rahat tuhlannut välineisiin. Puhumattakaan, että täysin siipeilynä suorittais jonkun kiipeily bronssi tai hopea haasteen.

Mysset...Ne ikuiset piinat mistä ei mitään tajua :D Sitten kun välähtää niin tuleekin tunne, että se olikin noin helppo. Tiedän muutaman D5:sen loppupisteen, mutta ei ole ollut intoa hakea. Haluan selvittää ainakin erään D5:sen itse, ihan sen kätkön loistavuuden takia ja kun olen niin pitkälle siinä joskus jo päässyt. Sitä myssee en vaan pysty loggaa ilman, että oisin ratkaissut sen, vaikka se ois tällä hetkellä puuttuva kombinaatio tilastoissa.
Helpoimpia myssejä on haettu porukalla, jollain reissulla. On sekin siipeilyä ja olen siihenkin syylistynyt, mutta olen myös jopa ratkonut itsekkin kymmeniä myssejä(tai jopa toista sataakin), että en pidä itseäni täysin siipeilijänä.

DNF-lokkaukset.. Niitäkin tulee välillä ja voi melkein sanoa, että mielellään niitäkin kirjoitan. Olen kilauttanut joskus kaverille vinkistä, mutta olen myös kirjannut DNF:n ja useamman kerran palanut samalla paikalle etsintäpuuhiin. Joskus kerran, toisella ja joskus neljällennä kerralla vasta purkki löytynyt piilostaan. Onko siipeilyä sitten se, että on löytänyt nollapisteen, mutta purkki on edelleen hukassa camon tms. takia ja kilauttaa sitten samantien jollekkin, että missä purkki piileksii? Ei mielestäni siipeilyä, mutta malttamattomuutta enemmänkin :) Sekin tuo sitä tunnetta onnistumisesta, kuten kiipeilypurkin saavuttaminen.

En tiedä monestikoha kirjoitin samat asiat, mutta....onpaha pieni sepustus naputettu kuitenkin.

(En harrasta golffia ja pahemmin välitäkkää) Mitähä mieltä kanssa golffaajat oisivat jos ottais pallon mailan sijasta, juoksee reijälle ja tiputtaa sinne. Sitten alkaa juoksee pitkin kenttää käsiä heilutellen ja samalla huutaen hole in one. Tapoja on monia hoitaa juttu loppuun, mutta kaikkia ei välttämättä se miellytä tai mene alkuperäisen idean mukaan, kuhan pyörii tilastoissa korkeella. Omat oikeat saavutukset Rox rox!

Jospa tästä jotain selvää saa.. Hypitty tekstissä edes takas ja välillä istuntokin vanheni selaimesta.
Lopuksi voin sanoa, että mukaan vaan kokeilee ja tutustumaan köysittelyyn ja mielelläni neuvon niissäkin asioissa mitä oon kokemuksen kautta oppinut ja kuullut ohjeita muilta. En ole virallinen kouluttaja enkä muutenkaan kiipeilyliiton hyväksymä neuvoja. Järjellä pärjää pitkälle ja muiden kokemuksilla ja ohjeilla. Ja toivon mukaan kukaan ei tästä herneitä ottanut, kun kuitenkin kaipaan seuraa purkeille :)

terveisin. kiipeilyhenkinen n. 20% siipeilijä.


https://www.youtube.com/watch?v=H6WRZ8iBQzQ Me pystymme lähes kaikkeen, kun kokeilemme, harjoittelemme ja onnistumme voittamaan pelkomme, vaikka pieni pelko on tervettä aina!
Viimeksi muokannut emersii, Ke 25.02.2015 20:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 25.02.2015 19:45

Luulin tämän aiheen koskevan ihan muuta asiaa. Olen nimittäin mennyt kihloihin kätköilijän kanssa. Sen jälkeen ja jo sitä ennen olemme kiertäneet kätköjä, jotka jompi kumpi on löytänyt ja esimerkiksi ratkaistut mystit ovat olleet yhteisiä. Minä tosin olen ratkaissut niitä enemmän.... Puuhunkin meneminen on ollut sellaista, että aina sieltä jotain tippuu alas, jolloin se alas jäänyt joutuu viemään sen ylös. Kun kätköillä käy toistamiseen, niin huomaa, kuinka valtavasti purkit liikkuvat.
Kuva

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Ke 25.02.2015 23:00

IhmisAnkka kirjoitti:Olen nimittäin mennyt kihloihin kätköilijän kanssa.
Pahoittelut tapahtuneen johdosta. :)
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja 1jone » To 26.02.2015 0:37

Oi kun meinasinkin mennä hyvästä aiheesta ohitse, kun T5 olikin aiheena.

Itsensä ylittäminen.
Se tunne kun pystyy tekemään jotain aivan uskomatonta, on todella jotakin sanoin kuvaamatonta.
Sitä tunnetta ei pysty mitenkään kuvailemaan, se pitää kokea! :D

Olen jokusen kätkön kiipeilyteemalla ehtinytkin tekemään, ihmisten riemuksi ja riesaksi.
Olen mielestäni onnistunut kätkön tekemisessä, jos olen jollekin pystynyt tuottamaan tuollaisen fiiliksen.
En kuitenkaan pahoita mieltäni, jos kätkölläni käydään huutamassa nimimerkkiä croissantit suussa ja lämmin kaakao kädessä.
Tiedän että tämä kuuluu prosessiin.
On ihan terveellinen tapa ensin hieman tutustua lajiin ja päättää myöhemmin onko itsestä kenties ylittämään itsensä.

Kuten kaikki tiedämme, on geokätköily todella addiktoiva harrastus.
Siitä johtuen myös kikkailu tilastojen kanssa on monille kovin houkuttelevaa.
Koitetaan kuitenkin muistaa, että tämä rakas harrastus on sen tyyppistä, jota harrastetaan ihan itselleen omaksi huviksi.
Se ei ole suotavaa, että ryhmän painostuksesta kukaan lähtisi edes yrittämään mitään vaarallista!!!

Sain tuossa taannoin viestin facebookin välityksellä, jossa kysyttiin mielipidettäni kiipeilyhaasteiden lokkaamisesta.
Kyseessä oli joukko ihmisiä, joilla olisi haasteiden ehdot täyttyneet, vaikka eivät olleet itse kiipeilyjä suorittaneetkaan.
Yritin vastata jotenkin diplomaattisesti, että jos ehdot ovat täyttyneet, on oikeus myös löytölokiin.
Tietenkin edellytän sitä, että se nimimerkki löytyy lokivihosta haastekätköllä.
(näinhän se käytännössä menee)

Jälkeenpäin jäi asia kuitenkin pyörimään mielessä, ja jotenkin tuli sellainen fiilis, kuin oltaisiin epäonnistuttu haaste sarjan kanssa.
Haaste sarjan tarkoitushan oli innostaa kiipeilemään ja köysilaskeutumaan.
Nyt voin vain laskeskella montako kaloria on neljässäkymmenessä croissantissa ja kaakao mukillisessa. :roll:

Itselleni heräsi paljon kysymyksiä, joista päällimmäisenä "onko haaste liian helppo ?"
Jotenkin muisteloistani löytyy tiukka vääntäminen haasteita tehdessämme.
Pronssi ja silver versiot saatiin kovalla vääntämisellä julkaisuun, mutta kulta oli jotakin utopistista jota ei voinut julkaista.
Tiesin että olimme aikaamme edellä tuota suunnitellessamme, mutta että kiipeämättä/laskeutumatta itse yhdellekkään T5 kätkölle olisi jo silver haastekkin valmis. :shock:
Sarjan jatko on toistaiseksi odottamassa, josko sille joskus lupakin heltiäisi.

Omat tuntemukset tuon jälkeen ovat hyvin ristiriitaiset.
Tavallaan kiristää pipossa, ja tavallaan taas ei.
Kiipeily attribuutillisia T5 kätköjä on tullut satamäärin lisää ja harrastajamäärät senkuin kasvavat. :D
Olisi hienoa törmätä jollain kalloilla toiseen geokätköilijään, jolla olisi mankkapussi ja tossut varusteissa :wink:
Koitetaan harrastaa sovussa ja eletään toivossa, että mahdollisimman moni saa yhtä hienoja kokemuksia joita itsellekkin on tullut vastaan.
Jollei tämä olisi jotenkin hauskaa, niin ei tätä kukaan tekisikkään :wink:

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja porari » To 26.02.2015 13:32

Kätköilyssä olen oppinut arvostamaan ryhmätyöskentelyä. Yksin kätköily on jopa tylsää. Ryhmässä on aina ketterämpiä kiipeämään paikkoihin, joihin pääsy itsellä olisi fyysisesti mahdotonta. Kiipeilykursseista ei kaikille ole mitään apua. Porukassa tulee lokattua niitäkin purkkeja, jotka jäisivät itseltä hakematta. Joskus jopa mystejä, joita en ole itse ratkaissut. Toistaiseksi mitään omantunnontuskia en ole kokenut, jätän ne tuskat muille.

Mystejä ratkon mielelläni dementian ehkäisemiseksi, mutta niitäkin usein porukalla. Se on tosi antoisaa ryhmätyötä, jokaisella on tietoa eri osa-alueista. Parasta on kuitekin se, että ennestään tuntemattomat ryhmän jäsenet ovat tulleet läheisiksi ystäviksi! Siitä olen onnellinen.
Suosittelen sosiaalista kätköilyä jokaiselle!
Pohojammaalla asian voisi kiteyttää seuraavasti: Kaikki muut kätköilevät väärin paitsi minä itse. Sama tilanne pohojammaan murteen kanssa, krannissakin (naapurissa) sitä puhutaan väärin! :D

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Barbit » To 26.02.2015 14:11

Jokainen taaplaa tyylillään.

Olisi hyvä jos löytöloggauksessa olisi toinen vaihtoehto merkitä kätkö löydetyksi. Siipeily.
Sitä voisi käyttää milloin ei itse ole ratkaissut mystiä tai hakenut purkkia.

Se loisi myös uusia mahdollisuuksia haastekätköihin. Kerää koko D/T taulukko siivellä tai tupla siipeillen :D
Ja haastekätköäkään ei saisi itse logata vaan kaverin mukana ja siipeillen nimi siihenkin lokiin ;))))

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Fundamental » To 26.02.2015 15:04

Ilmainen vinkki ahdistukseen: kiinnitä vähemmän huomiota toisten tekemiseen ja tee itse asiat mieluisalla tavalla.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 26.02.2015 16:55

Fundamental kirjoitti:Ilmainen vinkki ahdistukseen: kiinnitä vähemmän huomiota toisten tekemiseen ja tee itse asiat mieluisalla tavalla.
Komppaan kympillä, juuri näin!
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » To 26.02.2015 17:27

Ei ihan kympillä voi lähteä komppaamaan, mutta josko vaikka viitosella hyvään tarkoitukseen.. Ei se nimittäin paljon helpota, kun joku "kusee" sinun rasiasi, vaikket itse mokomaa harrastaisi ja yrittäisit vielä hoivailla muidenkin kätkötyksiä. :mrgreen:

Jonkun mystisemmän mysteerin ryhmässä ratkaisu voi ihan hyvin olla tarpeellista ja hauskaakin. Mutta että mysteerikätkön sijainti putoaa suoraan helpparista.. -ei se nyt kyllä vallan mahdottomasti ilahduta tekijää. Ne porukalla erilaisten miittimatkojen yhteydessä suoritetut ratkaisemattomien mystien massaloggaukset voisi ainakin ihan hyvin jättää tekemättä. Vaan onhan se tietty ihan liikaa pyydetty, että edes yksi (!) porukasta olisi ratkaissut sen mysteerin, mitä yhdessä iloisesti haetaan. :|
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » To 26.02.2015 17:27

:?: hmmm, jos perustaisinkin oman "tiimin" tähän nimimerkin alle ja ottaisin vaikka 10-20 kaveriani siihen ja sitten jokainen lähtee eri maihin/kaupunkeihin ja loggaillaan sitten kaikki omilla tunnuksilla, tilansäästämiseksi logattiin tiimin nimellä, tiimiin kuuluvat a,b,c,d,e,f...
:?:

Voisi olla joku nostaisi kuitenkin epäilyksensä virtuaalikätköilijästä, jos samoihin aikoihin tulisi 5 eri kaupungista loggaukset ja mitenkään ei kerkeäisi tuota väliä liikkumaan fyysisesti. No nimi olisi kuitenkin paperissa ja sehän se on löytö, voisi muuten kasvattaa tilastojakin jos niistä välittää, parituhatta löytöä vaikka viikossa, hmmmmmmmmmm?

Antaa olla vaan, ehkä jatkan kuten ennenkin, eli silloin kun itseäni huvittaa ja niin paljon/vähän kun huvittaa.

vkkvl
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 07.10.2014 13:04

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja vkkvl » To 26.02.2015 17:45

Kulpakko kirjoitti:Eikös ole olemassa se yksinkertainen sääntö: nimi kirjassa on löytö?
Kieltämättä yksinkertaista, mutta onko se kätkö löydetty silloin jos sitä ei ole edes nähnyt? Tai jos ei saa näköyhteyttä tai ei ole edes huutomatkan päässä loggaajasta niin saako silloin logata? Tarvitseeko olla samalla paikkakunnalla samaan aikaan kun kyseistä loggausta tehdään vai riittääkö, että jokus on kyseisellä alueella käynyt loggaajan kanssa?

Hämmästyksekseni niitäkin näyttää olevan kenen mielestä loggaus on ok vaikka olisi loggaushetkellä kilometrien päässä purkista....

Ehkäpä olisi yksinkertaisempaa logata pelkästään nettiin haluamiaan kätköjä. Se vähentäisi geokulumaakin. Varmasti suuri osa loggauksista menisi 'läpi', iso osa kätköjen omistajista kun ei tarkistane täsmääkö netti- ja paperiloggaukset ja vaikka tarkistaisikin niin järjestelmä ei ole erinäisistä syistä johtuen aukoton.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 26.02.2015 18:13

Nimi vihkossa=Löytö sääntö on ok mutta toisaalta sen kautta voi huijata itseään ja muita. Ei tarvitse kuin värvätä jokin muu kätköilijä/tuttava toisesta kaupungista ja hän kirjoittaa tämän kätköilijän nimimerkin lähiympäristön kätköjen lokivihkoihin. Näin kätköilijä saa löydön vaikkei edes fyysisesti etsinyt tai ollut kätköpaikalla ja tilastoihin mahdollisia merkintöjä. Tätä tosin kukaan tuskin harrastaa? K

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » To 26.02.2015 18:57

Noniin, mistäköhän mä lähtisin edes liikkelle...

Aloitetaan alusta?

eli facebookissa joku taho kyseli, että pystyisikö joku hakemaan burning bridges kätkön?
Itse tarjouduin vapaaehtoiseksi ja eräänä päivänä mentiin kohti porvoota.
Ennen pääkohdetta haettiin muita T-5 kätköjä ja illalla tuonne sitten, mutta siltä erää se jäi loggaamatta.

Meitä oli noin 10 henkeä tuoloin ja oli oikein mukava reissu, tutustuttiin uusiin ihmisiin ja oli hauskaa puuhaa.

Ajateltiin, että tämähän onkin mukavaa tällein kimpassa ja aina on apua saatavilla näille reissuille ja ryhmächatista siirryttiin käyttämään facebookkiyhteisöä "Geocaching groundservice" joka on osottautunut melko aktiiviseksi ryhmäksi.

Olemme tehneet tapahtumia tälle porukalle, missä käydään hakemassa T-5 purkkeja, testataan välineistöä ja vietetään aikaa keskenämme, meil on oikeasti tosi hauskaa.

Sudden deathilla lähti vissiin sana kirimään ja paikalla oli hiukan enemmänkin porukkaa, eihän siinä mitään, yhdessä tehtiin ja temuttiin, kivaa oli.
Näkyi vanhoja tuttuja ja uusia ihmisiä.

Suunittelemme lisää reissuja, porukka hommaa kamoja ja harjoittelee niiden käyttöä, kun on nähnyt tätä touhua käytännössä ja päässyt testaamaan, mitä se on.

Näin itsekkin innostuin vajaa vuosi sitten, kun pääsin kamoja testaamaan ja aloin itse harjoittelemaan niiden käyttöä, tosin pienellä opastuksella ja näitä reissuja tehdessäni olen oppinut aivan valtavasti uusia asioita muilta kiipeilijöiltä.

Nyt on alkanut kuulumaan soraääniä tästä yhteisestä toiminnasta..
Ja heitänkin kysymyksen ilmoille; keltä se on pois, jos yhdessä tehdään?

Jos kiipeilijöitä ottaa päähän se, että maassaolijatkin saa loggauksen, niin voin kertoa, että tällä on myös muunlaista lieveilmiötä; porukka on kiinostunut muutenkin tästä touhusta ja haluaa ihan rehellisesti itsekkin kiivetä.
Näin saamme lisää T-5 kätköjä :)

Haasteita olen itsekkin miettinyt, että ne täytyneen hakea itse, että siihen voisi vetää rajaa..
Onhan nuo hiukan "henkilökohtaisia" juttuja jo mielestäni myös, tarkemmin ajateltuna.

Mutta summasummana; kaikilla on ollut kivaa ja monet on oppinut paljon uutta ja laajentanut tätä genreä.

Olen pahoillani, jos tämä ottaa joidenkin itsetunnolle, että joku muukin voi saavuttaa samaa, mitä itse, jos pitää, että on ollut jossain hyvä ja marginaaliedustaja.
Mutta muuten en ala anteeksi pyytelemään, koska aihetta ei ole mielestäni.

Kisailua tämä ei ole, keneltäkään ei tipu found it loggauksia pois vaikka tällein teemmekin, eikä kenenkään kannata olla käärmeissään, vaan liittyä mukaan ja tulla harrastamaan tätä porukalla :)
Leikkiähän tämä vain on loppujen lopuksi

vkkvl
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 07.10.2014 13:04

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja vkkvl » To 26.02.2015 19:58

Tätä 'kuka saa logata' pohdintaa voisi viedä pidemmällekin miettimällä miksi ylipäätään kirjataan loggauksia vihkoihin ja nettiin.

Minä olen saanut sellaisen käsityksen että nettiin kirjaaminen liittyisi siihen että kätkön omistaja ja muut kätköilijät voi seurata kuka kätkön on löytänyt yms. Sen lisäksi nettiloggaukset toimivat kätköilijälle itselleen jonkinlaisena muistilistana millä kätköllä on käynyt (tämän saisi kyllä helposti hoidettua ilman kaikille julkisia logeja). Paperiloggauksen ideana puolestaan on varmistaa, että kätköllä on oikeasti käyty.

Monille kätkön löytämisen nautintoa lisää se mitä haastavammasta kätköstä on ollut kyse. Yksi kätkön haastavuuden mittareista on se kuinka moni kätkön on saanut logattua. Sellaisen kätkön loggaaminen mihin ei kerry muutamaa loggausta enempää vuodessa saa varmasti moni loggaaja enemmän onnistumisen riemua kuin sellaisen minkä 'kaikki' ovat löytäneet. Johtuu se haastavuus sitten terrainista, camosta tai myssen vihjeestä.

'Siipeily' kun tuntuu osaa kätköilijöistä harmittavan niin se osa 'siipeilyä' harrastavista ketkä ei tee sitä tilastojen takia voisi jättää loggaukset tekemättä. Yhdessäolon riemu säilyisi eikä kenenkään tarvitsisi pahoittaa mieltään.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja oh3sus » To 26.02.2015 20:04

Itse menen sillä periaatteella että Nimi logissa = Löytö. Mielestäni aiheesta on turha ruikuttaa koska jokainen kätköilee omalla tavallaan.
Minua itseäni ei paheksunta hetkauta, enemmänkin huvittaa :twisted:
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja oh3sus » To 26.02.2015 20:15

Asiassa on vielä toinenkin puoli mitä paheksujat eivät varmasti ajattelekkaan. Turvallisuus!
Porukka lisää turvallisuutta ja jos jotain pääsee sattumaan niin apua on heti saatavissa. Tosin mitäpä siitä turvallisuudesta kun siipeily on niin kamalan pahasta (<-- Ironiaa).
Itselläni käsivamma kiipeilyä rajoittaa mutta se ei estä toimimasta muuten muiden apuna kuten esim Ankkurina varmistamassa ylösnousua jne.
Itse olen myös hakenut esim yhden T5 purkin niin että olen kahlannut kosken läpi toisen kätköilijän kanssa muiden jäädessä vastarannalle ja siellä lätkittiin sitten porukan nimimerkit logiin.
Liberate tuteme ex inferis

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”